eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 💎 شرایط نماز جماعت در نماز جماعت ، شرایط زیر باید مراعات شود : 1⃣ مأموم جلوتر از امام نایستد و احتیاط واجب آن است کمی عقب تر بایستد . 2⃣ مکان امام از مکان مأمومین بالاتر نباشد، البته اختلاف کم (کمتر از یک وجب) اشکال ندارد . 3⃣ فاصلة میان امام و مأموم ، همچنین فاصلة بین صف ها زیاد نباشد . 4⃣ بین امام و مأموم ، همچنین بین صف ها چیزی مانند دیوار یا پرده مانع نباشد ولی نصب پرده و مانند آن بین صف مردان و زنان اشکال ندارد . اگر نماز جماعت در زمین سراشیب برگزار می شود و امام در طرفی که بالاتر است می ایستد ، درصورتی که سراشیبی آن در حدّی باشد که به آن زمینِ مسطح بگویند ، مانعی ندارد . اگر مکان مأموم در بلندی قرار دارد ، در صورتیکه بلندی آن به مقدار متعارف ؛ مانند حیاط مسجد و پشت بام آن باشد ، نه مانند ساختمانهای چندین طبقه ، جماعت صحیح است . احتیاط واجب آن است که فاصلة محل سجدة مأموم و محل ایستادن امام و همچنین محل ایستادن صف جلو با محل سجدة صف بعد بیشتر از یک گام بلند (حدود یک متر) نباشد . اگر مأموم از سمت جلو به امام متصل نباشد و فقط به واسطة کسی که طرف راست یا چپ او اقتدا کرده به امام متصل باشد ، نمازش صحیح است . اگر در حال نماز بین مأموم و امام یا بین مأموم و ماموم دیگری که به واسطة او به امام متصل است ، بیشتر از یک گام بزرگ فاصله پیدا شود ، اتصال به جماعت قطع و نمازش فرادا می شود . اگر واسطة اتصال در جماعت ، کودک نابالغ باشد ، چنانچه بدانند نماز او صحیح است ، می توانند اقتدا کنند و به جماعت نماز بخوانند . اگر نماز همة کسانی که در صف جلو هستند تمام شود یا همه نیّت فرادا کنند، اگر فاصله با صف جلوتر از آنها به اندازة یک گام بزرگ نباشد ، اتصال جماعت محفوظ و جماعت صحیح است و اگر بیشتر از این مقدار باشد ، نماز آنها فرادا می شود ، مگر اینکه افرادی که نمازشان تمام شده بلافاصله دوباره اقتدا کنند . اگر نماز امام باطل شود و یا قبل از نماز مأمومین به پایان برسد ؛ مانند اینکه مسافر باشد ، مأمومین می توانند فردی از خودشان را (که دارای شرایط امام جماعت است) مقدم داشته و ادامة نماز را با اقتداء به او به پایان برسانند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ محل ایستادن امام باید از محل مأموم بلندتر نباشد ، ولی اگر مکان امام مقدار خیلی کمی ، مثلاً کمتر از یک وجب بلندتر باشد ، اشکال ندارد ، و نیز اگر زمین سراشیب باشد و امام در طرفی که بلندتر است بایستد ، در صورتی که سراشیبی آن زیاد نباشد و طوری باشد که به آن ، زمین مسطح بگویند مانعی ندارد . اگر مکان مأموم بلندتر از مکان امام باشد و سایر لوازم و شرایط اقتدا رعایت شود، اشکال ندارد . مأموم نباید بنابر اظهر جلوتر از امام بایستد و اظهر این است که می‌تواند مساوی امام بایستد ، ولی احتیاط در این است که مساوی هم نایستد بلکه از امام عقب‌تر باشد . و افضل آن است که اگر مأموم یک نفر است در طرف راست امام بایستد و اگر بیشتر هستند پشت سر او قرار بگیرند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 ✔️ اقتدا نماز اداء به نماز قضا ✔️ 🔴 پرسش ۷۴ : آیا میتوان در نماز اداء به امام جماعتی که نماز قضای خودش را به جا می آورد، اقتدا کرد؟ 🔵 نظر بهجت، تبریزی، محفوظی، رهبر، سیستانی، صافی، نوری، مکارم، امام، فاضل و وحید خراسانی : در صورتی که نماز قضای امام جماعت یقینی و حتمی باشد، اقتدا به او اشکال ندارد. ☑️ آدرس :احکام نماز جماعت و نماز جمعه، ص۷۹. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
﷽؛  در روایات معتبره وارد است ، که نماز با جماعت بیست و پنج درجه افضل از نماز فرادی است . حاضر نشدن به نماز جماعت از روی بی‌اعتنایی جایز نیست . و سزاوار نیست که انسان بدون عذر نماز جماعت را ترک کند .  موقعی که امام جماعت نماز یومیه می‏خواند ، هرکدام از نمازهای یومیه را می‌شود به او اقتدا کرد .  جای ایستادن امام باید از جای مأموم بلندتر نباشد، ولی اگر به مقدار ناچیز بلندتر باشد اشکال ندارد . و نیز اگر زمین سراشیب باشد ، و امام در طرفی که بلندتر است بایستد ، در صورتی که سراشیبی آن زیاد نباشد مانعی ندارد . اگر جای مأموم بلندتر از جای امام باشد اشکال ندارد ، ولی اگر به‌قدری بلندتر باشد که نگویند اجتماع کرده‌اند ، جماعت صحیح نیست .  کسی که ایستاده نماز می‏خواند ، نمی‌تواند به کسی که نشسته یا خوابیده نماز می‏خواند اقتدا کند . و کسی که نشسته نماز می‏خواند ، نمی‌تواند به کسی که خوابیده نماز می‏خواند اقتدا نماید . کسی که نشسته نماز می‏خواند ، می‌تواند به کسی که نشسته نماز می‏خواند اقتدا کند ، ولی اقتدای کسی که خوابیده نماز می‏خواند مطلقاً محل اشکال است ، چه امام ایستاده باشد ، چه نشسته ، و چه خوابیده باشد . اگر امام جماعت به واسطه عذری بالباس نجس ، یا با تیمم ، یا با وضوی جبیره‌ای نماز بخواند ، می‌شود به او اقتدا کرد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛   مأموم نباید جلوتر از امام بایستد - چه مرد باشد چه زن ، یک نفر باشد یا چند نفر باشند - بلكه اگر مأمومینِ مرد در جماعت حضور دارند و بیشتر از یک نفر هستند ، احتیاط واجب آن است كه مساوی امام جماعت نایستند و مقداری عقب‌‌تر بایستند و احتیاط مستحب است كه پشت سر امام بایستند ولی اگر مأمومِ مرد ، تنها یک نفر باشد ، اشكال ندارد كه مساوی امام بایستد و احتیاط مستحب است كه در مكان ركوع و سجده و نشستن خودش هم از امام جلوتر نباشد . بعد از تکبیر امام اگر صف جلو ، آماده نماز و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد ، کسی که در صف بعد ایستاده ، می‌تواند تکبیر بگوید ، ولی احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود . مستحب است هنگام گفتن «قَدْ قامَتِ الصَّلاةُ» مأمومین برخیزند و آماده نماز جماعت شوند . اگر در صف‌‌های جماعت جا باشد ، مكروه است انسان تنها بایستد . مكروه است مأموم ذكرهای نماز را چه واجب و چه مستحب ، طوری بگوید كه امام جماعت بشنود . برای کسی که بعد از مسّ میت غسل نکرده است ، توقف در مسجد و نزدیکی با زن و خواندن آیه‌هایی که سجده واجب دارد ، مانعی ندارد ، ولی برای نماز و مانند آن باید غسل کند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ 📝اگر مقدارى از تربت امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ را به کافور مخلوط کرده و ميّت را حنوط کنند ، صحيح
﷽؛ 💎 تهیه کردن كفن خود مستحبّ است انسان ، كفن خود را تهيّه كند ، و هرگاه به آن نظر كند مأجور است . 💎 حنوط میّت بعد از غسل واجب است ميّت را حنوط كنند ، يعنى به پيشانى و كف دستها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهاى او كافور بمالند ، و بنابر احتياط مستحبّ مقدارى كافور هم بر اين مواضع بگذارند ، و مستحبّ است به سر بينى ميّت نيز كافور بمالند ، و بايد كافور ساييده و تازه باشد ، و اگر به واسطه كهنه بودن عطر او از بين رفته باشد كافى نيست . 💎 ترتيب در محلهاى حنوط احتياط مستحبّ آن است كه اوّل كافور را به پيشانى ميّت بمالند ، ولى در جاهاى ديگر ترتيب نيست . 💎 وقت حنوط کردن مخيّرند كه ميّت را پيش از كفن كردن ، يا در بين كفن كردن و يا بعد از آن حنوط نمايند . 💎 دو چوب تر و تازه در قبر مستحبّ است دو چوب تر و تازه در قبر همراه ميّت بگذارند . 💎 حائل نبودن بين میّت و نمازگزار بين ميّت و نمازگزار بايد پرده و يا ديوار يا چيزى مانند اينها نباشد ، ولى اگر ميّت در تابوت و مانند آن باشد اشكال ندارد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💎 نحوه انجام نماز میّت نماز ميّت دارد ، و اگر نمازگزار به اين ترتيب بگويد كافيست : بعد از نيّت و گفتن بگويد : « اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللهِ » و بعد از بگويد : « اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد و الِ مُحَمَّد » و بعد از بگويد : « اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ » و بعد از اگر ميّت مرد است بگويد : « اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِهذَا الْمَيِّتِ » و اگر زن است بگويد : « اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِهذِهِ الْمَيِّتِ » و بعد را بگويد و بهتر است بعد از بگويد : « اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اَرسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَ نَذِيراً بَيْنَ يَدَىِ السّاعَة » . و بعد از بگويد : « اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد وَ بارِكْ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد وَ ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّد كَاَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ وَ بارَكْتَ وَ تَرَحَّمْتَ عَلى اِبْراهِيمَ وَ الِ اِبْراهِيمَ اِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ وَ صَلِّ عَلى جَمِيعِ الأَنْبِياءِ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ جَمِيعِ عِبادِ اللّهِ الصّالِحِينَ ». و بعد از بگويد : « اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِماتِ الأَحْياءِ مِنْهُمْ وَ الاَْمْواتِ تابِعْ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ بِالْخَيْراتِ اِنَّكَ مُجِيبُ الدَّعَواتِ اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْء قَدِيرٌ ». و بعد از اگر ميّت مرد است بگويد : « اَللّهُمَّ اِنَّ هَذا عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ وَ ابْنُ اَمَتِكَ نَزَلَ بِكَ وَ اَنْتَ خَيْرُ مَنْزُول بِهِ اَللّهُمَّ اِنّا لا نَعْلَمُ مِنْهُ اِلاّ خَيْراً وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِهِ مِنّا اَللّهُمَّ اِنْ كانَ مُحْسِناً فَزِدْ فِي اِحْسانِهِ وَ اِنْ كانَ مُسِيئاً فَتَجاوَزْ عَنْهُ وَ اغْفِرْ لَهُ اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ عِنْدَكَ فِي اَعْلى عِلِّيِينَ وَاخْلُفْ عَلى اَهْلِهِ فِي الْغابِرِينَ وَارْحَمْهُ بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمِينَ ». و بعد را بگويد ، ولى اگر ميّت زن است بعد از بگويد : « اَللّهُمَّ اِنَّ هذِهِ اَمَتُكَ وَ ابْنَةُ عَبْدِكَ وَ ابْنَةُ اَمَتِكَ نَزَلَتْ بِكَ وَ اَنْتَ خَيْرُ مَنْزُول بِهِ ، اَللّهُمَّ اِنّا لا نَعْلَمُ مِنْها اِلاّ خَيْراً وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِها مِنّا ، اَللّهُمَّ اِنْ كانَتْ مُحْسِنَةً فَزِدْ فِي اِحْسانِها وَ اِنْ كانَتْ مَسِيْئَةً فَتَجاوَزْ عَنْها وَ اغْفِرْ لَها ، اَللّهُمَّ اجْعَلْها عِنْدَكَ فِي اَعْلى عِلِّيِينَ وَ اخْلُفْ عَلى اَهْلِها فِي الْغابِرِينَ وَ ارْحَمْها بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمِينَ ». ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
HA.27.mp3
10.31M
﷽؛ وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿١﴾ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلاهَا ﴿٢﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلاهَا ﴿٣﴾ وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا ﴿٤﴾ وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ﴿٥﴾ وَالأرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿٦﴾ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿٧﴾ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿٨﴾ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا ﴿٩﴾ وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿١٠﴾ کَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا ﴿١١﴾ إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا ﴿١٢﴾ فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْیَاهَا ﴿١٣﴾ فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاهَا ﴿١٤﴾ وَلا یَخَافُ عُقْبَاهَا ﴿١٥﴾  ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
HA.11.mp3
9.33M
﷽؛ 💎 دعا (( وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ )) ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💕 ونَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ ما از رگِ گردن به او نزدیک تریم 💕 استاد حسین انصاریان ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ علیه السلام : " معاشرت و رفت و آمد با خویشاوندان ، حساب روز قیامت را بر انسان آسان می کند ".
✅ غسل جمعه برای حائض 📝 سوال : آیا زن حائض میتواند غسل جمعه به جا آورد ؟ 📖 جواب : 👈 امام ، رهبر ، مکارم ، بهجت ، صافی ، محفوظی : آری ، صحیح است . 👈 سیستانی : بنابر احتیاط واجب ، غسل جمعه از زن حائض صحیح نیست . 📚 امام ، مکارم ، العروه الوثقی ج1 فی احکام الحائض م 43 - استفتائات بهجت ج1 س810 - استفتائات کتبی از دفاتر صافی و محفوظی