eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 سجده و احکام آن 🌷 📝 سوال : سجده و تيمّم بر سيمان و موزائيک چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : سجده و تيمّم بر آن دو اشکال ندارد. اگرچه احوط ترک تيمّم بر سيمان و موزائيک است. 📝 سوال : آيا گذاشتن دست ها هنگام نماز بر موزائيکی که دارای سوراخ های ريزی است، اشکال دارد؟ 📖 جواب : اشکال ندارد. 📝 سوال : آيا سجده بر مهر که سياه و چرک شده، به طوری که لايه ای از چرک روی آن را پوشانده و مانع چسبيدن پيشانی روی مهر است، اشکال دارد؟ 📖 جواب : اگر چرک روی مهر به مقداری باشد که حائل بين پيشانی و مهر شود، سجده و نماز باطل است. 📝 سوال : آيا بر زنی که هنگام سجده بر مهر، پيشانی وی به خصوص جای سجده با حجاب پوشيده شده است، اعاده نمازهايش واجب است؟ 📖 جواب : اگر هنگام سجده متوجه وجود حائل نبوده، اعاده بر او واجب نيست. 📝 سوال : زنی هنگام سجده، سر خود را روی مهر گذاشته، متوجه می شود که پيشانی وی به طور کامل با مهر تماس ندارد، زيرا چادر يا روسری وی مانع از تماس کامل پيشانی با مهر است، لذا سرش را از روی آن بلند کرده و بعد از رفع مانع دوباره روی مهر گذاشته است، نماز او چه حکمی دارد؟ اگر عمل وی سجده مستقلی محسوب شود، نمازهايی که خوانده است، چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : واجب است بدون اين که سر خود را از زمين بلند کند، پيشانی اش را حرکت دهد تا روی مهر قرار بگيرد. اگر بلند کردن پيشانی از زمين برای سجده روی مهر بر اثر جهل يا فراموشی بوده و اين عمل را فقط در يکی از دو سجده يک رکعت انجام می داده، نمازش صحيح است و اعاده واجب نيست. ولی اگر اين کار با علم و عمد بوده و يا در هر دو سجده يک رکعت آن را انجام داده، نمازش باطل و اعاده آن واجب است. 📝 سوال : در سجده بايد هفت عضو از بدن روی زمين باشد، ولی ما به خاطر وضيعت خاص جسمی که داريم، قادر به انجام اين کار نيستيم، زيرا از معلولين جنگی که از صندلی چرخدار استفاده می کنند، هستيم و برای نماز يا مهر را به طرف پيشانی بلند می کنيم و يا آن را روی دسته صندلی چرخدار گذاشته و بر آن سجده می کنيم، آيا اين کار صحيح است يا خير؟ 📖 جواب : اگر قادر به گذاشتن مهر روی دسته صندلی چرخدار يا چيز ديگر مانند بالشت يا چهار پايه و سجده بر آن هستيد، بايد سجده را بدين نحو انجام دهيد و نماز شما صحيح است. در غير اين صورت به هر نحو که می توانيد هرچند با ايماء و اشاره، سجده و رکوع را انجام دهيد و نماز شما صحيح است. ان شاءالله موفق باشيد. 📝 سوال : سجده بر سنگفرش مرمر مشاهد مشرفه چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : سجده بر سنگ مرمر اشکال ندارد. 📝 سوال : آيا جايز است هنگام سجده علاوه بر انگشت بزرگ پا، بعضی از انگشتان ديگر آن را هم بر زمين بگذاريم؟ 📖 جواب : اشکال ندارد. 📝 سوال : امروزه مهری برای نماز ساخته شده که با شمارش رکعت ها و سجده های نمازگزار باعث می شود تا حدی شک او برطرف گردد. با توجه به اين که هنگام گذاشتن پيشانی روی آن، مهر به خاطر دستگاه فلزی که زير آن نصب شده است، به سمت پايين حرکت می کند، آيا با اين توصيف سجده بر آن صحيح است؟ اميدواريم نظر شريف خود را بيان فرماييد. 📖 جواب : اگر محل گذاشتن پيشانی از چيزهايی باشد که سجده بر آن صحيح است و پس از گذاشتن پيشانی ثابت و بی حرکت بماند، سجده بر روی آن اشکال ندارد. 📝 سوال : هنگام نشستن بعد از سجده کدام پا روی ديگری گذاشته می شود؟ 📖 جواب : مستحبّ است که بر ران چپ بنشيند و روی پای راست را بر کف پای چپ بگذارد. 📝 سوال : در سجده و رکوع بعد از قرائت ذکر واجب، گفتن چه ذکری افضل است؟ 📖 جواب : تکرار همان ذکر واجب و بهتر است که به عدد فرد ختم شود، و در سجده علاوه بر آن چه گفته شد، صلوات و دعا برای حاجت های دنيا و آخرت مستحبّ است. 📝 سوال : شنيدن آياتی که سجده در اثر شنيدن آن ها واجب می شود از نوارهای قرآن که از ضبط صوت يا صدا و سيما پخش می شود چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : در فرض مرقوم، سجده واجب است. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش دوم قسمت چهارم 👈 همینطور که خوردن و آشامیدن باعث ابطال روزه میشه فرودادن گرد و غبار غلیظی که به حلق رسیده و تبدیل به گل شده هم روزه رو باطل میکنه . 👈 برای همین کسانی مثل زحمتکشان شهرداری که در معرض گرد و غبار هستن باید مراقب باشن که روزشون باطل نشه . 👈 به طور کلی اگه روزه دار میخاد به جایی بره که احتمال میده غبار یا دود به حلقش برسه باید احتیاط کنه و به اون مکان نره مگه اینه مطمئن باشه غباری به حلقش نمیرسه . 👈 یا فراموش کنه که روزس یا اینکه فراموش نکرده ولی در عین مراقبت و اطمینان ، بی اختیار و یکباره غباری به حلقش برسه که دراینصورت روزش باطل نمیشه . 👈 فرقی نمیکنه چه نوع غباری وارد حلق بشه . همه غبارها چه غبار چیزهایی مثل خاک که خوردن اون حرامه وچه غبار چیزهایی مثل آرد که خوردن اون حلاله مبطل روزه هستن . 👈 حتی دودها هم سبب ابطال روزه میشن. مثلا استعمال دخانیات علاوه بر اونکه حرامه بنابراحتیاط واحب دودش روزه رو باطل میکنه واگه روزه داری از دخانیات استفاده کنه هم باید روزه رو قضا کنه و هم به کفاره عمد عمل کنه . 👈 بخور دادن با بخار غلیظ هم مبطل روزس حتی بخور با بخار غیر غلیظ هم بنابر احتیاط واجب روزه رو باطل میکنه . 👈 ولی دوش گرفتن ایرادی نداره حتی اگه فضای حمام رو بخار گرفته باشه و بخار حمام عمدا استنشاق بشه باز اشکالی در روزه به وجود نمیاد .اما اگه دوش گرفتن باعث ضعف روزه دار بشه کراهت داره . 👈 کسانی هم که احتیاج به استفاده از اسپری آسم دارن نگران نباشن چون اسپری آسم فقط نوعی گازه و مبطل روزه نیست . 👈 خوشبخو کننده های دهان هم اگه مثل اسپری های آسم فقط به صورت هوا وارد دهان بشه روزه رو باطل نمیکنه و به تبع اون طبیعتا استفاده از عطر و بوی خوش هم برای روزه داران اشکالی نداره اما بوییدن گیاهان معطر در حال روزه مکروهه . @Javanmardi_langarudi 💧کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه💧
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش دوم قسمت پنجم 👈 اگه کسی به خدای متعال ، ائمه معصومین و انبیاء الهی نسبت دروغ بده بنابر احتیاط واجب روزش باطله . 👈 فرقی هم نمیکنه که دروغ گفته بشه یا نوشته بشه و یا با زبان اشاره بیان بشه . به هر روش و به هر شکلی این اتفاق بیفته روزه اشکال داره . 👈 حتی اگه قرآن هم عمدا غلط خونده بشه و به کلام خدا نسبت داده بشه روزه باطل میشه . 👈 اگرهم کسی بخاد خبر مشکوکی از خداوند یا انبیاء یا معصومین نقل بکنه که نمیدونه راسته یا دروغ باید بگه این حرف رو کی گفته یا توی کدوم کتاب نوشته شده . 👈 ولی اگه میدونه که این خبر دروغه حق گفتن نداره و حتی اگه اسم صاحب خبر رو هم ببره باز روزش باطله . 👈 البته نسبت دادن کلام یه امام به یه امام دیگه در روزه اشکالی ایجاد نمیکنه . 👈 گاهی ممکنه یه سخنی با اطمینان به اینکه حرف درستیه گفته بشه ولی بعدا معلوم بشه که راست نبوده که دراینصورت روزه صحیحه اما اگه حرف دروغی به خدا یا انبیاء یا معصومین نسبت داده بشه و بعدا معلوم بشه درست بوده روزه اشکال داره . 👈 ممکنه کسی خدای ناکرده احکام شرعی رو عمدا اشتباه به مردم بگه که اگه منظورش نسبت دادن این حکم به خدا یا پیامبر باشه هم حرامه هم روزش باطله . 👈 ولی اگه تصمیم داشته این حکم رو به یک مجتهد نسبت بده یا از حکم مطمئن نبوده و بعدا فهمیده غلط گفته روزش درسته ولی کارحرامی مرتکب شده . 👈 علاوه بر نسبت دروغ به خدا ، شرک به خدا هم مبطل روزس . و به طور کلی این اعمال هم روزه رو باطل میکنه و هم حرامه و اگه کسی خدای ناکرده مرتکب این اعمال بشه باید توبه کنه اما توبه باعث نمیشه که روزه باطل نشه . @Javanmardi_langarudi 💧کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه💧
🚩حدّ ترخّص 🔹سوال : مسافری که به وطن خود می رود، وقتی به حدّ ترخص برسد، نمازش چگونه است ؟ 🔸جواب : رسیدن به حدّ ترخّص وطن، برای تمام خواندن نماز کافی است، ولی احتیاط استحبابی در تأخیر تا ورود به شهر است و یا جمع بین شکسته و تمام مابین حدّ ترخّص و وطن. 🔹سوال : مسافری که به غیر وطن به جایی می رود که می خواهد ده روز در آنجا بماند، وقتی به حدّ ترخص برسد، نمازش چگونه است ؟ 🔸جواب : رسیدن به حدّ ترخّص شهری که قصد ماندن ده روز را دارد، بنا بر احتیاط واجب، موجب اتمام نیست، و احتیاط واجب در جمع بین قصر و اتمام و یا تأخیر در نماز تا ورود به شهر است. رسیدن به حدّ ترخّص شهری که قصد ماندن ده روز را دارد، بنابر احتیاط واجب، موجب اتمام نیست و احتیاط واجب در جمع بین قصر و اتمام و یا تأخیر در نماز تا ورود به شهر است. 🚩مسافت شرعی 🔹سوال : تکلیف نماز کسی که به مکانی سفر می کند که آن مکان از یک مسیر، کمتر از حدّ شرعی و از مسیر دیگر، حدّ شرعی است، چه می باشد ؟ 🔸جواب : اگر از مسیری سفر کند که به مقدار مسافت شرعی است، حکم مسافر را دارد. @Javanmardi_langarudi
🌷 احکام مبطلات روزه 🌷 📝 سوال : آيا تبعيت از اهل سنت در وقت افطار روزه در مراسم عمومی و مجالس رسمی و غير آن، جايز است؟ اگر مکلّف تشخيص دهد که اين متابعت از موارد تقيه نيست و دليلی برای التزام به آن وجود ندارد، وظيفه اش چيست؟ 📖 جواب : تبعيت از ديگران در افطار روزه بدون احراز دخول وقت افطار، جايز نيست، و اگر از موارد تقيه باشد افطار جايز است، ولی روزه آن روز قضا دارد، و جايز نيست به طور اختياری افطار نمايد مگر بعد از آن که داخل شدن شب و پايان يافتن روز را با يقين حسی و يا با حجت شرعی احراز نمايد. 📝 سوال : اگر روزه دار باشم و مادرم مرا وادار به خوردن غذا يا نوشيدن کند، آيا روزه ام باطل می شود؟ 📖 جواب : خوردن و آشاميدن روزه را باطل می کند، هرچند بر اثر درخواست و اصرار شخص ديگری باشد. 📝 سوال : اگر چيزی به زور وارد دهان روزه دار شود و يا سر او به همان صورت داخل آب گردد، آيا روزه اش باطل می شود؟ اگر وادار به باطل کردن روزه اش شود، مثلاً به او بگويند که اگر روزه ات را نخوری، ضرری به خودت يا مالت وارد می سازيم، او هم برای دفع اين ضرر غذا بخورد، آيا روزه اش صحيح است؟ 📖 جواب : روزه شخص روزه دار با داخل شدن چيزی در حلقش بدون اختيار و يا با فرو بردن سرش به همان صورت به زير آب باطل نمی شود، ولی اگر خودش بر اثر اکراه ديگری مرتکب مفطری شود، روزه اش باطل خواهد شد. 📝 سوال : اگر روزه دار جاهل باشد به اين که تا به حدّ ترخّص نرسيده، نبايد قبل از زوال افطار کند، و قبل از حدّ ترخّص به اين اعتبار که مسافر است، افطار نمايد، روزه اين شخص چه حکمی دارد؟ آيا قضا بر او واجب است يا حکم ديگری دارد؟ 📖 جواب : در فرض مرقوم، روزه اش باطل است و بايد آن را قضا کند لکن اگر از حکم مسأله، غافل بوده کفّاره ندارد. 📝 سوال : هنگامی که مبتلا به بيماری زکام بودم، مقداری از اخلاط سر و سينه در دهانم جمع شده بود که به جای بيرون انداختن، آن را فرو بردم، آيا روزه ام صحيح است يا خير؟ در بعضی از روزهای ماه مبارک رمضان در منزل يکی از اقوام بودم که بر اثر زکام و خجالت و حيا مجبور شدم با خاک، تيمّم بدل از غسل واجب بکنم و تا نزديک ظهر غسل نکردم. اين کار برای چند روز تکرار شد، آيا روزه ام در آن روزها صحيح است يا خير؟ 📖 جواب : فرو بردن اخلاط سر و سينه ضرری به روزه نمی رساند، ولی اگر به فضای دهان رسيده باشد بنا بر احتياط واجب بايد از فرو بردن آن خودداری نمايد، و اما ترک غسل جنابت قبل از طلوع فجرِ روزی که می خواهيد روزه بگيريد و انجام تيمّم بدل از غسل به جای آن، اگر به خاطر عذر شرعی باشد و يا تيمّم در آخر وقت و به خاطر تنگی آن باشد، موجب بطلان روزه نيست و روزه شما با تيمّم صحيح است. در غير اين صورت، روزه شما در آن روزها باطل است. 📝 سوال : من در معدن آهن کار می کنم که طبيعت آن اقتضا می کند هر روز داخل معدن شده و در آن کار کنم و هنگام استفاده از ابزار کار غبار وارد دهانم می شود، بقيه ماه های سال هم به همين صورت بر من می گذرد، تکليف من چيست؟ آيا روزه من در اين حالت صحيح است؟ 📖 جواب : فرو بردن غبار غليظ هنگام روزه بنا بر احتياط واجب موجب باطل شدن آن است و بايد از آن پرهيز نمود، ولی مجرد داخل شدن غبار در دهان و بينی بدون اين که به حلق برسد، روزه را باطل نمی کند. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
🔸 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : « أَتَاکُمْ رَمَضَانُ شَهْرٌ مُبَارَکٌ فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَلَیْکُمْ صِیَامَهُ تُفْتَحُ فِیهِ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَتُغْلَقُ فِیهِ أَبْوَابُ الْجَحِیمِ وَتُغَلُّ فِیهِ مَرَدَةُ الشَّیَاطِینِ لِلَّهِ فِیهِ لَیْلَةٌ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ مَنْ حُرِمَ خَیْرَهَا فَقَدْ حُرِمَ » 🔹 ماه رمضان به سویتان آمده است! روزه گرفتن در آن را خداوند بر شما واجب کرده، در این ماه درهای آسمان باز و درهای دوزخ بسته می‌شوند. سرکشان شیاطین در این ماه در بند شوند. خداوند در آن شبی دارد که از هزار ماه بهتر است. کسی که در این ماه از خیر و نیکی آن محروم شود در حقیقت او محروم (واقعی) است. @Javanmardi_langarudi
🔸دعای حضرت علی { علیه السلام } در وقت افطار 🌷 امام علی { علیه السلام } هنگام افطار چنین دعا می فرمود : " أَللّهُمَّ لَکَ صُمْنٰا وَ عَلیٰ رِزْقِکَ أَفْطَرْنٰا فَتَقَبَّلْهُ مِنّٰا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمیٖعُ الْعَلیٖمُ : خدایا ! برای تو روزه گرفتیم ، و با روزی تو افطار می کنیم ، پس این روزه را از ما بپذیر که به راستی تو شنوا و دانایی." @Javanmardi_langarudi
استعمال عطر برای روزه دار ، در ماه مبارک رمضان و ... چه حکمی دارد ؟ استعمال عطر برای روزه دار مستحب است ؛ ولی بو کردن گیاهان معطر مکروه است . {احکام روزه} پرسش60 @Javanmardi_langarudi حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه
﷽؛ 🌧 دعاى پیامبر صلےاللہ علیہ و آلہ در ماه رمضان ، بعد از هر نماز واجب : (( خدایا تمام اسیران را آزاد کن اللّهُمَّ فُكَّ كُلَّ أسيرٍ )) 📎 المصباح للكفعمی، صفحه 816
﷽؛ 🌧 پیامبر گرامے اسلام صلےاللہ علیہ و آلہ فرموده اند : " هر که این دعا را در ماه رمضان بعد از هر نماز واجبی بخواند حق تعالی بیامرزد گناهان او را تا روز قیامت و دعا این است."👆
﷽؛ 💎 در یک روایت جامع ، علیه‌السلام در مورد می‌فرماید : { إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَةٌ برای ظالم تـأدیب و برای مؤمنان امتحان و برای پیامبران درجه و برای اولیا کرامت و مقام است } . ، بحار الأنوار ، مؤسسة الوفاء بيروت ، لبنان ، 1404 هجرى قمرى ،‌ جلد 78 ، صفحه 198 . @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
🔸 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم : " بدبخت واقعی کسی است که این ماه ( رمضان ) را پشت سر گذارد و گناهانش آمرزیده نشود ".