eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ نگاه کردن در جلسه خواستگاری 📝 سؤال : آیا در ، برای اطلاع و آگاهی پسر از خصوصیات ظاهری دختر ، جایز است به دختر و روسری کند ؟ 📖 جواب : اگر برای با آن دختر مانعی نیست و پسر در صورت پسندیدن ، قصد دارد با او ازدواج کند و احتمال می دهد با نگاه ، آگاهی بیشتری به دختر پیدا می کند و با نگاه نکند ، اشکال ندارد ؛ البته اگر یک نگاه ، کافی باشد ، تکرار نگاه جایز نیست .
﷽؛ ✅ بازارهای مالی دو دویی (باینری آپشن) 📝 معاملات و درآمد حاصل از آنها چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی : این معامله باطل است ولی تصرف در وجه دریافتی ، با فرض اینکه مالک پایگاه اینترنتی که پول را پرداخت می‌کند ، مسلمان یا کافر ذمّی نیست ، مانعی ندارد .
✅ استفاده از امکانات بیت المال 📝 سؤال : استفاده از #امکانات_بیت_المال از جمله شارژ موبایل با برق ادارۀ دولتی در محل کار یا غیر آن ، چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : #استفاده_شخصی از #بیت_المال جایز نیست ، البته استفاده کارمندان از امکانات بیت المال در ساعات رسمی کار به مقدار متعارفی که مورد ضرورت و نیاز است و شرایط کاری بیانگر اذن به کارمندان در این مقدار از استفاده است و همچنین استفاده از امکانات بیت المال با اذن کسی که از نظر شرعی و قانونی حق اذن دارد ، اشکال ندارد .
﷽؛ ✅ وضو و غسل با موی مصنوعی 📝 سؤال : کسی که موی مصنوعی گذاشته است ، آیا برای وضو مسح بر موی مصنوعی جایز است ؟ وظیفه او نسبت به غسل چیست ؟ 📖 جواب : موی مصنوعی اگر به صورت کلاه گیس باشد ، واجب است برای مسح برداشته شود ، ولی اگر موی مصنوعی بر پوست سرکاشته شده باشد و مانع رسیدن رطوبت مسح بر کف سر یا بُن موهای واقعی شخص باشد و برداشتن آن باعث عسر و حرج باشد ، مسح روی آن کافی است ، حکم غسل نیز همین است . ✅ شک در وجود مانع قبل از وضو 📝 سؤال : اگر قبل از وضو شک کند که مانعی در اعضای وضو وجود دارد یا نه ، چه وظیفه‌ای دارد ؟ 📖 جواب : چنانچه احتمال وجود مانع در نظر مردم به جا باشد - مثل آن که بعد از گِل‌کاری احتمال بدهد که گِل به دست او چسبیده - باید بررسی کند یا به قدری دست بمالد که اطمینان پیدا کند که اگر بوده بر طرف شده و آب به زیر آن می رسد . ✅ شک در تعداد تسبیحات اربعه 📝 سؤال : 1⃣ اگر در رکعت سوم یا چهارم شک کنیم که تسبیحات اربعه را دو بار گفته ایم یا سه بار وظیفه چیست ؟ 2⃣ در صورتی که در این مورد بسیار شک کنیم و حالت وسواس باشد چه وظیفه ای داریم ؟ 📖 جواب : 1⃣ می توانید یک مرتبه دیگر تسبیحات را بگویید . 2⃣ نباید به شک اعتنا کنید و باید بنا بگذارید بر این که تسبیحات اربعه سوم گفته شده است . ✅ خمس هدیه 📝 سؤال : مبلغی پول را در روزهای نزدیک به پایان سال خمسی به همسرم هدیه دادم ، آیا به این پول خمس تعلق می گرفته یا خیر ؟ 📖 جواب : اگر هدیه عرفاً مناسب شأن باشد – در نظر عقلا سفاهت و اسراف محسوب نشود - و بخشش صوری و به قصد فرار از خمس نباشد ، خمس ندارد . ✅ دوبار گفتن تسبیحات اربعه 📝 سؤال : در رکعت سوم و چهارم در نماز جماعت اگر قبل از آنکه ماموم سه بار تسبیحات اربعه را تمام کرده باشد ، امام به رکوع برود تکلیف ماموم چیست ؟ آیا می تواند در حالتی که ۲ بار تسبیحات اربعه را گفته همراه با امام به رکوع برود ؟ 📖 جواب : می تواند برای رسیدن به رکوع امام جماعت ، تسبیحات اربعه سوم را نگوید .  
✅ چگونگی اقتدا کردن در رکعت دوم 📝 پرسش : شخصی که در رکعت دوم به نماز جماعت برسد چگونه می تواند اقتدا کند ؟ 📖 پاسخ : اگر در رکعت دوم اقتدا کند قنوت و تشهد را با امام می خواند . ( بنابراحتیاط واجب در تشهد ، نیمه خیز بنشیند) بعد از تشهد امام برخیزد و حمد و سوره بخواند و اگر برای سوره وقت ندارد ، حمد را تمام کند و خود را به رکوع امام برساند . در رکعت دوم نماز خودش (رکعت سوم امام) بعد از دو سجده بنشیند و تشهد را بخواند و برخیزد و خود را به امام برساند . اگر برای سه بار تسبیحات ، وقت ندارد یک بار بگوید و خود را به رکوع امام برساند . در رکعت آخر امام ، احتیاطا نیمه خیز بنشیند (بنابراحتیاط مستحب تشهد را بخواند ولی سلام ندهد) و صبر کند تا امام سلام دهد و بعد از آن ، نماز را بصورت فرادی ادامه می دهد . ✅ حکم فراموش کردن تجافی 📝 پرسش : شخصی که وظیفه او تجافی است ولی آن را فراموش کند و در حالت قیام به خاطر آورد چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ : اشکالی ندارد . ✅ گفتن سلام در حال تجافی 📝 پرسش : در تجافی اگر سلام را در حالت تجافى بعد از تشهّد عمداً و به قصد همراهى (البتّه بدون آگاهى) گفت ، چه وظیفه اى در قبال آن نمازها دارد ؟ 📖 پاسخ : نماز را اعاده کند . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
✅ پخش صدای بلندگو در ایام عزاداری 📝 سؤال : از ساختمان #حسینیه صدای #قرائت_قرآن و #مجالس_حسینی بسیار بلند پخش می‌شود ، به ‌طوری که صدای آن از بیرون شهر هم شنیده می‌شود واین امر منجر به سلب آسایش #همسایگان شده است و مسئولین و سخنرانان حسینیه اصرار به ادامه آن دارند ، این عمل چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : اگرچه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمان‌های مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزء مستحبّات مؤکد می‌باشد ، ولی واجب است برگزارکنندگان #مراسم و عزاداران تا حد امکان از #اذیّت و ایجاد #مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند ؛ هرچند با کم‌ کردن #صدای_بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل حسینیه باشد .
﷽؛ " پیغمبر در روز مباهله با اینکه وعده نساءنا یعنی زنانمان را داده بودند ولی یک خانم آنهم حضرت زهرا را آوردند که به تنهایی ، آنچه خوبان همه داشتند او داشت ".
مباهله به چه معناست ؟ آیا در زمان حاضر نیز می‌شود با مخالفان اسلام مباهله کرد ؟ مباهله در لغت عرب به معنی درخواست عذاب بر مخالف در اعتقاد است و برای اولین بار پیامبر آماده شد تا با سران مسیحی منطقه نجران به مباهله برخیزد و حتی دست حسن و حسین را گرفت و با دختر و داماد خود در گوشه بیابان حاضر شد ، و منتظر آن گشت که سران مسیحی نجران از اسقف و کشیش برای مباهله حاضر شوند ولی آنان با مشاهده آیات صدق پیامبر عقب نشینی کردند و پرداخت جزیه را بر مباهله برگزیدند . این معجزه یعنی مباهله برای اثبات صدق دعوی در قلمرو و عقائد باقی و پایدار است و هم اکنون نیز این دعوت باقی است و لازم است به سمع مخالفان اسلام برسد . آنان از هر فرقه و گروهی باشند اگر به خدا ایمان دارند ، در سرزمین دور از اجتماع آماده مباهله باشند و طرفین بر علیه یکدیگر از خدا عذاب بطلبد ، آنگاه ببینند عذاب خدا فرود می آید یا نه و اگر فرود می آید کدام یک از دو طرف را طعمه خود قرار می‌دهد ؟ امام صادق (ع) به یاران خود همین دستور را میداد که مخالفان را به مباهله دعوت کنند یکی از یاران آن حضرت به نام ابو مسروق به حضرتش گفت : من با مخالفان با آیه «وَاُولِی الأمْرِ مِنْکُمْ» نساء/59. بر فضیلت و پیشوائی شما استدلال می‌کنم آنان می‌گویند این آیه مربوط به فرماندهان سپاه است و وقتی با آیه «اِنَّما وَلِیُّکُم اللهُ وَرَسُولُهُ...» مائده/55. بر امامت علی(ع) احتجاج می‌کنم می‌گویند : این آیه مربوط به افراد با ایمان است نه شخص خاصی و هر موقع با آیه «اِلّا المَوَدَّةَ فِی القُرْبی» شوری/23. استدلال میکنم ، مخالفان می‌گویند : این آیه مربوط به تمام بستگان پیامبر است . امام صادق (ع) در پاسخ سائل فرمود : در چنین صورت آنان را به مباهله دعوت کن آنگاه نحوه مباهله را بیان کرد و فرمود : چیزی نمی‌گذرد مگر اینکه آثار مباهله ( نزول عذاب) را مشاهده می‌کنی . " کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی " @Javanmardi_langarudi ' أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ '
🌧 ابوحارثه رئيس و رهبر و عالم مسيحيان نجران بود كه ميان مردم و حاكمان حكومت ‌هاى مسيحى از جايگاه ويژه اى برخوردار بود ابوحارثه با رسول خدا درباره مسيح مناظره و مجادله كرده ، گفت : اى محمد درباره مسيح چه مى ‌گوئى ؟ حضرت فرمود : او يكى از بندگان خداست كه پروردگار عالم وى را از ميان قومش برگزيد ، ابوحارثه گفت اى محمد پدرى براى او سراغ دارى ؟ حضرت اين آيه را خواند : إِنَّ مَثَلَ عِيسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ. «1» پس از قرائت آيه فرمود : چرا از حال آدم تعجب نمى ‌كنيد كه نه پدر داشت و نه مادر ولى از وضع عيسى تعجب مى‌ كنيد در حالى كه مسيح يك طرف وجودش را كه مادر بود داشت مناظره و مجادله و به خصوص لجاجت ابوحارثه وهمراهانش به طول انجاميد ، و آنان از پذيرفتن اسلام سرباز زدند تا نازل شد ، اكنون مشروح داستان از منظر ديگر ابوحارثه رئيس كشيشان نجران غلام خود را فرمان داد هر چه زودتر شرجيل را نزد من حاضر كن ، زيرا با وى كارى مهم دارم و تا انجام نشود ، امكان ندارد به كارى ديگر بپردازم . شرجيل محرم اسرار و مورد وثوق و در سختى ‌ها معين و ياور ماست ، غلام خارج شده پس از اندك زمانى با شرجيل بازگشت . ابوحارثه به شرجيل گفت : اگر تو را نابهنگام خواستم براى امر مهمى است كه پيوسته فكرم را به خود مشغول كرده و با كمال تأثر بايد بگويم راه به جائى نبردم جز اين كه با تو مشورت كنم بلكه چاره جوئى شود و آن مهم اين است كه از جانب محمد بن عبدالله نامه اى به من رسيده «2» و مرا به آئين خود كه آن را اسلام ناميده دعوت كرده و در پايان نامه آورده است اگر تخلف كنم يا بايد ما مسيحيان جزيه بدهيم يا خود را آماده جنگ سازيم ، و اكنون از تو چه پنهان كه اين نامه چنان مرا تحت فشار قرار داده كه روز را چون شب نزدم تاريك كرده ، و هر چه توانسته بر من اثر گذارده و پريشانم ساخته است . شرجيل گفت اى سرور من تو خود مى‌ دانى كه من تا هر اندازه فكرم بكر و صائب باشد فقط در امور سياسى و دنيائى است ولى در موارد مذهبى فكر و عقلم قاصر است و كمتر از آنم كه يك رهبر روحانى از من درخواست يارى نمايد . من در اين باره چيزى جز اين نمى‌ توانم بگويم كه همه ما مسيحيان معتقديم خداوند ما را به آمدن پيامبرى از ذريه اسماعيل وعده داده ، اينك اگر يقين دارى كه محمد بن عبدالله آن پيامبر موعود نيست مى‌ توان براى دفع او چاره اى انديشيد ، اما اگر ميدانى كه او بر حق است و همان پيامبر موعود انجيل است چه چاره اى جز پذيرفتن دعوتش خواهد بود . ابوحارثه چون ديدكه شرجيل در صورت حقانيت محمد سر مخالفت و نقشه ‌كشى بر ضد او را ندارد به فكر فرو رفت و گفت : فعلًا چند روزى باشد تا من با ديگران نيز مشورت نمايم . آنگاه افرادى ديگر از قبيله نجران را خواست و با يك يك آنان به مشورت نشست و سرانجام چيزى جز آنچه شرجيل گفته بود عايدش نشد . هنگامى كه ديد نظريه همه يكى است فرمان داد كشيش ‌ها ناقوس ها را نواخته ‌ آتش ‌ها روشن كردند ، پرچم ها را به نشانه اين كه همه بايد جمع شوند به در صومعه آويختند ، مردم نجران از هر طرف هجوم كرده و يك جا جمع شدند . اسقف اعظم در ميان جمع به پا خواست و داستان نامه رسول خدا را براى آنان گفت ، سپس اعلام كرد براى يافتن راه چاره اى كنند همهمه درگرفت و از هر سو نظريه ‌اى پيشنهاد شد تا سرانجام بر اين معنا اتفاق كردند كه نمايندگانى از ايشان به مدينه رفته با رسول خدا گفتگو كنند و به نجران بازگشته نتيجه را گزارش دهند . گروهى از نجران به سرپرستى شرجيل با هدايا و تحف روانه مدينه شدند ، چون به مدينه رسيدند لباس سفر از تن گرفته و جامه ‌هاى حرير قيمتى پوشيده و انگشترهاى گران قيمت به انگشت كرده به ديدار رسول خدا شتافتند . پس از آن كه به محضر نبى مكرم رسيدند و هداياى خود را تقديم داشتند به نماز و عبادت ايستادند ، رسول خدا نه هداياى آنان را رد كرد و نه از عبادت آنان جلوگيرى كرد . پس از آن شرجيل به رسول خدا گفت : اى محمد تو خود مى دانى كه ما نصرانى هستيم و در انتظار پيامبر آخرالزمان مى ‌باشيم و اكنون ميل داريم ببينيم درباره عيسى چه مى ‌گوئى ، حضرت از آنان مهلت خواست تا پاسخ سئوالشان از سوى حضرت حق برسد، بعد از آن آيات شريفه 59 تا 61 آل عمران به رسول خدا نازل گشت كه در سطور گذشته شرحش گذشت، پس از نزول اين آيات بود كه رسول خدا اعلام كرد بايد مباهله كنيم و با فرزندان و زنان و مردانمان چه ما چه شما يك جا جمع شويم و از خدا بخواهيم هر يك از دو طرف در ادعايش دروغ گوست به عذاب خدا دچار شود و از ميان برود . 👇👇👇
👆👆👆 🌧 فرستادگان نجران پيشنهاد كردند ما را مهلت ده تا در اين زمينه با يكديگر مشورت كنيم ، شرجيل در جمع مشورتى رو به همراهان كرد و گفت: شما به راستگوئى و استحكام رأى من اعتراف داريد و همه مى دانيد كه مردم نجران هر چه تلاش كنند و خود را به آسمان و زمين زنند در امورى كه پيش مى ‌آيد چاره اى جز به كار بردن نظريه من ندارند . همه گفتند : به اين مسئله اعتراف داريم ، گفت : به خدا سوگند من اين پيشامد تازه را امر بزرگى مى‌ دانم، زيرا فكر مى ‌كنم اگر اين مرد پادشاه باشد و در دعوتش دروغ بگويد حداقل پادشاه مقتدرى است كه ما را ياراى جنگ و مخالفت با او نيست و اگر به راستى پيامبر است نتيجه مباهله كردن با او اين خواهد شد كه يك نفر از ما نصارى در روى زمين باقى نخواهد ماند ، و اين را نيز بدانيد كه چنانچه واقعاً پيغمبر باشد فردا با خاندانش تنها به مباهله خواهد آمد، و اگر پادشاه است همه همراهان و گروندگان به خود را با خود مى‌ آورد . روز مقرر مشاهده كردند كه رسول خدا با دو فرزندش حسن و حسين و دخترش فاطمه و دامادش على بن ابى طالب آمد ، شرجيل به مسيحيان گفت ابداً به مباهله تن ندهيد، زيرا اين مرد و خاندانش اگر ما را نفرين كنند ، احدى از ما جان سالم از عذاب خدا بدر نخواهد برد . گفتند : پس چه بايد كرد ؟ گفت نظر من اين است كه خود او را حكم قرار دهيم ، من او را انسانى يافته ‌ام كه هرگز در حكميت خيانت نخواهد كرد همه پذيرفتند ، شرجيل نزد پيامبر آمد و گفت : من پيشنهادى بهتر از مباهله دارم ، حضرت فرمود : چيست ؟ گفت : از اين ساعت تا فردا صبح اختيار ما با تو باشد هر حكمى مى ‌خواهى درباره ما اعلام كن، حضرت فرمود : ممكن است همراهانت و ديگر اهالى نجران به حكميت من تن دهند گفت : آرى چون نجرانى ها جز به رأى و نظر من كارى نمى ‌كنند .   پيامبر فرمود فردا بيائيد تا حكم خود را اعلام كنم چون آمدند اسلام را بر آنان عرضه داشت نپذيرفتند !! پيشنهاد جنگ كرد گفتند : ما قدرت بر جنگ نداريم ، نهايتاً جزيه به آنان پيشنهاد شد پرسيدند چه مقدار بايد باشد ؟ فرمود در سال دو هزار حلّه كه هزار عدد آن را در ماه رجب و بقيه را در ماه صفر بپردازيد و آنچه در مالكيت خود داريد بر ملكيت شما باقى بماند ، و در پناه خدا و رسول باشيد ، و احدى حق دخالت در كليساهاى شما و تغيير اسقف و كشيش را نداشته باشد و تا زمانى كه در ميان مسلمانان و مردم قبيله به صلاح و خير خواهى زندگى كنيد ستمى بر شما نشود . از سعد و قاص روايت شده چون آيه مباهله نازل شد رسول خدا على و فاطمه و حسن و حسين را طلبيد و فرمود اينان اهل بيت من هستند ، اين روايت را مسلم و ترمذى از سعد و قاض نقل كرده ‌اند . زمخشرى در كشاف و مسلم در صحيح و حاكم نيشابورى در مستدرك از عايشه نقل كرده اند : رسول خدا روز مباهله در حالى كه عبائى بر تن داشت على و فاطمه و حسن و حسين را زير عبا قرار داد و آيه إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً «3» را تلاوت نمود . اين بود ماجراى مباهله كه نشانه ‌اى از صدها نشانه بر حقانيت پيامبر و فرهنگ انسان ‌ساز اوست . ☄(1)- آل عمران 59. ☄(2)- فتوح البلدان، ص 76. ☄(3)- احزاب 33 از کتاب تفسير حكيم ،  استاد حسین انصاریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 🌧" صلوات حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام "🌧 ☄أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ☄
✅ استفاده از نرم افزارهای استخاره 📝 پرسش : استفاده از نرم افزارهای استخاره صحیح و جایز است ؟ 📖 پاسخ : اگر برای تبلیغ دین اسلام بوده و از مفاسدی که در چنین فضاهای مجازی وجود دارد ایمن باشند اشکالی ندارد .‌ ✅ حکم استخاره برای ازدواج 📝 پرسش : آیا براى پاسخ دادن به خواستگار دختر ، استخاره کردن مورد دارد ؟ 📖 پاسخ : هرگاه بعد از مشورت و تحقيقات لازم ، مشکل حل نشود ميتوان از استخاره استفاده کرد . در غير اين صورت استخاره معنا ندارد . ✅ حد پوشش در خواستگاری 📝 پرسش : آیا پسر به قصد ازدواج می تواند به تمام بدن دختر مورد نظرش نگاه کند ؟ از روی پیراهن نازک بدن نما چطور ؟ 📖 پاسخ : چنانچه مرد ، رسماً به خواستگاری رود و صحبت های مقدماتی انجام شود و قصد ازدواج ، قطعی باشد ، زن می تواند با هماهنگی خانواده ، به مقدار لازم ، بدون حجاب (یعنی نمایان بودن سر و صورت ، گردن ، مقداری از دست و بازو و مقداری از پاها) در برابر خواستگار ، ظاهر شود . البته اگر ممکن باشد ، این کار را کسانی مانند مادر و خواهر مرد یا زنان دیگر انجام دهند . ✅ حکم خواستگاری دختران از پسران 📝 پرسش : آیا دختران مى‌توانند به خواستگارى پسران بروند ؟ 📖 پاسخ : در شرایط فعلی عدم خواستگاری رفتن آنها با روحيّات آنها سازگارتر و به حيا نزديكتر است ؛ ولى اگر عرف جامعه بر اين شود كه دختران به خواستگارى پسران بروند شرعاً مانعى ندارد . ✅ حکم تفاوت سنی دختر و پسر در امر ازدواج 📝 پرسش : ازنظر دین اسلام اختلاف سن ازدواج چقدر باید باشد ؟ 📖 پاسخ : اختلاف سن در ازدواج حدّ معینی ندارد ولی بهتر این است که فاصله زیادی نباشد تا پیوند آنها دوام بیشتری داشته باشد . ✅ حکم تحقیق کردن در مورد ازدواج 📝 پرسش : آیا تحقیق کردن در مورد دختران یا پسران اشکال دارد ؟ 📖 پاسخ : چنانچه برای امر ازدواج باشد اشکالی ندارد اما در جایى که انسان قصد ازدواج ندارد نباید تحقیق کند . ✅ عدم لزوم بیان مشکل جسمی هنگام خواستگاری  📝 پرسش : اگر دختر یا پسر به هنگام خواستگارى داراى مشکلى از نظر جسمى باشد ، و آن مشکل آشکار نباشد ، آیا واجب است آن را به طرف مقابل بگوید ؟ 📖 پاسخ : واجب نیست ولى خلاف آن را نگوید . امّا اگر مشکل مهمّى باشد ، گفتنش بهتر است . ✅ امتحان خواستگار با ایجاد زمینه گناه 📝 پرسش : اگر دختري خواستگارش را با شماره ای ديگر امتحان كند ، تا مشخص شود که پسر مؤمن است يا نه ، خواستگار ازمسايل جنسي بگوید و حاضر به زنا باشد ، حال این کار دختر چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ : چنین کاری جایز نیست و باید به صورت جدی توبه نماید و تکرار نکند مگر اینکه راه شناخت منحصر به آن باشد . ✅ معیار انتخاب همسر 📝 پرسش : به نظر حضرتعالى در ازدواج دو جوان بهتر است چه چیزهایى معیار باشد ؟ 📖 پاسخ : بالاترین معیار ایمان و تقوا و اطاعت فرمان خدا و صفاتى است که موجب محبّت و سازش با یکدیگر است . ✅ استخاره اینترنتی 📝 پرسش : آیا استخاره های اینترنتی صحیح است ؟ 📖 پاسخ : در صورتی که یک فرد حقیقی استخاره را انجام دهد و نتیجه اعلام شود یا نرم افزار طوری تنظیم شده باشد که آیات آغاز یکی از صفحات قرآن را بدون اطلاع قبلی منعکس کند، مانعی ندارد . ✅ حکم خواندن بسم الله در اول سوره توبه 📝 پرسش : اگر کسی اول سوره توبه بسم الله الرحمن الرحیم بگوید مرتکب حرام شده است ؟ 📖 پاسخ : در صورتی که به عنوان شروع کار باشد مانعی ندارد ولی در صورتی که به قصد ورود بخواند مرتکب کار حرام شده است .‌ ✅ قرائت قرآن در حال ایستاده 📝 پرسش : آیا قرآن را ایستاده خواندن مستحب است ؟ 📖 پاسخ : موارد متفاوت است ، آنجایی که با احترام قرآن منافاتی ندارد بلامانع است . ✅ شریک کردن دیگری در اهدای ثواب خواندن قرآن اجیر شده 📝 پرسش : کسی که اجیر شده برای دیگری قرآن بخواند می تواند ثواب آن را به شخص دیگری نیز هدیه کند ؟ 📖 پاسخ : نمی تواند .‌ ✅ اضافه کردن کلماتی مانند شکور،غفور در دنباله ی بسم الله 📝 پرسش : آیا نوشتن کلماتی مانند شکور،غفور و... دردنباله ی بسم الله صحیح است ؟ 📖 پاسخ : بهتر آن است به همان صورت معمول بگویید .‌ ✅ عدم وجوب عمل به استخاره 📝 پرسش : آیا در صورت انجام استخاره ، عمل به آن واجب است ؟ 📖 پاسخ : عمل به استخاره واجب نیست ولى حتّى الامکان مخالفت نشود مگر این که مدّت قابل ملاحظه اى تأخیر بیندازد و بعد اقدام کند .
﷽؛ ✅ با او مباهله نکنید ، که هلاک خواهید شد ! 📝 24 ذی الحجه سال 10 ه. ق ؛ مباهله ی پیامبر اکرم (ص) با مسیحیان نجران 🌧در روایات اسلامی - که مفسران و محدثان نقل کرده اند - آمده است : «هنگامی که آیه ی مباهله (1) نازل شد ، پیامبر به مسیحیان نجران ، پیشنهاد مباهله داد . بزرگان مسیحی از پیامبر ، یک روز مهلت خواستند تا در این باره شور کنند . 🌧 اسقف اعظم مسیحیان به آنها گفت : نگاه کنید ؛ اگر فردا «محمّد» با فرزندان و خانواده اش برای مباهله آمد ، از مباهله با او بپرهیزید و اگر با اصحاب و یارانش آمد ، با او مباهله داشته باشید که او پایه و اساسی ندارد ! 🌧 فردا که شد ، پیامبر (س) آمد ؛ در حالی که دست علی (ع) را گرفته ، حسن و حسین (ع) در پیش روی او و فاطمه (س) از پشت سر او حرکت می نمودند . مسیحیان نیز به همراه اُسقف خود آمدند . با دیدن پیامبر ، پرسیدند : اینها کیستند ؟ گفتند : پیامبر ، پسر عمو و دامادش ، دو نوه ی او و این بانو ، دختر گرامی اوست که از همه نزد او گرامی تر است . 🌧 اسقف ، نگاه عمیقی بر ایشان کرد و گفت : من مردی را می بینم که مصمّم و با جرأت در مباهله است و اگر او راستگو باشد - در پیامبری - بلای عظیمی برما وارد خواهد شد . سپس خطاب به پیامبر گفت : ما با تو مباهله نخواهیم کرد ! 🌧 و در بعضی روایات آمده ، اسقف اعظم گفت : من صورت هایی می نگرم که اگر از خدا بخواهند ، می توانند کوه را از جا برکنند ؛ پس مباهله نکنید ، که هلاک خواهید شد ! 1- آل عمران ، آیه61 ؛ هرگاه بعد از علم و دانشی که درباره ی مسیح به تو رسیده ، باز کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند ، به آنها بگو : «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم شما هم فرزندان خود را ؛ ما زنان خویش را دعوت کنیم ؛ شما هم زنان خود را . ما از نفوس خود دعوت کنیم ، شما هم از نفوس خود ؛ آنگاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم». ☄ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ☄
﷽؛ " با توجه به آیه مباهله ، امیرالمؤمنین علیه‌السلام و جلوه‌های یازده‌گانه‌اش از نظر مقام ، از انبیای خدا بالاترند ".
✅ خرید نسیه 📝 سؤال : اگر در #معامله ای که به صورت #نسیه انجام می شود خریدار بگوید هر وقت پول دستم آمد پرداخت خواهم کرد آیا چنین معامله‌ای صحیح است ؟ 📖 جواب : با توجه به این که در معامله نسیه باید #مدت تعیین شده برای #پرداخت_ثمن معلوم باشد و احتمال زیاده و نقصان در آن نباشد ، در فرض سؤال معامله باطل است ، ولی اگر فروشنده راضی به #تصرف_مشتری در کالای فروخته شده باشد ، تصرف مشتری در آن اشکال ندارد .
﷽؛ 🌧 روز بس شریفى است ، و روزى است که سوره «هل اتى» در حق اهل بیت نازل شد براى اینکه سه روز روزه گرفتند و افطارى خود را به و و دادند و خود با آب افطار نمودند ! و سزاوار است شیعیان اهل بیت در این ایام به ویژه در شب بیست و پنجم در دادن صدقه به مساکین و ایتام ، و سعى در اطعام ایشان ، و روزه داشتن این روز پیروى از موالیان خود کنند . از آنجا که بعضى از علما این روز را روز مباهله میدانند ، مناسب است زیارت جامعه و دعاى مباهله را نیز در این روز بخوانند . http://golab.erfan.ir/farsi/mafatih652
076008.mp3
59.5K
﷽؛ سوره  یا  یا   ، (( وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا ))
076008-۱.mp3
24.6K
﷽؛ سوره  یا  یا   ، (( و غذای خود را با اینکه به آن علاقه دارند به و و می دهند ))
﷽؛ ✅ سندى بزرگ بر فضيلت اهل بيت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم )). 📝 ابـن عـباس مى گويد حسن و حسين (عليهماالسلام ) بيمار شدند پيامبر (صلى الله عليه و آله و سـلم ) بـا جـمعى از ياران به عيادتشان آمدند ، و به على (عليه السلام ) گفتند : اى ابوالحسن ! خوب بود نذرى براى شفاى فرزندان خود مى كردى ، على (عليه السلام ) و فـاطـمـه (عـليـهاالسلام ) و فضه كه خادمه آنها بود نذر كردند كه اگر آنها شفا يابند سـه روز روزه بـگـيرند (طبق بعضى از روايات حسن و حسين (عليهماالسلام ) نيز گفتند ما هم نذر مى كنيم روزه بگيريم ). چـيـزى نـگـذشـت كه هر دو شفا يافتند ، در حالى كه از نظر مواد غذائى دست خالى بودند على (عليه السلام ) سه من جو قرض نمود ، و فاطمه (صلى الله عليه و آله ) يك سوم آن را آرد كـرد ، و نـان پـخـت ، هـنـگـام افـطـار سـائلى بر در خانه آمد و گفت : السلام عليكم اهـل بـيـت مـحـمـد (صلى الله عليه و آله و سلم ) سلام بر شما اى خاندان محمد ! مستمندى از مستمندان مسلمين هستم ، غذائى به من بدهيد خداوند به شما از غذاهاى بهشتى مرحمت كند ، آنها همگى مسكين را بر خود مقدم داشتند ، و سهم خود را به او دادند و آن شب جز آب ننوشيدند . روز دوم را هـمـچـنـان روزه گـرفتند و موقع افطار وقتى كه غذا را آماده كرده بودند (همان نـان جـويـن ) يـتـيـمـى بـر در خانه آمد آن روز نيز ايثار كردند و غذاى خود را به او دادند (بار ديگر با آب افطار كردند و روز بعد را نيز روزه گرفتند) . در سومين روز اسيرى به هنگام غروب آفتاب بر در خانه آمد باز سهم غذاى خود را به او دادنـد هـنـگـامـى كـه صبح شد على (عليه السلام ) دست حسن (عليه السلام ) و حسين (عليه السـلام ) را گـرفـته بود و خدمت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) آمدند هنگامى كه پـيـامـبـر (صـلى الله عـليـه و آله و سـلم ) آنـها را مشاهده كرد ديد از شدت گرسنگى مى لرزنـد ! فـرمـود ! ايـن حـالى را كـه در شـمـا مـى بـيـنم براى من بسيار گران است ، سپس بـرخـاسـت و بـا آنـهـا حـركت كرد هنگامى كه وارد خانه فاطمه (عليهاالسلام ) شد ديد در مـحـراب عـبـادت ايـسـتـاده ، در حـالى كـه از شـدت گـرسـنگى شكم او به پشت چسبيده ، و چشمهايش به گودى نشسته پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) ناراحت شد . در همين هنگام جبرئيل نـازل گشت و گفت اى محمد ! اين سوره را بگير ، خداوند با چنين خاندانى به تو تهنيت مى گـويـد ، سـپـس ‍ سـوره (هـل اتـى ) را بـر او خواند (بعضى گفته اند كه از آيه (ان الابـرار) تـا آيـه كـان سـعـيـكـم مـشـكـورا كـه مـجـمـوعـا هـيـجـده آيـه اسـت در ايـن مـوقـع نازل گشت ). 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ به اعتقاد شیعه " به همین شکل کنونی خوانده می شود ".
﷽؛ 🌷 آمرزش والدین با اعمال نیک فرزندان " عیسى بن مریم (علیه السلام) به قبرى عبور کرد که صاحبش در عذاب بود ، سپس سال بعد به آن قبر عبور کرد در حالى که صاحبش دچار عذاب نبود ، به پروردگار گفت : سال اوّل از این قبر عبور کردم صاحبش در عذاب بود ، و سال بعد در عذاب نبود . خدا به او وحى فرمود : اى روح الله ! از او فرزندى شایسته به سنّ رشد رسید که جاده اى را اصلاح کرد ، و یتیمى را پناه داد ، پس به خاطر عمل فرزندش او را آمرزیدم ". از کتاب عرفان اسلامی نوشته استاد حسین انصاریان https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🌧 پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود : " مَن کفّلَ یَتِیماً وکَفّلَ نَفَقَتَهُ کُنتُ انا وهُو فِى الجَنّهِ کَهاتینِ ; وقَرَنَ بَینَ اصبَعَیه المُسَبِّحَهَ والوُسطى " " کسى که عهده دار یتیمى شود و هزینه ى او را نیز به عهده گیرد ، من و او مانند این دو در بهشتیم و بین دو انگشت مسبّحه و وسط خود را پیوند داد ( تا نزدیک بودن چنین انسانى را در بهشت با خود نشان دهد ) . 🌧 امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود : " مَا مِن مُومِن وَلاَ مُومِنَه یَضَعُ یَدَهُ عَلَى رَاْسِ یَتیم مُتَرحِّماً لَهُ الاّ کَتَبَ اللهُ لَهُ بِکُلِّ شَعرَه مَرَّتْ یَدُهُ عَلَیها حَسنهً " " مرد و زن مومنى نیست که از روى مهرورزى دستش را بر سر یتیم بگذارد مگر این که خدا به هر مویى که دستش بر آن بگذرد حسنه اى براى او مى نویسد ". 🌧 پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود : " انّ الیتیمَ اذا بَکى اهتَزَّ لَه العَرشُ فَیقولُ الربّ تَبارَکَ وتَعالى : مَن هَذَا الَّذى ابکى عبدِى الَّذى سَلَبَتهُ ابوَیهِ فِى صِغَرِه ؟ فَوَ عِزَّتِى وَجَلاَلِى لاَ یَسْکُتُه احدٌ الاّ اوجبتُ لَه الجنّه " " بى تردید هنگامى که یتیم گریه کند ، عرش به خاطر او به لرزه آید ، پس پروردگار متعال مى فرماید : چه کسى این بنده ى مرا که در کودکى پدر و مادرش را از او گرفتم به گریه انداخت ؟ به عزت و جلالم سوگند احدى او را ساکت نمى کند مگر این که بهشت را بر او واجب مى کنم ". 🌧 امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود : " احسِنُوا فِى عَقبِ غَیرِکُم ، تُحْفَظُوا فِى عَقبِکُم " " به فرزندان باقى مانده از دیگران نیکى کنید تا به فرزندانى که از شما باقى مى ماند نیکى کنند ". 🌧 حضرت امام رضا (علیه السلام) فرمود : " مَن اَکَلَ مِن مَالِ الیَتیمِ دِرهَماً واحِداً ظُلماً مِن غَیرِ حَقّ یُخَلِّدُه اللهُ فِى النّار " " کسى که از مال یتیم از روى ستم و به ناحق یک درهم بخورد ، خدا او را در آتش جاودانه کند ". 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi ❤️ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❤️
﷽؛ آنچنان عظیم است که قرآن از یتیم یاد کرده ، و فصل جداگانه اى در روایات اهل بیت (علیهم السلام) به این برنامه بسیار مهم اختصاص یافته است . نسبت به این عناوین را به کار گرفته است : . 🌧 آیات کریمه قرآن به ترتیب عناوین بالا عبارت است از آیاتى که در این سطور مى نگارم : ( وَاِذْ اَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی اِسْرَائِیلَ لاَتَعْبُدُونَ اِلاَّ اللّهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ اِحْسَاناً وَذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ . . . ). " و یاد کنید هنگامى را که از بنى اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید و به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و تهیدستان احسان و نیکى کنید ". ( کَلاَّ بَلْ لاَ تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ ) " چنین نیست که خدا شما را خوار و پست کرده باشد ، بلکه علّت خوارى و پستى شما این است که یتیم را گرامى نداشتید و حقوقش را رعایت ننمودید ". 👈 از آیه ى شریفه استفاده مى شود که هرکس به و برخیزد ، مورد اکرام حضرت حق قرار مى گیرد و در پیشگاه حضرت ربّ رفعت مقام مى یابد . ( وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَیَتِیماً وَاَسِیراً ) " و پیوسته در عین دوست داشتن طعام براى خودشان آن را به تهیدست و یتیم و اسیر مى خورانند ". 👈 در این آیه ى شریفه خداى مهربان را از اعمال قابل تقدیر اهل بیت (علیهم السلام) شمرده است ، اهل بیتى که به فرموده ى پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) ، هم سنگ قرآن و در همه ى امور زندگى براى همه ى مردم سرمشق حسنه هستند . ( یَسْئَلُونَکَ مَاذَا یُنْفِقُونَ قُلْ مَا اَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیْر فَلِلْوَالِدَیْنِ وَالْاَقْرَبِینَ وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ . . .) " از تو مى پرسند چه چیزى را انفاق کنند ، بگو : آنچه را از مال انفاق مى کنید به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و تهیدستان انفاق کنید ". ( وَابْتَلُوا الْیَتَامَى حَتَّى اِذَا بَلَغُوا النِّکَاحَ...) " یتیمان را نسبت به امور دینشان و اخلاق و رفتارشان و نحوه ى تصرف در اموالشان تا زمانى که براى ازدواج آماده شدند و مساله ى نکاح براى آنان سهل و آسان آمد آزمایش کنید ، اگر توان ازدواج داشتند اموالشان را در اختیارشان قرار دهید ..." ( وَاِنْ خِفْتُمْ اَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتَامَى فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُم مِنَ النِّسَاءِ ...) " و اگر مى ترسید که در ازدواج با یتیمان نتوانید عدالت را رعایت کنید پس با آن کس از زنان که خوشایند شماست ازدواج کنید ". اگر از پدر یتیم یا مادرش یا از هر دو نفر مالى براى یتیم باقى ماند بر سرپرست یتیم واجب است که در حفظ آن مال بکوشد ، و پس از رشد یتیم ـ سن تشخیص مسائل مربوط به امور مالى ـ آن مال را تا دینار آخر در اختیار او قرار دهد .  ( وَآتُوا الْیَتَامَى اَمْوَالَهُمْ وَلاَ تَتَبَدَّلُوا الْخَبِیثَ بِالطَّیِّبِ وَلاَ تَاْکُلُوا اَمْوَالَهُمْ اِلَى اَمْوَالِکُمْ اِنَّهُ کَانَ حُوباً کَبِیراً ) " اموال یتیمان را به خود آنان بدهید و مال نامرغوب خود را با مال مرغوب آنان جابه جا نکنید ، و اموال آنان را به ضمیمه ى اموال خود نخورید ، زیرا این کار گناهى بزرگ است ". ( . . . فَاِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُوا اِلَیْهِمْ اَمْوَالَهُمْ وَلاَ تَاْکُلُوهَا اِسْرَافاً وَبِدَاراً اَن یَکْبَرُوا ...) " پس اگر از آنان رشد و صلاحیتى در کارگردانى زندگى و تصرف در اموال یافتید اموالشان را در اختیارشان بگذارید ، و اموالشان را به خیال این که مبادا کبیر شوند از روى اسراف و شتاب نخورید..." تصرف در اموال یتیمان بدون مجوز شرعى ، و خوردن آنچه در مالکیت آنان است گناهى بسیار سنگین و سبب دچار شدن به عذاب الهى است . ( اِنَّ الَّذِینَ یَاْکُلُونَ اَمْوَالَ الْیَتَامَى ظُلْماً اِنَّمَا یَاْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَاراً وَسَیَصْلَوْنَ سَعِیراً ) " بى تردید کسانى که اموال یتیمان را از روى تجاوز و ستم مى خورند جز این نیست که در شکم هایشان آتش مى خورند و به زودى در آتش برافروخته درآیند " " از امورى که بسیار پسندیده و با ارزش و از خصلت هاى نیک انسانى است پناه دادن به یتیم است " 👈 پناه دادن به یتیم براى مصون ماندن او از آفات و بلاها و حوادث تلخ و قرار گرفتنش در مدار امنیت و تربیت و رشد و صلاح لازم کار بسیار با ارزشى است که حضرت حق به خود نسبت داده است ، و در حقیقت کسےکه یتیم را پناه دهد کارى الهى انجام داده است 👇
👆 ( اَلَمْ یَجِدْکَ یَتِیماً فَآوَى ) " آیا خدا تو را یتیم نیافت پس پناهت داد ؟" از کارهاى زشتى که بنا بر روایات اهل بیت (علیهم السلام) عرش را به لرزه مى آورد برخورد نامناسب و قهر آمیز با یتیم است ، برخوردى که دل او را مى سوزاند و اشکش را جارى مى کند و او را در فشار روحى قرار دهد . 📝 خداى مهربان که ولى و سرپرست حقیقى ایتام است و مردم مومن را وکیل خود در این سرپرستى گرفته از این که با یتیم برخورد قهر آمیز شود نهى فرموده است : ( فَاَمَّا الْیَتِیمَ فَلاَ تَقْهَرْ ) " از وظایف و تکالیفت درباره ى او این است که با وى برخورد قهر آمیز ننمایى ". تا زمانى که یتیم قدرت بر انجام کارهاى خود را ندارد ، و به این خاطر ممکن است زیان و ضررى متوجه او شود بر اهل ایمان و دلسوزان تکلیف است که به خاطر خدا کار لازم را براى او انجام دهند . از چنان ارزشى برخوردار است که قرآن مجید مى فرماید : " دو پیامبر چون موسى و خضر (علیهما السلام) با هم مى رفتند تا به قریه اى رسیدند ، از اهل آن قریه درخواست طعام کردند ولى اهل آن قریه از این که آن دو مسافر ملکوتى را مهمان کنند امتناع ورزیدند ، در آن قریه دیوارى را یافتند که نزدیک به انهدام و خرابى بود ، پس خضر (علیه السلام) به تعمیر و استوار ساختن آن اقدام کرد و پس از بیان مطالبى به موسى (علیه السلام) گفت : دیوار متعلق به دو طفل یتیم در این شهر بود که زیر آن دیوار گنجى متعلق به آن دو یتیم قرار داشت ، دو یتیمى که پدرشان مردى صالح و شایسته بود ، خدا اراده کرد که آن دو یتیم به سن رشد برسند تا در سایه ى رحمت پروردگارت گنجشان را ( که من با تعمیر و استوار کردن دیوار دور از دستبرد قرار دادم ) استخراج کنند ". 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹