joze18- @jamkaran_ir.mp3
4.16M
🍃 #تلاوت_نور
جزء هجدهم قرآن کریم
🎙 قاری:معتز آقایی
کانال مسجد مقدس جمکران:👇
✅ @jamkaran_ir
💎حضرت امام مهدی(علیهالسلام):
اگر خواستار رشد و کمال معنوى باشى هدایت مى شوى ، و اگر طلب کنى مى یابى .
📚(بحار الأنوار ، ج 51 ، ص 339 .)
#حدیث_مهدوی
💠💠💠
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
📌آیا جمله «یا ابا صالح المهدی ادرکنی» مأخذ حدیثی دارد؟
🔸برای پاسخ به سؤال شما ذکر مقدمه ای لازم است. می دانید که عرب ها «کنیه» را برای اشخاص به دو جهت نام گذاری می کنند:
1 . به لحاظ نام پسر یا دختر. بر فرض به امید آن که در آینده فرد مورد نظر، فرزندی پیدا کند که مثلا نام او را فضل بگذارند، از ابتدای میلاد یا پس از آن، به او اگر مرد باشد کنیه ابوالفضل می دهند و اگر زن باشد کنیه ام الفضل.
2 . به لحاظ دارابودن کمالی از کمالات؛ مثلا به فردی به لحاظ بندگی زیاد، ابوعبدالله؛ یا برتری بسیار، ابوالفضل یا خوبی و نیکی افزون، ابا صالح می گویند.
با این توضیح یاد آور می شویم که «ابا صالح» از کنیه های آقا امام زمان (عج) است و در میان عرب ها و بادیه نشین ها بیشتر شهرت دارد. آنان در توسلات و استغاثه های خود، این نام را وسیله قرار می دهند. (1)
محدث نوری می نویسد:
احمد بن محمد بن خالد برقی در کتاب محاسن از ابوبصیر آورده است که حضرت امام صادق (ع) فرمودند: «هر گاه راه را گم کردی، ندا کن: یا ابا صالح! یا ابا صالح! ارشدنا الی الطریق! رحمکم الله.» (2)
جمله ادرکنی (مرا دریاب) سخن استغاثه کننده و فریاد کننده است. بنابراین، کنیه «ابا صالح» در مورد حضرت مهدی (عج) ریشه روایی دارد.
1 . نجم الثاقب: ص 45، نام پانزدهم.
2 . همان، ص 572.
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
أنْتَ مَوْضِعُ أمَلی
که تو اوج آرزوی منی
اینجای دعا را بارها تکرار می کنم!
بارها، بارها
که تو اوج آرزوی منی
که تو اوج آرزوی منی
که تو اوج آرزوی منی
#ابوحمزه
🍃 #اللهم_عجل_لولیڪ_الفرج
💠💠💠
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
📌امام مهدى (عج) از لحاظ رفتار اجتماعى چه ويژگى هايى دارد؟
پاسخ :
امام مهدى(علیه السلام) مانند ساير فرستادگان الهى و ائمه ى معصوم(عليهم السلام) همه ى ويژگى ها و خصوصيات عالى را دارا است، لكن از لحاظ رفتار اجتماعى، بعضى خصوصيات را دارد كه خداوند متعال به آن حضرت عطا كرده است:
1. امام مهدى(علیه السلام) هيچ حكومتى را حتّى از روى تقيّه، به رسميت نشناخته و نمى شناسد. او مأمور به تقيّه از هيچ حاكم و سلطانى نيست و تحت سلطنت هيچ ستمگرى در نيامده و در نخواهد آمد. امام صادق(عليه السلام)مى فرمايد: «قائم(عليه السلام) قيام مى كند، در حالى كه بيعت هيچ كس را بر گردن ندارد».[1]
2. آن حضرت، در قضاوت، از علم الهى استفاده كرده و نيازى به بيّنه و شاهد ندارد و همانند حضرت داوود(عليه السلام) و سليمان(عليه السلام) قضاوت خواهد كرد. امام باقر(عليه السلام) مى فرمايد: «سپس امام مهدى(علیه السلام) به منادى، امر خواهد كرد تا ندا دهد كه اين مهدى است و همانند قضاوت داوود(عليه السلام) و سليمان(عليه السلام)قضاوت مى كند و در اين امر بيّنه اى نمى خواهد».[2]
3. هر چند برخى از پيامبران و امامان، تشكيل حكومت دادند، ولى حكومت آنان فراگير نبود، بلكه محدود به مناطق خاص و قسمت هايى از سرزمين هاى عالم خاكى مى شد، امّا امام مهدى حكومتى فراگير تشكيل مى دهد كه تمام كره ى خاكى را در بر مى گيرد. پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) در اين مورد مى فرمايد: «... حكومت امام مهدى(عليه السلام) غرب و شرق را فرا مى گيرد».[3]
4. حكومت حضرت مهدى(علیه السلام) حكومت عدل و داد است و جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد. تقريباً، در اكثر احاديث مربوط به امام زمان(عليه السلام) آمده است كه خداوند به وسيله ى آن حضرت، جهان را پر از عدل و قسط خواهد كرد.[4]
5. چون حكومت امام زمان، حكومت عدل است، همه از حكومت آن حضرت راضى خواهند بود. پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: «در خلافت مهدى(عليه السلام)، اهل زمين و اهل آسمان راضى خواهند بود».[5]
پی نوشتها:
[1]. بحارالأنوار، ج 51، ص 39.
[2]. مستدرك الوسائل، ج 17، ص 365.
[3]. بحارالأنوار، ج 51، ص 71.
[4]. همان، ص 73.
[5]. همان، ص 80.
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
💎پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند:
شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَزَّوَجَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ یُضاعِفُ اللّهُ فیهِ الحَسَناتِ وَ یَمحو فیهِ السَّیِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَكَةِ؛
ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مىافزاید و گناهان را پاك مىكند و آن ماه بركت است.
📚(بحارالأنوار، ج 96، ص 340، ح 5)
#حدیث_رمضان
💠💠💠
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
24 zahiri.mp3
18.98M
#سخنرانی بعد از نماز ظهر
حجتالاسلام ظهیری
بیستوچهارم #رمضان
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
25zahiri.mp3
22.18M
#سخنرانی بعد از نماز ظهر
حجتالاسلام ظهیری
بیستوپنجم #رمضان
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
📌آيا ياران زن امام زمان (عج) از جمله 313 یار خاص ایشان هستند؟
پاسخ :
مطابق برخى از روايات پنجاه نفرى كه از زنان در ركاب مهدى عليه السلام هستند از ميان 313 نفر از ياران خاص حضرتند:
جابر بن يزيد جعفرى ضمن حديث مفصلى از امام باقر عليه السلام در بيان برخى نشانه هاى ظهور نقل كرده كه فرمود: «و يجىء و الله ثلاثمائه و بضعة عشر رجالا فيهم خمسون امراءة يجتمعون بمكة ...(1)؛ به خدا سوگند! سيصد و بالاتر از ده نفر مى آيند كه پنجاه نفر از اين عده زن هستند و در مكه كنار يكديگر جمع خواهند شد ...».
از كلمه «فيهم» كه در روايات آمده استفاده مى شود كه اين 50 زن از جمله 313 نفرند. و تعبير به «رجلا» به جهت تغليب است. همان گونه كه در آيه تطهير ضمير «كم» كه براى جمع مخاطب مذكر است به كار رفته و به طور حتم حضرت زهرا سلام الله عليها نيز مشمول آيه است و اگر مقصود امام عليه السلام از وجود آن 50 زن همراهى آنان با آن 313 نفر بود بايد از تعبير «معهم» استفاده مى كرد نه «فيهم»
و اگر اشكال شود كه: پس چرا اسامى اين 50 نفر در بين نام 313 نفر نيامده است؟ در جواب میگوييم: با مراجعه به رواياتى كه اسامى ياران خاص حضرت مهدی (عج) را ذكر كرده اند پى مى بريم كه نام همه 313 نفر نيامده است و لذا ممكن است بقيه آنان از زنان باشند كه به جهت خاصى نام آنان برده نشده است.
پی نوشت:
1- مجمع الزوائد، ج 7 ، ص 315؛ معجع الامام مهدى عليه السلام، ج 1، ص 500.
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
💎امیرالمومنین امام علی(ع) :
اگر قائم ما قیام کند کینه و کدورت از دلهای بندگان میرود
📚مکیال المکارم جلد ۱ صفحه 101
#حدیث_مهدوی
💠💠💠
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
💎حضرت امام باقر(علیه السلام):
«هنگامیکه قائم اهل بیت (عجل الله تعالی فرجه)قیام کند اموال را به صورت مساوی تقسیم مینماید و عدالت را در بین مردم برقرار می سازد .پس هر کس او را اطاعت کند ،خدا را اطاعت کرده است. و هر کس از او سرپیچی نماید ،از خدا سر پیچی کرده است وآن حضرت را مهدی نامیده اند ،زیرا مردم را به سوی امر پنهانی هدایت مینماید.»
📚بحار الانوار ،ج52،ص 350/غیبت نعمانی
#حدیث_مهدوی
💠💠💠
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
📌وجود امام غائب چه فايدهاى دارد؟
پاسخ :
متكلّمان اماميّه، در اثبات ضرورت وجود امام در هر زمان ،به ادله ى عقلى و نقلى استناد مى كنند كه يكى از آنها «قاعده ى لطف» است. بر اساس دلائل عقلى، وجود امام، زمينه را براى اطاعت انسان ها مهّيا كرده و آنان را از گناه دور مى سازد. بنابراين، وجود امام، لطف است و چون لطف بر خداوند واجب است، بايد در هر زمان، امامى براى هدايت انسان ها وجود داشته باشد.[1]
طبق اين توضيح، وجود امام در هر عصر و زمانى، لازم و ضرورى مى شود، امّا نحوه ى حضور امام(عليه السلام) بستگى تام به اوضاع و احوال جامعه ى انسانى دارد؛ زيرا، اگر شرايط لازم براى حضور امام مهيّا باشد، امام در ميان جامعه، حضورى آشكار خواهد داشت، ولى اگر چنين شرايطى آماده نبود، امام(عليه السلام) مستور خواهد شد.
حضرت على(عليه السلام) درباره ى ضرورت وجود امام در ميان انسان ها و چگونگى اين حضور، مى فرمايد:
هرگز، روى زمين، از قيام كننده اى با حجت و دليل، خالى نمى ماند، خواه ظاهر و آشكار باشد، خواه بيم ناك و پنهان. -اين چنين است- تا دلائل و اسناد روشن الهى از بين نرود و به فراموشى نگرايد.[2]
بنابراين، نقش امام، حفظ دين و احكام الهى است و اين نقش، از سوى امام در هر زمانى ايفا مى شود، حال، امام حاضر باشد يا غائب.
هم چنين از امام سجاد(عليه السلام) نقل شده است كه درباره ى فوائد وجود ائمه(عليهم السلام) فرمود:
در پرتو وجود ما است كه خداوند، آسمان را از فروپاشى، زمين را از لرزش و سلب آرامش ساكنانش، نگه مى دارد؛ به واسطه ى ما است كه خداوند باران نازل مى كند و رحمت خود را مى گستراند و بركات و نعمت هاى زمين را بيرون مى آورد. و اگر از ما، كسى در زمين نباشد، زمين، اهل خود را فرو مى برد.[3]
طبق اين حديث، امامان، علاوه بر نقش تشريعى، نقش تكوينى دارند و در صورت غيبت، هر چند نقش تشريعى آنان در پس پرده مى ماند، امّا آنان به نقش تكوينى خود عمل مى كنند و وجودشان باعث استمرار حيات و زندگى و اتمام حجّت الهى بر روى زمين مى شود. امام صادق(عليه السلام) در بيان ضرورت وجود امام بر روى زمين، مى فرمايد:
اگر زمين، بدون وجود امام بماند، ساكنان خود را در كام خود فرو مى برد.[4]
بنابراين، نقش تكوينى امام، منحصر در حضور نيست و در دوره ى غيبت نيز اين تأثير ادامه دارد و ساكنان زمين از وجود امام بهره مند مى شوند.
با بررسى اين احاديث، مى توان نتيجه گرفت كه وجود امام بر روى زمين، فوائد زير را دارد و فرقى نمى كند كه حضور امام به صورت آشكار باشد يا به صورت پنهانى و مستور:
1. وجود امام، موجب ارتباط ميان خالق و مخلوق و زنده بودن حجّت ها و دلائل الهى در جامعه ى انسانى مى شود.
2. وجود امام، امن و امان براى مردم است و خداوند، به خاطر آنان، زمين و آسمان را از فروپاشيدن باز مى دارد.
3. وجود امام در زمين، موجب فرستاده شدن نعمت هاى الهى مى شود.
4. وجود امام، موجب اميدوارى مؤمنان براى تحقّق عدل الهى بر جوامع انسانى مى شود.
5. وجود امام در حيات انسان، دو نقش تشريعى و تكوينى دارد. در زمان غيبت، نقش تشريعى او در پس پرده، مستور مى ماند، امّا نقش تكوينى او، موجب استمرار و ادامه ى حيات مى شود.
پی نوشتها:
[1]. علامه ى حلى، كشف المراد، ص 181.
[2]. ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 18، ص 347، حكمت 143.
[3]. شيخ صدوق، امالى، ص 112، مجلس 35.
[4]. شيخ صدوق، كمال الدين، ج 1، ص 201 و 210.
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
عید سعید فطر همزمان با سراسر کشور از ساعت هشت روز عید با حضور عاشقان و منتظران امام زمان(علیه السلام) در مسجد مقدس جمکران اقامه خواهد شد.
بنابر اعلام معاونت فرهنگی این مکان مقدس، نماز عید سعید فطر به امامت آیت الله شیخ ابوالقاسم وافی یزدی تولیت پیشین مسجد مقدس جمکران اقامه خواهد شد.
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
دیشب خوابت را دیدم
صبح
شمعدانی باغچهمان
گل از گلش شکفته بود!
🍃 #اللهم_عجل_لولیڪ_الفرج
💠💠💠
📷عکس: صحفی
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
گفتم شبی کناره تو افطار میکنم
آقا نیامدی رمضان هم تمام شد...
اللهم عجل لولیک الفرج
📷محمد ناصری
کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir✅
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
چرا مردم از فيض حضور امام زمان (عج) محروم شدهاند؟
پاسخ :
درباره علت غیبت حضرت مهدی (عج) و این كه چرا مردم از فیض حضورش محروم شدهاند، دلایل گوناگونی ذكر شده است. قبل از بیان علل غیبت، ذكر این مطلب ضروری است كه علت واقعی غیبت حضرت بر بشر مجهول است و جز خدا و ائمه معصوم (ع) كسی نسب به آن آگاهی كامل ندارد، زیرا درک و استعداد مردم بسیار محدود است و فهم بعضی از مسایل برای آنان بسی مشكل است و چه بسا بیان مطلبی كه مردم توان درک آن را ندارند، آثار و عواقب زیانباری دربر داشته باشد.(1)
در حدیثی كه از امام صادق (ع) نقل شده که از ایشان سؤال کردند: چرا امام زمان (عج) غیبت میكند؟ حضرت فرمود: اجازه ندارم آن را آشكار سازم. سؤال شد: حكمت غیبت چیست ؟ فرمود: همان حكمتی كه در غیبت حجتهای پیش از او وجود داشته، در غیبت آن جناب نیز وجود دارد. حكمتش آشكار نمیشود، مگر بعد از ظهور آن حضرت، چنان كه حكم سوراخ كردن كشتی، كشتن آن بچه و تعمیر دیوار توسط حضرت خضر برای حضرت موسی (ع) ظاهر نشد، مگر وقتی كه خواستند از هم جدا شوند. غیبت از امور الهی و از اسرار خداوندی و از غیب های خدا است.(2)
البته بعضی از امور به عنوان حكمت غیبت حضرت مهدی (عج) بیان شده است:(3)
1- امتحان الهی:
غیبت آزمایشی است كه خداوند حكیم بندگانش را با آن میآزماید. با غیبت حضرت كسانی كه دارای ایمانی محكم و قوی نیستند، حقیقت و باطنشان آشكار میشود. همین طور افرادی كه از ایمان قوی برخوردارند، ارزش و مرتبه شان معلوم میشود و به تكامل میرسند.
2- حفظ جان امام زمان (عج):
حفظ جان حضرت از گزند دشمنان از جهت این كه ترس از كشته شدن ایشان توسط دشمنان وجود دارد.
3- آمادگی پذیرش حکومت عدل جهانی:
آمادگی جهانی لازم است همه مردم از جهت علمی و فكری تكامل یابند، تا هنگام ظهور حضرت، آمادگی پذیرش دعوت جهانی ایشان به طور كامل فراهم شود و زمینه ظهور حضرت مهیا شود.
پینوشتها:
1. عبدالرحمن انصاری، در انتظار خورشید ولایت، ص 78.
2. علامه محمد باقر مجلسی، ج 52 ص 91 ج 4 با تلخیص.
3. عبدالرحمن انصاری، در انتظار خورشید ولایت، صص 80 - 85 با تلخیص.
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
💎امام مهدی عليه السلام:
اگر دلهاى شيعيان ما ـ كه خداوند آنان را براى اطاعت خودش موفق كند ـ در وفا كردن به پيمانشان يكى بود هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تأخير نمى افتاد، بلكه سعادت ديدار با ما همراه با شناخت و صداقت براى آنان زود به دست مىآمد، چيزى جز كارهاى ناشايست آنان ما را از ايشان محبوس نمىسازد.
📚بحارالانوار، ج 53، ص 177
#حدیث_مهدوی
💠💠💠
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir