eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 مسئله : فضله پرندگان حرام گوشت، نجس است. نظر امام _____________________ 🌸 مسئله : فضله و بول پرندگان حلال گوشت و حرام گوشت نجس نیست، ولی احتیاط مستحب پرهیز از حرام گوشت است مخصوصا از بول خفاش. نظر مکارم شیرازی ______________________ 🌸 مسأله : فضله پرندگان حرام گوشت پاك است ولي خوب است احتياطاً از آن اجتناب شود خصوصاً در خفاش و مخصوصاً نسبت به بول آن. نظر صافی ______________________ 🌸 مسأله : بول و فضله پرندگان حرام گوشت پاك، و بهتر اجتناب از آنهاست. نظر سیستانی ______________________ 🌸 مسأله : فضله پرندگان حرام گوشت ، نجس است و فضله خفاش ، بنابر احتياط نجس است . نظر بهجت و محفوظی ______________________ 🌸 مساله : فضله پرندگان حرام گوشت، نجس است. نظر نوری همدانی ______________________ 🌸 مسأله : بول و فضله پرندگان حرام گوشت پاك است، ولى احوط اجتناب است. نظر وحید خراسانی ______________________ 🌸 مسئله : فضله پرندگان حرام گوشت نجس نیست. نظر مقام عظمی ولایت ______________________ 🌸 مسئله : بنابر احتیاط، باید از فضله پرندگان حرام گوشت اجتناب کرد. نظر شبیری زنجانی ______________________ 🌸 مسئله : فضله پرندگان حرام گوشت، پاک است. نظر فاضل لنکرانی ______________________ 🌸 مسئله : فضله پرندگان حرام گوشت پاك است. نظر مظاهری @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
🔰 مبدأ محاسبه حد ترخص با توجه به مناطق جدید‌الإحداث در حاشیه شهرها 🔹امروزه با گسترش برخی شهرها ، در قسمت‌هایی از اطراف آن‌ها ساخت و سازهایی صورت گرفته است. برخی از مردم این مناطق را جزء شهر حساب می‌کنند و معتقدند شهر بزرگ‌تر شده است . اما برخی دیگر، آن‌ها را مناطق مستقل به حساب می‌آورند . در این‌گونه موارد ، مقدار حد ترخص و مسافت شرعی شهر را باید از انتهای شهر حساب کرد ،‌ یا از انتهای این مناطق ؟ 🔸پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی : آن‌چه مهم است ، این است که عرف شروع سفر را از کجا می‌داند . اگر عرفاً سفر بعد از مناطق جدید شروع می‌شود ، حتی اگر جزء شهر نباشند ، باید مسافت شرعی و حد ترخص را از انتهای این مناطق حساب کرد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💎 نماز در حدّ ترخّص مسافری که به وطن خود می رود، وقتی به حدّ ترخّص برسد، نمازش چگونه است؟ رسیدن به حدّ ترخّصِ وطن، برای تمام خواندن نماز، کافی است؛ ولی احتیاط در تأخیر تا ورود به شهر است. مسافری که به جایی می رود که می خواهد ده روز در آنجا بماند، وقتی به حدّ ترخّص برسد، نمازش چگونه است؟ رسیدن به حدّ ترخّص شهری که قصد ماندن ده روز را دارد، بنا بر احتیاط واجب موجب اتمام نیست. و احتیاط واجب در جمع بین قصر و اتمام و یا تأخیر در نماز تا ورود به شهر است. @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه ❄️
﷽؛ 🌷 وجود مانع در اعضای وضو اگر بعد از گذشت مدتی از وضو، متوجه وجود مانع در اعضای وضو شوم، و ندانم این مانع از قبل بوده یا خیر، آیا دوبار وضو بگیرم، و نماز بخوانم؟ اگر بعد از وضو چیزی که مانع از رسیدن آب است در اعضای وضو ببیند، و نداند موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده، وضوی او صحیح است. ولی اگر بداند که ‌در وقت وضو ملتفت آن مانع نبوده، احتیاط واجب آن است که دوباره وضو بگیرد. 🌷 استفاده از وام دیگران آیا کسی که نیاز مبرم به وام دارد، می تواند وام ازدواج شخص دیگری را در إزاء مبلغی پول از او دریافت کند، و اقساط آن وام را پرداخت نماید؟ اگر بانک وام ازدواج را به یکی از زوجین بدهد، دریافت آن مبلغ از آن فرد، قرض گرفتن از او می باشد؛ و پرداخت مبلغی علاوه بر اصل وام، ربا و حرام است. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ● خوب شنیدن ! 🌷 حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود : «عَوِّدْ اُذُنـَكَ حُسْنَ الاِسْتِماعِ وَ لا تُصغِ اِلى ما لا يَزيدُ فى صَلاحِكَ استِماعُهُ فَاِنَّ ذلِكَ يُصدِئُ الْقُلوبَ وَ يوجِبُ الْمَذامَّ» " گوش خود را به شنيدن خوبى‏ ها عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمى‏ افزايد گوش مسپار، زيرا اين كار، دل‏ها را زنگار مى‏ زند و موجب سرزنش مى‏ شود ". 📚 غرر الحکم؛ ص457 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🌷 استفاده از گوشت قربانی نذری 📝 پرسش : استفاده قسمتی از قربانی های متفرقه (نذر یا ...) برای مصارف شخصی چه حکمی دارد؟ 📖 پاسخ : اگر نذر مخصوص فقرا بوده نمی تواند از آن بردارد مگر خودش فقیر باشد. اگر نذر مطلق بوده می تواند مقداری برای خود بردارد. 🌷 نحوه مصرف گوشت نذری برای امامزاده 📝 پرسش : گوسفندى که نذر امامزاده شده است چگونه باید مصرف شود؟ آیا خود نذر کننده مى تواند استفاده کند؟ 📖 پاسخ : گوسفندى را که نذر امامزاده کرده، باید گوشت آن را به زوّار و فقراى آن محل بدهد و چنانچه خودش نیز جزء زوّار باشد مى تواند سهمى از آن ببرد. 🌷 شک در محل مصرف نذر 📝 پرسش : شخصى نذر کرده است و مقدار نذر را مى داند ولى در مورد محل و مکان مصرف نذر مردّد بین یکى از سه مکان است مثلا حرم حضرت رضا(علیه السلام) یا حضرت معصومه(علیها السلام) یا حضرت عبدالعظیم(علیه السلام) تکلیف این شخص چیست؟ 📖 پاسخ : اگر مبلغ نذر جزئى است احتیاط آن است که در هر یک از سه مورد، آن مقدار را مصرف کند و اگر مبلغ و مقدار قابل توجّهى است مى تواند قرعه بزند و مطابق آن عمل کند. 🌷 مصرف نذورات در موردی غیر از مورد نذر 📝 پرسش : مسجدى هست که شهرت زیادى پیدا کرده و نذورات فراوانى به آن مى رسد، بطورى که در عمران و آبادى مسجد، دیگر نقصى باقى نمانده و مسجد نیازى به آن ندارد؛ آیا جایز است نذورات مسجد مذکور توسّط سازمان تبلیغات اسلامى در جهت عمران و آبادى روستاى مذکور و آموزش و نشر علوم قرآنى در این منطقه محروم مرزى صرف شود؟ 📖 پاسخ : مى توانند نذورات مذکور را صرف کارهاى فرهنگ اسلامى در همان مسجد کنند و اگر در آن مسجد ممکن نیست صرف عمران و آبادى مساجد دیگر، یا کارهاى فرهنگى آنها کنند. 🌷 مصرف نذوراتی که برای عَلَم نذر شده اند 📝 پرسش : در بعضى از روستاها مرسوم است که در دهه محرّم عَلَمى درست مى کنند و خانه به خانه مى گردانند و اهل روستا نذوراتى جهت این علم مى دهند، این نذورات متعلّق به چه کسى است؟ 📖 پاسخ : متعلّق به مراسم عزادارى سید الشّهدا و هزینه هاى مختلف آن است. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁 ✅ قربانی در عقیقه به کمتر از گوسفند آیا در عقیقه مى توان کمتر از گوسفند قربانى کرد؟ در عقیقه کمتر از گوسفند نمى توان قربانى کرد. @Javanmardi_langarudi 🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁
﷽؛ 📝 پرسش : آیا عقیقه واجب است؟ لطفا شرایط و احکام عقیقه را بیان کنید . 📖 پاسخ : 1⃣ عقیقه کردن از فرزند پسر یا دختر مستحب است. 2⃣ مستحب است که عقیقه در روز هفتم تولد انجام شود. 3⃣ اگر عقیقه نشود استحباب آن ساقط نمی گردد و فرزند می تواند بعد از بلوغ خود را عقیقه کند. 4⃣ انجام عقیقه از طرف میت اشکال ندارد. 5⃣ عقیقه باید شتر یا گاو یا گوسفند یا بز باشد، و پرداخت قیمت آن به فقیر کفایت نمی کند. 6⃣ قربانی مستحبی عید قربان از عقیقه کفایت می کند. 7⃣ مستحب است عقیقه چاق باشد. 8⃣ سزاوار است گوشت عقیقه بدون شکستن استخوانها بریده شود. 9⃣ مستحب است یک چهارم عقیقه به قابله (ماما) داده شود به طوری که شامل ران و پای حیوان باشد. 🔟 عقیقه را می توان به طور خام و پخته تقسیم کرد. 1⃣1⃣ مستحب است عقیقه پخته شده را به تعدادی از مؤمنین اطعام کند و بهتر آن است که ده نفر یا بیشتر باشند که از آن بخورند و برای فرزند دعا کنند. 2⃣1⃣ مکروه است پدر و هرکسی که نان خور او باشد (مخصوصا مادر) عقیقه را بخورد. 3⃣1⃣ هر عقیقه فقط از یک نفر حساب می شود. 4⃣1⃣ روایت شده که هنگام ذبح عقیقه این دعا را بخواند: (بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ عَقِیقَةٌ عَنْ فُلَانٍ ـ به جای لفظ فلان نام شخص را می گوید ـ لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْها وِقَاءً لآِلِ مُحَمَّدٍ علیه و آله السلام). 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🚨 حیوانات عقیقه 📝 سوال : آیا هر نوع حیوان حلالگوشتی را میشود به عنوان عقیقه قربانی نمود؟ 📖 جواب : عقیقه باید گوسفند (میش یا بز)، گاو یا شتر باشد، و حیوان دیگری مثل مرغ و مانند آن کفایت نمیکند. 🚨 تفاوت عقیقه دختر و پسر 📝 سوال : آیا عقیقه ی دختر و پسر، با هم فرق میکند؟ 📖 جواب : تفاوتی ندارد؛ بله مستحب است برای پسر، حیوان نر و برای دختر، حیوان ماده عقیقه کنند. 🚨 فروش مردار به غیر مسلمان 📝 سوال : اگر حیوانی مردار شود یا ذبح شرعی نشده باشد، آیا میتوان گوشت و فرآورده های غذایی آن را به غیرمسلمانان فروخت؟ 📖 جواب : فروش آن برای خوردن، به هیچ فردی، چه مسلمان و چه غیرمسلمان، جایز نیست. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
✅ عقیقه برای چند نفر 🔸سوال : آیا یک عقیقه را می توان به نیت چند نفر انجام داد؟ 🔹جواب : کفایت یک عقیقه برای بیش از یک نفر، ثابت نیست. @Javanmardi_langarudi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 احکام عقیقه از لسان رئیس ستاد ملی ترویج احکام دین حضرت استاد حاج حسین وحیدپور https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
📝 پرسش : آیا والدین می توانند از گوشت عقیقه فرزندانشان بخورند ؟ 📖 پاسخ : جائز است ولی مکروه بخصوص برای مادر. 📝 پرسش : آیا عقیقه ملک بچه است یا برای مادر است ؟ 📖 پاسخ : ملک بچه نیست ولی برای او ذبح می شود . 📝 پرسش : پدر به چه نحوی باید برای فرزندش گوسفند عقیقه نماید ؟ 📖 پاسخ: همین که گوسفند را به نیت عقیقه برای فرزند ذبح کند کافی است. و مستحباتی برای آن ذکر شده است که در بعضی از کتب و رساله های عملیه مذکور است . 📝 پرسش : آیا زن می تواند از خرجی خانه برای عقیقه خود استفاده کند؟ 📖 پاسخ : تابع رضایت شوهر است. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
 ﷽؛ علیه‌السلام  « هر کس را پس از طلوع فجر هفت بار بخواند ، هفتاد صف از فرشتگان بر او درود می فرستند و هفتاد مرتبه براى او طلب رحمت می کنند ».
🌹 چرا شيعيان پس از سلام نماز سه بار «الله اكبر» مي گويند؟ 🍃 دليل اين عمل شيعيان سيره عملي پيامبر و اهل بيت او (عليهم السلام) و همچنين توصيه آن بزرگواران بر انجام اين عمل مي باشد. 🍃 در سیره پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) آمده است که وقتی ایشان مکه را فتح نمود، نماز جماعت ظهر را با اصحابش در کنار حجر الاسود اقامه کرد و آنگاه که سلام نماز را داد دستها را بلند کرد و سه مرتبه تکبير گفته و دعايي را نيز قرائت نمودند سپس به اصحاب خود توصيه نمودند اين عمل را انجام داده و ترك ننمايند. 🍃 در خصوص سيره ائمه اطهار عليه السلام نيز نقل شده امام صادق عليه السلام بعد از نمازشان دستان خود را بالا مي آوردند. 🍃 همچنین امام باقر عليه السلام فرمودند: « هرگاه سلام نمازت را دادي دستان خود را سه بار به همراه گفتن تكبير بالا بياور». 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
🌹 فلسفه گفتن سه بار «الله اكبر» در پایان نماز چيست؟ ابتدا باید بدانیم که این تکبیرات مستحب است نه واجب و در خصوص علت استحباب اين عمل نيز امام صادق عليه السلام فرمودند: وقتي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، مکه را فتح نمود، نماز جماعت ظهر را با اصحابش در کنار حجر الاسود اقامه کرد و آنگاه که سلام نماز را داد دستها را بلند کرد و سه مرتبه تکبير گفت و اين دعا را خواند « لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ أَنْجَزَ وَعْدَهُ وَ نَصَرَ عَبْدَهُ وَ أَعَزَّ جُنْدَهُ وَ غَلَبَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ فَلَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ » پس رو به يارانش فرموده و خطاب کردند: اين تکبير و اين دعا را پس از هر نماز واجب بخوانيد و ترک نکنيد، که هر کس چنين عملي را پس از سلام نماز انجام دهد شکر واجبي را ادا کرده شکر الهي بابت تقويت اسلام و مسلمانان بر کفر و الحاد است.» 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🌷 امیر مومنان على (علیه السلام) : « هر کس هرکدام از سوره هاى توحید و قدر و آیة الکرسى را یازده بار پیش از طلوع آفتاب بخواند ، از خسارت هاى مالى محفوظ می ماند ». 📚 شیخ صدوق ، الخصال ، جلد 2 ، صفحه 622
﷽؛ 🌷 امام باقر (علیه السلام) : « خواب صبح ، شوم و نامیمون است ؛ روزى را دور می سازد ، رنگ صورت را زرد و متغیّر می کند . خداوند متعال ، روزى را بین الطّلوعین تقسیم می کند ، از خواب در این زمان بپرهیزید و بدانید که منّ و سلوى (دو غذاى لذیذى که براى بنی اسرائیل نازل می شد) در این ساعت بر بنی اسرائیل فرود می آمد ». 📚 طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج 2، ص 139 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🌷 ساعتی از ساعات بهشت !! 🔹بین الطلوعین فاصله زمانی از طلوع فجر و اذان صبح تا طلوع آفتاب است که حدود یک ساعت و نیم طول می کشد . در روایات از این زمان به ساعتی از ساعات بهشت یاد شده و آثار و برکاتی برای آن بیان شده که انسان به این نتیجه می رسد که اگر می خواهد خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت را داشته باشد و از بدبختی ها رهایی یابد می بایست در این ساعات بهشتی بیدار بماند ؛ چرا که فرشتگان در حال تقسیم روزی هستند و اگر کسی خواب بماند از همه چیز باز مانده است . « طلوع فجر صادق » ، ابتدای وقت نماز صبح و « طلوع آفتاب » انتهای وقت آن است و زمان واقع در بین این دو طلوع را «بین الطلوعین» می نامند . قرآن کریم با عبارت « وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْس » ¹ تسبیح خدا در این زمان را توصیه کرده و روایات فراوانی نیز در زمینه عبادت در « بین الطلوعین » وجود دارد . ¹ طه، 130 و ق، 39. @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🌷  پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) :  « هر کس از طلوع صبح تا طلوع آفتاب در مصلّاى خویش بنشیند و به تعقیب نماز مشغول باشد ، خداوند او را از آتش دوزخ محفوظ دارد ».¹ 🌷 امام باقر (علیه السلام) :  « هر کس بعد از نماز صبح هفتاد مرتبه استغفار کند ، خداوند او را بیامرزد ».² ¹ طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 305. ² شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الأعمال، ص 165. @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ♨️ آثار منفی خوابیدن در ساعات بین الطلوعین : 💢 1- فقر :  از جمله آثار منفی خوابیدن در بین الطلوعین می توان به فقر و بدبختی و نداری اشاره کرد . در روایت است: زمین به سوی پروردگارش ، فریادی مانند این سه فریاد (از بعد شدت) بر نمی آورد : فریاد از خونی که به ناحق بر روی او می ریزد، آب غسلی که با عمل زنا ریخته می شود، خوابی که پیش از طلوع خورشید باشد . (من لایحضره الفقیه؛ ج4، ص20) امیرمومنان علی(علیه السلام) نیز می فرماید : خواب پیش از طلوع خورشید و نیز خواب قبل از نماز عشاء، باعث فقر و پریشانی امور می شود . (مستدرك الوسائل، ج 5، ص 110)  💢 2- بلا :  خوابیدن در هنگام بین الطلوعین موجب جلب بلا و مصیبت است ؛ زیرا اگر بیداری موجب رهایی و دفع و رفع بلاست ، خواب عامل جذب آن خواهد بود . 💢 3- کوردلی :  بر اساس روایتی که از امیرمومنان (علیه السلام) وارد شده کسی که در این ساعات می خوابد گرفتار کوردلی می شود و معرفت الهی از دل او می رود . (دعوات راوندى، صفحه 81، حدیث 204 و بحارالانوار، جلد 83، صفحه 282، حدیث 45 با اندکى تفاوت)  💢 4- کفر و بی ایمانی :  کفر و بی ایمانی محصول خوابیدن در این ساعات از شبانه روز است . (همان ،پیشین) امیرمومنان علی(علیه السلام) نیز می فرماید : خواب پیش از طلوع خورشید و نیز خواب قبل از نماز عشاء ، باعث فقر و پریشانی امور می شود . (مستدرك الوسائل، ج 5، ص 110) 💢 5- نیاز به دیگری برای رزق :  اگر انسان در این ساعت بخوابد رزق او به جای آنکه در دستش قرار گیرد در دست دیگری قرار می گیرد و می بایست برای یک لقمه نان و کسب یک دانش و علم به دیگری رو اندازد تا روزی خودش را بازپس گیرد . (همان ،پیشین) 💢 6- بدنامی و رسوایی :  از دیگر آثار منفی خوابیدن در این ساعات آن است که اگر گناه و خطایی کرده باشد ، خداوند در مقام ستاریت با او تعامل نمی کند و نعمت ستاریت از او سلب می شود . این گونه است که در جامعه براثر خطا و اشتباه و گناهی ، رسوا می شود . (همان ،پیشین) 💢 7- زیان های مالی :  اگر کسی در این ساعات بخوابد نمی تواند از خود دفع شر کند و خسارتی که به اصل سرمایه او می رسد را برطرف کند . ( خصال، جلد 2، صفحه 622 و بحارالانوار، جلد 83، صفحه 249، حدیث 11) 💢 8- نادانی :  از پیامبر (صلی الله علیه و آله) روایت است : خواب اول روز، نادانی و خواب نیمروزی نعمت و خواب عصرگاهی کم خردی است و خواب اول شب (بین دو نماز مغرب و عشاء) باعث محروم شدن از روزی می شود . (مكارم الاخلاق، ص288) 💢 9- زردی چهره :  در روایات متعددى خواب بین الطلوعین مذمت شده است . این خواب موجب فقر و پریشانى دانسته شده است . امام صادق(علیه السلام) فرمود : خواب صبحگاهان شوم است . رزق را دور و رنگ چهره را زرد و زشت مى كند و این خواب شومى است . (بحارالانوار، ج 86، ص 129)  💢 10- غفلت :  به این خواب ،اطلاق خواب غفلت شده است؛ شاید از این جهت كه شخص از بركات زیادی كه در بیداری این ساعات است ، غافل بوده و خود را محروم می كند . @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
﷽؛ 🌷 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) :  هرکس هنگام صبح ، هفت بار این آیات را بخواند ، در آن روز از بلاها محفوظ باشد : « فَاللهُ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ ارْحَمُ الرَّاحِمینَ ، انَّ وَلِیِّى اللهُ الَّذى نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّى الصَّالِحینَ ، فَانْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِى اللهُ لا الهَ الَّا هُو َ، عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیم ؛ پس [در هر حال] خداوند بهترین حافظ و مهربان ترین مهربانان است ، ولىّ و سرپرست من خدایى است که این کتاب را نازل کرده و او همه صالحان را سرپرستى می کند ، پس اگر آنها [از حق] روى بگردانند [نگران مباش] بگو : خداوند مرا کفایت می کند ، هیچ معبودى جز او نیست بر او توکّل کردم و او صاحب عرش بزرگ است . سوره یوسف ، آیه 84. سوره اعراف ، آیه 196. سوره توبه ، آیه 129. 📚 مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 83، ص 298 @Javanmardi_langarudi
🌷 آهسته خواندن حمد و سوره 📝 سؤال : نمازی که قرائت آن بلند خوانده نشده باشد، چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : بر مردان واجب است که حمد و سوره را در نمازهای صبح و مغرب و عشا بلند بخوانند. اگر سهواً یا جهلاً آهسته بخوانند نماز صحیح است، ولی اگر از روی عمد باشد، نماز باطل است. @Javanmardi_langarudi
🔹مسئله 992 : بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند. و بر مرد و زن واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند. 🔹مسئله 993 : مرد بايد در نماز صبح و مغرب و عشا مواظب باشد که تمام کلمات حمد و سوره حتى حرف آخر آنها را بلند بخواند. 🔹مسئله 994 : زن مى تواند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند يا آهسته بخواند.ولى اگر نامحرم صدايش را بشنود، بنابر احتياط واجب بايد آهسته بخواند. 🔹مسئله 995 : اگر در جايى که بايد نماز را بلند بخواند عمدا آهسته بخواند، يا در جايى که بايد آهسته خواند عمدا بلند بخواند، نمازش باطل است. ولى اگر از روى فراموشى يا ندانستن مساله باشد، صحيح است. و اگر در بين خواندن حمد و سوره هم بفهمد اشتباه کرده، لازم نيست مقدارى را که خوانده دوباره بخواند. 🔺توضیح المسائل حضرت امام خمینی @Javanmardi_langarudi
🍃مسأله 906 : واجب است مردان حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند و حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند و زنان نيز بايد حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند، امّا حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را مى توانند بلند يا آهسته بخوانند، ولى اگر نامحرم صداى آنها را بشنود احتياط مستحب آن است كه آهسته بخوانند. 🍃مسأله 907 : در جايى كه بايد حمد و سوره را بلند بخواند اگر عمداً يك كلمه را آهسته بخواند نماز باطل است، همچنين در جايى كه بايد آهسته بخواند اگر يك كلمه را بلند بخواند نماز باطل مى شود. 🍃مسأله 908 : هرگاه در جايى كه بايد قرائت را بلند بخواند عمداً آهسته بخواند يا در جايى كه بايد آهسته بخواند عمداً بلند بخواند نمازش باطل است، ولى اگر از روى فراموشى، يا ندانستن مسأله باشد، صحيح است، مگر اين كه در ياد گرفتن مسأله كوتاهى كرده باشد كه بنابر احتياط واجب اعاده مى كند. 🍃مسأله 909 : هرگاه در اثناء حمد و سوره متوجّه شود مقدارى را بر خلاف دستور بالا سهواً بلند يا آهسته خوانده لازم نيست برگردد، هرچند بهتر است كه برگردد و صحيح بخواند. ⬅️ توضیح المسائل حضرت آیت الله مکارم شیرازی @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ آهسته خواندن نماز مغرب و عشاء به خاطر خجالت ⏪ پرسش : اگر نمازگزار نماز صبح یا مغرب و عشاء را به خاطر ریا نشدن یا پرت نشدن حواس و یا خجالت کشیدن ، آهسته بخواند حکم چیست ؟ ⬅️ پاسخ : باید بلند بخواند و به این وسوسه توجه نکند . و خجالت کشیدن هرگز مجوّز نیست . باید بلند خواند ، و این حیا ، حیاى جاهلانه است نه حیاى عاقلانه . ⏮ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐