🌸🌼 کمتر از بند انگشت
🍃 آخه يکي نيست بگه: آدم حسابي! روي آسفالت که کسي شيرجه نمي زنه.
حميد با يک شوت بلند از وسطاي زمين توپ رو به طرف دروازه فرستاد. به راحتي و بدون زحمت مي تونستم بگيرمش. ولي خواستم خودي نشون بدم. توپ که نزديک شد شيرجه زدم طرفش. توپ رو گرفتم ولي بعدش پهن شدم روي آسفالت. همه ي بدنم درد گرفت. کتف راستم هم، بگي نگي خون اومد.
🍃 براي نماز مونده بودم چه کنم. حال و حوصله ي شستن نداشتم. حساب که کردم جاهايي که خوني شده بود اندازه يک بند انگشت هم نبود. شنيده بودم اگه خون از اولين بند انگشت سبابه بيشتر نباشه، مي شه باهاش نماز خوند. خيالم راحت شد و رفتم که وضو بگيرم.[1] .
[1] تحريرالوسيله، ج 1، ص 112 الثاني.
📚 «دو رکعت قصه» ؛ رسول نقي ئي؛ صفحه 29
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
✅ رساندن آب به تمام عضو در وضو
📝 سؤال : آیا در صحّت وضو شرط است که آب بر همه قسمت های دست جریان پیدا کند یا آنکه کشیدن دستِ تر بر آن کافی است؟
📖 جواب : صدق شستن منوط به رساندن آب به تمام عضو است هرچند به وسیله دست کشیدن باشد. ولی مسح اعضا با دست مرطوب به تنهایی کافی نیست.
#رهبر_معظم_انقلاب_اسلامے
🌷 حکم اجرای عقد اخوّت
📝 پرسش : جاری کردن عقد اخوّت چه احکامی دارد ؟
📖 پاسخ : شایسته است برادران مومن ، در روز غدیر ، با یکدیگر عقد اخوت و برادری به شکلی که در مفاتیح آمده ، جاری کنند که بعد از آن سزاوار است برخی امور را رعایت نمایند : 1⃣ برای یکدیگر دعا کنند. 2⃣ در زیارت ها بجای دیگری نیز زیارت کنند. 3⃣ در آخرت یکدیگر را شفاعت کنند .
🌷 حکم قرائت عقد اخوت در غیر عید غدیر
📝 پرسش : آیا می توان عقد اخوت را در شب یا روز ولادت حضرت علی علیه السلام خواند ؟
📖 پاسخ : عقد اخوت مربوط به عید غدیر است .
🌷 حکم ابطال عهد اخوت
📝 پرسش : آیا عهد اخوت را می توان باطل کرد؟
📖 پاسخ : عهد اخوت باطل شدنی نیست ولی تنها اثر آن همان طور که در مفاتیح آمده حق زیارت و دعا می باشد .
🌷 حکم خواندن عقد اخوت بین زنان
📝 پرسش : آيا خانمها هم مى توانند مانند آقايان عقد اخوّت بخوانند ؟
📖 پاسخ : زنان نیز مى توانند به امید رسیدن به ثواب عقد اخوّت را میان خود جاری کنند .
🌷 ارث در عقد اخوت
📝 پرسش : اگر بین دو نفر عقد اخوت خوانده شود از هم ارث می برند ؟
📖 پاسخ : این سنت حسنه ای است که سابقه آن به سال اول هجرت برمی گردد ؛ زمانی که پیامبر(صلی الله علیه و آله) میان مهاجرین و انصار عقد اخوت برقرار کردند و با توجه به شرایط سخت آن زمان ، ازیکدیگر ارث نیز می بردند که بعدها منتفی شد و شرایط دیگر باقی ماند .
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
♨️ سوال:
🔰 عهد اخوت چیست؟ چگونه خوانده می شود؟ و چه حقوق و مسئولیت هایی را به دنبال دارد؟
✍️ پاسخ:
✅ عهد و عقد اخوت، یک نوع پیمان برادری دو مسلمان با یکدیگر است که در شداید یار و کمک کار یکدیگر باشند . همدیگر را به انجام کارهای خیر سفارش کنند و برای یک دیگر دعا کنند. این کار بسیار خوب را پیامبر (صلی الله علیه و آله)در سال اوّل هجرت در مدینه بین مسلمانان ایجاد کرد تا در ضمن این که محبتشان به یکدیگر زیاد می شود, از تفرقه و جدایی که بین افراد پیش می آید, جلوگیری کند.
عقد اخوت به اين صورت است كه دو نفر يا چند نفر مؤمن با هم متعهد مي شوند در صورت توان، مشكلات يكديگر را برطرف كنند حتي در دنيا پشتيبان يكديگر باشند، نيز در آخرت و پس از مرگ ، از همديگر شفاعت كنند. اگر يكي اهل بهشت بود، ديگري را شفاعت كند.
در عقد اخوت لازم نیست که صیغه خاصی خوانده شود و همچنین لازم نیست که حتماً در عید غدیر باشد بلکه اگر دو نفر انسان مسلمان برای اینکه در خوبی ها و انجام واجبات و ترک کارهای حرام کمک کار هم باشند با یکدیکر تصمیم بگیرند که همدیگر را یاری کنند کافی است و با این توافق ، همدیگر را مانند برادر می دانند.
مکان و زمان خاصی در عقد اخوت شرط نیست اگر چه بهتر است که این کار در روز عید غدیر و همراه با خواندن صیغه خاص آن باشد. (۱)
به این صورت که دست خود را بر دست راست برادر خود بگذارد و بگوید:
« وَاخَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَحْتُكَ فِي اللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ وَ كُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِينَ (ع) عَلَى أَنِّي إِنْ كُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِي بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِي؛ آن گاه برادر مؤمن می گوید: قبلت؛ آن گاه بگوید: أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمِيعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّيَارَةَ». (۲)
وقتی که طرف مقابل قبول کرد، برادر معنوی یک دیگر خواهند شد.
همان گونه که در متن صیغه عقد برادری آمده، اقتضای برادری، شریک ساختن طرف دیگر در دعا ، زیارت وشفاعت است. یعنی اگر دعا نمود، به برادر خویش نیز دعا کند. اگر به زیارت اولیای خدا مانند پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام)نائل شد، از جانب او نیز زیارت کند. همچنین در قیامت اگر حق شفاعتی نصیب او گردید، از وی شفاعت نماید.
عقد اخوت یک تعهد اخلاقی است که تعهد و التزام به آن نیز اخلاقی است ؛ بنا بر این اگر دو طرف توافق کنند ،می تواند لغو شود.
عقد اخوت ربطی به محرمیت بین دو نفر ندارد و خود این دو نفر و خانواده های این دو نفر به یک دیگر محرم نمی شوند. فقط برادر معنوی یک دیگر می شوند.
و این عقد صرفا برای این است دو نفر مومن همدیگر را در انجام کار های خوب و ترک گناه کمک کنند و همدیگر را دعا کنند.
با توجه به اینکه در هنگام خواندن صیغه دو نفر باید دست یک دیگر را بگیرند لازم است که کنار یک دیگر باشند اما اگر امکان این کار ، نباشد اشکال ندارد.
بخشیدن حقوق برادری یا نبخشیدن آن به دست انسان نیست که بخواهد برای آن وقت تعیین کند و با عقد اخوت فقط همان مواردی که بیان کردیم بر عهده طرفین می آید.
✍ پی نوشت ها :
۱. آیت الله خامنه ای ، اجوبه استفتائات ، س ۱۴۶۴ و س ۱۴۶۵.
۲. مستدرک الوسائل ج۶ ، ص ۲۷۹ ؛ مفاتیح الجنان ،اعمال روز عید غدیر.
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
#سوال
آیا انشای عقد اخوّت در ایّامی غیر از روز عید غدیر خم جایز است؟
#جواب
انحصار آن به روز مبارک عید غدیر خم معلوم نیست هرچند اولی و احوط است.
#سوال
آیا واجب است عقد اخوّت به همان صیغه مشهور اجرا شود یا این که اجرای آن به هر لغتی صحیح است؟
#جواب
صیغه خاصی وارد نشده است.
#رهبر_معظم_انقلاب_اسلامے
#عبارتےدیگر
🍃 عقد اخوت میتواند در غیر عید غدیر هم خوانده شود. اگرچه بهتر است و به احتیاط نزدیکتر است که در عید غدیر باشد.
🍃 در اجرای عقد اخوت صیغه خاصی لازم نیست خوانده شود.
@Javanmardi_langarudi
#جوانمردےلنگرودے
🌷 نیت امام جماعت
📝 سؤال : امام جماعت در نماز باید چه نیتی بکند؟ آیا نیت جماعت باید بکند یا نیت فرادی؟
📖 جواب : اگر بخواهد فضیلت نماز جماعت را درک کند، باید قصد امامت و جماعت کند، و اگر بدون قصد امامت نماز، مشغول آن شود، نماز وی و اقتدای دیگران به او اشکال ندارد.
🌷 مقدار موهای روئیده شده جهت صدق ریش
📝 سؤال : آیا منظور از حرمت تراشیدن ریش آن است که موهای صورت بهطور کامل روییده باشند و سپس تراشیده شوند یا اینکه شامل موردی که مقداری از موهای صورت درآمده باشند هم می شود؟
📖 جواب : بهطور کلی تراشیدن آن مقدار از موی صورت که بر آن عنوان تراشیدن ریش صدق می کند بنا بر احتیاط حرام است ولی تراشیدن مقداری از آنکه عنوان مزبور بر آن صدق نمی کند اشکال ندارد.
#رهبر_معظم_انقلاب_اسلامے
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
#جوانمردی_لنگرودی
﷽؛
#حضرتامامهادی علیهالسلام
" هركس مطیع و پیرو خدا باشد از قهر و كارشكنى دیگران باكى نخواهد داشت ".
#جوانمردےلنگرودے
🌸🌼 «بابا مگه ماست خوردي؟ پاشو! حيف نيست حرم بغل گوشت باشه، اون وقت توي مسافرخونه نماز بخوني؟»
بهش گفته بودم: به زور هم که شده من رو بيدار کن، بالاخره موفق شد ولي با کمک يه ليوان آب...!
🍃 رفتيم حرم. شنيده بودم نماز توي حرم اهل بيت (عليهم السلام) از نماز توي مسجد هم بيشتر ثواب داره. خوابم مي اومد ولي بيشتر از اين حرفا مي ارزيد. مگه سالي چند روز قسمت مي شه بيام مشهد؟ [1] .
[1] توضيح المسائل امام خميني (ره)، مسأله 895.
📚 «دو رکعت قصه» ؛ رسول نقي ئي؛ صفحه 50
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🔰پاسخ مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به استفتائی پیرامون حبس بدهکاران مالی.
بسم الله الرحمن الرحيم
. . . محضر مبارک و نورانی مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمی صافی گلپايگانی (دام ظله العالي)
سلام عليکم؛
📌 بعرض می رساند با تأسف فراوان تعداد زيادی از مردم به دليل ناتوانی در پرداخت مهريّه در زندان می باشند.
آيا زندانی نمودن اين افراد از نظر شرع مقدّس اسلام وجاهت شرعی دارد يا خير؟
جمعی از مؤمنين
- - - - - - - - - - - - - -
بسم الله الرحمن الرحیم
عليکم السلام و رحمة الله
📌 به طور کلی کسانی که توانايی پرداخت ديون خود را ندارند (چه مهريه باشد و چه ديون ديگر) زندانی نمودن آنها شرعاً جايز نيست؛
قرآن کريم می فرمايد: « وَإِنْ كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَىٰ مَيْسَرَةٍ ».
٢ ذی الحجه ١٤٣٩ هجری قمری
@Javanmardi_langarudi
✅ چند نکته درباره مراقبتهای تربیتی
1⃣ واجب آن است که مرد نامحرم دختر شش ساله را در دامن نگیرد.
📚 تحریر الوسیله جلد دوم، صفحه 232 مسئله 25
2⃣ بنابر احتیاط واجب، بوسیدن دختر بچه ی شش ساله برای مرد نامحرم جایز نیست.
📚 تحریر الوسیله جلد دوم صفحه 232 مسئله 25
3⃣ بستر کودکان ده ساله باید از یکدیگر جدا شود.
📚 العروه الوثقی مع تعلیقات جلد دوم صفحه 805 مسئله 44
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛
#رسولخدا صلےالله علیه وآلہ
" هر کس دوست دارد که خداوند هر چه خیر است نصیب او گرداند ، بعد از من به #ولایت_علے علیهالسلام تمسک جوید ، دوستانش را دوست و دشمنانش را دشمن بدارد ".
﷽؛
" هان مردمان ! این علی یاورترین ، سزاوارترین و نزدیک ترین و عزیزترین شما نسبت به من است ، خداوند عزّوجلّ و من از او خشنودیم ".
#خطبه_غدیر
﷽؛
💕 علِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الْعَبْدِيُّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللهِ الصَّادِقَ ع يَقُولُ... لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ يَوْماً أَعْظَمَ حُرْمَةً مِنْهُ لَا وَ اللهِ لَا وَ اللهِ لَا وَ اللهِ ...
علی بن حسين عبدی میگويد از امام صادق عليه السلام شنيدم كه میفرمود : ... اگر گمان میكنی كه خداوند عزوجل ، روزی را از جهت حرمت ، با عظمتتر از عيد غدير خلق نموده است نه به خدا قسم ، نه به خدا قسم ، نه به خدا قسم ...💕
—------------------------------------
#رسول_خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند :
💕 « یوم غدیر خم أفضل اعیاد امتی و هو الیوم الذی امرنی الله تعالی بنصب أخی، علی بن ابیطالب علما لامتی یهتدون به من بعدی و هو الیوم و هو الیوم الذی أکمل الله فیه الدین و أتم علی امتی فیه النعمةو رضی لهم الاسلام دینا »
" روز غدیر خم برترین اعیاد امت من است و آن روزی است که خداوند ، مرا به نصب برادرم علی بن ابی طالب (علیه السلام) به عنوان پرچم هدایتی برای امتم، امر فرمود ، تا پس از من به وسیله ی او هدایت شوند ؛ آن روزی است که خداوند در آن روز دین را کامل و نعمت خود را بر امتم تمام گردانید ، و راضی شد که دین آنها اسلام باشد "💕
—------------------------------------
#حضرت_امام_رضا علیه السلام می فرمایند :
💕« سر فیه كل مؤمن و مومنه »
" (در روز غدیر) هر مرد و زن مؤمنی را شادمان سازید "💕
—------------------------------------
#حضرت_امام_صادق علیه السلام فرمودند :
💕 " غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در راس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در راس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد "💕
#بحارالانوار_جلد6صفحه303
-----------------------------
#در_جای_دیگر_ایشان_فرمودند :
💕 " غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است ". (مفاتیح الجنان ص۵۰۰) به گونه ای که امام صادق علیه السلام اصلا این روز را روز اطعام الطعام نامیدند "💕
#بحارالأنوار_جلد95صفحه323
@Javanmardi_langarudi
❓#سوال
⬅️ اگر غدیر حق و مهم است چرا در مسجد الحرام انجام نشد ؟
💯 #جواب
1⃣ تعیین خلیفه بدست شخص پیامبر (ص) است و پیامبر (ص) هم علاوه بر اینکه معصوم از هر خطا و اشتباهی است فردی مدیر و مدبر، حکیم و مصلحت اندیش است و درجو و فضای آن زمان بهترین زمان و مکان را پیامبر معصوم انتخاب نموده است .
2⃣ کسانی که بخواهند با کار پیامبر مخالفت کنند برایشان فرقی ندارد که پیامبر آن را در غدیر خم بجای آورده باشد یا در خانه خدا .
3⃣ پیامبر اکرم (ص) حضرت علی (ع) را تنها در غدیر خم به خلافت نصب نکرد بلکه از روز اول بعثتش تا روز رحلتش در دهها و صدها مکان و زمان و به صدها بهانه و حادثه حضرت علی (ع) را بعنوان خلیفه بلا فصل خود معرفی نمود که قصه غدیر تنها یکی از آن هزاران است و کسی که آن هزاران همه را نادیده گرفته است می تواند این یکی را هم نادیده بگیرد حتی اگر بر بام کعبه باشد .
4⃣ آنچه مانع از پذیرش خلافت حضرت علی (ع) برای عده ای بوده است زمان و مکان انتصاب نبوده بلکه آن کینه و عداوت و تعصب جاهلانه ای بوده است که اگر خود خداوند هم (العیاذ بالله) بر زمین نازل می شد دست علی (ع) را بعنوان خلیفه بالا می گرفت باز هم همان عده مخالفت می کردند و شاهد شما هم قصه حارث نعمان است که وقتی دید پیامبر اکرم (ص) حضرت علی (ع) را بعنوان خلیفه خود در غدیر معرفی کرد در پای مجلس پیامبر بلند شد و فریاد زد خدایا اگر بنا است بعد از پیامبر (ص) حضرت علی (ع) بر من خلیفه و امیر باشد هم اکنون بلایی بر من نازل کن و مرا از دنیا ببر تا من بمیرم و نبینم علی (علیه السلام) خلیفه بعد از رسول است و خداوند هم فورا نفرین او را در حق خودش مستجاب کرد و آیه شریفه «سأل سائل بعذاب واقع » نازل شد .
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
﷽؛
📝 معنای غدیر چیست ؟ و چرا عید غدیر خم به این نام خوانده شده است ؟
📖 واژه «غدیر» در لغت به چند معنا آمده است ؛ مانند « آبگیر » ، « قطعه ای از آب » ، و « جای جمع شدن آب باران » .
غدیر خُمّ در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام ، مکه و مدینه ، در محلی به نام « جُحفه » وجود دارد که در زمان رسول گرامی اسلام (ص) کاروانیان حج در آن جا از هم جدا می شدند و به طرف دیار خود می رفتند . درباره علت نام گذاری این مکان به غدیر خمّ ، احتمالاتی داده شده است ؛ مانند این که به اعتبار آب و هوای آن منطقه به این نام نامیده شده است .
پيامبر اسلام (ص) به دستور خداوند ، در غدیر خم على بن ابی طالب (ع) را امام ، وصی و جانشین خود به مردم معرّفى نمود .
@Javanmardi_langarudi
💎 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی 💎
🌷 تیمم بر سنگ، گچ و آهک پخته شده
📝 سؤال : تیمّم بر سنگ گچ و آهک و پخته شده آنها و آجر چه حکمی دارد؟
📖 جواب : تیمّم بر هر آنچه از زمین محسوب شود مانند سنگ گچ و سنگ آهک، صحیح است و بعید نیست، تیمّم بر گچ و آهک پخته و آجر و امثال آنها هم صحیح باشد.
#رهبر_معظم_انقلاب_اسلامے
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
✅ چیزهایی که تیمم برآنها صحیح است :
1⃣ تیمم برشن، ریگ، کلوخ - اگر پاک باشند - صحیح است.
2⃣ تیمم بر خاک نمناک و خیس صحیح است؛ ولی بهتر( احتیاط مستحب ) است که باوجود زمین یا خاک خشک، به خاک نمناک تیمم نکند.
3⃣ تیمم بر سنگ معمولی، سنگ گچ، سنگ آهک، سنگ مرمر، و دیگر سنگها - اگر پاک باشند - صحیح است.
4⃣ تیمم بر گچ دیوار صحیح است؛ ولی بنابر احتیاط مستحب، درحال اختیار ( با وجود خاک ومانند آن ) به گچ و آهک پخته تیمم ننماید.
5⃣ تیمم بر گل پخته - مانند آجر و کوزه - صحیح است، ولی بهتر { احتیاط مستحب } است با آن تیمم نکنند.
6⃣ تیمم بر موزائیک وسیمان، صحیح است، هرچند احتیاط مستحب، ترک تیمم بر آنها است.
7⃣ تیمم بر چوب صحیح نیست.
✅ نکته ✅
✅ با بودن خاک به سنگ نیز می توان تیمم کرد.
✅ اگر نمای ساختمان و دیوار از چیزهایی باشد که تیمم برآن صحیح است، می توان بر آن تیمم کرد و در ضربه زدن مهم برخورد هم زمان کف دست ها با چیزی است که تیمم بر آن صحیح است.
✅ در مواقعی که به سنگ تیمم می کنیم وجود خاک و غبار روی سنگ لازم نیست ولی مستحب است گردی هم داشته باشد.
✅ تیمم بر اشیای معدنی که جزو زمین محسوب نمیشود - مانند طلا و نقره و امثال آن و بر سنگهای قیمتی مثل عقیق و فیروزه - صحیح نیست، ولی تیمم بر سنگ های مرغوبی که عرفا به آن سنگ معدنی گفته میشود، مانند مرمر صحیح است.
🔵 احکام عبادات رهبر انقلاب، صفحه 190
💢احڪام و مسائل شرعے💢
🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#مهریه_فاطمه سلام الله علیها
🔻حسن بن سلیمان در کتاب «محتضر» از ابن عبّاس نقل کرده است که پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به علی علیه السلام فرمود :
🔹یا علیّ، إنّ اللَّه عزّوجلّ زوّجک فاطمه وجعل صداقها الأرض، فمن مشی علیها مبغضاً لک مشی حراماً.
🔸ای علی ! خداوند تبارک و تعالی فاطمه علیها السلام را به تو تزویج کرد و مهریّه او را تمام زمین قرار داد ، و لذا حرام است بر کسی که با تو دشمن است بر روی آن راه رود .
بحار الأنوار : 145/43 ح 49.
🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
https://telegram.me/AhkamvaMasael_sharee
------------------------------------------
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
✅ ﺻﻴﻐﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭﻱ ﻭ ﺧﻮﺍﻫﺮﻱ ﺑﻴﻦ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ
ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ
⚡️ ﺁﻳﺎ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺑﻴﻦ ﺩﺧﺘﺮ ﻭ ﭘﺴﺮ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺻﻴﻐﻪ ﺧﻮﺍﻫﺮ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﻱ ﺧﻮﺍﻧﺪ؟
✨ ﭼﻨﻴﻦ ﺻﻴﻐﻪ ﺍﻱ ﻣﺸﺮﻭﻋﻴﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
☄ استفتائات همه مراجع
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
دختر پسر.mp3
83.9K
🌺 آیا دختر و پسر می توانند صیغه خواهر و برادری بخوانند؟
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
#احکام_و_مسائل_شرعی
🌸🌼 چرا شيعيان در نماز از مُهر استفاده مي نمايند؟
🍃 بنا بر روايات بسيارى - كه شيعه و سنى نقل نموده اند – پيامبر (ص) بر خاك سجده مى كردند و در تابستان كه خاك و ماسه هاى كف مسجد النبى (ص) بسيار گرم و سوزان مى شد، بر حصير سجده مى كردند. در اين باره روايت پيامبر (صلى الله عليه و آله) كه مورد اتفاق شيعيان و اهل سنت است، نقل مى كنيم:
«جُعِلَت لِىَ الاَرضُ مسجداً و طهوراً»؛
«زمين براى من، سجده گاه و مايه پاكيزگى قرار داده شده است».
پس پيامبر (صلى الله عليه و آله) خاك و زمين را به عنوان سجده گاه و جهت تيمم استفاده مى كردند.
🍃 مُهر همان خاك است كه بصورت فشرده در آمده و از آنجا كه امروزه همه مساجد مفروش است و سجده بر فرش تشريع نشده است، لذا شيعيان مهري از خاك تهيه مي كنند كه اولا «زمين» بر آن صدق كند و ثانيا پاك و تميز باشد.
🍃 برخي روايات اهل تسنن بر استفاده برخي صحابه از چيزي شبيه مُهر تصريح دارد: ابن سعد در طبقات الكبري در احوال مسروق بن اجدع مي گويد: «وقتي مسروق بيرون مي رفت خشتي همراه خود مي برد و در كشتي بر آن سجده مي كرد».
زرين مي گويد: « علي بن عبدالله بن عباس به من نوشت كه لوحي از سنگ هاي مروه برايم بياور تا بر آن سجده كنم.» از اين ادله معلوم مي شود كه سجده بر مُهر يا همان لوح بدعت نيست.
🍃 عالمان برجسته اهل سنت نيز سجده بر خاك را تأکيد كرده اند؛ هم چنان كه امام محمد غزالي در كتاب «احياء العلوم» بر اين مسأله انگشت نهاده است.
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
#احترام_به_سادات
✅ بیان روایتی شنیدنی از امام حسن عسکری (علیه السلام)
👈 احترام به سادات و مودّت و محبت به آنها ، خیلی سفارش شده است .
👈 بعضی فرمودهاند بارها اتفاق افتاده با نظر سیدی مخالفت نمودم و چوبش را از جای دیگر خوردم . بلکه از این بالاتر ، پدری که سید بود نقل میکرد :
" گاهی فرزند خود را بهعنوان تأدیب کتک میزدم ، بلافاصله گرفتاری و ناراحتی برایم پیش میآمد ".
👈 حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام به شخصی که به یکی از سادات بیاعتنایی کرده بود ایراد گرفتند . آن شخص عرض کرد :
" بیاعتنایی من به او ، بهخاطر مخالفت او با شما بود ".
👈 حضرت در جواب فرمود :
" چون او به ما انتساب دارد ، نمیبایست چنین میکردی !"
#در_محضر_بهجت_جلد2صفحه305
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
✅ نذر پدر و مادر براى شوهر دادن دختر به فرد خاص
🔻سوال : آیا اینکه بعضی پدر و مادرها نذر می کنند که دختر خود را به ازدواج سادات دربیاورند اعتبار دارد؟
🔺جواب : هرگاه پدر يا مادرى نذر كند دختر خود را به سيّد شوهر دهد نذر آنها اعتبارى ندارد و هنگامى كه دختر به حدّ بلوغ رسيد اختيار با خود اوست.
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi