eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.1هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ ✨ خواندن نماز آیات به جماعت اشکال ندارد، بلکه مستحب است به جماعت خوانده شود. ✨ حکم جماعت در نماز آیات مانند جماعت در نمازهای یومیه می‌باشد که قرائت امام از قرائت مأموم کفایت می‌کند. ✨ اگر کسی به اولین رکوع از رکعت اول یا رکعت دوم نماز آیات که به جماعت خوانده می شود نرسد، داخل شدن در جماعت، اشکال دارد . ✨ تقسیم یک آیه به دو قسمت در نماز آیات، مثل این که «لم یلد» یک قسمت و «ولم یولد» یک قسمت باشد، اشکال ندارد. ✨ مستحب است قرائت نماز آیات را بلند بخوانند. ✨ در نماز آیات در هر قیام دومی بعد از قرائت قنوت مستحب است پس در مجموع دو رکعت پنج قنوت می باشد. و جایز است به دو قنوت اکتفا نماید یکی از آن ها قبل از رکوع پنجم لیکن باید این قنوت را به نیت رجاء به جا آورد و دومی هم قبل از رکوع دهم، و اکتفا کردن به قنوت آخر (قبل از رکوع دهم) هم جایز است. ✨ در صورتی که وقت برای بجا آوردن نماز یومیه و آیات کافی نباشد، نماز یومیه مقدم است. @Javanmardi_langarudi 💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎
﷽؛ ✅ زمان ادای نماز آیات 🚨 وقت ادای نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی از هنگام شروع گرفتگی تا زمان شروع بازشدن آن است و احتیاط ترک نشود که قبل از آنکه شروع به بازشدن نماید، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت، باید نماز را با نیت قربة الی اللّه بخواند و نمی‌تواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد. 🚨 در زلزله و مانند آن که غالباً مدّت وقوع آنها برای خواندن نماز آیات گنجایش ندارد، نباید نماز را به تأخیر بیندازد و در صورتی که معصیت کند و فوراً نخواند بعد از آن مادام العمر واجب است و در هر صورت باید به نیّت اداء بخواند. 🚨 در نمازهای آیات غیر موقته مانند زلزله خواندن نماز بر حائض و نفساء واجب نیست. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
✅ اسباب نماز آیات 1⃣ اسباب شرعی وجوب نماز آیات عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگرچه مقدار کمی از آن‌ها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود، مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادی باشند؛ تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می شود. در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه ای که ترس آور نباشد، و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری گردد، اعتبار ندارد. 2⃣ وجوب نماز آیات، مختص کسانی است که در شهر وقوع حادثه هستند؛ و کسانی هم که در شهر متصل به شهری که حادثه در آن رخ داده، به ‌طوری که مانند یک شهر محسوب شوند، و زندگی می کنند، حکم آن‌ها را دارند.
🌷 کیفیت نماز آیات 🔹به چند صورت می توان نماز آیات را به‌جا آورد: بعد از نیت و تکبیرة‌الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود، و باز سر از رکوع بردارد، و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود، و سپس سر از رکوع بردارد، و همین‌طور ادامه دهد، تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید، و بعد برای رکعت دوم قیام کند، و مانند رکعت اول انجام دهد، و دو سجده را به‌ جا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد. بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه از سوره ای را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد، و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت نماید، و همین‌طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را به‌جا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود، و همین‌طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد؛ و چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند. یکی از رکعت‌ها را به یکی از دو صورت، و رکعت دیگر را به نحو دیگر به‌جا آورد. سوره ای که آیه ای از آن را در قیام پیش از رکوع اوّل خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدی اعاده نموده و یک سوره یا آیه ای از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
✅ نمازهای آیات قضا شده نمازهای آیاتی که از انسان فوت شده ومشخص نیست مربوط به زلزله یا ماه گرفتگی و یا خورشید گرفتگی است، باید به چه نیتی خواند. به نیت مافی الذمه بخواند.
📝 سؤال : آیا فقط گوش‌دادن به موسیقی، حرام است یا این‌که شنیدن آن هم حرام است؟ 📖 جواب : شنیدن غنا یا موسیقی لهوی حکم گوش‌دادن را ندارد مگر در بعضی از موارد که شنیدن از نظر عرف گوش‌دادن محسوب می شود.
🔴 غسل قضای نماز آیات ❓ آیا کسی که در هنگام ماه گرفتگی، نماز آیات را نخوانده است، باید برای بجا آوردن قضای آن غسل کند؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍ کسی که در موقع گرفتن خورشید و ماه نماز آیات را عمداً نخوانده باشد، در صورتی که تمام ماه و خورشید گرفته باشد، باید برای قضای نماز آیات غسل نموده و نماز بخواند و این نماز قضا بدون غسل باطل است. 🔴 نماز آیات برای حائض ❓ اگر خانمی هنگام گرفتن ماه یا خورشید، عذر شرعی داشته باشد، آیا لازم است قضای آن را بعداً بجا آورد؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍ اگر هنگام کسوف یا خسوف، از آن با خبر شده یا کسوف یا خسوف کلی بوده، قضا دارد والّا قضا واجب نیست. @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ❄️ تا تکانتان نداده به تکانے بدهید ❄️
﷽؛ 🔰سفارش حضرت امام جواد "علیه السلام" برای برطرف شدن زلزله ❖ علی بن مهزیار در نامه ای به امام جواد علیه السلام از کثرت زلزله در اهواز، نزد آن حضرت شکایت می کند و می نویسد: در مورد اینکه از این شهر کوچ کنم نظر شما چیست؟ حضرت در پاسخ می نویسند: «از آن شهر کوچ نکنید بلکه روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید و روز جمعه غسل کنید و جامه پاکیزه بپوشید و به صحرا و بیرون از شهر بروید و به درگاه خداوند متعال دعا کنید تا زلزله را از شما بردارد.» علی بن مهزیار می گوید: چنین کردیم پس زلزله ها آرام شد. 📚 کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۵۴۳ تهذیب، ج۳، ص۲۹۴ 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ "... و براي ما حرمي است و آن قم است و در آن خانمي از فرزندان من به نام فاطمه دفن خواهد شد ، هركس وي را زيارت كند پاداشش بهشت خواهد بود ". ✨بحارالأنوار ج : 57 باب : 36 ص : 216
🌷 حضرت امام صادق علیه السلام: " کسی که به مردم ستم کند ، شیعه ما نیست " #تحف_العقول_صفحه303
🌷 ملاک اقتدا به امام جماعت 📝 سؤال : آیا اقتدا به امام جماعت بدون شناخت واقعی او جایز است؟ 📖 جواب : اگر عدالت او نزد مأموم به هر طریقی ثابت باشد، اقتدا به او جایز و نماز جماعت صحیح است.
✅ حکم نماز حجاج و اقامت آنان 📝 پرسش : مسائل مبتلا به قصد اقامت کدامند؟ 📖 پاسخ : زوّار خانه خدا مخیّرند نماز خود را در مسجدالحرام و مسجدالنّبى، بلکه در همه شهر مکّه و مدینه، تمام یا قصر بخوانند، و نماز تمام افضل است، و فرقى میان مکّه و مدینه قدیم و جدید نیست. 1⃣ مسافر مى‌تواند براى گرفتن حاجت سه روز در مدینه روزه مستحبّى بگیرد؛ (هر چند قصد ده روز نکند) و احتیاط لازم آن است که روزهاى چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را انتخاب کند و مى‌تواند در این سه روز معتکف شود. 2⃣ کسانى که پیش از رفتن به عرفات قصد ده روز در مکّه کرده‌اند، ونیّت نداشته‌اند قبل از ده روز از مکّه خارج شوند، هنگامى که به عرفات و مشعر و منى مى‌روند نمازشان در آنجا تمام است، و این مسافت گرچه در گذشته به اندازه چهار فرسخ بوده، ولى امروز به سبب توسعه مکّه کمتر شده و مسافت قصر نیست. 3⃣ حجّاج محترمى که در مکّه مکرّمه قصد اقامه ده روزه مى‌کنند، نباید در این ایّام از حدّ ترخّص خارج شوند؛ ولى مى‌توانند براى یکى دو ساعت به عرفات بروند و باز گردند . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🚨 معمار خانه کعبه 📝 پرسش : خانه کعبه توسّط چه کسى ساخته شد؟ 📖 پاسخ اجمالی : از آیات مختلف قرآن، استفاده مى شود که خانه کعبه از زمان آدم(ع) بر پا شده بود؛ در آیه 37 سوره «ابراهیم» از قول ابراهیم(ع) مى خوانیم: «پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در این سرزمین خشک و سوزان در کنار خانه اى که حرم تو است سکونت دادم». این آیه گواهى مى دهد وقتی ابراهیم(ع) با فرزندش اسماعیل(ع) و همسرش به «مکّه» آمدند اثرى از کعبه وجود داشت. تعبیرى که در آیه 127 سوره «بقره» به چشم مى خورد نیز، همین معنى را مى رساند آنجا که مى گوید: «... ابراهیم و اسماعیل پایه هاى خانه (کعبه) را بالا مى بردند، و ...». 📖 پاسخ تفصیلی : از آیات مختلف قرآن، احادیث و تواریخ اسلامى به خوبى استفاده مى شود که خانه کعبه پیش از ابراهیم(علیه السلام)، حتى از زمان آدم(علیه السلام) بر پا شده بود، در آیه37 سوره «ابراهیم» از قول این پیامبر بزرگ مى خوانیم: «رَبَّنا اِنِّی اَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتی بِواد غَیْرِ ذی زَرْع عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّم»؛ (پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در این سرزمین خشک و سوزان در کنار خانه اى که حرم تو است سکونت دادم). این آیه گواهى مى دهد موقعى که ابراهیم(علیه السلام) با فرزند شیرخوارش اسماعیل(علیه السلام) و همسرش به سرزمین «مکّه» آمدند اثرى از خانه کعبه وجود داشته است. در آیه96 سوره«آل عمران» نیز مى خوانیم: «اِنَّ اَوَّلَ بَیْت وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّهَ مُبارَکاً»؛ (نخستین خانه اى که به منظور پرستش خداوند براى مردم ساخته شد، در سرزمین مکّه بود). مسلّم است پرستش خداوند و ساختن مرکز عبادت از زمان ابراهیم(علیه السلام) آغاز نگردیده بلکه قبلاً و حتى از زمان آدم(علیه السلام) بوده است. اتفاقاً تعبیرى که در آیه127 سوره«بقره» به چشم مى خورد نیز، همین معنى را مى رساند آنجا که مى گوید: (به یاد آورید هنگامى که ابراهیم و اسماعیل پایه هاى خانه (کعبه) را بالا مى بردند، و مى گفتند: پروردگارا! از ما بپذیر تو شنوا و دانائى)؛ «وَ اِذْ یَرْفَعُ اِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ اِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنّا اِنَّکَ اَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ». این تعبیر، مى رساند شالوده هاى خانه کعبه وجود داشته و ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) پایه ها را بالا بردند. در خطبه معروف «قاصعه» از «نهج البلاغه» نیز مى خوانیم: «اَ لا تَرَوْنَ اَنَّ اللهسُبْحانَهُ اِخْتَبَرَ الاَوَّلِینَ مِنْ لَدُنْ آدَمَ(علیه السلام) اِلَى الآْخِرِینَ مِنْ هذَا الْعالَمِ بِاَحْجَار... فَجَعَلَها بَیْتَهُ الْحَرام... ثُمَّ اَمَرَ آدَمَ(علیه السلام) وَ وَلَدَهُ اَنْ یَثْنُوا اَعْطافَهُم نَحْوَه...»؛ (آیا نمى بینید خداوند مردم جهان را از زمان آدم تا به امروز، به وسیله قطعات سنگى امتحان کرده است...، و آن را خانه محترم خود قرار داده...، سپس به آدم و فرزندانش دستور داد که به گرد آن طواف کنند).(1) کوتاه سخن این که آیات قرآن و روایات، این تاریخچه معروف را تائید مى کند که خانه کعبه نخست به دست آدم(علیه السلام) ساخته شد،(2) سپس در طوفان نوح(علیه السلام) فرو ریخت،(3) و بعد به دست ابراهیم(علیه السلام) و فرزندش اسماعیل(علیه السلام) تجدید بنا گردید.(4). (5) ✨ پی نوشت: 🍃 (1). «نهج البلاغه»، خطبه 192 (خطبه قاصعه)؛ «کافى»، جلد 4، صفحه 199 (دار الکتب الاسلامیة)؛ «وسائل الشیعه»، جلد 11، صفحه 11، حدیث 14117؛ «بحار الانوار»، جلد 6، صفحه 114، حدیث 11، و جلد 14، صفحه 469. 🍃 (2). «مستدرک»، جلد 9، صفحه 374، حدیث 11109؛ 1، و جلد 10، صفحه 147، حدیث 117221؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 179، و جلد 96، صفحه 203. 🍃 (3). «بحار الانوار»، جلد 10، صفحه 79، و جلد 54، صفحه 64؛ «شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید»، جلد 13، صفحه 162 (کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى)؛ «عیون اخبار الرضا(علیه السلام)»، جلد 1، صفحه 244 (انتشارات جهان). 🍃 (4). «شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید»، جلد 13، صفحه 162 (کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى)؛ «کافى»، جلد 4، صفحات 202، 203 و 205 (دار الکتب الاسلامیة)؛ «من لایحضره الفقیه»، جلد 2، صفحه 232 (انتشارات جامعه مدرسین)؛ «بحار الانوار»، جلد 12، صفحات 93، 94 و 96. 🍃 (5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ پنجاه و پنجم، ج 1، ص 519. 💢 💢 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
🌸🌼 حجت الاسلام والمسلمین قرائتی: در چهار مركز، انسان مسافر می تواند نمازش را تمام بخواند: 🍃 مركز الوهيت و خداپرستی : مكه 🍃 مركز نبوّت : مسجد پيامبر «صلی الله علیه و آله» در مدينه 🍃 مركز ولايت: مسجد كوفه (محل حکومت امیرالمؤمنین «علیه السلام» و امام زمان «عَجّلَ اللهُ تَعالی فَرجهُ الشّریف») 🍃 مركز شهادت: حرم امام حسين «علیه السلام» 📚 پیوند های نماز؛ حجت الاسلام قرائتی؛ ص 44 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
✨حرم امام حسین علیه السلام✨ 🌼قسمت اول🌼 💥امام صادق علیه السلام فرمود : در چهار مکان نماز تمام است : 1⃣ مسجدالحرام🍃 2⃣ مسجدالنبی صلی الله علیه و آله وسلم🍃 3⃣ مسجد کوفه🍃 4⃣ حرم امام حسین علیه السلام ۱🍃 💥اینها را اماکن تخییر می نامند، یعنی مکانهایی که مسافر می تواند نماز را تمام یا شکسته بخواند. 💥محل دفن امام حسین علیه السلام و اطراف قبر ایشان تا جایی که حرم نامیده می شود ، دارای احکام خاصی است که به برخی از آنها اشاره می کنیم : 1⃣ یکی از چهار مکانی که مسافر می تواند نمازش را تمام بخواند حرم اباعبدالله الحسین علیه السلام است۲. این مطلب از دو جهت قابل توجه و دارای اهمیت است :🍃 💫الف : حرم امام حسین علیه السلام در ردیف حرم خداوند تعالی و حرم رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم قرار گرفته است. 💫 ب : در حدیثی آمده است : سرّ آنکه مسافر می تواند نماز خود را تمام بخواند، بدان جهت است که در این جاها نباید احساس غربت کند و مثل آن است که در خانه خود نماز می خواند چون : مسجدالحرام ( خانه الوهیّت ) اولین خانه ای است که برای مردم بنا شده است، 🌷 { إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکا وَ هُدیً لِلْعَالَمِینَ } سوره آل عمران، آیه ۹۶🌷 🌷 و معمار آن خانه حضرت ابراهیم ، پدر همه مسلمانان است،🌷 🍂چون قرآن می فرماید : 🌷{ مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاکٌمُ الْمُسلِمینَ مِن قَبْلُ} سوره حج آیه ۷۸🌷 🌷و هیچ کس در خانه پدری نمازش را شکسته نمی خواند.🌷 🍂و مسجد النبی( مکان نبوت ) و مسجد کوفه ( مکان ولایت و حکومت حضرت علی علیه السلام ) نیز چنین است، چون پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرموده است : ُ 🌷اَنَا وَ عَلیٌ اَبَوٰا هٰذِهِ الْأُمَّة🌷 🌷من و علی دو پدر این امت هستیم.🌷 و در حرم امام حسین علیه السلام ( مکان شهادت ) که یادآور شهادت است، همه حکم شاهد و حاضر را دارند و حاضر (غیر مسافر) نیز نمازش تمام است. 2⃣ تمام روضه شریف حرم مطهر امام حسین علیه السلام و رواقها و مسجد متصل به آن همین حکم را دارد و مسافر می تواند در آنجا نیز نماز را تمام بخواند ،۳ ولی در غیرروضه شریفه ؛ احتیاط مستحب است که مسافر نمازش را شکسته بخواند.۴🍃 3⃣ مسافر میتواند در اماکن تخییر بدون نیت تمام یا شکسته ،نماز را شروع کند و در وسط آن یکی را اختیارکند و بر همان اساس نماز را به پایان ببرد و حتی در اثنای نماز می تواند نیت را برگرداند ، مثلاً به نیت شکسته خواندن ، نماز را شروع کرده و در اثنای نماز قصد کند که نماز را چهار رکعتی تمام کند و همچنین به عکس ( تا وقتی که محل عدول نگذشته باشد ) پس اگر به نیت نماز چهاررکعتی شروع کند،و در رکعت اول یا دوم تصمیم بگیرد که نماز را شکسته بخواند اشکال ندارد.۵🍃 4⃣ حکم تخییر مخصوص نماز است،بنابراین، شخص مسافر حتی اگر تمام روز را در حرم امام حسین علیه السلام یا در کربلا بماند، نمی تواند روزه بگیرد،مگر روزه مستحب با نذر که حکم جداگانه دارد.۶🍃 ✍ رو نوشت ۱)وسائل الشیعه ج۵،ص۵۴۶ ۲)تحریر الوسیله، ج۱،ص۲۶۴،القول فی احکام المسافر،م۸،توضیح المسائل،م۱۳۵۶ ۳)به فتوای برخی از مراجع معظم تقلید ،نماز مسافر تنها در اطراف ضریح مقدس و زیر گنبد و در جاهای دیگر شکسته است. ۴ و ۵ و ۶) تحریر ااوسیله ج ۱' ص۲۶۴،القول فی احکام المسافر،م۸،م ۱۰ {احکام حسینی استاد عزیزم حجت الاسلام والمسلمین حاج محمد حسین فلاح زاده} 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
✨حرم امام حسین علیه السلام✨ 🌼قسمت دوم🌼 5⃣ حفظ احترام حرم واجب است و هر کاری که بی احترامی به آن باشد حرام است؛ مثل آب دهان انداختن یا باکفش وارد شدن.۱🍃 6⃣ نماز خواندن در آنجا ثواب بسیار دارد و در برخی روایات وارد شده که ثواب در حرم امامان از ثواب نماز در مسجد بیشتر است.۲🍃 7⃣ توقف جنب و حائض و نفساء در حرم امامان علیهماالسلام، بنابر احتیاط جایز نیست، ولی عبور از آن به طوری که از یک در وارد و از در دیگر خارج شود ،اشکال ندارد و احتیاط مستحب است که در آن حال از داخل حرم عبور نکند، این حکم اختصاص به اطراف ضریح (روضه شریفه) و رواق ها دارد ، ولی صحن ها و حرم امامزاده ها این حکم را ندارد.۳🍃 8⃣ زن مستحاضه می تواند به مسجد یا حرم امامان معصوم علیهماالسلام برود و در آنجا توقف کند، حتی مستحاضه متوسطه و کثیره ، ولی احتیاط مستحب است اگر غسل هایی که برای نماز گفته شده انجام نداده در آنجا توقف نکند.۴🍃 9⃣ چون حرم امام حسین علیه السلام مکان مقدسی است، اگر انسان کار خیری انجام دهد؛ مثلاً قرآن تلاوت کند یا به فقیری صدقه دهد ،ثواب بیشتری دارد و اگر گناهی مرتکب شود، مثلاً دروغ بگوید یا غیبت کند یا به نامحرمی نگاه کند ، عذاب افزون تری خواهد داشت و اگر آن گناه موجب حد یا تعزیر باشد، به جهت حرمت شکنی آن مکان ،مجازات بیشتری خواهد شد.🍃 رونوشت : ۱)استفتائات امام خمینی ، ج ۱، ص۴۷. ۲)العروة الوثقی،ج۱ ص۴۵۲،م۵؛ تحریر الوسیله،ج۱،ص۱۵۱،وص۵۹۶. ۳و۴)العروةالوثقی ، ج۱،صفحات ۲۰۳ و ۲۳۸. تحریر الوسیله ج۱ فصل فی الاستحاضه ص۵۹،م۸ و ص ۲۵۳ م۱۸ {احکام حسینی استاد عزیزم حاج محمد حسین فلاح زاده دامت برکاته} 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
🌹 وقف 🌹 1⃣ وقف آن است که انسان مالکیت خود را از مالی سلب کند و منفعت آن را در راه خدا و خیر قرار دهد.۱ 2⃣ صیغه وقف را لازم نیست به عربی بخوانند، بلکه اگر مثلاً بگوید خانه خود را وقف کردم ۲ ، وقف صحیح است.۳ 3⃣ واقف باید مال وقف شده را به متولی تحویل دهد۴، بنابراین اگر انسان چیزی را وقف حرم امام حسین علیه السلام کرده باشد باید به مسئولان دفتر موقوفات حرم تحویل دهد. 4⃣ پس از آنکه مالی را وقف کرد و تحویل داد، واقف نمی تواند عنوان آن را تغییر دهد؛ مثلاً اگر چیزی را وقف حرم امام حسین علیه السلام کرده باشد نمی تواند به وقف برای حرم امامی دیگر یا مسجد یا حسینیه تغییر دهد.۵ 5⃣ اگر چیزی را برای حرم امام حسین علیه السلام وقف کرده باشد، منافع آن بابد صرف در تعمیر و تأمین نور و اجرت خدمتگزاران و نگهبانان و سایر هزینه های حرم شود۶. از آنجا که امروزه خود افراد نمی توانند منافع موقوفات را به این مصارف برسانند لازم است به مسئولان دفتر موقوفات حرم تحویل دهند تا به مصارف شرعی آن برسد. 6⃣ اگر چیزی را برای سیدالشهداء علیه السلام وقف کرده باشد ، صرف در عزاداری آن حضرت، مانند مزد قاری و آنچه در مجالس عزای امام حسین علیه السلام متعارف است می شود.۷ 🔺 رونوشت 🔺 ⬅️ ۱) تحریر الوسیله ج ۲ کتاب الوقف و اخواته ص ۶۲. ⬅️ ۲) به فتوای برخی از فقهاء ، وقف به عمل هم بدون خواندن صیغه وقف صحیح است، مثلاً اگر فرشی را به قصد وقف بودن در مسجد یا حرم پهن کند، صحیح است. ⬅️ ۳) توضیح المسائل م ۲۶۷۷. ⬅️ ۴) توضیح المسائل ص ۶۴ م ۸ و ۱۴. ⬅️ ۵) توضیح المسائل ص ۷۴ م ۶۹. ⬅️ ۶) توضیح المسائل م ۵۷. ⬅️ ۷) توضیح المسائل م ۵۸. 🔹احکام حسینی استاد عزیزم حاج محمد حسین فلاح زاده دامت برکاته🔹 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ علیه‌السلام 💎 برای تشرّف به هر یک از علیهم‌السلام و نیز حرم علیه‌السلام و در حال زیارت قبر مطهر ایشان ، این کارها است : 1⃣ غسل زیارت ، و کیفیت آن هم با سایر غسلها فرقی ندارد ولی به نیت غسل زیارت انجام داده می شود . 2⃣ باطهارت و با وضو بودن . 3⃣ پوشیدن لباس‌های پاک و تمیز ؛ و بهتر است لباس سفید بپوشد .۱ 4⃣ با آرامش و وقار حرکت کردن و گام‌ها را کوتاه برداشتن . 5⃣ مشغول بودن به ذکر ، به خصوص ذکر {الله اکبر} و {الحمدالله} در حال رفتن به حرم . 6⃣ خواندن اذن دخول ؛ اجازه گرفتن برای ورود به حرم . 7⃣ بوسیدن آستانه و درگاه حرم ، ولی سجده کردن جایز نیست ، مگر آنکه سجده شکر به جهت توفیق این زیارت . 8⃣ وارد شدن به حرم با پای راست . 9⃣ نزدیک حرم رفتن به طوری که بتواند در کنار ضریح قرار گیرد ، در صورتی که مزاحمتی برای زائران نداشته باشد و سبب اختلاط با نامحرم نباشد . 🔟 ایستادن در حال زیارت ، اگر عذری ندارد و بتواند بایستد . 1⃣1⃣ تکبیر گفتن پیش از زیارت ، وقتی قبر مطهر را می بیند . 2⃣1⃣ خواندن زیارت‌هایی که از معصومین علیهم‌السلام رسیده است . 3⃣1⃣ آهسته زیارت خواندن و پرهیز از صدای بلند . 4⃣1⃣ خواندن دو رکعت نماز زیارت ، پس اززیارت و هدیه ثواب آن به حضرت . 5⃣1⃣ پشت به قبله و رو به قبر زیارت خواندن . 6⃣1⃣ خواندن دعا و قرآن و هدیه ثواب آن به حضرت . 7⃣1⃣ توبه از گناهان ، زیرا حرم امام حسین علیه‌السلام و نیز حرم معصومین علیهم‌السلام محل پذیرش توبه است . 8⃣1⃣ پرهیز از سخنان ناشایست و لغو و بیهوده و امور دنیایی در حرم . 9⃣1⃣ بیرون رفتن از حرم پس از زیارت ، تا جا برای دیگران باشد و از زیارت ملول نشود و شوق زیارت همچنان در دلش زنده بماند .۲ ۱ ) در زیارت سایر مشاهد مشرفه عطر زدن و خوشبو کردن خود ، مستحب است ، اما در زیارت امام حسین علیه‌السلام مستحب نیست . ۲) العروةالوثقی ،ج ۱،فی الوضوئات المستحبه،ص۱۹۴؛ الخامس فی الأغسال المکانیه والفعلیه،ص ۴۶۲؛ سراج الشیعه فی آداب الشریعه،ص۴۱؛ مفاتیح الجنان، آداب زیارت. استاد عزیزم حجت الاسلام والمسلمین دامت‌برکاته صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
🕊🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🕊 🌷 نام امام حسین «علیه السلام»🌷 🌺 برخی از اسامی ، اماکن ، ایام ، افراد و اشیاء دارای تقدّس و احترام خاصی هستند . قداست اینها به کیفیت و مقدار ارتباط آنها با ذات اقدس الهی است ، چون تمام قداست ها از آن خداوند است ، پس : ● نام خداوند و صفات او مقدس است ، چون اسماءالله اند . ● پیامبران برترین انسان ها هستند ، چون، انبیاء الله اند . ● قرآن دارای احترام خاصی است ، چون، کتاب الله است . ● پیشوایان معصوم « علیهم السلام » دارای منزلت ویژه ای هستند ، چون حجج الله اند . ● پس از معصومین « علیهم السلام » شهید دارای برترین مقام است ، چون قتیل فی سبیل الله است . ● کعبه و مسجد الحرام ، بلکه تمام مساجد محترمند ، چون بیوت الله اند . ● و روز جمعه و عیدین و غدیر و عاشورا و ماه رمضان دارای احترام و قداست ویژه اند ، چون ایام الله اند . 🌺 نام مبارک امام حسین «علیه السلام » نیز چون از نام های بهشتی و نام حجه الله و ثارالله است ، دارای احترام و احکام خاصی است : ١. حفظ احترام این نام لازم ، و بی احترامی به آن حرام است . ٢. هر گونه عملی که به نوعی بی احترامی به نام امام حسین « علیه السلام » محسوب شود ، حرام است ، مانند : (* سوزاندن ورقه ای که نام ایشان بر آن نوشته شده است . * انداختن در جایی که بی احترامی به آن باشد، مثل محل زباله و خاکروبه . * نوشتن آن با چیزی و بر چیزی که بی احترامی باشد . * گذاشتن چیزی بر آن که بی احترامی به حساب آید .) ٣. رساندن جایی از بدن به نام امام حسین « علیه السلام » بدون طهارت بنابر احتیاط جایز نیست ، بنابر این دست گذاشتن بر نام امام حسین « علیه السلام » یا آویختن زیور یا پوشیدن لباس که نام امام حسین « علیه السلام » بر آن نوشته شده در صورتی که تماس با بدن داشته باشد ، بنا بر احتیاط حرام است . ۴. اگر کسی را به نام حسین نامگذاری کنند ، نام آن شخص احکام مربوط به نام امام حسین « علیه السلام » را ندارد . ☘ آدرس : العروه الوثقی ، ج ١ ، ص ٢۰٣ ; استفتائات ، ج ١ ، ص ۴٧ و ۴٨ ، اجوبه الاستفتائات ، ترجمه فارسی ، س ١۶۴ . {احکام حسینی ،نوشته ی استاد عزیزم حجت الاسلام والمسلمین حاج محمد حسین فلاح زاده} 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 @Javanmardi_langarudi 🕊🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🕊
🌿 ایّام مخصوص زیارت امام حسین علیه السلام 🌿 1⃣ شب و روز جمعه 2⃣ روزهای اول و وسط و آخر ماه های قمری 3⃣ روز عاشورا 4⃣ اول و نیمه ماه رجب 5⃣ سوم شعبان (سالروز ولادت آن حضرت ) 6⃣ شب نیمه شعبان 7⃣ در تمام روزهای ماه رمضان به ویژه در دهه آخر آن ماه 8⃣ شب های قدر 9⃣ عید فطر 🔟 روز عرفه 1⃣1⃣ عید قربان 2⃣1⃣ روز مباهله ( ۲۴ ذی الحجه ) 3⃣1⃣ روز دوشنبه ی هر هفته، که روز مخصوص زیارتی امام حسن و امام حسین علیهماالسلام است. ✍ کتاب احکام حسینی استاد عزیزم حجت الاسلام والمسلمین حاج محمد حسین فلاح زاده @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
﷽؛ ✅ تربت امام حسین{علیه السلام} 🌺 به پاس فداکاری امام حسین {علیه السلام} و شهادت ایشان در راه احیای دین، آثار و احکام خاصی برای خاک قبرآن امام قرار داده شده است : 1⃣ در حال نماز سجده بر تربت امام حسین {علیه السلام} مستحب است، و سبب افزایش ثواب نماز می باشد. 2⃣ خوردن کمی از تربت امام حسین {علیه السلام}، برای شفا اشکال ندارد. 3⃣ بر آوردن کام نوزادان با تربت حسینی مستحب است. 4⃣ حفظ احترام آن لازم است و هر گونه بی احترامی به آن حرام می باشد، از جمله : *نجس کردن آن جایز نیست. *انداختن آن در جایی که بی احترامی باشد حرام است. *اگر در جایی که بی احترامی باشد بیفتد در صورت امکان باید آن را بیرون آورند. 5⃣ مستحب است، هنگام دفن میت مقداری تربت همراه او گذاشته شود و با حنوط او نیز مخلوط کنند. 6⃣ کالایی که به جایی می فرستند مستحب است مقداری تربت هم همراه آن بگذارند، مثلا جهیزیه دختر. 7⃣ بوییدن و بوسیدن تربت امام حسین (علیه السلام) و بر چشم مالیدن مستحب است، و حتی دست کشیدن بر آن و بر سایر اعضای بدن مالیدن نیز ثواب دارد. از این مسائل بر می آید که مستحب است تمام زندگی همراه با تربت حسینی باشد، آغاز و ادامه و پایان. ⚠️ تذکر ⚠️ ۱. در روایتی از امام صادق { علیه السلام } آمده است : اگر تا یک میل [ ۱۸۰۰ متر ] از اطراف قبر آن حضرت خاک بردارند، احکام تربت امام حسین ( علیه السلام ) را دارد. ۲. حنوط : مقداری کافور است که بر جاهای سجده میت میگذارند؛ پیشانی، کف دستها، سر زانوها و نوک انگشتان بزرگ پاها. 📚 آدرس : کتاب احکام حسینی استاد عزیزم حاج آقا محمد حسین فلاح زاده، ص ۲۱ و ۲۲. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
تسبیح تربت 🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸 🚩ذکر گفتن با تسبیحی که از تربت امام حسین (علیه السلام ) ساخته شده باشد و حتی همراه داشتن آن مستحب است، حال که سخن از تسبیح تربت به میان آمد، بجاست تاریخچه مختصر آن نیز گفته شود : * پس از آنکه پیامبر اسلام ( صلی الله و علیه و آله و سلم ) ذکر های معروف را به دخترشان حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) آموختند، ایشان برای شمارش آن ذکرها، تسبیحی از نخ پشمین ساختند که به آن گره های متعدد زده بودند، پس از شهادت حمزه سید الشهداء ( علیه السلام ) در غزوه احد، حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) از تربت ایشان تسبیحی ساخته و به نخ کرده بودند و با آن، تسبیحات را میشمردند، مردم نیز از آن پس همین گونه عمل کردند. چون امام حسین ( علیه السلام ) در کربلا به شهادت رسید، به خاطر فضیلت تربت او، این کار درباره تربت قبر آن امام شهید انجام گرفت. امام صادق ( علیه السلام ) فرمود : من کانت معه سبحة من طين قبر الحسين ( عليه السلام ) كتب مسبحا و ان لم يسبح بها. ۱ هرکه تسبیحی از تربت قبر حسین (علیه السلام) داشته باشد ، تسبیح گوی نوشته میشود، هر چند با آن تسبیح نگوید. و امام کاظم ( علیه السلام ) فرمود : شیعه ما از پنج چیز بی نیاز نیست : مسواک، شانه، سجاده، تسبیح تربت. انگشتر عقیق. ۲ ۱. بحار الانوار، ج ۸۳، ص ۳۳۲. ۲. همان، ص ۳۳۴. ✅ آدرس : احکام حسینی (علیه السلام )، صفحات ۲۳ و ۲۴. 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi 🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸
🍃آب فرات🍃 🌿 فرات، رودخانه مهمی است که حادثه عظیم کربلا در نزدیکی آن اتفاق افتاده است و یادآور تشنگی اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران ایشان در روز عاشوراست. 🌿 مطابق آنچه در روایات آمده، آب این رودخانه دارای فضیلت و برکت بسیاری است. 🌿 به چند نمونه از احکام فقهی مربوط به این آب اشاره می شود: 1⃣ نوشیدن آن در هر حال و برای شفا یافتن از بیماری مستحب است و اثر دارد. 2⃣ مستحب است کام نوزاد را با آب فرات و تربت سیدالشهداء علیه السلام بردارند. 3⃣ مستحب است غسل زیارت قبور معصومین علیه السلام در صورت امکان با آب فرات باشد. ☄رونوشت☄ ⚡️ سفینه البحار ج ۷،ص ۴۹. ⚡️ سراج الشیعه فی آداب الشریعه،ص۳۶، در آداب خوردن و آشامیدن. ⚡️ تحریرالوسیله ج ۲ص ۳۱۰ م ۲. ⚡️ سراج الشیعه فی آداب الشریعه،ص۲۴۱، در آداب زیارت 🐚احکام حسینی استاد عزیزم حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح زاده دامت برکاته🐚 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 @Javanmardi_langarudi
✅ انتقال خون بین مسلمان و غیرمسلمان 📝 سوال : آیا انتقال خون بین مسلمان و غیرمسلمان، جایز است یا نه؟ 📖 جواب : جایز است. ✅ فروش خون 📝 سوال : فروش خون چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : با فرض اینکه انتقال خون دارای منفعت عقلایی است، فروش آن مانعی ندارد. ✅ تزریق خون از زن به مرد یا بالعکس و یا از کافر به مسلمان 📝 سوال : تزریق خون به دستور پزشک از زن به مرد یا بالعکس و یا از کافر به مسلمان چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : اشکال ندارد. ✅ تزریق خون 📝 سوال : بیماری تالاسمی‌ دارم و مجبورم که خون بزنم، روزه‌ام را گرفته‌ام. آیا روزه‌ام درست است یا این که باید قضای آن را به‌ جا بیاورم؟ 📖 جواب : تزریق خون به احتیاط واجب موجب بطلان روزه است.