eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
14.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛ 👈 درد دل امیرالمومنین علیه‌السلام با پیامبر صلےالله‌علیه‌وآله : غصه من دیگه تموم شدنی نیست ! خواب از من گرفته شد ... ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ خمس پول پیش 📝 سؤال : آیا پولی که مستأجر ناچار است برای اجارهٔ خانه به موجر قرض (رهن) دهد ، خمس دارد ؟ 📖 جواب : اگر مستأجر توان پرداخت اجارهٔ کامل را ندارد یا موجر نمی پذیرد ، به مقدار پولی که برای اجارهٔ مسکن مطابق شأن ، باید طبق قرارداد اجاره به موجر قرض دهد، خمس تعلق نمی گیرد و احکام مئونه را دارد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 📝 پرسش : شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در چه روزی واقع شده است ؟ 📖 پاسخ اجمالی : نه تنها در مكان دفن يادگار پيامبر صلےالله‌علیه‌واله اختلاف است بلکه در تاريخ فوت آن حضرت نيز اختلاف است . بر طبق روايت معروفى از امام صادق علیه‌السلام ، آن حضرت در سال 11 هجرى و 75 روز بعد از رحلت پیامبر صلےالله‌علیه‌واله یعنی در يكى از سه روز 13، 14 یا 15 ماه جمادى الاول به شهادت رسید . لکن در حديث ديگرى آمده است كه شهادت آن بانوى گرامى در روز سه شنبه سوم جمادى الثانی سال 11 هجری واقع شده است ، یعنی ميان رحلت پيامبر و شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 95 روز فاصله بوده است . 📖 پاسخ تفصیلی : نه تنها در مكان دفن آن يادگار پيامبر (صلى الله عليه وآله) اختلاف است بلکه در تاريخ وفات آن حضرت نيز اختلاف است . بر طبق روايت معروفى از امام صادق(عليه السلام) آن حضرت در سال يازدهم هجرى با گذشت 75 روز از رحلت پدر بزرگوارش ديده از جهان فرو بست :  « إِنَّ فاطِمَةَ (عليها السلام) مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللهِ (صلى الله عليه وآله) خَمْسَةَ وَ سَبْعينَ يَوْماً ». با توجّه به اينكه رحلت پيامبر اكرم در 28 صفر واقع شده است ، بايد شهادت آن بانوى عزيز در يكى از سه روز سيزدهم ، چهاردهم یا پانزدهم ماه جمادى الاولى واقع شده باشد (با در نظر گرفتن احتمال کامل يا ناقص بودن ماههاى وسط). در حديث ديگرى آمده است كه آن بانوى گرامى در روز سه شنبه سوم جمادى الثانی سال يازدهم هجرت چشم از جهان بر بست و اين حديث مطابق عقيده كسانى است كه مى گويند فاصله ميان رحلت پيامبر و شهادت حضرت زهرا (عليها السلام) 95 روز بود . در ذيل اين حديث آمده است :  « وَ كانَ سَبَبُ فَوْتِها أَنَّ قُنْفُذَ مَوْلى عُمَرَ لَكَزَها بِنَعْلِ السَّيْفِ بِأَمْرِهِ فَأَسْقَطَتْ مُحْسِناً وَ مَرِضْتَ مِنْ ذلِكَ مَرَضاً شَديداً » ؛ ( سبب وفات آن حضرت اين بود كه قنفذ غلام عمر به دستور وى حضرت را به غلاف شمشير مضروب ساخت و به دنبال آن محسنش را سقط كرد و سخت بیمار شد [و سرانجام به شهادت رسيد]). مرحوم علاّمه «مجلسى» در «زاد المعاد» از اين قول درباره زمان وفات آن حضرت به عنوان روايتى معتبر نقل كرده است . سپس اضافه مى كند : شيخ «طوسى» و «سيّد بن طاووس» و ديگران نيز همين را پذيرفته اند و گرچه اين روايت با روايت 75 روز منافات دارد ؛ ولى چون مشهور و روايتى معتبر ، پشتوانه آن است ، بايد روز سوم جمادى الثانى به مراسم تعزيت آن حضرت قيام كرد . در حديث غير مشهورى نيز فاصله وفات رسول خدا(صلى الله عليه وآله) تا شهادت حضرت زهرا(عليها السلام) 40 روز ذكر شده است . 👈 الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر و آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامية، تهران، ‏ ‏1407 ق، چاپ چهارم، ج ‏1، ص 458، باب (مولد الزهراء فاطمة)؛ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحياء التراث العربي‏، بيروت‏، 1403 ق‏، چاپ دوم، ج ‏43، ص 215، باب 7 (ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و شكايتها في مرضها إلى شهادتها و غسلها و دفنها و بيان العلة في إخفاء دفنها صلوات الله عليها و لعنة الله على من ظلمها)؛ مرحوم علاّمه مجلسى در شرحى كه بعد از حديث 47 نگاشته، مى نويسد: «في الْخَبَرِ الصَّحيحِ أنَّها عاشَتْ بَعْدَ أَبيها خَمْسَةَ وَ سَبْعينَ يَوْماً». 👈 دلائل الإمامة، طبرى آملى صغير، محمد بن جرير بن رستم‏، محقق / مصحح: مؤسسة بعثت، بعثت‏، قم‏، 1413 ق، ‏چاپ اول‏، ص 134، (خبر وفاتها و دفنها و ما جرى لأمير المؤمنين(صلوات الله عليه) مع القوم)؛ بحار الأنوار، همان، ج ‏43، ص 170، باب 7 (ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و شكايتها في مرضها إلى شهادتها و غسلها و دفنها و بيان العلة في إخفاء دفنها صلوات الله عليها و لعنة الله على من ظلمها)، ح 11. 👈 زاد المعاد- مفتاح الجنان، ‏مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ‏محقق / مصحح: اعلمى، علاءالدين‏، موسسة الأعلمي للمطبوعات‏، بيروت‏، 1423 ق، ‏چاپ اول، ص 280، (الفصل الثالث في أعمال شهر جمادى الثانية). 👈 كشف الغمة في معرفة الأئمة ( ط- القديمة)، اربلى، على بن عيسى‏، محقق / مصحح: رسولى محلاتى، هاشم‏، بنى هاشمى‏، تبريز، 1381 ق، چاپ اول‏، ج ‏1، ص 449، (في تاريخ ولادتها و وفاتها)؛ بحار الأنوار، همان، ج ‏43، ص 7، باب 1 (ولادتها و حليتها و شمائلها(صلوات الله عليها) و جمل تواريخها). 👈 پيام امام امير المومنين(عليه السلام‏)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ش‏، چاپ اول‏، ج 8، ص 54. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 📝 پرسش : «مسعودی» از علمای اهل سنت ، ماجرای یورش به خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را چگونه نقل می کند ؟ 📖 پاسخ اجمالی: «مسعودی» از علمای اهل سنت ، مى نويسد : « آنگاه كه ابوبكر در حال احتضار بود چنين گفت : اى كاش حرمت خانه زهرا را هتك نمى كردم . و در اين مورد بسیار سخن گفته است ». مسعودى با اينكه نسبت به اهل بيت گرايشهاى موافقى دارد ، ولى اينجا از بازگويى سخن خليفه خوددارى كرده و با كنايه رد شده است . البتّه سبب را خدا مى داند ، بندگان خدا هم اجمالا مى دانند ! 📖 پاسخ تفصیلی : «مسعودى» (متوفای 325) در «مروج الذهب» مى نويسد : آنگاه كه ابوبكر در حال احتضار بود چنين گفت : سه چيز انجام دادم و تمنّا مى كنم كه اى كاش انجام نمى دادم ؛ يكى از آن سه چيز اين بود :  « فَوَدَدْتُ أنّي لَمْ أَكُنْ فَتَّشْتُ بَيْتَ فاطِمَةَ وَ ذَكَرَ في ذلِكَ كَلاماً كَثيراً !» ؛ ( آرزو مى كردم كه اى كاش حرمت خانه زهرا را هتك نمى كردم . وى در اين مورد سخن زيادى گفته است !). مسعودى با اينكه نسبت به اهل بيت گرايشهاى موافقى دارد ؛ ولى اينجا از بازگويى سخن خليفه خوددارى كرده و با كنايه رد شده است . البتّه سبب را خدا مى داند، و بندگان خدا هم اجمالا مى دانند !. 👈 مروج الذهب و معادن الجوهر، المسعودي، أبو الحسن على بن الحسين بن على، تحقیق: سعد داغر، دار الهجرة، قم، 1409قمری، چاپ: دوم، ج ‏2، ص 301. 👈 گردآوری از کتاب: پيام امام امير المومنين(عليه السلام)‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 شمسی‏، چاپ: اول‏، ج 8، ص 51. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 📝 سوال : چرا حضرت زهرا شبانه دفن شد ؟ 📖 پاسخ اجمالی : دفن شبانه پیکر مطهر حضرت زهرا از جمله مسائل مسلم تاریخی است که هم شیعه و هم اهل سنت به آن اذعان دارند . با توجه به روایات متعدد و اعتراف بزرگان اهل سنت ،‌ دلیل دفن شبانه آن حضرت وصیت آن حضرت بود که نمى‌خواست افرادى که بر او ستم کرده‌اند ، بر جنازه‌اش نماز بخوانند و با این کار خشم خود را از غاصبان خلافت آشکار ساخت . 📖 پاسخ تفصیلی : دفن پیکر مطهر حضرت زهرا از جمله مسائل مسلم تاریخی است که هم شیعه و هم اهل سنت به آن اذعان دارند . ما در اینجا به برخی از روایات فریقین در این زمینه اشاره می کنیم : 🌑 دفن شبانه در روایات اهل سنت : مى‌نویسد : « وَ عَاشَتْ بَعْدَ النبی صلى الله علیه وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّیَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیٌّ لَیْلًا ولم یُؤْذِنْ بها أَبَا بَکْرٍ وَصَلَّى علیها ». فاطمه زهرا ، شش ماه پس از رسول خدا زنده بود ، زمانى که از دنیا رفت ، شوهرش علی او را شبانه دفن کرد و خود بر او نماز گزارد و ابوبکر را با خبر نساخت . ، در «تأویل مختلف الحدیث» مى‌نویسد : « وقد طالبت فاطمة رضی الله عنها أبا بکر رضی الله عنه بمیراث أبیها رسول الله صلى الله علیه وسلم فلما لم یعطها إیاه حلفت ان لا تکلمه أبدا وأوصت أن تدفن لیلاً لئلّا یحضرها فدفنت لیلاً ». فاطمه از ابوبکر میراث پدرش را خواست ، ابوبکر نپذیرفت ، پس فاطمه قسم خورد که دیگر با او (ابوبکر) سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا او (ابوبکر) در دفن وى حاضر نشود . پس شب هنگام دفن شد . مى‌نویسد : « عن ابن جریج، و عمرو بن دینار ، أن حسن بن محمد أخبره : أن فاطمة بنت النبی صلى الله علیه و سلم دفنت باللیل . قال: «فرَّ بِهَا علی من أبی بکر أن یصلی علیها ؛ کان بینهما شیء ». روایت کرده : علیّ ، فاطمه دختر پیامبر را شبانه به خاک سپرد ، تا ابوبکر بر وى نماز نخواند ؛ چون بین آن دو اتفاقاتى افتاده بود . 💥 و در ادامه مى‌گوید : « عن ابن عیینة، عن عمرو بن دینار، عن حسن بن محمد، مثله ؛ إلاّ أنه قال أوصته بذلک ». از نیز همانند این روایت نقل شده است ؛ مگر این که در این روایت قید شده که خود فاطمه این چنین وصیت کرده بود . و در شرح صحیح بخارى مى‌نویسد : « أجاز أکثر العلماء الدفن باللیل ... و دفن علىُّ بن أبى طالب زوجته فاطمة لیلاً ، فَرَّ بِهَا من أبى بکر أن یصلى علیها، کان بینهما شىء ». اکثر علما دفن جنازه را در شب اجازه داده‌اند .... علی بن ابی طالب ، همسرش فاطمه را شبانه دفن کرد تا ابوبکر به او نماز نخواند ؛ چون بین آن دو اتفاقاتى افتاده بود . به نقل از "جاحظ " مى‌نویسد : و أما إخفاء القبر، وکتمان الموت ، وعدم الصلاة ، وکل ما ذکره المرتضى فیه ، فهو الذی یظهر ویقوی عندی ، لأن الروایات به أکثر وأصح من غیرها ، وکذلک القول فی موجدتها وغضبها . مخفى کردن مرگ فاطمه ، و محل قبر او ، و نماز نخواندن ابوبکر و عمر ، و هر آن چه که سید مرتضى (از اعلام شیعه در قرن چهارم) گفته است ، مورد تأیید و قبول من است ؛‌ زیرا روایات بر اثبات این موارد صحیح‌تر و بیشتر است ؛ و همچنین ناراحتى و خشم فاطمه بر شیخین نزد من از اقوال دیگر اعتبار بیشترى دارد . 🌑 دفن شبانه در روایات شیعه : هر چند که دفن شبانه و سبب وصیت صدیقه طاهره به آن ، در میان شیعیان مسلم و اجماعى است ؛ اما در عین حال به یک روایت اشاره مى‌کنیم : در"علل الشرائع" علت دفن شبانه آن حضرت را با روایتی چنین بیان می کند :  عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ ، عَنْ أَبِیهِ ، قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لِأَیِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (علیها السلام) بِاللَّیْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ ؟ قَالَ : لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا یُصَلِّیَ عَلَیْهَا رِجَالٌ (الرَّجُلانِ‏) . از امام صادق علیه السلام پرسید : چرا فاطمه را شب دفن کردند نه روز ؟ فرمود : فاطمه وصیت کرده بود تا در شب وى را دفن کنند تا افرادی بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند . با توجه به مدارک موجود و اعتراف بزرگان اهل سنت،‌ دلیل دفن شبانه آن حضرت وصیت آن حضرت بود که نمى‌خواست افرادى که بر او ستم کرده‌اند، بر جنازه‌اش نماز بخوانند و با این کار خشم خود را از غاصبان خلافت آشکار ساخت. 👈 صحیح البخاری، ج 4، ص 1549، ح3998 👈 عبد الله بن مسلم ابن قتیبة ، تأویل مختلف الحدیث، ج 1، ص 300. 👈 المصنف، ج 3، ص 521، حدیث شماره 6554 و حدیث شماره 65554 . إبن بطال البکری القرطبی، شرح صحیح البخاری، ج 3، ص 325. 👈 إبن أبی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج 16، ص 170. 👈 شیخ صدوق علل الشرایع، ج‏1، ص185 👈 موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصرعج‌الله‌
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛ 🏴 ای خوشا به حال آن کسانی که در روز شهادت او ، يک پرچم بلند کنند و در خيابان و کوچه و بازار بگردند ... حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛ 🔥 گفت : یا علی برای بیعت بیرون بیاید ، یا من این خانه را با اهلش می‌زنم ... ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
15.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛ 👈 پسر یک ایرانی در بین شهدای کربلا 👈 بیایید در اجاره دادنِ خانه به مردم ، مثل علی علیه‌السلام رفتار کنیم ... ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi