eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔 | تیزر کنگره آیت الله مصباح یزدی قدس سره 🔸️ در آستانه اولین سالگرد رحلت علامه محمد تقی مصباح یزدی قدس سره الشریف و به همراهی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةالله‌علیه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی برگزار می‌شود. ✅ با حضور شخصیت های ملی و بین المللی ✅‌ همراه با ابلاغ پیام سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان ▫️سخنران: آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس محترم جمهور 🕗زمان: شنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۰ ساعت ۸ صبح ▪️مکان: تهران مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما ستاد بزرگداشت علامه محمد تقی مصباح یزدی 💻 @mesbahyazdi_ir
ارزیابی برهان معرفت (برهان مری) در اثبات ویژگی‌های غیر فیزیکی ذهن حجت الاسلام دکتر محمدحسن فاطمی‌نیا شنبه ۱۱ دی، ساعت ۱۹ لطفا با لینک زیر وارد جلسه شوید.https://b2n.ir/marefatshenasi کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
✅ سخنرانی پروفسور ، در کنگره بین‌المللی بزرگداشت ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ 🔶 او واقعا یک ذهن سیستماتیک داشت. همه دانش‌های مختلف او از یک سیستم شکل و صورت گرفته بود و با هم سازگار بود. 🔶 بیش از سی سال است که ایشان را می‌شناسم و افتخار بزرگ من این است که توانستم پای صحبت ایشان بنشینم و یاد بگیرم. در این ده پانزده سال آخر هر هفته جلسه داشتیم و من مدام عذاب وجدان داشتم که چرا باید وقت این پیر مرد را با فلسفه غرب بگیرم و او را اذیت کنم اما دیدم وقتی جلسات شروع می‌شود ایشان زنده می‌شود و نشاط دارد و در مقام دفاع از دین بر می‌آید. 🔶 ارتباط با مسیحیان برای ایشان بسیار مهم بود. ایشان چندین بار تأکید کرد که باید با مسیحیان همکاری کنیم. همیشه در مورد مقالات و سفرها و صحبت‌ها مشورت می‌کردم. یک دفعه که قرار بود بروم آمریکا خدمت ایشان رفتم و گفتم که الان که قرار است بروم آمریکا و کلیساها و مراسم‌ها صحبت کنم چه بگویم؟ ایشان به من گفت فکر نکنید که می‌توانید آن‌ها را مسلمان کنید. این کار شما نیست بلکه کار شما این است که سوء تفاهم را برطرف کنید، این مهم است. اگر شما می‌توانید باید نگاهشان را اصلاح کنید. کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فلسفه دین 1400.10.8.mp3
19.61M
📌 موضوع: هوش مصنوعی و تأثیر آن در آینده فلسفه دین ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر قائمی نیا عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🕰زمان: چهارشنبه 8 دی ماه در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری قطب فلسفه دین کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
استاد مصباح و روشنفکران دینی 00_02_35-00_59_47.mp3
13.73M
علمی به مناسبت سالگشت رحلت حضرت علامه مصباح یزدی ره 📌 موضوع: استاد مصباح و روشنفکران دینی معاصر ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 🕰زمان: دوشنبه 6 دی ماه 1400 فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
📣 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مدرسه زمستانی «مبانی معرفت‌شناختی و روش‌شناختی مکتب تفکیک» در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 27 و 28 دی‌ماه به همت گروه کلام موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت مجازی برگزار می‌شود. 🟦 علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سامانه آموزش مؤسسه به این نشانی (https://www.irip.ac.ir/u/13t)، در این مدرسه ثبت‌نام کنند. به شرکت‌کنندگان گواهی شرکت در دوره اعطا می‌گردد. هزینه شرکت در این دوره 1.000.000 ریال می‌باشد. عنوان پنل‌ها و اساتید: 📆 روز اول: 🗂 «ماهیت عقل، چیستی و قلمرو» استاد محمد بیابانی و استاد محمدمهدی گرجیان 🗂 «فطرت؛ اعتبار و نسبت آن با عقل» استاد رضا برنجکار و استاد احمد ابوترابی 🗂 «روش تعامل عقل و وحی» استاد حسن طارمی راد و استاد علی امینی‌نژاد 📅 روز دوم: 🗂 «چگونگی عملکرد و اعتبار برهان عقلی» استاد سیدمحمد بنی‌هاشمی و استاد محمد جعفری 🗂 «روش خلوص فهم در متون دینی» استاد علی افضلی 🟪 برای کسب اطلاعات بیشتر، به صفحه اختصاصی مدرسه به این آدرس (https://www.irip.ac.ir/fa/home/conferences/tafkik) مراجعه شود. کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
💢📚📚 ✅ بن کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران لطفا قبل از ثبت نام به نکات زیر توجه کنید: 1- نمایشگاه کتاب به صورت مجازی برگزار می شود و خرید کتاب به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه فروش صورت می گیرد. 2- یارانۀ خرید کتاب (به صورت «اعتبار خرید»به کد ملی متقاضیان اختصاص می یابد، لذا برای ثبت نام نیاز به واریز وجه نیست. 3- سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب 250 هزار تومان است که از این مقدار 60 درصد، آورده دانشجویان وطلاب و 40درصد،سهم حامی است. 4-سقف یارانه اعتباری برای اعضای هیئت علمی 500 هزار تومان است که 50 درصد، آورده عضو هیئت علمی و 50درصد، سهم حامی است. 5- اعتبار یارانه سهم خریدار در هنگام خرید در سامانه محاسبه و از صورتحساب خرید کسر می گردد. 6- با توجه به محدودیت بودجۀ اختصاص یافته برای هر استان، اولویت ثبت نام با متقاضیانی است که زودتر اقدام نموده اند. 7- لطفاً فرایند ثبت نام را تا دریافت این پیامک: «یارانه خرید کتاب روی کد ملی شما شارژ شد» از طریق شماره 30004141 ادامه دهید تا عملیات ثبت نام و دریافت اعتبار در وضعیت "نهایی شده" قرار گیرد. 8-هر کد ملی تنها یکبار مجاز به دریافت یارانۀ خرید کتاب (بن کتاب) می باشد. 9-هنگام ثبت نام، شماره تلفن همراه باید فعال، در دسترس و «در اختیار» شخص ثبت نام کننده (کد ملی خریدار) باشد. 10- شماره تلفن همراه ثبت نام کننده الزاما بایستی متعلق به کد ملی درج شده باشد. سامانه ثبت نام https://bon.tibf.ir/ --------------- کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
📢 سومین نشست مجازی در سلسله برنامه‌های چشم‌اندازی به سوی شرق 🔰 گفتگو از طریق زوم 🔷 فلسفه ملاصدرا (تداوم و نوآوری) 🎤 ارائه: آقای دکتر محمد فنائی اشکوری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) 🎤 گفت‌وگوکننده: دکتر دیوید بورل (دانشگاه نوتردام - آمریکا) 🕥 تاریخ: جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ | ٢٨ ژانویه 2022 🕥 ساعت ٢١:٣٠ تا ٢٤ (تهران) برابر با 18 تا 20:30 (لندن) 🔍سلسله برنامه‌های مجازی *چشم‌اندازی به سوی شرق* که توسط کالج اسلامی لندن برگزار می‌شود، مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و مباحث علمی است که می‌کوشد زمینه‌ای برای تبادل اندیشه و گفت‌وگوی علمی میان دانشمندان برجسته حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی شرق و اندیشمندانِ مراکزعلمی غرب فراهم کند. 📝 لینک ثبت نام👇 🌐 https://www.islamic-college.ac.uk/2022/01/3rd-webinar 🔷 لینک زوم👇 🌐 https://zoom.us/j/3131107214?pwd=Nm9weW1 Meeting ID: 313 110 7214 Passcode: 2021 *کالج اسلامی لندن* کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
رابطه ژن VMAT2 با اعتقاد انسان‌ها به خدا ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام منصور کثیری سه‌شنبه ۵ بهمن، ساعت ۱۹ لینک حضور مجازی https://b2n.ir/f.din کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religio
🔰 نگاهی انتقادی به طبیعت‌­گرایی معرفت شناختی ✍ نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین 🔹طبیعت‌گرایی معرفت شناختی یکی از مبانیالحاد و علم‌­بسندگی معاصر است. در اینکه طبیعت‌گرایی معرفت شناختی چیست اتفاق نظری بین اندیشمندان وجود ندارد. 🔹دایره المعارف فلسفی اینترنت (IEP) طبیعتگرایی معرفت شناختی را رهیافتی به تئوری معرفت می‌­داند که بر کاربست روش‌ها، نتایج و نظریه­‌های علوم حسی تاکید می­‌کند.[۱] 🔹به گفته گالپارسورو طبیعت‌گرایی مساوی با علم­‌بسندگی و این باور است که در حوزه معرفت داوری جز علم وجود ندارد.[۲] 🔹بر این اساس “روش علمی و تجربی دوران مدرن، ما را در درک و دریافت‌های خود در باب عالم و آدم بسنده است.”[۳] پس همانگونه که جهان طبیعت بر اساس متد تجربى و علمى مورد مطالعه قرار مى گیرد، در شناخت انسان و جامعه، و دستیابى به روش‌هاى مدیریت و اداره امور سیاسى، اجتماعى نیز تنها منبع اتکاءپذیر دانش تجربى بوده، هر گونه منبع فراتجربى از اعتبار ساقط مى شود. لاجرم باید از هر گونه معرفت قیاسى و پیشینى[۴] یا آموزه هاى دینى و آزمون ناپذیر دست و دل شسته، عنان همه چیز را به دست دانش تجربی سپرد. 🔻لیکن این رویکرد از کاستی‌ها و آسیب‌هایی رنجور است از جمله: 1⃣خودشکنی؛ از منظر معرفت­‌شناختی این سوال وجود دارد که اعتبار تجربه و به دنبال آن دانش تجربی بر چه اساسی استوار است؟ آیا اعتبار تجربه به تجربه است یا غیر آن؟ اگر ارزش آن وابسته به تجربه باشد، یعنی تجربه “الف” اعتبار خود را وامدار تجربه­ای مقدم بر خود یعنی تجربه “ب” است. آنگاه سوال می­شود که ارزش و اعتبار آن تجربه از کجا آمده است؟ از تجربه‌­ای دیگر یا به نحو پیشینی؟ اگر هر تجربه‌­ای وابسته به تجربه­ی دیگری مقدم بر خود باشد به تسلسل می­‌انجامد و در نتیجه هیچ تجربه‌­ای اثبات‌­پذیر نیست؛ مگر آنکه حکم به اصالت و اعتبار معرفت­‌شناختی تجربه به نحو ماتقدم شود و این خود حکمی فلسفی و فراتجربی است. از آنچه گذشت روشن می­شود که علم باوری رویکردی فلسفی، پیشینی، غیر علمی، غیر تجربی و خودشکن است. بدون شک این گزاره که تنها شناخت معتبر معرفت علمی است و تنها داور در حوزه معرفت دانش تجربی است، خود یک داوری و معرفتی علمی نیست؛ بلکه اعتبار انحصاری معرفت علمی را به صورت یک پیش­فرض مقدم بر تجربه می‌­پذیرد و در نتیجه به حکم خود مردود، فاقد اعتبار و خارج از عرصه معرفت است. 2⃣ محدودیت‌­های علم: دانش تجربی اگر چه در توصیف روابط پدیده‌­های طبیعی و فرایندهای حاکم بر آنها توفیقات خوبی کسب کرده و بر توانایی‌های بشر در استفاده از مواهب طبیعی جهان موثر بوده است، در عین حال محدودیت‌های فراوانی هم دارد. از این جمله است: (۱) ناتوانی در تبیین نهایی جهان.[۵] (۲) فقدان توان توصیف ماهیت ذهنی تجربه[۶] (۳) نارسایی در تبیین اختیار و نسبت آن با جبر علی (۴) ناکامی در تبیین اخلاق و ارزش‌های متعالی انسانی. 🔹اموری از این قبیل از عهده علوم تجربی صرف خارج است، از این روی پیگلیوچی گستراندن علم به چنین حوزه‌­هایی را رویکردی معیوب دانسته که باعث می­‌شود علم از معنای اصلی خود تهی شده و از دو جهت برای علم زیانبار است: 🔸یکی به لحاظ درونی که درکی نادرست از علم و کاروبار علمی را سبب می­‌شود. 🔸دیگر از جهت بیرونی که اعتبار عمومی علم و درک عمومی از آن را مخدوش می‌­سازد. 🔹به نظر وی این مساله برای خود الحاد نیز زیان‌بار است، چرا که آن را از بن­مایه های فلسفی تهی کرده، علم را به جای فلسفه می­نشاند و بر تار عنکبوت لانه می‌­سازد.[۷] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ [۱] Internet Encyclopedia of Philosophy, Naturalistic Epistemology. [۲] Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero, “Introduction: Naturalism and Philosophy”, in Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero (eds.), Reflections on Naturalism, Rotterdam: Sense Publishers, 2013, p. 1. [۳] Haught, John (2006). Is Nature Enough? Meaning and Truth in the Age of Science, Cambridge, Cambridge University Press. P. 4-5. [۴]. A Priori. [۵] See: John Lennox: Can Science Explain Everything? [۶]See: Thomas Nagel, Mind and Cosmos: Why the Materialist Neo-Darwinian Conception of Nature is Almost Certainly False, Oxford: Oxford University Press, 2012, p. 18. [۷] See: Massimo Pigliucci, “New Atheism and the Scientific Turn in the Atheism Movements”, Midwest Studies in Philosophy, vol. 37, no. 1, September 2013, p. 142-153 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religio
🔶 مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می کند: "دوره مجازی نقد و بررسی الحاد معاصر " اطلاعات بیشتر و ثبت نام در آدرس: 🌐 https://el.balagh.ir/doreh/6677 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religio
✳️ مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌کند ✅ کلاس‌های آزاد برای عموم برادران و خواهران 🔶 لینک ثبت نام👇 🌐 lms.irip.ac.ir 🗓 آغاز کلاس‌ها: از 1400/11/15 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religio
💡موضوع: تبیین سند اخلاق هوش مصنوعی یونسکو 🤖هوش مصنوعی در کنار فواید خود، ارزش های اخلاقی انسان را نیز تهدید می‌کند. به همین دلیل یونسکو سندی را تصویب کرده و از کشورهای عضو - از جلمه ایران- خواسته به نحوی این سند را در جوامع خود اجرا کنند. در این نشست بدین موضوعات می پردازیم:🔰🔰🔰 ✅اخلاق هوش مصنوعی و رویکردهای قوی و ضعیف در هوش مصنوعی به چه معناست؟ ✅ آیا مبانی و اصول اخلاقی این سند با مبانی نظریه اخلاقی اسلام سازگاری دارد؟ ✅تیم متخصص متن اولیه این سند چه کسانی هستند؟ از آمریکا، روسیه و چین ، حتی از عربستان و امارات کارشناس هست ولی از ایران... 📅زمان: چهارشنبه 13 بهمن 1400 ساعت 15 🌐لینک مجازی: aparat.com/itsetad/live اینستاگرام:‌ ainews_ir کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religio
🔴دهمین همایش بین المللی فلسفه دین معاصر ✔️فلسفه دین و افق های پیشِ رو تقویم همایش: ارسال چکیده مقالات: تا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ اعلام چکیده های پذیرفته شده: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ارسال متن سخنرانی(۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه): ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ اعلام برنامه های همایش: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ 🕰زمان برگزاری: دوشنبه تا چهارشنبه، ۲۳ تا ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ 📌همایش به صورت مجازی برگزار میشود 📌برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت Philor.org مراجعه فرمایید. ------------------------------------ کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
ارائه مجمع عالي حکمت 1400.11.6.mp3
13.3M
رابطه ژن VMAT2 با اعتقاد انسان‌ها به خدا ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام منصور کثیری سه‌شنبه ۵ بهمن، ساعت ۱۹ کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religio
👌به راستی چه رابطه‌ای بین امور ذهنی (ذهن) با امور جسمی (مغز) وجود دارد؟ 👌 آیا نوروساینس (Neuroscience) می‌تواند به امور ذهنی دست پیدا کند؟ 👌 آیا می‌توانیم با استدلال‌های تجربی و آزمایشگاه🔬🌡 وجود بعد غیر فیزیکی را در انسان به اثبات برسانیم؟ 🧐 به راستی آیا ما روح داریم یا همه ابعاد ما را صرفا فیزیکی است؟💀 شما تنها با صرف 4 ساعت و 6 دقیقه می توانید اشراف لازم برای آشنایی و نیز ورود به فلسفه ذهن پیدا کنید لینک مستقیم صفحه دانلود فیلم ها و پاورپوینت را در ذیل تقدیم می کنیم : https://faradars.org/fvphl102 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religio
فلسفه دین 1400.8.11.mp3
24.86M
تبیین نظریه طراحی هوشمند ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین رضا کشاورز زمان: سه شنبه 11 آبان در مجمع عالی حکمت اسلامی کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
یک کتاب خیلی خوب برای تمرین كتاب فلسفه با نثری روان، توضیحات روشن، طرح‌ها و نمودارهای گام‌به‌گام، نقل‌قول‌های كلاسیک، در سراسر تاریخ فلسفه سیر می‌كند و دیدگاه‌ها و نظرات فلسفی را با تصاویر جذابی كه ذهن ما را درگیر ایده‌ها می‌كنند. این کتاب به زبان فارسی هم ترجمه شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای مقابله از ترجمه آن استفاده کنند. 👇👇👇👇 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
The_Philosophy_Book_(gnv64).pdf
25.55M
The Philosophy Book مناسب برای تمرین کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
تصویر جلد ترجمه کتاب فلسفه مناسب برای مقابله زبان تخصصی فلسفه
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/marefatshenasi کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
📒نشست علمی ⬅️اولین پیش نشست علمی همایش بین المللی مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت 📒تجربیات کلیسای ارتودکس در مواجهه با گسترش جریان آتئیسم 👤با سخنرانی عالیجناب اسقف ایگناتیوس استاورپولس معاون صومعه نفیکتوس در یونان 📗دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر حامد صحاف کاشانی دبیر همایش مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت ⏰زمان: یکشنبه 17 بهمن ماه 1400 ساعت 10 الی 12 💠مکان: پردیسان-انتهای بلوار دانشگاه-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه دوم- تالار سردار شهید سلیمانی ⬅️لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/philconf کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
💠نشست تخصصی «نقد و بررسی نظریه کامپیوتری ذهن از منظر فلسفه اسلامی» 👤حجت‌الاسلام قاضوی 📆 سه شنبه 19 بهمن لینک ورود به جلسه 🔹https://b2n.ir/f.din کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
📗 : هستی، ظهور و انسان در عرفان شیعی پدیدآورنده: دکتر محمد هادی توکلی طرقی ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گروه‌ : فلسفه و کلام 💢اطلاعات بیشتر + 30 صفحه اول https://rihu.ac.ir/fa/book/37371 چکیده: «عرفان» به‌گونه خاصی از علم و آگاهی اطلاق می‌شود که از راه حس یا عقل و نقل حاصل نمی‌شود؛ بلکه از راه قلب، یعنی شهود باطنی غیر اکتناهی خداوند حاصل مى‌شود. کسى‌که مشاهده عرفانی برایش حاصل مى‌گردد، اگر بخواهد مشهودات خویش را براى دیگران توصیف کند، چاره‌اى ندارد جز اینکه دریافت‌های خود را در قالب الفاظ و مفاهیم درآورد تا براى دیگران قابل فهم باشد. مجموعه نقل‌ها و گزاره‌های حاکی از شهود عارفان که گاهی با استدلال‌ها و تحلیلات عقلی توأم شده، به‌مرور دانشی خاص با عنوان «عرفان نظری» را تولید نموده است. در این دانش، بسان فلسفه الهی، به تفسیر هستى پرداخته می‌شود و در آن درباره خدا و جهان و انسان بحث مى‏شود اما برخلاف فلسفه که در استدلال‌های خود تنها به مبادى و اصول عقلى تکیه مى‏کند، عرفان نظری مبادى و اصولِ کشفى را مایه استدلال قرار مى‏دهد و آنگاه آنها را با زبان عقل توضیح مى‏دهد. --------------- پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir