💎امام صادق (علیهالسلام) :
شهر قم را قم نامیده اند زیرا اهل قم گرد قائم آل محمد (عج) جمع می شوند و با او قیام می کنند و در این راه استقامت می ورزند و اورا یاری میدهند.
#حدیث_مهدوی
📚سفینة البحار جلد ۲ صفحه ۴۴۶
کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir✅
joze17- @jamkaran_ir.mp3
3.8M
🍃 #تلاوت_نور
جزء هفدهم قرآن کریم
🎙 قاری:معتز آقایی
کانال مسجد مقدس جمکران:👇
✅ @jamkaran_ir
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
📌چرا پس از ظهور، عدهاى امام زمان را انکار و به مخالفت با ایشان میپردازند؟
🔸از امام باقر (عليه السلام) نقل شده است كه قائم (عليه السلام) قيام مى كند با امر جديد و كتاب جديد و قضاى جديد و بر عرب سخت مى گيرد و با شمشير عمل مى كند و...[1]
حال بايد ديد مراد از «امر جديد» و «كتاب جديد» چيست. مسلماً، مراد، اين نيست كه حضرت مهدی (علیه السلام) كتاب و قرآن جديدى مى آورد، همان گونه كه پيامبر خاتم (صلى الله عليه و آله) كتاب تازه اى به بشريّت عرضه كرد؛ چون، اين معنا، با خاتميّت دين محمد (صلى الله عليه و آله) و اين كه قرآن آخرين و كاملترين كتاب الهى است، سازگارى ندارد، بلكه مراد، اين است كه تبيين جديد و تفسير تازه از دين و قرآن ارائه مى دهد كه طبعاً با تفسيرهاى موجود كه با عقل هاى بشرى و غير معصوم ارائه شده، فرق خواهد داشت و پيرايه هايى كه بر دين و احكام بسته اند، زدوده خواهد شد. لذا ممكن است اين تفسير جديد، با خواسته ها و اميال بعضى، سازگارى نداشته باشد و باعث مخالفت آنان با حضرت حجت (عليه السلام) شود و عدّه اى با تمسّک به اين مطلب، به انكار آن حضرت بپردازند.
به عبارت ديگر، همان عواملى كه باعث مى شد تا مردم جاهلى، نبوّت پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) را انكار كنند، باعث انكار حضرت مهدى (عليه السلام) نيز خواهند شد. از امام باقر (عليه السلام) نقل شده است كه فرمودند:
او، آن چه را پيش از او بوده است، در هم مى ريزد، آن گونه كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله) امور جاهليّت را در هم ريخت. مهدى (علیه السلام) اسلام را به گونه اى تازه و جديد مى آغازد.[2]
در جاى ديگر، حضرت على (عليه السلام) مى فرمايد:
(مهدى) شيوه عدالت را به شما نشان مى دهد و احكام از بين رفته ى كتاب و سنّت را زنده مى سازد.[3]
از اين احاديث و احاديث ديگر، معلوم مى شود كه عواملى مانند مال و مقام پرستى، نفاق، انحرافات عقيدتى، جهل و نادانى، ... كه موجب انكار پبامبر اسلام و دين آن حضرت در آغاز بعثت شده بود، باز به هنگام ظهور قائم (علیه السلام) موجب انكار آن حضرت و مخالفت با ايشان خواهد شد.
پی نوشتها:
[1]. بحارالأنوار، ج 52، ص 354.
[2]. نعمانى، الغيبة، ص 152.
[3]. شرح نهج البلاغه، علينقى فيض الاسلام، خطبه ى 138.
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
وقتی منتظر کسی باشی و دیر کند،
سر قرار شروع میکنی به راه رفتن و وجبکردن خیابان تا بلکه انتظارت به سر بیاید!
اما خودمانیم!
ما کدام خیابان را زیر باران برای آمدنت قدم زدهایم؟
اصلا نکند تو رسیدهای به قرار و ما بد قولی کردهایم؟
هر چه هست شما به بزرگواری خودت ببخش..
🍃 #اللهم_عجل_لولیڪ_الفرج
💠💠💠
کانال مسجد مقدس جمکران:👇
✅ @jamkaran_ir
joze18- @jamkaran_ir.mp3
4.16M
🍃 #تلاوت_نور
جزء هجدهم قرآن کریم
🎙 قاری:معتز آقایی
کانال مسجد مقدس جمکران:👇
✅ @jamkaran_ir
💎حضرت امام مهدی(علیهالسلام):
اگر خواستار رشد و کمال معنوى باشى هدایت مى شوى ، و اگر طلب کنى مى یابى .
📚(بحار الأنوار ، ج 51 ، ص 339 .)
#حدیث_مهدوی
💠💠💠
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
📌آیا جمله «یا ابا صالح المهدی ادرکنی» مأخذ حدیثی دارد؟
🔸برای پاسخ به سؤال شما ذکر مقدمه ای لازم است. می دانید که عرب ها «کنیه» را برای اشخاص به دو جهت نام گذاری می کنند:
1 . به لحاظ نام پسر یا دختر. بر فرض به امید آن که در آینده فرد مورد نظر، فرزندی پیدا کند که مثلا نام او را فضل بگذارند، از ابتدای میلاد یا پس از آن، به او اگر مرد باشد کنیه ابوالفضل می دهند و اگر زن باشد کنیه ام الفضل.
2 . به لحاظ دارابودن کمالی از کمالات؛ مثلا به فردی به لحاظ بندگی زیاد، ابوعبدالله؛ یا برتری بسیار، ابوالفضل یا خوبی و نیکی افزون، ابا صالح می گویند.
با این توضیح یاد آور می شویم که «ابا صالح» از کنیه های آقا امام زمان (عج) است و در میان عرب ها و بادیه نشین ها بیشتر شهرت دارد. آنان در توسلات و استغاثه های خود، این نام را وسیله قرار می دهند. (1)
محدث نوری می نویسد:
احمد بن محمد بن خالد برقی در کتاب محاسن از ابوبصیر آورده است که حضرت امام صادق (ع) فرمودند: «هر گاه راه را گم کردی، ندا کن: یا ابا صالح! یا ابا صالح! ارشدنا الی الطریق! رحمکم الله.» (2)
جمله ادرکنی (مرا دریاب) سخن استغاثه کننده و فریاد کننده است. بنابراین، کنیه «ابا صالح» در مورد حضرت مهدی (عج) ریشه روایی دارد.
1 . نجم الثاقب: ص 45، نام پانزدهم.
2 . همان، ص 572.
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
أنْتَ مَوْضِعُ أمَلی
که تو اوج آرزوی منی
اینجای دعا را بارها تکرار می کنم!
بارها، بارها
که تو اوج آرزوی منی
که تو اوج آرزوی منی
که تو اوج آرزوی منی
#ابوحمزه
🍃 #اللهم_عجل_لولیڪ_الفرج
💠💠💠
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
📌امام مهدى (عج) از لحاظ رفتار اجتماعى چه ويژگى هايى دارد؟
پاسخ :
امام مهدى(علیه السلام) مانند ساير فرستادگان الهى و ائمه ى معصوم(عليهم السلام) همه ى ويژگى ها و خصوصيات عالى را دارا است، لكن از لحاظ رفتار اجتماعى، بعضى خصوصيات را دارد كه خداوند متعال به آن حضرت عطا كرده است:
1. امام مهدى(علیه السلام) هيچ حكومتى را حتّى از روى تقيّه، به رسميت نشناخته و نمى شناسد. او مأمور به تقيّه از هيچ حاكم و سلطانى نيست و تحت سلطنت هيچ ستمگرى در نيامده و در نخواهد آمد. امام صادق(عليه السلام)مى فرمايد: «قائم(عليه السلام) قيام مى كند، در حالى كه بيعت هيچ كس را بر گردن ندارد».[1]
2. آن حضرت، در قضاوت، از علم الهى استفاده كرده و نيازى به بيّنه و شاهد ندارد و همانند حضرت داوود(عليه السلام) و سليمان(عليه السلام) قضاوت خواهد كرد. امام باقر(عليه السلام) مى فرمايد: «سپس امام مهدى(علیه السلام) به منادى، امر خواهد كرد تا ندا دهد كه اين مهدى است و همانند قضاوت داوود(عليه السلام) و سليمان(عليه السلام)قضاوت مى كند و در اين امر بيّنه اى نمى خواهد».[2]
3. هر چند برخى از پيامبران و امامان، تشكيل حكومت دادند، ولى حكومت آنان فراگير نبود، بلكه محدود به مناطق خاص و قسمت هايى از سرزمين هاى عالم خاكى مى شد، امّا امام مهدى حكومتى فراگير تشكيل مى دهد كه تمام كره ى خاكى را در بر مى گيرد. پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) در اين مورد مى فرمايد: «... حكومت امام مهدى(عليه السلام) غرب و شرق را فرا مى گيرد».[3]
4. حكومت حضرت مهدى(علیه السلام) حكومت عدل و داد است و جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد. تقريباً، در اكثر احاديث مربوط به امام زمان(عليه السلام) آمده است كه خداوند به وسيله ى آن حضرت، جهان را پر از عدل و قسط خواهد كرد.[4]
5. چون حكومت امام زمان، حكومت عدل است، همه از حكومت آن حضرت راضى خواهند بود. پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: «در خلافت مهدى(عليه السلام)، اهل زمين و اهل آسمان راضى خواهند بود».[5]
پی نوشتها:
[1]. بحارالأنوار، ج 51، ص 39.
[2]. مستدرك الوسائل، ج 17، ص 365.
[3]. بحارالأنوار، ج 51، ص 71.
[4]. همان، ص 73.
[5]. همان، ص 80.
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
💎پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند:
شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَزَّوَجَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ یُضاعِفُ اللّهُ فیهِ الحَسَناتِ وَ یَمحو فیهِ السَّیِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَكَةِ؛
ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مىافزاید و گناهان را پاك مىكند و آن ماه بركت است.
📚(بحارالأنوار، ج 96، ص 340، ح 5)
#حدیث_رمضان
💠💠💠
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
24 zahiri.mp3
18.98M
#سخنرانی بعد از نماز ظهر
حجتالاسلام ظهیری
بیستوچهارم #رمضان
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
25zahiri.mp3
22.18M
#سخنرانی بعد از نماز ظهر
حجتالاسلام ظهیری
بیستوپنجم #رمضان
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
📌آيا ياران زن امام زمان (عج) از جمله 313 یار خاص ایشان هستند؟
پاسخ :
مطابق برخى از روايات پنجاه نفرى كه از زنان در ركاب مهدى عليه السلام هستند از ميان 313 نفر از ياران خاص حضرتند:
جابر بن يزيد جعفرى ضمن حديث مفصلى از امام باقر عليه السلام در بيان برخى نشانه هاى ظهور نقل كرده كه فرمود: «و يجىء و الله ثلاثمائه و بضعة عشر رجالا فيهم خمسون امراءة يجتمعون بمكة ...(1)؛ به خدا سوگند! سيصد و بالاتر از ده نفر مى آيند كه پنجاه نفر از اين عده زن هستند و در مكه كنار يكديگر جمع خواهند شد ...».
از كلمه «فيهم» كه در روايات آمده استفاده مى شود كه اين 50 زن از جمله 313 نفرند. و تعبير به «رجلا» به جهت تغليب است. همان گونه كه در آيه تطهير ضمير «كم» كه براى جمع مخاطب مذكر است به كار رفته و به طور حتم حضرت زهرا سلام الله عليها نيز مشمول آيه است و اگر مقصود امام عليه السلام از وجود آن 50 زن همراهى آنان با آن 313 نفر بود بايد از تعبير «معهم» استفاده مى كرد نه «فيهم»
و اگر اشكال شود كه: پس چرا اسامى اين 50 نفر در بين نام 313 نفر نيامده است؟ در جواب میگوييم: با مراجعه به رواياتى كه اسامى ياران خاص حضرت مهدی (عج) را ذكر كرده اند پى مى بريم كه نام همه 313 نفر نيامده است و لذا ممكن است بقيه آنان از زنان باشند كه به جهت خاصى نام آنان برده نشده است.
پی نوشت:
1- مجمع الزوائد، ج 7 ، ص 315؛ معجع الامام مهدى عليه السلام، ج 1، ص 500.
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
💎امیرالمومنین امام علی(ع) :
اگر قائم ما قیام کند کینه و کدورت از دلهای بندگان میرود
📚مکیال المکارم جلد ۱ صفحه 101
#حدیث_مهدوی
💠💠💠
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
💎حضرت امام باقر(علیه السلام):
«هنگامیکه قائم اهل بیت (عجل الله تعالی فرجه)قیام کند اموال را به صورت مساوی تقسیم مینماید و عدالت را در بین مردم برقرار می سازد .پس هر کس او را اطاعت کند ،خدا را اطاعت کرده است. و هر کس از او سرپیچی نماید ،از خدا سر پیچی کرده است وآن حضرت را مهدی نامیده اند ،زیرا مردم را به سوی امر پنهانی هدایت مینماید.»
📚بحار الانوار ،ج52،ص 350/غیبت نعمانی
#حدیث_مهدوی
💠💠💠
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir