eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.1هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 👈 از سلام‌الله‌علیها نقل شده است از شنیدم که می‌فرمود : { به راستی ، در ساعتی است که اگر مرد و زن مسلمان در آن ساعت از خدای عزیز و جلیل خیری درخواست کند ، به او داده می‌شود . لذا عرض کردم : ای ! آن کدام ساعت است ؟ فرمود : اذا تُدلی نصفَ عین الشمس للغروب ؛ وقتی نصف قرص خورشید غروب کرد . در ادامه می‌گوید : سلام‌الله‌علیها همیشه به غلامش می‌فرمود : بر بلندی برآی و هرگاه دیدی نصف قرص خورشید به غروب نزدیک شده است ، به من اعلام کن تا دعا کنم } . @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 🚨 حکم قسم خوردن حکم قسم خوردن (سوگند) در اسلام چیست ؟ قَسَم یاد کردن از نظر اسلام کار خوبى نیست ، مگر اینکه به خاطر هدف‌هاى مهم تربیتى و اجتماعى و اصلاحى انجام گیرد که در اینجا ممکن است واجب یا مستحب گردد . برخی از سوگندها از نظر اسلام به کلى بى اعتبار است . مانند سوگند به غیر نام خدا و سوگند براى انجام کار حرام یا مکروه ، یا ترک واجب و مستحب . ولی قَسَم‌هائى که به نام خدا باشد ، و موضوع آن کار خوب یا لااقل کار مباحى است ، وفا کردن به آن واجب است و کفاره مخالفت با آن اطعام یا لباس پوشاندن بر ده نفر نیازمند و یا آزاد کردن یک برده است . قَسَم یاد کردن از نظر اسلام کار خوبى نیست ، ولى در عین حال حرام نمى‌باشد ، و اگر به خاطر هدف‌هاى مهم تربیتى و اجتماعى و اصلاحى انجام گیرد ممکن است واجب یا مستحب گردد ، اما با این حال یک سلسله از سوگندهاست که از نظر اسلام به کلى بى اعتبار است ، از جمله : 1⃣ سوگندهایى که به غیر نام خدا باشد ، حتى قسم خوردن به نام پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله و ائمه هدى علیهم‌السلام واجب العمل نیست ، یعنى اگر کسى به غیر نام خداقَسَم یاد کند ملزم به انجام آن نمى‌باشد و مخالفت آن کفاره ندارد . 2⃣ سوگندهایى که براى انجام کار حرام یا مکروه ، یا ترک واجب و مستحب باشد آن هم اعتبارى ندارد ، مثل این که کسى سوگند یاد کند دَین خود را نپردازد یا با بستگان خویش ترک رابطه کند ، یا از اصلاح «ذاتُ البَیْن» خوددارى نماید همان گونه که کراراً دیده شده ، بعضى از اشخاص به سبب خاطره بدى که از یک اصلاح ذات البین پیدا مى‌کنند ، قَسَم یاد مى‌کنند که هرگز سراغ چنین کارى نروند ، به این گونه سوگندها نباید اعتنا کرد ، هر چند با نام خدا باشد و یکى از تفسیرهاى «لا یُواخِذُکُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فی اَیْمانِکُم» ، (1) همین است ، ولى قَسَم هایى که به نام خدا باشد ، و موضوع آن کار خوب یا لااقل کار مباحى است ، وفا کردن به آن واجب است ، و اگر کسى با آن مخالفت کند کفاره دارد . (2) کفاره آن اطعام ده مسکین یا لباس پوشاندن بر ده نفر نیازمند و یا آزاد کردن یک برده است (این معنى در آیه89 سوره«مائده» آمده است) و اکنون که برده وجود ندارد باید یکى از دو کار اول را انجام داد . (3) (1). سوره بقره، آیه 225. (2). رساله توضیح المسائل، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مساله 2302ـ هرگاه عمداً با قسم خود مخالفت کند باید کفّاره دهد، ده فقیر را سیر کند، یا بر آنها لباس بپوشاند، یا یک بنده را آزاد نماید (و در زمان ما که بنده آزاد کردن موضوعیّت ندارد میان دو چیز دیگر مخیّر است) و اگر توانایى بر اینها نداشته باشد باید سه روز روزه بگیرد. (3). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و هفتم، ج 2، ص 179. @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ عدم وجوب اتمام روزه مستحبّى 📝 پرسش : باطل کردن روزه ی مستحبّی چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ : هرگاه کسى روزه مستحبّى بگیرد واجب نیست آن را به آخر برساند و هر موقع بخواهد مى تواند روزه خود را بخورد . ~~~~~~~~~~~~ ✅ حکم اجابت دعوت مؤمن در روزه ی مستحبّی 📝 پرسش : افطار کردن روزه ی مستحبی به خاطر دعوت شخص دیگر چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ : در فرض سوال اگر برادر مومنى او را به غذا دعوت کند مستحب است ¹ دعوت او را قبول کرده و در اثناء روز افطارنماید . ² ¹ اگر قبل از ظهر باشد مستحب است ... ² اگر چه بعد از ظهر باشد . 🔸این مسئله در رساله حضرت آیت الله بهجت نیست . @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
🔹امام کاظم{علیه السلام}فرمود : پیروان ما از چهار چیز بی نیاز نیستند : 1⃣ سجاده ای که بر روی آن نماز خوانده شود. 2⃣ انگشتری که در انگشت باشد. 3⃣ مسواکی که با آن مسواک کنند. 4⃣ تسبیحی از تربت امام حسین علیه السلام
﷽؛ ✅ تربت امام حسین{علیه السلام} 🌺 به پاس فداکاری امام حسین {علیه السلام} و شهادت ایشان در راه احیای دین، آثار و احکام خاصی برای خاک قبرآن امام قرار داده شده است : 1⃣ در حال نماز سجده بر تربت امام حسین {علیه السلام} مستحب است، و سبب افزایش ثواب نماز می باشد. 2⃣ خوردن کمی از تربت امام حسین {علیه السلام}، برای شفا اشکال ندارد. 3⃣ بر آوردن کام نوزادان با تربت حسینی مستحب است. 4⃣ حفظ احترام آن لازم است و هر گونه بی احترامی به آن حرام می باشد، از جمله : *نجس کردن آن جایز نیست. *انداختن آن در جایی که بی احترامی باشد حرام است. *اگر در جایی که بی احترامی باشد بیفتد در صورت امکان باید آن را بیرون آورند. 5⃣ مستحب است، هنگام دفن میت مقداری تربت همراه او گذاشته شود و با حنوط او نیز مخلوط کنند. 6⃣ کالایی که به جایی می فرستند مستحب است مقداری تربت هم همراه آن بگذارند، مثلا جهیزیه دختر. 7⃣ بوییدن و بوسیدن تربت امام حسین (علیه السلام) و بر چشم مالیدن مستحب است، و حتی دست کشیدن بر آن و بر سایر اعضای بدن مالیدن نیز ثواب دارد. از این مسائل بر می آید که مستحب است تمام زندگی همراه با تربت حسینی باشد، آغاز و ادامه و پایان. ⚠️ تذکر ⚠️ ۱. در روایتی از امام صادق { علیه السلام } آمده است : اگر تا یک میل [ ۱۸۰۰ متر ] از اطراف قبر آن حضرت خاک بردارند، احکام تربت امام حسین ( علیه السلام ) را دارد. ۲. حنوط : مقداری کافور است که بر جاهای سجده میت میگذارند؛ پیشانی، کف دستها، سر زانوها و نوک انگشتان بزرگ پاها. 📚 آدرس : کتاب احکام حسینی استاد عزیزم حاج آقا محمد حسین فلاح زاده، ص ۲۱ و ۲۲. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 💎 در حدیث است : { اَرْبَعَةٌ لٰا تُرَدُّ لَهَمْ دَعْوَةٌ } یعنی چهار طایفه‌اند که دعایشان رد نمی‌شود : 1⃣ دعا کردن پشت سر برادر دینی خواه مرده باشد یا زنده باشد . { اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنیٖنَ وَالْمُؤْمنِٰاتِ وَالْمُسْلِمیٖنَ وَالْمُسْلِمٰاتِ ... } روز قیامت تمام مؤمنین و مؤمنات شفاعت او را می‌کنند . 2⃣ دعای پدر و مادر است در حق فرزند که رد نمی‌شود . 3⃣ دعای عالم عادل . 4⃣ دعای مظلوم در حق ظالم . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 👈 حقوق علیه‌السلام در گوید : اِعْلَمْ أَنَّ لِلْحُسَیْنِ علیه‌السّلام فِی الْمٰاءِ حُقُوقاً أَرْبَعَةً : علیه‌السلام در چهار حق داشت : 1⃣ حَقُّهُ فِی الْمٰاءِ مِنْ حَیْثُ الْإِشْتِرٰاکِ مَعَ جَمیٖعِ النّٰاسِ در از این جهت بود که تمام مردم در آب شریکند و علیه‌السلام نیز مانند یکی از مردم شریک بود ، به خاطر همین است که آب خوردن از چشمه‌ها و نهرهایی که صاحب دارد جایز است گرچه صاحبش اجازه ندهد . 2⃣ حَقُّهُ فِی الْمٰاءِ مِنْ حَیْثُ الْإِشْتِرٰاکِ مَعَ ذَواتِ الْأَرْواحِ این که علیه‌السلام به عنوان یک موجود زنده در حق داشت {چنانچه گذشت گفتیم : تمام جانداران در آب حق دارند چون مایع زندگی آنهااست} به این سبب است که اگر کسی مقدار کمی آب داشته و بترسد اگر وضو بگیرد، مثلاً گوسفندی که در نزدش دارد از تشنگی هلاک خواهد شد باید برای نماز تیمّم کرده ، آب را به گوسفند بدهد . 3⃣ حَقُّهُ مِنْ حَیْثُ ثٌبُوتِ حَقِّ السَّقْیِ لَهُمْ عَلیٰ اَهْلِ الْکُوفَةِ که بر آنها داشت این بود که سه بار بر اهل کوفه داده بود . 👈 الف : در زمان خلافت علیه‌السلام در خشک سالی شد و مردم به علیه‌السلام عرض کردند : ! به داد ما برس که زمین‌های کشاورزی ما از بی آبی در حال از بین رفتن است ، چشمه ها خشک می‌شوند . علیه‌السلام به علیه‌السلام دستور داد تا نماز باران بخواند . با شرایط خاصی نماز باران خواند . به دنبال آن باران رحمت الهی بر اهل کوفه بارید و آنان را از هلاکت نجات داد . 👈 ب : در جنگ سپاه‌ اطراف را محاصره کردند و نگذاشتند سپاهیان علیه‌السلام استفاده نمایند ، علیه‌السلام با همراهی چند نفر و با اجازه علیه‌السلام رفتند آب را از دست سپاهیان آزاد کردند و اعلان نمودند که همه حق استفاده از آن را دارند . 👈 ج : سوم اینکه در هنگام ملاقات با لشکر به آنان آب دادند . خود با دشمنان تشنه قسمت می‌کند عزت و آزادگی بین تا کجا دارد 4⃣ لَهُ حَقُّ فِی الْفُراتِ بِخُصُوصِهِ ، فَاِنَّهُ نِحْلَةُ اللهِ لِفٰاطِمَةَ سَلامُ الله عَلیها اینکه به خصوص در حق داشت زیرا خداوند آن را برای سلام‌الله‌علیها مهریه قرار داده بود . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
🔵 نگه داشتن ثواب 🔵
﷽؛ بر چه چیزهایی است ؟ خاک ، سنگ ، چوب ، سنگ مرمر معمولی ، سنگ گرانیت (معدنی) ، سنگ معمولی ، سنگ های سیاه ، عقیق ، فیروزه ، کاه ، علف ، چمن ، آجر ، سجده بر کاغذی که از چوب وگیاه {غیراز پنبه وکتان} تهیه شده ، صحیح است . موارد فوق در حال اختیار می باشد ، چه مهر داشته باشیم چه نداشته باشیم . ولی بهتر است برای سجده نمودن بر تربت مبارک امام حسین علیه‌السلام باشد و بعد از آن خاک و سنگ و گیاه و رهبر فرزانه انقلاب ، و مراجع . @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁 🌺 بردن کودکان به مسجد 🌺 🔵 مسئله : راه دادن کودکان و دیوانگان به مسجد مکروه است . 🔴 منظور کودکانی است که احترام مسجد را نگه نمی دارند ، یا مزاحم نمازگزاران هستند ، یا ممکن است سبب نجس شدن مسجد شوند ؛ ولی کودکانی که برای نماز خواندن می آیند مکروه نیست . ✅ نکته : به طور کلی اگر بردن کودک به مسجد موجب بی احترامی به مسجد و جماعت شود یا برای نمازگزاران مزاحمت ایجاد کند ، بهتر است آنها را به مسجد نبرند ؛ اما اگر به نحوی این مشکلات را بر طرف کنند ، بردن کودکان به مسجد ایرادی ندارد ؛ بلکه باعث آشنایی و انس آنها با کانون عبادی مسجد می گردد . 🔶 احکام عبادات رهبر انقلاب ، صفحه 330 . 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi 🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁
﷽؛ ✅ چیزهایی که تیمم برآنها صحیح است : 1⃣ تیمم برشن ، ریگ ، کلوخ - اگر پاک باشند - صحیح است . 2⃣ تیمم بر خاک نمناک و خیس صحیح است ؛ ولی بهتر ( احتیاط مستحب ) است که باوجود زمین یا خاک خشک ، به خاک نمناک تیمم نکند . 3⃣ تیمم بر سنگ معمولی ، سنگ گچ ، سنگ آهک ، سنگ مرمر ، و دیگر سنگها - اگر پاک باشند - صحیح است . 4⃣ تیمم بر گچ دیوار صحیح است ؛ ولی بنابر احتیاط مستحب ، درحال اختیار ( با وجود خاک ومانند آن ) به گچ و آهک پخته تیمم ننماید . 5⃣ تیمم بر گل پخته - مانند آجر و کوزه - صحیح است ، ولی بهتر { احتیاط مستحب } است با آن تیمم نکنند . 6⃣ تیمم بر موزائیک وسیمان ، صحیح است ، هرچند احتیاط مستحب ، ترک تیمم بر آنها است . 7⃣ تیمم بر چوب صحیح نیست . ✅ نکته ✅ ✅ با بودن خاک به سنگ نیز می توان تیمم کرد . ✅ اگر نمای ساختمان و دیوار از چیزهایی باشد که تیمم بر آن صحیح است ، می توان بر آن تیمم کرد و در ضربه زدن مهم برخورد هم زمان کف دست ها با چیزی است که تیمم بر آن صحیح است . ✅ در مواقعی که به سنگ تیمم می کنیم وجود خاک و غبار روی سنگ لازم نیست ولی مستحب است گردی هم داشته باشد . ✅ تیمم بر اشیای معدنی که جزو زمین محسوب نمیشود - مانند طلا و نقره و امثال آن و بر سنگهای قیمتی مثل عقیق و فیروزه - صحیح نیست ، ولی تیمم بر سنگ های مرغوبی که عرفا به آن سنگ معدنی گفته میشود ، مانند مرمر صحیح است . ✍ احکام عبادات رهبر انقلاب ، صفحه 190 @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی ❄️
✅ مؤمنی را شاد ساز قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: مَنْ سَرَّ مُؤْمِناً فَقَدْ سَرَّنِی وَ مَنْ سَرَّنِی فَقَدْ سَرَّ اللهَ؛ هر کس مؤمنی را شادمان سازد، مرا شاد کرده است، و هر کس مرا شاد کند، خدا را شاد کرده است. (مستدرک الوسائل؛ جلد12، حدیث39341) 📚منبع: "مشق پاکان" تألیف مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌العالی @Javanmardi_langarudi
✅ نماز را ارج بنه قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: لَيْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ؛ لَا يَرِدُ عَلَيَّ الْحَوْضَ لَا وَ اللهِ از من نيست هر كس نماز را سبك بشمارد. نه، به خدا سوگند وارد بر حوض (کوثر) نمی‌شود. 📜 (علل الشرائع؛2/ 356 / 2) 📚 منبع: "مشق پاکان" تألیف مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌العالی @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🔻پرسش : سیگار فروشی چه حکمی دارد؟ 🔺پاسخ : این کار حرام است. ~~~~~~~~~~ کشیدن سیگار، انواع دخانیات و مواد مخدّر مطلقاً حرام است. 🔺توضیح المسائل حضرت آیت الله مکارم شیرازی، صفحهٔ 484 ، مسائل عمومی مورد ابتلاء. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ حکم استعمال دخانیات مانند قلیان و سیگار چیست؟ اگر کشیدن سیگار وتنباکو - هرچند در آینده - ضرر مهمی به او می رساند، خواه آن ضرر مهم حتمی باشد و یا احتمالی، که از آن نزد عقلاء ترس حاصل می شود، کشیدن آن حرام است، واما با ایمن بودن از ضرر مهم هرچند از این جهت که در کشیدن آن زیاده روی نکند اشکال ندارد. در برخی اتوبوس ها و دیگر وسایل نقلیه نوشته می شود "استعمال دخانیات ممنوع است" آیا سیگار کشیدن در چنین اماکنی جایز است؟ اگر این امر به منزله شرط ضمنی باشد که سوار شونده به آن وسیله، پذیرفته است و یا چنان چیزی قانون دولتی می باشد که پس از ورود به کشور ملتزم شده است که آنها را رعایت کند لازم است مطابق تعهد، عمل کند و مخالفت جایز نیست. @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ♨️ دلیل عدم تسری حکم حرمت دخانیات به اغذیه مضر 📝 پرسش : با توجه به این که جنابعالی استعمال سیگار و انواع دخانیات را از جهت این که ضررهای آن به تصدیق کارشناسان آگاه رسیده حرام اعلام نموده اید پس چرا مواد غذایی نظیر روغن نباتی یا آدامس که می گویند در تهیه آدامس الکل استفاده می شود و ضررهای این مواد غذایی و نظایر این مواد که مضر بودن آن به تصدیق کارشناسان آگاه رسیده است را حرام اعلام نمی کنید؟ 📖 پاسخ : زیانها گاهی زیانهای کلی است و گاهی چنین نیست. بسیاری غذاهاست که زیانهای محدودی دارد و حرام نیست ولی دخانیات به گفته اطبای آگاه منشا یکصد و بیست بیماری می باشد. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
﷽؛ 🌷 حضرت فاطمه(س)، مصداق کوثر مصداق کوثر در آیه1 سوره«کوثر» کیست؟ «کوثر» به معنی خیر کثیر و فراوان است و روشن ترین مصداق آن وجود مبارک «فاطمه زهراء»(س) می باشد؛ چرا که طبق شأن نزول آیه 1 سوره کوثر، نسل و ذریه پیامبر(ص) به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت، و در میان آنها علماى بزرگی بودند، که با ایثار و فداکارى، در حفظ آئین اسلام کوشیدند. «کوثر» یک معنى جامع و وسیع دارد، و آن، «خیر کثیر و فراوان» است و مصادیق آن زیاد مى باشد ولى بسیارى از بزرگان علماى شیعه، یکى از روشن ترین مصداق هاى آن را وجود مبارک «فاطمه زهراء»(علیها السلام) دانسته اند؛ چرا که شان نزول آیه مى گوید: آنها پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) را متهم مى کردند که بلا عقب است، قرآن ضمن نفى سخن آنها مى گوید: «ما به تو کوثر دادیم». (1) از این تعبیر، استنباط مى شود: این «خیر کثیر» همان فاطمه زهراء(علیها السلام) است؛ زیرا نسل و ذریه پیامبر(صلى الله علیه وآله) به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت، نسلى که نه تنها فرزندان جسمانى پیغمبر بودند، بلکه آئین او و تمام ارزش هاى اسلام را حفظ کردند و به آیندگان ابلاغ نمودند، نه تنها امامان معصوم اهل بیت(علیهم السلام) که آنها حساب مخصوص به خود دارند، بلکه هزاران، هزار از فرزندان فاطمه(علیها السلام) در سراسر جهان پخش شدند، که در میان آنها علماى بزرگ، نویسندگان، فقهاء، محدثان و مفسران والا مقام و فرماندهان عظیم بودند، که با ایثار و فداکارى در حفظ آئین اسلام کوشیدند. در اینجا به بحث جالبى از «فخر رازى» برخورد مى کنیم، که در ضمن تفسیرهاى مختلف «کوثر» مى گوید: قول سوم این است که: این سوره به عنوان ردّ بر کسانى نازل شده که عدم وجود اولاد را بر پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) خرده مى گرفتند، بنابراین معنى سوره این است که: خداوند به او نسلى مى دهد که در طول زمان باقى مى ماند، ببین چه اندازه از اهل بیت را شهید کردند در عین حال جهان مملو از آنها است، این در حالى است که از «بنى امیه» (که دشمنان اسلام بودند) شخص قابل ذکرى در دنیا باقى نمانده، سپس بنگر و ببین چقدر از علماى بزرگ در میان آنها است، مانند: باقر، صادق، رضا و نفس زکیه. (2)؛ (3)؛ (4) ✍ پی نوشت : (1). سوره کوثر، آیه 1. (2). «نفس زكيه» لقبى است براى«محمّد بن عبداللَّه» فرزند«امام حسن مجتبى» عليه السلام كه به دست منصور دوانقى در سال 145 هجرى به شهادت رسيد. (3). تفسير«فخر رازى»، جلد 32، صفحه 124. (4). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم، ج 27، ص 4.3. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 🚨 بیماری امام سجاد(ع) یک مصلحت الهی آیا درست است که به امام سجاد(علیه السلام) امام بیمار گفته شود؟ امام چهارم تنها در كربلا مدت كوتاهى بيمار بوده است و پس از آن بهبود يافته و در حدود 35 سال از سلامت جسمى بر خوردار بوده است. بى شك بيمارى موقت آن حضرت در آن حادثه، عنايت خداوندى بوده است تا بدين وسيله از وظيفه جهاد معذور گردد. بيمارى ایشان، هرگز به معناى ضعف روحى و ناتوانى در برابر دشمن نبود. امام نه تنها در آن شرائط دشوار اسيرى، پناهگاه اسيران و آرام بخش دل هاى دردمند آنان بود، بلکه با دشمن با شجاعت برخورد مى كرد و سخنراني ها و مناظرات پر شور آن حضرت در كوفه و شام گواه اين معناست. متاسفانه بسیارى از مردم نا آگاه، از امام چهارم(علیه السلام) به عنوان امام بیمار یاد مى کنند و با ذکر این لقب، در ذهن آنان شخصى رنجور و ناتوان با چهره اى زرد و پژمرده و روحى افسرده تداعى مى شود در حالى که واقعیت غیر از این است، زیرا امام چهارم تنها در کربلا مدت کوتاهى بیمار بوده است و پس از آن بهبود یافته و در حدود 35 سال همچون سایر امامان از سلامت جسمى بر خوردار بوده است. بى شک بیمارى موقت آن حضرت در آن حادثه، عنایت خداوندى بوده است تا بدین وسیله از وظیفه جهادمعذور گردد(1) و وجود مقدسش از خطر کشتار مزدوران یزیدمحفوظ بماند و از این رهگذر، رشته امامت تداوم یابد. اگر حضرت بیمار نبود مى بایست در جهادبا یزیدیان شرکت کند و در این صورت همچون سایر فرزندان و یاران پدرش به شهادت مى رسید و نور هدایت خاموش مى شد. «سبط ابن الجوزى» مى نویسد: على بن الحسین چون بیمار بود کشته نشد.(2) «محمد بن سعد» مى نویسد: آن روز(عاشورا) که على بن الحسین همراه پدرش بود، بیست و سه یا بیست و چهار سال داشت و هر کس بگوید که او در آن زمان کوچک بوده و موى بر نیاورده بوده، بى اساس است؛ بلکه او آن روز بیمار بود و به همین جهت در جنگ شرکت نکرد.(3) «ابن سعد» همچنین گزارش مى دهد که: پس از کشته شدن حسین بن على، شمربه سوى على بن الحسین آمد و او بیمار بود و در بستر خوابیده بود. شمرگفت: این را بکشید. یکى از همراهان وى گفت: سبحان الله! آیا جوانى را که بیمار است و در جنگ هم شرکت نداشته بکشیم؟ در این هنگام «عمر بن سعد» در رسید و گفت: با این زنان و این بیمار کارى نداشته باشید.(4) «شیخ مفید» از«حمید بن مسلم»، یکى از سپاهیان یزید، چنین نقل مى کند: (روز عاشورا) به چادر على بن الحسین رسیدیم، او سخت بیمار و بر بسترى خوابیده بود. شمربا گروهى از پیادگان آمد، به او گفتند: آیا این بیمار را نمى کشى؟ من گفتم: سبحان الله! آیا کودکان را هم مى کشید؟!(5) این کودکى است و بیمارى او را از پا در خواهد آورد، و چندان از این سخنان گفتم تا آنان را از کشتن او باز داشتم. در این هنگام «عمر بن سعد» آمد. زنان به روى او فریاد زدند و گریستند. او به افراد خود گفت: هیچ کس از شما به خانه هاى این زنان داخل نشوید و متعرض این جوان نشوید.(6) چنانکه ملاحظه شد، بیمارى امام چهارم، مصلحتى الهى بود که موجب حفظ حیات آن حضرت گردید و هرگز به معناى ضعف روحى و عجز و ناتوانى او در برابر دشمن نبود. امام نه تنها در آن شرائط سخت و دشوار اسیرى، ملجا و پناهگاه اسیران و آرام بخش دل هاى دردمند آنان بود، بکله با دشمن با شجاعت و شهامت بر خورد مى کرد و سخنرانی ها و مناظرات پر شور آن حضرت در کوفه و شام گواه این معناست. چنانکه پس از انتقال اسیران به کوفه، به دنبال گفتگوى تندى که در مجلس عبید الله بن زیاد بین او و امام صورت گرفت، عبید الله خشمگین شد و دستور قتل حضرت را صادر کرد، اما امام فرمود:«مرا به کشتن تهدید مى کنى؟! آیا نمى دانى که کشته شدن، براى ما یک امر عادى بوده و شهادت براى ما کرامت و فضیلت است»؟(7)، (8) @Javanmardi_langarudi 👇👇👇
☝☝☝ 🍃 (1). مسعودى، اثبات الوصیه، ص 167 و ر. ك به: سبط ابن الجوزى، تذكره الخواص، نجف، المطبعه الحيدريه، 1383 ه. ق، ص 324. 🍃 (2). سبط ابن الجوزى، تذكره الخواص، نجف، المطبعه الحيدريه، 1383 ه. ق، ص 324.324 و ر.ك به: ابن العماد الحنبلى، شذرات الذهب فى اختيار من ذهب، الطبعه الأولى، بيروت، دارالكفر، ج 1، ص 105. 🍃 (3). الطبقات الكبرى، بيروت، دار صادر، ج 5، ص 221. 🍃 (4). الطبقات الكبرى، ص 212 و ر. ك به: ابن كثير، البدايه و النهايه، الطبعه الثانيه، بيروت، دار المعارف، 1977 م، ج 9، ص 104. 🍃 (5). احتمالاً حميد بن مسلم عمداً به منظور جلب ترحم آنان، حضرت را(كه لاغر و ضعيف گشته بود) كودك ناميده است و يا بعدها چنين كارى را به خود نسبت داده است تا نزد شيعيان قدرى از بار گناه خود بكاهد.اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 43. 🍃 (6). الارشاد، قم، مكتبه بصيرتى، ص 242 و ر. ك به: محمد بن جرير الطبرى، تاريخ الأمم و الملوك، بيروت، دار القاموس الحديث، ج 6، ص 260(حوادث سال 61)؛ اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 38. 🍃 (7). اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 43. 🍃 (8). گردآوري از کتاب: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(علیه السلام)، قم، 1390هـ.ش، ص 238. صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 👈 در تاریخ را ذکر کرده‌اند : 1⃣ حضرت آدم علیه‌السلام 2⃣ حضرت یعقوب علیه‌السلام 3⃣ حضرت یوسف علیه‌السلام 4⃣ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 5⃣ حضرت سجاد علیه‌السلام « گریه بر هر درد بی‌درمان دواست چشم گریان چشمهٔ فیض خداست تا نگرید ابر کی خندد چمن تا نگرید طفل کی نوشد لبن توبهٔ آدم قبول از گریه شد نوح را راه نجات از نوحه شد » @Javanmardi_langarudi صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
﷽؛ از یاران علیه‌السلام از خواهند بود : 1⃣ علیه‌السلام 2⃣ علیه‌السلام 3⃣ علیه‌السلام 4⃣ علیه‌السلام که نامشان در متن فوق ذکر شده ، هنوز هستند . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
✅ پیغمبرانی که نام آنها در قرآن کریم آمده است : 1⃣ حضرت آدم علیه السلام 2⃣ حضرت ادریس علیه السلام 3⃣ حضرت نوح شیخ الأنبیاء علیه السلام 4⃣ حضرت هود علیه السلام 5⃣ حضرت صالح علیه السلام 6⃣ حضرت ابراهیم علیه السلام 7⃣ حضرت لوط علیه السلام 8⃣ حضرت اسماعیل علیه السلام 9⃣ حضرت اسحاق علیه السلام 🔟 حضرت یعقوب علیه السلام 1⃣1⃣ حضرت یوسف علیه السلام 2⃣1⃣ حضرت شعیب علیه السلام 3⃣1⃣ حضرت ایوب علیه السلام 4⃣1⃣ حضرت ذوالکفل علیه السلام 5⃣1⃣ حضرت موسی علیه السلام 6⃣1⃣ حضرت هارون علیه السلام 7⃣1⃣ حضرت داود علیه السلام 8⃣1⃣ حضرت سلیمان علیه السلام 9⃣1⃣ حضرت الیاس علیه السلام 0⃣2⃣ حضرت الیسع علیه السلام 1⃣2⃣ حضرت یونس علیه السلام 2⃣2⃣ حضرت زکریا علیه السلام 3⃣2⃣ حضرت یحیی علیه السلام 4⃣2⃣ حضرت عیسی علیه السلام 5⃣2⃣ حضرت محمد صلی الله علیه و آله @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
🚨 پیامبران اولوالعزم : 1⃣ حضرت نوح علیه السلام 2⃣ حضرت ابراهیم علیه السلام 3⃣ حضرت موسی علیه السلام 4⃣ حضرت عیسی علیه السلام 5⃣ حضرت محمد صلی الله علیه و آله @Javanmardi_langarudi صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
﷽؛ ✅ جویدن آدامس در هنگام نماز  📝 پرسش : جویدن آدامس در حال نماز چه حکمی دارد؟ 📖 پاسخ : هرگاه نماز گزار مشغول جویدن باشد برای نماز اشكال دارد ¹ ولی اگر در گوشه دهان ² باشد و جویده نشود نماز صحیح است. ¹ اشكال دارد : به معناى احتياط واجب در ترک کاری است ولی بهتر است برای پاسخ دقیق تر مساله مورد نظر خودتان را ارسال کنید تا با توجه به مساله پاسخ داده شود. ² دهان: به محدوده بین مخرج حرف خ تا لبها فضای دهان گفته می شود. 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi