eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 📝 سوال : چرا حضرت زهرا شبانه دفن شد ؟ 📖 پاسخ اجمالی : دفن شبانه پیکر مطهر حضرت زهرا از جمله مسائل مسلم تاریخی است که هم شیعه و هم اهل سنت به آن اذعان دارند . با توجه به روایات متعدد و اعتراف بزرگان اهل سنت ،‌ دلیل دفن شبانه آن حضرت وصیت آن حضرت بود که نمى‌خواست افرادى که بر او ستم کرده‌اند ، بر جنازه‌اش نماز بخوانند و با این کار خشم خود را از غاصبان خلافت آشکار ساخت . 📖 پاسخ تفصیلی : دفن پیکر مطهر حضرت زهرا از جمله مسائل مسلم تاریخی است که هم شیعه و هم اهل سنت به آن اذعان دارند . ما در اینجا به برخی از روایات فریقین در این زمینه اشاره می کنیم : 🌑 دفن شبانه در روایات اهل سنت : مى‌نویسد : « وَ عَاشَتْ بَعْدَ النبی صلى الله علیه وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّیَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیٌّ لَیْلًا ولم یُؤْذِنْ بها أَبَا بَکْرٍ وَصَلَّى علیها ». فاطمه زهرا ، شش ماه پس از رسول خدا زنده بود ، زمانى که از دنیا رفت ، شوهرش علی او را شبانه دفن کرد و خود بر او نماز گزارد و ابوبکر را با خبر نساخت . ، در «تأویل مختلف الحدیث» مى‌نویسد : « وقد طالبت فاطمة رضی الله عنها أبا بکر رضی الله عنه بمیراث أبیها رسول الله صلى الله علیه وسلم فلما لم یعطها إیاه حلفت ان لا تکلمه أبدا وأوصت أن تدفن لیلاً لئلّا یحضرها فدفنت لیلاً ». فاطمه از ابوبکر میراث پدرش را خواست ، ابوبکر نپذیرفت ، پس فاطمه قسم خورد که دیگر با او (ابوبکر) سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا او (ابوبکر) در دفن وى حاضر نشود . پس شب هنگام دفن شد . مى‌نویسد : « عن ابن جریج، و عمرو بن دینار ، أن حسن بن محمد أخبره : أن فاطمة بنت النبی صلى الله علیه و سلم دفنت باللیل . قال: «فرَّ بِهَا علی من أبی بکر أن یصلی علیها ؛ کان بینهما شیء ». روایت کرده : علیّ ، فاطمه دختر پیامبر را شبانه به خاک سپرد ، تا ابوبکر بر وى نماز نخواند ؛ چون بین آن دو اتفاقاتى افتاده بود . 💥 و در ادامه مى‌گوید : « عن ابن عیینة، عن عمرو بن دینار، عن حسن بن محمد، مثله ؛ إلاّ أنه قال أوصته بذلک ». از نیز همانند این روایت نقل شده است ؛ مگر این که در این روایت قید شده که خود فاطمه این چنین وصیت کرده بود . و در شرح صحیح بخارى مى‌نویسد : « أجاز أکثر العلماء الدفن باللیل ... و دفن علىُّ بن أبى طالب زوجته فاطمة لیلاً ، فَرَّ بِهَا من أبى بکر أن یصلى علیها، کان بینهما شىء ». اکثر علما دفن جنازه را در شب اجازه داده‌اند .... علی بن ابی طالب ، همسرش فاطمه را شبانه دفن کرد تا ابوبکر به او نماز نخواند ؛ چون بین آن دو اتفاقاتى افتاده بود . به نقل از "جاحظ " مى‌نویسد : و أما إخفاء القبر، وکتمان الموت ، وعدم الصلاة ، وکل ما ذکره المرتضى فیه ، فهو الذی یظهر ویقوی عندی ، لأن الروایات به أکثر وأصح من غیرها ، وکذلک القول فی موجدتها وغضبها . مخفى کردن مرگ فاطمه ، و محل قبر او ، و نماز نخواندن ابوبکر و عمر ، و هر آن چه که سید مرتضى (از اعلام شیعه در قرن چهارم) گفته است ، مورد تأیید و قبول من است ؛‌ زیرا روایات بر اثبات این موارد صحیح‌تر و بیشتر است ؛ و همچنین ناراحتى و خشم فاطمه بر شیخین نزد من از اقوال دیگر اعتبار بیشترى دارد . 🌑 دفن شبانه در روایات شیعه : هر چند که دفن شبانه و سبب وصیت صدیقه طاهره به آن ، در میان شیعیان مسلم و اجماعى است ؛ اما در عین حال به یک روایت اشاره مى‌کنیم : در"علل الشرائع" علت دفن شبانه آن حضرت را با روایتی چنین بیان می کند :  عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ ، عَنْ أَبِیهِ ، قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لِأَیِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (علیها السلام) بِاللَّیْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ ؟ قَالَ : لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا یُصَلِّیَ عَلَیْهَا رِجَالٌ (الرَّجُلانِ‏) . از امام صادق علیه السلام پرسید : چرا فاطمه را شب دفن کردند نه روز ؟ فرمود : فاطمه وصیت کرده بود تا در شب وى را دفن کنند تا افرادی بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند . با توجه به مدارک موجود و اعتراف بزرگان اهل سنت،‌ دلیل دفن شبانه آن حضرت وصیت آن حضرت بود که نمى‌خواست افرادى که بر او ستم کرده‌اند، بر جنازه‌اش نماز بخوانند و با این کار خشم خود را از غاصبان خلافت آشکار ساخت. 👈 صحیح البخاری، ج 4، ص 1549، ح3998 👈 عبد الله بن مسلم ابن قتیبة ، تأویل مختلف الحدیث، ج 1، ص 300. 👈 المصنف، ج 3، ص 521، حدیث شماره 6554 و حدیث شماره 65554 . إبن بطال البکری القرطبی، شرح صحیح البخاری، ج 3، ص 325. 👈 إبن أبی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج 16، ص 170. 👈 شیخ صدوق علل الشرایع، ج‏1، ص185 👈 موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصرعج‌الله‌
﷽؛ ✅ محل دفن حضرت زهرا (سلام الله علیها) 📝 پرسش : 👈 چه اقوالی درباره محل دفن حضرت زهرا (سلام الله علیها) وجود دارد ؟ 📖 پاسخ اجمالی : 👈 يكى از مصائب دختر پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) اين است كه جايگاه قبر شريفش هنوز نامعلوم است ؛ بعضى آن را مطابق پاره اى از روايات در بقيع و برخى در داخل خانه اش در كنار مسجد پيامبر (صلی الله علیه و آله) و بعضى در روضه (آن مقدار از مسجد كه ميان قبر پيامبر و منبر آن حضرت قرار دارد) مى دانند . 📖 پاسخ تفصیلی : 👈 يكى از مصائب دختر والامقام پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) اين است كه جايگاه قبر شريفش هنوز نامعلوم است ؛ بعضى آن را مطابق پاره اى از روايات در بقيع و برخى در داخل خانه اش در كنار مسجد پيامبر (صلى الله عليه وآله) و بعضى در روضه (آن مقدار از مسجد كه ميان قبر پيامبر و منبر آن حضرت قرار دارد) مى دانند . 👈 اين مطلب هر محقّقى را در فكر فرو مى برد كه چه طوفانى پس از رسول الله (صلى الله عليه وآله) در ميان امّت برخاست كه مرقد پاك تنها دخترش ، در هاله اى از ابهام فرو رفت ؟ هر چند بيشترين قرائن دلالت بر دفن آن حضرت در خانه اش دارد ، زيرا دفن در روضه در آن زمان كار آسانى نبود و بسيار بعيد است امام على (عليه السلام) رضايت به چنين كارى داده باشد و دفن در بقيع با آنچه در خطبه 202 نهج البلاغه آمده چندان سازگار نيست ، زيرا جمله «النّازِلَةِ في جَوارِكَ» نشان مى دهد كه قبر آن بانو در كنار قبر پيامبر (صلى الله عليه وآله) بوده است . 👈 مرحوم «علاّمه مجلسى» از «ابراهيم بن محمّد همدانى» نقل مى كند كه مى گويد : " براى امام هادى (عليه السلام) نامه اى نوشتم كه مرا از قبر فاطمه (عليها السلام) با خبر ساز ! حضرت در جواب چنين مرقوم داشت :  « هِىَ مَعَ جَدّي صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ وَ آلِهِ» ؛ ( او با جدم پيغمبر (صلى الله عليه وآله) است ). 👈 مرحوم «صدوق» نيز مى گويد : « صحيح در نزد من اين است كه آن حضرت در خانه اش دفن شده است كه پس از توسعه مسجد توسط بنى اميّه ، الآن جزء مسجد قرار گرفته است » 👈 همچنین در كتاب «عيون الاخبار الرضا» از «بزنطى» نقل شده است كه مى گويد :  « سألت الرضا عن قبر فاطمة »؛ (من از امام على بن موسى الرضا (عليه السلام) از محل قبر فاطمه (عليها السلام) سؤال كردم) ، فرمود :  « دُفِنَتْ في بَيْتِها فَلَمّا زادَتْ بَنُو اُمَيَّةَ في الْمَسْجِدِ صارَتْ فِي الْمَسْجِدِ » 👈 بنابراين هر كس نزديك قبر پيامبر (صلى الله عليه وآله) در روضه مقدّسه بايستد و حضرت زهرا (عليها السلام) را زيارت كند إن شاءالله فضيلت زيارت آن حضرت از نزديك را به دست آورده است . در بقيع نيز به قصد رجا مى توان آن حضرت را زيارت كرد . 🌈 بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحياء التراث العربي‏، بيروت‏، 1403 ق‏، چاپ دوم، ج ‏97، ص 198، باب 5 (زيارة فاطمة(صلوات الله عليها) و موضع قبرها)، ح 18. 🌈 من لا يحضره الفقيه‏، ابن بابويه، محمد بن على‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، قم،‏ 1413 ق‏، چاپ دوم‏، ج ‏2، ص 572، (زيارة فاطمة بنت النبي صلوات الله عليها و على أبيها و بعلها و بنيها). 🌈 الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر و آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامية، تهران، ‏ ‏1407 ق، چاپ چهارم، ج ‏1، ص 461، باب (مولد الزهراء فاطمة)؛ عيون أخبار الرضا(عليه السلام‏)، ابن بابويه، محمد بن على‏، محقق / مصحح: لاجوردى، مهدى‏، نشر جهان‏، تهران،‏ 1378 ق‏، چاپ اول‏، ج ‏1، ص 311، باب (فيما جاء عن الإمام علي بن موسى(علیه السلام) من الأخبار المتفرقة). 🌈 پيام امام امير المومنين(عليه السلام‏)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ش‏، چاپ اول‏، ج 8، ص 53. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ 📝 پرسش : شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در چه روزی واقع شده است ؟ 📖 پاسخ اجمالی : نه تنها در مكان دفن يادگار پيامبر صلےالله‌علیه‌واله اختلاف است بلکه در تاريخ فوت آن حضرت نيز اختلاف است . بر طبق روايت معروفى از امام صادق علیه‌السلام ، آن حضرت در سال 11 هجرى و 75 روز بعد از رحلت پیامبر صلےالله‌علیه‌واله یعنی در يكى از سه روز 13، 14 یا 15 ماه جمادى الاول به شهادت رسید . لکن در حديث ديگرى آمده است كه شهادت آن بانوى گرامى در روز سه شنبه سوم جمادى الثانی سال 11 هجری واقع شده است ، یعنی ميان رحلت پيامبر و شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 95 روز فاصله بوده است . 📖 پاسخ تفصیلی : نه تنها در مكان دفن آن يادگار پيامبر (صلى الله عليه وآله) اختلاف است بلکه در تاريخ وفات آن حضرت نيز اختلاف است . بر طبق روايت معروفى از امام صادق(عليه السلام) آن حضرت در سال يازدهم هجرى با گذشت 75 روز از رحلت پدر بزرگوارش ديده از جهان فرو بست :  « إِنَّ فاطِمَةَ (عليها السلام) مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللهِ (صلى الله عليه وآله) خَمْسَةَ وَ سَبْعينَ يَوْماً ». با توجّه به اينكه رحلت پيامبر اكرم در 28 صفر واقع شده است ، بايد شهادت آن بانوى عزيز در يكى از سه روز سيزدهم ، چهاردهم یا پانزدهم ماه جمادى الاولى واقع شده باشد (با در نظر گرفتن احتمال کامل يا ناقص بودن ماههاى وسط). در حديث ديگرى آمده است كه آن بانوى گرامى در روز سه شنبه سوم جمادى الثانی سال يازدهم هجرت چشم از جهان بر بست و اين حديث مطابق عقيده كسانى است كه مى گويند فاصله ميان رحلت پيامبر و شهادت حضرت زهرا (عليها السلام) 95 روز بود . در ذيل اين حديث آمده است :  « وَ كانَ سَبَبُ فَوْتِها أَنَّ قُنْفُذَ مَوْلى عُمَرَ لَكَزَها بِنَعْلِ السَّيْفِ بِأَمْرِهِ فَأَسْقَطَتْ مُحْسِناً وَ مَرِضْتَ مِنْ ذلِكَ مَرَضاً شَديداً » ؛ ( سبب وفات آن حضرت اين بود كه قنفذ غلام عمر به دستور وى حضرت را به غلاف شمشير مضروب ساخت و به دنبال آن محسنش را سقط كرد و سخت بیمار شد [و سرانجام به شهادت رسيد]). مرحوم علاّمه «مجلسى» در «زاد المعاد» از اين قول درباره زمان وفات آن حضرت به عنوان روايتى معتبر نقل كرده است . سپس اضافه مى كند : شيخ «طوسى» و «سيّد بن طاووس» و ديگران نيز همين را پذيرفته اند و گرچه اين روايت با روايت 75 روز منافات دارد ؛ ولى چون مشهور و روايتى معتبر ، پشتوانه آن است ، بايد روز سوم جمادى الثانى به مراسم تعزيت آن حضرت قيام كرد . در حديث غير مشهورى نيز فاصله وفات رسول خدا(صلى الله عليه وآله) تا شهادت حضرت زهرا(عليها السلام) 40 روز ذكر شده است . 👈 الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر و آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامية، تهران، ‏ ‏1407 ق، چاپ چهارم، ج ‏1، ص 458، باب (مولد الزهراء فاطمة)؛ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحياء التراث العربي‏، بيروت‏، 1403 ق‏، چاپ دوم، ج ‏43، ص 215، باب 7 (ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و شكايتها في مرضها إلى شهادتها و غسلها و دفنها و بيان العلة في إخفاء دفنها صلوات الله عليها و لعنة الله على من ظلمها)؛ مرحوم علاّمه مجلسى در شرحى كه بعد از حديث 47 نگاشته، مى نويسد: «في الْخَبَرِ الصَّحيحِ أنَّها عاشَتْ بَعْدَ أَبيها خَمْسَةَ وَ سَبْعينَ يَوْماً». 👈 دلائل الإمامة، طبرى آملى صغير، محمد بن جرير بن رستم‏، محقق / مصحح: مؤسسة بعثت، بعثت‏، قم‏، 1413 ق، ‏چاپ اول‏، ص 134، (خبر وفاتها و دفنها و ما جرى لأمير المؤمنين(صلوات الله عليه) مع القوم)؛ بحار الأنوار، همان، ج ‏43، ص 170، باب 7 (ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و شكايتها في مرضها إلى شهادتها و غسلها و دفنها و بيان العلة في إخفاء دفنها صلوات الله عليها و لعنة الله على من ظلمها)، ح 11. 👈 زاد المعاد- مفتاح الجنان، ‏مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ‏محقق / مصحح: اعلمى، علاءالدين‏، موسسة الأعلمي للمطبوعات‏، بيروت‏، 1423 ق، ‏چاپ اول، ص 280، (الفصل الثالث في أعمال شهر جمادى الثانية). 👈 كشف الغمة في معرفة الأئمة ( ط- القديمة)، اربلى، على بن عيسى‏، محقق / مصحح: رسولى محلاتى، هاشم‏، بنى هاشمى‏، تبريز، 1381 ق، چاپ اول‏، ج ‏1، ص 449، (في تاريخ ولادتها و وفاتها)؛ بحار الأنوار، همان، ج ‏43، ص 7، باب 1 (ولادتها و حليتها و شمائلها(صلوات الله عليها) و جمل تواريخها). 👈 پيام امام امير المومنين(عليه السلام‏)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ش‏، چاپ اول‏، ج 8، ص 54. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🍃زائرین خدا🍃 " خوشا به حال بنده‌ای که در خانه‌اش وضو سازد ، سپس مرا در خانه‌ام زیارت کند ".
﷽؛ 🍃پاداش مسجد رفتن🍃 علیه‌السّلام " هرکس به سوی مسجد گام بردارد و پاهایش را بر هیچ تر و خشکی نگذارد مگر اینکه زمین تا طبقات هفتگانه برای او تسبیح بگویند ".
﷽؛ 💎 رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله " هر که برای شرکت در به مسجدی رود برای هر قدمی که بر می‌دارد ‌منظور ( نوشته ) می‌شود ". @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 👈 «لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم» به چه معناست و چه آثار و برکاتی دارد ؟ 👈 « لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ » ؛ یعنی هیچ نیرو و توانى جز از سوى خداوند بلندمرتبه و بزرگ نیست . 👈 واژه «حول» در لغت به معنای حرکت و جنبش ، و «قوّة» به معنای استطاعت و توانایی است . 👈 بنابر این ، معنای عبارت فوق این است که : " هیچ حرکت و قدرتی در جهان آفرینش جز به مشیت خداوند متعال و بزرگ وجود ندارد ". 👈 این ذکری است که خداوند در شب معراج به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هدیه داده است : « عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ علیه السلام قَالَ : قَالَ اللهُ تَعَالَى لِنَبِیِّهِ لَیْلَةَ الْمِعْرَاجِ أَعْطَیْتُکَ کَلِمَتَیْنِ مِنْ خَزَائِنِ عَرْشِی لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ وَ لَا مَنْجَى مِنْکَ إِلَّا إِلَیْک ». 👈 این ذکر آثار و برکات فراوانی دارد . امام صادق (علیه السلام) از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نقل می‌کند : " ... هر کس فقر بر او فشار آورد ، جمله « لا حَولَ و لا قُوّةَ إلّاباللهِ العلىّ العظیم » را زیاد بگوید که فقر را بر طرف می‌کند : « وَ مَنْ أَلَحَّ عَلَیْهِ الْفَقْرُ، فَلْیُکْثِرْ مِنْ قَوْلِ «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» یَنْفِی عَنْهُ الْفَقْرَ ». 👈 در روایت آمده است پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به على (علیه السلام) فرمود : " چون در ورطه‌ اى هولناک افتى ، بگو : « بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوة الّا بالله العلىّ العظیم » که خداوند به وسیله این دعا بلا را بر می‌گرداند . 👈 « لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ »... ذکر افراد مؤمن و اولیای الهی است ؛ آنان که حول و قوتى در مقابل قدرت و اراده و عظمت پروردگار متعال براى خود قائل نیستند ، و در انجام وظایف بندگى و اوامر الهى پیوسته کوشا می‌باشند ؛ از ظاهر و باطن ، و در نهان و آشکار ، عبادت و اطاعت خداوند متعال را به جا می‌آورند ، و حالات بود و نبود ، زیادى و کمى ، مدح و ذم ، و عزت و ذلت در نظر آنان برابر و یکسان است ؛ زیرا همه این حالات مختلف از مبدأ واحد و از یک سر چشمه سرازیر می‌شود و جریان پیدا می‌ کند . 👈 آنان چون خداوند عزیز متعال را به عینه و از روی شهود ، حاضر و محیط و ناظر و قیوم و مالک و سلطان دیده ، و خود ، بلکه همه موجودات جهان را در تحت نظر و احاطه و سلطنت و  قیومیت او محو و فانى دیدند ، قهراً و بی‌اختیار پیوسته در مقام عبودیت و بندگى و اطاعت بوده ، و سراپا تسلیم و مطیع و خاضع شده ، و هیچ‌گونه حول و قوتى از غیر او نخواهند دید . 👈 و در این‌جا است که حقیقت « لا حول و لا قوة الا باللَّه العلى العظیم » را چنان‌که شایسته است مشاهده خواهند کرد ؛ یعنى هیچ‌گونه تحول در حالات مختلف جهان و موجودات ، و هیچ‌گونه ظهور نیرو و قدرتى پدید نشود ، مگر از او و به سبب او و هیچ موجودى را حول و قوتى از خود نیست . http://www.erfan.ir/farsi/88016.html @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ 💕 لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ 💕 " هیچ نیرو و توانى جز از سوى خداوند بلندمرتبه و بزرگ نیست ". واژه در لغت به معنای حرکت و جنبش ، و به معنای استطاعت و توانایی است . ، معنای عبارت فوق این است که : " هیچ حرکت و قدرتی در جهان آفرینش جز به مشیت خداوند متعال و بزرگ وجود ندارد ". 💕 لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ 💕 که خداوند در شب معراج به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هدیه داده است : « عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ : قَالَ اللهَ تَعَالَى لِنَبِیِّهِ لَیْلَةَ الْمِعْرَاجِ أَعْطَیْتُکَ کَلِمَتَیْنِ مِنْ خَزَائِنِ عَرْشِی لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ وَ لَا مَنْجَى مِنْکَ إِلَّا إِلَیْک ».  💕 لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ 💕 ... ذکر افراد مؤمن و اولیای الهی است . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 👈لا حَولَ و لا قُوّةَ إلّاباللهِ العلىّ العظیم👉 🌧 این ذکر آثار و برکات فراوانی دارد . امام صادق (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می‌کند : " ... هر کس فقر بر او فشار آورد ، جمله « لا حَولَ و لا قُوّةَ إلّاباللهِ العلىّ العظیم » را زیاد بگوید که فقر را بر طرف می‌کند " « وَ مَنْ أَلَحَّ عَلَیْهِ الْفَقْرُ ‌، فَلْیُکْثِرْ مِنْ قَوْلِ «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ » یَنْفِی عَنْهُ الْفَقْرَ ». 🌧 در روایت آمده است پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به على (علیه السلام) فرمود : " چون در ورطه‌ اى هولناک افتى ، بگو : « بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوة الّا بالله العلىّ العظیم » که خداوند به وسیله این دعا بلاء را بر می‌گرداند . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ 💎 فضیلت ذکر «لا حول و لا قوّة الاّ بالله» و «تسبیحات اربعه» برای هر روز ❄️ در کتاب «بلد الاَمین» از صلےالله‌علیه‌وآله روایت کرده : " هرکه هر روز «ده مرتبه» بگوید : « بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ لَاحَوْلَ وَ لَاقُوَّةَ إِلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ » ، از گناهان بیرون آید مانند روزی که از مادر متولد شده و خدا از او هفتاد نوع بلا را دفع کند که از جمله آن‌ها دیوانگی و خوره و پیسی و فلج باشد و حق‌تعالی هفتاد هزار فرشته بگمارد که برای او استغفار نمایند ". ❄️ از (علیه‌السلام) روایت شده : " هرکه هر روز صد بار بگوید : « لَاحَوْلَ وَ لَاقُوَّةَ إِلّا بِاللهِ » ، تنگدستی و فقر او را درنیابد و هرکه هر روز صد بار بگوید : « سُبْحانَ اللّٰهِ وَ الْحَمْدُ للهِ وَ لَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَ اللّٰهُ أَکْبَرُ » ، حق‌تعالی بدنش را بر آتش دوزخ حرام گرداند ". @Javanmardi_langarudi 💧کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه💧
﷽؛ 🌧 خواندن ذکر " لا حول و لا قوة الا بالله " 📝 از حضرت امام صادق 'علیه السلام' روایت شده است که : خواندن هفت بار ذکر ؛ (( بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوة الا بالله در تعقیب نماز صبح و نماز مغرب باعث دفع مرگ بد است ))
﷽؛ 💎 حضرت آیت الله مرعشی نجفی { رحمة الله } فرمودند : " بنده عمری است خود را با ذکر حفظ کردم ". 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ❄️ رسول‌خدا "صلےالله‌علیه‌و‌آله" دو گروه‌اند : که با ذکر "لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم" رانده مےشوند ، و که با "صلوات بر محمد و آل محمد" شر و آزارشان از شخص دور مےشود .
﷽؛ ⚜ دعای حفظ از انواع بلاء ⚜ : رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به امیرمؤمنان (علیه آلاف التحیة و الثناء) فرمود : هرگاه به مهلکه یا بلایی دچار شدی بگو : ❄️ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ بنام خدای بخشاینده مهربان ، هیچ نیرو و توانى نیست جز به خداى بلندمرتبه بزرگ ❄️ به درستى که خدا آنچه را از انواع بلاء بخواهد ، از تو دور می‌کند . 💎 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی 💎 @Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
🌺🌻🌸🌺🌻🌸 🌺🌻🌸🌺🌻 🌺🌻🌸🌺 🌺🌻🌸 🌺🌻 🌺 ﷽؛ 🌷 نماز حضرت فاطمةالزهراء سلام الله علیها 🔻روایت شده که حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها نماز می خواند که جبرئیل علیه السلام تعلیم حضرتشان داده بود ، در بعد از سوره حمد ، سوره قدر ، و در بعد از حمد ، سوره توحید را می خواند ، و پس از نماز این دعا را می خواند : (( سُبْحَانَ ذِي الْعِزِّ الشَّامِخِ الْمُنِيفِ ، سُبْحَانَ ذِي الْجَلالِ الْبَاذِخِ الْعَظِيمِ ، سُبْحَانَ ذِي الْمُلْكِ الْفَاخِرِ الْقَدِيمِ ، سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْبَهْجَةَ وَ الْجَمَالَ ، سُبْحَانَ مَنْ تَرَدَّى بِالنُّورِ وَ الْوَقَارِ ، سُبْحَانَ مَنْ يَرَى أَثَرَ النَّمْلِ فِي الصَّفَا ، سُبْحَانَ مَنْ يَرَى وَقْعَ الطَّيْرِ فِي الْهَوَاءِ ، سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَكَذَا لا هَكَذَا غَيْرُهُ )). 🔻و مرحوم سيّد بن طاووس فرموده که : در روايت ديگرى وارد شده كه پس از اين نماز تسبيح مشهور حضرت زهرا (عليها السّلام) را كه بعد از هر نماز خوانده مي‌شود بخوانید ، و پس از آن صد مرتبه صلوات بر محمّد و خاندان او بفرستید . 🔻و مرحوم شیخ طوسی در مصباح المتهجد فرموده : پس از تسبیح ، مواضع سجود خود را به زمین بچسبانید ، و بگوئید : (( يَا مَنْ لَيْسَ غَيْرَهُ رَبٌّ يُدْعَى، يَا مَنْ لَيْسَ فَوْقَهُ إِلَهٌ يُخْشَى، يَا مَنْ لَيْسَ دُونَهُ مَلِكٌ يُتَّقَى، يَا مَنْ لَيْسَ لَهُ وَزِيرٌ يُؤْتَى، يَا مَنْ لَيْسَ لَهُ حَاجِبٌ يُرْشَى، يَا مَنْ لَيْسَ لَهُ بَوَّابٌ يُغْشَى، يَا مَنْ لا يَزْدَادُ عَلَى كَثْرَةِ السُّؤَالِ إِلّا كَرَماً وَ جُوداً، وَ عَلَى كَثْرَةِ الذُّنُوبِ إِلّا عَفْواً وَ صَفْحاً، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذَا وَ كَذَا )) 🔻و به جاى «كذا و كذا» حاجات خويش را از خدا بخواهید . https://www.erfan.ir/mafatih24 ، ، ، ، 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹 🌺 🌺🌻 🌺🌻🌸 🌺🌻🌸🌺 🌺🌻🌸🌺🌻 🌺🌻🌸🌺🌻🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ " بر احوالم ببار ای ابر اشک از آسمان امشب که من با دست خود کردم گُلم در گِل نهان امشب " ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 🏴 ای خوشا به حال آن کسانی که در روز شهادت او ، يک پرچم بلند کنند و در خيابان و کوچه و بازار بگردند ... حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ، روز سلام‌الله‌علیها ، روز شهادت خود است . بیرون مے‌آیند ، برای خود پیغمبر به سر و سینه مے‌زنند ؛ کسانے که قدمے بر مے‌دارند ، براے شخص پیامبر قدم بر مے‌دارند . " این است که اجرشان حساب ندارد و آبرویشان قابل وصف نیست ".
﷽؛ ✅ صدقه دادن زن از اموال خودش 📝 سؤال : آیا زن بـرای دادن یا کمک به والدین از اموال خودش هم بایـد از اجازه بگیـرید ؟ 📖 جواب : اگر با اموال خودش باشد ، نیاز به نیست . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ صرف اموال زن برای عزاداری 📝 سؤال : اگر زنی بخواهد از درآمد یا مال خود ، برای انجام مراسم اهل بیت علیهم‌السلام استفاده کند ، نیاز به اجازه شوهر دارد ؟ 📖 جواب : در موارد غیر نذر ، اختیار با خود اوست اما در صورت حضور شوهر ، نذر زن بنا بر احتياط واجب باید با اجازه او باشد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 💧نماز باران 💎 پرسش : نماز باران چگونه خوانده می شود ؟ ❄️ پاسخ : نماز استسقاء كه براى آمدن باران مى ‏خوانند ، دو رکعت است که رکعت اول ، پنج قنوت و رکعت دوم ، ‏چهار قنوت دارد و بهتر است که با جماعت‏ خوانده شود . در قنوت‏ها ، هر دعایى مى ‏توان خواند ، ولى بهتر است دعایى خوانده ‏شود که در آن ، از خداوند ، طلب باران شده باشد و قبل از هر دعا ، صلوات بر پیامبر و آلش فرستاده شود . مستحب است که حمد و سوره ‏اش بلندخوانده شود . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ " نذر زن بی اجازه شوهرش باطل است ". " اگر زن با اجازه شوهر نذر كند ، شوهرش نمی تواند نذر او را به هم بزند ، يا او را از عمل كردن به نذر جلوگيری نمايد ". " هرگاه فرزند نذری كند اگر چه بدون اجازه پدر هم باشد بايد به آن نذر عمل نمايد ". " اگر نذر كند كه به زيارت يكی از امامان مثلاً به زيارت حضرت اباعبدالله عليه‌السلام مشرف شود چنانچه به زيارت امام ديگر برود کافی نیست و اگر به واسطهٔ عذری نتواند آن امام را زیارت کند چیزی بر او واجب نيست ". " كسی كه نذر كرده زيارت برود و غسل زيارت و نماز آن را نذر نكرده لازم نيست آنها را بجا آورد ". " اگر برای حرم يكی از امامان يا امامزادگان چيزی نذر كند ، بايد آن را را به مصارف حرم برساند ، از قبيل فرش و پرده و روشنايی و اگر برای امام عليه السلام يا امامزاده نذر كند می تواند به خدامی كه مشغول خدمت هستند بدهد ، چنانچه می تواند به مصارف حرم يا ساير كارهای خير به قصد بازگشت ثواب آن به منذور له برساند ". " اگر برای خود امام عليه السلام چيزی نذر كند ، چنانچه مصرف معينی را قصد كرده ، بايد به همان مصرف برساند و اگر مصرف معينی را قصد نكرده ، بايدبه فقرا و زوار بدهد يا مسجد و مانند آن بسازد و ثواب آن را هديه آن امام نمايد ، و همچنين است اگر چيزی را برای امامزاده ای نذر كند ". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️