eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ ✅ زمان ادای نماز آیات 🚨 وقت ادای نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی از هنگام شروع گرفتگی تا زمان شروع بازشدن آن است و احتیاط ترک نشود که قبل از آنکه شروع به بازشدن نماید، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت، باید نماز را با نیت قربة الی اللّه بخواند و نمی‌تواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد. 🚨 در زلزله و مانند آن که غالباً مدّت وقوع آنها برای خواندن نماز آیات گنجایش ندارد، نباید نماز را به تأخیر بیندازد و در صورتی که معصیت کند و فوراً نخواند بعد از آن مادام العمر واجب است و در هر صورت باید به نیّت اداء بخواند. 🚨 در نمازهای آیات غیر موقته مانند زلزله خواندن نماز بر حائض و نفساء واجب نیست. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
✅ اسباب نماز آیات 1⃣ اسباب شرعی وجوب نماز آیات عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگرچه مقدار کمی از آن‌ها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود، مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادی باشند؛ تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می شود. در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه ای که ترس آور نباشد، و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری گردد، اعتبار ندارد. 2⃣ وجوب نماز آیات، مختص کسانی است که در شهر وقوع حادثه هستند؛ و کسانی هم که در شهر متصل به شهری که حادثه در آن رخ داده، به ‌طوری که مانند یک شهر محسوب شوند، و زندگی می کنند، حکم آن‌ها را دارند.
🌷 کیفیت نماز آیات 🔹به چند صورت می توان نماز آیات را به‌جا آورد: بعد از نیت و تکبیرة‌الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود، و باز سر از رکوع بردارد، و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود، و سپس سر از رکوع بردارد، و همین‌طور ادامه دهد، تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید، و بعد برای رکعت دوم قیام کند، و مانند رکعت اول انجام دهد، و دو سجده را به‌ جا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد. بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه از سوره ای را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد، و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت نماید، و همین‌طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را به‌جا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود، و همین‌طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد؛ و چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند. یکی از رکعت‌ها را به یکی از دو صورت، و رکعت دیگر را به نحو دیگر به‌جا آورد. سوره ای که آیه ای از آن را در قیام پیش از رکوع اوّل خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدی اعاده نموده و یک سوره یا آیه ای از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
✅ نمازهای آیات قضا شده نمازهای آیاتی که از انسان فوت شده ومشخص نیست مربوط به زلزله یا ماه گرفتگی و یا خورشید گرفتگی است، باید به چه نیتی خواند. به نیت مافی الذمه بخواند.
📝 سؤال : آیا فقط گوش‌دادن به موسیقی، حرام است یا این‌که شنیدن آن هم حرام است؟ 📖 جواب : شنیدن غنا یا موسیقی لهوی حکم گوش‌دادن را ندارد مگر در بعضی از موارد که شنیدن از نظر عرف گوش‌دادن محسوب می شود.
🔴 غسل قضای نماز آیات ❓ آیا کسی که در هنگام ماه گرفتگی، نماز آیات را نخوانده است، باید برای بجا آوردن قضای آن غسل کند؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍ کسی که در موقع گرفتن خورشید و ماه نماز آیات را عمداً نخوانده باشد، در صورتی که تمام ماه و خورشید گرفته باشد، باید برای قضای نماز آیات غسل نموده و نماز بخواند و این نماز قضا بدون غسل باطل است. 🔴 نماز آیات برای حائض ❓ اگر خانمی هنگام گرفتن ماه یا خورشید، عذر شرعی داشته باشد، آیا لازم است قضای آن را بعداً بجا آورد؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍ اگر هنگام کسوف یا خسوف، از آن با خبر شده یا کسوف یا خسوف کلی بوده، قضا دارد والّا قضا واجب نیست. @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ❄️ تا تکانتان نداده به تکانے بدهید ❄️
﷽؛ 🔰سفارش حضرت امام جواد "علیه السلام" برای برطرف شدن زلزله ❖ علی بن مهزیار در نامه ای به امام جواد علیه السلام از کثرت زلزله در اهواز، نزد آن حضرت شکایت می کند و می نویسد: در مورد اینکه از این شهر کوچ کنم نظر شما چیست؟ حضرت در پاسخ می نویسند: «از آن شهر کوچ نکنید بلکه روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید و روز جمعه غسل کنید و جامه پاکیزه بپوشید و به صحرا و بیرون از شهر بروید و به درگاه خداوند متعال دعا کنید تا زلزله را از شما بردارد.» علی بن مهزیار می گوید: چنین کردیم پس زلزله ها آرام شد. 📚 کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۵۴۳ تهذیب، ج۳، ص۲۹۴ 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ "... و براي ما حرمي است و آن قم است و در آن خانمي از فرزندان من به نام فاطمه دفن خواهد شد ، هركس وي را زيارت كند پاداشش بهشت خواهد بود ". ✨بحارالأنوار ج : 57 باب : 36 ص : 216
🌷 حضرت امام صادق علیه السلام: " کسی که به مردم ستم کند ، شیعه ما نیست " #تحف_العقول_صفحه303
🌷 ملاک اقتدا به امام جماعت 📝 سؤال : آیا اقتدا به امام جماعت بدون شناخت واقعی او جایز است؟ 📖 جواب : اگر عدالت او نزد مأموم به هر طریقی ثابت باشد، اقتدا به او جایز و نماز جماعت صحیح است.
✅ حکم نماز حجاج و اقامت آنان 📝 پرسش : مسائل مبتلا به قصد اقامت کدامند؟ 📖 پاسخ : زوّار خانه خدا مخیّرند نماز خود را در مسجدالحرام و مسجدالنّبى، بلکه در همه شهر مکّه و مدینه، تمام یا قصر بخوانند، و نماز تمام افضل است، و فرقى میان مکّه و مدینه قدیم و جدید نیست. 1⃣ مسافر مى‌تواند براى گرفتن حاجت سه روز در مدینه روزه مستحبّى بگیرد؛ (هر چند قصد ده روز نکند) و احتیاط لازم آن است که روزهاى چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را انتخاب کند و مى‌تواند در این سه روز معتکف شود. 2⃣ کسانى که پیش از رفتن به عرفات قصد ده روز در مکّه کرده‌اند، ونیّت نداشته‌اند قبل از ده روز از مکّه خارج شوند، هنگامى که به عرفات و مشعر و منى مى‌روند نمازشان در آنجا تمام است، و این مسافت گرچه در گذشته به اندازه چهار فرسخ بوده، ولى امروز به سبب توسعه مکّه کمتر شده و مسافت قصر نیست. 3⃣ حجّاج محترمى که در مکّه مکرّمه قصد اقامه ده روزه مى‌کنند، نباید در این ایّام از حدّ ترخّص خارج شوند؛ ولى مى‌توانند براى یکى دو ساعت به عرفات بروند و باز گردند . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi