eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ ✅ نماز حضرت امام جواد (ع) 🌈 بنا بر نقل سید ابن طاووس در کتاب «جمال الاسبوع» آن سرچشمه جود و کرم است که در هر رکعت  و  خوانده می‌شود . : اللّهُمَّ رَبَّ الْأَرْوَاحِ الْفَانِيَةِ، وَ الْأَجْسَادِ الْبَالِيَةِ، أَسْأَلُكَ بِطَاعَةِ الْأَرْوَاحِ الرَّاجِعَةِ إِلَى أَجْسَادِهَا [أَحِبَّائِهَا] ، وَ بِطَاعَةِ الْأَجْسَادِ الْمُلْتَئِمَةِ بِعُرُوقِهَا، وَ بِكَلِمَتِكَ النَّافِذَةِ بَيْنَهُمْ، وَ أَخْذِكَ الْحَقَّ مِنْهُمْ وَ الْخَلائِقُ بَيْنَ يَدَيْكَ يَنْتَظِرُونَ فَصْلَ قَضَائِكَ، وَ يَرْجُونَ رَحْمَتَكَ، وَ يَخَافُونَ عِقَابَكَ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اجْعَلِ النُّورَ فِي بَصَرِي، وَ الْيَقِينَ فِي قَلْبِي، وَ ذِكْرَكَ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ عَلَى لِسَانِي، وَ عَمَلاً صَالِحاً فَارْزُقْنِي. خدایا! ای پروردگار جان‌های فنا یافته، و بدن‌های پوسیده و در خاک افتاده، از تو درخواست می‌کنم به حق فرمانبری روانهای بازآینده به بدنهای خویش، و به حق فرمانبری بدنهای پیوسته به رگهای خویش، و به حق گفتار پر نفوذت در میان آن‌ها، و دادخواهی‌ات از آن‌ها، آنگاه که آفریده‌ها بر آستانت در انتظار داوری تو بنشسته‌اند، و به مهر بی پایانت دل بسته، و از شکنجه بی سرانجامت هراسانند، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و نور فروزان در دیدگانم، و یقین بی‌گمان در جانم، و یاد جاودان خود در هر شب و روز بر زبانم بنه، و کردار پسندیده روزی‌ام گردان. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
،، احکام و مسائل شرعی ،،
#مقاله 📚 نکاتی پیرامون زندگی #امام_جواد علیه السلام 👈 حضرت #جواد (علیه السلام) امام نهم شیعیان است
﷽؛ ✅ گزارش اجمالی از حیات امام جواد علیه آلاف التحیة و الثناء 📝 پرسش : تاریخ تولد و زندگی امام جواد (عليه السلام) در گزارشات تاريخی چگونه بيان شده است ؟ 📖 پاسخ اجمالی : حضرت امام محمد تقي علیه آلاف التحیة و الثناء نهمین پیشوای شیعیان ، فرزند امام رضا علیه آلاف التحیة و الثناء ، در سال 195 هجری از مادری به نام «سبیکه» يا «خيزران» متولد شدند و پس از 25 سال ، در آخر ذی قعده سال 220 هجری به شهادت رسيدند . مشهورترین لقب امام نهم ، «جواد» و کنیه‌ اش «ابو جعفر» است . امام محمد تقي علیه آلاف التحیة و الثناء پس از شهادت پدر بزرگوارش در سال 203 هجري تا سال 220 هجري امامت شیعیان را بر عهده گرفتند . 📖 پاسخ تفصیلی : محمد بن علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء نهمین پیشوای شیعیان امامی مذهب ، و از برگزیدگان خدا برای هدایت امّت نیای خویش می‌ باشد . مرحوم «کلینی» ، «شیخ مفید» و «شیخ طوسی» ، تولّد آن حضرت را در ماه رمضان دانسته‌ اند . شیخ مفید تولد آن حضرت را در پانزدهم رمضان و شماری دیگر از مورخان ، آن را در نوزدهم ماه مزبور دانسته‌ اند. تولّد آن حضرت بدون تردید در سال 195 هجری بوده است . رحلت آن حضرت، به نقل «کلینی» و «شیخ طوسی» و «نوبختی» ، در آخر ذیقعده سال 220 هجری است .  «مسعودی» آن را در پنجم ذیحجه دانسته و برخی منابع ششم ذیحجه را نقل کرده‌ اند . مادر آن حضرت ، «سبیکه» [سکینه] «نوبیّه» و به روایت دیگر «خیزران» بوده که او را از خانواده امّ المؤمنین «ماریه قبطیه» دانسته‌ اند . نام مادر آن بزرگوار، «ریحانه» نیز ذکر شده است، به نوشته «نوبختی» نام این بانو «درّه» بوده که بعدها او را «خیزران» خوانده‌ اند . مشهورترین لقب امام نهم، «جواد» است و القاب دیگری همچون : «زکی» ، «مرتضی» ، «قانع» ، «رضی» ، «مختار» ، «متوکل» ، «منتجب» نیز برای آن حضرت برشمرده‌ اند. کنیه‌اش ابو جعفر است که معمولاً در روایات تاریخی «ابو جعفر ثانی» ذکر می‌ شود تا با ابو جعفر اول، یعنی حضرت باقر (علیه السّلام) اشتباه نشود . عمر آن حضرت 25 سال بوده و پس از شهادت پدر بزرگوارش در سال 203 تا 220 امامت شیعیان را بر عهده داشته است . http://mk6.ir/UnKxH ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 💎 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی 💎
،، احکام و مسائل شرعی ،،
🌷 وقار و متانت امام جواد (علیه السلام) 📝 گويند پس از شهادت امام رضا عليه السلام چون مردم نام مأمون
﷽؛ ✅ ارتباط شیعیان ايران با امام جواد علیه آلاف التحیة و الثناء 📝 پرسش : ارتباط شیعیان ايران با امام جواد (عليه السلام) از چه راه هايی بود ؟ 📖 پاسخ اجمالی : شیعیان امامی در ایران علاوه بر ارتباط از طریق وکلای حضرت جواد علیه آلاف التحیة و الثناء ، در ایام حجّ نیز در مدینه با امام علیه آلاف التحیة و الثناء دیدار می ‌کردند . «قم» نیز از مراکز مهم شیعه بوده و در دوران امام جواد علیه آلاف التحیة و الثناء ، شیعیان آن دیار با حضرت در ارتباط نزدیک بودند . صالح بن محمد بن سهل یکی دیگر از اصحاب امام جواد علیه آلاف التحیة و الثناء در «قم» بود که رسیدگی به امور موقوفات آن حضرت در آن شهر را عهده ‌دار بود . این گستردگی ارتباط بیش از هر چیز ناشی از سفر امام رضا(علیه السلام) به خراسان و همچنین مدیون شبکه وکلای آن بزرگواران در مناطق مختلف ایران بود . 📖 پاسخ تفصیلی : شیعیان امامی در سرتاسر بلاد اسلامی زندگی می ‌کردند. بسیاری از آنان در «بغداد»، «مدائن» و سواد «عراق» و عده‌ ای نیز در ایران و یا سایر نقاط کشورهای آن روز بسر می‌ بردند . اینها علاوه بر ارتباط از طریق وکلای حضرت جواد (عليه السلام) ، در ایام حجّ نیز در مدینه با امام (عليه السلام) دیدار می ‌کردند. از روایتی استفاده می‌ شود که شماری از شیعیان امام جواد (علیه السّلام) در مصر سکنی گزیده بودند . در این روایت «علی بن اسباط» می‌ گوید : قامت امام را به دقت می‌ نگریستم تا آن حضرت را برای اصحابمان در «مصر» بتوانم وصف کنم . در روایت دیگری آمده است که یک نفر از شیعیان «خراسان» خدمت امام جواد (علیه السّلام) مشرّف شده است . روایت دیگری از «حرّ بن عثمان همدانی» حاکی از آن است که گروهی از شیعیان «ری» به محضر آن حضرت شرفیاب شدند . تا آنجا که می‌ دانیم همواره شیعیانی در «ری» زندگی می‌ کردند که به طور مرتب و به مرور زمان بر تعدادشان افزوده شده است . «قم» نیز یکی از مراکز مهم شیعه بوده و در دوران امام جواد (علیه السّلام) ، شیعیان آن دیار با حضرت در ارتباط نزدیک بودند . «احمد بن محمد بن عیسی» که از وی با عنوان «شیخ القمیین» یاد شده ، از اصحاب امام رضا (علیه السّلام) و پس از ایشان از یاران امام جواد (علیه السّلام) و فرزند گرامی آن حضرت بوده و حتی محضر امام حسن عسکری(علیه السّلام) را نیز درک کرده است . وی تألیفات فراوانی در حدیث از خود بر جای گذاشت .  «صالح بن محمد بن سهل» یکی دیگر از اصحاب امام جواد(علیه السّلام) در قم بود که رسیدگی به امور موقوفات آن حضرت در آن شهر را عهده‌ دار بود . در روایت دیگر آمده : «شخصی از اهالی بست و سجستان در ایام حجّ به حضور آن حضرت رسید و گفت : والی ما از دوستداران اهل بیت و به شما علاقه‌مند است؛ من هم خراجی به دیوان بدهکارم . نامه‌ ای به او بنویسید تا در این باره با من سخت گیری نکند. امام فرمود : او را نمی‌ شناسم. من گفتم : او از دوستداران شما اهل بیت است. حضرت کاغذی گرفت و بر آن چنین نوشت : آورنده این نامه عقیده مبارکی را از تو نقل کرد . هر عمل نیکویی که انجام دهی از آن تو خواهد بود . پس بر برادرانت نیکی کن و بدان که خدا از تک تک و ذره ذره اعمالت خواهد پرسید . نامه را از حضرت گرفتم و قبل از این که به سجستان برسم این خبر به گوش حسین بن عبدالله نیشابوری (والی) رسید و او در دو فرسخی شهر به استقبالم شتافت . نوشته حضرت را به او دادم؛ آن را بوسید و بر دیده نهاد و گفت : حاجتت چیست ؟ گفتم : خراجی به حکومت بدهکارم . حسین بن عبدالله دستور داد که آن خراج را بر من بخشودند . افزون بر آن، گفت که تا والی است خراج از من نگیرند . سپس از زندگیم سؤال کرد و بعد به کارگزارانش گفت که مستمری در حق من قرار دهند» . «علی بن مهزیار» نیز از جمله اصحاب امام جواد(علیه السّلام) است که در اصل «نصرانی» بود و پس از آن که اسلام آورد از خواص اصحاب امام رضا (علیه السّلام) و پس از ایشان ، از یاران امام جواد (علیه السّلام) شد . او اهل قریه‌ای در جنوب بنام «هندوان» -هندیجان فعلی- بود که بعدها در «اهواز» اقامت گزید . بررسی‌ های دقیق درباره روابط موجود میان امامان شیعه (علیهم السّلام) و شیعیان آنها نشان می‌ دهد که این روابط از زمان امام رضا (علیه السّلام) به بعد رو به گسترش بوده است . این می‌ تواند به معنای افزایش شیعیان در این مناطق در عهد این امامان باشد . این گستردگی ارتباط بیش از هر چیز ناشی از سفر امام رضا (علیه السّلام) به «خراسان» و همچنین مدیون شبکه وکلای آن بزرگواران در مناطق مختلف ایران می‌ باشد . 👇👇👇
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ ارتباط شیعیان ايران با امام جواد علیه آلاف التحیة و الثناء 📝 پرسش : ارتباط شیعیان ايران با ا
👆👆👆 یکی از وکلای آن حضرت، «ابراهیم بن محمّد همدانی» است که بنا به روایت «کشی» چهل بار به زیارت حج مشرّف شده است . امام جواد (علیه السّلام) طی نامه‌ ای به وی نوشت : «قَدْ وَصَلَ الْحِسَابُ ، تَقَبَّلَ اللّهُ مِنْکَ وَ رَضِیَ عَنْهُمْ وَ جَعَلَهُمْ مَعَنَا فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ» ؛ (وجوه ارسالی به من رسید ، خدا از تو قبول فرموده و از شیعیان ما راضی باشد و آنان را در دنیا و آخرت در جوار ما قرار دهد) . از این روایت به طور صریح ، مسئولیت مالی این وکیل ، که اموالی را از شیعیان دریافت می‌ کرد و برای امام ارسال می‌ داشت ، استفاده می‌ شود . امام در ادامه این نامه خطاب به وکیل مذکور می‌ نویسد : «سفارش شما را به نضر [بن محمد الهمدانی] کرده و موقعیت تو در نزد خودم را به اطلاع وی رساندم و به او نوشتم که متعرّض شما نباشد . به ایوب [بن نوح بن دراج] نیز مانند همین دستور را داده‌ ام ؛ همچنین به دوستان خود در همدان نامه‌ ای نوشته و به آنان تأکید کردم که از شما پیروی نمایند ؛ زیرا من جز تو وکیلی در آن ناحیه ندارم» . کتاب‌ هایی که مشتمل بر احادیث امامان (علیهم السّلام) بوده و اصحاب آنان از زمان امام باقر (علیه السّلام) به بعد تنظیم کرده بودند و در واقع نشانگر توجه روزافزون امامان (علیهم السّلام) و شیعیان آنان به کار فرهنگی و فکری بود، نقش بسیار سازنده‌ ای در ترویج عقاید و فقه شیعه در این مناطق بر عهده داشت . وقتی از امام جواد (علیه السّلام) درباره روایت از کتب اصحاب که به دلیل تقیه مخفی بوده سؤال شد ، فرمودند : «حَدِّثُوا بِهَا فَإِنَّهَا حَقٌّ» ؛ (از آنها روایت کنید که حق و صحیح است) . بدین گونه بود که شیعیان در نشر و احیای آثار سلف خود کوشیدند و بنیه فقهی شیعه را که در واقع اساس کار بود تقویت کردند . آنها همچنین وظیفه داشتند به آن قسمت از مسلّمات فقه که توسط منحرفان کنار گذاشته شده بود ، عمل کنند تا رواج یابد . از آن جمله حجّ تمتّع بود که پرفضیلت‌ ترین عمل برای یک حاجی شمرده می‌ شد . چنین تأکیدی درباره متعه نساء نیز شده است . http://mk6.ir/UnKxH ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ گنج بی‌رنج و درد بی‌درمان ! یکی از گناهان کبیره است که در قرآن جنگ با خدا محسوب شده است . گناه یک درهم بزرگتر از آن است که انسان هفتاد مرتبه با محرم خود زنا کند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi " کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی "
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ آنچه می‌ماند اعمال است ... ⚰ در سرازیری قبر ، آن وقتی که ما را در گودال قبر می‌گذارند ، همه م
﷽؛ ❄️ کسی از بزرگ در امان است که به داد گرفتار و درمانده ای برسد و گره ای از کار او باز کرده ، پریشانی اش را رفع کند . ☝🏻 بدانید رسیدگی به به خصوص اقشار ضعیف از برترین است . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ (علیه السلام) : 💕 مَنْ قَرَءَ الْقُرْآنَ کانَتْ لَهُ دَعْوَةٌ مُجابَةٌ ، إمّا مُعَجَّلةٌ وَإمّا مُؤجَلَّةٌ کسي که قرآن را قرائت نمايد ، در پايان آن اگر مصلحت باشد دعايش سريع مستجاب خواهد شد و اگر مصلحت نباشد در آينده مستجاب مي گردد 💕 ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
،، احکام و مسائل شرعی ،،
#احکام_نموداري_نماز (بخش هفتم) ✅ برگرداندن نیّت از نمازی به نماز دیگر 🌧 الف : گاهي واجب است :
﷽؛ 📝 سؤال : آیا از واجب به مستحب همیشه جایز است یا فقط برای رسیدن به جماعت ؟ 📖 جواب : عدول از نماز واجب به نماز مستحبی فقط در دو مورد جایز است : اول : نماز ظهر روز جمعه برای کسی که قرائت سوره جمعه را فراموش کرده و مشغول سورۀ دیگری شده و به نصف رسيده و يا از آن گذشته است ، در این صورت می تواند نیت کند نمازش نافله باشد و نماز را تمام کند و نماز ظهرش را با سوره جمعه بخواند . دوم : موردی که شخص نماز واجب را شروع کند و برپا شود و بترسد به جماعت نرسد ، در این صورت می تواند نمازش را نافله قرار دهد و نماز را دو رکعتی تمام کند تا به جماعت برسد .
24.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛ ❄️ قال امیر المؤمنین علی علیه السلام : " مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ ، وَمَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ ، وَمَنْ خَافَ أَمِنَ کسی که محاسبه نفس کند سود می برد ؛ کسی که غافل باشد زیان می بیند و کسی که از خدا بترسد ، امنیت دنیا و آخرت نصیب او می شود ". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 💎 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی 💎
﷽؛ ❄️ مدتی قبل از ولادت ، شخصی به علیه السلام نامه ای نوشت و پرسید : « شما چگونه امام هستید در حالی که فرزندی ندارید ؟» ❄️ مخالفین طعنه می زدند که عليه السلام عقيم است و بعد از او سلسله امامت قطع می‌شود . ❄️ علیه السلام پاسخ دادند : « از کجا می دانی که من فرزندی ندارم ؟ به خدا سوگند ! روزها و شب ها سپری نمی گردند ، تا اینکه خداوند فرزند پسری به من روزی می کند که به واسطه او بین حق و باطل جدائی می افتد » ❄️ این بود که با نور وجود به تمام اباطیل خاتمه داده شد و با ولادتش شیعه از انحراف در مذهب حفظ شد ... از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 💎 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی 💎
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #کرامات_امام_جواد "علیه السلام" ✅ خشك شدن دست نوازنده 📝 محمد بن ریان نقل می كند : " مامون بر
﷽؛ ✅ هدف از مناظرات امام جواد علیه السلام 📝 پرسش : هدف از مناظرات امام جواد علیه السلام چه بود ؟ 📖 پاسخ اجمالی : دو هدف مهم در برگزاری مناظرات امام جواد علیه السلام وجود داشت ؛ نخستین انگیزه از طرف شیعیان بود که با توجه به سن کم آن حضرت می خواستند علم الهی امام را دریابند . دوم از طرف حکومت ، به ویژه مأمون و معتصم ، دو خلیفه معاصر آن حضرت بود كه می کوشیدند با تشکیل مجالس مناظره ، امام جواد علیه السلام را رو در روی برخی از دانشمندان بنام زمان قرار دهند تا شاید در پاسخ برخی از پرسش ها درمانده شده و شیعیان ، در اعتقاد خود به وجود علم الهی نزد ائمه اهل بیت علیهم السلام دچار تردید شوند و از پیروی آنها خودداری کنند . 📖 پاسخ تفصیلی : بر اساس گزارشات تاریخی ،امام جواد علیه السّلام از دو جهت به مناظرات علمی کشانده می‌ شد : نخست از طرف شیعیان خود که با توجه به سن کم آن حضرت می‌ خواستند علم الهی امام را دریابند ؛ بنابر این طبیعی بود که مجالس متعددی بدین منظور ترتیب داده می‌ شد . دوم از طرف حکومت ، به ویژه مأمون و معتصم ، دو خلیفه معاصر آن حضرت . از آنجا که شیعیان ، مدعی علم الهی برای امامان خود بودند ، خلفا می‌ کوشیدند با تشکیل مجالس مناظره ، آنان را رو در روی برخی از دانشمندان بنام زمان قرار دهند تا شاید در پاسخ برخی از پرسشها درمانده شوند و شیعیان از این رهگذر ، در اعتقاد خود (وجود علم الهی نزد ائمه اهل بیت علیهم السّلام) دچار مشکل شده و از پیروی آنها خودداری کنند . همین مسأله بود که سبب شد مأمون امام رضا علیه السّلام را به مجلس مناظره دعوت کند . گرچه مأمون هدف خود را عکس آنچه گذشت وانمود می ‌کرد و نشان می‌ داد که برای نشان دادن دانش امام دست به این اقدام زده است . افزون بر اینها ، علاقه شخصی مأمون در بر پایی این مناظرات بی‌ تأثیر نبوده است . او شهرت به علم دوستی داشت و فیلسوف خلفای عباسی شناخته می‌ شد . مهمترین سندی که درباره این مناظرات در دست است ، روایت مفصّلی است که شیخ «مفید» آن را از «ریّان بن شبیب» نقل کرده و ما خلاصه‌ای از آن را می‌ آوریم : هنگامی که مأمون بر آن شد تا «ام فضل» را به تزویج امام جواد علیه السّلام درآورد ، عباسیان برآشفتند و سخت به وحشت افتادند ؛ زیرا بر این گمان بودند که این اقدام خلیفه ، همان پی‌ آمدهایی را به دنبال خواهد داشت که اقدامش درباره پدرش امام رضا علیه السّلام پیش آورد . لذا پیش مأمون آمدند و او را بدان جهت که ممکن است خلافت از دست بنی عباس بیرون شود ، از این اقدام بر حذرش داشتند . آنها همچنین با اشاره به منازعات گذشته میان عباسیان و علویان گفتند : همان ماجرای علی بن موسی الرضا علیه السّلام کافی است . مأمون در پاسخ گفت : درباره آنچه میان شما و آل ابو طالب پیش آمده ، خود شما مقصّر بوده‌ اید ؛ زیرا اگر انصاف داشتید ، آنان بر شما اولویت داشتند ؛ اما آنچه را که خلفای پیش از من در باره آنان انجام داده‌ اند ، جز قطع رحم چیز دیگری نبوده است ! من درباره جانشینی علی بن موسی الرضا هنوز هم پشیمان نیستم ابو جعفر (امام جواد علیه السّلام) را با این که سن او اندک است ، بدان جهت برگزیده‌ ام که برتری او را بر همه اهل فضل و علم محرز می‌ دانم و امیدوارم آنچه را که هم اکنون فهمیده‌ ام ، در آینده بر همگان روشن شود تا بدانند نظر من درباره وی درست بوده است. آنان در جواب گفتند : محمد بن علی (امام جواد علیه السّلام) کودکی بیش نیست ، نه معرفتی به دین دارد و نه فقهی می‌ داند ، خلیفه اجازه بدهند تا تفقّهی در دین پیدا کند و پس از آن، هر چه مصلحت دانست درباره او انجام دهد . مأمون گفت : وای بر شما ! من این جوان را بیش از شما می‌ شناسم. او از خاندانی است که علمشان لدنّی و از الهام خدا سرچشمه می‌ گیرد و پدرانش همواره در علم و ادب از کسب علم و آموزشهای معمول بی‌ نیاز بوده‌ اند و به منظور روشن شدن مسأله ، هر وقت خواستید می‌ توانید او را بیازمایید . آنان موافقت خود را اعلام کرده ، تصمیم گرفتند «یحیی بن اکثم» را که از قضات بنام و فقیهی مشهور بود ، برای مناظره با امام برگزینند و پس از جلب موافقت یحیی ، از او خواستند تا سؤال دشوار و پیچیده‌ ای را برای مناظره آماده کند و به او قول دادند در صورتی که امام جواد علیه السّلام را در جریان مناظره به عجز وادارد ، اموال و اشیاء نفیسی به وی خواهند داد . سپس ، روزی را برای این کار تعیین کردند و در آن روز همه عباسیان و نیز امام جواد علیه السّلام و «یحیی بن اکثم» ، و حتی شخص مأمون در مجلس حضور داشتند . ابتدا «یحیی بن اکثم» اجازه خواست تا پرسش های خود را در مقابل امام مطرح کند. پس از کسب اجازه از مأمون، از حضرت جواد علیه السّلام نیز اجازه خواست و پس از آن که امام آمادگی خود را اعلام کرد ، یحیی از ایشان پرسید : محرمی که حیوانی را کشته ، وظیفه‌ اش چیست ؟ 👇👇👇
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ هدف از مناظرات امام جواد علیه السلام 📝 پرسش : هدف از مناظرات امام جواد علیه السلام چه بود ؟
👆👆👆 امام در جواب از وی پرسید : آیا فرد محرم ، صید را در حرم کشته یا در بیرون از آن ؟ آیا محرم جاهل به حکم بوده یا عالم به حکم ؟ آیا عمداً آن را کشته یا به خطا ؟ آیا محرم آزاد بوده یا برده ؟ آیا بالغ بوده یا نابالغ ؟ هنگام رفتن به مکه آن را کشته یا در موقع بازگشت ؟ صید از پرندگان بوده یا غیر آن ؟ صید کوچک بوده یا بزرگ ؟ محرم اصرار بر عمل خود دارد یا از کرده خود پشیمان است ؟ در شب صید را کشته یا در روز ؟ محرم در حال عمره بوده یا حج ؟ با این فروضی که امام جواد (علیه السّلام) برای مسأله مطرح کرد ، یحیی حیرت زده و درمانده شد تا جایی که همه حضار از رنگ باختن چهره‌ اش ، شکست او را به وضوح دریافتند . آنگاه مأمون با ابراز رضایت از وضعی که پیش آمده بود ، رو به آل عباس کرد و گفت : آیا شناخت درست مرا از امام جواد (علیه السّلام) فهمیدید ؟ سپس دخترش «ام فضل» را به عقد آن حضرت درآورد و مهریه را همان مهریه حضرت زهرا (علیها السّلام) قرار داد . پس از آن که حاضران مجلس را ترک کردند، مأمون از امام (عليه السلام) خواست تا خود پاسخ فروضی را که در جواب «یحیی بن اکثم» مطرح کرده بود را بدهد . امام به یکایک آنها پاسخ داد . آنگاه امام از «یحیی بن اکثم» چنین پرسید : مرا از مردی خبر ده که زنی در اوایل صبح بر او حرام بود؛ روز که بالا آمد آن زن بر وی حلال شد و هنگام ظهر دوباره بر او حرام گردید و در موقع عصر حلال شد و در وقت غروب آفتاب بار دیگر بر او حرام شد و در وقت عشا ، حلال و در نیمه شب باز بر او حرام و هنگام طلوع آفتاب حلال شد ؛ مسأله این زن چیست و چگونه مرتّبا بر او حلال و حرام می‌ شود ؟ «یحیی بن اکثم» از پاسخ به این سؤال واماند و از امام (عليه السلام) خواست تا خود جواب مسأله را روشن کند . آن حضرت فرمود : این زن ، کنیز شخص دیگری بوده که بر این مرد حرام بود ، روز که بالا آمد کنیز را از صاحبش خریداری کرد و بدین ترتیب بر او حلال شد، ظهر او را آزاد کرد و بدین جهت دوباره بر او حرام شد . عصر با او ازدواج کرد و حلال شد. هنگام غروب او را ظهار کرد و در نتیجه به او حرام شد و در وقت عشا کفاره ظهار را داد دوباره به وی حلال شد . نیمه شب او را طلاق داد و به این علت حرام شد؛ صبح رجوع کرد و دوباره بر او حلال شد . مأمون بار دیگر در مقابل دانش امام اظهار شگفتی کرد و گفت : کمی سنّ مانع از کمال عقل برای این خاندان نمی‌ شود . در صورتی که زمان ازدواج رسمی امام با «ام فضل» سال 215 باشد ، سن آن حضرت هنگام مناظره مذکور بیست سال بوده است . در ادامه همین روایت آمده است که امام پس از مراسم عقد ، «ام فضل» را با خود به مدینه برد ؛ بنابراین باید مناظره مورد بحث در سال 215 اتفاق افتاده باشد . در حضور معتصم نیز مجلس مناظره دیگری تشکیل شد که پس از ثبوت برتری علم امام، ماجرا منتهی به شهادت آن بزرگوار گردید . عیّاشی مفسر شیعی از «زرقان» چنین روایت می‌ کند : روزی دوست من «ابن ابی داود» در حالی که به شدت ناراحت بود از پیش معتصم بازگشت ، در حالی که از ابو جعفر حضرت جواد (علیه السّلام) به شدت گله‌ مند بود . وقتی از علّت ناراحتی او پرسیدم ، گفت : شخصی را در مجلس معتصم آوردند که اعتراف به دزدی کرده بود و قرار بود به وسیله اجرای حدّ او را تطهیر نمایند . بحث فقها بر سر آن بود که دست دزد را از کجا باید بُرید ؟ من گفتم : تا مچ (الکرسوع) را دست می‌ گویند . بنابراین باید دست او از مچ قطع شود و دیگران نیز با من موافق بودند . برخی نیز مرفق را محل قطع می‌ دانستند ، ولی معتصم در این باره از ابو جعفر نظر خواست . او ابتدا از پاسخ طفره رفت ، اما وقتی خلیفه اصرار کرد ، فرمود :  «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً» ؛ یعنی محل سجده از آن خداست ، با خدا کسی را مخوانید . یعنی کف دست که برای سجده است ، باید برای سجده بماند و قطع نشود . معتصم نظر او را پذیرفت . من آنچنان خجلت زده شدم که آرزوی مرگ کردم . چند روز بعد نزد معتصم رفتم و او را به خاطر ترجیح رأی یک جوان بر آراء فقیهان مورد سرزنش قرار داده و عواقب ناگوار آن را بازگو کردم . معتصم تحت تأثیر سخنان من قرار گرفت و به یکی از منشیانش فرمان داد امام جواد (علیه السّلام) را به خانه‌ اش دعوت کند و او را مسموم نماید و او فرمان را اجرا کرد . http://mk6.ir/SbDhD ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 💎 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی 💎