هدایت شده از خوشخط باشیم
@noghte_majszi
🟢 تاریخچه خوشنویسی خط نستعلیق با خودکار
به عنوان یک ابداع و نوآوری در شیوه نوشتار روزمرّه به ۳۵ سال پیش برمی گردد.
تاریخ هنر خوشنویسی در ایران به قرن چهارم هجری باز میگردد و توسط اساتید مبرّزی همچون ابن مقله شیرازی، میرعلی تبریزی،سلطانعلی مشهدی، میرزا غلامرضا اصفهانی، میرعماد و شاگردان آنان به اوج کمال خود رسید، اما با رواج ابزارهای نوین در عرصه نوشتار، رفته رفته این هنر زیبا از تمامی دستنوشته های مردم رخت بربست و خود را در کنج نگارخانه ها و موزه ها رو به فراموشی و انزوا نهاد.وجود معضل جدی در تحریر و شیوه نوشتاری رایج بین مردم از شیوع استفاده از خودکار به عنوان فن آوری حدید نوشت افزاری می باشد.معضل بدخطی در امور تحصیلی، طبابت، ثبت احوال، ثبت اسناد و غیره تا کنون نتایج تلخ و بعضا غیرقابل جبرانی به بار آورده است.البته این همه در زمانی به وقوع پیوسته که خوشنویسی همچنان توسط هنرمندانی مبرز و چیره دست حفاظت و مراقبت و اعتلا می یافته است اما در قالبی صرفا هنری و نمایشگاهی، نگارخانه ای و موزه ای .
@noghte_majazi
یک دستخط ناخوانا و ناراست حکایت از نهادی نا آرام و شخصیتی غیر متین دارد و بلعکس پاسخ مکتوبی خوانا، زیبا و آرارسته توجه، ادب و احترام از سوی نگارنده به مخاطب القا می کند. از مهمترین دلایل رواج ناخوانا نویسی و بدخطی در نوشتار روزمرّه مردم یکی موضوع استعداد و نیاز به داشتن جوهر و ذات خاص در فرد و دیگری ابزارهای مربوط به خوشنویسی را میتوان برشمرد.
پدیده خوشنویسی با خودکار در اوایل دهه ۶۰ هجری شمسی توسط استاد حسن غلامرضاپور از مشاهیر هنر شهر یزد صورت پذیرفت.
استاد حسن غلامرضاپور هنرمندی که سالها در زمینه خوشنویسی با ابزار سنتی قلم زده به این نتیجه رسید که خوشنویسی سنتی با همه زیبایی ها و جذابیتهای بصری، نمی تواند پاسخگوی نیاز روزمرّه هنرجویان به زیبا نوشتن در تمام دستنوشته هایشان باشد.
#حسن_غلامرضا_پور در سوم خرداد سال 1332در احمدآباد بهاباد دیده به جهان گشود. وی دارای مدرک کارشناسی هنراست وخوشنویسی را نزد استادانی چون #استاد_امیرخانی فراگرفت.
غلامرضاپور #مبتکر_خوشنویسی_با_خودکار است.وی در سال 1364 با ابداع این هنر شاخه دیگری از هنر را پایه گذاری کرد.
_________________________________
📣 ما را به علاقه مندان معرفی کنید؛ و جهت عضویت در کانال بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
━━━💠🍃🌹🍃💠━━━
🆔@noghte_majazi
🆔@noghte_majazi
یکسال گذشت
#محمد_باقر_وفا
#استاد_قلمتراش
_______________________
📣 ما را به علاقه مندان معرفی کنید؛ و جهت عضویت در کانال بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
━━━💠🍃🌹🍃💠━━━
🆔@Islamshahr_Calligraphy
🆔@Islamshahr_Calligraphy
دعوت نامه نمایشگاه خط شکسته نستعلیق استاد محمد رحیمی عهد . جمعه ۱۵ دی ماه ، ساعت ۴ تا ۹ شب. نگارخانه لاجورد موسسه کتاب آرایی ایرانی
#شکسته_نستعلیق
#استاد_محمود_رحیمی_عهد
___________________
📣 ما را به علاقه مندان معرفی کنید؛ و جهت عضویت در کانال بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
━━━💠🍃🌹🍃💠━━━
🆔@Islamshahr_Calligraphy
🆔@Islamshahr_Calligraphy
خوشنویسی اسلامشهر
گزارش تصویری از نمایشگاه آثار خوشنویسی شکسته ی امروز استاد محمود رحیمی عهد در نگارخانه لاجورد موسسه کتاب آرایی ایرانی با حضور استاد محمد شهبازی، استاد محمد حیدری، استاد فریدون علیار و ...
#شکسته_نستعلیق
#استاد_محمود_رحیمی_عهد
_______________
📣 ما را به علاقه مندان معرفی کنید؛ و جهت عضویت در کانال بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
━━━💠🍃🌹🍃💠━━━
🆔@Islamshahr_Calligraphy
🆔@Islamshahr_Calligraphy
نمایشگاه استاد یادگار خیام
#نستعلیق
#استاد_یادگار_خیام
_____________________________
📣 ما را به علاقه مندان معرفی کنید؛ و جهت عضویت در کانال بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
━━━💠🍃🌹🍃💠━━━
🆔@Islamshahr_Calligraphy
🆔@Islamshahr_Calligraphy
خوشنویسی اسلامشهر
نمایشگاه استاد یادگار خیام #نستعلیق #استاد_یادگار_خیام _____________________________ 📣 ما را به عل
خون تازه در رگهای نستعلیق
به بهانه نمایشگاه «میراجی»
یادگار خیام
بیان احساسات ساده یا بیان سادهی احساسات، ارائه فرم به بیانی آشنا، حالتی برخاسته از ژرفایی آرام و رام، اجرایی نه رفتارگرایانه و آنی، که قائم به ذات و فرصت به ایگوی مثبت، یا همان [فردیت] که فروید آن را به سوارکار تشبیه می کند که به حرکت جهت می دهد، اتمسفری بود که دریافت شد.
در مورد آثار یادگار خیام می گویم که اخیرأ در گالری آریانا به نمایش در آمدند، این آثار در جدول مینیمالیسم قرار می گیرند، با همان پارامترها و اندیشه، که با کازیمیر مالویچ آغاز و با جمله تاریخی [less is more] رابرتبراونینگ دریچه ای تازه به جهان هنر گشود.
مینیمالیسم بر خلاف تصور عامه، از ماده و اجزاء تشکیل دهنده خودش حرف می زند، به این تعبیر که نمی توان شکلی را از آهن ساخت و از چوب سخن گفت، نقاشی گاهی از خودش سخن می گوید و جهان خودش را می سازد، و معتقد به ابزاری برای تزیین و آویزان بر سینه دیوارها نیست.
مانند ریاضی محض برای ریاضیدان و یا کشف یک کهکشان برای منجم.
انتظار ما از یک اثر هنری این است که چیزی به ما اضافه کند مانند خصلت آموزندگی و استتیکی و مفهومی نو، بر خلاف غرب که معتقد است، مخاطب معنای تازه ای به اثر هنری می افزاید نه بالعکس.
این اتهام می باید از خوشنویسی ایرانی زدوده شود که تنها به فرم می پردازد، فرمالیسم محصول تفکر درخشان هنر معاصر یا (در جریان) است بی هیچ پیرایه ای. ما با فرم چشممان را می بندیم و با فرم می گشاییم، اما انتقادی که وارد و بجاست، همان روحیه خلق زیبایی محض در نوآوری هاست که ریشه در بطن و متن خوشنویسی دارد، زیرا دغدغه هنر امروز تنها زیبایی نیست.
آگراندیسمان برش های سحر آمیز نستعلیق در نمایشگاه [میراجی] از اتفاق تازه ای خبر میدهد، ما باید جایی خونی که در رگهای نستعلیق جاری است را نشان می دادیم، آن هم با بیانی معاصر و به ایجاز، چنان که سعدی گفته «به ضرورت سخن گفتن».
چرا که ارائه به شکل کلاسیک آن به ابعاد کوچک تر محدود می شود و با سرعت و موج نو هنرهای تجسمی جهان که لحظه ای تغییر می یابد همخوانی ندارد و چاره ای جز همراهی برای کشف تجربه های جدید نیست وگرنه این کشتی زغالسوز محکوم به غرق شدن است.
وجه تسمیه میراجی و اگزجره قلم اگر چه با خمیرمایه خوشنویسانه، تحفه ای از سرزمین شورانگیز و طربناک کردستان است که انعطاف و استحکام را توأمان دارد.
برخی مخاطبین این آثار را تنها به نمایش قلمرانی ایشان تقلیل داده بودند که من این تعبیر را به عنوان تعریف، تفسیر کردم، چرا که در خلق یک اثر، این یک ویژگی سخت یاب و بالفطره است،
وقتی از ایران درودی می خواهند کدام یک از نقاشان هم عصر خودش را ستایش می کند به حرکت قلم و قدرت دست پیلارام اشاره می کند.
قدم بعدی یادگار خیام، قدم دشواری است چونکه تداوم این حرکت دشوار می نماید و ناگزیر باید طرحی نو در اندازد، صد البته با هوشمندی و تواناییای که در وی سراغ داریم بی شک با خبری تازه تر خواهد آمد.
شمس الدین مرادی
دیماه ۱۴۰۲ آمرسفورت هلند
#نستعلیق
#استاد_یادگار_خیام
_________________________
📣 ما را به علاقه مندان معرفی کنید؛ و جهت عضویت در کانال بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
━━━💠🍃🌹🍃💠━━━
🆔@Islamshahr_Calligraphy
🆔@Islamshahr_Calligraphy
نمایشگاه استاد یادگار خیام
#نستعلیق
#استاد_یادگار_خیام
_________________________
📣 ما را به علاقه مندان معرفی کنید؛ و جهت عضویت در کانال بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
━━━💠🍃🌹🍃💠━━━
🆔@Islamshahr_Calligraphy
🆔@Islamshahr_Calligraphy
نمایشگاه استاد یادگار خیام
#نستعلیق
#استاد_یادگار_خیام
_________________________
📣 ما را به علاقه مندان معرفی کنید؛ و جهت عضویت در کانال بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
━━━💠🍃🌹🍃💠━━━
🆔@Islamshahr_Calligraphy
🆔@Islamshahr_Calligraphy
نمایشگاه استاد یادگار خیام
#نستعلیق
#استاد_یادگار_خیام
_________________________
📣 ما را به علاقه مندان معرفی کنید؛ و جهت عضویت در کانال بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
━━━💠🍃🌹🍃💠━━━
🆔@Islamshahr_Calligraphy
🆔@Islamshahr_Calligraphy
نمایشگاه استاد یادگار خیام
#نستعلیق
#استاد_یادگار_خیام
_________________________
📣 ما را به علاقه مندان معرفی کنید؛ و جهت عضویت در کانال بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
━━━💠🍃🌹🍃💠━━━
🆔@Islamshahr_Calligraphy
🆔@Islamshahr_Calligraphy
نمایشگاه استاد یادگار خیام
#نستعلیق
#استاد_یادگار_خیام
_________________________
📣 ما را به علاقه مندان معرفی کنید؛ و جهت عضویت در کانال بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
━━━💠🍃🌹🍃💠━━━
🆔@Islamshahr_Calligraphy
🆔@Islamshahr_Calligraphy