eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ ✅ وصیت به نحوه تقسیم ارث 📝 سوال : آیا وصیّت به تقسیم ارث قبل از فوت جایز است ؟ مثل این که زید وصیّت کند که پس از فوتش ، فلان باغش مال فلان پسرش ، و فلان خانه اش مال فلان دخترش باشد . آیا چنین وصیّتى نافذ است ؟ 📖 جواب : چنین وصیتى باطل است . ✅ مواردی که وصیت کردن واجب است 📝 سوال : نوشتن وصیت و وصیت کردن در چه مواردی واجب است ؟ 📖 جواب : 1⃣ اگر خمس و زكات و مظالم بدهكار است . 2⃣ اگر نماز و روزه قضا دارد بنا بر احتياط واجب بايد وصيّت كند . 3⃣ مالى نزد كسى دارد ، يا در جايى پنهان كرده كه ورثه نمى‏ دانند که اگر به واسطه ندانستن ، و وصیت نکردن به آن ، حقّشان از بين برود . ✅ عدم اعتبار وصیت نامه بدون امضا 📝 سوال : شخصى وصيّت نامه‌اى نوشته ، امّا آن را امضا نكرده ، آيا وصيّت نامه مذكور معتبر و لازم الاجرا است ؟ 📖 جواب : وصيّت نامه بدون امضا اعتبارى ندارد . ✅ کیفیت تحقق وصیت 📝 سوال : روش وصیت کردن چگونه است ؟ 📖 جواب : نوشتن وصیّت مستحب است ، مگر این که چیز واجبى از حقّ الله یا حقّ النّاس بر عهده او باشد و بدون وصیّت خطر از بین رفتن آن باشد و كسى كه مى‏ خواهد وصيّت كند مى ‏تواند با گفتن يا نوشتن مقصود خود را بفهماند ولی چنانچه وصیت واجبی باشد و وصیت شفاهی ممکن نباشد و باید مکتوب نماید . و اگر قادر به سخن گفتن و نوشتن نباشد مى‏ تواند با اشاره‏اى كه مقصودش را برساند وصيّت كند . ✅ عدم امکان وصیت بیش از مقدار ثلث 📝 سوال : انسان در چه صورت میتواند بر بیشتر از ثلث مال خود وصيّت كند ؟ 📖 جواب : انسان نمى ‏تواند بيش از مقدار ثلث مال خود را وصيّت كند ، مگر اين‏كه ورثه اجازه دهند، خواه اين اجازه قبل از فوت او باشد يا بعد از فوت . ✅ وصیت به تساوی دختر و پسر در ارث 📝 سوال : اگر میت وصیت کند که دختر و پسر در ارث به طور یکسان ارث ببرند آیا وصیت او صحیح است ؟ 📖 جواب : در صورتی که این وصیّت به ضمیمه سایر وصایای میّت بیش از ثلت اموال وی نباشد عمل به آن لازم است ؛ یعنی اضافه سهم دختران از ثلث پرداخته می شود . و اگر اضافه بر ثلث باشد ، تنها به مقدار ثلث جایز است . ✅ حکم وصیت در مرض متصل به موت 📝 سوال : آيا تنظیم صلح نامه ، قولنامه و وصيّت در مرض متّصل به موت نافذ و صحيح است ؟ 📖 جواب : در صورتى كه از عقل و هوش كافى برخوردار بوده وصيّتنامه وصلح‌نامه‌اى كه در مرض متّصل به موت تنظيم كرده نافذ است . ✅ لزوم داخل بودن موارد وصیت در ثلث اموال وصیت کننده 📝 سوال : اگر شخصى در وصيّت‌نامه‌اش بنويسد « پس از مرگ من ، فلان ملك وقف مسجد باشد » آيا براى نفوذ چنين وصيّتى لازم است ملك مزبور داخل در ثلث ماترك باشد ؟ 📖 جواب : آرى لازم است وصيّت مذكور به انضمام ساير وصاياى مرحوم بيش از ثلث اموالش نباشد . ✅ تعیین برخی از اموال برای ثلث 📝 سوال : آیا انسان مى تواند ثلث مالش را هنگام وصیّت در اشیاى خاصّى قرار دهد ؟ 📖 جواب : براى هر موردى که مشروع و مباح است مى تواند وصیّت کند ، و ثلث را در مال خاصّى که بخواهد تعیین نماید . ✅ حضور وراث در زمان تنظیم وصیت نامه 📝 سوال : در زمان تنظیم صلح نامه یا وصیّت نامه ، آیا حضور تمامى ورثه الزامى است ؟ 📖 جواب : حضور ورثه لزومى ندارد ، مگر این که وصیّت زاید بر ثلث باشد که نسبت به زیاده رضایت ورثه شرط است . ✅ وجوب وصیت کسی که مال پنهانی دارد 📝 سوال : كسى كه آثار مرگ را در خود مى‏ بيند اگر مالى نزد كسى دارد ، يا در جايى پنهان كرده آیا اطلاع دادن در این زمینه بر او واجب است ؟ 📖 جواب : كسى كه آثار مرگ را در خود مى ‏بيند اگر مالى نزد كسى دارد ، يا در جايى پنهان كرده كه ورثه نمى‏ دانند ، چنانچه به واسطه ندانستن حقّشان از بين برود بايد به آنان اطّلاع دهد . ✅ واجب شدن وصیت برای امانتدار 📝 سوال : هرگاه کسی که امانتدار است نشانه‏ هاى مرگ را در خود ببيند تکلیف او در مورد امانت های گرفته شده چیست ؟ 📖 جواب : هرگاه امانتدار نشانه‏ هاى مرگ را در خود ببيند چنانچه ممكن است بايد امانت را به صاحب آن يا وكيل او برساند و اگر ممكن نيست احتياط آن است به حاكم شرع دهد و اگر دسترسى ندارد بايد وصيّت‏ كند و شاهد بگيرد و به وصى و شاهد اسم صاحب مال و جنس و خصوصيّات و محلّ آن را بگويد . ✅ وصیت به فروش اعضاء بعد از فوت 📝 سوال : اگر شخصی وصیت کندکه بعد از مرگش بخشی از اعضای بدنش را بفروشند و به عنوان هدیه ، خانواده اش از آن پول استفاده کنند چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : در صورتی این فروش جایز است که سبب نجات جان مسلمانی از مرگ یا بیماری مهمی شود .   🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ 📍 پاداش فروبردن خشم از دیدگاه امام کاظم علیه السلام عليه‌السلام فرمود : « هر كه خشمش را از مردم بازدارد ، خداوند در روز قيامت خشمش را از او باز خواهد داشت » ، به راستی بالاترين نعمت است که خداوند در سایۀ فروبردن خشم ، در روز قیامت به انسان امنيت می دهد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ علیه‌السلام 💕 الْمُؤْمِنُ مِثْلُ کفَّتَی الْمِیزَانِ کلَّمَا زِیدَ فِی إِیمَانِهِ زِیدَ فِی بَلَائِهِ مؤمن همانند دو کفه ترازوست ؛ هر چه ایمانش فزونی یابد ، بلایش نیز بیشتر شود 💕 ❄️ هر که در این بزم مقرب‌تر است جام بلا بیشترش می‌دهند ❄️ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ وضو و غسل با وجود خالکوبی 📝 سؤال : آیا یا با وجود () صحیح است ؟ 📖 جواب : اگر خالکوبی ، تنها رنگ باشد و یا در بوده و بر ظاهر پوست چیزی که مانع از رسیدن آب به آن شود ، وجود نداشته باشد ، وضو و غسل صحیح است . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ پس گرفتن هدیه از همسر 📝 سوال : آیا شخص می‌تواند هدیه‌ای را که به همسرش تملیک کرده ، پس بگیرد ؟ اگر زن و شوهر در دوران عقد (و پیش از عروسی) به یکدیگر هدایایی بدهند ، در صورت طلاق ، حق پس گرفتن هدایا را دارند ؟ 📖 پاسخ حضرت آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی : خیر ؛ پس گرفتن هدایایی که زن و شوهر پس از عقد به یکدیگر هدیه کرده‌اند -حتی در صورت طلاق- جایز نیست ، مگر آنکه گیرندۀ هدیه با رضایت خودش آنها را پس دهد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ وصیت به نحوه تقسیم ارث 📝 سوال : آیا وصیّت به تقسیم ارث قبل از فوت جایز است ؟ مثل این که زید و
﷽؛ ✅ وصیت به محروم کردن از ارث 📝 سوال : مرحوم پدرم به علّت عدم آگاهى از مسائل شرعى دختران را از ارث محروم كرده است ، حكم اين مسأله چيست ؟ 📖 جواب : پدر نمى ‏تواند هيچ يك از فرزندانش را از ارث محروم كند ؛ و اموال او طبق قانون خدا ميان دختر و پسر تقسيم مى‏ شود . فقط مى‏ تواند وصيّت‏ كند كه به مقدار ثلث اموالش يا كمتر ، به هر كس مايل باشد ، بپردازند . ✅ شرایط وصيّت كننده 📝 سوال : شرایط وصیت کننده چیست ؟ 📖 جواب : وصيّت كننده بايد بالغ و عاقل باشد ، ولى بچه ده ساله ‏اى كه خوب و بد را تميز مى ‏دهد اگر براى كارهاى خير ، مانند ساختن مسجد و مدرسه و بيمارستان ، يا براى خويشاوندان خود وصيّت مناسب و معقولى كند صحيح است و نيز بايد وصيّت كننده سفيه نباشد و حاكم شرع او را از تصرّف دراموالش ممنوع نكرده باشد و از روى قصد و اختيار وصيّت كند ، نه از روى اكراه و اجبار . ✅ شرایط وصی 📝 سوال : شرایط وصی چه می باشد ؟ 📖 جواب : كسى را كه به او وصيّت مى ‏كنند بنابر احتياط واجب بايد مسلمان و بالغ و عاقل و مورد اعتماد باشد . ✅ وصيّت عهديه 📝 سوال : وصیت عهدیه چه نوع وصیتی است ؟ 📖 جواب : وصیتی است كه انسان سفارش كند بعد از مرگش كارهايى را انجام دهند (و آن را وصيّت عهديه گويند) مانند وصيّت ‏هايى كه براى كفن و محلّ دفن و مراسم ديگر مى‏ كنند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
7.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛ ؟ 👈 شیعه ، و پاک دارد @Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
🌸🌼 کانال احکام ومسائل شرعی 🌼🌸 🌹چرا شیعیان مانند اهل سنت بعد از سوره حمد «آمین» نمی گویند؟ 🍃 1.به عقیده شیعیان گفتن «آمین» بعد از سوره حمد بدعت و حرام است و طبق نظر اهل‏بيت (عليهم‏السلام) نه تنها گفتن آن در نماز مستحب نيست، بلكه موجب بطلان نماز مى ‏گردد، ولى مذاهب اهل سنت آن را مستحب مى ‏دانند. 🍃 2.اهل بيت (عليهم‏السلام) به جهت حفظ سنت پيامبر از تحريف، شديداً با اضافه كردن «آمين» مخالفت نموده و شيعيان را از گفتن آن در آخر قرائت حمد بازداشته ‏اند. 🍃 3.امام صادق (عليه‏السلام) فرمود: «هرگاه پشت سر امام جماعت مشغول نماز بودى، هنگامى كه امام از قرائت حمد فارغ شد بگو: «الْحَمْدلِلَّهِ‏ رَبِ‏ العالَمينَ‏» و آمين مگو» 🍃 4.وجود برخي روايات نيز گوياي آن است كه اين بدعت متاثر از نفوذ نظريات يهود و نصارا در برخي مذاهب اسلامي مي باشد مانند روايت معاوية بن وهب كه گفت: درباره آمين گفتن بعد از «والضالين» از امام صادق (ع) سؤال شد، حضرت فرمودند: که اين عمل يهود و نصارا است شما بايد از آن اجتناب کنيد. 🔹پاسخ به سوالات و شبهات نماز را ازاین کانال @Javanmardi_langarudi به دست آورید
﷽؛ 🌷 «گناه بزرگان از دیدگاه روایات‏‏‏‏» 🌷 ✅ 1- امام صادق علیه السلام در ضمن گفتارى فرمود: «یغفر للجاهل سبعون ذنباً قبل ان یغفر للعالم ذنب واحد» (كافى، ج‏1 ص 47) «هفتاد گناه از جاهل، بخشیده مى ‏شود قبل از آنكه یك گناه از عالم، بخشیده گردد.» ✅ 2- رسول اكرم صلى الله علیه وآله در ضمن گفتارى فرمود: «اگر عالمان دین و زمامداران، فاسد شدند، مردم نیز فاسد مى ‏شوند.» (بحار، چاپ بیروت، ج‏74 ص‏154) و در سخن دیگر فرمود: «عوام امت من اصلاح نمى‏ شوند مگر با اصلاح خواص امت من!» شخصى پرسید: خواص امت چه كسانى هستند؟. فرمود: «خواص امتى اربعة: الملوك و العلماء و العباد و التجار» خواص امت من چهار دسته‏ اند: 1⃣- زمامداران. 2⃣- دانشمندان. 3⃣- عابدان. 4⃣- تاجران. شخصى دیگر پرسید: چگونه؟ پیامبر صلى الله علیه وآله فرمود: «زمامداران چوپانان مردمند، وقتى چوپان گرگ شود، گوسفندان چگونه بچرند؟ و علما طبیبان مردمند، وقتى طبیب بیمار باشد، بیماران را چه كسى درمان كند، بندگانِ عابد خداوند راهنماى مردمند، اگر راهنما گمراه شد، چه كسى راه رونده را هدایت مى‏ كند؟ و تاجران امین مردمند، وقتى كه امین خیانت كرد، به چه كسى باید اطمینان نمود؟» (المواعظ العددیه، ص‏125) 📚 کتاب گناه شناسی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi
003061.mp3
254.1K
(( فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ ))
003061-۱.mp3
81.9K
" هر گاه بعد از علم و دانشى که درباره مسیح به تو رسیده ، باز کسانى با تو به محاجه و ستیز برخیزند ، به آنها بگو : « بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم ، شما هم فرزندان خود را ; ما زنان خویش را دعوت نماییم ، شما هم زنان خود را ; ما از نفوس خود دعوت کنیم ، شما هم از نفوس خود ; آن گاه مباهله کنیم ; و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم "
﷽؛ (( فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ )) 🌧 این آیه و آیات قبل از آن درباره هیأت نجرانى مرکب از «عاقب» و «سیّد» و گروهى که با آنها بودند نازل شده است ، آنها خدمت پیامبر (صلى الله علیه وآله) رسیده ، عرض کردند : آیا هرگز دیده اى فرزندى بدون پدر متولد شود ؟ در این هنگام آیه «اِنَّ مَثَلَ عِیْسى عِنْدَ اللّهِ...» نازل شد و هنگامى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) آنها را به مباهله ¹ دعوت کرد . آنها تا فرداى آن روز از حضرتش مهلت خواستند و پس از مراجعه ، به شخصیت هاى نجران ، اسقف (روحانى بزرگشان) به آنها گفت :  « شما فردا به محمّد (صلى الله علیه وآله) نگاه کنید ، اگر با فرزندان و خانواده اش براى مباهله آمد ، از مباهله با او بترسید ، و اگر با یارانش آمد با او مباهله کنید ; زیرا چیزى در بساط ندارد ». 🌧 فردا که شد پیامبر (صلى الله علیه وآله) آمد در حالى که دست على بن ابیطالب (علیه السلام) را گرفته بود و حسن و حسین(علیهما السلام) در پیش روى او راه مى رفتند ، و فاطمه (علیها السلام) پشت سرش بود ، نصارى نیز بیرون آمدند در حالى که اسقف آنها پیشاپیششان بود ، هنگامى که نگاه کرد ، دید پیامبر (صلى الله علیه وآله) با آن چند نفر آمدند ، درباره آنها سؤال کرد ، به او گفتند : « این پسر عمو و داماد او و محبوب ترین خلق خدا نزد او است و این دو پسر ، فرزندان دختر او از على (علیه السلام) هستند و آن بانوى جوان دخترش فاطمه (علیها السلام) است که عزیزترین مردم نزد او ، و نزدیک ترین افراد به قلب او است...». 🌧 «سیّد» به اسقف گفت : « براى مباهله قدم پیش گذار ». گفت : نه ، من مردى را مى بینم که نسبت به مباهله با کمال جرأت اقدام مى کند و من مى ترسم راستگو باشد ، و اگر راستگو باشد ، به خدا یک سال بر ما نمى گذرد که در تمام دنیا یک نصرانى که آب بنوشد وجود نخواهد داشت . 🌧 اسقف به پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) عرض کرد : « اى ابوالقاسم ! ما با تو مباهله نمى کنیم ، بلکه مصالحه مى کنیم ، با ما مصالحه کن ، پیامبر(صلى الله علیه وآله) با آنها مصالحه کرد که دو هزار حُلَّه (یک قواره پارچه خوب لباس) که حداقل قیمت هر حُلّه اى چهل درهم باشد ، و عاریت دادن سى دست زره ، و سى عدد نیزه، و سى رأس اسب ، در صورتى که در سرزمین یمن ، توطئه اى براى مسلمانان رخ دهد ، و پیامبر(صلى الله علیه وآله) ضامن این عاریت ها خواهد بود، تا آن را بازگرداند ، و عهد نامه اى در این زمینه نوشته شد . 🌧 و در روایتى آمده است : اسقف مسیحیان به آنها گفت : « من صورت هائى را مى بینم که اگر از خداوند تقاضا کنند : کوه ها را از جا برکند ، چنین خواهد کرد هرگز با آنها مباهله نکنید که هلاک خواهید شد ، و یک نصرانى تا روز قیامت بر صفحه زمین نخواهد ماند ». ²   ¹«مُباهَله» در اصل از ماده «بَهْل» (بر وزن اهل) به معنى رها کردن و قید و بند را از چیزى برداشتن است ، و به همین جهت هنگامى که حیوانى را به حال خود واگذارند، و پستان آن را در کیسه قرار ندهند ، تا نوزادش بتواند به آزادى شیر بنوشد ، به آن «باهِل» مى گویند ، و «اِبْتِهال» در دعا به معنى تضرع و واگذارى کار به خدا است . و اگر آن را گاهى به معنى هلاکت و لعن و دورى از خدا گرفته اند نیز به خاطر این است که رها کردن و واگذار کردن بنده به حال خود این نتائج را به دنبال مى آورد ، این بود معنى «مباهله» از نظر ریشه لغت . و از نظر مفهوم متداول که از آیه فوق گرفته شده ، به معنى نفرین کردن دو نفر به یکدیگر است ، بدین ترتیب ، افرادى که با هم گفتگو درباره یک مسأله مهم مذهبى دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع کنند و از او بخواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند . ² «مجمع البیان» ، ذیل آیه مورد بحث ، با کمى تلخیص. این شأن نزول با تفاوت هاى مختصرى در تفاسیر دیگر مانند «ابوالفتوح رازى» و تفسیر «کبیر» و غیر آن نیز آمده است، و «فخر رازى» ادعا مى کند : این روایت در میان علماى تفسیر و حدیث، مورد اتفاق است . «بحار الانوار»، جلد 21، صفحه 321، 322، 342، 344، 345 و... ـ «ارشاد شیخ مفید»، جلد 1، صفحه 166، 167 و 168، کنگره شیخ مفید، 1413 هـ ق. / آیه 61مباهله با مسیحیان نجران    🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi ☄ شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید ☄