eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ " خداوند فرشته هایی را خلق کرده که هنگام قرائت آیه ی صلوات (سوره احزاب ، آیه 56) یا زمانی که نام مبارک پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله) برده می شود و انسان ها صلوات می فرستند آن فرشته ها برای آنها دعا می کنند و می گویند : غفرالله لک ‌، خدا تو را بیامرزد و اگر بعد از شنیدن این آیه یا نام پیامبر (صلی الله علیه و آله) صلوات گفته نشود ملائکه نفرین می کنند و می گویند : لا غفرالله لک ". / إن شاءالله همیشه مشمول دعای ملائکه باشیم با صلوات بر محمد و آل محمد /. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ ✨ فراز دیگر تشّهد ، «صلوات» است . 🔻درود فرستادن بر پیامبر و خاندان او ، شعار اسلام و به خصوص ، شیعه است و نماز بدون آن ، ناقص است . 🔻گرچه اهل سنّت، این جمله را در تشّهد نمى‏ خوانند ، ولى «امام شافعى» - از رهبران اهل سنّت - در شعرى چنین سروده است : 🔻اى خاندان پیامبر ! محبّت شما بر ما فرض است و خدا این را در قرآن نازل كرده است . در عظمت قدر شما همین بس كه هر كس بر شما صلوات نفرستد ، نمازش ، نماز نیست . 🔹(الغدیر، ج 2، ص 303)🔹 (( یا اهل بیت رسول الله حبكم فرض من الله فى القرآن انزله‏ كفاكم من عظیم القدر انكم من لم یصل علیكم لا صلاةَ لهُ )) 📚 کتاب پرتوی از اسرار نماز، استاد محسن قرائتی @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🔸حدیث نبوی صلی الله علیه و آله : " أَنَا أَدیبُ اللهِ وَ عَلِیٌّ أَدیبی : من تربیت شده ی خدا هستم و علی علیه السلام تربیت شده ی من است." /1 💦 @Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛ ✅ عذاب الهی در لیلة المبیت 📝 چقدر نزد من خوشایند و دوست ‌داشتنی هستی . اگر مردمانت مرا اخراج نمی ‌کردند ، غیر تو را برای سکونت بر‌نمی‌ گزیدم . [1] 📝 این سخنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خطاب به شهر مکه است که ابن عباس آن ‌ها را نقل می‌کند . این نهایت علاقه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به سرزمین مقدس مکه است . 📝 پیامبر ، سرزمین جدش ابراهیم و سرزمین وحی را دوست داشت و حاضر نبود به راحتی از آن جدا شود . از همین رو بود که 13 سال سختی ‌ها را به جان خرید و با وجود مهاجرت مسلمین به حبشه و مدینه ، خود از آن سرزمین فاصله نگرفته بود . عبدالله بن عدی می‌ گوید که پیامبر را سوار بر ناقه‌اش در کنار صفا و مروه دیدم . حضرت خطاب به مکه می‌فرمود : " تو بهترین زمین خدایی . تو دوست‌ داشتنی‌ترین قطعه زمین برای خدایی . اگر مرا از اینجا اخراج نمی ‌کردند ، هرگز اینجا را ترک نمی ‌کردم ". [2] 📝 اما اقدامات مشرکین سرنوشت دیگری را برای پیامبر می ‌طلبید ؛ هنگامی که وعده ‌ها و وعید های آنان در پیامبر کارساز نشد و جای بزرگترین حامیان پیامبر ، عبدالمطلب و أبوطالب و حضرت خدیجه سلام الله علیهم را خالی دیدند ، تصمیم بر اجرای نقشه شومی گرفتند ؛ قتل پیامبر ، آن هم به گونه‌ای که خاندان ایشان توانایی خونخواهی حضرت را نیز نداشته باشند . ✅ لیلة المبیت 📝 وقتی پیامبر از نقشه شوم مشرکین اطلاع یافت و به اجبار تصمیم به ترک مکه گرفت ، پسر عم خویش ، علی بن أبیطالب علیه السلام را فرا خواند و توصیه‌های لازم را به او گفت ؛ اینکه در مکه بماند و امانات را به صاحبانش برگرداند و در فرصت مناسب خانواده پیامبر را به همراه خود به مدینه بیاورد . 📝 اما توصیه دیگر پیامبر این بود که شبانگاه به جای پیامبر صلی الله علیه و آله در بستر بیارامد تا پیامبر به راحتی منزل را ترک گوید و بدون مزاحمت کفار به مدینه هجرت کند . 📝 حضرت علی پذیرفت . همان رو انداز سبز رنگ پیامبر را بر خود کشید و بر جای پیغمبر خفت . کفار به بستر پیامبر یورش بردند تا او را برای همیشه از بین ببرند . اما با پسر عم او رو برو شدند و او را بر جای پیامبر یافتند . پیامبر را از او جستند . حضرت فرمود که مگر او را به من سپرده بودید که الآن او را از من می‌خواهید . با شنیدن این پاسخ ، کافران علی علیه السلام را با خود برده و مورد ضرب و شتم قرار دادند . 📝 دور کردن عذاب از اهالی مکه را نیز می‌ توان از افتخارات انحصاری امام علی علیه السلام در این شب دانست . شاید از این راه بهتر معنی آیه مباهله را درک کنیم ؛ وقتی خداوند از حضرت علی تعبیر به نفس پیامبر می‌کند . چرا که در جای دیگر خطاب به پیامبر می‌فرماید : ما تا وقتی تو در میان این قوم باشی آن‌ ها را عذاب نخواهیم کرد . خداوند این اقدام حضرت را ستود و جان‌ فشانی امام را در قرآن کریم ، جاودانه کرد ؛ برخى از خلق در رضاى خدا جان خود را دهد .[3] ✅ لیلة المبیت از نگاهی دیگر [4] 📝 به تصریح آیات قرآن کریم ، پیامبر صلی الله علیه و آله از مکه اخراج شد . این صراحت را در آیات 40 سوره توبه و 13 سوره محمد و 76 سوره اسراء می‌توان جست . 📝 قرآن کریم می ‌گوید که حضرت رسول وقتی مورد تهدید مکیان قرار گرفت از آن دیار اخراج شد . امری که در مورد برخی پیامبران دیگر نیز اتفاق افتاد . 📝 سنت خداوند بر این است که در صورت اخراج یک پیامبر از شهرش ، عذاب الهی مردمان آن شهر را فرا خواهد گرفت . در ماجرای حضرت لوط ، به محض خروج پیامبر خدا عذاب الهی ، اهالی شهر را فرا گرفت . 📝 همچنین در ماجرای موسی کلیم الله ؛ همین که پیامبر الهی و همراهانش از رود نیل عبور کردند آب ، فرعونیان را در خود بلعید و هلاک کرد . این یک وعده الهی است و تخلف‌ ناپذیر .[5] 📝 در جریان اخراج حضرت محمد صلی الله علیه و آله نیز خداوند بر این سنت تأکید نموده است ؛ نزدیک بود که تو را از این سرزمین بیرون برانند که در این صورت جز مدت کمی باقی نمی‌ ماندند . [6] 📝 چه بسیار مناطقی که از این منطقه‌ای که پیامبر را اخراج کردند قوی‌تر بودند ، آن ‌ها نیز در برابر عذاب الهی نه توان مقاومتی داشتند و نه یاری . [7] از این رو با اخراج پیامبر ، عذاب الهی حتمی بود ؛ آن هم عذابی فوری نه با تأخیر . 📝 پیامبر اسلام حتماً از این سنت الهی مطلع بود و از آن رو که مهربانی و عطوفت ایشان زبانزد است ، راه‌ حلی برای ممانعت از وقوع عذاب الهی اندیشید . 📝 در جریان عذاب قوم لوط ، خداوند عذابش را از یک گروه غیر از پیامبر خدا استثناء کرده است و آن گروه کسی نیست جز خاندان پیامبر ؛ وقتی حضرت ابراهیم علیه السلام از عذاب قوم آگاه شد گفت که لوط در میان آنان است . خداوند فرمود که ما بهتر می ‌دانیم چه کسی در میان آنان است ، ما لوط و خاندانش را نجات می‌دهیم . [8] از همین رو بود که خداوند از لوط خواست تا خاندانش را هم با خود ببرد .[9] 👇👇👇
👆👆👆 📝 سنت خداوند بر این است که در صورت اخراج یک پیامبر از شهرش ، عذاب الهی مردمان آن شهر را فرا خواهد گرفت. در ماجرای حضرت لوط ، به محض خروج پیامبر خدا عذاب الهی ، اهالی شهر را فرا گرفت در داستان حضرت نوح نیز، شاید علت سوال حضرت نوح از خداوند در مورد عدم نجات فرزندش با عنایت به همین سنت تخلف‌ ناپذیر است . از این روست خداوند در پاسخ، فرزند نوح  را خارج از خاندان پیامبر می‌داند . [10] 📝 حضرت محمد صلی الله علیه و آله نیز با عنایت به این مطلب ، خاندان خود را از شهر خارج نکرد تا عذاب الهی را از مردمان این سرزمین دور بدارد . هرچند خداوند متعال وقتی شهر مکه را شهری امن قرار می‌دهد ، خود در این امر پیش ‌قدم است [11] اما امنیت این شهر نه از ذات آن ، که از حضور ولی خداست . [12] 📝 از این رو دور کردن عذاب از اهالی مکه را نیز می‌ توان از افتخارات انحصاری امام علی علیه السلام در این شب دانست . شاید از این راه بهتر معنی آیه مباهله  را درک کنیم ؛ وقتی خداوند از حضرت علی تعبیر به نفس پیامبر می‌کند [13] چرا که در جای دیگر خطاب به پیامبر می‌فرماید : ما تا وقتی تو در میان این قوم باشی آن‌ ها را عذاب نخواهیم کرد . [14] 👈 [1]. تفسیر درالمنثور، ج1، ص 123 👈[2]. همان 👈 [3]. بقره، آیه 207؛ ترجمه تشکری 👈 [4]. این نگاه، از مقاله دکتر امیرمحمود کاشفی برداشت شده است؛ «تحقیقی در قصه اخراج نبی اعظم صلی الله علیه و آله و بیتوته وصی علیه السلام و بررسی این واقعه از دیدگاه قرآن کریم»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، 1386، شماره 181 👈 [5]. اسراء، آیه 77 👈 [6]. همان، آیه 76 👈 [7]. محمد، آیه 13 👈 [8]. عنکبوت، آیه 32 👈 [9]. هود، آیه 81 👈 [10]. همان، آیه 46 👈 [11]. بقره، آیه 125 👈 [12]. فتح، آیه 27 👈 [13]. آل عمران، آیه 61 👈 [14]. انفال، آیه 33 http://www.erfan.ir/farsi/76517.html 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ ✅ افتخار آفرينى اميرالمؤمنين در ليله المبيت‏ 📝 از چهل قبيله ، چهل نفر انتخاب شدند كه در خانه پيامبر صلى الله عليه وآله بريزند ايشان را قطعه قطعه كنند . پيامبر صلى الله عليه وآله به اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود : خداوند به من امر كرده است كه بايد به مدينه مهاجرت كنى ، ولى كسى بايد در رختخواب من بخوابد كه آنها خيال كنند من بيرون نرفته ام تا مرا دنبال كنند . «عبدا مؤمناً» وقتى پاى جان در ميان باشد ، نبايد عقب نشينى كند . گفت : يا رسول الله ! اگر من در جاى شما بخوابم ، شما به مدينه سالم مى رسيد ؟ فرمود : بله ، گفت : من يك جان دارم ، آن را امشب فداى شما مى كنم ، اى كاش هزار جان داشتم و با شما معامله مى كردم . نگاه حضرت على عليه السلام به پيغمبر صلى الله عليه وآله ، نگاه به معلم و استاد بود ، نه اينكه براى جلب نظر پيغمبر صلى الله عليه وآله بخوابد . پيغمبر صلى الله عليه وآله از مكه خارج شدند . در آن تاريكى شب ، اين آيه نازل شد: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ »  جان على عليه السلام را در مقابل مرضات خود خريدم ، نه در مقابل بهشت ، چون جان او با بهشت قابل مقايسه نيست . على عليه السلام و پيغمبر صلى الله عليه وآله با هدايت ما بهشت ساز شدند . http://www.erfan.ir/farsi/35453.html 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ 🍃 حضرت علی علیه السلام در شب هجرتِ رسول خدا {صلی الله علیه و آله} از به در رختخواب پیامبر اعظم {صلی الله علیه و آله} خوابید و أبداً نترسید با آنکه ممکن بود آنحضرت را به قتل برسانند به همین منظور خداوند متعال در شأن او این آیه کریمه را نازل فرمود: " وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ ِاللهِ وَاللهُ رَؤُفٌ بِالْعِبَادِ." بعضی از مردم ( همچون علی {علیه السلام} در که در جایگاه پیامبر {صلی الله علیه و آله} خوابید ) جان خود را به خاطر جلب رضای خدا می فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. به عبارت دیگر شبی است که کفّار قریش جمع شده بودند تا خون پیامبر {صلی الله علیه و آله} را بریزند آن شب به امرِ رسول خدا {صلی الله علیه و آله} امام علی {علیه السلام} در جایگاه پیامبر {صلی الله علیه و آله} خوابید و خداوند به پاس قدردانی از جان گذشتگی آن حضرت این آیه کریمه را نازل فرمود : " وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ ِاللهِ وَاللهُ رَؤُفٌ بِالْعِبَادِ." یعنی از مردم کسی است که در طلب رضای خدا از جان خویش می گذرد ( و او علی {علیه السلام} است ) و بدین ترتیب پیامبر به سلامت به سوی یثرب که بعدها به نام آن حضرت مدینةالنبی موسوم گشت هجرت فرمود. 📚 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi
002207.mp3
96.4K
🌷 سوره بقره ، آیه 207 ( وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ )
002207(2).mp3
55.3K
🌷 سوره بقره ، ترجمه آیه 207 " بعضى از مردم با ایمان و فداکار ، همچون على در «لیله المبیت» به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبر جان خود را به خاطر خشنودى خدا مى فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است ".
﷽؛ 📝 چرا نام حضرت علی علیه السلام در قرآن نیامده است ؟ 📖 نه تنها نام علی علیه السلام بلکه نام سایر امامان معصوم علیهم السلام هم در قرآن مجید نیامده ، و نیازی هم نبوده که نام آن بزرگواران در قرآن بیاید ، چنان که از صد و بیست و چهار هزار پیامبر فقط نام بیست و چند تن از آنان به خاطر ضرورت آمده است ، و نیز شکل ظاهری بسیاری از احکام چون نماز ، زکات ، حج ، و . . . .  در قرآن نیامده و این نقص و عیب کتاب خدا نیست کتاب خدا برای هدایت بندگان کتابی جامع و کامل است ولی دارای قوانین سربسته که توضیحش طبق خود آیات بر عهده  پیامبر و پس از او بر عهده معصومان است . 📖 از جمله آیات سربسته و مبهم آیات مربوط به رهبری پس از پیامبر است که گاهی در آن آیات به ویژه گی ها و اوصاف اشاره شده مانند دو آیه  زیر : اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولوا الامر منکم که اولوا الامر مبهم است و رسول خدا بر اساس روایات زیادی که شیعه و سنی نقل کرده اند نام دوازده امام معصوم علیهم السلام  را بیان کرد و آنان را مصداق حقیقی اولوا الامر در آیه معرفی فرمود . و آیه : انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون. سرپرست و رهبر و ولی شما خدا و پیامبر و مومنانی هستند که بر پا دارنده نماز و  ادا  کننده زکات اند در حالی که در رکوعند که وصف ایمان و اقامه صلاه و ادای زکات در حال رکوع به نوشته شیعه و سنی در رابطه با علی علیه السلام است . آن حضرت مصداق اتم آیات جهاد ، هجرت ، ایمان ، اخلاص ، بندگی ، و علم و دانش است و موقعیت ولایتی آن حضرت به این صورت در جامعه محفوظ تر می ماند تا نام آن حضرت ذکرشود و هر علی نامی به جان جامعه بیفتد و بگوید منظور از علی در قرآن من هستم . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧