eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
2.8هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ تعزیه خوانی 📝 سؤال : در برخی مناطق ، به‌خصوص روستاها ، #مراسم_شبیه‌_خوانی برگزار می ‌شود که گاهی اثر مثبتی در نفوس مردم دارد ، برگزاری این مراسم چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : اگر مراسم #شبیه‌_خوانی مستلزم مفسده و مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشد و با توجه به مقتضیات زمان باعث #وهن_مذهب نباشد ، اشکال ندارد ، ولی در عین حال بهتر است ، مجالس وعظ و ارشاد و ذکر #مصائب حسینی و #مرثیه‌خوانی برپا شود .
✅ مقدار مجاز خوردن تربت 📝 پرسش : آیا خوردن روزانه تربت به نیت شفا جایز است؟ مقدار آن چقدر باید باشد؟ 📖 پاسخ : جایز است به اندازه یک عدس از آن را در نصف استکان آب حل کنند و گاهی به قصد استشفاء از آن تناول کنند نه هر روز. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🕌 راه دادن کودک به مسجد 📝 سؤال : آیا راه دادن بچه‌های کوچک به کراهت دارد ؟ 📖 جواب : به مسجد اگر به گونه ای باشد که موجب برای باشد یا احتمال دهند مسجد را نجس کند ، مکروه است ، در غیر این دو صورت اگر باعث علاقه مندی آنان به مسجد و نماز شود ، مستحسن و نیکو است .
✅ روضه شب دوازدهم محرم ؛ مصيبت امام زين العابدين (علیه السلام) 📝 « امام علي بن الحسين عليهما السلام» ـ ملقب به «سجاد»، «زين العابدين»، و «سيد الساجدين» ـ در کربلا حدود 22 سال سن داشت . 📝 فرداي روز عاشورا «عمر بن سعد» جنازه‌هاي لشکر خويش را جمع کرد و بر آنان نماز خواند و دفن کرد ؛ و امام حسين (علیه السلام) و اصحاب او را همچنان در بيابان باقي گذاشت و فرمان حرکت به سوی کوفه را صادر کرد . هر يک از قبايل کوفه و عرب ، براي آنکه خود را نزد «ابن زياد» عزيز کنند ، سرهاي مطهر شهداء را بين خود تقسيم کردند و آنها را بر نيزه زدند و آماده حرکت شدند . 📝 آنگاه زنان و کودکان اهل بيت (ع) را بدون حجاب مناسب بر شتران و چارپايان بدون زين نشاندند و همچون اسراي کفار به سوي کوفه بردند .  📝 چون ابن سعد با اسيران نزديک کوفه رسيد مردم شهر براي تماشا جمع شده بودند . زني از اهل کوفه که از بلندي بر اسيران مشرف بود پرسيد : «شما اسيران کدام طايفه‌ايد» گفتند : «اسيران آل محمد»! آن زن فرود آمد ؛ چادر و مقنعه و جامه‌هايي آورد تا خود را بپوشانند .  📝 اينک ، حال امام سجاد (ع) را تصور کنيد ؛ از يک سو بيماري بر آن حضرت مستولي است ، تب و ضعف بر آن حضرت فشار مي‌آورد؛ از سوي ديگر غم از دست دادن پدر و برادران و عموها و عموزادگان قلبش را مي‌فشارد؛ از طرف ديگر سر بريده شهداء را در جلوي چشمانش دارد ؛ و از همه سخت‌تر و دردناک‌تر اينکه ـ اين مظهر غيرت الهي ـ عمه‌ها و خواهران خود را مي‌بيند که با آن وضع در معرض ديد خائنان و دشمنان هستند …  📝 پيش از ورود اسرا به دارالحکومه ، رأس مطهر امام حسين (ع) را در مقابل ابن زياد گذاشتند . وي عصايي از چون خيزران به دست گرفته بود و با آن بر لب و دندان امام مي‌زد . 📝 اين جسارت وي ، اعتراض بسياري از حاضران را برانگيخت. «زيد بن ارقم» صحابي پيامبر (ص) و از ياران اميرالمؤمنين (ع) در جنگ صفين بود و در آن هنگام پيرمرد شده بود به عبيدالله نهيب زد : «چوب خود را بردار ! به خدا سوگند پيغمبر را ديدم که همين جاي چوب تو را مي‌بوسيد» و سپس شروع به گريستن کرد .  📝 ابن زياد گفت : «اگر نه اين بود که پيرمردي خرف و ديوانه شده‌اي گردن تو را مي‌زدم» . زيد برخاست و در حالي که بيرون مي‌رفت گفت:«اي عرب! از امروز بنده شديد . پسر فاطمه را کشتيد و پسر مرجانه را امارت داديد . به خدا قسم نيکان شما را خواهد کشت و اشرار را به کار خواهد گرفت». 📝 ديگر از کساني که حضور داشت «انس بن مالک» بود که با ديدن سر مطهر امام (ع) و جسارت عبيدالله گريست و گفت : «شبيه ترين مردم است به پيغمبر». 📝 سپس اسرا را بر ابن زياد وارد کردند . وي هنگامي که امام سجاد (ع) را ديد پرسيد :«کيستي؟» فرمود : «علي بن الحسين». 📝 آن ملعون گفت : «مگر علي بن الحسين را خدا نکشت؟» امام فرمود : «برادري داشتم علي نام داشت. مردم او را کشتند». ابن زياد گفت:«خدا کشت» امام فرمود:«الله يتوفي الانفس حين موتها» ابن زياد خشمگين شد و گفت : «در پاسخ من دليري مي‌کني؟ او را ببريد و گردن بزنيد». پس حضرت زينب گفت:«اي پسر زياد! هر چه خون از ما ريختي بس است» و امام را در آغوش گرفت و فرمود:«والله از او جدا نمي‌شوم. اگر مي‌خواهي او را بکشي مرا نيز بکش». 📝 ابن زياد کمي به آن دو نگريست و گفت : «عجبا که اين زن دوست دارد با برادرزاده‌اش کشته شود ! او را رها کنيد که با اين بيماري که دارد خواهد مرد»… امام سجاد (ع) سپس رنج سفر به شام و غم اسيري و عذاب در دربار يزيد را تحمل کرد… و تا پايان عمر شريفش، همواره در اندوه مصيبت کربلا بود… 📝 روايت کرده‌اند که مردي بطّال و دلقک در مدينه زندگي مي‌کرد که به هزل و مزاح خود مردم مدينه را مي‌خنداند . وي روزي گفت: «علي بن الحسين مرا مانده و عاجز گردانده است ؛ چرا که هر چه تلاش کردم هيچ نتوانستم وي را به خنده افکنم».  📝 امام سجاد (ع) در محرم سال 94 (يا 95) هجري ، هنگامي که 57 سال داشت، با زهر يکي از فرزندان «عبدالملک مروان» مسموم شد و در بستر احتضار افتاد . 📝 حضرت در اين ايام ، تمامي فرزندان خود را جمع کرد و فرزند بزرگوارش «محمد بن علي عليه السلام» - که او نيز در مصيبت کربلا حضور داشت و در آن زمان کودکي 4 ساله بود – را وصي خود قرار داد و وي را «باقر» ناميد و امر ساير فرزندان خود را به آن جناب واگذار کرد و به آنان موعظه و وصيت نمود .  📝 سپس امام باقر را به سينه چسباند و فرمود : « تو را وصيت مي‌کنم به آنچه وصيت کرد مرا پدرم در هنگام شهادت خود و گفت که پدرش او را وصيت کرده بود به اين وصيت در هنگام وفات خود که : زنهار ستم مکن بر کسي که ياوري بر تو غير از خداوند ندارد » . 📝 آورده‌اند که چون حضرت (علیه السلام) وفات کرد، تمامي مدينه در ماتمش عزادار گشت و مرد و زن و سياه و سفيد و صغير و کبير در مصيبتش نالان شدند و از زمين و آسمان آثار اندوه نمايان بود . 👇👇👇
👆👆👆 👈الا لعنة الله علي القوم الظالمين و سيعلم الذين ظلموا أي منقلب ينقلبون👉 آنچه بايد بدان توجه فراواني داشت اينکه آن حضرت ، فقط در سفر کاروان امام حسين (علیه السلام) از مکه به کربلا ، و در روزهاي منتهي به عاشورا بيمار بود . راز اين امر هم آن زمان آشکار شد که تمامي فرزندان و اهل بيت امام (علیه السلام) ـ حتی علي اصغر شش ماهه ـ در روز عاشورا به شهادت رسيدند یا به سختی زخمی شدند . هنگامي که «شمر» با اراذلش به خيمه‌ها حمله کرد مي‌خواست آن حضرت را بکشد اما يکي از لشکريان دشمن به نام «حميد بن مسلم» ـ و نيز گفته‌اند خود «عمر بن سعد» ـ بيماري حضرت را به شمر يادآور شد و با تلاش بسيار ، مانع از شهادت ايشان گرديد . پس بيماري حضرت سجاد (علیه السلام) تنها منحصر به همان چند روز بود ؛ و زشت است براي شيعه اهل بيت (علیه السلام) که اين را نداند و از آن حضرت با القابي همچون « زين العابدين بيمار » ياد کند ! 1. شيخ عباس قمي ؛ منتهي الآمال ؛ با کوشش و تلخيص آيةالله رضا استادي ؛ قم : دفتر نشر مصطفي ، 1380 2. سيد بن طاووس ؛ اللهوف في قتلي الطفوف ؛ قم : منشورات الرضي ، 1364 3. شيخ عباس قمي ؛ نفس المهموم ؛ ترجمه و تحقيق علامه ابوالحسن شعراني ؛ قم: انتشارات ذوي‌القربي ، 1378
#تطهیر_موکت 📝 سؤال : کیفیت #تطهیر_موکت_چسبیده به زمین چگونه است ؟ 📖 جواب : بعد از #زوال_عین_نجاست آب لوله متصل به #کر را وصل کند به جای نجس به‌گونه‌ای که همه آن محل را فرا بگیرد و بنا بر احتیاط واجب با جابجا شدن آب در حین اتصال به کر هر چند با فشار آب و یا دست کشیدن ، #پاک می‌شود .
﷽؛ 📝 چرا شمر این جانباز جنگ صفین در رکاب امام علی (ع) در نهایت قاتل امام حسین (ع) شد ؟! 📖 «شمر بن ذی‌الجوشن ضبابی کلابی» ، با کنیه «أبو السابغه» از افرادی است که دست خود را به خون امام حسین (ع) و یارانش آغشته کرد . در وصف ظاهری او گفته‌اند که نشانه‌های بیماری برص در صورتش نمایان بود . 📖 امام حسین (ع) در واقعه کربلا ، او را پسر زن بُزچران (یَا ابْنَ رَاعِیَةِ الْمِعْزَى ) خطاب کرده است . 📖 با این حال ، او به ظاهر از اشراف کوفه بود و به طور طبیعی در حوادث مرتبط با کوفیان ،‌ حضور داشت . در نهایت شمر توسط سپاهیان مختار کشته شد . ✅ حضور شمر در صفین و جانبازی او 📖 شمر از افرادی بود که در جنگ صفین در سپاه امام علی (ع) حضور داشت . او نه تنها در سپاه امام بود ، بلکه حتی در این جنگ جراحت‌هایی نیز برداشت . مجروح شدن شمر در این جنگ را بسیاری از منابع ذکر کرده‌اند : مسلم بن عبدالله ضبابی گوید : «شمر نیز با ما [در سپاه امام علی(ع)] بود . ادهم بن محرز با وی مبارزه کرد و با شمشیر صورت شمر را زد . شمر نیز ضربتى به او زد اما ضربه‌اش اثرگذار نبود . پس شمر پیش یاران خویش بازگشت و آبى نوشید، آن‌گاه نیزه‌ای گرفت و رجزخوان رفت و به ادهم حمله برد و با نیزه ، ضربه‌ای محکم به او وارد کرد و گفت : این ضربه من در مقابل آن ضربه تو با این حال نمی‌توان در مورد نیت شمر از حضور در سپاه امام علی (ع) با قطعیت صحبت کرد . صفین ، جنگی میان سپاه شام و عراق بود ، بنابراین، شاید او به جهت تعصبات قوم و قبیله‌ای در این جنگ شرکت کرده و حتی شاید به پیروزی امید داشته و حضور در این جنگ را در راستای منافع خود می‌دانست. البته این امکان را نیز نمی‌توان دور از نظر داشت که او در آن مقطع، واقعاً و قلباً هوادار امام علی (ع) بوده ، اما بعدها طوفان حوادث اثری از این دلدادگی باقی نگذاشت . ✅ شمر و واقعه کربلا 📖 به طور قطع و یقین ، شمر در واقعه کربلا و در مخالفت با امام حسین (ع) نقشی بسیار برجسته داشت . 📖 او هنگام بیعت کوفیان با مسلم بن عقیل ، رویکرد تخریبی خود را آغاز کرد و در مقطعی همراه تعدادی دیگر ، بر فراز بام آمده و خطاب به یاران مسلم بن عقیل می‌گفت : « اى مردم کوفه ! از خدا بترسید و بر فتنه‌انگیزى شتاب مکنید و اتحاد این امت را از میان مبرید . سواران شام را به این‌جا نکشانید که پیش از این مزه آن‌را چشیده‌ اید و شوکت ایشان را آزموده‌ اید . 📖 پس از حضور امام حسین (ع) در عراق و در خواست بازگشت از طرف حضرتشان و اندک ملایمتی از طرف عمر بن سعد ، این شمر بود که ابن زیاد را تحریک کرد تا خواسته امام حسین (ع) را رد کرده و امام را میان بیعت و جنگ در تنگنا قرار دهد . 📖 ابن زیاد ، شمر را همراه نامه‌ای به سمت عمر بن سعد فرستاد و دستور داد که یا از امام بیعت بگیرد و یا او را بکشد و اگر عمر بن سعد از این کار خودداری کرد ، شمر جایگزین او و فرمانده سپاه کوفه گردد . 📖 در نهایت شمر فرمانده سمت چپ سپاه کوفه شدو در بسیاری از گفتارها و جدال‌های لفظی شرکت داشته و در این بین، به امام حسین (ع) و سپاهیانش نیز اهانت‌هایی کرد . 📖 در برخی از نقل‌ها ، شمر کسی بوده که سر امام حسین (ع) را از تن جدا کرده است  و حتی برخی از منابع این قول را مشهورتر دانسته‌اند . 📖 او پس از قتل امام حسین (ع) ، فرمان کشتن امام سجاد (ع) - که در بستر بیماری قرار داشت - را نیز صادر کرد . مردى از اصحاب شمر گفت : سبحان الله ! آیا باید جوان کم سن و سالى را که جنگ هم نکرده است بکشیم ؟ در این هنگام عمر بن سعد دخالت کرده و گفت : متعرض این زنان و این بیمار نشوید . 📖 پس از واقعه کربلا ، او تعدادی از سرها را به سمت کوفه برد همچنین ابن زیاد ، او را به همراه تعدادی دیگر مسئول بردن اسرای کربلا به شام کرد و او از کسانی بود که اسراء را به شام، نزد یزید بردند . 📖 اما در این‌که چرا شمر - این جانباز جنگ صفین - به قتل امام حسین(ع) در کربلا دست زد ، نکته‌ای قابل بررسی است . کشتن امام حسین (ع) ، عملی نبود که شخصی بتواند با اندک گمراهی بدان دست‌ بزند و یک‌روزه چنین رویکردی را برگزیند . 📖 در این زمینه بد نیست که بدانیم او مدت‌ها قبل از عاشورا و در زمان حکومت معاویه از فرهنگ شیعی فاصله گرفته بود و در همین راستا او از افرادی بود که با گزارش‌های خود زمینه شهادت حجر بن عدی و یارانش را فراهم آورد . 📖 مدتی بعد او نقش اصلی را در شهادت امام حسین (ع) بر عهده داشت و البته همچنان خود را ظاهر الصلاح نشان داده و در صدد توجیه رفتار ظالمانه خود بود : ابواسحاق سبیعی می‌گوید : «شمر همراه ما نماز می‌خواند و پس از نماز ، دستانش را رو به آسمان گرفته و می‌گفت : خدایا ! تو شریف هستی و شرافت را دوست داری ، تو آگاهی که من شریف هستم ! پس مرا ببخش ! به او گفتم : چگونه خداوند تو را ببخشد در حالی‌که در قتل پسر پیامبر (ص) نقش داشته‌ای ؟! 👇👇👇
👆👆👆 گفت : وای بر تو ! چه باید می‌کردیم ؟! اینها (فرماندهان) دستوری به ما دادند و ما با آن مخالفت نورزیدیم. اگر با آنها مخالفت می‌کردیم، سرنوشتمان از شتران آبکش بدتر بود» .  بدیهی است که این بهانه‌ها مجوّز انجام چنین جنایتی نبود و بنابر حدیث نبوی «لا طاعة فی معصیة الله»  چنین اطاعتی مردود و باطل بود . 📖 این عمل شمر نشان از این دارد که عمل صالح - حتی جانبازی در رکاب امام علی (ع) – به تنهایی نباید موجب غرور افراد شود؛ چون هیچ تضمینی در رستگاری دائمی فرد وجود ندارد. ایمان و اعتقاد شمر – حتی اگر از روی فهم و یقین هم بود – در نهایت مغلوب دنیاپرستی و منفعت طلبی او شد و به همین دلیل، او خواسته‌های نفسانی را بر خواست الهی مقدم داشت و به بدترین جنایت دست زد. 📖 در قرآن نیز از این‌گونه افراد یاد شده که پس از دیدن آیات و معجزات الهی ، مجدد از شیطان پیروی کرده و در مسیر گمراهی قرار می‌گیرند : «و خبر آن کسى را براى آنان بخوان که آیات خویش را بدو ارزانى داشتیم اما او از آنها کناره گرفت و شیطان در پى او افتاد و از گمراهان شد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
📝 قاتل امام حسین (ع) شمر است ، یا سنان بن انس ؟  📖 در این مورد نیز مانند بسیاری از موضوعات تاریخی اختلاف نظر وجود دارد . (ره) در این باره می‌گوید : «وَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ- عَلَیْهِمَا السَّلَامُ- قُتِلَ بِکَرْبَلَاءَ، وَ قَاتِلُهُ سِنَانُ بْنُ أَنَسٍ لَعَنَهُ اللَّه‏»؛ امام حسین (ع) در کربلا به دست سنان بن انس به شهادت رسید . می‌گوید : «وَ بَدَرَ إِلَیْهِ خَوَلِیُّ بْنُ یَزِیدَ الْأَصْبَحِیُّ لَعَنَهُ اللَّهُ فَنَزَلَ لِیَحْتَزَّ رَأْسَهُ‏ فَأُرْعِدَ فَقَالَ لَهُ شِمْرٌ فَتَّ اللَّهُ فِی عَضُدِکَ مَا لَکَ تُرْعَدُ. وَ نَزَلَ شِمْرٌ إِلَیْهِ فَذَبَحَهُ ثُمَّ دَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى خَوَلِیِّ بْنِ یَزِیدَ فَقَالَ احْمِلْهُ إِلَى الْأَمِیرِ عُمَرَ بْنِ سَعْد»؛  پس از این خولى اصبحى پیش آمده تا سر از بدن مبارکش جدا سازد ، اما لرزه بر اندامش افتاد نتوانست به این کار خطیر اقدام نماید ، شمر که او را بی‌‌چاره یافت، گفت خدا بازوى ترا از کار بیندازد ؛ چرا این قدر می‌‌لرزى ! آن‌گاه خود او پیش آمد و سر مبارکش را از بدن جدا کرد. سر بریده امام حسین (ع) را به خولى داد و گفت آن‌را به عمر بن سعد تسلیم کن . ، در این‌گونه موارد می‌توان گفت شاید یک نوع تسامح وجود داشته باشد ، به این معنا که یکی سبب باشد و یکی مباشر . مثلاً در همین رابطه در عرف هم شمر را قاتل امام حسین (ع) می‌دانند ،  هم عمر سعد را . همین‌طور ابن زیاد و یزید را . چنان‌که مشهور است ، قاتل امام حسین (ع) سنان بن انس بوده ، به عنوان کسی که آخرین ضربات کاری را بر بدن مبارک امام وارد کرد ، اما می‌توان شمر را هم قاتل نامید ، به عنوان کسی که سر مبارک امام را از بدن نیمه‌جانشان جدا نمود . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
📝 سر مطهر امام حسین (علیه السلام) در چه مکانی دفن شده است ؟ 📖 بنابر نقل مشهور ، سر امام حسین (علیه السلام) در کربلا به بدنش ملحق شده است : 1⃣ سید بن طاووس در لهوف : «و اما سر حسین (علیه السلام) روایت شده که آن را برگردانده و در کربلا با پیکر شریفش دفن کردند و عمل طایفه شیعه هم بر طبق همین معنا که گفتیم بوده است ».  از این کلام فهمیده می شود که عقیده شیعه بر آن است که سر امام حسین (علیه السلام) به جسد در کربلا ملحق شده است . 2⃣ شیخ طبرسى (ره) در « تاج الموالید » : « برخی از اصحاب امامیه گفته اند : سر امام حسین (علیه السلام) از شام آورده شد و به بدن آن حضرت در کربلا ضمیمه شد . 3⃣ همچنین ابن فتال نیشابورى (متوفای 508ق) در « روضة الواعظین » ، و ابن نما حلی (متوفای 841ق) در « مثیر الاحزان » ، همین نظریه علماى امامیّه را ذکر کرده اند . 4⃣از کتاب های قدیمی که در آن تصریح شده ؛ سر مطهر امام حسین (علیه السلام) در کربلا در بیستم ماه صفر به جسد ملحق شده کتاب « الآثار الباقیة » ابوریحان بیرونى (قرن 4-5) است . ابوریحان در این کتاب گوید : « و فى العشرین ، ردّ رأس الحسین الى مجثمه، حتّى دفن مع جثّته ؛ و فیه زیارة الاربعین ، و هم حرمه بعد انصرافهم من الشام » ؛ و در روز بیستم آن (ماه صفر) سر حسین (علیه السلام) را به بدنش ملحق شده و در همان جا دفن شد . 5⃣ ابن جوزی (متوفای 654ق ) در « تذکرة الخواص » می گوید : « مشهورترین اقوال این است که سر حسین بن علی (علیه السلام) از مدینه به کربلا آورده شد و به همراه جسد دفن شد . 6⃣ زکریا بن محمد قزوینى (متوفای 682ق) در کتاب « عجائب المخلوقات » گوید :  « الیوم الاول منه عید بنى امیه ادخلت فیه رأس الحسین رضى اللّه عنه بدمشق و العشرون منه رُدَّت رأس الحسین الى جثته » ؛ روز اول از ماه صفر عید بنى امیّه است که در آن روز سر حسین (علیه السلام) را وارد دمشق کردند و روز بیستم از ماه صفر سر حسین (علیه السلام) بر جسم مبارکش در کربلا برگردانیده شد . از قدیمی ترین منابع تاریخی که این نظر مشهور در آن مشاهده می شود ، کتاب « الآثار الباقیة » تألیف ابوریحان بیرونى (قرن 4-5) است . شواهدی هم وجود دارد که هنگام حرکت دادن سر امام به سمت کوفه ، این سر مبارک مدتی در محلی نزدیک به قبر امام علی ( علیه السلام) نگهداری می شد . ✍ پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت استاد انصاریان
﷽؛ ✅ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود : " اگر كسى به فردى ستم كرد ، سپس براى طلب حلاليت دست رسى به او نداشت ، بايد براى او از خداوند طلب مغفرت كند ; زيرا اين كار براى ستمكار كفاره است ".
🌸🌼 حجت الاسلام والمسلمین قرائتی: در چهار مركز، انسان مسافر می تواند نمازش را تمام بخواند: 🍃 مركز الوهيت و خداپرستی : مكه 🍃 مركز نبوّت : مسجد پيامبر «صلی الله علیه و آله» در مدينه 🍃 مركز ولايت: مسجد كوفه (محل حکومت امیرالمؤمنین «علیه السلام» و امام زمان «عَجّلَ اللهُ تَعالی فَرجهُ الشّریف») 🍃 مركز شهادت: حرم امام حسين «علیه السلام» 📚 پیوند های نماز؛ حجت الاسلام قرائتی؛ ص 44 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
✨حرم امام حسین علیه السلام✨ 🌼قسمت اول🌼 💥امام صادق علیه السلام فرمود : در چهار مکان نماز تمام است : 1⃣ مسجدالحرام🍃 2⃣ مسجدالنبی صلی الله علیه و آله وسلم🍃 3⃣ مسجد کوفه🍃 4⃣ حرم امام حسین علیه السلام ۱🍃 💥اینها را اماکن تخییر می نامند، یعنی مکانهایی که مسافر می تواند نماز را تمام یا شکسته بخواند. 💥محل دفن امام حسین علیه السلام و اطراف قبر ایشان تا جایی که حرم نامیده می شود ، دارای احکام خاصی است که به برخی از آنها اشاره می کنیم : 1⃣ یکی از چهار مکانی که مسافر می تواند نمازش را تمام بخواند حرم اباعبدالله الحسین علیه السلام است۲. این مطلب از دو جهت قابل توجه و دارای اهمیت است :🍃 💫الف : حرم امام حسین علیه السلام در ردیف حرم خداوند تعالی و حرم رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم قرار گرفته است. 💫 ب : در حدیثی آمده است : سرّ آنکه مسافر می تواند نماز خود را تمام بخواند، بدان جهت است که در این جاها نباید احساس غربت کند و مثل آن است که در خانه خود نماز می خواند چون : مسجدالحرام ( خانه الوهیّت ) اولین خانه ای است که برای مردم بنا شده است، 🌷 { إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکا وَ هُدیً لِلْعَالَمِینَ } سوره آل عمران، آیه ۹۶🌷 🌷 و معمار آن خانه حضرت ابراهیم ، پدر همه مسلمانان است،🌷 🍂چون قرآن می فرماید : 🌷{ مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاکٌمُ الْمُسلِمینَ مِن قَبْلُ} سوره حج آیه ۷۸🌷 🌷و هیچ کس در خانه پدری نمازش را شکسته نمی خواند.🌷 🍂و مسجد النبی( مکان نبوت ) و مسجد کوفه ( مکان ولایت و حکومت حضرت علی علیه السلام ) نیز چنین است، چون پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرموده است : ُ 🌷اَنَا وَ عَلیٌ اَبَوٰا هٰذِهِ الْأُمَّة🌷 🌷من و علی دو پدر این امت هستیم.🌷 و در حرم امام حسین علیه السلام ( مکان شهادت ) که یادآور شهادت است، همه حکم شاهد و حاضر را دارند و حاضر (غیر مسافر) نیز نمازش تمام است. 2⃣ تمام روضه شریف حرم مطهر امام حسین علیه السلام و رواقها و مسجد متصل به آن همین حکم را دارد و مسافر می تواند در آنجا نیز نماز را تمام بخواند ،۳ ولی در غیرروضه شریفه ؛ احتیاط مستحب است که مسافر نمازش را شکسته بخواند.۴🍃 3⃣ مسافر میتواند در اماکن تخییر بدون نیت تمام یا شکسته ،نماز را شروع کند و در وسط آن یکی را اختیارکند و بر همان اساس نماز را به پایان ببرد و حتی در اثنای نماز می تواند نیت را برگرداند ، مثلاً به نیت شکسته خواندن ، نماز را شروع کرده و در اثنای نماز قصد کند که نماز را چهار رکعتی تمام کند و همچنین به عکس ( تا وقتی که محل عدول نگذشته باشد ) پس اگر به نیت نماز چهاررکعتی شروع کند،و در رکعت اول یا دوم تصمیم بگیرد که نماز را شکسته بخواند اشکال ندارد.۵🍃 4⃣ حکم تخییر مخصوص نماز است،بنابراین، شخص مسافر حتی اگر تمام روز را در حرم امام حسین علیه السلام یا در کربلا بماند، نمی تواند روزه بگیرد،مگر روزه مستحب با نذر که حکم جداگانه دارد.۶🍃 ✍ رو نوشت ۱)وسائل الشیعه ج۵،ص۵۴۶ ۲)تحریر الوسیله، ج۱،ص۲۶۴،القول فی احکام المسافر،م۸،توضیح المسائل،م۱۳۵۶ ۳)به فتوای برخی از مراجع معظم تقلید ،نماز مسافر تنها در اطراف ضریح مقدس و زیر گنبد و در جاهای دیگر شکسته است. ۴ و ۵ و ۶) تحریر ااوسیله ج ۱' ص۲۶۴،القول فی احکام المسافر،م۸،م ۱۰ {احکام حسینی استاد عزیزم حجت الاسلام والمسلمین حاج محمد حسین فلاح زاده} 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
✨حرم امام حسین علیه السلام✨ 🌼قسمت دوم🌼 5⃣ حفظ احترام حرم واجب است و هر کاری که بی احترامی به آن باشد حرام است؛ مثل آب دهان انداختن یا باکفش وارد شدن.۱🍃 6⃣ نماز خواندن در آنجا ثواب بسیار دارد و در برخی روایات وارد شده که ثواب در حرم امامان از ثواب نماز در مسجد بیشتر است.۲🍃 7⃣ توقف جنب و حائض و نفساء در حرم امامان علیهماالسلام، بنابر احتیاط جایز نیست، ولی عبور از آن به طوری که از یک در وارد و از در دیگر خارج شود ،اشکال ندارد و احتیاط مستحب است که در آن حال از داخل حرم عبور نکند، این حکم اختصاص به اطراف ضریح (روضه شریفه) و رواق ها دارد ، ولی صحن ها و حرم امامزاده ها این حکم را ندارد.۳🍃 8⃣ زن مستحاضه می تواند به مسجد یا حرم امامان معصوم علیهماالسلام برود و در آنجا توقف کند، حتی مستحاضه متوسطه و کثیره ، ولی احتیاط مستحب است اگر غسل هایی که برای نماز گفته شده انجام نداده در آنجا توقف نکند.۴🍃 9⃣ چون حرم امام حسین علیه السلام مکان مقدسی است، اگر انسان کار خیری انجام دهد؛ مثلاً قرآن تلاوت کند یا به فقیری صدقه دهد ،ثواب بیشتری دارد و اگر گناهی مرتکب شود، مثلاً دروغ بگوید یا غیبت کند یا به نامحرمی نگاه کند ، عذاب افزون تری خواهد داشت و اگر آن گناه موجب حد یا تعزیر باشد، به جهت حرمت شکنی آن مکان ،مجازات بیشتری خواهد شد.🍃 رونوشت : ۱)استفتائات امام خمینی ، ج ۱، ص۴۷. ۲)العروة الوثقی،ج۱ ص۴۵۲،م۵؛ تحریر الوسیله،ج۱،ص۱۵۱،وص۵۹۶. ۳و۴)العروةالوثقی ، ج۱،صفحات ۲۰۳ و ۲۳۸. تحریر الوسیله ج۱ فصل فی الاستحاضه ص۵۹،م۸ و ص ۲۵۳ م۱۸ {احکام حسینی استاد عزیزم حاج محمد حسین فلاح زاده دامت برکاته} 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺
♨️ تعريف غيبت 📛 سؤال : وقتی صحبت می کنیم ، چه سخنی محسوب می شود ؟ ⛔️ جواب : غيبت آن است كه در ، با و بر او ، و پوشیدۀ او را نقل کنند .
✅ تبلیغات انتخاباتی در مجلس روضه 📝 سوال : در ایام انتخابات در بعضی موارد وقتی روضه دعوت میکنند یا روضه میرویم بعد از روضه تبلیغ انتخاباتی میکنن آیا هتک حرمت به امام حسین نیست ؟ 📖 جواب : بر همه مومنین و مومنات لازم است از تبلیغات انتخاباتی در جلسات عزاداری سید الشهداء علیه السلام خودداری کنند .‌ ✅ گل مالی کردن بدن و لباس در عزاداری 📝 سوال : آیا گل مالیدن به سر و صورت و لباس در دسته جات عزاداری ائمه جایز است ؟ 📖 جواب : به مقدار کم مانعی ندارد ولی به صورتی که در برخی از مناطق انجام می دهند و حوضچه از گل درست کرده و در آن وارد می شوند جایز نیست .‌ ✅ تصاویر منتسب به ائمه علیهم السلام 📝 سوال : آیا این عکس هاى نقّاشى شده که به امام على (علیه السلام) یا امام حسین (علیه السلام) یا ابوالفضل العباس (علیه السلام) و ... نسبت مى دهند حقیقت دارد ؟ آیا نصب آنها در خانه و مساجد و دیگر جاها اشکال دارد ؟ 📖 جواب : این عکسها واقعیّت ندارد ; ولى چنانچه تصاویر نامناسبى نباشد ، و اهانتی در آن نباشد و نسبت قطعى به آن بزرگواران ندهند ، اشکالى ندارد .‌  ولی در مساجد باید پرهیز شود .‌
#حضرت_استاد_انصاریان " ابی عبدالله محور #کرامت ، #سیادت و #عشق است و خداوند همه خوبی‌ها را در دنیا به او داده است ".
" مردی که 16 بار پای پیاده به حج رفت ، علیه‌السلام را کشت ".
✅ خروج از خانه بدون اجازه شوهر 📝 سؤال : آیا در #دوران_عقد که دختر به #خانه_شوهر نرفته است ، خروج او از خانه پدر نیاز به #اجازه_شوهر دارد ؟ 📖 جواب : در فرض سؤال ، نیاز به اجازۀ شوهر ندارد .
﷽؛ ✅ سجده واجب قرآن 📝 سؤال : آیا در ، رعایت نماز لازم است ؟ 📖 جواب : در سجدۀ واجب قرآن بايد بر چيزهايی سجده کنید که در نماز سجده بر آن صحیح است ، ولی رعایت بقیۀ شرايط سجدۀ نماز ، مانند رو به قبله بودن ، با وضو بودن و امثال آن لازم نيست . همچنین در سجدۀ واجب قرآن واجب نیست ، ولی مستحب است ، و بهتر است اين ذکر گفته شود : لااله الّا الله حقاً حقاً ، لااله الّا الله ايماناً وتصديقاً ، لااله الّا الله عبوديّتاً ورقّاً ، سجدتُ لک يا ربّ تعبّداً و رِقّاً ، لامستنکفاً ولامُستکبراً ، بل أنا عبدٌ ذليلٌ ضعيفٌ خائفٌ مستجيرٌ . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ طبق نظر حضرت آیت الله خامنه‌ای (مد ظله العالي) 📝 نماز عبادتی است كه انسان را از فحشا و منكر بازمى ‏دارد ، نماز ستون دين است ، اگر قبول شود ، بقیۀ اعمال هم قبول مى ‏شود و اگر رد شود بقیه هم رد مى ‏شود . عبادتی است شامل نیّت ، قیــام ، تکبیرةُ الإحرام ، قرائت ، رکوع ، سجود ، ذکر ، دعا ، تشهّد و سلام که با شرایط و شیوه ی خاصّی انجام میشود . 🕋 قبله رو به قبله بودن در نمازهاى واجب - چه يوميه و چه غير يوميه حتى نماز ميّت - واجب است ، همچنين نماز مستحبى اگر در حال ایستاده یا نشسته خوانده شود ، باید رو به قبله باشد ، اما اگر در حال راه رفتن یا سواره خوانده ‏شود ، رو به قبله بودن معتبر نيست . 📙پوشش نمازگزار مقدار واجب پوشش در حال نماز : • مرد بايد در حال نماز عورتين خود را بپوشاند ، هر چند كسي او را نمي‌بيند و بهتر است از ناف تا زانو را بپوشاند . • زن بايد هنگام نماز تمام بدن و موي خود را با پوششي كه كاملاً بدن را مي‌پوشاند ، بپوشاند ، ولي پوشاندن صورت به مقــداري كه شستن آن در وضو واجب است و دستها تا مچ و پاها تا مفصل ساق لازم نيست . شرايط لباس 1. پاک باشد . 2. غصبي نباشد . 3. از اجزاء مردار نباشد . 4. از حيوان حرام گوشت نباشد . 5. طلابافت نباشد . 6. از ابريشم خالص نباشد . (شرط 5 و 6 اختصاص به مرد دارد). 🕌 مکان نمازگزار 1. غصبي نباشد . 2. بي حركت باشد . 3. خاک یا سنگ یا ... که هنگام سجده پیشانی بر آن گذاشته می شود، پاک باشد . 4. بین زن و مرد حداقل یک وجب فاصله باشد (بنابراحتیاط واجب). 5 . مسطح باشد.(یعنی جای پيشانى نمازگزار از محل ایستادن او بيش از چهار انگشت بسته ، پست‏تر يا بلندتر نباشد). 📻 اذان و اقامه برای نمازگزار (مرد و زن) مستحب مؤکّد است پیش از نمازهای واجب پنج گانه ، اذان و اقامه بگوید و بهتر است ترک نشود ، به خصوص اقامه ، ولی بقیۀ نمازها اذان و اقامه ندارند . ❤️حضور قلب شایسته است نمازگزار در سرتاسر نماز ـ افعال و اذکار ـ حضور قلب داشته باشد ، حضور قلب یعنی کاملاً به نماز و آنچه که می گوید توجه و التفات داشته باشد ؛ زيرا آن مقدار از نماز، نماز محسوب مي شود که با حضور قلب باشد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 📝 احکام نموداري نماز (بخش اول) شامل : تعریف و مقدمات نماز می باشد .
﷽؛ ✅ برداشتن اعضاي سجده از روي زمين در حال سجده 📝 سؤال : اگر يکي از از زمين برداشته شود ، نماز باطل است ؟ 📖 جواب : اگر هنگامی که گفته می شود ، يکی از عمداً از زمين بلند شود ، نماز باطل می‌شود . ولی موقعی که ذکر گفته نمی شود ، اگر ـ غیر از پیشانی ـ عضوی از زمين بلند شود ، اشکال ندارد . اگر پيش از تمام شدن ذکر ، سهواً از مهر بلند شود ، نباید دوباره بر گذاشته شود و بايد آن را يک سجده حساب کند . ولی اگر عضو دیگری غیر از پیشانی سهواً از زمين بلند شود ، بايد دو مرتبه بر زمين گذاشته شود و ذکر گفته شود . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐