#پاداش_الهی
📝 امام صادق علیه السلام فرمود :
" هر کسی زنی را ببیند و (بلافاصله) دیده اش را به آسمان بدوزد یا چشم فرو بندد ، چشم باز نگرداند مگر خداوند حوریان بهشتی را به عقد او در آورد ".
#بحارالانوار_جلد101_صفحه37
☄نگاه و گناه☄
✨ امام علی علیه السلام :
(( العُیونُ مَصائِدُ الشّیطان
چشم ها ، دام های شیطان است )).
#غررالحکم_حدیث950
﷽؛
👈 چرا #خداوند در ابتدا #قبله را به سمت #بیتالمقدس قرار داده و پس از مدتی به سمت #کعبهمعظمه تغییر داد ؟
🕋 دربارۀ علت تغییر #قبله به چند علت میتوان اشاره کرد :
1⃣ امتحان الهی
قرآن کریم دلیل تغییر #قبله را شناسایی پیروانِ حقیقی اسلام از دیگر مسلمانان و سنجش میزان اطاعتپذیری آنان از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله معرفی میکند .
« و ما آن قبلهاى را كه پیش از این بر آن بودى برنگرداندیم ، مگر براى آنكه افرادى را كه از پیامبر پیروى مىكنند از آنها كه به جاهلیّت باز مىگردند ، بازشناسیم و همانا این [تغییر قبله] جز بر كسانى كه خداوند آنها را هدایت كرده ، دشوار بود » .
2⃣ نشان دادن ضعف استدلال یهود
یهود برای خویش نقش محوری در ادیان قائل بود ؛ به گونهای که حتی مسیحیت را انشعابی از خود میدانست و با آن مبارزه میکرد . به همین دلیل دین خود را برتر از اسلام میدانستند . همچنین دین اسلام را دین مستقل نمیدانستند و بهترین دلیل آنان این بود که #قبله مسلمانان همان #قبله آنان است . خداوند برای اینکه این برتریجویی آنها را سرکوب نماید و مستقل بودن اسلام را نشان دهد #قبله را تغییر داد .
3⃣ شاد کردن پیامبر
همانگونه که از آیاتِ قرآن پیداست ، یکیبودن #قبله مسلمانان با یهود ، بهانهای بود برای اذیت مسلمانان ؛ و پیامبر از این اذیت ناراحت بودند و دوست داشتند تا #قبله به سمت #کعبه تغییر کند .
خداوند فرمودند :
« اكنون تو را به سوى قبلهاى میگردانيم كه از آن خشنود باشى »
پس یکی از اهدافِ تغییر #قبله خشنودی پیامبر از قبله شدن کعبه بود .
4⃣ اعلام اعتدال اسلام در همۀ امور
خداوند میفرماید :
"ما شما را امت معتدل و میانهرو قرار دادیم".
شاید در مورد قبله نیز اینگونه بوده است که مسیحیان تقریباً به سمت مشرق می ایستادند به دلیل اینكه بیشتر مللِ مسیحی در كشورهای عربی زندگی میكردند و برای ایستادن به سوی قبلهی خود ، ناچار بودند به سمت شرق بایستند چون محل تولد حضرت عیسی علیهالسلام در #بیتالمقدس بود ؛ ولی یهود كه بیشتر در شامات و بابل و مانند آن به سر میبردند رو به سوی #بیتالمقدس كه برای آنان تقریباً در سمت غرب بود میایستادند و به این ترتیب نقطۀ غرب قبله آنان بود ؛
🕋 اما #كعبه كه نسبت به مسلمانان آن روز [مسلمانان مدینه] در سمت جنوب و میان مشرق و مغرب قرار داشت ، یك خط میانه محسوب میشد .
گویا قرآن میخواهد بگوید :
« نه تنها قبلۀ مسلمانان ، قبلهای میانه است كه تمام برنامه های دیگر این امت ، این ویژگی را داراست ».
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
💎 آيا نماز خواندن به سوي کعبه ، پرستش آن و نوعی بت پرستي نيست ؟
🌐 در نمازِ به سوي كعبه دو ويژگي وجود دارد كه آن را از بت پرستي جدا می کند .
1⃣ پرستش و ستايش خداوند
انسان در نماز «خالق هستي» را پروردگارِ خود معرفی می کند و او را مورد پرستش و ستايش قرار مي دهد برخلاف بت پرستي ، که انسان «بت» را پروردگار خود دانسته و آن را مورد پرستش و ستايش قرار مي دهد. تمامي مسلمانان با اینکه به سوي كعبه نماز مي خوانند ، «كعبه» را پروردگار خود نمی دانند .
همچنین در کلماتِ نماز از كعبه هيچ گونه سخن و ستايشي مطرح نشده ؛ بلكه تنها خالق هستي مورد ستايش قرار گرفته است نه كعبه .
2⃣ دستور الهی
نماز خواندن به سوي كعبه بر خلاف بت پرستي با دستور الهي صورت مي پذيرد . خداوند می فرماید : « از هر جا (و از هر شهر و نقطه اى) خارج شدى ، (به هنگام نماز) روى خود را به جانب «مسجد الحرام» كن ! اين دستور حقى از طرف پروردگار توست !».
این دستور مانند دستور خداوند مبنی بر سجده ملائک بر آدم علیه السلام می باشد که در آن سجده کردن به سوی آدم از آن جهت که فرمان الهی بود، نه تنها شرک محسوب نمی شد بلکه عین توحید بود و حتی هنگامی که ابلیس از این عمل سرپیچی کرد از درگاه الهی رانده شد و از کافرین گردید .
@Javanmardi_langarudi
🕋کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی🕋
🌸🌼 امام خامنه ای:
🍃 اسلام برای نماز جمعه، خیلی اهمیت قائل است و من امروز فکر کردم بعضی از روایاتی را که در باب نماز جمعه هست، بخوانم، تا ببینید چقدر این مراسم هفتگی مهم است.
🍃 از قول پیامبر خدا (صلی الله علیه واله) نقل شده که فرمود: «من کان یؤمن باللَّه و الیوم الاخر فعلیه بالجمعه یوم الجمعه» . یعنی هر کس که ایمان دارد، در روز جمعه نباید نماز جمعه را فراموش کند.
🍃 از امام باقر (علیهالسّلام) روایت شده است که فرمود: «واللَّه لقد بلغنی انّ اصحاب النّبی (صلی الله علیه واله) کانوا یتجهّزون للجمعه یوم الخمیس». یعنی اصحاب پیامبر، در روز پنجشنبه خودشان را برای فردا آماده میکردند، تا به نماز جمعه بروند.
🍃 در یک روایت دیگر دارد که امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: روز پنجشنبه دارویی نخورید که شما را در بستر بیندازد، تا مبادا نماز جمعهی فردا از دستتان برود.
19/11/1369
🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺
@Javanmardi_langarudi
🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 #ویژه
🔵 شیاطین در روز جمعه چه می کنند؟
❓#سوال
⬅️ آیا گناه کاران پس از عذاب به بهشت می روند؟
📝 گناه بر دو قسم است: صغیره و کبیره . از آیات و روایات استفاده مى شودکه مرتکبان صغیره بعد از کیفر متناسب با جرم خود, اهل نجاتند و ان شاءالله وارد بهشت مى شوند. اگر از گناهان کبیره اجتناب کنید, دیگر بدى ها بخشوده مى شود.
📝از آیه استفاده مى شود آنچه مهم است و دامنگیر انسان مى شود, گناهان کبیره است و صغیره عواقب خطرناکى ندارد. در مورد مرتکبان کبیره بین مسلمانان اختلاف است .
📝<وعیدیه > (طایفه اى از خوارج ) ارتکاب هر نوع کبیره را موجب کفر مى دانند و معتقدند مرتکب کبیره همیشه در آتش است و هیچ وقت خلاصى ندارد. نقطه مقابل آن ها گروه <مُرجئة> هستند که مى گویند: با داشتن ایمان هیچ نوع معصیتى به انسان ضررنمى رساند و شخص مؤمن اهل بهشت است, اعم از این که معصیتى کرده باشد یا نه و خواه کبیره باشد یا نه.
📝امّا شیعه معتقد است که مؤمن گنه کار خلود در آتش ندارد و بالاخره روزى از عذاب رهایى مى یابد و سرانجام وارد بهشت مى شود.
📝شیخ مفید رحمةالله علیه در کتاب اوائل المقالات مى فرماید: علماى امامیه اتفاق نظر دارند که تهدید به خلود و جاودانگى در آتش مخصوص کفّار است و کسانى که داراى ایمان به خدا و اقرار به فرایض او از جمله نماز دارند, هرگاه مرتکب گناهى بشوند, شامل نمى شود.
📝جناب مرحوم علامه حلى رحمة الله علیه هم در کتاب شرح تجرید بعد از بیان این مطلب که مسلمان ها برعذاب ابدى کفار اتفاق نظر دارند, مى فرمایند: در مورد مسلمانان مرتکب گناه کبیره اختلاف است ; <وعیدیه >,آنها را همچون کفّار مى دانند, ولى امامیه و گروه کثیرى از معتزله و اشاعره معتقدند که عذاب آنها سرانجام پایان مى یابد.
🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺
@Javanmardi_langarudi
#امام_صادق (علیه السلام)
" شرابخوار تشنه می میرد ، تشنه سر از گور در می آورد ، تشنه به دوزخ می رود ".
#مگر_توبه_کند
#فروغ_کافی_جلد6_صفحه40
🌹ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺩﺭ ﻣﻨﺰﻝ ﺷﺮﺍﺏ ﺧﻮﺍﺭ🌹
🔶 سوال : ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺩﺭ ﻣﻨﺰﻝ ﺷﺮﺍﺏ ﺧﻮﺍﺭ ﭼﻪ ﺣﻜﻤﻲ ﺩﺍﺭﺩ؟
🔸 جواب : ﺟﺎﻳﺰ ﻭ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ.
🔺استفتائات حضرات آیات: بهجت و محفوظی
🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
#کفاره_شکستن_دل
💕 در حدیث آمده است که خداوند می فرماید :
( انا عند المنکسره قلوبهم : من همدم قلب های شکسته هستم )
" #یعنی انسان دل شکسته در پیشگاه خداوند دارای جایگاه ویژه ای است و مورد توجه خداوند می باشد و دعا و نفرین انسان دل شکسته خیلی زود اثر می بخشد ".
#امام_زین_العابدین (علیه السلام) در حدیث شریفی می فرماید :
" پدرم در لحظات آخر عمر عزیزش ، در آن شرایط سخت روز عاشورا در حالی که خون در رگ هایش می غلطید مرا در آغوش گرفت و به من فرمود :
تو را به آن چه پدرم نزدیک وفاتش به من فرمود وصیت میکنم و آن این است که :
#یا_بنی
" ایاک و ظلم من لاتجد علیک ناصرا الا الله" ؛
#پسر_عزیزم
" از ظلم و ستم به کسی که یار و یاوری جز خدا ندارد بپرهیز ".
💕 شکستن دل انسان و ناراحت کردن او از گناهانی است که دارای عواقب بدی است و باید خیلی سریع از آن توبه کرد و در این مورد فقط پشیمان شدن و طلب آمرزش از خداوند کافی نیست بلکه باید به نحوی دل آن فرد را به دست آورد و او را از خود راضی و خشنود نمود و با عذرخواهی و جبران کردن به وسیله ی احسان و یا هدیه ای و یا کلمات دلنشینی اندوه و گرفتگی را از آن فرد برطرف نمود چون دل شکستن آثار بدی به دنبال دارد و شکستن دل او در اعمال و زندگی و آسایش ما تاثیر منفی دارد و جبران نمی شود ، علاوه بر ناخشنودی الهی ، عذاب اخروی را در پی دارد .
#احکام_شکستن_دل
💕 بعضی از افراد با کارهای خویش دل مومنان را به درد می آورند و آنان را غمناک و اندوهگین می سازند . این افراد حتی اگر همه دنیا را برای شاد کردن وی به او هدیه دهند و آن را کفاره ی آن قرار دهند ، این کار نمی تواند کفاره زشتی عمل دل شکستن مومن باشد و شخص آزار دهنده گمان نکند که با این کارش پاداشی می برد زیرا اندوهی که در دل مومنی انداخته و حزن و اندوهی که در یک لحظه بر جانش نشانده است ، هیچ چیز نمی تواند آن را از بین ببرد این است که گفته اند انسان نباید کاری کند که دلی غمناک گردد که هیچ چیزی نمی تواند کفاره آن باشد .
#پیامبر_گرامی (صلی الله علیه و آله) می فرماید :
" هر که مومنی را غمگین کند ، آن گاه دنیا را به او بدهد ، این بخشش کفاره عمل او نخواهد بود و برای او پاداشی به دنبال نخواهد داشت ".
#امام_صادق (علیه السلام) می فرماید :
" اگر کسی لیوان قیمتی را بشکند ، می تواند آن را بچسباند که حتی مشخص هم نشود ولی باز این مثل لیوان سالم نمی شود . اگر ما دل کسی را شکستیم باید از طرف دلجویی کنیم و طرف هم ما را ببخشد و خدا هم توبه ما را بپذیرد ".
ریشه ے این دل شکستن ها خودخواهی است . یعنی فرد فکر می کند که از دیگری بالاتر است و به من های درونش توجه می کند .
#رسول_خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند :
" من احزن مومنا ثم اعطاه الدنیا ، لم یکن ذلک کفارته و لم یوجر علیه
کسی که مومنی را اندوهگین سازد ، آن گاه دنیا را به او ببخشد ، این بخشش ، گناه او را جبران نمی کند و پاداشی هم ندارد".
💕 #آزردن_دل_دیگران کفاره ندارد ، برخلاف بسیاری از گناهان که قابل جبران است ، آزردن دل دیگران چنین نیست . اگر کسی مال دیگری را به ستم از میان برده باشد یا آن را تصرف کرده باشد ، با بازگرداندن آن و جبران خسارت مادی و معنوی ، پیامدهای آن گناه از میان خواهد رفت ، ولی شکستن دل دیگران چنین نیست . شکستن دل ، قابل جبران نیست ، چون ترمیم دل شکسته ممکن نیست و بازیافت آن نشاید . به سبوی شکسته و بندزده بنگرید ، اگر چه ظاهراً به حال نخست خود بازگشته است ، ولی اگر صدا شناس باشید و به صدایش گوش فرا دهید ، خواهید دید که صدایش کاملا تغییر کرده است . هرگز دلی را نیازارید که عالم آزرده می شوید . مگر نه این است که دل بندگان خدا ، حرم و خانه ی اوست ؟! تعدی و تجاوز به خانه ی خدا دور از خرد است ، زیرا تجاوز به خانه ، رنجش صاحب خانه را به دنبال دارد . صاحب خانه یا محبوب است و یا منتقم، کجاست خردمندی که با محبوب در آویزد یا با منتقم قهار بستیزد ؟!!
#امام_رضا (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل می کنند :
" آن گاه که بدون حق ، مومنی را برنجاند ، مانند این است که خانه کعبه و بیت المعمور را ده بار ویران کرده باشد و مثل این است که هزار ملک از ملائکه مقرب الهی را به قتل رسانده باشد ".
#چنین کسی در واقع حرم حقیقی خدا را ویران کرده است. چنین کسی به آزار کسی پرداخته است که قبله ی همه عالم و مسجود آسمانیان است.
#منبع
🚩منتهی الامال، ج 1، ص 713، انتشارات هجرت..
🚩بحار الانوار ، منتهی الامال
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
🗞 #حکایت
🔘 افرادی که خدا از آنان بازرسی و تفتيش نخواهد کرد
✍️حضرت صادق عليه السلام فرمود: خداى عزوجل به موسى عليه السلام وحى فرمود: كه همانا بندگان من به چيزى محبوب تر از سه خصلت به من تقرب نجستند، عرضه داشت: خداوندا! كدام است؟
✍️فرمود: زهد در دنيا، ورع و پارسايى در برابر معاصى و گريه از خوف من، عرضه داشت: خداوندا! پاداش دارنده اين سه خصلت چيست؟
✍️خداوند فرمود: اى موسى! اما آنان كه در دنيا زهد ورزيدند در بهشت باشند و اما آنان كه از ترس من گريه كنند در بلندترين منازلند و احدى با آنان در آن منازل شريك نباشد و اما آن ها كه از نافرمانى هاى من بپرهيزند، پس من به وقتى كه در قيامت همه مردم را تفتيش و بازرسى كنم، از آنان بازرسى و تفتيش نكنم
📎 برگرفته از کتاب داستانهای عبرت آموز استاد حسین انصاریان
@Javanmardi_langarudi
🌹 سجده بر مُهر چه تفاوتی با بت پرستی دارد؟ آیا همان شرك نيست؟
🍃 1.شرك آن است كه سجده براي غير خدا باشد ولي شيعيان بر خاك سجده مي كنند، نه براي خاك. شرك آن است كه غير خدا «مسجود» واقع شود نه مسجد (محل سجده) و مهر و خاك مسجد است، نه مسجود.
🍃 2.بت پرستان، بت ها را می پرستیدند و می گفتند چون خالق جهان ديده نمي شود، نمي توان او را عبادت نمود، پس بايد بت هايي را كه ديدني و محسوس هستند پرستش كرد و به همين جهت در مقابل بتها سجده مي كردند ولي تفكر شيعه آن است كه تنها وجود شايسته عبادت خداوند يكتا است و او هرچند ديده نمي شود، ولي عبادت او امري ممكن است و خودش كيفيت اين عبادت را آموخته و بايد به همان کیفیت عبادتش كرد. سجده بر خاك توصیه خود خداوند است.
🍃 3.سجده بر خاک سنت پیامبر بوده است و این اگر شرک محسوب شود، بایستی ـ نَعُوذُ بِالله ـ پيامبر را نیز مشرک دانست. ایشان فرمودند: «جُعلت لى الارضُ مسجداً و طهوراً»؛ «زمين براى من، سجده گاه و مايه پاكيزگى قرار داده شده است». از اين روايت به خوبى استفاده مى شود؛ پيامبر(صلى الله عليه و آله) خاك و سنگ را به عنوان سجده گاه و جهت تيمم استفاده مى كردند و در اين باره تمامى شيعيان و اهل سنت اتفاق نظر دارند.
🍃 4.مُهر نزد شيعه موضوعيت ندارد؛ بلكه ملاك، سجده بر خاك است و مُهر وسيله اي است كه سجده بر خاك را در هر جا و هر مكان سهل و آسان مي سازد و اگر سجده بر «مُهر» بت پرستي و شرک محسوب شود؛ سجده بر فرش که اهل سنت انجام می دهند نيز همان حكم را دارد.
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐