﷽؛
💎 احکام روزه بخش دوم #مبطلاتروزه قسمت اول
#خوردنوآشامیدن
👈 اولین مبطل روزه که بیشتر با اون مواجه هستیم خوردن و آشامیدنه . طبیعتا هرچیزی چه خوردنی معمولی مثل آب و نان و چه چیزهای غیرمعمول مثل برگ درختان چه کم باشه چه زیاد اگه عمدا خورده بشه روزه باطل میشه .
👈 ولی اگه خوردن و آشامیدن از روی فراموشی و یا به صورت ناخودآگاه باشه روزه باطل نمیشه .
👈 البته فروبردن آب دهان مبطل روزه نیست . حتی اگه خیال ترشی و از این قبیل مزه ها هم به وجود بیاد میشه آب دهان رو فرو برد .
👈 همچنین اخلاط سرو سینه رو هم تا وقتی وارد فضای دهان نشده میشه فرو برد اما اگه وارد فضای دهان بشه بنا بر احتیاط واجب باید اون رو بیرون ریخت .
👈 بنابراین اگه کسی عمدا اخلاط رو فرو ببره حکم کفاره عمد داره برای همین اگه اخلاط وسط نماز وارد فضای دهان روزه داری بشه و اون فرد دستمال به همراه نداشته باشه میتونه نمازش رو بشکنه .
👈 کسانی هم که دچار خونریزی بینی میشن نگران نباشن چون این اتفاق سبب ابطال روزه نمیشه مگه اینکه خون وارد فضای دهان بشه و عمدا فرو برده بشه و یا اینکه با بالاگرفتن سر و یا بالا کشیدن بینی خون وارد حلق بشه .
👈 محدوده فضای دهان هم به فضای بین دو لب تا مخرج حرف خ گفته میشه .
👈 در مورد برخورد زبان به لب هم اگه لب قبلا مرطوب نبوده و یا آغشته به چیزی مثل مواد آرایشی نبوده باشه مشکلی ایجاد نمیشه .
👈 کارهایی مثل جویدن غذا برا کودکان ، چشیدن غذا ، شست وشوی دهان با آب یا دارو ، به طور معمول اگه موادی فرو برده نشه مبطل روزه نیست حتی اگه مواد بدون اراده به حلق برسه هم اشکالی نداره .
👈 ولی اگه کسی از اول بدونه این کار سبب میشه مواد به حلق برسه و مرتکب بشه ، روزش باطله و علاوه بر قضا ، کفاره هم واجب میشه .
👈 همچنین استفاده از مواد آرایشی ، و سرمه هم سبب ابطال روزه نمیشه . و فقط در مورد سرمه اگه بو یا مزه اون به حلق برسه استفاده از اون مکروهه .
👈 ولی جویدن آدامس روزه رو باطل میکنه . چون ذرات آدامس کم کم جدا شده و وارد حلق میشه .
#حضرتآیتاللهمکارمشیرازی
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛
💎 احکام روزه بخش دوم #مبطلاتروزه قسمت دوم
👈 برای روزه دار ، خوردن سحری مستحبه ولی اگه در حین خوردن سحری وقت اذان صبح وارد بشه باید همه مواد داخل دهانش رو بیرون بریزه چرا که اگه عمدا فرو بده روزش باطله و حتی کفاره هم واجب میشه .
👈 البته بهتره کسی که میخاد روزه بگیره از قبل ، زمان اذان رو بررسی کنه چرا که اگه با اطمینان از اینکه هنوز اذان نشده مشغول خوردن سحری بشه ولی بعدا متوجه بشه بعد از اذان هنوز از سحری دست نکشیده در اینصورت روزش درسته .
👈 بهتره که روزه دار بعد از خوردن سحری و قبل از اذان دندانهاشو تمیز کنه . و اگه بدونه غذایی که لای دندان ها باقی مونده در طول روز خورده میشه احتیاط واجب اینه که حتما اون غذا رو خارج کنه .
👈 در غیر اینصورت اگه اون ماده غذایی فرو برده بشه باید روزه رو تا افطار به تمام برسونه و مجددا قضا کنه .
👈 البته باقی بودن طعم و بوی غذا در دهان اشکالی برای روزه ایجاد نمیکنه .
👈 مسواک زدن وخلال کردن و وارد کردن اشیاء به داخل دهان در طول روز به خودی خود مانعی نداره . البته باید مراقب بود اگه اون وسیله از دهان خارج بشه و با همان رطوبت دهان مجددا وارد دهان بشه نمیشه آب دهان رو فرو برد مگه اینکه رطوبت قبلی انقدر کم باشه که در آب دهان ناپدید بشه . و در مورد مسواک زدن با خمیردندان باید مراقب بود کل ماده خمیردندان از دهان خارج بشه .
#حضرتآیتاللهمکارمشیرازی
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛
💎 احکام روزه بخش دوم #مبطلاتروزه قسمت سوم
👈 همه بیماری ها انسان رو از گرفتن روزه معاف نمیکنه . مثلا ممکنه روزه داری بتونه با تغییر ساعت مصرف دارو به قبل از اذان صبح و بعد از اذان مغرب روزشو بگیره ، که دراینصورت واجبه که روزه بگیره ولی اگه اینکار به ضرر بدنش باشه نمیتونه . و نباید روزه بگیره .
👈 یا ممکنه روزه دار بر اثر کار یا فعالیت بیش از حد دچار ضعف بشه ولی این ضعف سبب نمیشه که اجازه افطار روزه رو پیدا کنه مگه اونکه اونقدر شدت ضعف ویا تشنگی زیاد بشه که تحمل اون بسیار سخت بشه یا ترس بیماری یا مرگ به وجود بیاد که دراینصورت میتونه یه مقدار غذا یا آب استفاده کنه و بقیه روز رو از خوردن و آشامیدن اجتناب کنه و اگه این اتفاق در روزه واجب رخ داده باشه باید بعدا هم قضای این روزه را بجا بیاره .
👈 بعضا ممکنه یه روزه دار بیمار ، با یک تزریق عضلانی بهبود پیدا کنه. البته روزه دار نمیتونه تزریق وریدی انجام بده و اگه احیانا تزریق وریدی از نوع تزریق خون باشه باید روزه رو به اتمام برسونه وبنا بر احتیاط واجب مجددا اون رو قضا کنه . اما هرنوع تزریق عضلانی در روزه خللی ایجاد نمیکنه .
👈 همچنین استفاده از شیاف مبطل روزه نیس ولی بنابر احتیاط برای روزه دار مکروهه .
👈 ممکنه روزه داری خدای ناکرده احتیاج به دیالیز داشته باشه در اینصورت اگه دیالیز باعث بشه از خونش چیزی کم بشه روزش صحیحه ولی اگه سبب بشه که خونش تعویض بشه یا چیزی به اون اضافه بشه بنابراحتیاط واجب قضای اون روز رو باید به جا بیاره .
👈 مراجعه به دندانپزشک هم به خودی خود مانعی نداره ولی باید مراقب بود چیزی فرو برده نشه .حتی اگه کسی اطمینان پیدا کنه که با پانسمان دندان خون دهان فرو برده نمیشه و اقدام به پانسمان کنه ولی سهوا خون فرو برده بشه ، در این مورد هم روزه باطل نمیشه .
👈 همچنین انجام آزمایش سونوگرافی روزه رو باطل نمیکنه و همچنین آندوسکوپی و کولونوسکوپی در صورتی که چربی یا موادی به دستگاه نزده باشن روزه رو باطل نمیکنه .
👈 استفاده از قطره چشم هم مبطل روزه نیست مگه اینکه وارد فضای دهان بشه و عمدا فروبرده بشه .
👈 اما استفاده از قطره گوش وبینی برای کسی که یقین داره قطره به فضای حلق میرسه وفرو میره اشکال داره .
#حضرتآیتاللهمکارمشیرازی
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
🌹 ﷽؛
🌱 رکوع و سجده طولانی بهتر است یا قرائت طولانی؟ 🌱
💍 مُستَطرَفات السّرائر عن بُريدٍ العِجليّ: قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه السلام: أيُّهُما أفضَلُ فِي الصَّلاةِ:
كَثرَةُ القِراءَةِ، أو طولُ اللَّبثِ فِي الرُّكوعِ وَالسُّجودِ؟
💍 قالَ: فَقالَ: كَثرَةُ اللَّبثِ فِي الرُّكوعِ وَالسُّجودِ فِي الصَّلاةِ أفضَلُ، أما تَسمَعُ لِقَولِ اللَّهِ عز و جل: «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنْهُ وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ»؟ إنَّما عَنى بِإِقامَةِ الصَّلاةِ طولَ اللَّبثِ فِي الرُّكوعِ وَالسُّجودِ.
💍 مستطرفات السرائر- به نقل از بُريد عجلى-: به امام باقر عليه السلام گفتم:
كدام يك در نماز بهتر است: قرائت بسيار، يا طول دادن ركوع و سجود؟
💍 فرمود: «طول دادن ركوع و سجود در نماز، بهتر است. آيا گفته خداى عزيز و جليل را نشنيده اى: «پس آن اندازه كه آسان است، از آن (قرآن) بخوانيد و نماز را بر پا داريد». مقصود از بر پا داشتن نماز، طول دادن ركوع و سجود است».
📚 شناخت نامه نماز؛ جلد ۲؛ حدیث ۵۸۲
@Javanmardi_langarudi
🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛
#پيامبراکرم صلىاللهعليهوآلهوسلم فرمودند :
" ظلم در پرداخت مزد كارگر ، از گناهان بزرگ است ".
#بحارالأنوارجلد103صفحه170
﷽؛
🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمودند :
« مَن أحسَنَ فيما بَقِيَ مِن عُمرِهِ لَم يُؤاخَذْ بِما مَضى مِن ذَنبِهِ ، و مَن أساءَ فيما بَقِيَ مِن عُمرِهِ اُخِذَ بِالأوَّلِ و الآخِرِ »
🔹هر كس در باقيمانده عمر خويش كار نيك كند، به گناهان گذشته اش مؤاخذه نشود و هر كس در باقيمانده عمرش گناه و بدى كند، درباره اعمال سراسر عمرش باز خواست شود.
@Javanmardi_langarudi
🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
🚩معیار در حدّ ترخّص
🔸سؤال : معیار حدّ ترخّص شنیدن اذان و دیدن دیوارهای شهر است، آیا یکی از آن دو کافی است یا اینکه باید هر دو با هم وجود داشته باشند؟
🔹جواب : احوط، رعایت هر دو علامت است، هرچند بعید نیست که شنیده نشدن اذان برای تعیین حدّ ترخّص کافی باشد.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺
@Javanmardi_langarudi
🚩 جاگرفتن در صف جماعت
#سؤال
شخصی با گذاشتن مهر در صف جماعت جا گرفته است . اگر نماز جماعت شروع شود در چه صورتی میتوان جای او را گرفت ؟
#پاسخ
گذاشتن هر چیزی که عرفا برای شخص حق سبق میآورد کفایت میکند و این حق تا رکوع رکعت اول نماز باقی است .
@Javanmardi_langarudi
#حضرتآیتاللهشبیریزنجانی
🚩جواب سلام در فضای مجازی
#سؤال
آیا جواب سلام پیامک، ایمیل، تلگرام و ... واجب است؟
#پاسخ
چنانچه در قالب یک ارتباط زنده باشد، واجب است.
🚩اشتباه در محاسبه ایام اقامت
#سؤال
میدانستم قرار است تا یکشنبه در شهری بمانم، ولی فکر میکردم تا یکشنبه ده روز میشود، لذا قصد اقامت ده روز کردم و نماز را تمام خواندم. الان که روز پنجم است، فهمیدم تا یکشنبه نه روز میشود. تکلیف نمازهای چهار روز گذشته و روزهای آینده چیست؟
#پاسخ
نمازتان شکسته است ولی نمازهای گذشته را که تمام خوانده اید و بعد از وقت فهمیده اید، نیاز به اعاده ندارد.
🚩اموال جا مانده در مغازه
#سؤال
شغلم تعمیر موبایل است. تعداد زیادی موبایل و وسایل جانبی آن مانند فلش و شارژر در مغازه مانده است که صاحبان آنها مراجعه نمیکنند و نگهداری آنها نیز سخت است، چه تکلیفی دارم؟
#پاسخ
اگر به صاحبان آنها دسترسی ندارید و از پیدا کردن آنها نا امید هستید، باید خود آنها یا قیمت آنها را با اجازه مجتهد جامعالشرایط صدقه دهید.
🚩اطلاع نداشتن از تعداد نمازهای قضا
#سؤال
چند سال بود که در خواندن نمازهایم سستی میکردم و گاه گاهی نمازم قضا میشد. اکنون میخواهم قضای آن نمازها را بجا بیاورم ولی تعداد آنها را نمیدانم. وظیفهام چیست؟
#پاسخ
اکتفا به حداقل میزان قضای محتمل، کافی است اگرچه بهتر است حداکثر قضای محتمل بجا آورده شود.
🚩معاملات «بیتکوین»
#سؤال
معاملات بیت کوین (ارز دیجیتال) چه حکمی دارد؟
#پاسخ
چنانچه استفاده از اینگونه ارزها نوعاً مفسده اقتصادی داشته یا خلاف قانون باشد، خرید و فروش آن اشکال دارد.
🚩جواب سلام نامحرم
#سؤال
پاسخ دادن به سلام نامحرم چه حكمي دارد؟
#پاسخ
جواب سلام واجب است ولی باید به گونهای باشد که مفسده ای هم بر آن مترتب نشود.
🚩خواستگاری در زمان عدّه
#سؤال
خواستگاری کردن از زنی که جدا از شوهرش زندگی می کند و توافق کردهاند که طلاق بگیرند و مراحل آن در دادگاه طی میشود یا زنی که در عده طلاق است، چه حکمی دارد؟
#پاسخ
خواستگاری کردن از زن شوهر دار و زنی که در عده طلاق رجعی و عده وفات است جایز نیست. همچنین در عده طلاق بائن که امکان رجوع زوج در آن وجود داشته باشد- مانند طلاق خلع که با رجوع زوجه در بذل، امکان رجوع زوج وجود دارد- خواستگاری از زن جایز نیست.
🚩رد مظالم
#سؤال
رد مظالم چیست و چگونه باید پرداخت شود؟
#پاسخ
به ادای حقوق مالی که بر گردن انسان است و امکان دسترسی به صاحبان آنها را ندارد، "رد مظالم" گفته می شود که باید با اجازه حاکم شرع به فقیر صدقه داده شود.
🚩نذر روزه
#سؤال
نذر کرده بودم که هر وقت عصبانی شدم فردایش روزه بگیرم اما به نذر خود عمل نکردم حال برای جبران باید چه کنم؟ آیا قضای آن روزه ها بر من واجب است؟
#پاسخ
اگر این نذر باعث شود که دچار ضعف اعصاب بیشتر شوید نذرتان محقق نمیشود در غیر اینصورت اگر عمدی روزه نگرفته اید باید کفاره بدهید و بنابر احتیاط در کفاره شکستن نذر باید بین کفاره افطار روزه در ماه رمضان و کفاره قسم احتیاط شود و به یکی از دو روش عمل کنید: 1⃣ به 60 مسکین هر کدام یک مد طعام، بدهید 2⃣ دو ماه روزه بگیرید (که یک ماه و یک روز آن پشت سر هم باشد) و در صورت امکان ده مسکین را هم بپوشانید یا به هر کدام یک مد طعام بدهید. قضای روزه نیز واجب است.
🚩تغییر نذر
#سؤال
نذر کرده بودم که در ماه محرم و ماه مبارک رمضان حلیم بپزم. آیا میتوانم بجای آن غذای دیگری از بیرون بگیرم و اطعام کنم؟
#پاسخ
اگر نذر به صورت شرعی منعقد شده باشد که از جمله شرایط آن انشاء نذر و به زبان آوردن نام خداست، قابل تغییر نیست مگر عمل به آن بدون تحمل حرج مقدور نباشد.
#حضرت_آیت_الله_شبیری_زنجانی
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
#ماهرحمت
#رسولخدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود :
{ وَ هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَ آخِرُهُ عِتْقٌ مِنَ النّٰارِ
#رمضان ماهی است که آغازش رحمت است ، میانهاش مغفرت و پایانش آزادی از آتش دوزخ } .
#بحارجلد93صفحه342
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
﷽؛
🚨 حکم بقای بر جنابت در روزه ی استیجاری
#سوال
حکم بقای بر جنابت در روزه قضای استیجاری چیست؟
#جواب
مسئله حکم بقاء بر جنابت شامل روزه ماه رمضان و قضای آن و روزه استیجاری، اگر قضای ماه رمضان باشد، می شود.
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
@Javanmardi_langarudi
#جوانمردی_لنگرودی
﷽؛
🚨 آثار روزه در قیامت
#قٰالَرَسُولالله صیاللهعلیهوآلهوسلم :
💎 مٰا مِنْ مُؤْمِنٍ یَصُومُ شَهْرَ رَمَضٰانَ إِحْتِسٰاباً إِلّٰا أَوْجَبَ اللهُ لَهُ سَبْعَ خِصٰالٍ :
1⃣ أَوَّلُهٰا یَذُوبُ الْحَرٰامُ مِنْ جَسَدِهِ ،
2⃣ وَالثّٰانِیَةُ یَقْرُبُ مِنْ رَحْمَةِاللهِ ،
3⃣ وَالثّٰالِثَةُ یَکُونُ قَدْ کَفَرَ خَطٖیئَةَ أَبٖیهِ آدَمَ ،
4⃣ وَالرّٰابِعَةُ یُهَوِّنُ اللهُ عَلَیْهِ سَکَرٰاتِ الْمَوْتِ ،
5⃣ وَالخٰامِسَةُ أَمٰانٌ مِنَ الْجُوعِ وَالْعَطَشِ یَوْمَ الْقِیٰامَةِ ،
6⃣ وَالسّٰادِسَةُ یُعْطٖیهِ اللهُ بَرٰاءَةً مِنَ النّٰارِ ،
7⃣ وَالسّٰابِعَةُ یُطْعِمُهُ اللهُ مِنْ طَیِّبٰاتِ الْجَنَّةِ .
#پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند :
💎 مؤمنی نیست که ماه مبارک رمضان را به امید أجر و پاداش روزه بگیرد ، مگر آنکه خداوند هفت خصلت برایش مقرّر میفرماید :
1⃣ حرام را از بدنش ذوب میکند ،
2⃣ به رحمت خداوند نزدیک میشود ،
3⃣ روزهاش کفاره لغزش پدرش حضرت آدم میباشد ،
4⃣ حقتعالٰی سختیهای مرگ را بر او ، آسان میکند ،
5⃣ از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در أمانش قرار میدهد ،
6⃣ برات آزادی از جهنم را نصیبش میگرداند ،
7⃣ از طیّبات بهشتی بهرهمندش میکند .
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
@Javanmardi_langarudi
#دانشآموخته ستاد ملی ترویج احکام دین
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
#مقاله
💎 سه روز آخر ماه شعبان و ثوابهای بیکران
#ماهشعبان با همه فضایل و برکاتش دارد با ما وداع میکند ، چقدر از برکات این ماه استفاده کردهاید ؟
یک مژده برای همه کسانی که دلشان میخواهد جبران مافات کنند و لحظات از دست داده را زنده کنند .
#اباصلتهروی میگوید :
جمعه آخر #ماهشعبان خدمت #امامرضا علیهالسلام رسیدم .
#حضرتفرمود :
ای اباصلت !
اکثر #ماهشعبان رفت و امروز جمعه آخر ماه است ، پس تقصیرها و کوتاهیهای گذشته را در بقیّه این ماه جبران کن و به آنچه برای تو سودمند است روی آور ، بسیار دعا کن و استغفار نما و قرآن را بسیار تلاوت کن و از گناهان خود توبه نما تا وقتی که #ماهرمضان داخل میشود ، خود را برای خدا خالص ساخته باشی و هر دَیْن و امانتی بر عهده داری ، ادا کن و کینه هر کس که در دل داری بیرون نما و گناهانی را که انجام میدادی ترک کن و از خدا بترس و در امور پنهان و آشکار خود بر خدا توکّل نما که هر کس بر خدا توکّل کند ، خداوند امور او را کفایت مینماید و در بقیه این ماه این دعا را بسیار بخوان :
{ اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ، فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِی مِنْهُ
#خدایا
اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیدهای در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان }
#امام علیهالسلام در ادامه فرمود :
خداوند به احترام و عظمت #ماهمبارکرمضان ، بندههای بسیاری را در #ماهشعبان از آتش جهنّم آزاد میگرداند .
#زادالمعادصفحه81_82
💎 ️در سه روز دو ماه روزه بگیریم
این سه روز پایانی #ماهشعبان اهمیت بسیار زیادی دارد ، باید سعی کنیم از لحظه لحظه آن استفاده کنیم و از آن بهره ببریم این سه روز به قدری اهمیت دارند که روزه داشتن آن و وصل کردنش به روزه #ماهرمضان ، ثوابی معادل روزه دو ماه متوالی داشتن دارد .
#قالَالصّادِقُ علیهالسلام :
مَنْ صامَ ثَلاثَةَ أَیّامِ مِنْ اخِرِ شَعْبانَ وَ وَصَلَها بِشَهْرِ رَمَضانَ كَتَبَ اللّه ُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَیْنِ مُتَتـابِعَیْنِ
#امامصادق علیهالسلام فرمود :
هر كس سه روز آخر #ماهشعبان را روزه بگیرد و به روزه #ماهرمضان وصل كند ، خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسُوب مىكند .
#وسائلالشیعهجلد7صفحه375حدیث22
در این سه روز هر چقدر میتوانیم ، صلوات بفرستیم و دعای فرج بخوانیم و تا میتوانیم استغفار کنیم ، باشد که آمرزیده وارد ماه سراسر نور رمضان شویم .
#برگرفته از کتاب آثار مثبت عمل اثر حضرت استاد حسین انصاریان
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
@Javanmardi_langarudi
#دانشآموخته ستاد ملی ترویج احکام دین
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎
🔹عَنْ جٰابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) أَنَّهُ قٰالَ : لِکُلِّ شَیْءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضٰانَ :
جابر از امام محمد باقر علیه السلام روایت کرده است که فرمود : هر چیزی بهاری دارد ، و بهار قرآن ، ماه رمضان است.
#ثواب_الأعمال_شیخ_صدوق_صفحه269
@Javanmardi_langarudi
🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎
﷽؛
#سؤال
چرا ابتدا و انتهای ماه رمضان باید ماه دیده شود، ولی در ماه های دیگر مثل ماه محرم لزومی ندارد؟
#جواب
اختلاف در رویت هلال مربوط به همه ماه های قمری است، ولى چون در ماه مبارک رمضان، به وجوب یا حرمت روزه و عید فطر بر می گردد، یا در ماه ذى الحجة (به جهت اعمال حج) مسئله اهمیت بیشترى پیدا مى کند و انعکاس عمومى و زیادی دارد. از این رو مسلمانان سراسر کره زمین با وسواس و دقت بیشتری چشم به آسمان می دوزند تا تکلیف آسمانی خود را بدانند. بنابراین، اهمیت موضوع از این جهت است که به وجوب روزه (ابتدای رمضان) و حرمت آن (عید فطر) برمی گردد و این مسئله در ماه های دیگر وجود ندارد؛ مثلاً اگر روز عاشورا یک روز پس و پیش شود هیچ واجبی ترک نشده و یا هیچ حلالی حرام نخواهد شد.
@Javanmardi_langarudi
🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
💎 حضرت استاد انصاریان
#رمضان ، ماه آشتی گناهکاران با خداست . یازده ماه به قهر کردن ، پشت پا زدن ، سستی و کسالت سپری شد ، حال وقت آشتی فرارسیده است .
#وجودمقدسحضرتدوست نیز اهل ردکردن آشتی بندگان خود نیست ؛ بلکه شوق به این کار دارد ، او منتظر است، دست آشتی را ابتدا او دراز کرده است .
@Javanmardi_langarudi
🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
🌷حکم دانشجویان و روحانیون🌷
📝 سوال : دانشجویانی که هر هفته حداقل دو روز برای تحصیل مسافرت می کنند و یا کارمندانی که هر هفته برای کارشان سفر می کنند، چه حکمی دارند؟
با توجه به اینکه آنها هر هفته مسافرت می نمایند، ولی امکان دارد به خاطر تعطیلی دانشگاه یا کارشان به مدت یک ماه در وطن اصلی خود بمانند و در خلال آن مدت مسافرتی نمی کنند، آیا بعد از گذشت یک ماه که سفر خود را دوباره آغاز می کنند، نمازشان در سفر اول طبق قاعده شکسته و بعد از آن تمام است؟ اگر پیش از این سفر کاری، سفر شخصی رفته باشد چطور؟
📖 جواب : در سفر برای تحصیل علم حکم نماز و روزه مبنی بر احتیاط است. 1⃣ اعم از اینکه سفرشان هفتگی باشد یا روزانه. ولی کسی که برای کار آزاد یا اداری، مسافرت می کند، اگر بین وطن یا محل سکونت و محل کارش هر ده روز حداقل یک مرتبه رفت و آمد نماید، باید نماز خود را تمام بخواند و روزه او هم صحیح است، و اگر بین دو سفری که برای کار کردن می رود، ده روز در وطن یا جای دیگری بماند، در سفر اولی که بعد از اقامت ده روزه می رود، نمازش شکسته است و نمی تواند روزه بگیرد. ولی چنانچه قبل از این سفر کاری، یک سفر شخصی رفته باشد، نماز در سفر شخصی شکسته و در سفر کاری پس از آن تمام است ولی با این حال، احتیاط به جمع بین قصر و تمام، در این سفر کاری، ترک نشود.
📝 سوال : دبیر شاغل در شهرستان رفسنجان می باشم با توجه به پذیرفته شدن در مرکز عالی ضمن خدمت و مأموریت به تحصیلی آموزش و پرورش، سه روز ابتدای هفته را در شهرستان کرمان اشتغال به تحصیل دارم و بقیه ایّام هفته را در شهرستان خود به خدمت مشغولم، نظر حضرت عالی در مورد احکام نماز و روزه اینجانب چه می باشد، آیا حکم دانشجو بودن بر ما جاری است یا خیر؟
📖 جواب : اگر مأمور به تحصیل هستید، نماز شما تمام و روزه صحیح است.
📝 سوال : اگر یکی از طلاب علوم دینی قصد داشته باشد تبلیغ را شغل خود قرار دهد، آیا با این فرض می تواند در سفر نماز خود را تمام بخواند و روزه هم بگیرد؟ اگر شخصی برای کاری غیر از تبلیغ و ارشاد یا امر به معروف و نهی از منکر مسافرت نماید، نماز و روزه اش چه حکمی دارد؟
📖 جواب : اگر عرفاً تبلیغ و ارشاد یا امر به معروف و نهی از منکر شغل و کار او محسوب شود، در سفر برای انجام آن کارها حکم مسافری را دارد که به خاطر شغل و کارش سفر می کند، و اگر زمانی برای کاری غیر از ارشاد و تبلیغ مسافرت کرد، در آن سفر مانند سایر مسافران نمازش شکسته است و روزه او صحیح نیست.
📝 سوال : کسانی که مدت غیر معیّنی مسافرت می کنند مانند طلاب علوم دینی که برای درس خواندن به حوزه علمیه می روند و یا کارمندان دولت که برای کار به مدت غیر معیّنی به شهری اعزام می شوند، نماز و روزه این افراد چه حکمی دارد؟
📖 جواب : در فرض مرقوم اگر بنا دارند مدّت یکی دو سال در آنجا بمانند نمازشان تمام و روزهشان صحیح است.
📝 سوال : طلبه علوم دینی در شهری که وطن او نیست زندگی می کند، اگر قبل از قصد اقامه ده روز می دانسته و یا قصد داشته که به طور هفتگی به مسجدی که بیرون شهر واقع است برود، آیا می تواند قصد اقامت ده روز کند یا خیر؟
📖 جواب : هنگام قصد اقامت، قصد رفتن به کمتر از مسافت شرعی به مقداری که عرفاً منافات با ماندن ده روز در یکجا نداشته باشد ضرر به صحّت قصد اقامت نمیزند، مانند اینکه بخواهد در این ده روز سه دفعه و هر بار در حدود پنج ساعت، به کمتر از مسافت شرعی برود و برگردد.
1⃣ افرادی که چنین وضعیتی دارند، با رعایت شرایط میتوانند به فتوای مجتهد دیگر رجوع کنند و در صورت عدم رجوع، مقتضای احتیاط جمع بین نماز قصر و تمام است و در ماه رمضان باید احتیاطاً روزه بگیرند و بعداً قضای آن روزه را نیز بگیرند.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_امام_خامنه_ای
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛
#توصیههایحضرتآیتاللهالعظمیوحیدخراسانی
1⃣ در همه حال خداوند متعال را در نظر داشته باشید .
2⃣ سعی کنید نماز را اول وقت به جا آورید .
3⃣ هرروز صبح ، یا شب یک سوره یس برای حضرت زهرا علیهاالسلام قرائت نمایید .
4⃣ سعی کنید هرروز حداقل پنجاه آیه قرآن و اگر ممکن است یک جزء برای حضرت ولی عصر عجاللهتعالیفرجهالشریف تلاوت کنید .
5⃣ هرروز بعد از نماز صبح دعای عهد را بخوانید که وسیله ارتباط ما با حضرت ولی عصر عجاللهتعالیفرجهالشریف است .
#آدرس احکام مسافر حضرت آیت ا... العظمی وحید خراسانی
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام ومسایل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
🌷قصد اقامت و مسافت شرعی🌷
📝 سوال : من در جایی کار می کنم که کمتر از مسافت شرعی با شهر مجاور فاصله دارد و چون هیچیک از دو مکان، وطن من نیست، لذا در محل کارم قصد اقامت ده روز می کنم تا نمازم را تمام خوانده و بتوانم روزه بگیرم، و هنگامی که در محل کارم قصد اقامت ده روز می کنم، در خلال آن مدت و بعد از آن قصد رفتن به شهر مجاور نمی کنم، حکم شرعی من در حالتهای زیر چیست؟
1⃣ اگر قبل از پایان ده روز به خاطر حادثه ای یا کاری به آن شهر بروم و بعد از تقریباً دو ساعت، به محل کارم برگردم؟
2⃣ اگر بعد از پایان ده روز به قصد رفتن به محله معیّنی به آن شهر بروم و از مقدار مسافت شرعی تجاوز نکنم و بعد از یک شب توقف، به محل اقامتم برگردم؟
3⃣ بعد از پایان ده روز به قصد رفتن به محله معیّنی به آن شهر بروم، ولی بعد از رسیدن به آن محله، تصمیم به رفتن به محله دیگری که با محل اقامت من بیشتر از مسافت شرعی فاصله دارد، بگیرم؟
📖 جواب 1⃣ و 2⃣ اگر از ابتداء، قصد خروج نداشته باشید، بعد از استقرار حکم تمام بودن نماز در محل اقامت هرچند با خواندن حداقل یک نماز چهار رکعتی در آنجا باشد، خارج شدن از آنجا به مقدار کمتر از مسافت شرعی، در یک یا چند روز(۱)، به قصد اقامت ضرر نمی رساند، و در این صورت فرقی نمی کند که خروج قبل از پایان ده روز باشد یا بعد از آن، و تا مسافرت جدیدی انجام نشده، نماز تمام و روزه صحیح است.
3⃣ در فرض مرقوم که سفر شرعی محقّق نشده، قصد اقامت به هم نمیخورد.
📝 سوال : اگر مسافر بعد از خروج از وطن، از راهی عبور کند که صدای اذان وطن اصلی خود را بشنود و یا دیوار خانه های آن را ببیند، آیا به مسافت شرعی ضرر می رساند؟
📖 جواب : تا از وطن خود عبور نکرده، ضرری به مسافت شرعی نمی رساند و مسافرتش قطع نمی شود، ولی تا در داخل محدوده بین وطن و حدّ ترخّص آن هست، حکم مسافر بر او جاری نمی شود.
📝 سوال : محل کار من که در آن جا سکونت هم دارم، غیر از وطن اصلی ام است و با آن بیش از مسافت شرعی فاصله دارد، و محل کارم را هم وطن خود قرار نداده ام و امکان دارد فقط برای چندین سال در آن جا بمانم. گاهی از آن جا برای انجام مأموریت اداری به مدت دو یا سه روز در ماه خارج می شوم، آیا هنگامی که از شهری که در آن سکونت دارم به مقداری بیش از مسافت شرعی خارج شده و بر می گردم، واجب است در بازگشت قصد اقامت ده روز کنم یا خیر؟ و اگر قصد اقامت ده روز واجب است، تا چه مسافتی می توانم به اطراف شهر بروم؟
📖 جواب : در فرض مرقوم در آن مکان حکم مسافر را ندارید و نماز شما تمام و روزهتان صحیح است.
📝 سوال : اگر شخصی برای چندین سال در چهار کیلومتری وطنش باشد و هر هفته به خانه اش برود، هنگامی که این شخص به محلی مسافرت کند که فاصله آن با وطنش بیست و پنج کیلومتر و با مکانی که چندین سال در آن درس خوانده است، بیست و دو کیلومتر است، نماز او چه حکمی دارد؟
📖 جواب : اگر از وطنش به آن جا مسافرت کند، نماز قصر است.
📝 سوال : مسافری قصد رفتن به سه فرسخی را دارد، ولی از ابتدا در نظر دارد که در بین راه از راه فرعی برای انجام کار معیّنی به یک فرسخی برود و سپس به مسیر اصلی برگشته و به سفر خود ادامه دهد، نماز و روزه این مسافر چه حکمی دارد؟
📖 جواب : حکم مسافر را ندارد و ضمیمه کردن مقدار راهی که با خروج از مسیر اصلی و بازگشت به آن پیموده، برای تکمیل مسافت شرعی کافی نیست.
📝 سوال : با توجه به فتوای امام خمینی(قدّس سرّه) مبنی بر وجوب قصر نماز و افطار هنگام سفر به هشت فرسخی، اگر مقدار رفتن کمتر از چهار فرسخ باشد، ولی در بازگشت، به علت مشکلات راه و نبودن ماشین، مجبور به پیمودن مسافتی بیش از شش فرسخ شود، آیا باید نماز را شکسته خواند و روزه را افطار کرد؟
📖 جواب : اگر رفتن کمتر از چهار فرسخ باشد و مسیر بازگشت هم به مقدار مسافت شرعی نباشد، نماز تمام و روزه صحیح است.
📝 سوال : کسی که از محل سکونت خود به محل دیگری که کمتر از مسافت شرعی است، سفر کند و در خلال ایام هفته چندین بار از آن محل به محله های دیگر برود، به طوری که مجموع مسافت بیش از هشت فرسخ شود، چه وظیفه ای دارد؟
📖 جواب : اگر هنگام خارج شدن از منزل قصد پیمودن مسافت شرعی را نداشته و فاصله بین مقصد اول و محله های دیگر هم به مقدار مسافت شرعی نباشد، حکم مسافر را ندارد.
📝 سوال : اگر انسان به قصد رفتن به مکان معیّنی از شهر خود خارج شود و در آن جا به گردش بپردازد، آیا این گردش جزء مسافتی که از منزل پیموده، محسوب می شود؟
📖 جواب : گردش در مقصد جزء مسافت محسوب نمی شود.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_امام_خامنه_ای
📝 سوال : آیا هنگام قصد اقامت، جایز است نیّت خروج از محل اقامت به محل دیگری را که کمتر از چهار فرسخ با آن فاصله دارد بنمائیم؟
📖 جواب : قصد خروج از محل اقامت به اندازه کمتر از مسافت شرعی اگر به صدق اقامت ده روز ضرر نزند مانند اینکه بخواهد در این ده روز سه دفعه و هر بار در حدود پنج ساعت، به کمتر از مسافت شرعی برود و برگردد، در این صورت، قصد خروج به قصد اقامت لطمه نمی زند.
📝 سوال : با توجه به این که رفت و آمد از محل سکونت به محل کار که بیشتر از بیست و چهار کیلومتر از هم فاصله دارند، موجب می شود که نماز تمام خوانده شود، اگر من از شهری که در آن کار می کنم به خارج از آن و یا شهر دیگری که فاصله آن با محل کارم به مقدار مسافت شرعی نیست، بروم و قبل از ظهر یا بعد از ظهر به محل کارم برگردم، آیا باز هم نمازم تمام است؟
📖 جواب : به مجرد خارج شدن از محل کار به مقدار کمتر از مسافت شرعی، هرچند ارتباطی با کار روزانه شما نداشته باشد، حکم نماز و روزه شما در محل کار تغییر نمی کند، و فرقی هم نمی کند که قبل از ظهر به محل کارتان برگردید یا بعد از ظهر.
📝 سوال : شخصی از وطن به مقصد شهری مسافرت می کند که تا اول آن شهر مسافت شرعی نیست لکن تا نقطه ای که مقصود اوست (مثلاً منزل دوستش) مسافت شرعی می باشد، آیا برای محاسبه مسافت شرعی اول شهر ملاک است یا نقطه ای که در آن شهر مقصود فرد می باشد؟
📖 جواب : اگر مقصد او نقطهای خاص است، بهنحوی که عبور از شهر طریق رسیدن به آن مقصد است در محاسبة مسافت همان نقطه باید درنظر گرفته شود ولی اگر با اینکه مقصد مشخص دارد با شهر هم کار دارد بهنحوی که رسیدن به شهر رسیدن به مقصد محسوب میشود، اوّل شهر ملاک است.
📝 سوال : من هر هفته برای زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) و انجام اعمال مسجد جمکران به شهر قم مسافرت می کنم، آیا در این سفر نمازم را تمام بخوانم یا شکسته؟
📖 جواب : در این سفر حکم سایر مسافرین را دارید و نماز شما قصر است.
📝 سوال : محل تولد من شهر کاشمر است و از سال ۱۳۴۵ هجری شمسی تا سال ۱۳۶۹ ساکن تهران بوده ام و آن جا را وطن برای خود انتخاب کردم، و مدت سه سال است که همراه با خانواده ام برای ماموریت اداری به بندرعباس آمده و کمتر از یک سال دیگر به شهر تهران که وطن من است، باز خواهم گشت. با توجه به این که در مدتی که در بندرعباس هستم، هر لحظه امکان دارد برای مأموریت به شهرهای تابع بندرعباس بروم و مدتی در آن جا بمانم و زمان مأموریت های اداری هم که به من ارجاع می شود، قابل پیش بینی نیست، خواهشمندم
اولاً: حکم نماز و روزه مرا بیان فرمایید.
ثانیاً: با توجه به این که در اغلب اوقات یا در بعضی از ماه های سال برای چند روز در مأموریت اداری به سر می برم، آیا کثیر السفر محسوب می شوم یا خیر؟
ثالثاً: با توجه به این که همسرم خانه دار و متولد تهران است و با من به بندرعباس آمده و ساکن آن شده است، حکم شرعی نماز و روزه وی چیست؟
📖 جواب : در فرض مرقوم در آن مکان حکم مسافر را ندارید و نماز شما و همسرتان در آنجا تمام و روزهتان صحیح است.
📝 سوال : شخصی قصد اقامت ده روز در جایی کرده است، به خاطر این که می دانسته که ده روز در آن جا می ماند و یا تصمیم بر ماندن داشته است ولی بعد از آن که با خواندن یک نماز چهار رکعتی، حکم تمام خواندن نماز بر او مترتّب شد، مسافرتی غیر ضروری برای وی پیش می آید، آیا رفتن به آن سفر برای او جایز است؟
📖 جواب : سفر او اشکال ندارد، هرچند غیر ضروری باشد.
📝 سوال : اگر فردی برای زیارت حرم امام رضا(علیه الصلوة والسلام) مسافرت نماید و با آن که می داند کمتر از ده روز در آن جا خواهد ماند ولی برای این که نمازش تمام باشد، قصد اقامت ده روز می کند، این کار او چه حکمی دارد؟
📖 جواب : اگر می داند که در آن جا ده روز نمی ماند، قصد اقامت ده روز معنا و اثری ندارد و باید در آن جا نمازش را شکسته بخواند.
📝 سوال : مأمورین غیر محلی که هیچ گاه ده روز در شهر محل کار نمی مانند، ولی مسافرت آنان کمتر از مسافت شرعی است، از جهت تمام یا شکسته بودن نماز چه وظیفه ای دارند؟
📖 جواب : در فرض سؤال، هرگاه ده روز در جایی اقامت نکنند، سفرشان شغلی محسوب میشود و در محل سکونت، محل کار و بین آن دو نمازشان تمام است.
📝 سوال : کسی که به جایی مسافرت کرده و نمی داند چه مقدار در آن جا خواهد ماند، ده روز یا کمتر، چگونه باید نماز بخواند؟
📖 جواب : وظیفه شخص مردد تا سی روز قصر است و از آن به بعد باید نمازش را تمام بخواند، هرچند در همان روز بخواهد برگردد.
📝 سوال : کسی که در دو مکان تبلیغ می کند و قصد اقامت ده روز هم در آن منطقه دارد، نماز و روزه اش چه حکمی دارد؟
📖 جواب : اگر از نظر عرف دو مکان محسوب شوند، قصد اقامت در هر دو محل و یا در یکی از آن دو با قصد رفت و آمد به مکان دیگر در خلال ده روز، صحیح نیست.
#رهبر_انقلاب
🚩نماز مسافر
📝 سوال : آیا وجوب قصر بر مسافر شامل همه نمازهای فریضه می شود یا اختصاص به بعضی از آن ها دارد؟
📖 جواب : وجوب قصر فقط در خصوصِ نمازهای روزانه چهار رکعتی است که عبارت از نمازهای ظهر و عصر و عشا است و نماز صبح و مغرب قصر نمی شود.
📝 سوال : شرایط وجوب قصر بر مسافر در نمازهای چهار رکعتی کدام است؟
📖 جواب : امور هشتگانه ذیل است:
1⃣ سفر او به مقدار مسافت شرعی باشد یعنی رفتن یا برگشتن و یا رفت و برگشت او روی هم هشت فرسخ شرعی باشد، مشروط به این که رفتن او کمتر از چهار فرسخ نباشد.
2⃣ از اول مسافرت قصد پیمودن هشت فرسخ را داشته باشد، بنا بر این اگر از ابتدا قصد پیمودن هشت فرسخ را نداشته و یا قصد پیمودن کمتر از آن را داشته باشد و بعد از رسیدن به مقصد تصمیم بگیرد به جایی برود که فاصله آن با مکان اول کمتر از مسافت شرعی است، ولی از منزل تا آن جا به اندازه مسافت شرعی است، باید نمازش را تمام بخواند.
3⃣ در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد، بنا بر این اگر در بین راه، پیش از رسیدن به چهار فرسخ از قصد خود برگردد یا مردد شود، حکم سفر بعد از آن بر او جاری نمی شود، هرچند نمازهایی که قبل از عدول از قصد خود به صورت شکسته خوانده، صحیح است.
4⃣ قصد قطع سفر در اثنای پیمودن مسافت شرعی با عبور از وطن خود یا جایی که می خواهد ده روز یا بیشتر در آن جا بماند، نداشته باشد.
5⃣ سفر از نظر شرعی برای او جایز باشد، بنا بر این اگر سفر معصیت و حرام باشد، اعم از این که خودِ سفر حرام باشد مثل فرار از جنگ یا هدف از سفر، کار حرامی باشد مثل سفر برای راهزنی، حکم سفر را ندارد و نماز تمام است.
6⃣ مسافر از کسانی که خانه بدوش هستند، نباشد مانند بعضی از صحرانشینان که محل زندگی ثابتی ندارند، بلکه در بیابان ها گردش می کنند و هر جا آب و علف و چراگاه پیدا کنند، می مانند.
7⃣ مسافرت را شغل خود قرار نداده باشد مانند باربر، راننده و ملوان و غیره و کسی که شغل او در سفر است، ملحق به اینهاست.
8⃣ به حدّ ترخّص برسد و منظور از حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود.
@Javanmardi_langarudi
#حضرت_آیت_الله_العظمی_امام_خامنه_ای
🌷 حدّ ترخّص 🌷
🔹سوال : در آلمان و بعضی از کشورهای اروپایی، گاهی فاصله بین بعضی از شهرها (یعنی فاصله تابلوهای خروجی شهری و ورودی شهر دیگر) به صد متر نمی رسد، حتی بعضی از خانه ها و خیابان های دو شهر کاملاً به هم متصل هستند، حدّ ترخّص این موارد چگونه است؟
🔸جواب : با فرض اتصال یکی از دو شهر به دیگری به نحوی که در سؤال آمده است، آن دو، حکم دو محله یک شهر را دارند که خروج از یکی به دیگری مسافرت محسوب نمی شود تا نیاز به حدّ ترخّص باشد.
🔹سوال : معیار حدّ ترخّص شنیدن اذان و دیدن دیوارهای شهر است، آیا یکی از آن دو کافی است یا این که باید هر دو با هم وجود داشته باشند؟
🔸جواب : احوط، رعایت هر دو علامت است، هرچند بعید نیست که شنیده نشدن اذان برای تعیین حدّ ترخّص کافی باشد.
🔹سوال : آیا معیار حدّ ترخّص شنیدن صدای اذان از خانه های طرفی است که مسافر از آن طرف شهر خارج یا داخل آن می شود، یا این که معیار اذان وسط شهر است؟
🔸جواب : معیار، شنیدن اذان آخر شهر از طرفی است که مسافر از آن خارج و یا داخل آن می شود.
🔹سوال : در این جا بین اهالی یکی از نواحی راجع به مسافت شرعی اختلاف وجود دارد. عده ای می گویند که دیوارهای آخرین خانه های منطقه که به هم متصل هستند، ملاک است. عده ای هم معتقدند که باید مسافت را از کارخانه ها و شهرکهای پراکنده ای که بعد از خانه های شهر واقع شده است، محاسبه کرد، سؤال این است که آخر شهر کجاست؟
🔸جواب : تعیین آخر شهر موکول به نظر عرف است. اگر در نظر عرف کارخانه ها و شهرک های پراکنده اطراف شهر جزو شهر نباشد، مسافت را از آخر خانه های شهر باید حساب نمود.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_امام_خامنه_ای
@Javanmardi_langarudi
🌷 سفر معصيت 🌷
#سوال اگر انسان بداند در سفری که می خواهد برود، مرتکب معاصی و محرمات خواهد شد، آيا نمازش شکسته است يا تمام؟
#جواب مادامی که سفر او به خاطر ترک واجب يا فعل حرامی نباشد، نماز او مانند ساير مسافران شکسته است.
#سوال کسی که بدون قصد معصيت مسافرت کند، ولی در بين راه برای ادامه و تکميل سفر قصد ارتکاب معصيت نمايد، آيا نمازش را بايد تمام بخواند يا شکسته؟ آيا نمازهای شکسته ای که در طول راه خوانده، صحيح است يا خير؟
#جواب واجب است از زمانی که قصد استمرار سفر به خاطر معصيت کرده، نمازش را تمام بخواند و نمازهايی را که پس از تصميم به ادامه سفر به قصد ارتکاب گناه، شکسته خوانده است، بايد اعاده کند و تمام بخواند.
#سوال سفر برای تفريح يا خريد مايحتاج زندگی با فرض فراهم نبودن مکانی برای نماز و مقدمات آن در مسافرت، چه حکمی دارد؟
#جواب اگر بداند که در مسافرت مبتلا به ترک بعضی از واجبات نماز می شود، احوط اين است که به آن سفر نرود، مگر آن که ترک آن برای او ضرر يا مشقت داشته باشد. در هر صورت جايز نيست نماز را در هيچ حالی ترک نمايد.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_امام_خامنه_ای
@Javanmardi_langarudi
🌷 نماز در زمین خریداری شده با پول غیر مخمس
🔸سؤال : اگر زمینی را با مال غیر مخمّس بخرم، آیا نماز خواندن در آن زمین جایز است یا خیر؟
🔹جواب : نماز خواندن در آن اشکال ندارد.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_امام_خامنه_ای
@Javanmardi_langarudi
#بسیار_ويژه_خواندنی
🌷 سجده و احکام آن 🌷
📝 سوال : سجده و تيمّم بر سيمان و موزائيک چه حکمی دارد؟
📖 جواب : سجده و تيمّم بر آن دو اشکال ندارد. اگرچه احوط ترک تيمّم بر سيمان و موزائيک است.
📝 سوال : آيا گذاشتن دست ها هنگام نماز بر موزائيکی که دارای سوراخ های ريزی است، اشکال دارد؟
📖 جواب : اشکال ندارد.
📝 سوال : آيا سجده بر مهر که سياه و چرک شده، به طوری که لايه ای از چرک روی آن را پوشانده و مانع چسبيدن پيشانی روی مهر است، اشکال دارد؟
📖 جواب : اگر چرک روی مهر به مقداری باشد که حائل بين پيشانی و مهر شود، سجده و نماز باطل است.
📝 سوال : آيا بر زنی که هنگام سجده بر مهر، پيشانی وی به خصوص جای سجده با حجاب پوشيده شده است، اعاده نمازهايش واجب است؟
📖 جواب : اگر هنگام سجده متوجه وجود حائل نبوده، اعاده بر او واجب نيست.
📝 سوال : زنی هنگام سجده، سر خود را روی مهر گذاشته، متوجه می شود که پيشانی وی به طور کامل با مهر تماس ندارد، زيرا چادر يا روسری وی مانع از تماس کامل پيشانی با مهر است، لذا سرش را از روی آن بلند کرده و بعد از رفع مانع دوباره روی مهر گذاشته است، نماز او چه حکمی دارد؟ اگر عمل وی سجده مستقلی محسوب شود، نمازهايی که خوانده است، چه حکمی دارد؟
📖 جواب : واجب است بدون اين که سر خود را از زمين بلند کند، پيشانی اش را حرکت دهد تا روی مهر قرار بگيرد. اگر بلند کردن پيشانی از زمين برای سجده روی مهر بر اثر جهل يا فراموشی بوده و اين عمل را فقط در يکی از دو سجده يک رکعت انجام می داده، نمازش صحيح است و اعاده واجب نيست. ولی اگر اين کار با علم و عمد بوده و يا در هر دو سجده يک رکعت آن را انجام داده، نمازش باطل و اعاده آن واجب است.
📝 سوال : در سجده بايد هفت عضو از بدن روی زمين باشد، ولی ما به خاطر وضيعت خاص جسمی که داريم، قادر به انجام اين کار نيستيم، زيرا از معلولين جنگی که از صندلی چرخدار استفاده می کنند، هستيم و برای نماز يا مهر را به طرف پيشانی بلند می کنيم و يا آن را روی دسته صندلی چرخدار گذاشته و بر آن سجده می کنيم، آيا اين کار صحيح است يا خير؟
📖 جواب : اگر قادر به گذاشتن مهر روی دسته صندلی چرخدار يا چيز ديگر مانند بالشت يا چهار پايه و سجده بر آن هستيد، بايد سجده را بدين نحو انجام دهيد و نماز شما صحيح است. در غير اين صورت به هر نحو که می توانيد هرچند با ايماء و اشاره، سجده و رکوع را انجام دهيد و نماز شما صحيح است. ان شاءالله موفق باشيد.
📝 سوال : سجده بر سنگفرش مرمر مشاهد مشرفه چه حکمی دارد؟
📖 جواب : سجده بر سنگ مرمر اشکال ندارد.
📝 سوال : آيا جايز است هنگام سجده علاوه بر انگشت بزرگ پا، بعضی از انگشتان ديگر آن را هم بر زمين بگذاريم؟
📖 جواب : اشکال ندارد.
📝 سوال : امروزه مهری برای نماز ساخته شده که با شمارش رکعت ها و سجده های نمازگزار باعث می شود تا حدی شک او برطرف گردد. با توجه به اين که هنگام گذاشتن پيشانی روی آن، مهر به خاطر دستگاه فلزی که زير آن نصب شده است، به سمت پايين حرکت می کند، آيا با اين توصيف سجده بر آن صحيح است؟ اميدواريم نظر شريف خود را بيان فرماييد.
📖 جواب : اگر محل گذاشتن پيشانی از چيزهايی باشد که سجده بر آن صحيح است و پس از گذاشتن پيشانی ثابت و بی حرکت بماند، سجده بر روی آن اشکال ندارد.
📝 سوال : هنگام نشستن بعد از سجده کدام پا روی ديگری گذاشته می شود؟
📖 جواب : مستحبّ است که بر ران چپ بنشيند و روی پای راست را بر کف پای چپ بگذارد.
📝 سوال : در سجده و رکوع بعد از قرائت ذکر واجب، گفتن چه ذکری افضل است؟
📖 جواب : تکرار همان ذکر واجب و بهتر است که به عدد فرد ختم شود، و در سجده علاوه بر آن چه گفته شد، صلوات و دعا برای حاجت های دنيا و آخرت مستحبّ است.
📝 سوال : شنيدن آياتی که سجده در اثر شنيدن آن ها واجب می شود از نوارهای قرآن که از ضبط صوت يا صدا و سيما پخش می شود چه حکمی دارد؟
📖 جواب : در فرض مرقوم، سجده واجب است.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_امام_خامنه_ای
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆