eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
2.8هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 زمستان ، بهار مؤمن ! 🔹حضرت امام صادق "علیه‌السلام" : « زمستان بهار مؤمن است ، از شبهاى طولانى‌اش براى شب زنده‌دارى و عبادت ، و از روزهاى کوتاهش براى روزه دارى بهره مى‌گیرد ».
⚰جسد میت مسلمان 📝 سؤال : آیا است ؟ و اگر لباسمان به جسد بخورد نجس می شود ؟ 📖 جواب : جسد میت قبل از پایان های سه گانه نجس است ، اما اگر رطوبت سرایت کننده نداشته باشد و دست یا لباس خشک با آن تماس پیدا کند ، نجس نمی شود .
✅ معنای واژه «ويل» 📝 پرسش : واژه «ویل» در قرآن کریم به چه معناست ؟ 📖 پاسخ اجمالی 👈 واژه «ويل» در مقام نفرين و به معني «هلاکت» و يا به معني «انواع عذاب» بکار می رود ؛ و تفسیر آن به چاه يا وادى پر عذابى در جهنم ، در واقع از قبيل تفسير كلى به مصداق است . با مراجعه به قرآن استفاده می شود که موارد استعمال این واژه در مورد كارهاى بسيار زشت می باشد . 📖 پاسخ تفصیلی 👈 واژه «ویل» که در آغازین آیه سوره «همزه» و در 27 آیه قرآن به کار رفته که در مقام نفرین و به معنى هلاکت و یا به معنى انواع عذاب است . تفسیر ویل به چاه یا وادى پر عذابى در جهنم ، در واقع از قبیل تفسیر کلى به مصداق است . در واقع واژه های «ویل» ، «وَیْس» و «وَیْح» ، همگی به بیان حالات تاسف انسان می پردازند ، منتها ویل در مورد کارهاى زشت و قبیح استعمال مى شود ، و ویس در مقابل تحقیر ، و ویح در مقام ترحم به کار می رود .(1) با توجه به موارد استعمال «ویل» در قرآن ، به خوبى روشن مى شود که این واژه در مواردى به کار مى رود که کارهاى بسیار زشتى انجام گرفته است .(2) 🍃(1). مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر، دار احياء التراث العربى، بيروت، 1420 ق، چاپ سوم، ج 32، ص 283، سوره همزه، آيه 1. 🍃(2). اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسة الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1377 ش، چاپ اول، ج 3، ص 101.
✅ معنای «لُمَزَه» و «هُمَزَه» 📝 پرسش : مفهوم دو واژه «لُمَزَه» و «هُمَزَه» که در قرآن کریم آمده چیست؟ 📖 پاسخ اجمالی 👈 واژه «لُمَزَه» و «هُمَزَه» ، صيغه مبالغه بوده و دارای يك معنى هستند ، و اشاره به غيبت كنندگان و عيب جويان دارند. مفسران در معنی این دو واژه آرای متفاوتى دارند ؛ گروهی معتقدند «هُمَزه» به معنی غيبت کننده و «لُمَزه» به معنی عيب جو می باشد . برخي دیگر «همزه» را به کسي اطلاق می کنند که با اشاره عيب جويی مي کند و «لمزه» را به کسی اطلاق می کنند که با زبان ، اين عمل زشت را انجام می دهد و ... و برخی نيز اين دو واژه را به يک معنی می پندارند . 📖 پاسخ تفصیلی 👈 واژه «لُمَزَه» از ماده لمز (بر وزن رمز) و «هُمَزَه» از ماده همز (بر همین وزن) هر دو صیغه مبالغه و به یک معنى هستند ، و اشاره به غیبت کنندگان و عیب جویان مى باشد . مفسران در معنی این دو واژه آرای متفاوتى دارند . عده ای از مفسران این دو واژه را به یک معنى دانسته ، و برخی دیگر این دو را دارای معنی مستقل می دانند و معتقدند «هُمَزَه» به معنى غیبت کننده ، و «لُمَزَه» را به معنى عیب جو می باشد ؛ عده ای «هُمَزَه» را به کسى اطلاق می کنند که با اشاره عیب جویى مى کند و «لُمَزَه» را به معنى عیب جویی با زبان ، تفیسر کرده اند . گروهی دیگر ، «لمزه» را به معنى عیب جویى آشکار و «همزه» را به معنى عیب جویى پنهان و یا اشاره دانسته اند ؛ و بعضى عقیده دارند «هُمَزَه» کسى است که در حضور ، عیب جویى مى کند و «لُمَزَه» کسى است که در پشت سر ، این کار را انجام مى دهد. بعضى از مفسران گفته اند همز و لمز ، دو صفت رذیله است که از جهل و غضب و تکبّر ترکیب شده است، زیرا هم سبب اذیّت و آزار دیگران است و هم نوعى برترى طلبى در آن نهفته است که شخص از آنجا که در خود فضیلتى نمى بیند سعى مى کند به دیگران عیب بگذارد تا خودش را برتر نشان دهد .(1) در این تفسیر ، مفسر این دو صفت را از اوصاف منافقان بیان مى کند و مستند خود را یکی از احادیث با همین مضمون قرار داده است .(2)،(3) 🍃(1). تفسير روح البيان، حقى بروسوى، اسماعيل، دارالفكر، بيروت، بى تا، ج 10، ص 508، سوره همزه، آيات 2 الى 4. 🍃(2). همان. 🍃(3). اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسه الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1377 ش، چاپ اول، ج 3، ص 101. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
❓برخی با استفاده از عکس و نام دیگران، در فضای مجازی سایت و کانال ایجاد می کنند. آیا این کار اشکال دارد؟ ✅ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی چنانچه به قصد این باشد که با این کار خبر دهد صاحب آن عکس و نام، مالک این صفحه است، یا این کار سبب ضرر رساندن به آن شخص باشد جایز نیست. در غیر این صورت نیز اگر خلاف قانون باشد اشکال شرعی دارد.
❌🚫❌🚫❌🚫❌🚫❌ ⚠️ دروغ مصلحتی ⚠️ ❓سوال : ▶دروغ مصلحتی چه حکمی دارد ؟▶ ❗️جواب : ◀ دروغ مصلحتی به معنایی که نزد مردم رایج است و در واقع دروغ منفعتی است ، حرام است .موارد جواز دروغ در اسلام مشخص است ; از جمله آنها وجود مصلحت اهمّ ، مثل حفظ جان مومن یا رفع نزاع بین دو مسلمان میباشد .◀ ✨ آدرس : احکام گوناگون آیت الله صافی گلپایگانی ، س ۵۵٣ . https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi ❌🚫❌🚫❌🚫❌🚫❌
✅ ملاک شستن موها در غسل 📝 سؤال : آیا بر زن واجب است هنگام غسل، اطراف موهایش را هم بشوید؟ و آیا با توجه به این‌که آب به تمام پوست سر رسیده است، نرسیدن آب هنگام غسل به تمام مو، باعث بطلان غسل می شود؟ 📖 جواب : بنا بر احتیاط واجب، باید تمام مو شسته شود.
🌷 جشن گرفتن برای میلاد حضرت عیسی علیه السلام
✅ در مجلس ما غیبت نیست ولی... 🌷 در روایت آمده است : « کذِبَ مَنْ زَعَمَ أَنّهُ وُلِدَ مِنْ حَلالٍ وَ هُوَ یأْکلُ لُحُومَ النّاسِ بِالْغَیبَةِ ! ؛ دروغ می‌گوید کسی که گمان می‌کند حلال‌زاده است ، درحالی‌که با غیبت‌کردن ، گوشت مردم را می‌خورد !».¹ 👈 بعضی از علما خیلی مقید بودند که در جلسۀ آنها با اینکه جماعت زیاد بود ، غیبت نشود . واقعاً هم معلوم بود که اهل غیبت نیستند و مجلس آنها آرام است . 👈 آقایی نیز می‌گفت : الحمدلله در مجلس ما غیبت نیست ، اما دروغ را نمی‌دانم ! زیرا ممکن است از کسی در سخنانش من حیث لایشْعُر (بدون قصد) خلاف واقع صادر شود ، و مطلبی برای او مظنون باشد و به‌طور جزم بگوید و نگوید گمان دارم ؛ یا مطلبی برای او محتمل باشد و بگوید به گمانم . 👈 لذا دامنۀ دروغ وسعت دارد و این موارد را هم شامل می‌شود ؛ و اساساً دروغ حق‌الناس ندارد ، ولی غیبت دارد . ✍ در محضر بهجت ، ج۳ ، ص۱۷۱ ¹ وسائل‌الشیعه، ج۱۲، ص۲۸۳؛ بحارالانوار، ج۷۲، ص۲۴۸ و ۲۴۹؛ ج۷۴، ص۳۸۳. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
🌷 سنگین‌ترین عمل در ترازوی اعمال 👈 اهمیت ذکر صلوات در سیره حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره « مَا فِي الْمِيزَانِ شَيْءٌ أَثْقَلَ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد ؛  در ترازوی اعمال، هیچ‌چیز سنگین‌تر از صلوات بر محمد و آل محمد نیست ». (( از جمله دعاها و ذکرهایی که در روایات ، دارای فضیلت و اهمیت بسیار زیادی است ، ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد است . به همین دلیل است که عالمان وارسته‌ای چون حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره این عمل پر فیض را جزو اعمال ثابت و مهمِ روزانه خود قرار می‌دادند و دیگران ـ چه عموم مردم و چه شاگردان و خواص ـ را هم به انجام آن سفارش می‌کردند؛ آن هم سفارشی مؤکّد و مکرّر ! )) ✍ ویژه‌نامه عبد محبوب ۶، ص١٧ 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
✅ چندین چراغ داریم و بی‌راهه می‌رویم ! 👈 راه اهل‌بیت علیهم‌السلام ، راه نجات و سعادت 🌷 در روایت آمده است که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود : « أَهْلُ بَیتی أَمانٌ لأَهْلِ الأرْضِ ، کما أَنّ النجُومَ أَمانٌ لأَهْلِ السماواتِ ؛ اهل‌بیت من، مایه‌ی امنیت زمینیان هستند ، همان‌گونه که ستارگان مایه‌ی امنیت آسمانیان هستند ». [۱] 🔸آیا امکان دارد در شداید و گرفتاری‌ها به آنها پناهنده شویم و آنها چاره نکنند و پناه ندهند و بلا را از ما مرتفع نکنند ؟! 🔹راه اهل‌بیت علیهم‌السلام ، راه نجات و سعادت و امان و مایه‌ی سلامت دارَین دنیا و آخرت است . 🔸گویا در مورد حضرت عبدالعظیم در روایت آمده است که «أَمانٌ لأَهْلِ ری»، در مورد حضرت موسی‌بن‌جعفر علیهماالسلام است که : «أَمانٌ لأَهْلِ بَغْدادٍ» ؛ و شاید در مورد زکریا‌بن‌آدم وارد شده باشد که : «أَمانٌ لأَهلَ قُم» ؛ چندین چراغ داریم و بی‌راهه می‌رویم ! 🔹همه‌ی اینها را داریم ، ولی نمی‌خواهیم متابعت کنیم ! به بعضی از اطبا که برای احوالپرسی از تهران به اینجا می‌آمدند، گفتم : شما با کسی که خودش نمی‌خواهد مراعات حفظ صحت کند، چه می‌کنید ؟ من می‌دانم پیاده‌روی، شرط صحت است ، یا فلان چیز مخالف سلامتی و صحت است، ولی باز آن را به جا می‌آوریم ، یا افراط و تفریط می‌نماییم ! 🔸ما خود نمی‌خواهیم این راه را ، که راه خدا و رسول و اولیای اوست طی کنیم ، بلکه راهی را می‌خواهیم که در آن استغفار و ذکر و گریه نباشد. نظیر اینکه نزد شخصی رفتند و گفتند : ذکری به ما دستور بدهید . وی می‌گوید که گفتم : نماز بخوانید . گفتند : می‌خواهیم ذکری بدهید که نماز نخوانیم . دَواؤُک مِنْک وَ لاتُبْصِرُ / وَ داؤُک فیک وَ لا تَشْعُر ؛ درمان تو از توست ، ولی تو آن را نمی‌بینی ، و درد تو نیز در توست ، ولی تو بدان آگاه نیستی . 🔹خود را مریض نمی‌دانیم ، وگرنه علاج آن آسان است . هر کس راهی برای رسیدن به سعادت و امان یافت و به دست آورد ، باید به دوستان و اهل امانت و وثاقت و دیانت برساند .  🍃[۱]. ر.ک: علل‌الشرائع، ج۱، ص۱۲۳؛ عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۳۰؛ کمال‌الدین، ص۲۰۵؛ نظم دررالسمطین، ص۲۳۴؛ الجامع‌الصغیر، ج۲، ص۶۸۰؛ کنزالعمال، ج۱۲، ص۹۶. 🍃[۲]. شرح الاسماءالحسنی، سبزواری، ج۱، ص۱۲؛ ج۲، ص۸۰؛ کتاب‌الاربعین، ماحوزی، ص۲۸۱. ✍ در محضر بهجت، ج٣، ص٢۴۶ 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
✅ نیکی به مادر مقدّم است یا خیر ؟ 📝 سؤال : در بعضی روایات و شاید از پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم هم وارد است که : احسان به مادر مقدم بر پدر است : « لِلأم ثُلُثَا الْبِر؛ دو سوم نیکی را باید به مادر نمود » ١ آیا [روایت] همین‌طور است ؟ 📖 جواب: در صورتی که پدر و مادر از هر جهت مساوی باشند ، چنین است ، ولی اگر پدر از جهات علم و تقوی و تربیت و … ترجیح داشته باشد ، شاید از این جهت در احسان و احترام به او بر مادر مقدم باشد . ✍ در محضر بهجت، ج۲، ص۲۷۴ 🍃١. روضةالواعظین، ج۲، ص۳۶۸؛ بحارالانوار، ج۱۳، ص۳۳۰؛ ج۷۱، ص۶۶. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
✅ اطاعت والدین در ترک مستحبات 📝 سؤال : آیا اطاعت والدین در ترک مستحبات لازم است ؟ 📖 جواب : بله ، ولی می‌تواند در انجام مستحبات کاری کند که آنها را ایذا نکند ؛ زیرا ایذا حرام است . ✍ در محضر بهجت، ج۲، ص۲۷۴ 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
﷽؛ ✅ تربت امام حسین{علیه السلام} 🌺 به پاس فداکاری امام حسین {علیه السلام} و شهادت ایشان در راه احیای دین، آثار و احکام خاصی برای خاک قبرآن امام قرار داده شده است : 1⃣ در حال نماز سجده بر تربت امام حسین {علیه السلام} مستحب است، و سبب افزایش ثواب نماز می باشد. 2⃣ خوردن کمی از تربت امام حسین {علیه السلام}، برای شفا اشکال ندارد. 3⃣ بر آوردن کام نوزادان با تربت حسینی مستحب است. 4⃣ حفظ احترام آن لازم است و هر گونه بی احترامی به آن حرام می باشد، از جمله : *نجس کردن آن جایز نیست. *انداختن آن در جایی که بی احترامی باشد حرام است. *اگر در جایی که بی احترامی باشد بیفتد در صورت امکان باید آن را بیرون آورند. 5⃣ مستحب است، هنگام دفن میت مقداری تربت همراه او گذاشته شود و با حنوط او نیز مخلوط کنند. 6⃣ کالایی که به جایی می فرستند مستحب است مقداری تربت هم همراه آن بگذارند، مثلا جهیزیه دختر. 7⃣ بوییدن و بوسیدن تربت امام حسین (علیه السلام) و بر چشم مالیدن مستحب است، و حتی دست کشیدن بر آن و بر سایر اعضای بدن مالیدن نیز ثواب دارد. از این مسائل بر می آید که مستحب است تمام زندگی همراه با تربت حسینی باشد، آغاز و ادامه و پایان. ⚠️ تذکر ⚠️ ۱. در روایتی از امام صادق { علیه السلام } آمده است : اگر تا یک میل [ ۱۸۰۰ متر ] از اطراف قبر آن حضرت خاک بردارند، احکام تربت امام حسین ( علیه السلام ) را دارد. ۲. حنوط : مقداری کافور است که بر جاهای سجده میت میگذارند؛ پیشانی، کف دستها، سر زانوها و نوک انگشتان بزرگ پاها. 📚 آدرس : کتاب احکام حسینی استاد عزیزم حاج آقا محمد حسین فلاح زاده، ص ۲۱ و ۲۲. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
📝 پرسش : آیا به مژه برای وضو حتماً باید آب برسد ؟ اگر لوازم آرایشی استفاده شود که با آب پاک نمی شود چه ؟ 📖 پاسخ : باید آب برسد و باید قبل از وضو پاک کند .
﷽؛ 🔴 غسل جنابت و جمعه از حائض 🔹سؤال : الف ( آیا فرد می تواند انجام دهد ؟ ب (غسلهای مستحبی مانند چطور ؟ 🔸جواب : الف) صحت غسل جنابت در حال محل اشکال است و بنابر احتیاط واجب باید پس از پاک شدن غسل جنابت کند ، اما پس از پاک شدن از حیض ، انجام غسل جنابت کافی است ، هر چند احتیاط مستحب آن است که هر دو را نیت کند . ب) می تواند در حال حیض غسل های مستحب را انجام دهد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
🔴 غسل جنابت و جمعه از حائض 🔹سؤال : الف ( آیا فرد می تواند انجام دهد ؟ ب (غسلهای مستحبی مانند چطور ؟ 🔸جواب : الف) صحت غسل جنابت در حال محل اشکال است و بنابر احتیاط واجب باید پس از پاک شدن غسل جنابت کند ، اما پس از پاک شدن از حیض ، انجام غسل جنابت کافی است ، هر چند احتیاط مستحب آن است که هر دو را نیت کند . ب) می تواند در حال حیض غسل های مستحب را انجام دهد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
﷽؛ 🌺 احتیاط واجب : احتیاطی است که همراه با فتوای قطعی و صریح در مسئله نمی آید. در این مورد، مقلد یا باید به احتیاط عمل کند و یا به فتوای مجتهد دیگری که پس از مرجع تقلیدش، از دیگران اعلم است، مراجعه کند. 🌸 احتیاط مستحب : احتیاطی است همراه با فتوای صریح مجتهد که رعایت آن خوب است، ولی واجب نیست و مقلد نمی تواند در آن مسئله، به مجتهد دیگر رجوع کند. 🌼 احتیاط لازم : احتیاطی که مجتهد، لزوم رعایت آن را از طریق دلایل عقلی یافته و عمل به آن واجب است. 📚 کتاب اصطلاح شناسی 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🍃 جاهل : بی اطلاع، نادان 🔹جاهل قاصر : كسی كه اصلاً متوجه جهل خود نيست و يا راهی برای برطرف كردن جهل خود ندارد. 🔸جاهل مقصّر : كسی كه متوجه جهل خود بوده و راههای رفع جهالت خود را هم می‌داند؛ ولی در آموختن تكاليف كوتاهی می‌كند. 🔹جاهل به حكم: كسی كه حكم مسأله را نمی‌داند. 🔸جاهل به موضوع : كسی كه از موضوع حكم بی‌اطلاع است. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
﷽؛ 1⃣ واجب مانند وضو براى نماز يا براى مسّ قرآن و ... 2⃣ مستحب مانند وضو براى قرائت قرآن و دعا و ... 3⃣ حرام مانند وضو بعد از غسل جنابت. (اگر کسی غسل جنابت دارد نباید برای نماز وضو بگیرد) 📖 محمود اکبری؛ احکام دو دقیقه ای؛ ص ۲۸ https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 ✔️ اقتدا نماز اداء به نماز قضا ✔️ 🔴 پرسش ۷۴ : آیا میتوان در نماز اداء به امام جماعتی که نماز قضای خودش را به جا می آورد، اقتدا کرد؟ 🔵 نظر بهجت، تبریزی، محفوظی، رهبر، سیستانی، صافی، نوری، مکارم، امام، فاضل و وحید خراسانی : در صورتی که نماز قضای امام جماعت یقینی و حتمی باشد، اقتدا به او اشکال ندارد. ☑️ آدرس :احکام نماز جماعت و نماز جمعه، ص۷۹. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
🔆 کرم ضد آفتاب برای زن
🌸🌼 رسول خدا (صلی الله عليه و آله ) چگونه وضو مي گرفتند آيا همانند شيعيان يا برادران اهل تسنن؟ 🍃 سه دليل عمده گوياي آن است كه وضوی رسول خدا (صلی الله عليه و آله) همان وضوی شیعیان است: 🍃 1.مستندات تاريخي مستندات تاريخي متعددی وجود دارد مبنی بر اینكه در زمان خلافت ابوبکر و عمر تا زمان عثمان اختلافي ميان مسلمانان راجع به وضو وجود نداشته و حتي خود عثمان نيز تا حدود شش سال بعد از خلافتش همانند ديگران وضو مي گرفت اما پس از مدتي اقدام به تغيير وضو نموده است. 🍃 عمده ترین تغییراتی که عثمان در وضو ایجاد کرد این بود که دست ها را از پائين به بالا شست و به جاي مسح پاها آنها را شست و شو نمود، كه اين اقدام وي با مخالفت صحابه، تابعین و عامه مردم كه از نحوه وضو گرفتن رسول خدا ( صلی الله عليه وآله ) به خوبي آگاه بودند مواجه گردید. 🍃 2.سيره اهل بيت پيامبر (صلی الله عليه و آله ) بر اساس حديث مورد اتفاق جميع فرق مسلمين پیامبر فرمودند: «دو شىء گرانبها ميان شما باقى مى گذارم: كتاب خدا و اهل بيتم، مادامى كه به اين دو چنگ بزنيد گمراه نخواهيد شد.» 🍃 اگر ائمه(ع) حكمى را بيان مى كنند، صرفاً بيان حكم الهى و سيره رسول اكرم (ص) است و از پيش خود چيزى را تشريع نمى كنند و سيره اين بزرگواران در وضو گرفتن آن بوده كه دست ها را از بالا به پائين مي شستند و پاها را نيز مسح مي نمودند كما اينكه شيعه نيز به تبعيت از ايشان همين گونه وضو مي گيرد . 🍃 3.روايات روايات متعددي از شيعه و سني نقل گردیده و در آن شیوه ابداعي عثمان كه بر خلاف وضوی پيامبر بود رد شده كه به دو روايات اشاره مي نمائيم: 🍃 ابن عباس در روايتي از سرپيچى مردم سخن به ميان آورده و مي گويد: «مردم جز شستن به چيزى تن ندادند در حالي كه من در قرآن غير از مسح چيزي نيافتم.» 🍃 امام باقر (علیه السلام ) در توضیح وضوى رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) فرمودند : «دست راست خود را از آرنج تا سر انگشتان شستند و آب را به سوى آرنجها باز نمى گرداند». پاسخ به سوالات و شبهات نماز را ازاین کانال https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi به دست آورید
🌸🌼 آیا « حَيَّ عَلي خَيرِ العَمل» در اذان زمان رسول خدا وجود داشت؟ 🍃 1.بر اساس آنچه كه از روايات اهل بيت پيامبر ( عليهم السلام ) وارده شده معلوم مي شود «حي علي خيرالعمل» جزو اذان بوده و در عهد پيامبراكرم(ص) و تا عهد ابي بكر و قسمتي از عهد عمر در اذان گفته مي شد بعداً عمر دستور دارد آن را از اذان و اقامه حذف كنند. متكلم معروف اشعرى به نام علاء الدين قوشجى (متوفاى 879 ) مى گويد: عمر بن خطاب نسبت به سه چيز هشدار داد و گفت: « سه چيز در عهد رسول خدا رسميت داشت و من از آنها باز مى دارم، و تحريم مى كنم و مؤاخذه مى نمايم: 1. متعه زنان 2. متعه حج 3. گفتن حى على خير العمل». 🍃 در روايتي از ابن عباس سوال كردند: به چه علت «حىّ على خير العمل»، از اذان حذف شده است؟ جواب داد: «عمر مى خواست مردم با تكيه كردن بر نماز جهاد را ترك نكنند و به اين جهت آن را از اذان حذف كرد.» 🍃 2.«محمّد بن ابى عمير» همين سوال از امام رضا عليه السلام پرسيد؛ حضرت فرمودند: علّت ظاهرش را جويا هستى يا از علّت باطنى آن سؤال مى كنى؟ «محمّد» مى گويد: عرض كردم از هر دو مى پرسم. حضرت فرمودند: امّا علّت ظاهرش، آن است كه مردم جهاد را به خاطر نماز ترك نكنند و امّا علّت باطنى آن این است که «خير العمل» ولايت است لذا كسى كه امر به ترك «حىّ على خير العمل» از اذان نمود قصدش اين بود كه بر ولايت تحريص و تحريكى نباشد. 🍃 3.حذف اين فراز از اذان در حالي صورت گرفت كه مسلمانان در زمان پيامبر(ص) به هر دو فريضه «نماز» و «جهاد» اهميت مي دادند و هيچ كدام مانع ديگري نمي شد. علاوه براينكه كساني كه اين فراز از اذان را حذف نموده اند بايد به اين سوال پاسخ دهند كه مگر پيامبر(ص) نمي دانستند خيرالعمل نماز است يا جهاد تا اين فراز را در اذان ذكر ننمايند ولي بعداً ديگران پي به اين مساله برده و آن را از اذان حذف كردند؟ https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱