eitaa logo
جریان شناسی فکری، فرهنگی، سیاسی
3.1هزار دنبال‌کننده
844 عکس
1.2هزار ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور آشنایی و تبیین جریانات فکری، فرهنگی، سیاسی ویژه کادرهای فعالین دانشگاه و مربیان مساجد راه اندازی گردیده است. ارتباط با ادمین : https://eitaa.com/Srfm50
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
25.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴⚡️نماهنگ اسوه حسنه؛ 🔹بر اساس بیانات رهبر انقلاب درباره اقتدا به نبی مکرم اسلام (ص) در زندگی فردی و اجتماعی 🆔 @Jarianshenasi
🔷 ۳۱ شهریور سالروز آغاز هفته دفاع مقدس گرامی باد. ♦️شهید آوینی: «جنگ حق و باطل که از همان آغاز هبوط بشر بر کره زمین آغاز شده، اکنون به آخرین دوره تاریخی خویش نزدیک می گردد و نهضت حق، بعد از هزاران سال مظلومیت و محکومیت، به دوران اقتدار خویش می رسد. ♦️جهان در آستانه عصر نور است و آنکه دلش با حق باشد، آثار این نزدیکی را در همه جا، در آب و هوا و خاک و آتش باز خواهد یافت و مشتاقانه به جبهه حق خواهد پیوست.»
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۳۱۳ 🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل: ♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره: میرزا یوسف خان ریشار مؤدب الملک در سال ۱۳۲۳ هـ . ق مدرسه "فرانکوپرسان" را برای دختران دایر می کند. در زمان وزارت معارف میرزا احمدخان بدر، مدرسه ای به نام "دار المعلمات" بر پایه مدرسة "فرانکوپرسان" دایر می شود که هدفش تربیت معلمان آموزش جدید برای مدارس بود. در سالهای ۱۳۱۹ و ۱۳۱۷ هـ. ق (۱۲۷۷ و ۱۲۷۸ شمسی) مدارس زیادی گشایش یافت و مظفرالدین شاه به هر مدرسه ماهیانه ۲۲۵ تومان کمک می کرد! و انجمن معارف، میز و نیمکت در اختیار آنان قرار می داد. مدارس افتتاحیه اشرف، دانش، سعادت، سادات، رفعت،کمالیه، تربیت و ادب از جمله این مدارس بودند. طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۹ هـ. ق یعنی در مدت پانزده سال ۴۷ باب مدرسه دخترانه، ٧٦ باب مدرسه پسرانه، ۲ باب دبیرستان، ۳ باب مدرسه عالی تأسیس شده و جمع شاگردان دختر مدارس به ۲۱۸۷ نفر و شاگردان پسر به ۸۳۴۴ نفر رسیده است و سرعت رشد این مدارس بسیار زیاد بود. 🔸به موازات تأسیس این مدارس، بیگانگان نیز اقدام به تأسیس مدارس پسرانه و دخترانه نمودند. آمریکاییها از سال ۱۲۵۰ شمسی به بعد (حدود ۱۲۹۰ هـ. ق) در تهران، تبریز، ارومیه، همدان و رشت آموزشگاههایی را تأسیس کردند. از فرانسه، جمعیت مذهبی لازاریست ها در سال ۱۲۷۷ ه. ق مدرسۀ "سن لویی" در تهران تأسیس شد. جمعیت خواهران "سان دوپل" از سال ۱۲۸۲ هـ. ق به بعد در تبریز ارومیه، سلماس، اصفهان و تهران مدارس دخترانه دایر نمود. جمعیت خیریه اسرائیلی پاریس، با اجازه انجمن معارف! مدرسه ای به نام "الیانس" در تهران دایر کرد که مدیر آن یک تبعه عثمانی به نام "لوی"بود. این مدرسه ۱۹۰ شاگرد داشت و معلم غربی آن ملا حیم یهودی بود. اليانس یک مدرسه دخترانه هم در کنار این مدرسه پسرانه دایر کرد که ۷۵ دختر یهودی و شماری دختر مسلمان در آن تحصیل می کردند و برخی معلمین این مدرسه، مرد بودند. "اتحادیه جهانی اسرائیلی" که مقر آن در فرانسه بود در طی سفر ناصرالدین شاه و میرزا حسینخان صدر اعظم در سال ۱۸۷۳ م. به فرنگ، توافقی با شاه امضاء کردند که مدارسی برای اقلیتهای یهودی در ایران دایر کنند و دولت ایران از آنها حمایت کند سران این اتحادیه از رهبران نهضت جهانی صهیونیسم بودند. ریاست مدارس آلیانس در آن زمان بر عهده اسحاق موسی آدولف کرمیو بود که به قول ناهوم سوکولرف، نخستین نویسنده تاریخ خاص صهیونیسم "اگر یک صهیونیست به معنی نوین این واژه نبود اما بدون اغراق می توان گفت که علایق وی به یهودیت، برداشت وی از عظمت قوم یهود و عشق وی به فلسطین، ماهیت صهیونیستی داشت". 🔹این مدارس بر طبق توافق، حق ثبت نام اطفال مسلمان را نداشتند، اما در عمل به این توافق عمل نکردند و لذا مهمترین فعالیت مدارس آلیانس اسرائیلی، سرمایه گذاری روی کودکان مسلمان بود. انجمن فرانکوپرسان و "اتحادیه جهانی مدارس آلیانس اسرائیلی" در فرانسه هدایت و حمایت تبلیغی و مالی این مدارس را بر عهده داشتند. آنان موفق شدند در مدت کوتاهی در کشورهای مسلمان مانند مراکش، الجزائر، تونس، مصر، عثمانی، فلسطین، ایران و حجاز متجاوز از صدها مدرسه ایجاد کنند. فعالیتهای این مدارس و مجله فرانکو پرسان در دوره مشروطه به شدت افزایش یافت و در تحصن سفارت انگلیس و تجمعات منورالفکران برای حمایت از خواسته های مشروطه طلبان، این مدارس حضور چشمگیری داشتند. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📢 در دفاع مقدس هم خودمان را شناختیم هم دنیا ما را شناخت ✏️ رهبر انقلاب: ما الان با اتّکاء به آن کارهایی که جوانهای ما آن روز در دفاع مقدّس انجام دادند، میتوانیم با اطمینان بگوییم امروز جوانهای ما میتوانند همه‌ی مشکلات این کشور را حل کنند. ✏️ اینکه گفته‌اند: «فی‌ تَقَلُّبِ‌ الاَحوالِ‌ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجال» ــ در دگرگونی‌های بزرگ گوهر انسانها شناخته میشود ــ این [فقط] مخصوص افراد نیست، جامعه هم همین‌جور است؛ یک جامعه را در حوادث سخت و سنگین میشود شناخت. ✏️ ما خودمان را نمی‌شناختیم، دیگران هم ما را نمی‌شناختند، دنیا هم ما را نمی‌شناخت؛ در دفاع مقدّس، هم ما خودمان، خودمان را شناختیم و هم دیگران ما را شناختند؛ آنهایی که در دنیا صاحب ادّعا بودند فهمیدند. ۱۴۰۲/۰۶/۲۹ 🌷 💻 Farsi.Khamenei.ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۳۱۴ 🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل: ♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره: . در دوره مظفری مسیو ویزیوز، رئیس مدرسه آلیانس بود. او از بنیانگذاران لژ بیداری ایران در سال ۱۳۲۵ هجری یعنی اوج حرکت مشروطه به حساب می آید. همچنین جمعیتی به نام "فرانک" در تهران تشکیل داد که اعضای آن حسین امین الضرب، نصیر الدوله بدر، سیدمحمد رضا مساوات، شیخ ابراهیم زنجانی، رضا قلی خان نظام السلطنه و قاضی ارداقی بودند که در مشروطیت بسیار فعال بود و کسانی چون میرزا کریم خان رشتی عامل انقلاب گیلان و فتح تهران با این انجمن مرتبط بودند. 🔸از انگلستان، جمعیت مذهبی در سال ۱۳۲۲ هـ. ق مدرسه ای به نام "سیتورات عربال کالج" ، در اصفهان و بعد آموزشگاههایی در شیراز، کرمان و یزد تأسیس نمود... حسین مکی به رقم تعریف و تمجید که از آمریکا در تبیین روابط ایران و آمریکا، به نقش این مدارس در انتقال فرهنگ آمریکایی اعتراف می کند: "در ژانویه ۱۸۸۳ برابر ربیع الاول ۱۳۰۰ هجری ممالک متحده آمریکای شمالی تصمیم گرفت نماینده ای به دربار ایران اعزام دارد و بالاخره در همین سال مستر بنجامین (Benjamin) وارد تهران شد و اولین سفیری بود که از طرف دولت آمریکا وارد ایران شده است. چندی پس از استقرار روابط سیاسی و انجام تشریفات، ملت انسان دوست و نوع پرور آمریکا (!!) آموزشگاههایی در تهران و تبریز و همدان و و بعضی شهرستانهای دیگر (البته بتدریج) تأسیس نمودند و شعله فرهنگ و مدنیت را [!!] که از کانون ساحل آتلانتیک اقتباس شده بود، در این سرزمین مشتعل ساختند! آن آموزشگاهها دریچه معرفت و تربیت را به روی ملتی که با فرهنگ غربی آشنا شده، ولی آشنایی او فقط از روزنه "سوریون" یعنی از راه مدارس فرانسه و طرز تعلیم و تربیت لاتین بوده است، باز کرد. 🔹حضرت امام خمینی وجدان بیدار و ملکوتی ملت ایران، در این خصوص نکات ارزشمندی را متذکر شده اند که به یک نمونه از آن بسنده می کنیم: از جمله نقشه ها که مع الأسف تأثیر بزرگی در کشورها و کشور عزیزمان گذاشت و آثار آن باز تا حد زیادی به جا مانده، بیگانه نمودن کشورهای استعمار زده از خویش و غرب زده و شرق زده نمودن آنان است؛ به طوری که خود و فرهنگ و قدرت خود را به هیچ گرفتند و غرب و شرق، دو قطب قدرتمند را، نژاد برتر و فرهنگ آنان را والاتر و آن دو قدرت را قبله گاه عالم دانسته، و وابستگی به یکی از دو قطب را از فرایض غیر قابل اجتناب معرفی نمودند، و قصه این امر غم انگیز، طولانی و ضربه هایی که از آنان خورده و اکنون نیز می خوریم، کشنده و کوبنده است. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۳۱۵ 🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل: ♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره: جلال آل احمد درباره باز خورد این مدارس می نویسد: در قلمرو فرهنگ مشهور است و همه می دانند که مدرسه های ما، کارمند می سازند... یا دیپلمه بیکار تحویل می دهند ... در این حرفی نیست. اما آنچه که اساسی تر است و نگفته مانده، این که مدرسه های ما غرب زده می سازند. آدمهایی همچون نقش بر آب می سازند. زمینه های آماده برای قبول غرب زدگی تحویل می دهند. این است بزرگترین خطر مدارس و فرهنگ ما". 🔸از کسانی که نقش بزرگی در تأسیس این مدارس و وارد کردن افکار و لایحه های سطحی تمدن غربی داشته اند، می توان از امین الدوله نام برد. او در هنگام اقامتش در آذربایجان به عنوان والی از میرزا حسن رشدیه در تأسیس این نوع مدارس که با مخالفت وسیع مردم و روحانیون مواجه بود و چند بار مدرسه او دستخوش تعطیلی گردید، حمایت می کند. سپس در زمان صدر اعظمی، او را به تهران می آورد و حمایت وسیعتر و جدی تری از او به عمل می آورد. 🔹یحیی دولت آبادی به نقش امین الدوله و اقدامات او و اهداف چنین اقدامات به طور مفصل می پردازد. از جمله می نویسد: امین الدوله بیداران تهران را در هر لباس که باشند به مساعدت در نشر معارف می خواند و همه را به همراهی با تأسیس مدارس جدید و تجدید اصول تعلیم و تعلم تشویق می نماید. تصورات من درباره امین الدوله این است که امین الدوله می خواهد سرهای افکار جدید را که تازه در این مدت به جنبش آمده و هنوز نورس و نارساست بسامان بگذارد... امین الدوله مظفرالدین شاه را خاطرنشان می نماید که تنها نگاهدارنده او از جمله افکار تجدید خواهان سرگرم نمودن آنهاست به توسعه معارف و یگانه تحصیل نام نیک که شاه از روی سلامت نفسی که دارد به آن بی علاقه نیست راه گشودن در معارف است به روی ملت... بالجمله روزی چند از مصاحبت امین الدوله با شاه نمی گذرد که خاطر شاه متوجه توسعه معارف و آزادی مطبوعات و برداشتن سد ممانعت از پیش پای افکار تازه می گردد. بحدی که هیچکس به هیچ وسیله نمی تواند خاطر او را از این عقیدت منصرف نماید. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۳۱۶ 🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل: ♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره: در جای دیگر در زمینه تأثیر و اقدامات امین الدوله مخصوصا در ترویج روزنامه ها و تشکیل "شرکت طبع کتب" می خوانیم: گرچه دوره رئیس الوزرایی (ذیقعده ۱۳۱۴ تا رجب ۱۳۱۵ قمری، فروردین تا آذر۱۲۷۶ شمسی) و صدارت امین الدوله (رجب ۱۳۱۵ تا ۱۵ محرم ۱۳۱۶ قمری، آذر۱۲۷۶ تا خرداد ۱۲۷۷ شمسی) دوره ای کوتاه بود و مجموعاً از یکسال و دو ماه تجاوز نکرد، اما همین دوره کوتاه باعث تحول و شکوفایی شگفتی در امر مدارس، معارف و مطبوعات کشور شد. در همین دوره روزنامه هفتگی تربیت که زیر نظر محمد حسین فروغی (ذکاءالملک) (فراماسون و مدرس مدرسه علوم سیاسی) منتشر می شد، به روزنامه روزانه مبدل گردید و این نخستین روزنامه ای بود که به صورت روزانه در پایتخت کشور منتشر می شد. مقدمات انتشار روزنامه روزانه دیگری به نام "خلاصة الحوادث" که نخستین شماره آن کمی بعد از استعفای امین الدوله ... منتشر شد، در همان دورۀ صدارت او فراهم آمد. در همین دوره روزنامه رسمی ایران نیز از تنگناهای پیشین تا اندازه ای خارج شد و صورت بهتری به خود گرفت. روزنامه پرورش که در مصر منتشر می شد با آزادی به ایران می رسید و در ورود آن به ایران ممانعت و سانسوری در کار نبود... 🔸با تشکیل و تأسیس مدرسه رشدیه مقدمات تأسیس مدارس دیگری چون ابتدائیه، علمیه و افتتاحیه فراهم آمد و با تشکیل انجمن معارف راه برای ایجاد مدارس جدید دیگر و پیشرفت شیوه نوین آموزش باز می شود... در همین دوره مقدمات ایجاد شرکتی برای طبع کتاب فراهم می شود. کمی بعد این شرکت با ده هزار تومان سرمایه تأسیس می شود تا به کار تألیف کتابهای درسی و نشر كتب مفید اقدام کند. احتشام السلطنه، محمد باقر خان اعتمادالسلطنه، میرزا کریم خان سردار مکرم، حاجی حسین آقا امین الضرب و یحیی دولت آبادی اعضای مؤسس "شرکت طبع کتب" هستند. شرکت میرزا محمد حسین فروغی و پسرش میرزا محمد علی خان (جد اینها یهودی و خود از فراماسونها بودند) و محمد قزوینی را برای ترجمه و تأليف كتاب استخدام می کند. از نخستین اقدامات شرکت در امر تألیف، انتشار کتابی است درباره تاریخ ایران... که با خط خوش طبع می کنند و به دست محصلین مدارس جدید می دهند ... شرکت طبع کتب تاریخ مختصر اسکندر کبیر، غرایب زمین و عجائب آسمان و سفر هشتاد روزه دور دنیا در مبادی علوم طبیعی، چرا به این جهت، در صحبت ساده طبیعی نردبان خرد در اخلاق و پاره ای از کتب دیگر را ترجمه و تألیف و طبع می نماید... 🔹ملک زاده نیز از نقش امین الدوله در تأسیس مدارس جدید تجلیل کرده و می نویسد: تأسیس مدارس جدید ملی که تا آن زمان ممنوع بود در زمان صدارت امین الدوله عملی شد و تشویق معارف پروران از یادگارهای دوره زمامداری اوست. شخصاً به تأسیس مدرسه رشدیه پرداخت و از تشویق معارف پروران آن زمان تا حدی که اوضاع اجازه می داد فروگذار نکرد؟ هم او به نقش میرزا یحیی دولت آبادی در این خصوص اشاره کرده و می نویسد: حاجی میرزا یحیی دولت آبادی بیش از سایرین در تأسیس مدارس ملی کوشش و بذل مجاهدت نمود و سی سال عمر خود را صرف تربیت غربی فرزندان ایران کرد و سهم مهمی از ثروتی که داشت در این راه صرف کرد و از آن جمله مدرسه ادب و مدرسه ی سادات از تأسیسات اوست. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۳۱۷ 🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل: ♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره: استفاده ابزاری از تأسیس مدارس جدید در راه مبارزه با اسلام (به عنوان سنت) و تزویج تمدن غربی مورد تأیید تقریباً تمامی مورخین است، اگرچه ممکن است از پاره ای اصطلاحات به ظاهر سازگار با آموزه های اسلام استفاده شود. به یک نمونه از این نوع اعتراف آراسته شده توجه کنیم: مدارس دوره مشروطیت برای جداسازی آموزش از شکل سنتی و مکتب خانه ای اهمیت نداشتند بلکه علاوه بر جنبه آموزشی پایگاه مقابله با کهنه پرستی، استبداد و کسب آزادی و ترقی محسوب می شدند. به همین مناسبت مخالفان مشروطه مدارس را به مثابه دشمن بالفعل، و تجدد خواهی و سنت شکنی را سدی بر سر راه حکومت مطلقه محسوب می کردند. در مقابل، ترقی خواهان جناح وابسته به حکومت، فقط سنتها را مانعی جهت نفوذ تمدن جدید و نوخواهی می شمردند. از این رو اگر تا پیش از آن تنها تداوم حیات آموزشی مطابق مطلب کهنه اندیشان مطرح بود، از آن پس در تمامی ساختارهای مرتبط با تعلیم و تربیت، خواهان استقرار جامع نظام نوین آموزشی برگرفته از الگوهای غربی بودند. 🔸ما در این مجموعه از قول مورّخان منصف نشان دادیم که بحث کهنه پرستی و تجدد خواهي، ريشة ورود آموزش غربی به ایران نبوده است. بلکه مبارزه با اساس اسلام، نفی نفوذ روحانیت به عنوان نماد اسلام و از بین بردن تمامی لایه های مقاومت در برابر سلطه غرب، اهداف اقدام گسترده و حمایت شده منورالفکران در کنار زدن آموزش مکتب خانه ای، و نه رفع اشکالات آن بوده است. 🔹کسروی از منورالفکر دیگری یاد می کند که در راه بسط و تقویت این مدارس کوشش زیادی نمود. او می نویسد: در گفتگو از دبستانها می باید یادی هم از "حاجی زین العابدین تقی اف" کنیم. این مرد یکی از توانگران بنام جهان و خود مرد رادی می بود و دهشها بجا می نمود. و در سال ۱۲۷۹ با دست (انجمن معارف) ارمغان شایانی به دبستانهای نوپدید ایران فرستاد. بدینسان که یک رشته نقشه های بزرگ دیواری و دفترها برای نوشتن شاگردان و برخی کتابها در بیست و یک بسته، برای بیست و یک دبستان ایران ارمغان کرده و ۴ هزار منات برای دبستان رشدیه و ۵۰۰ منات برای دبستان سادات پول فرستاد. زين العابدین فرزند مشهدعلی از اکراد ساوجبلاغ و از خوانین آن سامان بود، پدرش سنی شافعی بود. او به تفلیس رفت و علاوه بر شغل سیاسی در پی تجارت بود. او تبعه روس می شود. سپس به استانبول ترکیه می رود. مجدداً به توصيه علاءالملک و ارفع الدوله تابعیت ایران را می پذیرد و تا پایان عمر در ترکیه می ماند. کتاب "سیاحتنامه ابراهیم بیک" که از کتب مورد تأکید منورالفکران است از اوست. او به جدایی دین از سیاست اعتقاد داشت و در کنار بیان زشتیهای قاجار، به تمجید پیشرفتهای غرب می پرداخت. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۳۱۸ 🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل: ♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره: محمد مددپور در مورد نقش منورالفکران در وادادگی فرهنگی و تقلید سطحی و قشری از فرهنگ غرب می نویسد: در حقیقت مشهورات غالب بر اذهان و عقول منورالفکران و فقدان خودآگاهی نسبت به حقیقت دوره جدید و خودباختگی و تقلید سطحی بدون تصرف و تفکر از منورالفکران اروپایی، مانع بنیادی در راه خودآگاهی تاریخی آنان بود، و این راه فی الواقع راه تحقق دموکراسی و مدنیت جدید نیز نمی توانست باشد بلکه شبحی از آن را محقق می ساخت. 🔸بر این اساس می توانیم بگوییم نخستین منورالفکران ایرانی مظهر فرهنگی بودند که عبارت بود از سنن تمدنی قرن هجده و نوزده اروپا، و ملغمه ای از عادات و سنن بی جان اسلامی و روحیات فاسد اشرافیت قاجاری و ایرانی که جان مایه خود را از دست داده بودند. برخورد دورۀ فرهنگ عصر پس از فتحعلی شاه با (فرهنگ ترجمه اروپائی) بدون خودآگاهی نسبت به ماهیت آن، تاریخ مشروطه را ذیل "سنن تمدن اروپائی" قرار داد. اندیشمندان ایرانی که شیفته آثار فکری متنوع و متلون غربیان بودند در این دوره از افق فرهنگ ترجمه جدید به عالم و فرهنگ و تمدن ایران و اسلام می نگریستند. آنان می پنداشتند با قدرت سیاسی و اتخاذ تصمیمات مجدانه سیاسی نه تنها تکنولوژی اروپایی بلکه اصول نظام فکری و سیاسی آن دیار را نیز می توان به سرعت وارد کرد. گویی تفکر را نیز می توان چون ابزاری ماشینی و محصولی وارداتی به سادگی وارد کرد و به مصرفش رساند، بی آن که در آن تصرف کرد... 🔹این نظر در واقع به نوعی بوروکراتیسم و تکنوکراتیسم سطحی رجوع می کرد و با اعتقاد به اتوپیای موهوم غربیان که در لژهای ماسونی به منورالفکران ایرانی می آموختند، پیوند می خورد. بدین ترتیب اینان در گذار از تمدن اسلامی به تمدن جدید، هم دیانت خویش را باختند و هم از تماس و تجربه ای عمیق از فرهنگ غرب محروم ماندند. به همین دلایل نیز ریشه ای عمیق در جامعه ایرانی ندوانیدند و ارتباط آنان با مردمی که هنوز روحیات قدیم را حفظ کرده بودند بسیار سطحی و وهم زده بود. از این رو آنان همواره معارض هویت ملی و دینی تلقی شدند. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۳۱۹ 🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل: ♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره: در محافل ماسونی و سری، منورالفکران به دنبال تغییر در هویت اسلامی ملت تحت عناوین مختلف بودند، نوشته اند: ارتباط مخفی فراماسون ها و آزادیخواهان و روشنفکران غربگرای ایرانی و تشکیل محافل سری و تحریف مذهب سنتی تحت عناوینی نظیر «پیرایشگری اسلام و پروتستانتیسیم اسلامی» و یا اینکه احکام شرعی ما برای هزار سال قبل خوب و بجا درست شده؛ ولی در عصر ما باید سی هزار مسأله جدید بر آن بیفزاییم. 🔸 و از این قبیل لغات و اندیشه های متجددمآبانه که از وابستگان فراموشخانه منتشر می گردید، می رساند که روشنفکران وابسته به این گروه فراماسونی ضمن مساعد ساختن زمینه و جلب توجه مردم به مزایای مشروطیت و اینکه معتقد باشند بقای حیات ایران مستلزم آن است که تمدن غربی در آن راه یابد و ترقیات جدید در این کشور رواج پیدا کند، در برابر قوانین ثابت و لایتغیر شرعی از جریانهایی نظیر "باییت و بهائیت" که بی تردید به ارزشهای قوانین اسلامی انتقادهای فراوانی وارد می ساختند حمایت و پشتیبانی به عمل آوردند. 🔹از آن جمله ملكم ضمن اعتقاد به یکسان بودن عقاید باب با عقاید عیسی مسیح مدعی گردید که در ایران مذهب جدیدی با سی هزار پیرو درست کرده است و پیرامون اصلاح مهمی تحت عنوان (تغییر اساسی اسلام) با دوستانش از رجال مهم تهران محرمانه در نیازی که اسلام به تعالیم خالص تر دارد، سخن گفته است و حتی مشهور بود فراموشخانه شعبه ای از فرقه بایی شده و نیز این که ملکم از خانقین به بغداد می رود و مدتی در آنجا با بابیها رابطه و آمیزش پیدا کرده، سپس به استانبول عزیمت نموده است. به گفته حامد الگار: « او ظاهراً عقاید مثبتی نداشته و معتقد بوده است که مذاهب توسط دین ساختگی انسانیت و خود آدمی همچنانکه انقلاب فرانسه اعلان کرده است [باید] لغو شود. 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۳۲۰ 🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل: ♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره: 💠 تشکیل انجمن معارف منورالفکران با اقداماتی چون تأسیس محافل فراماسونری، تأسیس انجمن معارف، تشکیل انجمن علمی، تأسیس کتابخانه ملی، تحریک و تشویق شاهان برای سفر به فرنگ، اعزام دانشجو و محصل به خارج کشور، استخدام اساتید و معلمان خارجی، اجازه تأسیس به مدارس غربیها در ایران، روند غربزدگی و مقابله با آداب و باورهای دینی را سرعت زیادی دادند که با تغییر سیستم سیاسی کشور یعنی استقرار نظام مشروطه، رسماً غربزدگان بر کشور مسلط شده و اداره امور را به دست گرفتند. که در بخش مربوط به وقایع نسبت به هر یک از مقولات فوق در حد مقدور و لزوم مواردی ارائه شد. 🔸انجمن معارف در شکل دهی به نظرات غربگرایانه منورالفکران نقش مهم تری داشت. ۱۰ سال قبل از اعلام مشروطیت، عده ای از رجال علاقه مند به فرهنگ غرب، در تهران انجمنی به نام "انجمن معارف" تشکیل دادند. هفت تن از مؤسسان این انجمن متعهد شدند تا هر یک مدرسه ای به سبک جدید با امکانات شخصی خود و جمع آوری کمک علاقه مندان، تأسیس کنند. این هفت مدرسه، نخستین مدارس باصطلاح ملی بودند که در آنها علوم جدید به سبک مدارس غرب تدریس می شد. انجمن یک کتابخانه هم تأسیس کرد و یک روزنامه هفتگی به نام "معارف" انتشار می داد. مدرسه علمیه، ادب، سادات، افتتاحیه و خیریه از جمله این مدارس است. مدرسه علمیه را احتشام السلطنه، مدرسه افتتاحیه را مفتاح الملک، مدرسه سادات را میرزا یحیی دولت آبادی، مدرسه خیریه را میرزا کریم خان منتظم الدوله تأسیس کردند. مدارس شرف، رشدیه، سادات و خیریه رایگان بودند و بعضی دیگر، شهریه مختصری می گرفتند. 🔹اعضای انجمن معارف عبارت بودند از: جعفر قلی خان نیر الملک، حاج ميرزا محمود خان، احتشام السلطنه، میرزا محمود خان مفتاح الملك، على خان ناظم العلوم، مهدی خان ممتحن الدوله، میرزا عباس خان مهندس باشی، میرزا علی اکبر خان ناظم الاطباء، حاج میرزا یحیی دولت آبادی، میرزا غیاث الدین ادیب کاشانی، میرزا سید حسین خان نظام الحکماء، میرزا کریم خان منتظم الدوله، سردار مکرم و سردار فیروز رئیس قورخانه، محمد باقرخان اعتماد السلطنه، حاج محمد حسن و حاج حسین آقا امین الضرب، میرزا اسماعیل خان آجودانباشی توپخانه، حاج میرزا حسن رشدیه، شیخ مهدی کاشانی معروف به مظفری و دکتر عنایت الله خان احتشام السلطنه ریاست انجمن را به عهده داشت. این انجمن در کنار وزارت علوم قرار داشت. نگاهی به اسامی این اعضاء نشان می دهد که از کشوری و لشکری و بازاری و درباری و ثروتمند دست به دست هم دادند تا با انقراض مکتب خانه ها و تعلیمات قرآنی و دینی، نسلی با اندیشه های سطحی تمدن غرب پرورش دهند. در میان این اشخاص از افراد بابی، فراماسونر، روحانی نما دیده می شود. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi