eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.3هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 اهمیّت زکات در اسلام اهمیّت زکات در اسلام را بیان فرمایید؟ زکات یکی از عبادات مالى اسلام است که با شرایط خاصّى واجب مى شود؛ در اهمیّت زکات همین بس که خداوند متعال در قریب به سى آیه قرآن کریم پس از دستور به نماز، سفارش به زکات مى کند؛ گویى رابطه عمیقی بین نماز و زکات است، به طورى که نماز بى زکات، نماز مقبولى نخواهد بود. همچنین روایات فراوانى در مورد زکات وجود دارد، از جمله در روایتى آمده است که: «مانع زکات و شخصى که زکات بر او واجب شده و نمى پردازد مسلمان از دنیا نمى رود»؛ زکات همانند خمس، موارد معیّنى دارد: یک قسم از آن زکات بدن و حیات انسان است که هر سال یک مرتبه در روز عید فطر پرداخت مى شود و تنها بر کسانى که قدرت پرداخت آن را (از نظر مالى) دارند واجب است و قسم دیگر زکات اموال است که به نُه چیز (گندم، جو، خرما، کشمش، شتر، گاو، گوسفند، طلا و نقره سکّه دار) تعلّق می گیرد. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
🚨 🌴{ إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساکینِ وَ الْعامِلینَ عَلَیْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِی الرِّقابِ وَ الْغارِمینَ وَ فی سَبیلِ اللّهِ وَ ابْنِ السَّبیلِ فَریضَةً مِنَ اللّهِ وَ اللّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ }🌴 🔹موارد مصرف زکات 🍃 منظور از صدقات در این آیه ، صدقات واجب یعنی زکات است . زکات ، یکی از مهمترین واجبات الهی است که در سلامت اقتصادی جامعهٔ اسلامی نقش بسیار اساسی و مهمی دارد . در روایات اسلامی ، اهمیت بسیار زیادی بدین فریضه داده شده و ترک آن به شدت نهی شده است . 🍃 در روایتی از امام صادق علیه السلام می خوانیم : " اگر همه مردم ، زکات اموال خود را بپردازند ، مسلمان فقیر و نیازمندی باقی نمی ماند ... و مردم ، فقیر و محتاج و گرسنه و برهنه نمی مانند مگر به خاطر گناه ثروتمندان ."¹ 🍃 این آیهٔ شریف ، مصارف زکات را هشت مورد معرفی می کند : 1⃣ فقراء 2⃣ مساکین ( در تفاوت فقیر و مسکین گفته اند که فقیر کسی است که در زندگی خود کمبود مالی دارد ؛ هر چند مشغول کسب و کاری باشد و هرگز از کسی درخواست کمک نمی کند ؛ اما مسکین کسی است که نیازش شدیدتر و دستش از کار کوتاه است و به همین جهت از این و آن درخواست کمک میکند ) . 3⃣ عوامل جمع آوری زکات ( این گروه ، کارمندان و کارکنانی هستند که برای جمع آوری زکات و ادارهٔ بیت المال اسلام تلاش و کوشش می کنند و آنچه به آنها داده می شود ، مزد و اجرت آنهاست و فقر در این گروه به هیچ وجه شرط نیست ) . 4⃣ المؤلّفة قلوبهم ( کسانی که انگیزهٔ معنوی نیرومندی برای پیشبرد اهداف اسلامی ندارد و با تشویق مالی می توان محبت آنان را جلب کرد ) . 5⃣ آزاد کردن بردگان ( سهمی از زکات ، مخصوص مبارزه با بردگی و پایان دادن به این موضوع ضد انسانی است ) . 6⃣ ادای دین بدهکاران و آنهایی که بدون جرم و تقصیر زیر بار بدهکاری مانده و از ادای آن عاجز شده اند . 7⃣ در راه خدا ( تمام راه هایی که به گسترش و تقویت آیین الهی منتهی می شود ؛ اعم از جهاد و تبلیغ و مانند آن ) . 8⃣ واماندگان در راه ( مسافرانی که به علتی در راه مانده اند و زاد و توشه و مرکب کافی برای رسیدن به مقصد ندارند و هر چند افراد فقیر و بی بضاعتی نیستند ، بر اثر دزد زدگی یا بیماری یا گم کردن اموال خود یا علل دیگر به چنین وضعی افتاده اند . این گونه اشخاص را باید از طریق زکات به مقداری که برای رسیدن به مقصد لازم است ، بی نیاز کرد ) .² 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
✅ موارد صدقات واجب و مستحب 📝 پرسش : صدقات واجب و مستحبّی شامل چه مواردی می شوند؟ 📖 پاسخ : صدقه واجب، زکات و کفارات را شامل می شود و صدقه مستحبّ هر گونه بخششی غیر از این ها را. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ آنچنان عظیم است که قرآن از یتیم یاد کرده ، و فصل جداگانه اى در روایات اهل بیت (علیهم السلام) به این برنامه بسیار مهم اختصاص یافته است . نسبت به این عناوین را به کار گرفته است : . 🌧 آیات کریمه قرآن به ترتیب عناوین بالا عبارت است از آیاتى که در این سطور مى نگارم : ( وَاِذْ اَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی اِسْرَائِیلَ لاَتَعْبُدُونَ اِلاَّ اللّهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ اِحْسَاناً وَذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ . . . ). " و یاد کنید هنگامى را که از بنى اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید و به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و تهیدستان احسان و نیکى کنید ". ( کَلاَّ بَلْ لاَ تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ ) " چنین نیست که خدا شما را خوار و پست کرده باشد ، بلکه علّت خوارى و پستى شما این است که یتیم را گرامى نداشتید و حقوقش را رعایت ننمودید ". 👈 از آیه ى شریفه استفاده مى شود که هرکس به و برخیزد ، مورد اکرام حضرت حق قرار مى گیرد و در پیشگاه حضرت ربّ رفعت مقام مى یابد . ( وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَیَتِیماً وَاَسِیراً ) " و پیوسته در عین دوست داشتن طعام براى خودشان آن را به تهیدست و یتیم و اسیر مى خورانند ". 👈 در این آیه ى شریفه خداى مهربان را از اعمال قابل تقدیر اهل بیت (علیهم السلام) شمرده است ، اهل بیتى که به فرموده ى پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) ، هم سنگ قرآن و در همه ى امور زندگى براى همه ى مردم سرمشق حسنه هستند . ( یَسْئَلُونَکَ مَاذَا یُنْفِقُونَ قُلْ مَا اَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیْر فَلِلْوَالِدَیْنِ وَالْاَقْرَبِینَ وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ . . .) " از تو مى پرسند چه چیزى را انفاق کنند ، بگو : آنچه را از مال انفاق مى کنید به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و تهیدستان انفاق کنید ". ( وَابْتَلُوا الْیَتَامَى حَتَّى اِذَا بَلَغُوا النِّکَاحَ...) " یتیمان را نسبت به امور دینشان و اخلاق و رفتارشان و نحوه ى تصرف در اموالشان تا زمانى که براى ازدواج آماده شدند و مساله ى نکاح براى آنان سهل و آسان آمد آزمایش کنید ، اگر توان ازدواج داشتند اموالشان را در اختیارشان قرار دهید ..." ( وَاِنْ خِفْتُمْ اَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتَامَى فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُم مِنَ النِّسَاءِ ...) " و اگر مى ترسید که در ازدواج با یتیمان نتوانید عدالت را رعایت کنید پس با آن کس از زنان که خوشایند شماست ازدواج کنید ". اگر از پدر یتیم یا مادرش یا از هر دو نفر مالى براى یتیم باقى ماند بر سرپرست یتیم واجب است که در حفظ آن مال بکوشد ، و پس از رشد یتیم ـ سن تشخیص مسائل مربوط به امور مالى ـ آن مال را تا دینار آخر در اختیار او قرار دهد .  ( وَآتُوا الْیَتَامَى اَمْوَالَهُمْ وَلاَ تَتَبَدَّلُوا الْخَبِیثَ بِالطَّیِّبِ وَلاَ تَاْکُلُوا اَمْوَالَهُمْ اِلَى اَمْوَالِکُمْ اِنَّهُ کَانَ حُوباً کَبِیراً ) " اموال یتیمان را به خود آنان بدهید و مال نامرغوب خود را با مال مرغوب آنان جابه جا نکنید ، و اموال آنان را به ضمیمه ى اموال خود نخورید ، زیرا این کار گناهى بزرگ است ". ( . . . فَاِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُوا اِلَیْهِمْ اَمْوَالَهُمْ وَلاَ تَاْکُلُوهَا اِسْرَافاً وَبِدَاراً اَن یَکْبَرُوا ...) " پس اگر از آنان رشد و صلاحیتى در کارگردانى زندگى و تصرف در اموال یافتید اموالشان را در اختیارشان بگذارید ، و اموالشان را به خیال این که مبادا کبیر شوند از روى اسراف و شتاب نخورید..." تصرف در اموال یتیمان بدون مجوز شرعى ، و خوردن آنچه در مالکیت آنان است گناهى بسیار سنگین و سبب دچار شدن به عذاب الهى است . ( اِنَّ الَّذِینَ یَاْکُلُونَ اَمْوَالَ الْیَتَامَى ظُلْماً اِنَّمَا یَاْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَاراً وَسَیَصْلَوْنَ سَعِیراً ) " بى تردید کسانى که اموال یتیمان را از روى تجاوز و ستم مى خورند جز این نیست که در شکم هایشان آتش مى خورند و به زودى در آتش برافروخته درآیند " " از امورى که بسیار پسندیده و با ارزش و از خصلت هاى نیک انسانى است پناه دادن به یتیم است " 👈 پناه دادن به یتیم براى مصون ماندن او از آفات و بلاها و حوادث تلخ و قرار گرفتنش در مدار امنیت و تربیت و رشد و صلاح لازم کار بسیار با ارزشى است که حضرت حق به خود نسبت داده است ، و در حقیقت کسےکه یتیم را پناه دهد کارى الهى انجام داده است 👇
👆 ( اَلَمْ یَجِدْکَ یَتِیماً فَآوَى ) " آیا خدا تو را یتیم نیافت پس پناهت داد ؟" از کارهاى زشتى که بنا بر روایات اهل بیت (علیهم السلام) عرش را به لرزه مى آورد برخورد نامناسب و قهر آمیز با یتیم است ، برخوردى که دل او را مى سوزاند و اشکش را جارى مى کند و او را در فشار روحى قرار دهد . 📝 خداى مهربان که ولى و سرپرست حقیقى ایتام است و مردم مومن را وکیل خود در این سرپرستى گرفته از این که با یتیم برخورد قهر آمیز شود نهى فرموده است : ( فَاَمَّا الْیَتِیمَ فَلاَ تَقْهَرْ ) " از وظایف و تکالیفت درباره ى او این است که با وى برخورد قهر آمیز ننمایى ". تا زمانى که یتیم قدرت بر انجام کارهاى خود را ندارد ، و به این خاطر ممکن است زیان و ضررى متوجه او شود بر اهل ایمان و دلسوزان تکلیف است که به خاطر خدا کار لازم را براى او انجام دهند . از چنان ارزشى برخوردار است که قرآن مجید مى فرماید : " دو پیامبر چون موسى و خضر (علیهما السلام) با هم مى رفتند تا به قریه اى رسیدند ، از اهل آن قریه درخواست طعام کردند ولى اهل آن قریه از این که آن دو مسافر ملکوتى را مهمان کنند امتناع ورزیدند ، در آن قریه دیوارى را یافتند که نزدیک به انهدام و خرابى بود ، پس خضر (علیه السلام) به تعمیر و استوار ساختن آن اقدام کرد و پس از بیان مطالبى به موسى (علیه السلام) گفت : دیوار متعلق به دو طفل یتیم در این شهر بود که زیر آن دیوار گنجى متعلق به آن دو یتیم قرار داشت ، دو یتیمى که پدرشان مردى صالح و شایسته بود ، خدا اراده کرد که آن دو یتیم به سن رشد برسند تا در سایه ى رحمت پروردگارت گنجشان را ( که من با تعمیر و استوار کردن دیوار دور از دستبرد قرار دادم ) استخراج کنند ". 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
﷽؛ 🌷 عوامل نجات بخش 📝 الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : أَلْمُنْجِياٰتُ : إطْعاٰمُ الطَّعامِ ، و إفشاءُ السَّلامِ ، وَ الصَّلاةُ بِاللَّيلِ وَ النّاسُ نِيامٌ . 📖 امام صادق عليه السلام : " عوامل نجات بخش عبارتند از : اطعام كردن ، آشکار نمودن سلام و نماز خواندن در شب هنگامى كه مردم خفته اند ". 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎 🌷 بهشت در آرزوی روزه دار ✅ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : 🔹إِنَّ الْجَنَّةَ مُشْتٰاقَةٌ إِلیَ أَرْبَعَةِ نَفَرٍ : 1⃣ إِلیٰ مُطْعِمِ الْجیٖعٰانِ 2⃣ وَ حٰافِظِ اللِّسٰانِ 3⃣ وَ تٰالِی الْقُرْآنِ 4⃣ وَ صٰائِمِ شَهْرِ رَمَضٰانِ. 🔸بهشت مشتاق چهار تن است : 1⃣ کسی که گرسنه ای را سیر کند؛ 2⃣ کسی که حافظ زبان خود باشد؛ 3⃣ تلاوت کننده ی قرآن؛ 4⃣ کسی که در ماه رمضان روزه بگیرد. 📚 مستدرک الوسائل، جلد 7، صفحه400 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 @Javanmardi_langarudi 🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼 📞 0939 839 9270 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱 🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 💦قدر نمازخوان‌ها را بدانیم💦 ✅ امام صادق علیه السلام : 👈 خداوند به خاطر شیعیان نمازخوان ، بلا را از سر شیعیانی که نماز نمی‌‌خوانند برمی‌دارد و اگر همه شیعیان نماز را ترک می‌کردند بدون شک نابود می‌شدند ! 👈 و خداوند به خاطر شیعیانی که زکات می‌دهند بلا را از سر شیعیانی که زکات نمی‌پردازند برطرف می‌نماید و اگر همه شیعیان زکات ندهند همه به هلاکت خواهند رسید ... 📚تفسیر قمی، ج1. @Javanmardi_langarudi 🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
﷽؛ ✨ قال علی علیه السلام : " سُوسُوا إِیمَانَکُمْ بِالصَّدَقَهِ، وَحَصِّنُوا أَمْوَالَکُمْ بِالزَّکَاهِ، وَادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ " " ایمانتان را با صدقه نگه دارید و اموالتان را با زکات حفظ کنید ، و امواج بلا را با دعا از خود دور سازید ". @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ ورود حرام به زندگی انسان با نپرداختن خمس و زکات 🌧 برادرانم و خواهرانم ! حرام هم فقط ربا ، دزدی ، رشوه و اختلاس نیست ! یک حرام هم که حدود پنجاه روایت در کنارش آمده ، این است که آدم زکات بدهکار بشود و ندهد . زکات در قرآن مجید ، سورهٔ بقره بیان شده که حق هشت نفر است ؛ اگر کشاورزی همهٔ گندم ، جو و خرما و اگر دامداری همهٔ گوسفند ، گاو و شتر و اگر تاجر طلایی همهٔ طلا و نقره را برای خودش بردارد ، حق هشت نفر پایمال شده و هشت حرام وارد زندگی‌اش شده است . در خمس هم شش حرام وارد زندگی‌اش شده است . حکم خمس در قرآن ، سورهٔ انفال است . در محضر امام هشتم هستیم ، خمس حق اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است و این آیهٔ آن است : «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ» (سورهٔ انفال، آیهٔ 41) 🌧 امام زمان(عج) می‌فرمایند : " هر کسی حق ما را ببرد ، حرام است و ما در روز قیامت از او شاکی خواهیم بود ". 🌧 خیلی باید مواظب و مراقب زندگی کرد . این یک مطلب امام صادق (ع) که شیعیان ما حرام‌خور نیستند . حالا اینهایی که حرام‌خور هستند ، چه هستند ؟ اینها آدم‌های ضعیفی هستند و امام صادق (ع) قسم می‌خورند و می‌گویند : «و الله لیسوا لموالنا» اینها شیعهٔ ما نیستند . 🌧 خوش‌به‌حال شما که پاک زندگی می‌کنید ، با حرام سروکاری ندارید ، مال کسی در مالتان نیست ، زمین کسی در ملکتان نیست ، حق کسی در ثروت‌تان نیست و پاک زندگی می‌کنید . آنهایی که پاک زندگی می‌کنند ، پاک می‌میرند ، پاک وارد برزخ می‌شوند ، پاک وارد قیامت می‌شوند و پاک وارد بهشت می‌شوند . «و الجنة لا یدخلها الا الطیب».
#حضرت_استاد_انصاریان 🌧 #شیعه عاقل ، حکیم ، فهمیده و بردبار است و ابداً به مال حرام چشم ندارد چون باطن مال حرام ، دوزخ ، جهنم و مار و عقرب دوزخ است . 🌧 بر طبق بیان قرآن مجید آتش دوزخ عقاید باطل مردم است که در قیامت از قلبشان به‌صورت آتش بیرون می‌زند و گناهان مردم است که در قیامت به‌صورت آتش ظهور پیدا می‌کند . 🌧 دروغ حرام و آتش روز قیامت است و اگر آدم چیزی را با دروغ جزء ملک خودش کند ، حرام بسیار سنگینی است ! حرام در کشور ما خیلی کم‌اهمیت شده ، عظمت حرام در دل مردم خُرد و یک امر معمولی شده است . بخشی از مردم ، خیلی راحت حرام می‌خورند ، حرام می‌برند و حرام را ملک خودشان ، فرزندانشان و افراد دیگر می‌کنند . 🌧 یک حرام که حدود پنجاه روایت در کنارش آمده ، این است که آدم زکات بدهکار شود و ندهد .
💠 نماز تعطیلى ندارد 💠 ☄ «و اوصانى بالصلوة والزكاة ما دمت حیّا» (مریم، 31) هر یك از دستورات اسلامى ممكن است به دلیلى تعطیل شود. مثلاً جهاد براى بیمار و نابینا واجب نیست، روزه بر مریض واجب نیست، خمس و زكات و حج، بر طبقه محروم واجب نیست، امّا تنها عبادتى كه بر همه افراد و اقشار جامعه از مرد و زن، فقیر و غنى، سالم و بیمار واجب است، نماز است كه تا لحظه مرگ حتّى یك روز قابل تعطیل شدن نیست. (گرچه براى زنها در هر ماه برنامه خاصّى وجود دارد) 📚 کتاب 114 نکته درباره‌ی نماز ___________ @Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛ " اگر می خواهید نمازتان قیمت بیشتری پیدا کند ، کار علیه‌السلام را انجام دهید و آن اینکه حضرت نمازهایش را روی علیه‌السلام سجده می کردند ". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ علیه‌السلام 💕 إنْ شَتَمَکَ رَجُلٌ عَنْ یَمینِکَ ، ثُمَّ تَحَوَّلَ إلى یَسارِکَ فَاعْتَذَرَ إلَیْکَ فَاقْبَلْ مِنْهُ چنانچه شخصى تو را بدگویى کند ، و سپس برگردد و پوزش طلبد ، عذرخواهى و پوزش او را پذیرا باش 💕 ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ خمیازه کشیدن در نماز 📝 سوال : آیا یا در اشکال دارد ؟ 📖 جواب : صداهایی که بر اثر و و صاف کردن حنجره از انسان صادر می شود ، حتی اگر حرف از آن تولید شود ، نماز را باطل نمی کند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
،، احکام و مسائل شرعی ،،
#قبر " اولین منزل و ایستگاه از ایستگاه‌های بازرسی آخرت است ، اگر در قبر نجات پیدا کرد ، بعد از آن
﷽؛ علیه‌السلام می‌فرماید : " وقتی مؤمن بمیرد هفتاد هزار فرشته او را تا قبرش تشییع می‌کنند و هنگامی که داخل قبرش نمایند نکیر و منکر به نزد او می‌آیند پس از سوال از ایشان آن دو فرشته قبرش را به اندازه‌ای که چشمش ببیند وسعت می‌بخشند و از بهشت برای وی غذا می‌آورند و روح و ریحان بر او داخل کنند ". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #مطالب_برگزیده 📝 برنج عالم برزخ در دنيا http://www.erfan.ir/farsi/24192.html #برهوت_کجاست h
﷽؛ 💕 اما در روایات زیادی وارد شده که ارواح مومنین در وادی السلام جمع می‌شوند که سرزمینی است در نجف اشرف که وادی ولایت است در پشت کوفه چون قبل از دفن جسد مطهر علی (علیه السلام) در نجف اشرف شهری نبوده است بلکه بیابانی بوده یک فرسنگ از کوفه دورتر لذا نجف را ظَهر کوفه می‌گویند . : " من با امیر المومنین (علیه السلام) به سوی ظَهر کوفه از کوفه خارج شدیم حضرت در قبرستان وادی السلام توقف نمود همانند کسی که در مقابل مردمی برای مکالمه ایستاده است من نیز با قیام آن حضرت ایستادم تا خسته شدم ناچار نشستم مدتی گذشت و دوباره بپا خاستم و آنقدر ایستادم که مثل بار اول دچار خستگی شدم مجدداً نشستم پس از مدتی برخاستم عبا را از دوش گرفتم و به علی (علیه السلام) عرض کردم من از این همه سر پا ایستادن بر شما می‌ترسم ساعتی استراحت کنید و عبای خود را گستردم تا حضرت بنشیند " 👈 حضرت فرمود : ای حبه این قیام و توقف من چیزی جز تکلم و انس با مومن نبود ، 👈 عرض کردم : آیا مردگان هم با یکدیگر تکلم و انس و الفت دارند ؟ 👈 فرمود : بلی اگر پرده در جلو دیدگان تو برداشته شود آنها را می‌بینی که حلقه حلقه نشسته و با عمامه خود یا چیز دیگری پشت و ساقه‌های پای خود را به هم بسته و بدین طریق نشسته و گفتگو دارند ، 👈 عرض کردم : آیا آنها اجسامی هستند یا ارواحی ؟ 👈 حضرت فرمود : بلکه ارواح هستند و هیچ مومنی در سرزمینی نمی‌میرد مگر آنکه به روح او گفته می‌شود که به وادی السلام ملحق شود و وادی السلام بقعه‌ای از بهشت عدن است چنین برداشت می‌شود که هر چیزی حتی ساختمانها و انسانها و حیوانها یک صورت ظاهری و مادی دارند و یک صورت باطنی و ملکوتی مکه‌ای که انسان زیارت می‌کند صورت برزخی کعبه است که مادی نیست ولی صورتش عین مکه است . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #مطالب_برگزیده 📝 برنج عالم برزخ در دنيا http://www.erfan.ir/farsi/24192.html #برهوت_کجاست h
﷽؛ ✅ محیط برزخ چگونه است ؟ چرا قبل از بهشت و جهنم بزرخ می رویم ؟ 📖 در مورد فلسفه وجود عالم برزخ و ضرورت آن چند نکته وجود دارد: 1⃣ انسان تا دوران تکامل برزخ را سپری نکند ورود به عالم دیگر برای او میسر نمی‌شود آدمی برای نیل به بهشت و جهنم ابدی باید شرایط برزخی را بگذراند تا در سایه تکامل ذاتی و جوهری جسم و روح مناسب با ابدیت را احراز نماید.  2⃣ عالم برزخ فوایدی دارد که یکی از آنها جبران اعمالی است که از انسان فوت شده اگر کسی مدیون خدا و خلق باشد می‌تواند وصیت کند تا ورثه انجام دهند و از این طریق رفع عقاب از متوفی خواهد شد و عالمی نو ایجاد گردد و حیات نوین انسانها در آن عالم جدید صورت گیرد . با این حال راهی جز این نیست که در میان دنیا و آخرت برزخی باشد و ارواح بعد از جدا شدن بدنهای مادی عنصری به برزخ منتقل گردند و در آنجا بمانند و پس از پایان دنیا و آغاز قیامت همه با هم محشور شوند . زیرا ممکن نیست هر انسان برای خود مستقلاً قیامتی داشته باش چرا که قیامت بعد از فناء دنیا و تبدیل زمین و آسمانها به زمین و آسمانهای دیگر است. 3⃣ از روایاتی استفاده می‌شود که در برزخ پاره‌ای از کمبودهای تعلیم و تربیت افراد مومن جبران می‌گردد درست است که آنجا جای انجام عمل صالح نیست ولی چه مانعی دارد که محل معرفت بیشتر و آگاهی افزونتر باشد؟ 👈 حدیثی از امام موسی بن جعفر است: " هر کس از دوستان و پیروان ما بمیرد و قرآن را بطور کامل فرا نگرفته باشد در قبرش به او تعلیم داده می‌شود تا خداوند به این وسیله درجاتش را بالا ببرد چون درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است به اوگفته می‌شود بخوان و بالا رو او می‌خواند و بالا می‌رود ".   4⃣ خداوند در سوره کهف آیه 19 قرآن مجید می‌فرماید : 👈 هنگامی که قیامت برپا می‌شود و با نفخ صور اول همگی می‌میرند و با صور دوم زنده می‌شوند وقتی ملائکه از مدت اقامت در برزخ از آنها می‌پرسند: چه مقدار در عالم برزخ اقامت نمودید؟ می‌گویند: گویا یک روز یا نصف روز در آنجا مقیم بودیم بنابراین اگر با دیدگاه عمیقی نگاه کنیم تمام عالم برزخ نسبت به قیامت خواب است ولی روایات آمده که بعضی از ارواح ضعیف و مستضعف که نه از عذاب برزخ برخوردارند و نه از نعمتهای آن بهره‌مندند در عالم برزخ به صورت انسان خوابیده بسر می‌برند و از برزخ جز یک ترسیم خواب آلودی بیش ندارند. 👈 بسیاری از افراد علاقه دارند که از زندگی انسان در برزخ و حقیقت این عالم آگاهی کامل بدست آورند ولی باید توجه داشت که آگاهی کامل از جهان برزخ برای ما امکان پذیر نیست و تا انسان گام در آن جهان نگذارد نمی‌تواند به کیفیت آن پی ببرد.  👈 به قول یکی از بزرگان عالم برزخ نسبت به این دنیا مانند همین دنیا نسبت به شکم مادر است اگر به بچه در شکم مادر بگویند در ورای این محل تو عالمی است که بسیار بزرگتر از شکم مادر است نمی‌تواند ادارک کند و بفهمد با این حال می‌توان صورتی ناقص و شبحی مبهم از آن جهان را ترسیم کرد از این رو بدن برزخی و عذاب و نعمتهای آنجا را به لذت و یا نعمتهای موقع خواب تشبیه کرده‌اند اگر آن چه را در جهان رویا و در عالم تصور از خود مشاهده می‌کنیم با واقعیتی بیشتر و حقیقتی روشن‌تر تجلی کند باید نام آن را زندگی برزخی بگذاریم. موجوداتی که در عالم برزخ هستند ماده ندارند اما شکل و صورت و حد دارند. آنجا عالم مجردات است لکن به صراحت آخرت هم نیست در جهان برزخ آثار ماده مثل گرمی و سردی و شیرینی و تلخی و شادمانی و غمگینی وجود دارد هر چند خود ماده وجود ندارد. بدن ما در برزخ بدن مثالی است . یعنی از لحاظ شکل به عین همین بدن است ولی دیگر جسم و ماده نیست بلکه لطیف است .  5⃣ آیا تمام کسانی که از دنیا می‌روند و به جهان برزخ منتقل می‌شوند همه حیات آگاهانه دارند ؟ یا گروهی همانند کسانی که به خواب فرو می‌روند حیات برزخیشان ناآگاهانه است و گویی در قیامت از خواب بیدار می‌شوند و هزاران سال را ساعتی می‌پندارند ؟ 👈 از آیه 55 سوره روم معنای دوم استفاده می‌شود که فرموده است: یُوم تَقُومْ الساعُهْ یْقْسِمْ الْمْجًرِمْونُ مالَبِثُوا غَیًرُ ساعُهٍ روزی که قیامت برپا می‌شود گناهکاران سوگند یاد می‌کنند که جز ساعتی توقف نکرده‌اند. 👈 البته این معنی در صورتی است که آیه را به معنی ناچیز بودن عالم دنیا یا عالم برزخ در برابر قیامت تفسیر نکنیم ولی بعضی از آیاتی که به مساله برزخ اشاره می‌کند مثل آیه 100 سوره مومنون مطلق و عام است که می‌فرماید: « من وارئهم برزخ الی یوم یبعثون » و از روایات فشار قبر هم استفاده می‌شود که عمومیت دارد و همه به استثنای بعضی از اولیاء الله به آن گرفتار می‌شوند و سووال قبر گرچه در روایات برای دو گروه ذکر شده کسانی که دارای ایمان خالص و یا کفر خالص‌اند و بقیه به حال خود رها می‌شوند اما تعبیر «یلهی عنهم» مفهومش این نیست که آنها برزخ ندارند بلکه سوال قبر درباره آنها نیست . 👇
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ محیط برزخ چگونه است ؟ چرا قبل از بهشت و جهنم بزرخ می رویم ؟ 📖 در مورد فلسفه وجود عالم برزخ و
👆👆👆 👈 اما در روایات زیادی وارد شده که ارواح مومنین در وادی السلام جمع می‌شوند که سرزمینی است در نجف اشرف که وادی ولایت است در پشت کوفه چون قبل از دفن جسد مطهر علی (علیه السلام) در نجف اشرف شهری نبوده است بلکه بیابانی بوده یک فرسنگ از کوفه دورتر لذا نجف را ظَهر کوفه می‌گویند. حبه می‌گوید: من با امیر المومنین (علیه السلام) به سوی ظَهر کوفه از کوفه خارج شدیم حضرت در قبرستان وادی السلام توقف نمود همانند کسی که در مقابل مردمی برای مکالمه ایستاده است من نیز با قیام آن حضرت ایستادم تا خسته شدم ناچار نشستم مدتی گذشت و دوباره بپا خاستم و آنقدر ایستادم که مثل بار اول دچار خستگی شدم مجدداً نشستم پس از مدتی برخاستم عبا را از دوش گرفتم و به علی (علیه السلام) عرض کردم من از این هم سر پا ایستادن بر شما می‌ترسم ساعتی استراحت کنید و عبای خود را گستردم تا حضرت بنشیند حضرت فرمود : ای حبه این قیام و توقف من چیزی جز تکلم و انس با مومن نبود عرض کردم : آیا مردگان هم با یکدیگر تکلم و انس و الفت دارند ؟ فرمود بلی اگر پرده در جلو دیدگان تو برداشته شود آنها را می‌بینی که حلقه حلقه نشسته و با عمامه خود یا چیز دیگری پشت و ساقه‌های پای خود را به هم بسته و بدین طریق نشسته و گفتگو دارند عرض کردم آیا آنها اجسامی هستند یا ارواحی ؟ حضرت فرمود : بلکه ارواح هستند و هیچ مومنی در سرزمینی نمی‌میرد مگر آنکه به روح او گفته می‌شود که به وادی السلام ملحق شود و وادی السلام بقعه‌ای از بهشت عدن است چنین برداشت می‌شود که هر چیزی حتی ساختمانها و انسانها و حیوانها یک صورت ظاهری و مادی دارند و یک صورت باطنی و ملکوتی مکه‌ای که انسان زیارت می‌کند صورت برزخی کعبه است که مادی نیست ولی صورتش عین مکه است . 6⃣ از منابع موجود استفاده می‌شود که با فرا رسیدن مرگ نه تنها شعاع دید و درک انسان کمتر نمی‌شود بلکه بیشتر نیز می‌شود، پیامبر (ص) می‌فرماید : مردم خوابند همین که می‌میرند بیدار می‌شوند . ⚜ این جمله را به دو گونه می‌توان معنی کرد :  1⃣ منظور این است که در دنیا چیزهایی وجود دارد که انسان از آنها غافل است ولی پس از مرگ متوجه آنها می‌شود و کنایه از هوشیاری بعد از غفلت است . 2⃣ معنای دیگر که استاد شهید مطهری بیشتر بر آن تکیه دارد این است که درجه حیات بعد از مردن از پیش از مردن کامل‌تر و بالاتر است همان طور که انسان در حال خواب از درجه درک و احساس ضعیفی برخوردار است حالتی نیمه زنده و نیمه مرده دارد و هنگام بیداری آن حیات کاملتر می‌شود همچنین حالت حیات انسان در دنیا نسبت به حیات برزخی درجه‌ای ضعیف‌تر است و با انتقال انسان به عالم برزخ کاملتر می‌شود .   3⃣ مومنین با توجه به درجه‌ای که دارند در عالم برزخ و قبر در صفا و خوشی بسر می‌برند و حتی جسد برخی از آنها در قبر تازه است و هیچگونه فساد و تغییری در بدن آنها صورت نگرفته است ، از امیر المومنین (ع) روایت است که فرشتگان دری از بهشت بر مؤمن می‌گشایند و به او میگویند بخواب در حالی که چشمت روشن باد مانند خواب گوارای جوان زیرا خدای تعالی می‌فرماید : بهشتیان در آن روز بهترین قرارگاه و زیباترین مکانها قرار دارند . 👈 امام صادق (ع) می‌فرماید : " وقتی مومن بمیرد هفتاد هزار فرشته او را تا قبرش تشییع می‌کنند و هنگامی که داخل قبرش نمایند نکیر و منکر به نزد او می‌آیند پس از سوال از ایشان آن دو فرشته قبرش را به اندازه‌ای که چشمش ببیند وسعت می‌بخشند و از بهشت برای وی غذا می‌آورند و روح و ریحان بر او داخل کنند ". 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #مطالب_برگزیده 📝 برنج عالم برزخ در دنيا http://www.erfan.ir/farsi/24192.html #برهوت_کجاست h
﷽؛ ✅ عالم برزخ در همين دنيا 📝 شايد اين سوال براي شما هم مطرح باشد که مکان عالم برزخ کجاست ؟ در زمين ؟ در آسمان ؟ کجا ؟ 📖 در پاسخ مي‌گوييم عالم برزخ در ملکوت همين دنياست يعني حقيقت و باطن دنياست زيرا اين عالم دو روي دارد يک طرف بروني و ديگر طرف دروني همانطوري که بدن انسان نيز دو جنبه دارد يکي جنبه ظاهري که هيکل آدمي است و ديگري جنبه باطني که همان بدن مثالي و روح حيواني است . وقتي چشم و گوش ظاهري انسان بسته شد از طريق چشم و گوش باطني مي‌تواند حقايق عالم برزخ را مشاهده نمايد مثل موقعي که شخص خواب است با اين که حواس او از کار افتاده اما باز هم مي‌بيند و مي‌شنود پس عالم برزخ در همين دنياست اما در روايات زيادي وارد شده که ارواح مومنين در وادي السلام جمع مي‌شوند که سرزميني است در نجف اشرف که وادي ولايت است در پشت کوفه چون قبل از دفن جسد مطهر علي (ع) در نجف اشرف شهري نبوده است بلکه بياباني بوده يک فرسنگ از کوفه دورتر لذا نجف را ظَهر کوفه مي‌گويند . 📖 از برخي آيات استفاده مي‌شود که مکان بهشت و جهنم برزخي در روي همين زمين است مثلاً در آيه‌اي آمده است که : النّارْ يْعًرُضُونُ عُلَيًها غُدْواً وُ عُشِياً عذاب ناراحت کننده آتش هر بامداد و شامگاه بر فرعونيان عرضه مي‌شود (1) 📖 انسان در عالم خواب صورت دارد ، وزن و سنگيني ندارد و عالمي که در آن حرکت مي‌کند از اين سنخ است لذا از بالاي بلندي سقوط مي‌کند به زمين نمي‌خورد و يا گاهي مانند فرشته سبکبال در فضا پرواز مي‌کند ، اوج و حضيض دارد ، به دورترين نقاط سفر مي‌کند . 📖 هر چيزي حتي ساختمانها و انسانها و حيوانها يک صورت ظاهري و مادي دارند و يک صورت باطني و ملکوتي . 📖 مکه‌اي که انسان زيارت مي‌کند صورت برزخي کعبه است که مادي نيست ولي صورتش عين مکه است . 📖 در تفسير آيه فوق امام صادق (ع) مي‌فرمايد : اين در دنيا قبل از روز قيامت است زيرا آتش قيامت صبح و شام ندارد سپس فرمود : اگر آنها در قيامت تنها صبح و شام در آتش دوزخ عذاب شوند در ميان اين دو بايد سعادتمند باشند چنين نيست اين مربوط به برزخ است پيش از روز قيامت (2) و شب و روز و صبح و عصر آنها به تناسب صبح و شام دنياست . در باره نعمت هم مي‌فرمايد : "و لَهُم رِزقُهم فيها بُکرَة و عَشيا"؛ روزي آنها بدون هيچ گونه رنجي شب و روز به آنها مي‌رسد (3) از بامداد و شامگاه فهميده مي‌شود که برزخ در روي زمين است بنابراين زندگي برزخي به تناسب روح و جسم برزخي ظهور پيدا مي‌کند مادامي که انسان در قالب جسم مادي است زندگي او در دنياست به مجرد اين که جسم را از دست داد زندگي برزخي او شروع مي‌شود . 📖 حبه مي‌گويد : من با امير المومنين (ع) به سوي ظَهر کوفه از کوفه خارج شديم حضرت در قبرستان وادي السلام توقف نمود همانند کسي که در مقابل مردمي براي مکالمه ايستاده است من نيز با قيام آن حضرت ايستادم تا خسته شدم ناچار نشستم مدتي گذشت و دوباره بپا خاستم و آنقدر ايستادم که مثل بار اول دچار خستگي شدم مجدداً نشستم پس از مدتي برخاستم عبا را از دوش گرفتم و به علي (ع) عرض کردم من از اين همه سر پا ايستادن بر شما مي‌ترسم ساعتي استراحت کنيد و عباي خود را گستردم تا حضرت بنشيند حضرت فرمود: اي حبه اين قيام و توقف من چيزي جز تکلم و انس با مومن نبود عرض کردم: آيا مردگان هم با يکديگر تکلم و انس و الفت دارند ؟ فرمود بلي اگر پرده در جلو ديدگان تو برداشته شود آنها را مي‌بيني که حلقه حلقه نشسته و با عمامه خود يا چيز ديگري پشت و ساقه‌هاي پاي خود را به هم بسته و بدين طريق نشسته و گفتگو دارند عرض کردم آيا آنها اجسامي هستند يا ارواحي ؟ حضرت فرمود : بلکه ارواح هستند و هيچ مومني در سرزميني نمي‌ميرد مگر آنکه به روح او گفته مي‌شود که به وادي السلام ملحق شود و وادي السلام بقعه‌اي از بهشت عدن است (4) چنين برداشت مي‌شود که هر چيزي حتي ساختمانها و انسانها و حيوانها يک صورت ظاهري و مادي دارند و يک صورت باطني و ملکوتي . مکه‌اي که انسان زيارت مي‌کند صورت برزخي کعبه است که مادي نيست ولي صورتش عين مکه است . 📖 و در بعضي روايات آمده است که در وادي "برهوت" روح هر کافري قرار دارد حتي در بعضي از روايات صراحت دارد که روح بعضي از مردگان به وادي السلام منتقل مي‌شود ؛ وقتي سوال از آشنايي مي‌کنند وي مي‌گويد قبل از من مرده است معلوم مي‌شود به برهوت برده‌اند. از برخي آيات استفاده مي‌شود که مکان بهشت و جهنم برزخي در روي همين زمين است . 🔻🔻🔻
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #مطالب_برگزیده 📝 برنج عالم برزخ در دنيا http://www.erfan.ir/farsi/24192.html #برهوت_کجاست h
🔺🔺🔺 ﷽؛ 📖 در حديثي هنگامي که از ارواح مومنين از حضرت صادق (ع) سوال شد امام فرمودند : آنها در حجره‌هايي از بهشت برزخي از طعام و شراب آن متنعم مي‌شوند و مي‌گويند پروردگارا قيامت را براي ما بر پا کن و وعده‌هايي را که به ما داده‌اي وفا نما (5) چون نعمت‌هاي برزخي محدود و اصولاً حيات برزخي شايسته اقامت دائمي نمي‌باشد بديهي است که مومنين در وادي السلام در التذاذ و مسرت بسر مي‌برند و در انتظار فرا رسيدن روز قيامت هستند اما کفار که دستشان از علم و معرفت کوتاه است در خشکزار برهوت اجتماع دارند و گذشت زمان براي آنها سخت و ناگوار است و از قيام قيامت هراسان‌اند از اين جهت در روايات مي‌خوانيم که گناهکاران همين که عذاب برزخ را مشاهده مي‌کنند مي‌گويند ربنا لا تقم لنا الساعه خدايا قيامت را براي ما بر پا مکن (6) چون مي‌دانند اين عذاب موقت و گاه و بيگاه به مراتب آسان‌تر است از عذاب دائمي و سوزان جهنم . 1) سوره غافر آيه 46. 2) مجمع البيان ج 8 ص 526. 3) سوره مريم آيه 62. 4) فروع کافي ج 3 ص 243. 5) فروع کافي ج 3 ص 244. 6) نور الثقلين ج 4 ص 523. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
🌷 آثار حسنات و سیئات در عالم برزخ 👈 سخن از برزخیان به میان آمد ، مناسب است مطالبی پیرامون اهل برزخ بیان شود ؛ کسانی که در برزخ به سر می‌برند ، منتظر هستند که از دوستان و آشنایان چه‌کسی به آن‌ها ملحق می‌شود ، تا از او احوال دنیا را بپرسند. مثلا می‌پرسند فلانی چطور است ؟ جواب می‌شنوند : فلانی که چهار سال قبل مرده است ! می‌گویند : چرا او را به جمع ما نیاوردند ؟ یا مقامش از ما بالاتر است یا درحال عذاب شدن است . 👈 شخصی از امام صادق (علیه السلام) سؤال کرد : ارواح مؤمنین در کجا به سر می‌برند ؟ حضرت فرمود : در منازلی از بهشت ؛ از طعام بهشتی می‌خورند و از شراب آن می‌نوشند . به دیدار یکدیگر می‌روند و به پروردگار عرض می‌کنند : خدایا ! قیامت را برپاکن تا آنچه به ما وعده داده‌ای ، بدان دست یابیم. دوباره پرسید : پس ارواح کفار در کجا به سر می‌برند ؟ حضرت فرمود : در منازلی از آتش ؛ از غذای جهنمی می‌خورند و از شراب آن می‌نوشند. یکدیگر را ملاقات می‌کنند و از خدا می‌خواهند : خدایا ! مبادا قیامت را برپا کنی تا به آن‌چه ما را بدان وعده داده‌ای ، گرفتار آییم . 👈 کسانی که نعمت‌های عالم برزخ را درک می‌کنند ، با خود می‌گویند : اگر برزخ این‌گونه است ، بهشت پروردگار چگونه خواهد بود ؟ نعمت و رحمت پروردگار در برزخ دورنمایی از بهشت جاویدان است . کسانی که گرفتار عذاب برزخی‌اند ، می‌گویند : این‌که دورنمایی از جهنم است قابل تحمل نیست ، آتش جهنم چگونه خواهد بود ؟ کاش هرگز قیامتی نباشد ! انسان‌هایی که پروندهٔ اعمالشان سیاه است ، در عالم برزخ تنها هستند و تا قیامت در تاریکی و وحشت به سر می‌برند . وضعیت انسان در برزخ تابع اعمال اوست . این اعمال هستند که برزخ را می‌سازند . 👈 کسانی که با عشق به خدا ، با عشق به امیرمؤمنان (علیه السلام) ، با نماز و روزه، اخلاق خوش ، خمس و زکات وارد برزخ شوند ، مورد استقبال ملائکه قرار می‌گیرند . 👈 کسانی هم که با حبّ دنیا ، با حسد ، کبر ، نفاق ، سنگ‌دلی و با شکمی که از لقمه حرام پُرشده ، وارد برزخ شوند ، مورد استقبال وحوش و حیوانات درنده قرار می‌گیرند . بحارالأنوار : 6/234 ، باب8 ، حدیث 49 ؛ «عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ الْجَازِیِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللهِ× أَیْنَ أَرْوَاحُ الْمُؤْمِنِینَ فَقَالَ أَرْوَاحُ الْمُؤْمِنِینَ فِی حُجُرَاتٍ فِی الْجَنَّةِ یَأْكُلُونَ مِنْ طَعَامِهَا وَ یَشْرَبُونَ مِنْ شَرَابِهَا وَ یَتَزَاوَرُونَ فِیهَا وَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَقِمْ لَنَا السَّاعَةَ لِتُنْجِزَ لَنَا مَا وَعَدْتَنَا قَالَ قُلْتُ فَأَیْنَ أَرْوَاحُ الْكُفَّارِ فَقَالَ فِی حُجُرَاتِ النَّارِ یَأْكُلُونَ مِنْ طَعَامِهَا وَ یَشْرَبُونَ مِنْ شَرَابِهَا وَ یَتَزَاوَرُونَ فِیهَا وَ یَقُولُونَ رَبَّنَا لَا تُقِمْ لَنَا السَّاعَةَ لِتُنْجِزَ لَنَا مَا وَعَدْتَنَا.» ✍ مطالب فوق برگرفته شده از کتاب : حسنات و سیئات  نوشته حضرت استاد حسین انصاریان 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #برزخ اولین منزل انسان بعد از مرگ است . قرآن تصریح کرده است که انسان بعد از مرگ ، مواجه با عالم
﷽؛ (علیه السلام) فرمود :  " هنگامى ‌كه‌ شخص مؤمن ‌را‌ ‌در‌ قبرش ‌مى‌ گذارند ، درى ‌به‌ رويش گشوده ‌مى‌ شود ‌و‌ جايگاه خود ‌را‌ ‌در‌ بهشت ‌مى‌ بيند . ‌و‌ يَخْرُجُ ‌من‌ ذلِكَ رَجُلٌ لَمْ تَرَعَيْناهُ شَيْئاً قَطُّ اَحْسَنَ مِنْهُ، فَيَقُولُ: ‌يا‌ عَبْدَاللَّهِ ‌ما‌ رَأيتُ شَيئاً قَطُّ اَحْسَنَ مِنْكَ! فَيَقُولُ: اَناَ رَأيُكَ الْحَسَنَ ‌و‌ الّذى كُنْتَ عَلَيهِ ‌و‌ عَمَلُكَ الصَّالِحُ كُنْتَ تَعْمَلُهُ. ‌و‌ ‌از‌ ‌آن‌ درى ‌كه‌ ‌از‌ عالم غيب ‌به‌ روى ‌او‌ گشوده شده ، مردى زيبا روى ‌كه‌ تاكنون مانند ‌او‌ ‌را‌ نديده است ، وارد ‌مى‌ شود . مؤمن ‌به‌ ‌او‌ ‌مى‌ گويد : « تو كيستى ‌كه‌ زيباتر ‌از‌ ‌تو‌ نديده ام؟ » زيبا روى ‌در‌ پاسخ ‌مى‌ گويد : « من نيّت نيك ‌تو‌ هستم ‌كه‌ ‌در‌ دنيا ‌بر‌ ‌آن‌ بودى ، ‌و‌ رفتار نيكوى ‌تو‌ هستم ‌كه‌ انجام داده اى ».  ‌و‌ ‌در‌ همان فرمود :  " هنگامى ‌كه‌ كافر ‌را‌ ‌در‌ قبر ‌مى‌ گذارند ، درى ‌از‌ عالم غيب ‌به‌ روى ‌او‌ گشوده ‌مى‌ شود ‌و‌ جايگاه خود ‌را‌ ‌در‌ آتش دوزخ ‌مى‌ بيند . ثُمَّ يَخْرجُ مِنْهُ رَجُلٌ اَقْبَحُ ‌من‌ رَأى قَطُّ. فَيَقُولُ: ‌يا‌ عَبْدَاللَّهِ ‌من‌ اَنْتَ؟ ‌ما‌ رَأيتُ شَيئاً اَقْبَحُ مِنْكَ. قال: فَيَقُولُ: أنَا عَمَلُكَ السَّىّ ءُ الَّذى كُنْتَ تَعْملُ ‌و‌ رَأيُكَ الْخَبِيثُ. ‌آن‌ گاه ‌از‌ همان درى ‌كه‌ ‌به‌ روى ‌او‌ گشوده شده ، مردى زشت روى ‌كه‌ چون ‌او‌ ‌را‌ ‌تا‌ ‌آن‌ هنگام نديده است ، وارد ‌مى‌ شود . كافر ‌به‌ ‌او‌ ‌مى‌ گويد : « اى بنده خدا ، ‌تو‌ كيستى ؟ زشت روتر ‌از‌ ‌تو‌ نديده ام؟ » ‌در‌ پاسخ ‌مى‌ گويد : « من ، رفتار ناشايسته ‌تو‌ هستم ‌كه‌ ‌در‌ دنيا انجام ‌مى‌ دادى ، ‌و‌ نيّت ناپاك ‌و‌ انديشه ‌بد‌ تواَم ‌كه‌ ‌بر‌ ‌آن‌ بودى ».  🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧