eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 معرفی شيطان ⬅️ برگرفته از کتاب نظام تربيت در اسلام اثر استاد حسین انصاریان 👈 قرآن مجيد نزديك به هشتاد و هشت مرتبه بصورت مفرد و جمع لغت شيطان را بكار برده ، و مردم را از زيانهاى آن تحت عنوان دشمنى آشكار و آشتى ناپذير برحذر داشته است ، و چهره هاى گوناگون اين موجود خطرناك از محركهاى منفى درونى و برونى است ، و آدمى به هنگام روبرو شدن با آن در هر چهره اى كه باشد اگر توان مبارزه در او يافت نشود مجبور به پاسخ است ، پاسخى كه ويران كننده دنيا و آخرت اوست زيرا موجود زنده در برابر هر محركى كه موافق با شئون انسانيت نيست اگر قدرت دفاع نداشته باشد مجبور به پاسخ است . 👈 شيطان در لغت به معناى موجود شرير و بريده از خير است ، بنابراين هر عامل زيانبارى نسبت به انسان مصداق كلمه شيطان است ، و ابليسى كه همراه نام آدم در آيات قرآن آمده از مصاديق مهم و برازنده اين لغت است ، بنابراين ابليس ، خناس وسوسه گر ، رفيق ناباب ، معلم گمراه كننده ، پدر و مادر بى تربيت ، منافق طاغوت جاندار و بيجان ، امير خائن و ستمگر ، و ميكرب منتقل كننده امراض همه و همه مصداق لغت شيطانند و اين كلمه در قرآن كليه اين مصاديق را دنبال ميكند . 🌷 پيامبر (صلےالله علیه و آله) فرمود : " خاكروبه هاى منزل را شب نگاه نداريد ، زيرا در تاريكى محل نشيمن و پرورش شيطان است ". 👈 به هنگام خوابيدن ، دست خود را از چربى بشوئيد ، زيرا چربى باقيمانده بر دست عامل جلب شيطان است ، و از اين راه به انسان زيان مي رسد ، و آدمى بخاطر دچار شدن به مرض از اين راه ، بايد خود را سرزنش كند . 👈 از محل شكستگى كوزه آب ننوشيد و نيز از نزديك دسته ظرف آب نخوريد ، آرى محل شكسته يا درزدار بخاطر نگرفتن نور و ماندن مقدار كمى آب محل پرورش ميكرب است ، و همچنين نزديك دسته ظرف بخاطر تماس با دست هاى مختلف عامل ميكرب و بقول پيامبر شيطان است . 👈 امروز در علم ثابت شده كه مواد چربى و پروتئينى و مراكز تاريك و آب راكد بهترين محل براى پرورش ميكرب است ، پيامبر عزيز از هر سه محل تعبير به جايگاه رشد شيطان كرده ، و اين نيست مگر معجزه بزرگ اين شخص برگزيده حق ، بنابراين داستان ميكرب صدها سال قبل از پاستور از كلمات پيشوايان اسلام بازگو شده است . 🌷 پيامبر (صلی الله علیه و آله) مي فرمايد : " موى پشت لب را بلند و پرپشت نكنيد ، زيرا نهانگاه شيطان مي شود ". 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
🌷 زمستان ، بهار مؤمن ! 🔹حضرت امام صادق "علیه‌السلام" : « زمستان بهار مؤمن است ، از شبهاى طولانى‌اش براى شب زنده‌دارى و عبادت ، و از روزهاى کوتاهش براى روزه دارى بهره مى‌گیرد ».
⚰جسد میت مسلمان 📝 سؤال : آیا است ؟ و اگر لباسمان به جسد بخورد نجس می شود ؟ 📖 جواب : جسد میت قبل از پایان های سه گانه نجس است ، اما اگر رطوبت سرایت کننده نداشته باشد و دست یا لباس خشک با آن تماس پیدا کند ، نجس نمی شود .
✅ معنای واژه «ويل» 📝 پرسش : واژه «ویل» در قرآن کریم به چه معناست ؟ 📖 پاسخ اجمالی 👈 واژه «ويل» در مقام نفرين و به معني «هلاکت» و يا به معني «انواع عذاب» بکار می رود ؛ و تفسیر آن به چاه يا وادى پر عذابى در جهنم ، در واقع از قبيل تفسير كلى به مصداق است . با مراجعه به قرآن استفاده می شود که موارد استعمال این واژه در مورد كارهاى بسيار زشت می باشد . 📖 پاسخ تفصیلی 👈 واژه «ویل» که در آغازین آیه سوره «همزه» و در 27 آیه قرآن به کار رفته که در مقام نفرین و به معنى هلاکت و یا به معنى انواع عذاب است . تفسیر ویل به چاه یا وادى پر عذابى در جهنم ، در واقع از قبیل تفسیر کلى به مصداق است . در واقع واژه های «ویل» ، «وَیْس» و «وَیْح» ، همگی به بیان حالات تاسف انسان می پردازند ، منتها ویل در مورد کارهاى زشت و قبیح استعمال مى شود ، و ویس در مقابل تحقیر ، و ویح در مقام ترحم به کار می رود .(1) با توجه به موارد استعمال «ویل» در قرآن ، به خوبى روشن مى شود که این واژه در مواردى به کار مى رود که کارهاى بسیار زشتى انجام گرفته است .(2) 🍃(1). مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر، دار احياء التراث العربى، بيروت، 1420 ق، چاپ سوم، ج 32، ص 283، سوره همزه، آيه 1. 🍃(2). اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسة الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1377 ش، چاپ اول، ج 3، ص 101.
✅ معنای «لُمَزَه» و «هُمَزَه» 📝 پرسش : مفهوم دو واژه «لُمَزَه» و «هُمَزَه» که در قرآن کریم آمده چیست؟ 📖 پاسخ اجمالی 👈 واژه «لُمَزَه» و «هُمَزَه» ، صيغه مبالغه بوده و دارای يك معنى هستند ، و اشاره به غيبت كنندگان و عيب جويان دارند. مفسران در معنی این دو واژه آرای متفاوتى دارند ؛ گروهی معتقدند «هُمَزه» به معنی غيبت کننده و «لُمَزه» به معنی عيب جو می باشد . برخي دیگر «همزه» را به کسي اطلاق می کنند که با اشاره عيب جويی مي کند و «لمزه» را به کسی اطلاق می کنند که با زبان ، اين عمل زشت را انجام می دهد و ... و برخی نيز اين دو واژه را به يک معنی می پندارند . 📖 پاسخ تفصیلی 👈 واژه «لُمَزَه» از ماده لمز (بر وزن رمز) و «هُمَزَه» از ماده همز (بر همین وزن) هر دو صیغه مبالغه و به یک معنى هستند ، و اشاره به غیبت کنندگان و عیب جویان مى باشد . مفسران در معنی این دو واژه آرای متفاوتى دارند . عده ای از مفسران این دو واژه را به یک معنى دانسته ، و برخی دیگر این دو را دارای معنی مستقل می دانند و معتقدند «هُمَزَه» به معنى غیبت کننده ، و «لُمَزَه» را به معنى عیب جو می باشد ؛ عده ای «هُمَزَه» را به کسى اطلاق می کنند که با اشاره عیب جویى مى کند و «لُمَزَه» را به معنى عیب جویی با زبان ، تفیسر کرده اند . گروهی دیگر ، «لمزه» را به معنى عیب جویى آشکار و «همزه» را به معنى عیب جویى پنهان و یا اشاره دانسته اند ؛ و بعضى عقیده دارند «هُمَزَه» کسى است که در حضور ، عیب جویى مى کند و «لُمَزَه» کسى است که در پشت سر ، این کار را انجام مى دهد. بعضى از مفسران گفته اند همز و لمز ، دو صفت رذیله است که از جهل و غضب و تکبّر ترکیب شده است، زیرا هم سبب اذیّت و آزار دیگران است و هم نوعى برترى طلبى در آن نهفته است که شخص از آنجا که در خود فضیلتى نمى بیند سعى مى کند به دیگران عیب بگذارد تا خودش را برتر نشان دهد .(1) در این تفسیر ، مفسر این دو صفت را از اوصاف منافقان بیان مى کند و مستند خود را یکی از احادیث با همین مضمون قرار داده است .(2)،(3) 🍃(1). تفسير روح البيان، حقى بروسوى، اسماعيل، دارالفكر، بيروت، بى تا، ج 10، ص 508، سوره همزه، آيات 2 الى 4. 🍃(2). همان. 🍃(3). اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسه الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1377 ش، چاپ اول، ج 3، ص 101. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
❓برخی با استفاده از عکس و نام دیگران، در فضای مجازی سایت و کانال ایجاد می کنند. آیا این کار اشکال دارد؟ ✅ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی چنانچه به قصد این باشد که با این کار خبر دهد صاحب آن عکس و نام، مالک این صفحه است، یا این کار سبب ضرر رساندن به آن شخص باشد جایز نیست. در غیر این صورت نیز اگر خلاف قانون باشد اشکال شرعی دارد.
❌🚫❌🚫❌🚫❌🚫❌ ⚠️ دروغ مصلحتی ⚠️ ❓سوال : ▶دروغ مصلحتی چه حکمی دارد ؟▶ ❗️جواب : ◀ دروغ مصلحتی به معنایی که نزد مردم رایج است و در واقع دروغ منفعتی است ، حرام است .موارد جواز دروغ در اسلام مشخص است ; از جمله آنها وجود مصلحت اهمّ ، مثل حفظ جان مومن یا رفع نزاع بین دو مسلمان میباشد .◀ ✨ آدرس : احکام گوناگون آیت الله صافی گلپایگانی ، س ۵۵٣ . https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi ❌🚫❌🚫❌🚫❌🚫❌
✅ ملاک شستن موها در غسل 📝 سؤال : آیا بر زن واجب است هنگام غسل، اطراف موهایش را هم بشوید؟ و آیا با توجه به این‌که آب به تمام پوست سر رسیده است، نرسیدن آب هنگام غسل به تمام مو، باعث بطلان غسل می شود؟ 📖 جواب : بنا بر احتیاط واجب، باید تمام مو شسته شود.
🌷 جشن گرفتن برای میلاد حضرت عیسی علیه السلام
✅ در مجلس ما غیبت نیست ولی... 🌷 در روایت آمده است : « کذِبَ مَنْ زَعَمَ أَنّهُ وُلِدَ مِنْ حَلالٍ وَ هُوَ یأْکلُ لُحُومَ النّاسِ بِالْغَیبَةِ ! ؛ دروغ می‌گوید کسی که گمان می‌کند حلال‌زاده است ، درحالی‌که با غیبت‌کردن ، گوشت مردم را می‌خورد !».¹ 👈 بعضی از علما خیلی مقید بودند که در جلسۀ آنها با اینکه جماعت زیاد بود ، غیبت نشود . واقعاً هم معلوم بود که اهل غیبت نیستند و مجلس آنها آرام است . 👈 آقایی نیز می‌گفت : الحمدلله در مجلس ما غیبت نیست ، اما دروغ را نمی‌دانم ! زیرا ممکن است از کسی در سخنانش من حیث لایشْعُر (بدون قصد) خلاف واقع صادر شود ، و مطلبی برای او مظنون باشد و به‌طور جزم بگوید و نگوید گمان دارم ؛ یا مطلبی برای او محتمل باشد و بگوید به گمانم . 👈 لذا دامنۀ دروغ وسعت دارد و این موارد را هم شامل می‌شود ؛ و اساساً دروغ حق‌الناس ندارد ، ولی غیبت دارد . ✍ در محضر بهجت ، ج۳ ، ص۱۷۱ ¹ وسائل‌الشیعه، ج۱۲، ص۲۸۳؛ بحارالانوار، ج۷۲، ص۲۴۸ و ۲۴۹؛ ج۷۴، ص۳۸۳. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
🌷 سنگین‌ترین عمل در ترازوی اعمال 👈 اهمیت ذکر صلوات در سیره حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره « مَا فِي الْمِيزَانِ شَيْءٌ أَثْقَلَ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد ؛  در ترازوی اعمال، هیچ‌چیز سنگین‌تر از صلوات بر محمد و آل محمد نیست ». (( از جمله دعاها و ذکرهایی که در روایات ، دارای فضیلت و اهمیت بسیار زیادی است ، ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد است . به همین دلیل است که عالمان وارسته‌ای چون حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره این عمل پر فیض را جزو اعمال ثابت و مهمِ روزانه خود قرار می‌دادند و دیگران ـ چه عموم مردم و چه شاگردان و خواص ـ را هم به انجام آن سفارش می‌کردند؛ آن هم سفارشی مؤکّد و مکرّر ! )) ✍ ویژه‌نامه عبد محبوب ۶، ص١٧ 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
✅ چندین چراغ داریم و بی‌راهه می‌رویم ! 👈 راه اهل‌بیت علیهم‌السلام ، راه نجات و سعادت 🌷 در روایت آمده است که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود : « أَهْلُ بَیتی أَمانٌ لأَهْلِ الأرْضِ ، کما أَنّ النجُومَ أَمانٌ لأَهْلِ السماواتِ ؛ اهل‌بیت من، مایه‌ی امنیت زمینیان هستند ، همان‌گونه که ستارگان مایه‌ی امنیت آسمانیان هستند ». [۱] 🔸آیا امکان دارد در شداید و گرفتاری‌ها به آنها پناهنده شویم و آنها چاره نکنند و پناه ندهند و بلا را از ما مرتفع نکنند ؟! 🔹راه اهل‌بیت علیهم‌السلام ، راه نجات و سعادت و امان و مایه‌ی سلامت دارَین دنیا و آخرت است . 🔸گویا در مورد حضرت عبدالعظیم در روایت آمده است که «أَمانٌ لأَهْلِ ری»، در مورد حضرت موسی‌بن‌جعفر علیهماالسلام است که : «أَمانٌ لأَهْلِ بَغْدادٍ» ؛ و شاید در مورد زکریا‌بن‌آدم وارد شده باشد که : «أَمانٌ لأَهلَ قُم» ؛ چندین چراغ داریم و بی‌راهه می‌رویم ! 🔹همه‌ی اینها را داریم ، ولی نمی‌خواهیم متابعت کنیم ! به بعضی از اطبا که برای احوالپرسی از تهران به اینجا می‌آمدند، گفتم : شما با کسی که خودش نمی‌خواهد مراعات حفظ صحت کند، چه می‌کنید ؟ من می‌دانم پیاده‌روی، شرط صحت است ، یا فلان چیز مخالف سلامتی و صحت است، ولی باز آن را به جا می‌آوریم ، یا افراط و تفریط می‌نماییم ! 🔸ما خود نمی‌خواهیم این راه را ، که راه خدا و رسول و اولیای اوست طی کنیم ، بلکه راهی را می‌خواهیم که در آن استغفار و ذکر و گریه نباشد. نظیر اینکه نزد شخصی رفتند و گفتند : ذکری به ما دستور بدهید . وی می‌گوید که گفتم : نماز بخوانید . گفتند : می‌خواهیم ذکری بدهید که نماز نخوانیم . دَواؤُک مِنْک وَ لاتُبْصِرُ / وَ داؤُک فیک وَ لا تَشْعُر ؛ درمان تو از توست ، ولی تو آن را نمی‌بینی ، و درد تو نیز در توست ، ولی تو بدان آگاه نیستی . 🔹خود را مریض نمی‌دانیم ، وگرنه علاج آن آسان است . هر کس راهی برای رسیدن به سعادت و امان یافت و به دست آورد ، باید به دوستان و اهل امانت و وثاقت و دیانت برساند .  🍃[۱]. ر.ک: علل‌الشرائع، ج۱، ص۱۲۳؛ عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۳۰؛ کمال‌الدین، ص۲۰۵؛ نظم دررالسمطین، ص۲۳۴؛ الجامع‌الصغیر، ج۲، ص۶۸۰؛ کنزالعمال، ج۱۲، ص۹۶. 🍃[۲]. شرح الاسماءالحسنی، سبزواری، ج۱، ص۱۲؛ ج۲، ص۸۰؛ کتاب‌الاربعین، ماحوزی، ص۲۸۱. ✍ در محضر بهجت، ج٣، ص٢۴۶ 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹