eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ ✅ لزوم رعایت بهداشت توسط پرستاران و پزشکان 📝 سوال : عدم رعايت بهداشت توسّط پزشك يا پرستار در هر بخش ، ممكن است موجب ضرر و زيان به بيمار شود . آيا چنين كارى ضمان آور است ؟ 📖 جواب : در صورتى كه از حدّ معمول و متعارف پزشكى كمتر رعايت كنند ، و بيم انتقال بيمارى برود ، موجب ضمان است . ✅ لزوم عمل کردن به توصیه های بهداشتی 📝 سوال : عمل نکردن به توصیه های بهداشتی در زمان گسترش بیماری های واگیردار و ویروسی که از طرف دولت و دستگاه های مربوطه ، دستورالعمل های بهداشتی صادر میگردد ، چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : باید تا آنجا که می توانند مسائل بهداشتی را رعایت کنند . و در صورتى که از حدّ معمول و متعارف پزشکى کمتر رعایت کنند ، و بیم انتقال بیمارى برود ، موجب ضمان است . ✅ حضور افراد مبتلا به بیماری واگیردار در مکان های عمومی 📝 سوال : در خصوص افراد مبتلا به علائم بیماری های حاد ویروسی و واگیردار ، نسبت به حضورشان در مجامع و مکان های عمومی حکم چیست ؟ 📖 جواب : چنین افرادی از حضور در مجامع و مکان های عمومی باید خودداری کنند و در صورتی که این کار سبب ابتلای دیگران به بیماری خطرناک منتهی به مرگ شود دیه تعلق می گیرد و آن کس که باعث شده ، باید دیه را بپردازد و اگر فقط هزینه درمانی سنگینی دارد آن را باید بپردازد .‌ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ ✅ عدول از قضا به ادا و از مستحب به واجب " برگرداندن نيّت از نماز قضا به نماز ادا ، و از نماز مستحبّ به نماز واجب جايز نيست ". ✅ احکام كسى كه غسل مس ميت نكرده " براى كسى كه بعد از مسّ ميّت غسل نكرده باشد ، توقّف در مسجد و جماع و خواندن سوره هايى كه سجده واجب دارد مانعى ندارد ، ولى براى نماز و مانند آن بايد غسل كند ". ✅ کسی که نداند بدن يا لباسش نجس است " اگر نداند كه بدن يا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده ، نمازش صحيح است ، و بنابر احتياط مستحبّ اگر در وقت بفهمد اعاده كند ". ✅ کسی که فراموش كند بدن يا لباسش نجس است " اگر فراموش كند كه بدن يا لباسش نجس است و در بين نماز يا بعد از آن يادش بيايد ، نماز را دوباره بخواند ، و اگر وقت گذشته قضا نمايد ". ✅ وظيفه كسى كه نماز میّت را به جماعت مى ‏خواند " كسى كه نماز ميّت را به جماعت مى خواند بايد تكبيرها و دعاهاى آن را هم بخواند اگر چه مأموم باشد ". ✅ روزه مستحبى اولاد " روزه مستحبّى اولاد ، اگر موجب اذيّت پدر و مادر شود حرام است ". ✅ روزه گرفتن زن بدون اجازه شوهر " اگر زن به واسطه گرفتن روزه مستحبّى حقّ شوهرش از بين برود ، نبايد روزه بگيرد ، و بنابر احتياط مستحبّ اگر حقّ شوهر هم از بين نرود ، بدون اجازه او روزه مستحبّى نگيرد ". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
﷽؛ ✅ نهی کردن پدر يا مادر فرزند خود را در بین روز از روزه مستحبى " اگر فرزند بدون اجازه پدر روزه مستحبّى بگيرد و در بين روز پدر او را نهى كند ، چنانچه مخالفت او موجب اذيّتش باشد بايد افطار نمايد ، و همچنين اگر مادر او را نهى كند و مخالفت او موجب اذيتش باشد ". ✅ موقع نوشتن و ياد كردن حضرت " موقع نوشتن اسم مبارك حضرت رسول (صلى الله عليه وآله وسلم) مستحبّ است صلوات را هم بنويسند ، و نيز بهتر است هر وقت آن حضرت را ياد مى كنند صلوات بفرستند ". ✅ فرو بردن غذاى باقيمانده در دهان يا لاى دندانها " اگر در بين نماز ، غذايى را كه در دهان يا لاى دندانها مانده فرو ببرد ، نمازش باطل نمى شود ، و نيز اگر قند يا شكر و مانند اينها در دهان مانده باشد و در حال نماز كم كم آب شود و فرو رود اشكال ندارد ". ✅ خواندن سوره و آياتى كه بر بالين محتضر مستحب است " مستحبّ است كه بر بالين محتضر سوره مباركه يس و صافات و احزاب و آية الكرسى و آيه پنجاه و چهارم از سوره اعراف و سه آيه آخر سوره بقره ، بلكه هر چه از قرآن ممكن است بخوانند ". ✅ مطالبة طلبکار هنگام نماز " اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد و طلبكار طلب خود را از او مطالبه كند ، چنانچه بتواند در بين نماز طلب او را بدهد ، بايد در همان حال بپردازد ، و اگر بدون شكستن نماز دادن طلب او ممكن نيست ، بايد نماز را بشكند و طلب او را بدهد ، و بعد نماز را بخواند ". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
﷽؛ ✅ کتمان وخامت بیماری به خاطر مصلحت 📝 سوال : گاه به خاطر مصالح بيمار يا اطرافيان وى مجبور به كتمان حقيقت هستيم . اين كار چه حكمى دارد ؟ 📖 جواب : در صورتى كه مصلحت ايجاب كند اين كار لازم است .‌ ✅ مخفی کردن وضعیت جسمی بیمار توسط پزشک 📝 سوال : لطفاً بفرمایید در چه صورتی پزشک اجازه دارد وضعیت جسمی بیمار را پنهان کند و به او دروغ بگوید ؟ 📖 جواب : در صورتیکه بیمار بر اثر اطلاع از بیماری خود دچار ناراحتی قابل ملاحظه ای شود یا درمان او به تاخیر افتد این کار جایز است‌ . ✅ تقاضاى بیمار برای مخفى ماندن برنامه هاى درمانى 📝 سوال : آيا بيمار مى تواند درخواست كند كه كلّيه برنامه هاى درمانى او محرمانه انجام شود ؟ 📖 جواب : در صورتى كه افشا شدن آن لطمه اى به او بزند ، حقّ دارد چنين درخواستى كند . ✅ تجویز داروی مضر به اصرار بیمار 📝 سوال : اگر پزشك بنا به اصرار بيمار ، دارويى تجويز نمايد، يا ساير اقدامات درمانى مضرّ را انجام دهد ، در صورت ايجاد عارضه ، مسئول كيست ؟ 📖 جواب : اگر پزشك اثر زيان بخش دارو را اعلام كند مسئوليّتى در برابر عارضه ندارد ; و اگر اعلام نكند ، مسئول است . ولى در هر صورت پزشك بايد مقاومت كرده ، و داروى مضرّ را به بيمار معرّفى نكند .‌ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ ✅ پاداش خدمت رسانی به بیماران 📝 سؤال : اگر کسی از کادر درمانی ها ، در راه خدمت رسانی به بیماران مبتلا به از دنیا برود ، آیا محسوب می شود ؟ 📖 جواب : ان شاء الله پاداش عظیم شهدا را خواهد داشت ولی حکم شهید در را ندارد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ 👌 پاسخ‌های آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا 📝 سوال : در زمان شیوع بیماری واگیردار و کشنده‌ای مثل کرونا ، حکم شرعی شرکت در تجمعات مذهبی ، مجالس ترحیم یا جشن و شادی و به طور کلی حکم حضور در فضاهای شلوغ بدون اینکه ضرورتی در بین باشد چیست ؟ 📖 پاسخ : اگر مسؤولین امور بهداشتی و پزشکی در این زمینه رعایت امری را لازم می‌دانند ، رعایت آن برای جلوگیری از انتشار بیماری لازم است . در کل نباید کارهایی انجام داد که هر گونه احتمال عُقلایی مبتلا کردن یا مبتلا شدن به این بیماری در آن وجود داشته باشد ، هر چند احتمال ضعیف باشد . به عموم مؤمنان توصیه می‌شود در کنار مراعات احتیاطات بهداشتی ، توسل به ساحت مقدس حضرت ولی‌عصر (علیه‌السلام) را فراموش نکنند که نفع آن ، مجرب است . 📝 سوال : شنیده شده که جنازه قربانیان کرونا غسل داده نمی‌شود ، چون می‌گویند ورود آب غسل در فاضلاب موجب گسترش بیماری می‌شود و خطر سرایت به غسل‌دهندگان نیز وجود دارد . همچنین برای جلوگیری از سرایت بیماری ، اجازه تیمم بدون دستکش هم داده نمی‌شود . حکم شرعی متدینین در این وضعیت چیست ؟ 📖 پاسخ : در صورت لزوم ، فاضلاب جداگانه‌ای برای شستشو تعبیه شود . در صورتی نیز که با فریز کردن یا سایر تمهیدات ، امکان تجهیز کامل - هرچند با تأخیر- وجود داشته باشد باید چنین شود . همچنین غسل ترتیبی بر غسل ارتماسی مقدم است و در هر صورت در غسل ، لازم نیست دست کشیده شود . در فرض عدم امکان غسل ، چنانچه امکان تیمم دادنِ بی‌خطر میت -هر چند با رعایت بیشتر اصول بهداشتی- وجود ندارد ، هم میت را با دستکش تیمم دهند و هم اگر مقدور است با استفاده از دست‌های خود میت این کار را انجام دهند . به هر حال تجهیز کامل میت شرعاً لازم است و فقط به مقدار اضطرار می‌توان از آن اغماض کرد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ " يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ " انسان گمان می کند ثروتش به او عمر جاودانه داده ، [و هیچ خطری متوجه او نیست].
﷽؛ ✅ در روایات اسلامی تاکید فراوانی روی غذای حلال و تاثیر آن در استجابت دعا و صفای قلب شده است . 📝 در روایتی می‌خوانیم : کسی خدمت پیامبر آمده ، عرض کرد : " أُحِبُّ أَنْ یُسْتَجَابَ دُعَائِی دوست دارم دعای من به اجابت برسد ". پیامبر فرمود : " طَهِّرْ مَأْکَلَکَ وَ لٰا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرٰامَ غذای خود را پاک کن و غذای حرام در معده خود وارد منما ". ~~~~~~~~~~ 📝 پیامبر اسلام (ص) می فرماید : " مَنْ اَحَبَّ اَنْ یُسْتَجٰابَ دُعٰائُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَطْعَمَهُ وَ مَکْسَبَه کسی که دوست دارد دعایش مستجاب گردد باید غذا و کسب خود را پاک کند ".
﷽؛ (صلی الله علیه و آله) " مَن قامَ عَلى مَريضٍ يَوما و لَيلَةً بَعَثَهُ اللّهُ مَعَ ابراهيمَ الخَليلِ " " هركس يك شبانه‌روز از بيمارى پرستارى كند ، خداوند او را با ابراهيم‌خليل محشور مى‌كند ". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
﷽؛ " چقدر بیچاره و به دور از رحمت خدا هستند کسانی که از گرفتاری مردم سوء استفاده کرده و ویروس طمع و زیاده خواهی و حرام خواری تمام وجودشان را گرفته است ". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
﷽؛ ‍ 🚨 توصیه‌ی آیت الله العظمی وحید خراسانی به مؤمنین 🔰 آیت الله العظمی وحید خراسانی با دعای خیر برای تمامی ، و و دعا جهت شفای تمامی بیماران ، ضمن دستورات و ، به سفارشِ حضرت علیه‌السلام به جناب کمیل ، توصیه نمودند : 📜 يا كُمَيْلُ سَمِّ كُلَّ يَوْمٍ بِاسْمِ اللَّهِ وَ قُلْ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَ اذْكُرْنَا وَ سَمِّ بِأَسْمَائِنَا وَ صَلِ‏ عَلَيْنَا وَ أَدِرْ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِكَ‏ وَ مَا تَحُوطُهُ عِنَايَتُكَ تُكْفَ شَرَّ ذَلِكَ الْيَوْمِ إِنْ شَاءَ اللَّه‏. " ای کمیل ! هر روز نام خدا را ببر (بسم الله الرحمن الرحیم) و بگو "لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ" و بر خدا توکل کن (تَوَكَّلْتُ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لاٰ يَمُوتُ) و یاد ما کن و نام ما را ببر و بر ما درود فرست (به این صورت ‌"صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا رَسولَ اللهِ، صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أمیرَالمُؤمنینَ، صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکِ یا فاطمةُ الزّهراء، صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا حَسنَ بنَ علیّ... (الی آخر) صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا حجّة بن الحسن") و آن را بر وجود خود و هر چه به حفظ و حراستش عنایت داری بگردان (اشاره نما) تا از شرّ آن روز بر کنار باشی إن‌شاءالله . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ ✅ درمان بیماران مبتلا به کرونا 📝 سؤال : آیا مبتلا به بر کادر درمانی و پزشکان واجب است ؟ 📖 جواب : مسلمان ، واجب کفایی است و خدمت رسانی به از بهترین اعمال صالح است .
﷽؛ ✅ ضرر داشتن برخی خوراکی ها برای بیمار 📝 سوال : خوردن بعضى از مواد ، ميوه ها و غذاها براى برخى از بيماران ضرر دارد ، مصرف اين خوردنی ها براى بيماران چه حكمى دارد ؟ 📖 جواب : در صورتى كه ضرر مهمّى داشته باشد ، خوردن آن حرام است . ✅ ضامن بودن پزشک به خاطر کوتاهی 📝 سوال : چنانچه پزشک در تشخيص سهل انگارى نموده باشد ، حكم چگونه است ؟ 📖 جواب : طبيب به هر حال ضامن است ، چون كوتاهى كرده است .‌
﷽؛ 👈 همگان توصیه‌های مسئولان برای جلوگیری از پیشگیری این بیماری را رعایت کنند 👈 بنده به دعای جوانان و افراد پرهیزگار برای دفع بلاهای بزرگ بسیار امیدوارم
﷽؛ 📝 سوال : چرا قم که به استناد روایت منتسب به امام صادق (علیه السلام) بلا از آن دور است گرفتار بیماری کرونا شد ؟ 📖 جواب : این روزها که مردم شریف و متدین قم و سایر شهرهای میهن اسلامی ایران با بیماری و ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند عده ای خواسته یا ناخواسته و گاهی با استناد به احادیث به ایجاد شبهه در اذهان مردم مومن می پردازند .  📖 یکی از آن روایات ، حدیثی است که ازامام صادق (علیه السلام) نقل شده است که فرمودند : « إِذا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَيْهَا وَ نَوَاحِيهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا » ؛ " زمانی که فتنه‌ها در همه جا فراگیر شد ، به قم و حوالی آن بروید زیرا بلا از قم دور است ". 📖 و یا این روایت که امام صادق علیه السلام فرمودند : " إِذَا أَصَابَتْکُمْ بَلِیَّةٌ وَ عَنَاءٌ فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ فَإِنَّهُ مَأْوَی الْفَاطِمِیِّینَ وَ مُسْتَرَاحُ الْمُؤْمِنِینَ " " چون بلا و رنجی به شما رسد ، بر شما است که به قم روید که جایگاه بنی فاطمه و آسایشگاه مؤمنان است ..." 📝 سوال این است که اگر قم به عنوان پناهگاه و محل امن معرفی شده ، چگونه اکنون گرفتار بیماری و ویروس کرونا گردیده است ؟ 📖 پاسخ این شبهه را در قالب چند نکته اساسی بیان می کنیم ، ان شاء الله موجب تنویر افکار عمومی گردد .  ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ 1⃣ شبهه افکنی نسبت به تشیع و اماکن مقدسه مذهبی سابقه بسیار طولانی دارد و کسانی که هرگز نتوانسته اند این مذهب را باور نمایند با هر بهانه به تشویش اذهان عمومی پرداخته اند و تا بتوانند علاوه بر رنج و غمی که مردم به آن گرفتار شده اند ، روحیه دینی جامعه را با تلقینات و وسوسه های خناسانه مضطرب کنند و بدون تردید جامعه مومنین متوجه این دسیسه شیطانی هستند . و هوشیارتر از همیشه به خداوند متعال توکل کرده اند و این روزهای سخت را پشت سرخواهند گذاشت .  2⃣ میزان ارزش هر شهر و مکانی به ارزش و منزلت افرادی است که درآن شهر ساکن هستند و به هر اندازه که مردمان یک سرزمین از درجات ایمان و دیانت بالاتری برخوردار باشند ، ارزش و اعتبار بیشتری به آن شهر می دهند . شهر مقدس قم از اولین شهرهای ایران بوده که اسلام را با آغوش باز پذیرفت و از همان قرن اول تاکنون پایگاه شیعه در جهان اسلام مطرح بود و اندیشمندان از سراسر عالم به قم عزیمت داشتند و بدین سبب مورد خشم حاکمان زور و تزویر قرار داشت و بارها مورد هجوم و آسیب قرار گرفت . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ 3⃣ جهان هستی بر پایه حکمت آفریده شده است و خداوند حکیم است . ابتلائات و مصیبت ها هم براساس حکمت الهی است و جهان بدون سختی ها و مشکلات و امتحان ها مکانی مناسب برای تکامل برآمده از اختیار و اراده نیست . بدون تردید جوهر کمال انسان در مسیر بلاها و سختی ها شکوفا می شود . مصائب و سختی ها لازمه نظام احسن است ، چنانکه نعمت و نقمت و عطا و سلب نعمت نیز مقدمه رشد و تکامل انسانی است . سلامتی و بیماری و فقر و رفاه یکی از ابتلائات است که برای همه انسانها پیش می آید ؛ چنانکه درآیات متعدد بیان شده است . حتی انبیاء و امامان و اولیای الهی ازقاعده و سنت الهی مستثنا نیستند . فقر و بیماری حضرت ایوب ، غم حضرت یعقوب درفراق حضرت یوسف ، ابتلائات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) درطول 23 سال ، رنج فراوانی که امیر مومنان درطول 25 سال از رحلت پیامبر اعظم متحمل شد . و مصیبت جانکاه حماسه کربلا که بر سیدالشهداء علیه السلام و اهل بیت و یاران او وارد شد که در بزرگی این مصیبت همین بس که امام مجتبی (علیه السلام) فرمودند : « لایوم کیومک یااباعبدالله علیه السلام » تاریخ اهل بیت علیهم السلام و تاریخ اسلام و تشیع پراز برگ هایی است که گویای این ابتلائات گوناگون است . البته از نگاه انسانهای خردمند و اولیای الهی مصیبت ها و سختی های اگرچه بظاهر رنج آور و آزار دهنده است ، اما پیامهای سازنده به همراه دارد .  ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ 📖 درسایه این مصیبتها ، گوهر صبر و شکیبایی انسان به کمال می رسد و انسان را به مقام صابران می رساند تا بتواند به پاداش عظیم که از حسابگری انسان فراتر است نائل شود چنانکه که پروردگار می فرماید : « إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ » (زمر،10) فقط صابران ، پاداش خویش را كامل و بدون حساب دريافت خواهند كرد . بنابراین ، بر فرض که این روایت از امام صادق (علیه السلام) نقل شده باشد ، و نیز روایات دیگر به این مضمون هرگز بدین معنا نیست که مردم قم مصون از هر بلا و گرفتاری و رنج و بیماری اند ، بلکه بر پایه حدیثی از امام کاظم (علیه السلام) : مومن هر اندازه که ایمانش بیشتر باشد . گرفتاری و ابتلایش بیشتر می شود .  4⃣ آنچه از احادیث که در مدح و عظمت قم بیان شده است بر فرض صحت سند که در جای خود باید بحث شود ، ناظر به بعد معنوی این شهر است نه جنبه مادی آن . و لذا قم نیز مانند سایر بلاد در معرض بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و طوفان است و از این رو سفارش معصومین علیهم السلام به توجه و یا سکونت در شهر قم و اطراف آن برای محفوظ ماندن از فتنه هایی است که به ایمان انسان آسیب می زند . قابل توجه اینکه حتی مسجد الحرام که به عنوان خانه امن الهی در قرآن معرفی شده است ، بارها دچار ابتلائات شدید مثل سیل و ویرانی و آتش سوزی و ... گردیده است . بنابراین ؛ مقصود از امن بودن مسجد الحرام و حرم اهل بیت عبارت از امنیت معنوی است نه امنیت مادی و جسمی .  ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎
﷽؛ 📝 سوال : آيا الکل طبی و صنعتی پاک است ؟ با توجه به اين كه الکل در بسیاری از مواد بهداشتی و ضد عفونی‌کننده وجود دارد ، وظیفه‌ی ما در مورد آن چیست ؟
﷽؛ " ضمن رعایت نکات بهداشتی با استغفار و صدقه و ذکر یارب و زیارت عاشورا ، بلاها و بیماری‌ها را دفع کنیم ".
📝 آیا الکل طبی و صنعتی پاک است ؟ با توجه به اینکه الکل در بسیاری از مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده وجود دارد ، وظیفه ما در مورد آن چیست ؟ 📖 پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی : اگر اطمینان نباشد که الکل را از مایع مست‌کننده گرفته‌‎اند ، پاک است و در فرض شک نیز تحقیق لازم نیست . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ (صلی الله علیه و آله) " منْ أَعَانَ ضَعِيفاً فِي بَدَنِهِ عَلَى أَمْرِهِ أَعَانَهُ اَللَّهُ عَلَى أَمْرِهِ " " هر کس انسانی را که ناتوانی جسمی دارد ، یاری کند ، خداوند او را در کارهایش یاری می دهد ".
﷽؛ ✅ فلسفه طلاق و فوت 📝 پرسش : چرا زن پس از فوت یا طلاق شوهر ، عده نگه می دارد ؟ 📖 پاسخ : در مورد فلسفه و حکمت احکام اسلامی نمی شود به طور قطع چیزی گفت ، آنچه کارشناسان دین در این مورد بیان داشته اند یا برگرفته از روایات است و یا به طور احتمال بیان شده است تا پذیرش عقلی آن را راحت تر کند آنچه مهم است اینکه این دستورات توسط خداوند حکیم وضع شده و او هم کارهایی را که انجام می‏ دهد و احکامی که برای بندگانش مشخص می‏ کند ، همه از روی حکمت و بر مبنای عقل سلیم است ، نباید در آنها چون و چرا کنیم جز آن که باید با توجه به حکمت و علم و قدرت مطلق الهی ، تعبداً پذیرفت و دانست که این دستورات الهی کامل‏ترین دستورات است . 📖 کارشناسان و مراجع دین در این مورد بیانهای راه گشایی دارند و طبق سخن آنها مسأله عدّه زنان ، فلسفه‏ هاى متعدّدى دارد ، و منحصر به مسأله انعقاد فرزند نیست و لذا در تمام مواردى که شرع گفته است ، زن باید عدّه نگهدارد ؛ هر چند عقیم و نازا باشد ، یا رحم خود را برداشته باشد ، یا فرضاً چند سال است از شوهر خود جدا زندگى مى کند ، در تمام این صورتها باید عدّه نگهدارد 📖 برخی از فلسفه های بیان شده عبارتند از : 1⃣ مسأله حفظ نسل و مشخص شدن وضع زن از نظر باردارى و عدم باردارى ؛ عدّه نگه داشتن زن ، باعث جلوگیری از مخلوط شدن نطفه‏ ها در رحم زن است و باعث می شود اگر فرزندی متولد شد ، به طور یقین مشخص باشد که مربوط به چه کسی است تا در آینده محارم این فرزند معلوم باشد و وقتی این بچه بزرگ شد بداند با چه کسانی نمی‏ تواند ازدواج کند و نیز مسأله ارث بردن او روشن شود . حتی در صورتی که زوج پس از عقد دخول نکرده باشد ، ولى انزال صورت گرفته و نطفه به رحم زن منتقل شده باشد ، و سپس طلاق واقع گردد زوجه باید عدّه نگه دارد . 📖 لذا در سه صورت که چنین مشکلاتی در کار نیست عده نگه داشتن هم بر زن لازم نیست ، یک جایی که شوهر اصلا با او نزدیکى نکرده باشد ، یا قبل از نُه سالگى طلاقش دهد ، یا زن یائسه باشد ، یعنى پنجاه سال قمرى از عمر او گذشته باشد ؛ زن در این سه صورت بعد از طلاق مى تواند بلافاصله شوهر کند . 📖 برخی می گویند عادت ماهیانه در زن دلیل عدم بارداری اوست لذا در طلاق چرا باید زن تا سه بار عده دیدن صبر کند ؟ در جواب می گوییم درست است که یک بار دیدن عادت ماهیانه معمولًا دلیل بر عدم باردارى زن است ، ولى گاه دیده شده که زن در عین باردارى ، عادت ماهیانه را در آغاز حمل مى بیند ، از این رو براى رعایت کامل این موضوع دستور داده شده که زن سه بار ، عادت ماهیانه ببیند و پاک شود ، تا به طور قطع ، عدم باردارى از شوهر سابق روشن گردد ، و بتواند ازدواج مجدد کند . 📖 وقتى از اختلاط میاه و عدّه بحث مى کنیم بعضی مى گویند که امروزه مشکل اختلاط میاه حل شده است و با آزمایش‏هاى مختلف مى فهمند که بچّه متعلّق به چه کسى است ، آیا باز مسئله عدّه و اختلاط میاه هست ؟  📖 دو نکته را باید مد نظر قرار داد : این آزمایش‏ها آن قدر دقیق نیست که هیچ خطا و اشتباهى در آن نباشد ، بلکه خطاى انسانى و خطاى دستگاهى در آنها هست . #ب مسئله عدّه فقط مربوط به اختلاط میاه نیست بلکه این یکى از فلسفه‏ ها و حکمت‏ هاست لذا اگر مردى دو سال از زنش دور بوده و سپس زنش را طلاق مى دهد، در اینجا هم عدّه لازم است اگرچه از هم دور بوده ‏اند . 2⃣ «عده» وسیله‏ اى براى صلح و بازگشت : 📖 فلسفه دیگر ، وجود وسیله‏ اى براى بازگشت به زندگى اول ، و از بین بردن عوامل جدائى است ، به خصوص اسلام روى این مسأله تأکید مى کند که زنان در دوران عدّه باید در خانه مرد بمانند ، و طبعاً یک معاشرت دائمى چند ماهه خواهند داشت ، که به آنها مجال مى دهد، مسأله جدائى را دور از هیجانات زودگذر ، مجدداً مورد بررسى قرار دهند مخصوصاً در مورد «طلاق رجعى» ، که بازگشت به زوجیت ، نیازى به هیچ گونه تشریفات ندارد ، و هر کار و یا سخنى که دلیل بر تمایل مرد به بازگشت باشد رجوع محسوب مى شود ، حتى اگر دست بر بدن زن با شهوت و یا بدون شهوت بگذارد ، هر چند قصد رجوع هم نداشته باشد ، رجوع محسوب مى شود . 📖 به این ترتیب ، اگر این مدت ، بگذرد و آن دو با هم آشتى نکنند ، معلوم مى شود به راستى آمادگى ادامه زندگى مشترک را ندارند ، و مصلحت در این است که از هم جدا شوند . 📖 گاهى در اثر عوامل مختلف زمینه روحى به وضعى درمى آید که پدید آمدن یک اختلاف جزئى و نزاع کوچک ، حس انتقام را آنچنان شعله‏ ور مى سازد که فروغ عقل و وجدان را خاموش مى کند و غالباً تفرقه‏ هاى خانوادگى در همین حالات رخ مى دهد اما بسیار مى شود که اندک مدتى که از این کشمکش گذشت ، زن و مرد به خود آمده پشیمان مى شوند خصوصاً از این جهت که مى بینند با متلاشى شد کانون خانواده در مسیر ناراحتی هاى گوناگونى قرار خواهند گرفت . 👇👇👇
👆👆👆 📖 اینجاست که باید مدتى عده نگاه دارند و صبر کنند تا این امواج زودگذر بگذرد و ابرهاى تیره نزاع و دشمنى از آسمان زندگى آنان پراکنده شوند مخصوصاً با دستورى که اسلام درباره خارج نشدن زن از خانه در طول مدت عده داده است ، حس تفکر در او برانگیخته مى شود ، و در بهبود روابط او با شوهر کاملا مؤثر است و لذا در آیه یک از سوره طلاق مى خوانیم که :  «لا تخرجوهن من بیوتهن ... لاتدرى لعل اللَّه یحدث بعد ذلک امراً» ؛ (آنان را از منزلشان خارج نسازید ... چه مى دانید شاید خدا گشایشى رساند و صلحى پیش آید) . 📖 غالباً به خاطر آوردن لحظات گرم و شیرین زندگى قبل از طلاق کافى است که مهر و صمیمیت از دست رفته را باز آورد و فروغ ضعیف گشته محبت را تقویت کند . 3⃣ رعایت حریم زندگانی زناشویی حتی بعد از مرگ همسر موضوعی است فطری چون امروز پیش آن باشد و فردا پیش دیگرى، این درست نیست و شارع مى خواهد براى نکاح حریم نگاه دارد و عدّه حریم آن است . به همین دلیل اگر مرد سالها از زن خود جدا زندگى کند ، یا در مسافرت باشد ، بعد از طلاق عدّه بر زن مدخوله غیر یائسه واجب است . و لذا همیشه در قبایل مختلف آداب و رسوم گوناگونی بر این منظور بوده است. گرچه گاهی در این رسوم آن چنان افراط می‏ کردند که عملاً زنان را در بن‏ بست و اسارت قرار می‏ دادند . 📖 نکات دیگری هم غیر از آنچه گذشت در مورد حکمت عده ذکر شده است که جهت رعایت اختصار به همین چند نکته اکتفا می کنیم و قطعاً همچنان که ذکر شد این حکمت ها جهت تقریب به ذهن و قابل پذیرش تر شدن مطلب است و عمده دلیل همان تعبدی بودن پذیرش سخنان مولای حکیم می باشد که در ابتدای سخن به آن اشاره شد . 👈 احکام بانوان ، حضرت آیت الله مکارم شیرازی ، ص 225، سؤال 841. 👈 تفسیر نمونه ، حضرت آیت الله مکارم شیرازی ، ج 24، ص 242. 👈 احکام بانوان ، حضرت آیت الله مکارم شیرازی ، ص 221، سؤال 823. 👈 احکام بانوان ، حضرت آیت الله مکارم شیرازی ، ص 221، مسأله 820. 👈 یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ ، حضرت آیت الله مکارم شیرازی ، ص 503. 👈 تفسیر نمونه ، ج 24، ص 242. 👈 یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ ، ص 503. 👈 کتاب النکاح ، ج‏ 4، ص 51. 👈 احکام بانوان ، ص 225، سؤال 841. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍