eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم فرمودند : " ظلم در پرداخت مزد كارگر ، از گناهان بزرگ است ".
﷽؛ 🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمودند : « مَن أحسَنَ فيما بَقِيَ مِن عُمرِهِ لَم يُؤاخَذْ بِما مَضى مِن ذَنبِهِ ، و مَن أساءَ فيما بَقِيَ مِن عُمرِهِ اُخِذَ بِالأوَّلِ و الآخِرِ » 🔹هر كس در باقيمانده عمر خويش كار نيك كند، به گناهان گذشته اش مؤاخذه نشود و هر كس در باقيمانده عمرش گناه و بدى كند، درباره اعمال سراسر عمرش باز خواست شود. @Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
🚩معیار در حدّ ترخّص 🔸سؤال : معیار حدّ ترخّص شنیدن اذان و دیدن دیوارهای شهر است، آیا یکی از آن دو کافی است یا این‌که باید هر دو با هم وجود داشته باشند؟ 🔹جواب : احوط، رعایت هر دو علامت است، هرچند بعید نیست که شنیده نشدن اذان برای تعیین حدّ ترخّص کافی باشد. 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 @Javanmardi_langarudi
🚩 جاگرفتن در صف جماعت شخصی با گذاشتن مهر در صف جماعت جا گرفته است . اگر نماز جماعت شروع شود در چه صورتی می‌توان جای او را گرفت ؟ گذاشتن هر چیزی که عرفا برای شخص حق سبق می‌آورد کفایت می‌کند و این حق تا رکوع رکعت اول نماز باقی است . @Javanmardi_langarudi
🚩جواب سلام در فضای مجازی آیا جواب سلام پیامک، ایمیل، تلگرام و ... واجب است؟ چنانچه در قالب یک ارتباط زنده باشد، واجب است. 🚩اشتباه در محاسبه ایام اقامت می‌دانستم قرار است تا یکشنبه در شهری بمانم، ولی فکر می‌کردم تا یکشنبه ده روز می‌شود، لذا قصد اقامت ده روز کردم و نماز را تمام خواندم. الان که روز پنجم است، فهمیدم تا یکشنبه نه روز می‌شود. تکلیف نمازهای چهار روز گذشته و روزهای آینده چیست؟ نمازتان شکسته است ولی نمازهای گذشته را که تمام خوانده اید و بعد از وقت فهمیده اید، نیاز به اعاده ندارد. 🚩اموال جا مانده در مغازه شغلم تعمیر موبایل است. تعداد زیادی موبایل و وسایل جانبی آن‌ مانند فلش و شارژر در مغازه مانده است که صاحبان آنها مراجعه نمی‌کنند و نگه‌داری آن‌ها نیز سخت است، چه تکلیفی دارم؟ اگر به صاحبان آنها دسترسی ندارید و از پیدا کردن آنها نا امید هستید، باید خود آنها یا قیمت آنها را با اجازه مجتهد جامع‌الشرایط صدقه دهید. 🚩اطلاع نداشتن از تعداد نمازهای قضا چند سال بود که در خواندن نمازهایم سستی می‌کردم و گاه گاهی نمازم قضا می‌شد. اکنون می‌خواهم قضای آن نمازها را بجا بیاورم ولی تعداد آن‌ها را نمی‌دانم. وظیفه‌ام چیست؟ اکتفا به حداقل میزان قضای محتمل، کافی است اگرچه بهتر است حداکثر قضای محتمل بجا آورده شود. 🚩معاملات «بیت‌کوین» معاملات بیت کوین (ارز دیجیتال) چه حکمی دارد؟ چنانچه استفاده از این‌گونه ارزها نوعاً مفسده اقتصادی داشته یا خلاف قانون باشد، خرید و فروش آن‌ اشکال دارد. 🚩جواب سلام نامحرم پاسخ دادن به سلام نامحرم چه حكمي دارد؟ جواب سلام واجب است ولی باید به گونه‌ای باشد که مفسده ای هم بر آن مترتب نشود. 🚩خواستگاری در زمان عدّه خواستگاری کردن از زنی که جدا از شوهرش زندگی می کند و توافق کرده‌اند که طلاق بگیرند و مراحل آن در دادگاه طی می‌شود یا زنی که در عده طلاق است، چه حکمی دارد؟ خواستگاری کردن از زن شوهر دار و زنی که در عده طلاق رجعی و عده وفات است جایز نیست. همچنین در عده طلاق بائن که امکان رجوع زوج در آن وجود داشته باشد- مانند طلاق خلع که با رجوع زوجه در بذل، امکان رجوع زوج وجود دارد- خواستگاری از زن جایز نیست. 🚩رد مظالم رد مظالم چیست و چگونه باید پرداخت شود؟ به ادای حقوق مالی که بر گردن انسان است و امکان دسترسی به صاحبان آنها را ندارد، "رد مظالم" گفته می شود که باید با اجازه حاکم شرع به فقیر صدقه داده شود. 🚩نذر روزه نذر کرده بودم که هر وقت عصبانی شدم فردایش روزه بگیرم اما به نذر خود عمل نکردم حال برای جبران باید چه کنم؟ آیا قضای آن روزه ها بر من واجب است؟ اگر این نذر باعث شود که دچار ضعف اعصاب بیشتر شوید نذرتان محقق نمیشود در غیر اینصورت اگر عمدی روزه نگرفته اید باید کفاره بدهید و بنابر احتیاط در کفاره شکستن نذر باید بین کفاره افطار روزه در ماه رمضان و کفاره قسم احتیاط شود و به یکی از دو روش عمل کنید: 1⃣ به 60 مسکین هر کدام یک مد طعام، بدهید 2⃣ دو ماه روزه بگیرید (که یک ماه و یک روز آن پشت سر هم باشد) و در صورت امکان ده مسکین را هم بپوشانید یا به هر کدام یک مد طعام بدهید. قضای روزه نیز واجب است. 🚩تغییر نذر نذر کرده بودم که در ماه محرم و ماه مبارک رمضان حلیم بپزم. آیا می‌توانم بجای آن غذای دیگری از بیرون بگیرم و اطعام کنم؟ اگر نذر به صورت شرعی منعقد شده باشد که از جمله شرایط آن انشاء نذر و به زبان آوردن نام خداست، قابل تغییر نیست مگر عمل به آن بدون تحمل حرج مقدور نباشد. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود : { وَ هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَ آخِرُهُ عِتْقٌ مِنَ النّٰارِ ماهی است که آغازش رحمت است ، میانه‌اش مغفرت و پایانش آزادی از آتش دوزخ } . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
﷽؛ 🚨 حکم بقای بر جنابت در روزه ی استیجاری حکم بقای بر جنابت در روزه قضای استیجاری چیست؟ مسئله حکم بقاء بر جنابت شامل روزه ماه رمضان و قضای آن و روزه استیجاری، اگر قضای ماه رمضان باشد، می شود. @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🚨 آثار روزه در قیامت صی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم : 💎 مٰا مِنْ مُؤْمِنٍ یَصُومُ شَهْرَ رَمَضٰانَ إِحْتِسٰاباً إِلّٰا أَوْجَبَ اللهُ لَهُ سَبْعَ خِصٰالٍ : 1⃣ أَوَّلُهٰا یَذُوبُ الْحَرٰامُ مِنْ جَسَدِهِ ، 2⃣ وَالثّٰانِیَةُ یَقْرُبُ مِنْ رَحْمَةِاللهِ ، 3⃣ وَالثّٰالِثَةُ یَکُونُ قَدْ کَفَرَ خَطٖیئَةَ أَبٖیهِ آدَمَ ، 4⃣ وَالرّٰابِعَةُ یُهَوِّن‌‌‌ُ اللهُ عَلَیْهِ سَکَرٰاتِ الْمَوْتِ ، 5⃣ وَالخٰامِسَةُ أَمٰانٌ مِنَ الْجُوعِ وَالْعَطَشِ یَوْمَ الْقِیٰامَةِ ، 6⃣ وَالسّٰادِسَةُ یُعْطٖیهِ اللهُ بَرٰاءَةً مِنَ النّٰارِ ، 7⃣ وَالسّٰابِعَةُ یُطْعِمُهُ اللهُ مِنْ طَیِّبٰاتِ الْجَنَّةِ . صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند : 💎 مؤمنی نیست که ماه مبارک رمضان را به امید أجر و پاداش روزه بگیرد ، مگر آنکه خداوند هفت خصلت برایش مقرّر می‌فرماید : 1⃣ حرام را از بدنش ذوب می‌کند ، 2⃣ به رحمت خداوند نزدیک می‌شود ، 3⃣ روزه‌اش کفاره لغزش پدرش حضرت آدم می‌باشد ، 4⃣ حق‌تعالٰی سختی‌های مرگ را بر او ، آسان می‌کند ، 5⃣ از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در أمانش قرار می‌دهد ، 6⃣ برات آزادی از جهنم را نصیبش می‌گرداند ، 7⃣ از طیّبات بهشتی بهره‌مندش می‌کند . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
💎 سه روز آخر ماه شعبان و ثواب‌های بیکران با همه فضایل و برکاتش دارد با ما وداع می‌کند ، چقدر از برکات این ماه استفاده کرده‌اید ؟ یک مژده برای همه کسانی که دلشان می‌خواهد جبران مافات کنند و لحظات از دست داده را زنده کنند . می‌گوید : جمعه آخر خدمت علیه‌السلام رسیدم . : ای اباصلت ! اکثر رفت و امروز جمعه آخر ماه است ، پس تقصیرها و کوتاهی‌های گذشته را در بقیّه این ماه جبران کن و به آنچه برای تو سودمند است روی ‌آور ، بسیار دعا کن و استغفار نما و قرآن را بسیار تلاوت کن و از گناهان خود توبه نما تا وقتی ‌که داخل می‌شود ، خود را برای خدا خالص ساخته باشی و هر دَیْن و امانتی بر عهده‌ داری ، ادا کن و کینه هر کس که در دل ‌داری بیرون نما و گناهانی را که انجام می‌دادی ترک کن و از خدا بترس و در امور پنهان و آشکار خود بر خدا توکّل نما که هر کس بر خدا توکّل کند ، خداوند امور او را کفایت می‌نماید و در بقیه این ماه این دعا را بسیار بخوان : { اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ، فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِی مِنْهُ اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده‌ای در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان } علیه‌السلام در ادامه فرمود : خداوند به احترام و عظمت ، بنده‌های بسیاری را در از آتش جهنّم آزاد می‌گرداند . 💎 ️در سه روز دو ماه روزه بگیریم این سه روز پایانی اهمیت بسیار زیادی دارد ، باید سعی کنیم از لحظه لحظه آن استفاده کنیم و از آن بهره ببریم این سه روز به قدری اهمیت دارند که روزه داشتن آن و وصل کردنش به روزه ، ثوابی معادل روزه دو ماه متوالی داشتن دارد . علیه‌السلام : مَنْ صامَ ثَلاثَةَ أَیّامِ مِنْ اخِرِ شَعْبانَ وَ وَصَلَها بِشَهْرِ رَمَضانَ كَتَبَ اللّه ُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَیْنِ مُتَتـابِعَیْنِ علیه‌السلام فرمود : هر كس سه روز آخر را روزه بگیرد و به روزه وصل كند ، خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسُوب مى‌كند . در این سه روز هر چقدر می‌توانیم ، صلوات بفرستیم و دعای فرج بخوانیم و تا می‌توانیم استغفار کنیم ، باشد که آمرزیده وارد ماه سراسر نور رمضان شویم . از کتاب آثار مثبت عمل اثر حضرت استاد حسین انصاریان صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎 🔹عَنْ جٰابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) أَنَّهُ قٰالَ : لِکُلِّ شَیْءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضٰانَ : جابر از امام محمد باقر علیه السلام روایت کرده است که فرمود : هر چیزی بهاری دارد ، و بهار قرآن ، ماه رمضان است. @Javanmardi_langarudi 🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎
﷽؛ چرا ابتدا و انتهای ماه رمضان باید ماه دیده شود، ولی در ماه های دیگر مثل ماه محرم لزومی ندارد؟ اختلاف در رویت هلال مربوط به همه ماه های قمری است، ولى چون در ماه مبارک رمضان، به وجوب یا حرمت روزه و عید فطر بر می ‌گردد، یا در ماه ذى الحجة (به جهت اعمال حج) مسئله اهمیت بیشترى پیدا مى کند و انعکاس عمومى و زیادی دارد. از این رو مسلمانان سراسر کره زمین با وسواس و دقت بیشتری چشم به آسمان می ‌دوزند تا تکلیف آسمانی خود را بدانند. بنابراین، اهمیت موضوع از این جهت است که به وجوب روزه (ابتدای رمضان) و حرمت آن (عید فطر) برمی گردد و این مسئله در ماه های دیگر وجود ندارد؛ مثلاً اگر روز عاشورا یک روز پس و پیش شود هیچ واجبی ترک نشده و یا هیچ حلالی حرام نخواهد شد. @Javanmardi_langarudi 🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
💎 حضرت استاد انصاریان ، ماه آشتی گناهکاران با خداست . یازده ماه به قهر کردن ، پشت پا زدن ، سستی و کسالت سپری شد ، حال وقت ‏آشتی فرارسیده است . نیز اهل ردکردن آشتی بندگان خود نیست ؛ بلکه شوق به این کار دارد ، ‏او منتظر است، دست آشتی را ابتدا او دراز کرده است .‏ @Javanmardi_langarudi 🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
🌷حکم دانشجویان و روحانیون🌷 📝 سوال : دانشجویانی که هر هفته حداقل دو روز برای تحصیل مسافرت می کنند و یا کارمندانی که هر هفته برای کارشان سفر می کنند، چه حکمی دارند؟ با توجه به اینکه آنها هر هفته مسافرت می نمایند، ولی امکان دارد به خاطر تعطیلی دانشگاه یا کارشان به مدت یک ماه در وطن اصلی خود بمانند و در خلال آن مدت مسافرتی نمی کنند، آیا بعد از گذشت یک ماه که سفر خود را دوباره آغاز می کنند، نمازشان در سفر اول طبق قاعده شکسته و بعد از آن تمام است؟ اگر پیش از این سفر کاری، سفر شخصی رفته باشد چطور؟ 📖 جواب : در سفر برای تحصیل علم حکم نماز و روزه مبنی بر احتیاط است. 1⃣ اعم از اینکه سفرشان هفتگی باشد یا روزانه. ولی کسی که برای کار آزاد یا اداری، مسافرت می کند، اگر بین وطن یا محل سکونت و محل کارش هر ده روز حداقل یک مرتبه رفت و آمد نماید، باید نماز خود را تمام بخواند و روزه او هم صحیح است، و اگر بین دو سفری که برای کار کردن می رود، ده روز در وطن یا جای دیگری بماند، در سفر اولی که بعد از اقامت ده روزه می رود، نمازش شکسته است و نمی تواند روزه بگیرد. ولی چنانچه قبل از این سفر کاری، یک سفر شخصی رفته باشد، نماز در سفر شخصی شکسته و در سفر کاری پس از آن تمام است ولی با این حال، احتیاط به جمع بین قصر و تمام، در این سفر کاری، ترک نشود. 📝 سوال : دبیر شاغل در شهرستان رفسنجان می باشم با توجه به پذیرفته شدن در مرکز عالی ضمن خدمت و مأموریت به تحصیلی آموزش و پرورش، سه روز ابتدای هفته را در شهرستان کرمان اشتغال به تحصیل دارم و بقیه ایّام هفته را در شهرستان خود به خدمت مشغولم، نظر حضرت عالی در مورد احکام نماز و روزه اینجانب چه می باشد، آیا حکم دانشجو بودن بر ما جاری است یا خیر؟ 📖 جواب : اگر مأمور به تحصیل هستید، نماز شما تمام و روزه صحیح است. 📝 سوال : اگر یکی از طلاب علوم دینی قصد داشته باشد تبلیغ را شغل خود قرار دهد، آیا با این فرض می تواند در سفر نماز خود را تمام بخواند و روزه هم بگیرد؟ اگر شخصی برای کاری غیر از تبلیغ و ارشاد یا امر به معروف و نهی از منکر مسافرت نماید، نماز و روزه اش چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : اگر عرفاً تبلیغ و ارشاد یا امر به معروف و نهی از منکر شغل و کار او محسوب شود، در سفر برای انجام آن کارها حکم مسافری را دارد که به خاطر شغل و کارش سفر می کند، و اگر زمانی برای کاری غیر از ارشاد و تبلیغ مسافرت کرد، در آن سفر مانند سایر مسافران نمازش شکسته است و روزه او صحیح نیست. 📝 سوال : کسانی که مدت غیر معیّنی مسافرت می کنند مانند طلاب علوم دینی که برای درس خواندن به حوزه علمیه می روند و یا کارمندان دولت که برای کار به مدت غیر معیّنی به شهری اعزام می شوند، نماز و روزه این افراد چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : در فرض مرقوم اگر بنا دارند مدّت یکی دو سال در آنجا بمانند نمازشان تمام و روزه‌شان صحیح است. 📝 سوال : طلبه علوم دینی در شهری که وطن او نیست زندگی می کند، اگر قبل از قصد اقامه ده روز می دانسته و یا قصد داشته که به طور هفتگی به مسجدی که بیرون شهر واقع است برود، آیا می تواند قصد اقامت ده روز کند یا خیر؟ 📖 جواب : هنگام قصد اقامت، قصد رفتن به کمتر از مسافت شرعی به مقداری که عرفاً منافات با ماندن ده روز در یک‌جا نداشته باشد ضرر به صحّت قصد اقامت نمی‌زند، مانند اینکه بخواهد در این ده روز سه دفعه و هر بار در حدود پنج ساعت، به کمتر از مسافت شرعی برود و برگردد. 1⃣ افرادی که چنین وضعیتی دارند، با رعایت شرایط می‌توانند به فتوای مجتهد دیگر رجوع کنند و در صورت عدم رجوع، مقتضای احتیاط جمع بین نماز قصر و تمام است و در ماه رمضان باید احتیاطاً روزه بگیرند و بعداً قضای آن روزه را نیز بگیرند. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 1⃣ در همه حال خداوند متعال را در نظر داشته باشید . 2⃣ سعی کنید نماز را اول وقت به جا آورید . 3⃣ هرروز صبح ، یا شب یک سوره یس برای حضرت زهرا علیهاالسلام قرائت نمایید . 4⃣ سعی کنید هرروز حداقل پنجاه آیه قرآن و اگر ممکن است یک جزء برای حضرت ولی عصر عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تلاوت کنید . 5⃣ هرروز بعد از نماز صبح دعای عهد را بخوانید که وسیله ارتباط ما با حضرت ولی عصر عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است . احکام مسافر حضرت آیت ا... العظمی وحید خراسانی @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام ومسایل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
🌷قصد اقامت و مسافت شرعی🌷 📝 سوال : من در جایی کار می کنم که کمتر از مسافت شرعی با شهر مجاور فاصله دارد و چون هیچ‌یک از دو مکان، وطن من نیست، لذا در محل کارم قصد اقامت ده روز می کنم تا نمازم را تمام خوانده و بتوانم روزه بگیرم، و هنگامی که در محل کارم قصد اقامت ده روز می کنم، در خلال آن مدت و بعد از آن قصد رفتن به شهر مجاور نمی کنم، حکم شرعی من در حالتهای زیر چیست؟ 1⃣ اگر قبل از پایان ده روز به خاطر حادثه ای یا کاری به آن شهر بروم و بعد از تقریباً دو ساعت، به محل کارم برگردم؟ 2⃣ اگر بعد از پایان ده روز به قصد رفتن به محله معیّنی به آن شهر بروم و از مقدار مسافت شرعی تجاوز نکنم و بعد از یک شب توقف، به محل اقامتم برگردم؟ 3⃣ بعد از پایان ده روز به قصد رفتن به محله معیّنی به آن شهر بروم، ولی بعد از رسیدن به آن محله، تصمیم به رفتن به محله دیگری که با محل اقامت من بیشتر از مسافت شرعی فاصله دارد، بگیرم؟ 📖 جواب 1⃣ و 2⃣ اگر از ابتداء، قصد خروج نداشته باشید، بعد از استقرار حکم تمام بودن نماز در محل اقامت هرچند با خواندن حداقل یک نماز چهار رکعتی در آنجا باشد، خارج شدن از آنجا به مقدار کمتر از مسافت شرعی، در یک یا چند روز(۱)، به قصد اقامت ضرر نمی رساند، و در این صورت فرقی نمی کند که خروج قبل از پایان ده روز باشد یا بعد از آن، و تا مسافرت جدیدی انجام نشده، نماز تمام و روزه صحیح است. 3⃣ در فرض مرقوم که سفر شرعی محقّق نشده، قصد اقامت به هم نمی‌خورد. 📝 سوال : اگر مسافر بعد از خروج از وطن، از راهی عبور کند که صدای اذان وطن اصلی خود را بشنود و یا دیوار خانه های آن را ببیند، آیا به مسافت شرعی ضرر می رساند؟ 📖 جواب : تا از وطن خود عبور نکرده، ضرری به مسافت شرعی نمی رساند و مسافرتش قطع نمی شود، ولی تا در داخل محدوده بین وطن و حدّ ترخّص آن هست، حکم مسافر بر او جاری نمی شود. 📝 سوال : محل کار من که در آن جا سکونت هم دارم، غیر از وطن اصلی ام است و با آن بیش از مسافت شرعی فاصله دارد، و محل کارم را هم وطن خود قرار نداده ام و امکان دارد فقط برای چندین سال در آن جا بمانم. گاهی از آن جا برای انجام مأموریت اداری به مدت دو یا سه روز در ماه خارج می شوم، آیا هنگامی که از شهری که در آن سکونت دارم به مقداری بیش از مسافت شرعی خارج شده و بر می گردم، واجب است در بازگشت قصد اقامت ده روز کنم یا خیر؟ و اگر قصد اقامت ده روز واجب است، تا چه مسافتی می توانم به اطراف شهر بروم؟ 📖 جواب : در فرض مرقوم در آن مکان حکم مسافر را ندارید و نماز شما تمام و روزه‌تان صحیح است. 📝 سوال : اگر شخصی برای چندین سال در چهار کیلومتری وطنش باشد و هر هفته به خانه اش برود، هنگامی که این شخص به محلی مسافرت کند که فاصله آن با وطنش بیست و پنج کیلومتر و با مکانی که چندین سال در آن درس خوانده است، بیست و دو کیلومتر است، نماز او چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : اگر از وطنش به آن جا مسافرت کند، نماز قصر است. 📝 سوال : مسافری قصد رفتن به سه فرسخی را دارد، ولی از ابتدا در نظر دارد که در بین راه از راه فرعی برای انجام کار معیّنی به یک فرسخی برود و سپس به مسیر اصلی برگشته و به سفر خود ادامه دهد، نماز و روزه این مسافر چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : حکم مسافر را ندارد و ضمیمه کردن مقدار راهی که با خروج از مسیر اصلی و بازگشت به آن پیموده، برای تکمیل مسافت شرعی کافی نیست. 📝 سوال : با توجه به فتوای امام خمینی(قدّس سرّه) مبنی بر وجوب قصر نماز و افطار هنگام سفر به هشت فرسخی، اگر مقدار رفتن کمتر از چهار فرسخ باشد، ولی در بازگشت، به علت مشکلات راه و نبودن ماشین، مجبور به پیمودن مسافتی بیش از شش فرسخ شود، آیا باید نماز را شکسته خواند و روزه را افطار کرد؟ 📖 جواب : اگر رفتن کمتر از چهار فرسخ باشد و مسیر بازگشت هم به مقدار مسافت شرعی نباشد، نماز تمام و روزه صحیح است. 📝 سوال : کسی که از محل سکونت خود به محل دیگری که کمتر از مسافت شرعی است، سفر کند و در خلال ایام هفته چندین بار از آن محل به محله های دیگر برود، به طوری که مجموع مسافت بیش از هشت فرسخ شود، چه وظیفه ای دارد؟ 📖 جواب : اگر هنگام خارج شدن از منزل قصد پیمودن مسافت شرعی را نداشته و فاصله بین مقصد اول و محله های دیگر هم به مقدار مسافت شرعی نباشد، حکم مسافر را ندارد. 📝 سوال : اگر انسان به قصد رفتن به مکان معیّنی از شهر خود خارج شود و در آن جا به گردش بپردازد، آیا این گردش جزء مسافتی که از منزل پیموده، محسوب می شود؟ 📖 جواب : گردش در مقصد جزء مسافت محسوب نمی شود.
📝 سوال : آیا هنگام قصد اقامت، جایز است نیّت خروج از محل اقامت به محل دیگری را که کمتر از چهار فرسخ با آن فاصله دارد بنمائیم؟ 📖 جواب : قصد خروج از محل اقامت به اندازه کمتر از مسافت شرعی اگر به صدق اقامت ده روز ضرر نزند مانند اینکه بخواهد در این ده روز سه دفعه و هر بار در حدود پنج ساعت، به کمتر از مسافت شرعی برود و برگردد، در این صورت، قصد خروج به قصد اقامت لطمه نمی زند. 📝 سوال : با توجه به این که رفت و آمد از محل سکونت به محل کار که بیشتر از بیست و چهار کیلومتر از هم فاصله دارند، موجب می شود که نماز تمام خوانده شود، اگر من از شهری که در آن کار می کنم به خارج از آن و یا شهر دیگری که فاصله آن با محل کارم به مقدار مسافت شرعی نیست، بروم و قبل از ظهر یا بعد از ظهر به محل کارم برگردم، آیا باز هم نمازم تمام است؟ 📖 جواب : به مجرد خارج شدن از محل کار به مقدار کمتر از مسافت شرعی، هرچند ارتباطی با کار روزانه شما نداشته باشد، حکم نماز و روزه شما در محل کار تغییر نمی کند، و فرقی هم نمی کند که قبل از ظهر به محل کارتان برگردید یا بعد از ظهر. 📝 سوال : شخصی از وطن به مقصد شهری مسافرت می کند که تا اول آن شهر مسافت شرعی نیست لکن تا نقطه ای که مقصود اوست (مثلاً منزل دوستش) مسافت شرعی می باشد، آیا برای محاسبه مسافت شرعی اول شهر ملاک است یا نقطه ای که در آن شهر مقصود فرد می باشد؟ 📖 جواب : اگر مقصد او نقطه‌ای خاص است، به‌نحوی که عبور از شهر طریق رسیدن به آن مقصد است در محاسبة مسافت همان نقطه باید درنظر گرفته شود ولی اگر با اینکه مقصد مشخص دارد با شهر هم کار دارد به‌نحوی که رسیدن به شهر رسیدن به مقصد محسوب می‌شود، اوّل شهر ملاک است. 📝 سوال : من هر هفته برای زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) و انجام اعمال مسجد جمکران به شهر قم مسافرت می کنم، آیا در این سفر نمازم را تمام بخوانم یا شکسته؟ 📖 جواب : در این سفر حکم سایر مسافرین را دارید و نماز شما قصر است. 📝 سوال : محل تولد من شهر کاشمر است و از سال ۱۳۴۵ هجری شمسی تا سال ۱۳۶۹ ساکن تهران بوده ام و آن جا را وطن برای خود انتخاب کردم، و مدت سه سال است که همراه با خانواده ام برای ماموریت اداری به بندرعباس آمده و کمتر از یک سال دیگر به شهر تهران که وطن من است، باز خواهم گشت. با توجه به این که در مدتی که در بندرعباس هستم، هر لحظه امکان دارد برای مأموریت به شهرهای تابع بندرعباس بروم و مدتی در آن جا بمانم و زمان مأموریت های اداری هم که به من ارجاع می شود، قابل پیش بینی نیست، خواهشمندم اولاً: حکم نماز و روزه مرا بیان فرمایید. ثانیاً: با توجه به این که در اغلب اوقات یا در بعضی از ماه های سال برای چند روز در مأموریت اداری به سر می برم، آیا کثیر السفر محسوب می شوم یا خیر؟ ثالثاً: با توجه به این که همسرم خانه دار و متولد تهران است و با من به بندرعباس آمده و ساکن آن شده است، حکم شرعی نماز و روزه وی چیست؟ 📖 جواب : در فرض مرقوم در آن مکان حکم مسافر را ندارید و نماز شما و همسرتان در آنجا تمام و روزه‌تان صحیح است. 📝 سوال : شخصی قصد اقامت ده روز در جایی کرده است، به خاطر این که می دانسته که ده روز در آن جا می ماند و یا تصمیم بر ماندن داشته است ولی بعد از آن که با خواندن یک نماز چهار رکعتی، حکم تمام خواندن نماز بر او مترتّب شد، مسافرتی غیر ضروری برای وی پیش می آید، آیا رفتن به آن سفر برای او جایز است؟ 📖 جواب : سفر او اشکال ندارد، هرچند غیر ضروری باشد. 📝 سوال : اگر فردی برای زیارت حرم امام رضا(علیه الصلوة والسلام) مسافرت نماید و با آن که می داند کمتر از ده روز در آن جا خواهد ماند ولی برای این که نمازش تمام باشد، قصد اقامت ده روز می کند، این کار او چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : اگر می داند که در آن جا ده روز نمی ماند، قصد اقامت ده روز معنا و اثری ندارد و باید در آن جا نمازش را شکسته بخواند. 📝 سوال : مأمورین غیر محلی که هیچ گاه ده روز در شهر محل کار نمی مانند، ولی مسافرت آنان کمتر از مسافت شرعی است، از جهت تمام یا شکسته بودن نماز چه وظیفه ای دارند؟ 📖 جواب : در فرض سؤال، هرگاه ده روز در جایی اقامت نکنند، سفرشان شغلی محسوب می‌شود و در محل سکونت، محل کار و بین آن دو نمازشان تمام است. 📝 سوال : کسی که به جایی مسافرت کرده و نمی داند چه مقدار در آن جا خواهد ماند، ده روز یا کمتر، چگونه باید نماز بخواند؟ 📖 جواب : وظیفه شخص مردد تا سی روز قصر است و از آن به بعد باید نمازش را تمام بخواند، هرچند در همان روز بخواهد برگردد. 📝 سوال : کسی که در دو مکان تبلیغ می کند و قصد اقامت ده روز هم در آن منطقه دارد، نماز و روزه اش چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : اگر از نظر عرف دو مکان محسوب شوند، قصد اقامت در هر دو محل و یا در یکی از آن دو با قصد رفت و آمد به مکان دیگر در خلال ده روز، صحیح نیست.
🚩نماز مسافر 📝 سوال : آیا وجوب قصر بر مسافر شامل همه نمازهای فریضه می شود یا اختصاص به بعضی از آن ها دارد؟ 📖 جواب : وجوب قصر فقط در خصوصِ نمازهای روزانه چهار رکعتی است که عبارت از نمازهای ظهر و عصر و عشا است و نماز صبح و مغرب قصر نمی شود. 📝 سوال : شرایط وجوب قصر بر مسافر در نمازهای چهار رکعتی کدام است؟ 📖 جواب : امور هشتگانه ذیل است: 1⃣ سفر او به مقدار مسافت شرعی باشد یعنی رفتن یا برگشتن و یا رفت و برگشت او روی هم هشت فرسخ شرعی باشد، مشروط به این که رفتن او کمتر از چهار فرسخ نباشد. 2⃣ از اول مسافرت قصد پیمودن هشت فرسخ را داشته باشد، بنا بر این اگر از ابتدا قصد پیمودن هشت فرسخ را نداشته و یا قصد پیمودن کمتر از آن را داشته باشد و بعد از رسیدن به مقصد تصمیم بگیرد به جایی برود که فاصله آن با مکان اول کمتر از مسافت شرعی است، ولی از منزل تا آن جا به اندازه مسافت شرعی است، باید نمازش را تمام بخواند. 3⃣ در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد، بنا بر این اگر در بین راه، پیش از رسیدن به چهار فرسخ از قصد خود برگردد یا مردد شود، حکم سفر بعد از آن بر او جاری نمی شود، هرچند نمازهایی که قبل از عدول از قصد خود به صورت شکسته خوانده، صحیح است. 4⃣ قصد قطع سفر در اثنای پیمودن مسافت شرعی با عبور از وطن خود یا جایی که می خواهد ده روز یا بیشتر در آن جا بماند، نداشته باشد. 5⃣ سفر از نظر شرعی برای او جایز باشد، بنا بر این اگر سفر معصیت و حرام باشد، اعم از این که خودِ سفر حرام باشد مثل فرار از جنگ یا هدف از سفر، کار حرامی باشد مثل سفر برای راهزنی، حکم سفر را ندارد و نماز تمام است. 6⃣ مسافر از کسانی که خانه بدوش هستند، نباشد مانند بعضی از صحرانشینان که محل زندگی ثابتی ندارند، بلکه در بیابان ها گردش می کنند و هر جا آب و علف و چراگاه پیدا کنند، می مانند. 7⃣ مسافرت را شغل خود قرار نداده باشد مانند باربر، راننده و ملوان و غیره و کسی که شغل او در سفر است، ملحق به اینهاست. 8⃣ به حدّ ترخّص برسد و منظور از حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود. @Javanmardi_langarudi
🌷 حدّ ترخّص 🌷 🔹سوال : در آلمان و بعضی از کشورهای اروپایی، گاهی فاصله بین بعضی از شهرها (یعنی فاصله تابلوهای خروجی شهری و ورودی شهر دیگر) به صد متر نمی رسد، حتی بعضی از خانه ها و خیابان های دو شهر کاملاً به هم متصل هستند، حدّ ترخّص این موارد چگونه است؟ 🔸جواب : با فرض اتصال یکی از دو شهر به دیگری به نحوی که در سؤال آمده است، آن دو، حکم دو محله یک شهر را دارند که خروج از یکی به دیگری مسافرت محسوب نمی شود تا نیاز به حدّ ترخّص باشد. 🔹سوال : معیار حدّ ترخّص شنیدن اذان و دیدن دیوارهای شهر است، آیا یکی از آن دو کافی است یا این که باید هر دو با هم وجود داشته باشند؟ 🔸جواب : احوط، رعایت هر دو علامت است، هرچند بعید نیست که شنیده نشدن اذان برای تعیین حدّ ترخّص کافی باشد. 🔹سوال : آیا معیار حدّ ترخّص شنیدن صدای اذان از خانه های طرفی است که مسافر از آن طرف شهر خارج یا داخل آن می شود، یا این که معیار اذان وسط شهر است؟ 🔸جواب : معیار، شنیدن اذان آخر شهر از طرفی است که مسافر از آن خارج و یا داخل آن می شود. 🔹سوال : در این جا بین اهالی یکی از نواحی راجع به مسافت شرعی اختلاف وجود دارد. عده ای می گویند که دیوارهای آخرین خانه های منطقه که به هم متصل هستند، ملاک است. عده ای هم معتقدند که باید مسافت را از کارخانه ها و شهرکهای پراکنده ای که بعد از خانه های شهر واقع شده است، محاسبه کرد، سؤال این است که آخر شهر کجاست؟ 🔸جواب : تعیین آخر شهر موکول به نظر عرف است. اگر در نظر عرف کارخانه ها و شهرک های پراکنده اطراف شهر جزو شهر نباشد، مسافت را از آخر خانه های شهر باید حساب نمود. @Javanmardi_langarudi
🌷 سفر معصيت 🌷 اگر انسان بداند در سفری که می خواهد برود، مرتکب معاصی و محرمات خواهد شد، آيا نمازش شکسته است يا تمام؟ مادامی که سفر او به خاطر ترک واجب يا فعل حرامی نباشد، نماز او مانند ساير مسافران شکسته است. کسی که بدون قصد معصيت مسافرت کند، ولی در بين راه برای ادامه و تکميل سفر قصد ارتکاب معصيت نمايد، آيا نمازش را بايد تمام بخواند يا شکسته؟ آيا نمازهای شکسته ای که در طول راه خوانده، صحيح است يا خير؟ واجب است از زمانی که قصد استمرار سفر به خاطر معصيت کرده، نمازش را تمام بخواند و نمازهايی را که پس از تصميم به ادامه سفر به قصد ارتکاب گناه، شکسته خوانده است، بايد اعاده کند و تمام بخواند. سفر برای تفريح يا خريد مايحتاج زندگی با فرض فراهم نبودن مکانی برای نماز و مقدمات آن در مسافرت، چه حکمی دارد؟ اگر بداند که در مسافرت مبتلا به ترک بعضی از واجبات نماز می شود، احوط اين است که به آن سفر نرود، مگر آن که ترک آن برای او ضرر يا مشقت داشته باشد. در هر صورت جايز نيست نماز را در هيچ حالی ترک نمايد. @Javanmardi_langarudi
🌷 نماز در زمین خریداری شده با پول غیر مخمس 🔸سؤال : اگر زمینی را با مال غیر مخمّس بخرم، آیا نماز خواندن در آن زمین جایز است یا خیر؟ 🔹جواب : نماز خواندن در آن اشکال ندارد. @Javanmardi_langarudi
🌷 سجده و احکام آن 🌷 📝 سوال : سجده و تيمّم بر سيمان و موزائيک چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : سجده و تيمّم بر آن دو اشکال ندارد. اگرچه احوط ترک تيمّم بر سيمان و موزائيک است. 📝 سوال : آيا گذاشتن دست ها هنگام نماز بر موزائيکی که دارای سوراخ های ريزی است، اشکال دارد؟ 📖 جواب : اشکال ندارد. 📝 سوال : آيا سجده بر مهر که سياه و چرک شده، به طوری که لايه ای از چرک روی آن را پوشانده و مانع چسبيدن پيشانی روی مهر است، اشکال دارد؟ 📖 جواب : اگر چرک روی مهر به مقداری باشد که حائل بين پيشانی و مهر شود، سجده و نماز باطل است. 📝 سوال : آيا بر زنی که هنگام سجده بر مهر، پيشانی وی به خصوص جای سجده با حجاب پوشيده شده است، اعاده نمازهايش واجب است؟ 📖 جواب : اگر هنگام سجده متوجه وجود حائل نبوده، اعاده بر او واجب نيست. 📝 سوال : زنی هنگام سجده، سر خود را روی مهر گذاشته، متوجه می شود که پيشانی وی به طور کامل با مهر تماس ندارد، زيرا چادر يا روسری وی مانع از تماس کامل پيشانی با مهر است، لذا سرش را از روی آن بلند کرده و بعد از رفع مانع دوباره روی مهر گذاشته است، نماز او چه حکمی دارد؟ اگر عمل وی سجده مستقلی محسوب شود، نمازهايی که خوانده است، چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : واجب است بدون اين که سر خود را از زمين بلند کند، پيشانی اش را حرکت دهد تا روی مهر قرار بگيرد. اگر بلند کردن پيشانی از زمين برای سجده روی مهر بر اثر جهل يا فراموشی بوده و اين عمل را فقط در يکی از دو سجده يک رکعت انجام می داده، نمازش صحيح است و اعاده واجب نيست. ولی اگر اين کار با علم و عمد بوده و يا در هر دو سجده يک رکعت آن را انجام داده، نمازش باطل و اعاده آن واجب است. 📝 سوال : در سجده بايد هفت عضو از بدن روی زمين باشد، ولی ما به خاطر وضيعت خاص جسمی که داريم، قادر به انجام اين کار نيستيم، زيرا از معلولين جنگی که از صندلی چرخدار استفاده می کنند، هستيم و برای نماز يا مهر را به طرف پيشانی بلند می کنيم و يا آن را روی دسته صندلی چرخدار گذاشته و بر آن سجده می کنيم، آيا اين کار صحيح است يا خير؟ 📖 جواب : اگر قادر به گذاشتن مهر روی دسته صندلی چرخدار يا چيز ديگر مانند بالشت يا چهار پايه و سجده بر آن هستيد، بايد سجده را بدين نحو انجام دهيد و نماز شما صحيح است. در غير اين صورت به هر نحو که می توانيد هرچند با ايماء و اشاره، سجده و رکوع را انجام دهيد و نماز شما صحيح است. ان شاءالله موفق باشيد. 📝 سوال : سجده بر سنگفرش مرمر مشاهد مشرفه چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : سجده بر سنگ مرمر اشکال ندارد. 📝 سوال : آيا جايز است هنگام سجده علاوه بر انگشت بزرگ پا، بعضی از انگشتان ديگر آن را هم بر زمين بگذاريم؟ 📖 جواب : اشکال ندارد. 📝 سوال : امروزه مهری برای نماز ساخته شده که با شمارش رکعت ها و سجده های نمازگزار باعث می شود تا حدی شک او برطرف گردد. با توجه به اين که هنگام گذاشتن پيشانی روی آن، مهر به خاطر دستگاه فلزی که زير آن نصب شده است، به سمت پايين حرکت می کند، آيا با اين توصيف سجده بر آن صحيح است؟ اميدواريم نظر شريف خود را بيان فرماييد. 📖 جواب : اگر محل گذاشتن پيشانی از چيزهايی باشد که سجده بر آن صحيح است و پس از گذاشتن پيشانی ثابت و بی حرکت بماند، سجده بر روی آن اشکال ندارد. 📝 سوال : هنگام نشستن بعد از سجده کدام پا روی ديگری گذاشته می شود؟ 📖 جواب : مستحبّ است که بر ران چپ بنشيند و روی پای راست را بر کف پای چپ بگذارد. 📝 سوال : در سجده و رکوع بعد از قرائت ذکر واجب، گفتن چه ذکری افضل است؟ 📖 جواب : تکرار همان ذکر واجب و بهتر است که به عدد فرد ختم شود، و در سجده علاوه بر آن چه گفته شد، صلوات و دعا برای حاجت های دنيا و آخرت مستحبّ است. 📝 سوال : شنيدن آياتی که سجده در اثر شنيدن آن ها واجب می شود از نوارهای قرآن که از ضبط صوت يا صدا و سيما پخش می شود چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : در فرض مرقوم، سجده واجب است. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش دوم قسمت چهارم 👈 همینطور که خوردن و آشامیدن باعث ابطال روزه میشه فرودادن گرد و غبار غلیظی که به حلق رسیده و تبدیل به گل شده هم روزه رو باطل میکنه . 👈 برای همین کسانی مثل زحمتکشان شهرداری که در معرض گرد و غبار هستن باید مراقب باشن که روزشون باطل نشه . 👈 به طور کلی اگه روزه دار میخاد به جایی بره که احتمال میده غبار یا دود به حلقش برسه باید احتیاط کنه و به اون مکان نره مگه اینه مطمئن باشه غباری به حلقش نمیرسه . 👈 یا فراموش کنه که روزس یا اینکه فراموش نکرده ولی در عین مراقبت و اطمینان ، بی اختیار و یکباره غباری به حلقش برسه که دراینصورت روزش باطل نمیشه . 👈 فرقی نمیکنه چه نوع غباری وارد حلق بشه . همه غبارها چه غبار چیزهایی مثل خاک که خوردن اون حرامه وچه غبار چیزهایی مثل آرد که خوردن اون حلاله مبطل روزه هستن . 👈 حتی دودها هم سبب ابطال روزه میشن. مثلا استعمال دخانیات علاوه بر اونکه حرامه بنابراحتیاط واحب دودش روزه رو باطل میکنه واگه روزه داری از دخانیات استفاده کنه هم باید روزه رو قضا کنه و هم به کفاره عمد عمل کنه . 👈 بخور دادن با بخار غلیظ هم مبطل روزس حتی بخور با بخار غیر غلیظ هم بنابر احتیاط واجب روزه رو باطل میکنه . 👈 ولی دوش گرفتن ایرادی نداره حتی اگه فضای حمام رو بخار گرفته باشه و بخار حمام عمدا استنشاق بشه باز اشکالی در روزه به وجود نمیاد .اما اگه دوش گرفتن باعث ضعف روزه دار بشه کراهت داره . 👈 کسانی هم که احتیاج به استفاده از اسپری آسم دارن نگران نباشن چون اسپری آسم فقط نوعی گازه و مبطل روزه نیست . 👈 خوشبخو کننده های دهان هم اگه مثل اسپری های آسم فقط به صورت هوا وارد دهان بشه روزه رو باطل نمیکنه و به تبع اون طبیعتا استفاده از عطر و بوی خوش هم برای روزه داران اشکالی نداره اما بوییدن گیاهان معطر در حال روزه مکروهه . @Javanmardi_langarudi 💧کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه💧
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش دوم قسمت پنجم 👈 اگه کسی به خدای متعال ، ائمه معصومین و انبیاء الهی نسبت دروغ بده بنابر احتیاط واجب روزش باطله . 👈 فرقی هم نمیکنه که دروغ گفته بشه یا نوشته بشه و یا با زبان اشاره بیان بشه . به هر روش و به هر شکلی این اتفاق بیفته روزه اشکال داره . 👈 حتی اگه قرآن هم عمدا غلط خونده بشه و به کلام خدا نسبت داده بشه روزه باطل میشه . 👈 اگرهم کسی بخاد خبر مشکوکی از خداوند یا انبیاء یا معصومین نقل بکنه که نمیدونه راسته یا دروغ باید بگه این حرف رو کی گفته یا توی کدوم کتاب نوشته شده . 👈 ولی اگه میدونه که این خبر دروغه حق گفتن نداره و حتی اگه اسم صاحب خبر رو هم ببره باز روزش باطله . 👈 البته نسبت دادن کلام یه امام به یه امام دیگه در روزه اشکالی ایجاد نمیکنه . 👈 گاهی ممکنه یه سخنی با اطمینان به اینکه حرف درستیه گفته بشه ولی بعدا معلوم بشه که راست نبوده که دراینصورت روزه صحیحه اما اگه حرف دروغی به خدا یا انبیاء یا معصومین نسبت داده بشه و بعدا معلوم بشه درست بوده روزه اشکال داره . 👈 ممکنه کسی خدای ناکرده احکام شرعی رو عمدا اشتباه به مردم بگه که اگه منظورش نسبت دادن این حکم به خدا یا پیامبر باشه هم حرامه هم روزش باطله . 👈 ولی اگه تصمیم داشته این حکم رو به یک مجتهد نسبت بده یا از حکم مطمئن نبوده و بعدا فهمیده غلط گفته روزش درسته ولی کارحرامی مرتکب شده . 👈 علاوه بر نسبت دروغ به خدا ، شرک به خدا هم مبطل روزس . و به طور کلی این اعمال هم روزه رو باطل میکنه و هم حرامه و اگه کسی خدای ناکرده مرتکب این اعمال بشه باید توبه کنه اما توبه باعث نمیشه که روزه باطل نشه . @Javanmardi_langarudi 💧کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه💧
🚩حدّ ترخّص 🔹سوال : مسافری که به وطن خود می رود، وقتی به حدّ ترخص برسد، نمازش چگونه است ؟ 🔸جواب : رسیدن به حدّ ترخّص وطن، برای تمام خواندن نماز کافی است، ولی احتیاط استحبابی در تأخیر تا ورود به شهر است و یا جمع بین شکسته و تمام مابین حدّ ترخّص و وطن. 🔹سوال : مسافری که به غیر وطن به جایی می رود که می خواهد ده روز در آنجا بماند، وقتی به حدّ ترخص برسد، نمازش چگونه است ؟ 🔸جواب : رسیدن به حدّ ترخّص شهری که قصد ماندن ده روز را دارد، بنا بر احتیاط واجب، موجب اتمام نیست، و احتیاط واجب در جمع بین قصر و اتمام و یا تأخیر در نماز تا ورود به شهر است. رسیدن به حدّ ترخّص شهری که قصد ماندن ده روز را دارد، بنابر احتیاط واجب، موجب اتمام نیست و احتیاط واجب در جمع بین قصر و اتمام و یا تأخیر در نماز تا ورود به شهر است. 🚩مسافت شرعی 🔹سوال : تکلیف نماز کسی که به مکانی سفر می کند که آن مکان از یک مسیر، کمتر از حدّ شرعی و از مسیر دیگر، حدّ شرعی است، چه می باشد ؟ 🔸جواب : اگر از مسیری سفر کند که به مقدار مسافت شرعی است، حکم مسافر را دارد. @Javanmardi_langarudi
🌷 احکام مبطلات روزه 🌷 📝 سوال : آيا تبعيت از اهل سنت در وقت افطار روزه در مراسم عمومی و مجالس رسمی و غير آن، جايز است؟ اگر مکلّف تشخيص دهد که اين متابعت از موارد تقيه نيست و دليلی برای التزام به آن وجود ندارد، وظيفه اش چيست؟ 📖 جواب : تبعيت از ديگران در افطار روزه بدون احراز دخول وقت افطار، جايز نيست، و اگر از موارد تقيه باشد افطار جايز است، ولی روزه آن روز قضا دارد، و جايز نيست به طور اختياری افطار نمايد مگر بعد از آن که داخل شدن شب و پايان يافتن روز را با يقين حسی و يا با حجت شرعی احراز نمايد. 📝 سوال : اگر روزه دار باشم و مادرم مرا وادار به خوردن غذا يا نوشيدن کند، آيا روزه ام باطل می شود؟ 📖 جواب : خوردن و آشاميدن روزه را باطل می کند، هرچند بر اثر درخواست و اصرار شخص ديگری باشد. 📝 سوال : اگر چيزی به زور وارد دهان روزه دار شود و يا سر او به همان صورت داخل آب گردد، آيا روزه اش باطل می شود؟ اگر وادار به باطل کردن روزه اش شود، مثلاً به او بگويند که اگر روزه ات را نخوری، ضرری به خودت يا مالت وارد می سازيم، او هم برای دفع اين ضرر غذا بخورد، آيا روزه اش صحيح است؟ 📖 جواب : روزه شخص روزه دار با داخل شدن چيزی در حلقش بدون اختيار و يا با فرو بردن سرش به همان صورت به زير آب باطل نمی شود، ولی اگر خودش بر اثر اکراه ديگری مرتکب مفطری شود، روزه اش باطل خواهد شد. 📝 سوال : اگر روزه دار جاهل باشد به اين که تا به حدّ ترخّص نرسيده، نبايد قبل از زوال افطار کند، و قبل از حدّ ترخّص به اين اعتبار که مسافر است، افطار نمايد، روزه اين شخص چه حکمی دارد؟ آيا قضا بر او واجب است يا حکم ديگری دارد؟ 📖 جواب : در فرض مرقوم، روزه اش باطل است و بايد آن را قضا کند لکن اگر از حکم مسأله، غافل بوده کفّاره ندارد. 📝 سوال : هنگامی که مبتلا به بيماری زکام بودم، مقداری از اخلاط سر و سينه در دهانم جمع شده بود که به جای بيرون انداختن، آن را فرو بردم، آيا روزه ام صحيح است يا خير؟ در بعضی از روزهای ماه مبارک رمضان در منزل يکی از اقوام بودم که بر اثر زکام و خجالت و حيا مجبور شدم با خاک، تيمّم بدل از غسل واجب بکنم و تا نزديک ظهر غسل نکردم. اين کار برای چند روز تکرار شد، آيا روزه ام در آن روزها صحيح است يا خير؟ 📖 جواب : فرو بردن اخلاط سر و سينه ضرری به روزه نمی رساند، ولی اگر به فضای دهان رسيده باشد بنا بر احتياط واجب بايد از فرو بردن آن خودداری نمايد، و اما ترک غسل جنابت قبل از طلوع فجرِ روزی که می خواهيد روزه بگيريد و انجام تيمّم بدل از غسل به جای آن، اگر به خاطر عذر شرعی باشد و يا تيمّم در آخر وقت و به خاطر تنگی آن باشد، موجب بطلان روزه نيست و روزه شما با تيمّم صحيح است. در غير اين صورت، روزه شما در آن روزها باطل است. 📝 سوال : من در معدن آهن کار می کنم که طبيعت آن اقتضا می کند هر روز داخل معدن شده و در آن کار کنم و هنگام استفاده از ابزار کار غبار وارد دهانم می شود، بقيه ماه های سال هم به همين صورت بر من می گذرد، تکليف من چيست؟ آيا روزه من در اين حالت صحيح است؟ 📖 جواب : فرو بردن غبار غليظ هنگام روزه بنا بر احتياط واجب موجب باطل شدن آن است و بايد از آن پرهيز نمود، ولی مجرد داخل شدن غبار در دهان و بينی بدون اين که به حلق برسد، روزه را باطل نمی کند. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆