eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌼 فلسفه آرام خواندن قرائت در نماز ظهر و عصر و بلند خواندن آن در نماز مغرب و عشا چيست؟ جهر و اخفات در نماز - چنان چه از بعضی از روایات استفاده می شود - یکی از سنت های پیامبر اکرم(ص) است که خداوند خواسته با این سنت امت را نسبت به پایبندی به سیره و سنت پیامبرش آزمایش کند چنانکه خودشان می فرمودند: «نماز بخوانيد آن گونه که من مي خوانم» همچنین امام رضا ـ عليه السلام ـ فرمودند: «علت اينكه بعضى نمازها بايد بلند و بعضى آهسته خوانده شود اين است كه نمازهايى كه بايد بلند خوانده شوند (صبح، مغرب، عشاء) در اوقاتى است كه هوا نسبتاً تاريك و واجب است بلند خوانده شوند كه اگر كسى از آنجا عبور مى كند، بداند كه جماعتى در آنجا نماز مى خوانند تا اگر خواست به آنها ملحق شود؛ چون تاريكى مانع ديدن اوست و بلند خواندن باعث مى شود او صداى نمازگزاران را بشنود. ولى دو نمازى كه آهسته خوانده مى شوند (ظهر و عصر) به دليل اينكه روز است و عملشان كاملاً قابل رؤيت است، احتياج به بلند خواندن ندارد.» همچنین از امام صادق ـ عليه السلام ـ سؤال شد كه چرا بايد نمازهاى جمعه، مغرب، عشاء و صبح را بلند خواند ولى نماز ظهر و عصر را آهسته؟ حضرت فرمودند: «زيرا پيامبر ـ صلى الله عليه وآله وسلم ـ وقتى به معراج رفتند اولين نمازى كه خدا بر او واجب كرد، نماز جمعه بود؛ آنگاه خداوند به ملائكه امر كرد تا پشت سر پيامبر ـ صلى الله عليه وآله ـ بايستند و به پيامبر ـ صلى الله عليه وآله ـ دستور داد كه نمازش را بلند بخواند تا فضل و برترى خود را به ملائكه نشان دهد. سپس نماز عصر را بر او واجب كرد، ولى كسى را به پيامبر اضافه نكرد تا به وى اقتدا كند؛ از اين رو دستور داد تا آهسته قرائت كند. سپس نماز مغرب را واجب كرد و ملائكه را به پيامبر ـ صلى الله عليه وآله ـ افزود. پس امر كرد تا بلند بخواند و همين طور در نماز عشاء. وقتى فجر نزديك شد، پيامبر ـ صلى الله عليه وآله ـ از آسمان نزول كرد، آنگاه خداوند نماز صبح را بر او واجب كرد و امر كرد تا بلند بخواند تا فضل خود را به مردم نشان دهد، چنان كه به ملائكه فضل خود را نشان داده بود.» 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ نماز بدون پوشش لازم ☑️ مسئله : اگر کسی در نماز پوشش کافی نداشته باشد : 1⃣ اگر از روی عمد پوشش را رعایت نکند نماز باطل است . 2⃣ اگر بدون عمد ، مقداری از پوشش لازم ، رعایت نشود دربین نماز بفهمد باید فورا آن را بپوشاند { به شرط اینکه کاری که صورت نماز را به هم می زند، به جا نیاورد } و نماز صحیح است . 3⃣ اگر بدون عمد ، مقداری از پوشش لازم ، رعایت نشود بعد از نماز بفهمد نماز صحیح است . 4⃣ اگر به واسطه ی ندانستن مسئله ، پوشش لازم را رعایت نکند بنابر احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند . @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 👈 چرا نیازی به ندارد ؟ علیه‌السلام فرمودند : واجب شد تا انسان با حالت کسالت و چرت به ديدار دوست نرود و قلب انسان قبل از رکوع و سجده در برابر خداوند پاکیزه گردد ؛ ولي در نيازی به وضو نیست ؛ زیرا در آن ، رکوع و سجده وجود ندارد و فقط دعای برای ميت و ذکر خداست . 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
💎 از طرف پرسیدند : از بین نمازها کدام نماز را بیشتر دوست داری ؟! گفت : نماز میّت را . گفتند : چطور ؟! گفت : چون وضو نمی‌خواهد ، كفش‌ها را لازم نيست در بیاوریم ، اگر چیزی هم نخوانیم موردی ندارد ، رکوع و سجده ندارد ، تازه یک رکعت هم بیشتر نیست و زود هم تمام می‌شود ، مهم‌تر این‌که بعدش هم غذا می‌دهند . 📚 کتاب پر پرواز ؛ آیتی و محمودی ؛ ص ۱۷ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
✳️ سوال : 💠 کسی که نماز میّت رابا جماعت میخواند ، ولی ذکرهای نماز را نمیگوید ، نمازش چه صورت دارد ؟ ✅ جواب : 💠 نماز مأموم در نماز میّت ، در صورتی صحیح است که اذکار واجب را بگوید . ⚜ آدرس : پاسخ کوتاه آیت الله صافی گلپایگانی ، س ٢١١. 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 @Javanmardi_langarudi
خواندن کدام نماز با لباس غصبی مانعی ندارد؟ نماز میّت @Javanmardi_langarudi 🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
💎 مسئله : جبیره انواع و حالتهای مختلفی دارد : ❄️ اگر جبیره تمام اعضای وضو را گرفته باشد باید تیمم نماید . ❄️ اگر جبیره ، بیشتر اعضای وضو را گرفته باشد باید تیمم کند و بنابر احتیاط ، وضوی جبیره ای نیز بگیرد . ❄️ اگر جبیره بعضی از اعضای وضو را گرفته باشد (مانند تمام صورت یا تمام یک دست) ، وضوی جبیره ای کافی است . ❄️ اگر جبیره ، بیش از حدّ معمول اطراف زخم را پوشانده باشد برداشتن مقدار زاید ممکن نیست ، باید وضوی جبیره ای بگیرد و بنابر احتیاط واجب تیمّم نیز بنماید . ❄️ اگر جبیره‌ ، بیش از حد معمول اطراف زخم را پوشانده باشد ، و برداشتن مقدار زاید ممکن است ، باید جبیره اضافی را بردارد ؛ پس اگر زخم در صورت و دست هاست ، اطر اف آن را بشوید و اگر در سر یا روی پاهاست ،اطراف آن رامسح کند و برای جای زخم به دستور جبیره عمل نماید . ❄️ اگر در صورت ودستها چند جبیره است باید بین آنها را بشوید و اگر جبیره در سر یا روی پا بوده و به اندازه مسح واجب باز باشد ، همان جا را مسح کند و گرنه باید بین آنها را مسح نماید و در جاهایی که جبیره است ، به دستور جبیره عمل کند . 💧کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه💧 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ مقدار واجب مسح در تیمم 📝 سؤال : آیا منظور از کشیدن کف دست بر پیشانی در تیمم تاسرانگشتان است یا فقط کف دست کافی است؟ همچنین بر پشت دستها؟ 📖 جواب : کف دست به تنهایی کفایت نمی‌‌کند و کشیدن تا سر انگشتان لازم است، و نسبت به پشت دست هم باید تا سر انگشتان باشد. @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🌴مستحب است کام كودك خود را به آب فرات و تربت قبر حضرت حسين (علیه السلام) برداريد ...🌴 🌱 استفتائات مراجع
✅ نجس کردن تربت 🔹پرسش : اگر تربت امام حسین علیه السلام نجس شود چه تکلیفی داریم؟ 🔺پاسخ : نجس کردن تربت امام حسین (علیه السلام) حرام است و پاک کردن آن واجب و اگر درمحلّ آلوده اى بیفتد باید فوراً آن را بیرون آورد و آب کشید، هرچند مخارجى داشته باشد و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد احتیاط واجب آن است که اگر مستراح باشد به آن مستراح نروند تا یقین کنند از بین رفته و در آب حل شده است. 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 @Javanmardi_langarudi 🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
﷽؛ " هیچ یک از نمازهای واجب و مستحب - به جز نمازهای یومیّه و قضای آنها - اذان و اقامه ندارد ". @Javanmardi_langarudi { کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }
﷽؛ 👈 ويژگى زمان ظهور عليه‌السلام 💎 روزى كه حكومت عدل جهانى برپا شود ، يك وجب كوير بر روى زمين نخواهد ماند : « يَجْعَل لَّكُمْ جَنتٍ وَ يَجْعَل لَّكُمْ أَنْهرًا » تمام كويرها باغ مى‌شود و نهر آب هم در آن جارى مى‌شود . در آن روز جمعيت هم به اندازه امروز نيست ، چون قبل از آمدن ايشان ، ستمگران دنيا به جان هم مى‌افتند و دو سوم جمعيت كره زمين به دست خود مردم زمين نابود مى‌شوند . و يك سوم جمعيت مى‌ماند ، كه آنها هم طولى نمى‌كشد كه تسليم ايشان مى‌شوند . 💎 در روايات آمده است كه تنها جنگى كه با عليه‌السلام مى‌شود ، از طرف سه قوم ، و است كه هم زمان با ظهور حضرت ، براى نابودى ايشان دست به دست هم مى‌دهند . هم كه وارد جنگ با ايشان مى‌شود ، است . بعد هم ، بعد هم . ولى همگى به هلاكت مى‌رسند . وقتى شرّ آنها از زمين كنده مى‌شود ، آن وقت جهان رو به گلستان شدن مى‌رود . 💎 مسيحيان واقعى عالم هم با ايشان نمى‌جنگند ، چون عيسى عليه‌السلام را مى‌بينند كه در نماز به امام عليه‌السلام اقتدا مى‌كند . 💎 در معيشت مادى ، هر كاسبى به مشترى التماس مى‌كند . همه‌جا نعمت و بركت به وفور يافت مى‌شود . اين ها از بركت ايمان و عدالت است . اگر دولت‌ها حاضر شوند كه اين عدالت را امتحان كنند ، آن وقت مى‌بينند كه كشور چگونه متحوّل مى‌شود . چنان امنيّت برقرار مى‌شود كه عليه‌السلام مى‌فرمايند : اگر زنى ، شترى را كه يك طرفش طلا و طرف ديگر آن را نقره بار كرده است ، از بازار بغداد تا شام برود ، يك چشم نامحرمى به او دوخته نمى‌شود ، يا دستى به بار شتر او دست دراز نخواهد شد . « الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَلَمْ يَلْبِسُواْ إِيمنَهُم بِظُلْمٍ أُوْلئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ » از کتاب آثار مثبت عمل استاد حسین انصاریان ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
🗞 🔘 حکایت ناراحتى به خاطر يك دانه گندم 🔸دو نفر از عباد حضرت حق با يكديگر پيمان بستند هر يك زودتر از دنيا رفت، خبرى از عالم برزخ در عالم خواب به دوست خود بدهد. 🔸يكى از آنان از دنيا رفت، پس از مدتى به خواب دوستش آمد، به او گفت: در برزخ گرفتارم، علت گرفتاريم اين است كه روزى به مغازه عطارى محل رفته بودم، ساعتى كنار عطار نشستم در جنب من يك ظرف گندم بود، ناخودآگاه يك عدد گندم برداشتم و با دندان پيشين خود آن را نصف كردم سپس هر دو نصفه را به ظرف برگرداندم. 🔸اين مسئله را با صاحب گندم در ميان نگذاشتم، اكنون در برزخ ناراحت آن مسئله ام، براى خدا پيش صاحب مغازه برو و براى رهايى من از او رضايت بگير. 📎 برگرفته از کتاب داستانهای عبرت آموز استاد حسین انصاریان @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🔘 حکایتی از آثار شوم گناه عليه‌السلام فرمود : { بنده از خدا حاجتى مى‌خواهد كه اقتضا دارد دير يا زود برآورده شود سپس آن بنده دچار گناهى مى‌شود و خداى تبارك و تعالى به فرشته مأمور برآوردن حاجت مى‌فرمايد : حاجتش را اجابت مكن و او را از آن محروم دار ؛ زيرا خود را در معرض خشم من قرار داد و سزاوار محروميّت شد } . از کتاب داستانهای عبرت آموز استاد حسین انصاریان ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
💎 درخت بهشتی و آتش سوزنده {صلی الله علیه و آله} فرمود : " کسی که سبحان الله بگوید خداوند درختی در بهشت برایش غرس می فرماید . مردی از قریش برخاست و عرض کرد : پس ما در بهشت درختان زیادی داریم ؟ حضرت فرمود : آری ، ولی بترسید از اینکه آتشی بسوی آنها بفرستید و همه را بسوزانید ". @Javanmardi_langarudi ❄️کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی❄️
🌷﷽؛ آثار نماز در هنگام مرگ و برزخ و قیامت چیست؟ 🍀 1. راحتی هنگام مرگ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): " برای کسی که به نماز اهمیت بدهد راحتی هنگام مرگ و رهایی از غم اخروی و نجات از آتش دوزخ را ضمانت کردند ". 🍀 2. انس نماز با انسان در قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «نماز در قبر به صورت شخصی نورانی نزد میت می آید و با او در قبرش انس می گیرد و ترس و اضطراب عالم برزخ را از او دور می سازد». 🍀 3. چراغ قبر و بستر میت پيامبر خدا (صلی الله عليه و آله) فرمودند: « نماز... میانجی ميان نمازگزار و فرشته مرگ، چراغ روشن كننده قبر، بستری زير پهلو های ميت، پاسخی برای پرسش های نكير و منكر، همدم در شادی و گرفتاری و باران رحمتی بر گور است تا روز رستاخيز، نماز توشه مؤمنان در سفر دنيا به آخرت است» 🍀 4. دفع عذاب جهنم نماز کلید بهشت و رسیدن به پاداش‌های عظیم الهی و ترک نماز سبب ورود به جهنم است و امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «برای رهایی از عذاب کافی است یک نماز انسان پذیرفته گردد». 🍀 5. مهریه حورالعین پيامبر خدا (صلی الله عليه و آله ) فرمودند: " خیر دنیا و آخرت در نماز است و نماز مهريه حوريان بهشتی است ". 🌧{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌧 @Javanmardi_langarudi
♨️ پيامدهاى آخرتى و معنوى غيبت 1⃣ نابود كننده دين: غيبت موجب نابودى دين است.  🔹پيامبر اكرم (ص) درباره غيبت مى فرمايد:  الغيبه اسرع فى دين الرجل المسلم من الاكله فى جوفه. اثر غيبت در دين شخص مسلمان سريع تر از بيمارى خوره‌ است كه وارد بدن مى شود؛  يعنى غيبت، دين انسان را به سرعت از بين مى برد.  2⃣ مانع پذيرش اعمال نيك: غيبت باعث مى شود عمل و رفتار شايسته انسان تا چهل روز مورد پذيرش درگاه احديت قرار نگيرد. در روايات مكرر اشاره شده كه وضو، نماز و روزه شخص غيبت كننده باطل است؛ البته مقصود از باطل بودن در اين جا، بطلان فقهى نيست، به اين معنا كه عبادت فرد، انجام نشده است و به دليل انجام ندادن فريضه، مورد توبيخ قرار گيرد؛ بلكه منظور، خالى بودن اين رفتار از اثرى است كه اعمال صالح و رفتار شايسته بايد روى فرد بگذارد. اعمال صالح، سازنده سعادت و بهشت و بازدارنده از دوزخ و عذاب الهى هستند، اما درصورتى كه بر روح انسان اثر نگذارند، مانع رفتن او به جهنم نمى شوند به اين معنا كه از ارتكاب گناهان جلوگيرى نخواهند كرد وسازنده روح انسان نخواهند بود.  🔸رسول گرامى (ص) فرمود:  من اغتاب مسلما او مسلمه لم يقبل الله تعالى صلاته و لاصيامه اربعين يوما و ليله الا ان يغفر له صاحبه. هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند خداوند متعال نماز و روزه او را تا چهل شبانه روز نمى پذيرد مگر آنكه شخص غيبت شده، از آن فرد بگذرد.  من اغتاب مسلما فى شهر رمضان لم يوجر على صيامه. كسى كه در ماه رمضان از مسلمانى غيبت كند، پاداشى براى روزه اش به او داده نمى شود.  🔹در روايت آمده است كه روزى حضرت رسول دستور داد مسلمانان روزه بگيرند و بدون اجازه من افطار نكنند. هنگام مغرب، همه براى افطار كردن از حضرت اجازه گرفتند. شخصى خدمت پيامبر آمد و عرض كرد: اى رسول خدا! دو تا از دختران من روزه گرفته اند، براى افطاركردن آن ها اجازه بفرماييد. حضرت پاسخ نداد. براى بار دوم درخواستش را تكرار كرد، باز هم از پيامبر چيزى نشنيد. بار سوم حضرت فرمود: آن ها روزه نبودند. چگونه روزه بوده كسى كه در اين روز گوشت هاى مردم را خورده است. به آن ها بگو اگر روزه بوده اند، قى كنند. آن ها شروع به قى كردند و از دهانشان لخته هاى گوشت بيرون آمد، پس آن مرد نزد پيامبر بازگشت و ماجرا را گفت. پيامبر (ص) فرمود: سوگند به آن كسى كه جان محمد در دست او است، اگر اين لخته ها در شكم ايشان باقى مى ماند، آتش آن ها را دربر مى گرفت. هم چنين غيبت، نورانيتى را كه از وضو حاصل مى شود، از بين مى برد.  3⃣ انتقال نيكى‌ها: غيبت موجب انتقال نيكى هاى شخص غيبت كننده، به نامه اعمال كسى كه از او غيبت شده است، مى شود.  🔸پيامبر اكرم (ص) فرمود:  يوتى باحد يوم القيامه يوقف بين يدى الله و يدفع اليه كتابه فلايرى حسناته فيقول الهى ليس هذا كتابى فانى لاارى فيها طاعتى فقال ان ربك لايضل و لاينسى ، ذهب عملك باغتياب الناس، ثم يوتى ب‌آخر و يدفع اليه كتابه فيرى فيها طاعات كثيره فيقول الهى ما هذا كتابى ، فانى ما عملت هذه الطاعات، فيقول ان فلانا اغتابك فدفعت حسناته اليك. شخصى را روز قيامت به پيشگاه الهى مى آورند و نامه عملش را به او مى دهند. متوجه مى شود از كارهاى خوب او در نامه عملش خبرى نيست. مى گويد: خدايا! اين نامه عمل من نيست. من در آن عبادت هايم را نمى بينم به او گفته مى شود: خداوند هيچ گاه كار كسى را فراموش و عوض نمى كند. اعمال تو با غيبت كردن از بين رفته است، ديگرى را مى آورند و نامه عملش را به او مى دهند. مى بيند كه خوبى هاى بسيارى در آن وجود دارد. مى گويد: خدايا! من چنين طاعاتى را انجام نداده ام. به او گفته مى شود: فلانى از تو غيبت كرد، در نتيجه حسنات او به تو رسيد.  4⃣ تأخير پاداش و تقديم مجازات: 🔹حضرت صادق (ع) مى فرمايد:  اوحى الله تعالى عز و جل الى موسى بن عمران (ع): المغتاب ان تاب فهو آخر من يدخل الحنه و ان لم يتب فهو اول من يدخل النار. خداوند متعالى بر موسى بن عمران (ع) وحى كرد: غيبت كننده اگر توبه كند (و حلاليت بطلبد)آخر كسى است كه وارد بهشت مى شود و اگر موفق به توبه نشود، نخستين كسى است كه وارد جهنم مى شود.  5⃣ عذاب قبر (مجازات عالم برزخ): مجازات غيبت كننده پس از اين دنيا، با ورود او به عالم برزخ آغاز مى شود. از ابن عباس روايت شده: عذاب القبر ثلاثه اثلاث، ثلث للغيبه‌ عذاب قبر به سه بخش تقسيم مى شود: يك سوم آن مربوط به غيبت است  👇👇👇
6⃣ تجسم زشت در روز قيامت: 🔸حضرت صادق (ع) از پدران معصومش (ع) چنين روايت مى فرمايد:  من اغتاب إمرأ مسلما أ جاء يوم القيامه يفوح من فيه رائحه انتن من الجيقه يتأذى به اهل الموقف. كسى كه از فرد مسلمانى غيبت كند، روز قيامت در حالى كه از دهانش بويى بدتر از بوى مردار به مشام مى رسد، مى آيد كه اهل محشر از آن اذيت مى شوند.  7⃣ خروج از ولايت الهى: 🔹پيشواى ششم (ع) ضمن گفتارى طولانى فرمود: و من اغتابه بما فيه فهو خارج عن ولايه عن ولايه الله تعالى ذكره داخل فى ولايه الشيطان. كسى كه درباره آن چه در برادر مؤمنش هست، غيبت كند، از سرپرستى خدا خارج و به حكومت (سرپرستى ) شيطان وارد مى شود.  پس غيبت در بعد معنوى اش باعث مى شود كه به رشته دوستى ميان خالق و مخلوق، ضربه وارد شود. انسان وقتى تحت حكومت پروردگار باشد، همه اعمالش در محور خواسته هاى خدا قرار مى گيرد و رنگ الهى مى يابد، اما وقتى تحت حكومت و سرپرستى شيطان باشد، كارهايش رنگ شيطانى مى گيرد و از اوج عظمت به حضيض ذلت سقوط مى كند.  🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ " کسی که حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد ، مانند کسی است که عمر خود را به عبادت گذرانده باشد ". (( صلی الله علیه و آله ))
﷽؛ 🌸🌼 مگر خداوند نفرموده : « حق الناس رو رعايت کنيد من از حق خودم مي گذرم» پس ما نماز نمي خوانيم و حق مردم را رعايت مي کنيم و خدا از حق خودش مي گذرد؟ 1⃣ در هیچ آیه و حدیثی چنین چیزی نیامده است که خداوند فرموده باشند «با رعایت حق الناس من از حق خودم می گذرم» و این تهمت بزرگ به خداوند است. 2⃣ در روایاتی که میان حق الله و حق الناس مقایسه شده است، توبه و جبران حق الناس را بسیار مشکل تر بیان کرده است که منظور آن بی اهمیتی و بی تفاوتی نسبت به حق الله نیست. 3⃣ گذشتِ خداوند از حق خود، در جائي است که انسان توبه كرده و گذشته خود را جبران نمايد، نه اينکه عمداً گناه کند (نماز نخواند) و اصرار بر عمل خود داشته باشد به اين خيال كه خداوند او را مي بخشد. قرآن می فرماید: «امّا پروردگارت نسبت به آنها كه از روى جهالت، بدى كرده اند، سپس توبه كرده و در مقام جبران برآمده اند، پروردگارت بعد از آن آمرزنده و مهربان است.» 4⃣ اگر قرار بود خداوند از حق خودش به راحتي بگذرد، بگونه اي كه هر كس خواست نماز بخواند و هر کس خواست نخواند؛ پس چه لزومي داشت كه دستوراتی را براي بندگان واجب كند و يا براي ابلاغ دستورات خودش صد و بيست و چهار هزار پيامبر را با آن همه سختی ها که کشیدند، مبعوث نمايد. 5⃣ اگر قرار بود خدا از حق خودش نسبت به بی نماز به راحتي بگذرد، دليلي نداشت اين همه آيات و روايات مربوط به عذاب كساني كه نسبت به نماز سهل انگارند و يا نماز نمي خوانند بيان نمايد. 🌹 منتظر حضورتان در کانال احکام و مسائل شرعی در هستیم 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ علیه السلام " هرگاه مؤمن به برادر دينى خود تهمت بزند ، ایمان در قلب او از میان می رود ، همچنان که نمک در آب ، ذوب می شود ".
﷽؛ صلی الله علیه و آله فرمود : " ترک غیبت نزد خداوند از ده هزار رکعت نماز مستحبی محبوب تر است ".
🔸استفتاء؛ " دفاع از کسی که از او غیبت شده "
🔶 غیبت ممنوع ! #احکام_و_مسائل_شرعے
✨ اعاده حیثیت از غیبت شونده #احکام_و_مسائل_شرعے