eitaa logo
انجمن کلام اسلامی حوزه
1.7هزار دنبال‌کننده
934 عکس
52 ویدیو
27 فایل
کانال اطلاع رسانی انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه ارتباط با ادمین : @admin_anjoman_kalam
مشاهده در ایتا
دانلود
به اطلاع می رساند اولین جلسه کارگاه 📚 نقد منهاج السنه 🎙استاد امداد توران ⏱امروز دوشنبه ساعت ۱۸ در سالن کنفرانس دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار می گردد‌. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🆔@Islamic_theology
گزارش تصویری اولین جلسه کلاس زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی استاد محمد جاودان یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🆔@Islamic_theology
زبان تخصصی کلام، دکتر جاودان، جلسه۱.mp3
59.44M
صوت اولین جلسه درس "زبان تخصصی" 🎙 استاد جاودان ⏱ یکشنبه ۲۳ مهر 🔹️🔹️🔹️🔹️🔹️🔹️🔹️🔹️ 🆔️@Islamic_theology
💠 نمایشگاه کتاب آثار تاریخ کلام 💠 🔹 انجمن کلام اسلامی حوزه با همکاری معاونت پژوهش و فناوری مدرسه عالی و دانشگاه شهید مطهری و پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار می کند. 🔸نمایشگاه کتاب آثار تاریخ کلام🔸 🗓 سه شنبه ۲۴مهر۱۴۰۳ 🕗 ۸ الی ۱۱:۳۰ 📌 محل برگزاری: تهران، میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، خیابان شریف رضی، سالن همایش مدرسه عالی شهید مطهری 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🆔@Islamic_theology
آغاز همایش مدرسه کلامی کوفه در مدرسه عالی شهید مطهری
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر طالقانی عضو هیات مدیره انجمن کلام اسلامی حوزه و عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث با عنوان جریان شناسی فکری امامیه در کوفه استاد طالقانی در خصوص جریان شناسی فکری امامیه در کوفه بیان داشتند: توسط شاگردان امام سجاد و امام باقر در کوفه در اوایل قرن دوم مدرسه کلامی کوفه شکل گرفت و تلاش این شاگردان برای اخذ احادیث اعتقادی و تبیین این روایات و همچنین نظریه پردازی بر اساس معارف اهل بیت منجر به شکل گیری یک مدرسه کلامی در اوایل قرن دوم در کوفه گردید درون این مدرسه جریان هایی کلامی شکل گرفته که اگرچه در اصول فکری و اعتقادی همنوا هستند اما تفاوت هایی روشی و محتوایی با هم دارند که مهمترین این جریان ها دو جریان محدث متکلمان و متکلمان متن محور است. جریان محدث متکلمان تلاش داشتند ضمن اخذ روایات از اهل بیت در فهم و تبیین انها تلاش می کردند اما از متن و ساختار درونی و ادبیات روایات خارج نمی شدند و بر آن بودند که همین روش پاسخگوی سوالات جامعه مومنین است از این رو کمتر در حوزه مواجهه با مخالفان ورود می کردند. متکلمان نظریه پرداز علاوه بر اخذ حدیث و فهم و تبیین آن ، با تکیه بر عقل و بر اساس روایات به نظریه پردازی در حوزه اعتقادات می پرداختند و معتقد بودند ادبیات و ساختار روایات برای پاسخگویی به جریان های رقیب کافی نیست و باید با بهره گیری از مبانی عقلی به این روایات توجه کرد و نظریه ها و ادبیات علمی اعتقادی بازتولید کرد و از این رو در حوزه مناطره و مواجهه با مخالفان فعال بودند. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🆔@Islamic_theology
حجت الاسلام والمسلمین دکتر امیرخانی سخنران دوم این همایش به بحث منابع معرفت در مدرسه کوفه پرداختند. ایشان با بیان اینکه مکتب تشیع همواره مکتبی عقل گرا بوده و عقل در شمار منابع معرفتی این مکتب بوده است وحی و فطرت را از دیگر منابع معرفت امامیه دانستند که بر آن در مدرسه کوفه تاکید شده است نکته مهم در این میان تبیین رابطه و جایگاه این منابع معرفتی است که همواره مورد مناقشه بوده است در طول تاریخ در مورد جایگاه منابع معرفتی اشاره شده دیدگاه هایی ارائه شده و اصطلاحات و تقسیم بندی هایی در این باب ارائه شده برخی عقل را مفتاحی دانسته و ان را تنها ابزار ورود به دین دانسته و آن را معرفت زا ندانسته اند که در میان اهل حدیث این دیدگاه رایج بوده برخی دیگر دیدگاه عقل به عنوان میزان را طرح کرده اند بدین معنا که تمامی معارف با عقل شناخته می شود و خود را بی نیاز از وحی می داند که در میان معتزلیان مطرح بود در این میان متکلمان امامیه در کوفه نگاهی متفاوت به جایگاه معرفتی عقل داشته اند ایشان در بیان دیدگاه متکلمان امامی در کوفه با تاکید بر اینکه آنان حجیت عقل را مستقل و ذاتی می دانستند و نگاهی ابزاری به عقل نداشتند بیان داشتند که این متکلمان بر آن بودند این عقل باید در تعامل با وحی باشد و در فرایند تعقل نیازمند وحی است تا به اصطلاح اثاره شود و از خطا در نظریه پردازی مصونیت یابد. ایشان با تبیین جزئیات این دیدگاه و چگونگی این تعامل بر به حاشیه رفتن این دیدگاه در ادامه تاریخ اندیشه اشاره کردند. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🆔@Islamic_theology
سومین سخنران این همایش حجت الاسلام والمسلمین دکتر اقوام کرباسی مسئله رابطه فعل الهی با افعال انسان در اندیشه متکلمان نخستین امامیه را مورد توجه قرار داد. ایشان با اشاره به اینکه مسئله رابطه فعل انسان با فعل الهی پیشینه ای طولانی در تاریخ تفکر بشر داشته به زمینه های آن در قرآن و احادیث پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) اشاره کردند و مسئله قدر و جبر و اختیار را از نخستین مسائل کلامی در میان مسلمانان دانستند که مورد توجه متکلمان امامی در مدرسه کوفه نیز بوده و در آن بر محور اموزه های اهل بیت ع نظریه پردازی کرده اند ایشان با بیان اینکه امامیه در میان دو دیدگاه جبر و تفویض دیدگاهی خاص با عنوان امربین الامرین برگرفته از روایات اهل بیت ع ارائه کرده اند به ظرائف و دقائق این دیدگاه پرداختند دکتر کرباسی در چگونگی وقوع فعل اختیاری انسان به اشکالات دیدگاه جبر و تفویض اشاره کردند که از سویی با عدل الهی ناسازگار بوده و از سوی دیگر توحید افعالی را زیر سوال می برد دکتر کرباسی در تبیین دیدگاه متکلمان کوفه چنین بیان داشت که آنان قدرت و اختیار انسان و مشیت و قدرت پروردگار را ذیل آموزه امر بین الامرین و تبیین دقیق معنای استطاعت قابل جمع می دانستند که در روایات اهل بیت ع به آن اشاره شده است. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🆔@Islamic_theology