eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ " اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعَادَةِ از تو مےخواهم ، که سرانجام کارم را به خوشبختے ختم کنے ". سلام‌الله‌علیها
﷽؛ 📝 هر چه آثار معنوى و مثبت و پرفايده در خوردن مال حلال است ، ضدّش در مال حرام است . ترك نماز واجب ، ترك نماز شب ، قساوت قلب ، بى ميلى به حقايق اصيل ، تاريكى دل ، سرسختى نشان دادن در مقابل حق ، كسالت روح ، ظلمت جان ، سستى در دين ، دست زدن به كارهاى زشت و ناشايست و بسيارى از امور شيطانى به طورى كه قرآن مجيد و روايات مى گويند ، از آثار شوم حرام خوارى است . 📝 وَلَمَّا ذَكَرَ صلى الله عليه و آله : " الحَريصَ عَلَى الدُّنْيا قالَ : رُبَّ اَشْعَثٍ أَغْبَرٍ مُشَرَّدٍ فى الأَسْفارِ مَطْعَمُهُ حرامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرامٌ وَغَذى بِالْحَرامِ ، يَرْفَعُ يَدَيْهِ فَيَقُولُ : يا رَبِّ يا رَبِّ فَأَنّى يُسْتَجابُ لِذالِكَ " 📖 وقتى نبىّ اكرم صلى الله عليه و آله سخن از حريص به دنيا پيش آورد فرمود : " چه بسا آشفته ، گرد آلوده ، خانه به دوش و آواره اى از اين شهر به آن شهر و از اين سفر به آن سفر كه خوراك و لباس و تغذيه اش با حرام است و دست به دعا برمى دارد و يا رب يا رب مى گويد ، چگونه اين آدمى كه غرق در حرام است دعايش مستجاب شود ؟" 📝 عَنِ النَّبِىِّ صلى الله عليه و آله : " أَنَّ لِلّهِ مَلَكاً عَلى بَيْتِ الْمَقْدَسِ يُنادى كُلَّ لَيْلَةٍ مَنْ أَكَلَ حَراماً لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ صَرْفٌ وَلا عَدْلٌ ". 📖 از نبىّ بزرگ صلى الله عليه و آله نقل شده : " خدا را ملكى است بر بيت المقدس هر شب فرياد مى كند : هركس حرام بخورد مستحب و واجبى از او پذيرفته نيست !!" 📝 وَقالَ صلى الله عليه و آله : " مَنِ اشْتَرى ثَوْباً بِعَشَرَةَ دَراهِمَ وَفى ثَمَنِهِ دِرْهَمُ حَرامٍ لَمْ يَقْبَلِ اللّهُ تَعالى صَلاتَهُ مادامَ عَلَيْهِ مِنْهُ شَىْ ءٌ ". 📖 و نيز پيامبر عزيز صلى الله عليه و آله فرمود : " كسى كه پيراهنى را به ده درهم بخرد و در آن ده درهم درهمى از حرام باشد ، تا وقتى چيزى از آن پيراهن بر اوست خدا نمازش را قبول نمى كند ". 📝 وَقالَ صلى الله عليه و آله : " كُلُّ لَحْمٍ نَبَتَ مِنْ حَرامٍ فَالنَّارُ أَوْلى بِهِ ". 📖 و نيز آن حضرت فرمود : " هر گوشتى از حرام برويد ، آتش به او سزاوارتر است ". 📝 وَقالَ صلى الله عليه و آله : " مَنْ أَصابَ مالاً مِنْ مَأْثَمٍ فَوَصَلَ بِهِ رَحِماً أَوْ تَصَّدَقَ بِهِ أَوْ أَنْفَقَهُ فى سَبيلِ اللّهِ جَمَعَ اللّهُ لَهُ ذلِكَ جَميعاً ثُمَّ قَذَفَهُ فى النّارِ " 📖 و نيز آن رهبر بزرگ فرمود : " كسى كه از طريق گناه به مالى برسد و با آن صله رحم كند ، يا صدقه بدهد ، يا در راه خدا انفاق كند ، خداوند همه آن اموال را جمع كند و با صاحبش به آتش جهنّم اندازد ". 📝 عَنِ الصَّادِقِ عليه السلام : " إِذَا اكْتَسَبَ الرَّجُلُ مالاً مِنْ غَيْرِ حِلِّهِ ثُمَّ حَجَّ فَلَبّى نُودِىَ لا لَبَّيْكَ وَلا سَعْدَيْكَ وَإِنْ كانَ مِنْ حِلِّهِ نُودِىَ لَبَّيْكَ وَسَعْدَيْكَ " 📖 امام صادق عليه السلام فرمود : " مرد وقتى از غير حلال كسب مال كند و با آن به حج برود و تلبيه بگويد ، به او گفته مى شود : لا لبّيك و لا سعديك و اگر از مال حلال باشد ، لبّيك او را جواب مى گويد ". 📖 وَعَنْهُ عليه السلام : " كَسبُ الْحَرامِ يَبينُ فى الذُّرِيَّةِ " 📖 و نيز حضرت صادق عليه السلام فرمود : " مال حرام آثارش در نسل آشكار مى شود ". : " حجّاج بن يوسف ثقفى كه در پليدى و خباثت نظير نداشت به كوفه آمد و آنجا را از طرف عبدالملك مقرّ حكومت خود قرار داد ، به او گفتند : در اين شهر ، افرادى مستجاب الدعوه هستند . گفت : همه آن ها را كنار سفره من حاضر كنيد ، همه را آوردند . به آنان گفت : غذا بخوريد ، آن ها هم از آن سفره خوردند . سپس به آنان گفت : برويد . چون رفتند ، به اطرافيانش گفت : با اين غذاى حرامى كه اينان خوردند ، مطمئن باشيد كه ديگر دعايشان مستجاب نخواهد شد !!" كه انسان توجّه داشته باشد كه مدّت اقامتش در دنيا بسيار كم است و عمر هم چون برق زودگذر است ؛ اين عمر كوتاه و زودگذر به اين نمى ارزد كه انسان براى يك لقمه نان و يك يا دو دست لباس و يك خانه ، خودش و اهل و عيالش را به حرام آلوده كند و دست به ربا و رشوه و غصب و دزدى و تجاوز و غارت ببرد ، در حالى كه خداى بزرگ روزى انسان را از حلال قرار داده و آدمى را از حرام نهى كرده است تا كى بايد گرفتار دام دنيا باشيم و تا چه وقت بايد دچار اسارت هوى و هوس بوده و عمر گرانمايه را به بى خبرى سپرى كنيم ؛ آخر براى اين شكم ناقابل و بدن بى مقدار ، چرا بايد آلوده به گناه و تجاوز شويم و شكم و شهوت را به جاى خدا معبود خود گرفته و تمام لحظات خود را در فرمان آن دو تمام كنيم !! 👇👇👇
👆👆👆 و چه اندازه است ، كه آن دو را با خدا عوض كرده و به سعادت ابدى و هميشگى خود ضربه هاى غير قابل جبران وارد كنيم . كارى نكنيم كه روز توبه دير شود و وقتى به خود آييم كه يك جو براى ما سود نداشته باشد و التماس كنيم كه خدايا ! ما را به دنيا برگردان تا مؤمن شده و عمل صالح بجاى آريم و در جواب ما بگويند : ساكت باش ، برگشتنى براى تو نيست ، وقت جبران خطاكارى گذشته . از عمر پرقيمت خود در راه خدا وبراى خدا استفاده كنيم و اين چند صباح محدود را خرج حضرت دوست كرده ، با انجام كارهاى خداپسندانه تمام كنيم . 📝 از رسول بزرگوار اسلام صلى الله عليه و آله نقل شده كه : " نخوردن يك لقمه حرام نزد خداوند ، از دو هزار ركعت نماز مستحب بهتر است ". 📝 امام صادق عليه السلام فرمود : " رد كردن يك درهم به صاحبش كه راضى نيست پيش انسان بماند ، نزد حق با هفتاد حج قبول شده برابر است ". 📝 پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود : " قومى وارد قيامت مى شوند كه حسنات آن ها مانند كوه هاى تهامه است ، ولى آنان را به آتش مى برند . عرض كردند : در پرونده آنان نماز هست ؟ فرمود : آرى . گفتند : روزه دارند ؟ فرمود : آرى ؛ حتّى در پرونده خود نماز شب هم دارند ، ولى آنچه باعث به آتش رفتن آن ها است ، اين است كه در برخورد به مال دنيا رعايت حلال و حرام خدا را ننمودند !!" 📝 و نيز از آن حضرت نقل شده كه فرمودند : " از طرف حق به من امر شد كه قوم خود را بترسان ، به آنان بگو : داخل مسجد مى شويد در حالى كه از بنده اى از بندگانم بر گردن شما حقّى است كه با حبس اين حق به او ظلم شده ، تا زمانى كه در مسجد ، در حال نماز در محضر من ايستاده ايد ، من شما را لعنت مى كنم . آرى ، اين چند روزه محدود دنيا بايد با دقّت و مراقبت و بيدارى و محاسبت زندگى كرد تا در پيشگاه حق از صالحين شويم و به فرموده امام صادق عليه السلام : [ ثُمَّ مَنْ رَعى عِلْمَهُ عَنِ الْهَوى وَدينَهُ عَنِ الْبِدْعَةِ وَمالَهُ عَنِ الْحَرامِ فَهُوَ مِنْ جُمْلَةِ الصَّالِحينَ ] سپس هركس علمش را از هوى و دينش را از بدعت و مالش را از حرام حفظ كند پس او از جمله صالحين است ". 📝 قالَ النَّبِىُّ صلى الله عليه و آله : " طَلَبُ الْعِلْمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسْلِمٍ وَمُسْلِمَة وَهُوَ عِلْمُ الأَنْفُسِ " 📖 امام صادق عليه السلام مى فرمايد ، پيامبر عزيز اسلام صلى الله عليه و آله فرمود : "طلب دانش بر هر مرد و زنى واجب است و آن شناخت نفس است ". از کتاب عرفان اسلامی حضرت استاد حسین انصاریان 💦 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ نفقه پدر و مادر 📝 سوال: به عهده چه کسي است ؟ پسران یا دختران ؟ اگر والدين خود درآمد داشته باشند ، نگهداریشان به عهده چه کسی است ؟ 📖 جواب : اگر پدر یا مادر درآمد کافی داشته باشد ، او بر عهده کسی نیست ، در غیر این صورت بر عهده فرزندان ـ دختر و پسر ـ است و ترجیحی بین فرزندان وجود ندارد و باید به گونه ای رفتار نمود که موجب ایذاء یا هتک حرمت آنها نشود .
﷽؛ " نماز خواندن در ، مانند شركت كردن در است ". ❄️کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی❄️
﷽؛ (صلی الله علیه و آله) فرمود : " سه چیز است که اگر امت من اهمیت پاداش و آن را درک می کردند ، برآن هجوم آورده ، و قرعه کشی می نمودند : 1⃣ اذان گفتن 2⃣ نماز جمعه رفتن 3⃣ حضور در صف اول نماز جماعت @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
🔹مسئله 992 : بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند. و بر مرد و زن واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند. 🔹مسئله 993 : مرد بايد در نماز صبح و مغرب و عشا مواظب باشد که تمام کلمات حمد و سوره حتى حرف آخر آنها را بلند بخواند. 🔹مسئله 994 : زن مى تواند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند يا آهسته بخواند.ولى اگر نامحرم صدايش را بشنود، بنابر احتياط واجب بايد آهسته بخواند. 🔹مسئله 995 : اگر در جايى که بايد نماز را بلند بخواند عمدا آهسته بخواند، يا در جايى که بايد آهسته خواند عمدا بلند بخواند، نمازش باطل است. ولى اگر از روى فراموشى يا ندانستن مساله باشد، صحيح است. و اگر در بين خواندن حمد و سوره هم بفهمد اشتباه کرده، لازم نيست مقدارى را که خوانده دوباره بخواند. 🔺توضیح المسائل حضرت امام خمینی https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🍃مسأله 906 : واجب است مردان حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند و حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند و زنان نيز بايد حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند، امّا حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را مى توانند بلند يا آهسته بخوانند، ولى اگر نامحرم صداى آنها را بشنود احتياط مستحب آن است كه آهسته بخوانند. 🍃مسأله 907 : در جايى كه بايد حمد و سوره را بلند بخواند اگر عمداً يك كلمه را آهسته بخواند نماز باطل است، همچنين در جايى كه بايد آهسته بخواند اگر يك كلمه را بلند بخواند نماز باطل مى شود. 🍃مسأله 908 : هرگاه در جايى كه بايد قرائت را بلند بخواند عمداً آهسته بخواند يا در جايى كه بايد آهسته بخواند عمداً بلند بخواند نمازش باطل است، ولى اگر از روى فراموشى، يا ندانستن مسأله باشد، صحيح است، مگر اين كه در ياد گرفتن مسأله كوتاهى كرده باشد كه بنابر احتياط واجب اعاده مى كند. 🍃مسأله 909 : هرگاه در اثناء حمد و سوره متوجّه شود مقدارى را بر خلاف دستور بالا سهواً بلند يا آهسته خوانده لازم نيست برگردد، هرچند بهتر است كه برگردد و صحيح بخواند. ⬅️ توضیح المسائل حضرت آیت الله مکارم شیرازی https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🌷 آهسته خواندن حمد و سوره 📝 سؤال : نمازی که قرائت آن بلند خوانده نشده باشد، چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : بر مردان واجب است که حمد و سوره را در نمازهای صبح و مغرب و عشا بلند بخوانند. اگر سهواً یا جهلاً آهسته بخوانند نماز صحیح است، ولی اگر از روی عمد باشد، نماز باطل است. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
✅ آهسته خواندن نماز مغرب و عشاء به خاطر خجالت ⏪ پرسش : اگر نمازگزار نماز صبح یا مغرب و عشاء را به خاطر ریا نشدن یا پرت نشدن حواس و یا خجالت کشیدن، آهسته بخواند حکم چیست؟ ⬅️ پاسخ : باید بلند بخواند و به این وسوسه توجه نکند. و خجالت کشیدن هرگز مجوّز نیست. باید بلند خواند، و این حیا، حیاى جاهلانه است نه حیاى عاقلانه. ⏮ 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
🌷 نحوه قرائت حمد و سوره در نماز قضا 📝 سؤال : آیا اگر قصد خواندن قضای نماز صبح را داشته باشیم باید آن را بلند بخوانیم یا آهسته؟ 📖 جواب : واجب است که قرائت حمد و سوره در نمازهای صبح و مغرب و عشا چه ادا باشد و چه قضا در هر حالی بلند باشد، حتی اگر قضای آن ها در روز خوانده شود، و اگر با علم و عمد بلند خوانده نشود، نماز باطل است. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🌷 بلند خواندن ذکر رکوع و سجود در نماز ظهر و عصر می دانیم که یک رکعت از نماز متشکل از نیت، تکبیرةالاحرام، حمد، سوره، رکوع و سجده است، و از طرف دیگر در نماز ظهر و عصر و رکعت سوم نماز مغرب و رکعت سوم و چهارم نماز عشا آهسته خواندن واجب است. ولی در نماز جماعتی که از رادیو و تلویزیون مستقیماً پخش می کنند، مشاهده می شود که امام جماعت ذکر رکوع و سجده رکعت سوم را بلند می خواند. با توجه به این که آن رکوع و سجده دو جزء رکعتی هستند که آهسته خواندن در آن واجب است، این مسأله چه حکمی دارد؟ وجوبِ بلند خواندن در نمازهای مغرب و عشا و صبح و وجوبِ آهسته خواندن در نماز ظهر و عصر، مختص به قرائت حمد و سوره است. همان گونه که وجوب آهسته خواندن در غیر از دو رکعت اول نماز مغرب و عشا، فقط مخصوص قرائت حمد یا تسبیحات در رکعت سوم و چهارم است. ولی در ذکر رکوع و سجده و تشهد و سلام و دیگر ذکرهای واجب در نمازهای پنجگانه، مکلّف بین آهسته یا بلند خواندن مخیّر است 🌷 بلند خواندن حمد و سوره ی نماز توسط زن آیا بانوان می توانند، حمد و سوره نمازهای صبح و مغرب و عشا را بلند بخوانند؟ می توانند بلند یا آهسته بخوانند ولی اگر نامحرم صدایشان را می شنود، بهتر است آهسته بخوانند. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ 📝 فلسفه آرام خواندن قرائت در نماز ظهر و عصر و بلند خواندن آن در نماز مغرب و عشا چيست ؟ 📖 جهر و اخفات در نماز ( چنان چه از بعضی از روایات استفاده می شود ) یکی از سنت های پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است که خداوند خواسته با این سنت امت را نسبت به پایبندی به سیره و سنت پیامبرش آزمایش کند چنانکه خودشان می فرمودند : « نماز بخوانيد آن گونه که من مي خوانم » 📖 همچنین امام رضا ( عليه السلام ) فرمودند : « علت اينكه بعضى نمازها بايد بلند و بعضى آهسته خوانده شود اين است كه نمازهايى كه بايد بلند خوانده شوند (صبح، مغرب، عشاء) در اوقاتى است كه هوا نسبتاً تاريك و واجب است بلند خوانده شوند كه اگر كسى از آنجا عبور مى كند ، بداند كه جماعتى در آنجا نماز مى خوانند تا اگر خواست به آنها ملحق شود ؛ چون تاريكى مانع ديدن اوست و بلند خواندن باعث مى شود او صداى نمازگزاران را بشنود. ولى دو نمازى كه آهسته خوانده مى شوند (ظهر و عصر) به دليل اينكه روز است و عملشان كاملاً قابل رؤيت است ، احتياج به بلند خواندن ندارد ». 📖 همچنین از امام صادق ( عليه السلام ) سؤال شد كه چرا بايد نمازهاى جمعه ، مغرب ، عشاء و صبح را بلند خواند ولى نماز ظهر و عصر را آهسته ؟ حضرت فرمودند : « زيرا پيامبر ( صلى الله عليه وآله وسلم ) وقتى به معراج رفتند اولين نمازى كه خدا بر او واجب كرد ، نماز جمعه بود ؛ آنگاه خداوند به ملائكه امر كرد تا پشت سر پيامبر ( صلى الله عليه وآله ) بايستند و به پيامبر ( صلى الله عليه وآله ) دستور داد كه نمازش را بلند بخواند تا فضل و برترى خود را به ملائكه نشان دهد . سپس نماز عصر را بر او واجب كرد ، ولى كسى را به پيامبر اضافه نكرد تا به وى اقتدا كند؛ از اين رو دستور داد تا آهسته قرائت كند . سپس نماز مغرب را واجب كرد و ملائكه را به پيامبر ( صلى الله عليه وآله ) افزود . پس امر كرد تا بلند بخواند و همين طور در نماز عشاء . وقتى فجر نزديك شد ، پيامبر ( صلى الله عليه وآله ) از آسمان نزول كرد ، آنگاه خداوند نماز صبح را بر او واجب كرد و امر كرد تا بلند بخواند تا فضل خود را به مردم نشان دهد ، چنان كه به ملائكه فضل خود را نشان داده بود ». 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ 📝 فلسفه اوقات نمازهاي پنج گانه چیست ؟ 📖 پيامبر خدا (صلی الله علیه وآله) در روايتی فلسفه اوقات نمازهاي پنج گانه را چنين بيان نموده اند : 🍃 نماز در صبح ؛ « ... پروردگارم مرا امر نموده كه قبل از طلوع خورشيد و قبل از آن كه كافر براي آفتاب سجده كند ، نماز صبح بخوانم ؛ تا آن كه امتم براي خداوند سجده نمايند ... » 🍃 نماز در ظهر ؛ « همانا در هنگام زوال آفتاب ، همه چيز دراين عالم خلقت خداوند سبحان را تسبيح مي گويند و به حمد خدا مشغول مي شوند مگر عرش خدا ، و دراين موقع خداوند بر من درود مي فرستد ، در اين ساعت خداوند نماز را بر من و امتم واجب ساخت كه در قرآن مجيد آمده است ... و اين ساعتي است كه جهنميان را در قيامت به جهنم وارد مي كنند ، پس در اين ساعت هر مؤمني در حال ركوع يا سجود يا قيام مشغول باشد خداوند سبحان جسدش را بر آتش جهنم حرام مي گرداند ». 🍃 نماز عصر ؛ « و آن در ساعتي است كه حضرت آدم از آن ميوه كه از خوردن آن نهي شده بود ، خورد و خداوند او را از بهشت خارج كرد . پس خداوند ذريه حضرت آدم را امر به نماز عصر نمود ، و خداوند سبحان اين نماز عصر را براي امت من نيز اختيار نمود و اين نماز از محبوبترين نمازها در نزد خداوند است و مرا سفارش نمود به حفظ بيشتر اين نماز در بين نمازهاي يوميه ». 🍃 نماز مغرب ؛ « و آن در ساعتي است كه خداوند سبحان توبه حضرت آدم را در آن ساعت قبول نمود ، و پذيرفتن توبه آدم بعد از سيصد سال پس از خوردن حضرت آدم از آن ميوه درخت كه نهي شده بود ، طول كشید ... حضرت آدم سه ركعت نماز مغرب به جا آورد ، ركعتي براي خطاي خويش و ركعتي براي خطاي همسرش حوا و ركعتي براي قبول توبه اش ، پس خداوند اين سه ركعت را براي امتم واجب كرد . در هنگام مغرب دعاء مستجاب مي شود ، پروردگارم به من وعده داده كه دعاي مؤمنين را در اين وقت مستجاب نمايد ». 🍃 نماز عشاء ؛ « ... پروردگارم به من و امتم به نماز عشاء امر فرمود ، براي نورانيت قبر و روشن ساختن آن و اين كه به من و به امتم نوري روي صراط عطا فرمايد ، و هر كس قدمي در راه نماز عشاء بردارد ، خداوند بدنش را از آتش جهنم حرام مي گرداند و اين نمازي است كه پروردگار آن را براي مرسلين و انبياي قبل از من اختيار نمود ». 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🌸🌼 آیا درست است که نمازها به صورت 2 رکعتی نازل شده است ولی به دلیل ولادت امام حسن و حسین (ع)، پیامبر (ص) هفت رکعت به نمازها اضافه کرده است؟ در معراج، هر یک از نمازهاى پنجگانه دو ركعتى واجب شدند ولی بعد از مدتی پیامبر هفت رکعت به آن افزود و سه علت برای اضافه شدن رکعات ذکر شده است: 1.ولادت امام حسن و امام حسین علیهماالسلام امام باقر عليه السّلام : وقتى حَسنين (عليهما السلام) متولد شدند پيامبر اسلام (صلى اللَّه عليه و آله و سلم) براى شكرگزارى، هفت ركعت ديگر به آنها اضافه كرد و خدا هم اجازه داد. 2.تقویت معنویت مسلمانان امام سجاد (عليه السّلام) : «در مدينه زمانى كه اسلام قوّت يافت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله هفت ركعت به نمازها افزود: دو ركعت به نماز ظهر، دو ركعت به نماز عصر، يك ركعت به نماز مغرب، و دو ركعت به نماز عشاء.» علامه طباطبایی فرمودند: افزودنِ رکعات برای تقویت معنوی مسلمین و مهار نفس امّاره بوده است. 3.تکمیل نواقص نماز دو رکعتی امام رضا عليه السّلام : هنگامی که پیامبر دید مسلمانان نماز دو رکعتی را به صورت کامل ادا نمی کنند به تعداد رکعات افزود تا آن دو رکعت را تکمیل کند. باید دانست كه افزدون بر رکعت های نماز به دستور و اذن خداوند صورت گرفته است زيرا طبق آیه قرآن پیامبر از طرف خود چيزي نمي گويد «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى؛ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحى» 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ بلند خواندن نماز ظهر و عصر برای تعلیم  📝 پرسش : اگر نمازگزار جهت تعلیم ، نماز ظهر و عصر را به صورت جهر بخواند ، چه حکمى دارد ؟ 📖 پاسخ : جایز نیست و باید براى تعلیم از طرق دیگر استفاده کند . ✅ مقدار آهسته و بلند بودن قرائت  📝 پرسش : منظور از بلند و آهسته خواندن نماز چیست ؟ 📖 پاسخ : منظور از بلند خواندن آن است که زنگ و جوهر صدا آشکار باشد و آهسته مانند صداهای درگوشی . ✅ بلندى بيش از حدّ صدا  📝 پرسش : اگر هنگام نماز خواندن ، صدا بیش از حد بلند باشد ، حکم نماز چیست ؟ 📖 پاسخ : هرگاه كسى در قرائت و ذكر نماز صداى خود را بيش از حدّ معمول بلند كند و با فرياد بخواند نمازش باطل است . ✅ فلسفه جهر و اخفات نمازها  📝 پرسش : چرا مردان باید نماز صبح و مغرب و عشاء را بلند بخوانند ؟ 📖 پاسخ : چون در صدر اسلام مساجد وسيله روشنايى نداشت ، مسلمانان موظّف بودند نمازهايى را كه در تاريكى خوانده مى‌شد (نماز صبح و مغرب وعشاء) بلند بخوانند ، تا ديگر مسلمانان متوجّه آنان شوند و به صف جماعت ملحق گردند ، ولى در مورد نماز ظهر و عصر نياز به اين كار نبود . و پس از آنكه مساجد به وسايل روشنايى مجهّز شد ، سنّت مزبور به حال خود باقى ماند . ✅ بلند خواندن نماز ظهر در روز جمعه  📝 پرسش : آیا بلند خواندن قرائت نماز ظهر در روز جمعه جایز است ؟ 📖 پاسخ : اگر در حضر نماز بخوانند بلند خواندن مستحب است و اگر در سفر باشد در صورتى مستحب است که با جماعت بخواند نه فرادى . ✅ استحباب بلند خواندن بسم الله دو سوره مکمل در نماز ظهر و عصر  📝 پرسش : طبق مساله 896 که باید سوره فیل و ایلاف را با هم بعنوان یک سوره خواند ، اگر در نماز ظهر و عصر خوانده شوند باید بسم الله هردو بلند قرائت شوند ؟ 📖 پاسخ : بلند خواندن بسم الله واجب نیست . اگر بسم الله هر دو را بلند قرائت کند مانعی ندارد و ما معتقدیم مستحب است . ✅ بلندتر بودن صدای مأموم از امام جماعت  📝 پرسش : در اذکار نماز جماعت اگر صدای ماموم از امام بلندتر باشد حکم چیست ؟ 📖 پاسخ : نماز درست است ولی مرتکب مکروه شده است . ✅ وظیفه مامومی که در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کرده نسبت به قرائت  📝 پرسش : اگر ماموم در رکعت دوم و امام در رکعت سوم نماز مغرب یا عشاء باشد ، ماموم باید حمد و سوره ی خود را بلند بخواند یا آهسته ؟ 📖 پاسخ : در جماعت همه اذکار را آهسته می خواند . ✅ علم یا احتمال برطرف شدن عذر در جهر و اخفات تا آخر وقت  📝 پرسش : آیا مردی که اول وقت عاجز از رعایت جهر در نماز است ، با علم یا احتمال اینکه تا آخر وقت عذرش برطرف می شود ، میتواند نماز را اول وقت اخفاتا بخواند ؟ 📖 پاسخ : احتیاط صبر است . ✅ جهر در جایی که اخفات موجب ضرر است  📝 پرسش : اگر نمازگزار هنگام خواندن نماز حالت تهوع داشته باشد و با بلند خواندن مشکل حل شود ایا جایی که باید آهسته بخواند ، میتواند نماز را بلند بخواند ؟ 📖 پاسخ : اشکالی ندارد. ✅ جهر و اخفات اعوذ بالله  📝 پرسش : آیا نسبت به بلند یا آهسته گفتن استعاذه قبل از قرائت حمد در رکعت اول نمازها ؛در شرع مقدس حکمی وجود دارد ؟ (منظور حکم استحبابی است) 📖 پاسخ : دلیلی نداریم و مخیر هستند . ✅ نماز به قصد تعلیم  📝 سوال : آیا مى توان نماز فریضه را به صورت تعلیمى خواند ؟ 📖 جواب : هرگاه قصد قربت داشته باشد مانعى ندارد . البته جهر و اخفات را باید رعایت کند . ✅ گفتن ذکر «بحول الله» در نماز نشسته 📝 سوال : کسی که به دلیل زانو درد ، نماز را نشسته می خواند چگونه ذکر «بحول الله» را به جا آورد ؟ 📖 جواب : پیش از آن که شروع به خواندن سوره « حمد » کند مستحب است ذکر «بحول الله» را بگوید . ✅ افضل بودن تسبیحات در رکعت سوم و چهارم 📝 سوال : در رکعت سوم و چهارم نماز حمد بهتر است یا تسبیحات ؟ 📖 جواب : تسبیحات افضل است . 💦 @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ 📝 سؤال : آیا ، جایز است ؟ 📖 جواب : تغییر جنسیت جایز نیست ، مگر آنکه از راه های علمی و عرفی اطمینان آور ، ثابت شود که اعضا و اندام ظاهری ، خلاف است ، در این صورت اقدام به تبدیل و تطبیق با جنسیت واقعی فی نفسه جایز است ، همچنین در صورتی که جنسیت واقعی ــ حتی با آزمایش های علمی ــ ثابت نشود و متقاضی تغییر ، در وضعیت اضطرار شدید روحی باشد ، جواز عمل مزبور فی نفسه بعید نیست .
﷽؛ ✅ استخدام شدن با رابطه 📝 سؤال : کسی که با پارتی و رابطه استخدام می شود ، آیا حقوق دریافتی او حرام است ؟ 📖 جواب : اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که استخدام شده است ، دارد و مقررات استخدام رعایت شده و مطابق مقررات و براساس توانایی در انجام وظایف محوله ، به او حقوق می دهند ، حقوق دریافتی حرام نیست . ✅ استفاده از تخمک اهدایی 📝 سؤال : اگر زنی پس از ازدواج به علت عدم تخمک گذاری مشکل بچه دار شدن دارد ، آیا جایز است که از تخمک گذاری زن دیگری برای انجام عمل لقاح با نطفه شوهر در خارج از رحم استفاده شود و سپس نطفه لقاح یافته به رحم آن زن منتقل گردد ؟ اگر کودکی از این راه به دنیا بیاید ، فرزند چه کسی محسوب می شود ؟ 📖 جواب : اگر از مقدمات حرام ، مانند نگاه و لمس حرام اجتناب شود ، فی نفسه اشکال ندارد و در صورتی که با این روش کودکی به دنیا بیاید ملحق به صاحب نطفه و تخمک بوده و الحاق آن به زنی که صاحب رحم است مشکل می‌باشد ، لذا باید نسبت به احکام شرعی مربوط به نَسَب ، احتیاط رعایت شود ، مگر آنکه صاحب رحم پس از تولد ــ با شرایط ــ به طفل شیر دهد ، در این صورت احکام رضاع بین طفل و شوهر زن و بستگان زن ، جاری می شود .  ✅ مالی که چند روز پس از سال خمسی هزینه می شود 📝 سؤال : آیا استفاده از درآمد هر سال فقط تا سررسید سال خمسی جایز است یا مکلف می تواند برای تأمین نیازهای زندگی ، تا چند روز پس از سررسید سال خمسی ـ قبل از پرداخت خمس ـ از درآمد سال استفاده کند ؟ 📖 جواب : استفاده از درآمد سال تا دو الی سه روز پس از سررسید سال خمسی ، اشکال ندارد . ✅ اجاره دادن طلا 📝 سؤال : آیا می شود یک کیلو طلا یا شمش طلا یا سکه طلا را اجاره داد و ماهیانه مثلا دو میلیون دریافت کرد و آخر سال یا آخر قرارداد یک کیلو را پس گرفت ؟ 📖 جواب : اجاره دادن طلا در صورتی صحیح است که در مدت قرارداد عین طلا باقی بماند ـ یعنی مورد معامله واقع نشود ـ و از منافع آن (مثل استفاده در مجالس عروسی و مانند آن) استفاده شود ، در غیر این صورت اجاره صحیح نیست .  ✅ بالا بردن دست​ها هنگام تکبیرة الاحرام 📝 سؤال : آیا هنگام گفتن تکبیرة الاحرام نماز باید دستها را تا مقابل صورت بالا ببریم ؟ 📖 جواب : مستحب است نمازگزار هنگام تکبیرة‌الاحرام ، دستها را تا مقابل گوشها یا صورت بالا ببرد ، به این صورت که با آغاز تکبیر ، دستها ـ در حالی که انگشتان به هم چسبده و کف دستها به سمت قبله است ـ را به سمت بالا ببرد و در پایان تکبیر ، دستها را برابر گوش یا صورت برساند . ✅ محدوده تخییر در مکه و مدینه 📝 سؤال : حکم تخییر نماز به صورت شکسته یا تمام برای مسافر ، فقط در مسجد الحرام و مسجد النبی (صلی الله علیه واله) می باشد یا در تمام مدینه و مکه جاری است ؟ با توجه به توسعه دو شهر مکه و مدینه حکم نسبت به مناطق جدید چگونه است ؟ 📖 جواب : حکم تخییر در تمامی مکه و مدینه جاری است و مخصوص مسجد الحرام و مسجد النبی(صلی الله علیه واله)نیست ولی احتیاط مستحب آن است که اکتفا به دو مسجد شود و مقصود از شهر مکه و مدینه، شهر مکه و مدینه­‌ی فعلی است نه قدیمی . ✅ حکم تخییر در مسجد کوفه .... حکم تخییر نماز در مسجد کوفه (بین شکسته و تمام) برای مسافر ، اختصاص به مسجد کوفه دارد و نسبت به شهر کوفه ، بنابر احتیاط واجب حکم تخییر جاری جایز نیست .  ✅ روزه در اماکن تخییر 📝 سوال : در اماکنی مثل مسجد کوفه مسجد الحرام و مسجد النبی (صلی الله علیه واله) که مسافر مخیر است بین خواندن نماز به صورت تمام و شکسته نسبت به روزه نیزمخیر می باشد ؟ 📖 جواب : در اماکن چهارگانه­‌ی تخییر ، حکم اختصاص به نماز دارد و مسافر نمی تواند در این اماکن روزه­‌ی ماه مبارک رمضان را بگیرد . ✅ شکسته خواندن نماز ظهر و کامل خواندن نماز عصر 📝 سؤال : آیا در اماکن چهارگانه­‌ی تخییر می توانیم نماز ظهر را شکسته و نماز عصر را تمام بخوانیم ؟ 📖 جواب : اشکال ندارد . ✅ تغییر نیت از نماز شکسته به نماز تمام در بین نماز 📝 در اماکن تخییر ، اگر مسافر در ابتدا نیت قصر کرد ولی در ادامه‌­ی نماز ، نیت تمام نمود ، اشکال ندارد و نمازش صحیح است .  ✅ نیت تمام و شکسته در بین نماز در اماکن تخییر 📝 در اماکن تخییر اگر مسافر بدون نیت قصر و تمام ، نماز را شروع کرد و در ادامه پیش از قیام برای رکعت سوم نیت قصر کرد و نماز را دو رکعتی خواند و یا پیش از گفتن سلام در تشهد رکعت دوم ، نیت تمام کرد و نماز را چهار رکعتی خواند ، اشکال ندارد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛                                        ✅ گفتن ذکر در حالت خمیازه 📝 سوال : اگر ذکری در نماز در حالت خمیازه گفته شود قبول است یا نه ؟ 📖 جواب : اگر ذکر بطور صحیح ادا شود ، اشکال ندارد .  ✅ ذکر «الحمدلله» بین حمد و سوره 📝 سوال : لطفاً بفرمایید در محله‌ای شیعی که احتمال اختلاف نیست آیا مجاز هستیم در نماز جماعت بین حمد و سوره برای نشر سنت حقیقی پیامبر "الحمد لله" را بلند بگوییم ؟ 📖 جواب : مکروه است که مأموم ذکر را بگونه‌ای بگوید که امام بشنود و برای نشر سنّت حقیقی پیامبر «الحمدلله» را آهسته بگویید .  ✅ گفتن یک بار تسبیحات اربعه در نماز 📝 سوال : ادای یک بار ذکر رکعت سوم و چهارم نماز به جای سه بار در حالت عادی چگونه است این کار در مواقع اضطرار مثلاً سرعت بخشیدن به نماز فرادا برای رسیدن به نماز جماعت چه حالتی دارد ؟ 📖 جواب : ذکر یک بار تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم نمازها حتی در حال اختیار مجزی است اگر چه مستحب ، تکرار سه بار است .  ✅ خواندن حمد بجای تسبیحات اربعه 📝 سوال : اگر کسی به جای تسبیحات اربعه حمد و سوره را بخواند آیا نمازش باطل می‌شود ؟ 📖 جواب : اگر با قصد و اراده حمد را انتخاب کند و بخواند ، اشکال ندارد ولی اگر فراموش کرد و بجای تسبیحات اربعه حمد را خواند ، اگر در حال رکوع یا بعد آن یادش آمد ، نمازش صحیح است و اگر قبل از رکوع یادش آمد باید مجدداً با اختیار و اراده یا حمد را بخواند و یا تسبیحات اربعه را بخواند ؛ و در صورت انتخاب حمد بجای تسبیحات ، نباید سوره را بخواند . ✅ خواندن بعضی از اذکار بجای بعضی دیگر 📝 سوال : می‌‌خواستم بدانم اگر در نماز ذکری را بجای ذکر دیگر بگوییم مثلاً ذکر سجده را بجای رکوع یا بجای تسبیحات اربعه حمد را بخوانیم حکم چیست ؟ 📖 جواب : در مورد ذکر رکوع و سجود ، اگر به قصد ورود نباشد ، مانعی ندارد و نسبت به تسبیحات اگر سهواً بجای آن ، حمد خواندید و قبل از رکوع فهمیدید ، باید دوباره تسبیحات بخوانید ولی اگر پس از رکوع متوجه شدید نماز صحیح است . ✅ ذکر «بحول الله وقوته أقوم واقعد» 📝 سوال : گفتن ذکر «بحول الله وقوته...» در هنگام برخاستن درست است یا باید بدن آرام باشد ؟ 📖 جواب : صحیح است و آرامش بدن لازم نیست .  ✅ ناتوانی از قرائت و ذکرهای نماز 📝 سوال : در صورتی که مریض نتواند قرائت و ذکرهای نماز را به حافظه بسپارد و همچنین قادر به خواندن از روی نوشته هم نباشد ، آیا بر اطرافیان واجب است قرائت و ذکرهای نماز را بلند بخوانند تا وی تکرار کند ؟ 📖 جواب : واجب نیست . ✅ قرائت نماز در حال خمیازه 📝 سوال : اگر در هنگام خواندن نمازهای یومیه ، خواندن حمد و سوره را در حین خمیازه کشیدن ادامه دهیم ، نماز ما چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : اگر قرائت صحیح خوانده شود ، اشکال ندارد .  ✅ عجز از گفتن تکبیرة‌الاحرام 📝 سوال : افرادی که نمی‌‌توانند تکبیرة‌الاحرام بگویند ، (مانند افراد کر و لال) تکلیفشان چیست ؟ 📖 جواب : باید به هر نحوی که می‌توانند بگویند و اگر هیچ نمی‌توانند بگویند ، باید در قلب خود بگذرانند و برای تکبیر اشاره کنند و زبانشان را هم اگر می‌توانند حرکت دهند .  ✅ تکرار اذکار نماز 📝 سوال : 1⃣ تکرار کدام یک از اذکار ، نماز را باطل می‌کند ؟ مثلاً ذکر تسبیحات اربعه یا ذکر رکوع و سجود را تا چند بار مجازیم تکرار کنیم ؟ 2⃣ ذکر قرائت حمد و سوره را چطور ؟ مثلاً اگر «ایاک نعبد وایاک نستعین» را بد تلفظ کنیم ، می‌توانیم تکرار کنیم ؟ 📖 جواب : 1⃣ تکرار اذکار به قصد مطلق ذکر ، اشکال ندارد . 2⃣ در فرض سؤال تکرار به قصد احتیاط اگر منجر به وسواس نباشد ، اشکال ندارد . ✅ بلند گفتن ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» در نماز ظهر و عصر 📝 سوال : آیا در نماز ظهر و عصر می‌شود در رکعت اول و دوم «بسم الله الرحمن الرحیم» را بلند خواند ؟ 📖 جواب : مستحب است در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر «بسم الله الرحمن الرحیم» را بلند بگوید . ✅ دوبار گفتن تسبیحات اربعه 📝 سوال : دو بار گفتن تسبیحات اربعه در رکعات سوم و چهارم نماز چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : یک بار کافی است و دو بار موجب بطلان نیست ؛ البته بار دوم را به نیّت مطلق ذکر بگوید . ✅ ذکر «الله اکبر» در حال برخاستن از رکوع یا سجده 📝 سوال : برخی به‌طور عرفی یاد گرفته‌اند که در حال برخاستن از رکوع یا سجده ، ذکر «الله اکبر» بگویند و چه بسا توجهی هم به این ندارند که از باب استحباب می‌گویند یا به قصد ذکر مطلق و یا تفاوت مستحب بودن ذکر و قصد ذکر مطلق را نمی‌دانند ، در این موارد که در حال حرکت بدن ذکر «الله اکبر» را می‌گویند ، نمازشان چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : مانع ندارد .  🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ ✅ گفتن یک «سبحان الله» در رکوع و سجده 📝 سوال : اینجانب تعدادی نماز قضا داشتم که در خواندن آنها به جای ذکر سجده و رکوع یک «سبحان الله» می‌‌گفتم ، بعداً فهمیدم یک «سبحان الله» برای رکوع و سجده کفایت نمی‌کند . حال می‌خواهم بدانم تکلیف نمازهای قضای خوانده شده و همچنین بعضی از نمازهای صبح که در تنگی وقت به این طریق خوانده شده ، چیست ؟ آیا باید دوباره اعاده گردد یا خیر ؟ 📖 جواب : نمازهایی را که با یک بار ذکر شریف «سبحان الله» خوانده‌اید ، اگر جاهل مقصر (یعنی احتمال اشتباه بودن عمل خود را می دادید و در عین حال در یادگیری احکام کوتاهی کرده اید) نبوده‌اید ؛ صحیح است .  ✅ تکرار اذکار نماز 📝 سوال : تکرار اذکار در چه صورتی باعث بطلان نماز می‌شود؟ 📖 جواب : تکرار اذکار نماز اگر به حدّ وسواس برسد ، بنا بر احتیاط واجب نماز را باطل می‌کند . ✅ معیار جهر و اخفات در نماز 📝 سوال : با توجه به اینکه ملاک جهر (بلند خواندن) ، آشکار کردن جوهر صدا و ملاک اخفات (آهسته خواندن) آشکار نکردن آن است ؛ منظور از آشکار نکردن آن چیست ؟ 📖 جواب : ملاک آن است که جوهر صدا اشکار نشود ، نه این که اصلاً شنیده نشود . 💦 @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ 📝 سؤال : آیا در نماز ، سجده بر کاغذ صحیح است ؟ 📖 جواب : سجده بر کاغذی که از چوب و گياهان ـ غير از کتان و پنبه ـ تهیه می‌شود ، صحیح است . @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ زیارت امامزادگان برای جنب 📝 سوال : آیا شخص جنب می تواند به زیارت امامزادگان برود ؟ 📖 جواب : زیارت امامزادگان اشکالی ندارد ، ولی توقف در قسمت هایی که مسجد است ، جایز نیست . ✅ حکم غسل میتی که توسط غیر همجنس انجام شده 📝 سوال : اگر غیر همجنس میت را غسل دهد ، هر چند غسال پسر میت باشد ، علاوه بر حرمت ، غسل نیز باطل است ؟ و نبش قبر و اعاده غسل لازم است ؟ 📖 جواب : غسل اشکال دارد ، ولی نبش قبر لازم نیست و محرم نیز باید از روی لباس غسل دهد .‌ ✅ حکم بقای بر جنابت در روزه ی استیجاری 📝 حکم بقای بر جنابت در روزه قضای استیجاری چیست ؟ 📖 جواب : مسئله حکم بقاء برجنابت شامل روزه ماه رمضان و قضای آن و روزه استیجاری ، اگر قضای ماه رمضان باشد ، می شود .‌ ✅ وظيفه کسي که در حال حرکت ذکر گفته 📝 پرسش : اگر به نیت ذکر مطلق در حال حرکت ذکر بگوید چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ : هرگاه در حال حركت بدن ذكر بگويد مثلًا موقع رفتن به ركوع يا در حال رفتن به سجده تكبير آن را بگويد نمازش صحیح است ولی کار خلافی کرده است مگر آن که قصدش مطلق ذكر باشد ، يعنى نه آن تكبير مخصوصى كه مثلًا قبل از سجده در حال ايستادن گفته مى‏ شود ، بلكه از آنجا كه ذكر خدا در هر جاى نماز خوب است تكبير مى ‏گويد . ✅ معنای ذکر مطلق 📝 پرسش : تعريف ذكر مطلق چيست ؟ 📖 پاسخ : جمله ‏هائى كه نام خداوند و اوصاف او و يا تقاضائى از خداوند را در بر دارد ذكر مطلق است . ✅ گفتن ذکر سمع الله به نیت ذکر مطلق  📝 پرسش : آيا عبارت «سمع اللّه‏ لمن حمده» را مى ‏توان در نماز به نيت ذكر مطلق گفت ؟ 📖 پاسخ : این جمله بالخصوص ، به عنوان ذكر مطلق گفته نشود بهتر است . ✅ فرق و   📝 پرسش : فرق و چیست ؟ 📖 پاسخ : تمام اذکار را شامل می شود حتی اذکاری که دستور خاص دارد اما عبارت است از اذکاری که دستور خاصی درباره آنها وارد نشده است . ✅ وظيفه کسي که بي اختيار حرکت کرده  📝 پرسش : اگر نمازگزار در حال قیام و قرائت حمد و سوره یا تسبیحات بی اختیار حرکت کند یا به او تنه بزنند حکم چیست ؟ 📖 پاسخ : هرگاه در موقع قرائت حمد و سوره يا تسبيحات بى ‏اختيار بقدرى حركت كند كه از حال آرام بودن بدن خارج شود و يا مثلًا در ميان جمعيّت باشد و به او تنه بزنند و او را حركت دهند احتياط واجب آن است كه بعد از آرام گرفتن بدن‏ آنچه را در حال حركت خوانده دوباره بخواند . 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ ✅ خواندن نماز در ساعت کاری اداره آیا جایز است در ساعت کاری اداره ، نماز را در اول وقت بخوانیم ؟ اگر در اول وقت مراجعه‌کننده داشته باشیم ، چطور ؟ در صورتی که از نظر قانون و مقررات آن اداره ، مبادرت به انجام فریضه الهی در اول وقت منع نشده باشد ، خواندن نماز اشکال ندارد هر چند بهتر است با مختصر کردن نماز ، هم نماز در وقت فضیلت خوانده شود و هم به مراجعه‌کنندگان رسیدگی شود . البته اگر حاجت مؤمن با نماز در ساعت کاری تزاحم باشد بهتر است ابتدا حاجت مومن را برآورده کنید و نماز را دیرتر بخوانید . ✅ نماز خواندن در ملک موروثی قبل از تقسیم در منزل موروثی که متعلق به چند وارث است ، نماز خواندن بعضی از ورثه یا دیگر افراد در آن ، بدون رضایت سایر ورثه چه حکمی دارد ؟ نماز قبل از تقسیم ملک موروثی بدون اجازۀ بقیۀ ورثه و یا احراز رضایت قلبی آنها ، و در مورد صغار ، اجازۀ ولی یا قیم شرعی آنها ، حرام و بنا براحتیاط باطل است . ✅ تصمیم به ابطال روزه اگر کسی تصمیم قطعی برای باطل کردن روزه بگیرد ولی پیش از انجام مبطل پشیمان شود ، آیا روزه‌اش باطل است ؟ بله ، روزه باطل می‌شود ؛ ولی باید تا آخر روز از مبطلات اجتناب کند و قضا واجب است ؛ اما کفّاره ندارد . ✅ فروش امتیاز وام آیا فروش امتیاز وام جایز است ؟ خرید و فروش امتیاز و حق وام (نه خود وام) به دیگری ، در صورتی که منع قانونی نداشته باشد ، و اصل وام نیز مشروع باشد اشکالی ندارد . ✅ خون دیدن نزدیک غروب آفتاب زنی پنج دقیقه قبل از مغرب خون حیض دیده است ، حکم روزۀ آن روز او چیست ؟ اگر روزه‌اش مستحبی باشد چطور ؟ در هر دو صورت ، روزه‌اش باطل است . ✅ معاملات باینری آپشن معاملات باینری آپشن و درآمد حاصل آنها چه حکمی دارد ؟ این معامله باطل است ولی تصرف در وجه دریافتی ، با فرض اینکه مالک پایگاه اینترنتی که پول را پرداخت می‌کند ، مسلمان یا کافر ذمی نیست ، مانعی ندارد . ✅ سقط نطفه تازه منعقد شده مراد از انعقاد نطفه در مسأله حرمت سقط جنین ، چیست ؟ آیا منظور صرف ترکیب اسپرم با تخمک است یا پس از ترکیب و استقرار در دیواره رحم ، که چند روزی دیرتر انجام می‌گیرد ؟ همین که اسپرم در رحم مستقر شود اسقاط آن جایز نیست . 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ ✅ کفایت ماکارونی به عنوان طعام  📝 پرسش : آیا در کفاره می توان به جای نان ، ماکارونی داد ؟ 📖 پاسخ : با توجه به اینکه غذای یک نفر را می توان با آن تامین کرد مانعی ندارد . ✅ نان خشک به عنوان کفاره  📝 پرسش : آیا نان خشک به عنوان کفاره کفایت می کند ؟ 📖 پاسخ : در صورتی که 750 گرم باشد کافی است . ✅ عدم کفایت شیر خشک برای مد طعام  📝 پرسش : آیا می شود با پول کفاره برای نوزاد خانواده فقیر شیر خشک خرید ؟ 📖 پاسخ : بنابر احتیاط واجب کفایت نمی کند . ✅ عدم کفایت بیسکویت به عنوان طعام  📝 پرسش : آیا می توان با پول کفاره روزه بيسکويت و کلوچه خريد و به مستحق داد ؟ 📖 پاسخ : این کار جایز نیست . ✅ حکم پرداخت خرما به عنوان کفاره  📝 پرسش : آیا خرما بعنوان مد طعام کفایت می کند ؟ 📖 پاسخ : احتیاط واجب آن است که یا غذای معمولی سیر کننده به فقیر بدهند و یا نان به مقداری که آرد آن به اندازه 750 گرم باشد . ✅ حکم پرداخت برنج به عنوان کفاره  📝 پرسش : آیا برنج به تنهایی به عنوان کفاره کفایت می کند ؟ 📖 پاسخ : برنج به تنهایی کافی است . ✅ حکم پرداخت گوشت به عنوان کفاره  📝 پرسش : آیا در مدّ طعام ، که به عنوان کفّاره روزه پرداخته مى شود ، گوشت هم کفایت مى کند ؟ 📖 پاسخ : در فرض سؤال به تنهائى بنابر احتیاط واجب کفایت نمی کند . ✅ عدم کفایت نان قندی به عنوان طعام  📝 پرسش : آیا می توان با پول کفاره روزه ، نان قندی که آردش 750 گرم است خرید و به مستحق داد ؟ 📖 پاسخ : به عنوان کفاره قبول نیست . ✅ حکم پرداخت پودر ویتامینه به مریض به عنوان کفاره  📝 پرسش : آیا می توان از پول کفاره برای بیمار فقیری که غذای او پودر ویتامینه ی بسیار گران است ، تهیه نمود ؟ 📖 پاسخ : هر گاه آن پول صرف تغذیه او شود مانعی ندارد ، البته اگر هر بار تغذیه او معادل بیش از یک مد طعام شود باید کفاره هر روزه را به مقدار بیشتر محاسبه کنند . ✅ حکم پرداخت فطريه به واجب النفقه  📝 پرسش : آیا زکات فطریه را می توان به واجب النفقه داد ؟ 📖 پاسخ : زکات فطره را به واجب النفقه (پدر ، مادر ، زن و فرزند) نميتوان داد . 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍