،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ وظیفه حائض و نفساء نسبت به نماز آیات 📝 سوال : اگر زن هنگام خسوف یا کسوف یا زلزله حائض یا نفسا
﷽؛
#نمازآیات
💎 یکی از سبب های وجوب نماز آیات ، خورشید گرفتگی است اگرچه جزئی باشد .
👈 مکلف می تواند از زمان شروع گرفتگی خورشيد ، نماز آيات را بخواند و بنابر احتياط واجب ، بايد به قدرى تأخير نیاندازد كه شروع به بازشدن كند و اگر از آن وقت تا قبل از باز شدن کامل به تأخیر انداخت باید نماز را بدون نیت ادا و قضا (به قصد ما فی الذمه) بخواند .
👈 کسی که هنگام گرفتن ماه یا خورشید اصلاً مطلع نشود و بعد از باز شدن آن بفهمد ، درصورتی که گرفتگی کامل بوده ، باید قضای نماز آیات را بخواند ولی اگر فقط مقداری از آن گرفته بوده ، قضا بر او واجب نیست .
#مقامعظمیولایت
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#نماز_آیات
✨ خواندن نماز آیات به جماعت اشکال ندارد، بلکه مستحب است به جماعت خوانده شود.
✨ حکم جماعت در نماز آیات مانند جماعت در نمازهای یومیه میباشد که قرائت امام از قرائت مأموم کفایت میکند.
✨ اگر کسی به اولین رکوع از رکعت اول یا رکعت دوم نماز آیات که به جماعت خوانده می شود نرسد، داخل شدن در جماعت، اشکال دارد .
✨ تقسیم یک آیه به دو قسمت در نماز آیات، مثل این که «لم یلد» یک قسمت و «ولم یولد» یک قسمت باشد، اشکال ندارد.
✨ مستحب است قرائت نماز آیات را بلند بخوانند.
✨ در نماز آیات در هر قیام دومی بعد از قرائت قنوت مستحب است پس در مجموع دو رکعت پنج قنوت می باشد. و جایز است به دو قنوت اکتفا نماید یکی از آن ها قبل از رکوع پنجم لیکن باید این قنوت را به نیت رجاء به جا آورد و دومی هم قبل از رکوع دهم، و اکتفا کردن به قنوت آخر (قبل از رکوع دهم) هم جایز است.
✨ در صورتی که وقت برای بجا آوردن نماز یومیه و آیات کافی نباشد، نماز یومیه مقدم است.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_امام_خامنه_ای
@Javanmardi_langarudi
💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
🌷 کیفیت نماز آیات
🔹به چند صورت می توان نماز آیات را بهجا آورد:
#صورت_اوّل
بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود، و باز سر از رکوع بردارد، و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود، و سپس سر از رکوع بردارد، و همینطور ادامه دهد، تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید، و بعد برای رکعت دوم قیام کند، و مانند رکعت اول انجام دهد، و دو سجده را به جا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.
#صورت_دوّم
بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه از سوره ای را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد، و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت نماید، و همینطور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بهجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود، و همینطور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد؛ و چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.
#صورت_سوم
یکی از رکعتها را به یکی از دو صورت، و رکعت دیگر را به نحو دیگر بهجا آورد.
#صورت_چهارم
سوره ای که آیه ای از آن را در قیام پیش از رکوع اوّل خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدی اعاده نموده و یک سوره یا آیه ای از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_امام_خامنه_ای
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
✅ اسباب نماز آیات
1⃣ اسباب شرعی وجوب نماز آیات عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگرچه مقدار کمی از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود، مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادی باشند؛ تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می شود.
در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه ای که ترس آور نباشد، و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری گردد، اعتبار ندارد.
2⃣ وجوب نماز آیات، مختص کسانی است که در شهر وقوع حادثه هستند؛ و کسانی هم که در شهر متصل به شهری که حادثه در آن رخ داده، به طوری که مانند یک شهر محسوب شوند، و زندگی می کنند، حکم آنها را دارند.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_امام_خامنه_ای
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
☀️ یکی از اسباب شرعى وجوب نماز آيات ، #خورشید_گرفتگی است .
☀️ وقت ادای نماز آیات از هنگام شروع گرفتگی خورشید و قابلیت رؤیت آن تا زمان شروع به باز شدن است ؛ البته در مناطقی که طلوع خورشید پس از آغاز باز شدنِ خورشید گرفتگی است ، پیش از پایان کامل خورشید گرفتگی ، نماز آیات بدون نیت ادا و قضا خوانده شود .
☀️ چون خورشید گرفتگی به صورت کامل نیست کسانی که بعداً مطلع شوند ، خواندن نماز آیات بر آن ها واجب نخواهد بود .
☀️ خواندن نماز آیات به جماعت ، مستحب است .
☀️ حکم جماعت در نماز آیات مانند جماعت در نمازهای یومیه میباشد که قرائت امام از قرائت مأموم ، کفایت میکند .
☀️ اگر کسی به رکوع اول از هر کدام از دو رکعت نماز آیات نرسد ، داخل شدن در جماعت ، اشکال دارد .
@Javanmardi_langarudi
#مقام_عظمی_ولایت
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ وظیفه حائض و نفساء نسبت به نماز آیات 📝 سوال : اگر زن هنگام خسوف یا کسوف یا زلزله حائض یا نفسا
﷽؛
#خورشیدگرفتگی و #نمازآیات
📝 پرسش :
وقت خواندن نماز آیات برای خورشیدگرفتگی چه موقع است ؟
📖 پاسخ :
وقت ادای نماز آیات در خورشیدگرفتگی ، از وقتی است که خورشید شروع به گرفتن میکند و تا وقتی که کاملاً باز شود ادامه دارد ، لکن بنابر احتیاط مستحب به قدری به تأخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند . بعد از باز شدن تمام آن ، نماز آیات قضا میشود .
❖_____❖
#نمازآیاتبرایحائض
📝 پرسش :
اگر خانمی هنگام گرفتن ماه یا خورشید ، عذر شرعی داشته باشد ، آیا لازم است قضای آن را بعداً بجا آورد ؟
📖 پاسخ :
اگر هنگام کسوف یا خسوف ، از آن با خبر شده یا کسوف یا خسوف کلی بوده ، قضا دارد والّا قضا واجب نیست .
#حضرتآیتاللهشبیریزنجانی
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛
#طریقهخواندننمازآیات
📝 سوال : نماز آیات چگونه باید خوانده شود ؟
📖 جواب : نماز آیات را به دو صورت می توان بجا آورد. :
#صورتاول
مکلف بعد از نیت و تکبیرة الاحرام ، یک حمد و سوره تمام بخواند و به رکوع رود . سپس سر از رکوع بردارد و دوباره یک حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از رکوع پنجم ، دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را بمانند رکعت اول انجام دهد و تشهد بخواند و سلام دهد .
#صورتدوم
بعد از نیت و تکبیر و خواندن سوره حمد ، یک سوره را پنج قسمت کرده و یک آیه را خوانده و به رکوع رفته و سر بردارد و بدون اینکه سوره حمد را بخواند ، قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همینطور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید ، و بعد از بلند شدن از رکوع پنجم ، دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را بمانند رکعت اول انجام دهد و تشهد بخواند و سلام دهد .
#حضرتآیتاللهنوریهمدانی
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#حضرتاستادانصاریان
" #نمازخواندن ، یکی از نشانه های زن و مرد شیعه است که به فرمایش امام هشتم علیهالسلام ، نماز شیعه ، #دائمی است و نمیگذارد #قضا شود ".
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
✅ وجود موی گربه در لباس نمازگزار
📝 سؤال : آیا #گربه نجس است ، اگر موی آن در #لباس_نمازگزار باشد ، نماز اشکال دارد ؟
📖 جواب : گربه نجس نیست ، ولی ادرار و مدفوع آن نجس است و اگر موی آن - هرچند به مقدار کم - بر بدن یا لباس نمازگزار باشد ، #نماز باطل است .
#مقام_عظمےولایت
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
✅ وجود مو یا آب دهان گربه در لباس نمازگزار
#سوال
آیا وجود مو یا آب دهان گربه در لباس نمازگزار باعث بطلان نماز او می شود ؟
#جواب
بله ، موجب بطلان نماز است .
#مسأله85
لباس نمازگزار نباید از اجزای حیوان حرام گوشت باشد ؛ حتی اگر مویی از آن هم در لباس یا بدن نمازگزار باشد ، نمازش باطل است .
#مسأله86
اگر رطوبت پاکی مانند آب دهان یا بینی از حیوان حرام گوشت ؛ مانند گربه ، بر بدن یا لباس نمازگزار باشد ، نماز باطل است ، مگر اینکه بعد از خشک شدن عین آن برطرف شود ، همچنین اگر فضله پرندگان حرام گوشت بر بدن یا لباس باشد ، نماز با آن باطل است ولی اگر بعد از خشک شدن از لباس یا بدن برطرف شود ، نماز صحیح است .
#استفتائاتکتبی از دفتر رهبر عزیز انقلاب
@Javanmardi_langarudi
{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
♨️ آثار منفی خوابیدن در ساعات بین الطلوعین :
💢 1- فقر :
از جمله آثار منفی خوابیدن در بین الطلوعین می توان به فقر و بدبختی و نداری اشاره کرد . در روایت است: زمین به سوی پروردگارش ، فریادی مانند این سه فریاد (از بعد شدت) بر نمی آورد :
فریاد از خونی که به ناحق بر روی او می ریزد، آب غسلی که با عمل زنا ریخته می شود، خوابی که پیش از طلوع خورشید باشد .
(من لایحضره الفقیه؛ ج4، ص20)
امیرمومنان علی(علیه السلام) نیز می فرماید :
خواب پیش از طلوع خورشید و نیز خواب قبل از نماز عشاء، باعث فقر و پریشانی امور می شود .
(مستدرك الوسائل، ج 5، ص 110)
💢 2- بلا :
خوابیدن در هنگام بین الطلوعین موجب جلب بلا و مصیبت است ؛ زیرا اگر بیداری موجب رهایی و دفع و رفع بلاست ، خواب عامل جذب آن خواهد بود .
💢 3- کوردلی :
بر اساس روایتی که از امیرمومنان (علیه السلام) وارد شده کسی که در این ساعات می خوابد گرفتار کوردلی می شود و معرفت الهی از دل او می رود .
(دعوات راوندى، صفحه 81، حدیث 204 و بحارالانوار، جلد 83، صفحه 282، حدیث 45 با اندکى تفاوت)
💢 4- کفر و بی ایمانی :
کفر و بی ایمانی محصول خوابیدن در این ساعات از شبانه روز است .
(همان ،پیشین)
امیرمومنان علی(علیه السلام) نیز می فرماید :
خواب پیش از طلوع خورشید و نیز خواب قبل از نماز عشاء ، باعث فقر و پریشانی امور می شود .
(مستدرك الوسائل، ج 5، ص 110)
💢 5- نیاز به دیگری برای رزق :
اگر انسان در این ساعت بخوابد رزق او به جای آنکه در دستش قرار گیرد در دست دیگری قرار می گیرد و می بایست برای یک لقمه نان و کسب یک دانش و علم به دیگری رو اندازد تا روزی خودش را بازپس گیرد .
(همان ،پیشین)
💢 6- بدنامی و رسوایی :
از دیگر آثار منفی خوابیدن در این ساعات آن است که اگر گناه و خطایی کرده باشد ، خداوند در مقام ستاریت با او تعامل نمی کند و نعمت ستاریت از او سلب می شود . این گونه است که در جامعه براثر خطا و اشتباه و گناهی ، رسوا می شود .
(همان ،پیشین)
💢 7- زیان های مالی :
اگر کسی در این ساعات بخوابد نمی تواند از خود دفع شر کند و خسارتی که به اصل سرمایه او می رسد را برطرف کند .
( خصال، جلد 2، صفحه 622 و بحارالانوار، جلد 83، صفحه 249، حدیث 11)
💢 8- نادانی :
از پیامبر (صلی الله علیه و آله) روایت است :
خواب اول روز، نادانی و خواب نیمروزی نعمت و خواب عصرگاهی کم خردی است و خواب اول شب (بین دو نماز مغرب و عشاء) باعث محروم شدن از روزی می شود .
(مكارم الاخلاق، ص288)
💢 9- زردی چهره :
در روایات متعددى خواب بین الطلوعین مذمت شده است . این خواب موجب فقر و پریشانى دانسته شده است .
امام صادق(علیه السلام) فرمود :
خواب صبحگاهان شوم است . رزق را دور و رنگ چهره را زرد و زشت مى كند و این خواب شومى است .
(بحارالانوار، ج 86، ص 129)
💢 10- غفلت :
به این خواب ،اطلاق خواب غفلت شده است؛ شاید از این جهت كه شخص از بركات زیادی كه در بیداری این ساعات است ، غافل بوده و خود را محروم می كند .
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆