eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 🚨 بهشت مشتاق امام حسن علیه السلام 🔹جابر بن عبدالله انصاری می گوید : پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : " إِنَّ الْجَنَّةَ تَشْتاٰقُ إِلیٰ اَرْبَعَةٍ مِنْ اَهْلیٖ قَدْ اَحَبَّهُمُ اللهُ وَ اَمَرَنیٖ بِحُبِّهِمْ ، عَلِیُّ بْنُ اَبِی طاٰلِبٍ وَالْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ وَالْمَهْدِیُّ الَّذیٖ یُصَلّیٖ خَلْفَهُ عیسیَ بْنُ مَرْیَمَ " " بهشت مشتاق چهار نفر از اهل بیت من می باشد که خداوند متعال آنان را دوست دارد و مرا ( نیز ) به دوستی آنان دستور داده است . ( آنان عبارتند از ) : که در هنگام ظهورش به او اقتدا نموده و در پشت سر او خواهد خواند. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
#مطلب_برگزیده ✍ تشییع جنازه امام حسن مجتبی علیه السلام http://www.erfan.ir/farsi/88506.html
﷽؛ ✅ تشییع جنازه امام حسن مجتبی علیه السلام   📝 امام حسن مجتبی علیه السلام در ماه صفر سنه پنجاه از هجرت که عمر شریفش به چهل و هفت سال رسیده بود به کوشش و تحریک معاویه ، زوجه اش جعده بنت اشعث او را زهر داد و بعد از چهل روز که بیمار بود ، به رحمت الهی واصل شد ، و برادرش امام حسین علیه السلام که وصی او بود متولّی غسل و تکفین آن حضرت گشته و در بقیع مدفون گردید . [1] 📝 دیگر آمده است که : آخر چنان شد که آن حضرت را پس از غسل و تکفین ، وقتی که او را به وداع جدّش رسول خدا صلی الله علیه و آله می بردند ، عایشه ، بر استری سوار شده و مروان بن حکم با جمعی از بنی امیه سلاح بر خود راست کردند و سر راه ایشان را گرفتند ، عایشه می گفت : کی گذارم کسی را در خانه من دفن کنید که من هرگز او را دوست نداشته ام ! و مروان می گفت : عثمان را در آخر اقصای مدینه دفن کنند و حسن بن علی را در پهلوی رسول خدا صلی الله علیه و آله مدفون سازند، این کجا روا باشد! بنی هاشم تیغها از غلاف بیرون آوردند و به قول مشهور ابن عباس پیش رفته به مروان گفت : برو و فتنه را کوتاه کن، که حسن را به وداع جدّش می برند و ایشان حرمت داشتن قبر رسول خدا صلی الله علیه و آله را بهتر می دانند و استعمال بیل و کلنگ و داخل شدن در خانه او با آنکه از اویند بی رخصت او ، تجویز نمی نمایند و در پاس حرمت رسول خدا صلی الله علیه و آله چون دیگران نیستند و اگر اراده می داشتند ، تو و قوم تو را آن قدرت نبود و نیست که منع ایشان از این قسم چیزی توانید کرد و بعد از آن نزد عایشه رفت و گفت : تَجَمّلتِ تَبَغّلتِ وَلو عِشتَ تفیلتِ لک التُسعُ مِن الثُّمنِ وفی الکلِّ تصرّفت . یعنی به روز جنگ بصره (جمل) بر شتر سوار شدی و امروز بر استر، با آنکه خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله تو را امر نموده اند که از خانه بیرون نیایی و اگر زنده بمانی محتمل است که بر فیل سوار شوی، و تو را از میراث پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله، نُه یک از هشت یک می رسد ، یعنی از هفتاد و دو حصّه یک حصّه چه او را هشت زن دیگر بود و تو ، همه را تصرف کرده ای و خانه را خانه خود نام نهاده ای . برگرد که اگر نَه آن بود که امام حسن علیه السلام، امام حسین علیه السلام را وصیت کرده که مبادا به قدر شاخ حجامت خون در این واقعه ریخته گردد، می دیدی که این جمع را ، که تو به ایشان می نازی چه برسر می آمد . و بعد از آن ، امام حسن علیه السلام را وداع جد نموده حسب الوصیة، او را به نزد فاطمه بنت اسد علیهاالسلام در بقیع مدفون کردند . [2] 📝 مرجع بزرگ عالم تشیع حضرت آیة اللّه العظمی حاج آقا سید تقی طباطبائی قمی در سخنان خود به مناسبتی فرمودند : ابن شهرآشوب از ابن عباس روایت می کند : عایشه به تنهایی در این مراسم حاضر نشد و هنگامی که آمد چهل سوار همراه او بود و جنازه آن حضرت را تیرباران کردند تا جایی که هفتاد جوبه تیر به تابوت اصابت نمود . [3]  أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ☄[1] حدیقة الشیعة: ج2، ص651 ☄[2] همان، ص660 ☄[3] مجالس شبهای شنبه: ج7، ص312 (به نقل از مناقب ابن شهرآشوب: ج4، ص44).   سقای تشنگان کربلا , نورائی، محمد علی @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
reje-raftan-se-chiz.mojtahedi.mp3
1.53M
﷽؛ ✅ رژه رفتن سه چیز جلوے ما در حال احتضار
﷽؛ " فقط پیاده روی نکنید تا به حرم برسید و یک زیارت عربی بخوانید . در حد گنجایشتان ، از کمالات و ارزش‌ها بهره‌مند شوید ".
﷽؛ 📝 سؤال : آیا خوردن خوراکی های خارجی مانند که در تولید آنها به کار رفته است ، اشکال دارد ؟ 📖 جواب : حلیت و حرمت بستگی به موادی دارد که از آنها تهیه می شود ؛ اگر باشد ، حلال است ، اما اگر حیوانی باشد ، در صورتی که از اجزاء حیوان حرام گوشت یا از پوست حلال گوشت که ذبح شرعی نشده است ، باشد ، حرام است و اگر از استخوان حلال گوشتی که ذبح شرعی شده است ، باشد ، حلال است ـ اگر شرعی نشده باشد ، در صورت تطهیر استخوان حلال است ـ، در هر صورت اگر معلوم نباشد ژلاتین مورد مصرف از نوع حلال است یا حرام ، مصرف آن اشکال ندارد .
﷽؛ ✅ شرایط سجده ی واجب قرآن 📝 سوال : آیا در سجده ی واجب قرآن رعایت شرایط سجده ی نماز واجب است ؟ 📖 پاسخ : در سجده واجب قرآن ، لازم است مواضع هفت گانه بر روی زمین قرار بگیرد و بايد پيشاني را بر چيزي بگذارد که سجده نماز بر آن جايز است بنابر احتياط واجب ، همچنين ستر عورت و غصبي نبودن را رعايت کند ، (البته رعایت حجاب کامل برای زنان در این سجده در جایی که نامحرم نمی بیند واجب نیست) ولي ساير شرايطي که در نماز لازم است در اين سجده واجب نيست ، هم چنین رو به قبله بودن نیز شرط نمی باشد ، هر چند بهتر است رو به قبله باشد . ✅ ذکر سجده ی واجب قرآن 📝 سوال : هنگام سجده ی واجب چه ذکرهایی می توان خواند ؟ 📖 پاسخ : براى سجده واجب قرآن كافى است به سجده رود و ذكر گفتن واجب نمى ‏باشد ، امّا بهتر است ذكر بگويد و بهتر است اين ذكر را انتخاب كند : « لا الهَ إلَّااللَّهُ حَقّاً حَقّاً لا الهَ إلَّااللَّهُ ايماناً وَ تَصْديقاً لا الهَ إلَّااللَّهُ عُبُودِيَّةً وَرِقّاً سَجَدْتُ لَكَ يا رَبِّ تَعَبُّداً وَرِقّاً لا مُسْتَنْكِفاً وَ لا مُسْتَكْبِراً بَلْ انَا عَبْدٌ ذَليلٌ ضَعيفٌ خائِفٌ مُسْتَجيرٌ » . ✅ عدم امکان سجده عرفی در صورت خواندن آیه سجده دار 📝 سوال : شخصی هر روز پشت میز اداره مقداری قرآن می خواند ، هنگام خواندن آیاتی که سجده واجب دارد امکان سجده بر زمین مطابق با عرف وجود ندارد ، وظیفه اش چیست ؟ 📖 پاسخ : آیه سجده را بعداً بخواند و سجده آن را انجام دهد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ ✅ قاتل حضرت زهرا کیست؟ 📝 مرحوم محدّث قمی ، اقوال محدّثان بزرگ اهل تشیّع و تسنّن درباره شهادت حضرت زهرا (س) و عاملان به شهادت رساندن حضرت را در کتاب بیت‌الاحزان {۱} ذکر کرده که خلاصه‌ای از آن چنین است :  1⃣ ابو محمد بن عبدالله بن مسلم بن قتیبه دینوری ، از عالمان معروف اهل تسنّن در کتاب الامامْ و السیاسه می‌نویسد : ابوبکر دستور داد عدّه‌ای از اصحاب را که با او بیعت نکرده بودند ، برای گرفتن بیعت حاضر کنند ؛ ولی افراد ابوبکر آن‌ها را نزد امام علی (ع) یافتند . در این هنگام عمر به خانه حضرت علی (ع) رفت و فریاد زد : بیرون بیایید . و گرنه سوگند به کسی که جان عمر در دست او است ، خانه را با اهل آن به آتش می‌کشم . بعضی از حاضران به عمر گفتند : حضرت فاطمه (س) در این خانه است . عمر گفت : اگر فاطمه هم در خانه باشد ، باز هم آن را آتش می‌زنم . {۲}  2⃣ دانشمند معروف اهل تسنّن ، ابن ابی الحدید در شرح نهج‌البلاغه می‌نویسد : در فتح مکّه (سال ششم هجری) شخصی به نام هبار بن أسوده ، زینب دختر رسول خدا (ص) را که در محمل نشسته بود ، با نیزه ترسانیده ، و سبب شده بود که وی فرزندش را سقط کند . پیامبر (ص) برای خون هبار احترام قائل نشد ، و او را به اعدام محکوم کرد . {۳} ابن ابی الحدید می‌گوید: من این خبر را برای استادم ابو جعفر نقیب نقل کردم . استادم فرمود : اگر رسول خدا ریختن خون هبار بن أسود را جایز بداند از آن رو که او زینب را ترسانیده و سبب سقط جنین او شده، لازمه این حکم آن است که اگر حضرت پیامبر زنده بود، ریختن خون آن کس را که حضرت فاطمه (س) را ترسانیده بود به طوری که سبب سقط فرزند حضرت شد نیز جایز می‌دانست . {۴}  📝 در کتاب عبقات الانوار، از کتاب الوافی بالوفیات ، تألیف صلاح‌الدین صفدی که از عالمان اهل تسنّن است ، در شرح زندگی نظام از استادان و عالمان بزرگ اهل تسنّن نقل می‌کند که نظام گفت: پیامبر تصریح کرد که مقام امامت از آن علی (ع) است و حضرت را به فرمان حق تعالی برای امامت معرّفی کرد ؛ به طوری که همه اصحاب از آن آگاه شدند؛ ولی عمر آن را به سبب ابوبکر ، کتمان کرد . وی در ادامه سخن می‌گوید : عمر در روز بیعت با ابوبکر به پهلوی حضرت فاطمه (س) ضربه زد که بر اثر آن، محسن فاطمه سقط شد/  📝 محدّث قمی در بیت الاحزان می‌نویسد : محمد بن جریر طبری امامی به سند معتبر از ابو بصیر نقل می‌کند که امام صادق (ع) فرمود : حضرت فاطمه (س) روز سه‌شنبه، سوم جمادی‌الثانی ، سال یازدهم هجری از دنیا رفت و علّت وفات حضرت ، ضربت قنفذ غلام عمر بن خطاب بود که به دستور عمر با غلاف شمشیر به حضرت ضربه زد ؛ به طوری که فرزندش محسن سقط شد و همین امر، بیماری شدید حضرت را در پی داشت . {۵}  📝 همچنین نامه عمر به معاویه که شرح این حادثه را به طور گسترده بیان می‌کند، خواندنی است . مشروح این نامه را علاّمه مجلسی ، در کتاب بحارالانوار ، ج ۸ ، ص ۲۲۲ ، چاپ قدیم از کتاب دلائل الامامه ، ج ۲ نقل کرده است/  📝 اقوال دیگری از عالمان تسنّن و تشیّع در این زمینه نقل شده است که مجالی برای نقل آن نیست . به هر حال، از مجموع آرای ناقلان این حادثه استفاده می‌شود این واقعه دردناک که آن افراد برای حضرت زهرا (س) پیش آوردند . سرانجام سبب شهادت آن اسوه تقوا و هدایت شد/  ☄ [۱]. بیت الاحزان، شیخ عباس قمی، ص ۱۲۳، دارالحکمْ، قم المقدسه، ۱۴۱۲ ه’ ق/  ☄ [۲]. الامامْ و السیاسه، ابن قتیبه الدینوری، ج ۱، ص ۳۰، اوّل، انتشارات شریف رضی/  ☄ [۳]. سیره ابن هشام، محمد بن اسحاق بن یسار المطلبی، ج ۲، ص ۴۸۲، مکتبْ محمد علی صبیح و أولاده.  ☄ [۴]. شرح نهج‌البلاغه، ابن ابی حدید، ج ۱۴، ص ۱۹۳، داراحیأ الکتب العربیه/  ☄ [۵]. بیت‌الاحزان، شیخ عباس قمی، ص ۱۸۹، دارالحکمه ۱۴۱۲ ه’. ق/ 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ ✅ استفاده بانوان از عطر 📝 سؤال : آیا استفاده از برای هنگام بيرون رفتن از خانه ، حرام است ؟ 📖 جواب : اگر به گونه ای باشد که موجب می شود ، باید از آن اجتناب شود .
✅ روز اربعین روز اربعین و به قول شیخ مفید و شیخ طوسى روز بازگشت خانواده حضرت حسین علیه السّلام از شام به مدینه ، و روز ورود جابر بن عبد اللّه انصارى به کربلا براى زیارت امام حسین علیه السّلام است ، و جابر نخستین زائر آن حضرت پس از شهادت ایشان است ، و زیارت حضرت سیّد الشهداء علیه السّلام در این روز مستحبّ است . 📝 از حضرت عسگرى علیه السّلام روایت شده : نشانه هاى مؤمن پنج چیز است : بجا آوردن پنجاه و یک رکعت نمازهاى واجب و نافله در شب و روز ، زیارت اربعین ، انگشتر به دست راست نمودن ، و در سجده جبین را بر خاک گذاشتن ، و بلند گفتن «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم».
✅ برگزاری مراسم اربعین 📝 پرسش : چرا فقط امام حسین (علیه السلام) اربعین دارد و براى دیگر امامان (علیهم السلام) اربعین نمى گیرند ؟ آیا به خاطر آمدن اسیران است و یا علّت دیگرى دارد ؟ 📖 پاسخ : علّت آن نقش بسیار مهمّى بود که شهادت امام حسین (علیه السلام) در بقاء اسلام داشت . به علاوه مصائب آن حضرت ، قابل مقایسه با مصائب هیچ یک از معصومین (علیهم السلام) نیست .
📝 در زیارت اربعین منظور از قتیل العبرات چیست ؟ 📖 قتیل العبرات صفتی که از امام حسین (علیه السلام) نقل شده و ایشان به خود استناد داده اند ، از جمله فرمود : أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إلا استعبر ، من کشته شده اشک هستم ؛ هیچ مؤمنی مرا یاد نمی کند ، مگر این که در مصیبتم اشک می ریزد . 📖 کلمه استعبر به معنای جاری شدن اشک است . اما به کار گیری العبرة به صورت جمع ؛ یعنی «أنا قتیل العبرات» در منابع حدیثی از امام حسین (علیه السلام) یافت نشد ، بلکه امامان (علیهماالسلام) به ایشان لقب قتیل العبرات را داده اند . به عنوان نمونه ، در زیارت اربعین از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است : « السَّلَامُ عَلَى ... وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ» . 📖 همچنین در روایت دیگری به صورت مفرد نیز به ایشان خطاب شده است ؛ امیر المؤمنین علی (علیه السلام) خطاب به امام حسین (علیه السلام) فرموده اند : «یا عبرة کل مؤمن» ؛ ای اشک هر مؤمن . اما در باب معنای کشته شده اشک ها ؛ معنای این تعبیر اینست که ؛ امام کشته شده ای است که مؤمن یا هر شخص آزاده ای این مصیبت را بشنود ، محزون و گریان شود و اشک هایش جاری گردد . عالمان نیز چنین معنایی را برای این تعبیر آورده اند ؛ مانند طریحی می گوید : معنای أنا قتیل العبره این است که این مصیبت وقتی بر کسی ذکر شود ، آن شخص حالت حزن و اندوه را به خود می گیرد و اشک می ریزد . علامه مجلسی می گوید : قتیل العبرات ؛ یعنی کشته ای که اشک ها برای آن جاری می شود .  https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi ✍ پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت استاد حسین انصاریان
✅ اربعین حسینی و اسرای کربلا 📝 بیستم ماه صفر ، چهل روز پس از شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت ، در تاریخ به "اربعین" حسینی مشهور شده است . 📝 اربعین واژه ای است عربی که در متون دینی ما زیاد به آن توجه شده است . به گونه ای که این کلمه از قداست خاصی برخوردار است . حضرت آیت الله جوادی آملی قائل است : در رقم اربعین خصوصیتی وجود دارد که در سایر ارقام آن خصوصیت وجود ندارد . غالب انبیا در سن چهل سالگی به مقام رسالت رسیده اند . مدت مناجات حضرت موسی (ع) در کوه طور چهل شب بود . [1] 📝 گفته اند در نماز شب 40 مومن را دعا کنید ... برای حسین بن علی (ع) آسمان و زمین چهل روز گریستند . [2] 📝 در برخی از روایات به بزرگداشت این روز اشاره شده است . در حدیثی از امام حسن عسکری (ع) زیارت اربعین به عنوان یکی از نشانه های مومن شمرده شده است . 📝 در این حدیث آن حضرت می فرماید : علایم مومن پنج چیز است : 1⃣ پنجاه و یک رکعت نماز در هر شبانه روز (17 رکعت واجب ، بقیه مستحب ) 2⃣ انگشتر به دست راست کردن 3⃣ پیشانی به خاک مالیدن 4⃣ بلند گفتن" بسم الله الرحمن الرحیم" در نماز 5⃣ زیارت اربعین .[3] 📝 در این زیارت که متن آن را شیخ طوسی به نقل از امام صادق (ع) آورده است ، [4] جملات بسیار ارزنده ای آمده است . در بخشی از این زیارت هدف از قیام امام حسین (ع) ، همان هدف نبی اکرم (ص) معرفی شده است . " وبذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة " [5] امام حسین (ع) جان خویش را فدا کرد تا بندگان را از جهالت و سرگردانی گمراهی نجات دهد . 📝 آیت الله جوادی آملی می نویسد : این کلمه " لیستنقذ عبادک " معنایش این است که همه کارهای حسین بن علی(ع) برای آن بود که هدف رسول گرامی (ص) عمل شود . یعنی اگاه کردن مردم به تکالیف ، سپس عمل کردن به ان " [6] 📝 در منابع (اربعین) بیشتر به دو رویداد اشاره دارد : 1⃣ روزمراجعت اسرای کربلا از شام به مدینه . 2⃣ روزی که جابر بن عبدالله انصاری به زیارت قبر امام حسین (ع) مشرف شد . اما در اینکه در این روز اسرای کربلا از شام به کربلا رسیده باشند ، تردیدی جدی وجود دارد . 📝 شیخ مفید در" مسار الشیعه " آورده است :" روز اربعین روزی است که اهل بیت امام حسین (ع) از شام به سوی مدینه مراجعت کردند و نیز روزی است که جابر بن عبد الله انصاری برای زیارت امام حسین (ع) وارد کربلا شد . "[7] 📝 شیخ طوسی در مصباح المتهجد [8] و ابن اعثم در الفتوح [9] نیز همین مطلب را ذکر کرده اند . 📝 میرزا حسین نوری می نویسد : از عبارت شیخ مفید استفاده میشود که روز اربعین روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند . نه انکه در آن روز به مدینه رسیدند . "[10] 📝 در این میان سید بن طاووس در" لهوف " اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا ذکر کرده است . ایشان می نویسد : " وقتی اسرای کربلا از شام به طرف عراق برگشتند ، به راهنمای کاروان گفتند : ما را به کربلا ببر . بنابراین آنها به محل شهادت امام حسین (ع) آمدند . 📝 سپس در آنجا به اقامه عزا و گریه و زاری پرداختند ... ."[11] ابن نما حلی نیز روز اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا و ملاقات آنها با جابر و عده ای از بنی هاشم ذکر کرده است . [12] بسیاری از بزرگان از جمله نوری، شهید مطهری، رسول جعفریان، مرحوم آیتی و ... این روایت سید بن طاووس را (که البته بدون ذکر سند است) نپذیرفته اند و به نقد آن پرداخته اند . 📝 میرزا حسین نوری ازجمله مهمترین کسانی است که پس از نقل قول سید بن طاووس به نقد آن پرداخته است .[13] 📝 منبع و ماخذ دیگری که در این باره به بحث و استلال پرداخته کتاب : " تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا (ع) " تالیف آیت الله قاضی طباطبایی است . وی برخلاف نظر علامه نوری ، معتقد است که اولین اربعین ، در 20 ماه صفر سال 61 هجری بوده است . و سعی دارد با رد دلائل علامه نوری این مطلب را به اثبات برساند . [14]باید به این نکته توجه داشت که قاضی طباطبایی کتاب لهوف را از معتبر ترین مقاتل می داند و در این خصوص بحث های زیادی مطرح کرده است . اما با توجه به اینکه علامه نوری از کتاب دیگر سید بن طاووس یعنی" اقبال " به نقد لهوف پرداخته، لذا قول و استدلال ایشان (علامه نوری ) در این باره صحیح تر به نظر می رسد . رسول جعفریان در این خصوص مینویسد :" شهید محراب مرحوم حاج سید محمد علی قاضی طباطبایی کتابی مفصل در باره اربعین نوشت ...هدف ایشان در این کتاب این بود که ثابت کند: آمدن اسرا از شام به کربلا در نخستین اربعین بعید نیست ... اما به نظر می رسد در اثبات نکته مورد نظر، با همه زحمتی که مولف محترم کشیده ، چندان موفق نبوده است ... . 👇👇👇
👆👆👆 📝 چرا که به فرض که طی این مسیر برای یک کاروان در زمان کوتاهی با آن همه زن و بچه ممکن باشد ، باید توجه داشت که اصل این خبر در منا بع تاریخی از قرن هفتم به آن سوی تجاوز نمی کند . علاوه بر این علمای بزرگ شیعه و سنی به آن اشاره نکرده اند . 📝 شیخ مفید در ارشاد ، ابو مخنف در مقتل الحسین ، بلاذری در انساب الاشراف ، دینوری در اخبار الطوال و ابن سعد در الطبقات الکبری اشاره ای به بازگشت اسرا به کربلا نکرده اند . بلکه برعکس تصریح کرده اند و نوشته اند روز اربعین روزی است که اهل بیت امام حسین (ع) وارد مدینه شده یا از شام خارج شده اند . [15] محمد ابراهیم آیتی [16] و شهید مطهری (ره) نیز آمدن اسرای کربلا را در روز اربعین به کربلا انکار کرده اند . 📝 شهید مطهری (ره) در این رابطه می نویسد : " آمدن اسرای کربلا در اربعین به کربلا جز در لهوف که آن هم نویسنده اش در کتابهای دیگرش آن را تکذیب کرده و لااقل تایید نکرده ، در هیچ کتاب دیگری چنین چیزی نیست و هیچ دلیل عقلی هم این را تایید نمیکند ." [17] 📝 شیخ عباس قمی هم داستان امدن اسرای کربلا را دراربعین از شام به کربلا ، بسیار بعید میداند . [18] ✅ جابر بن عبد الله انصاری و زیارت امام حسین (ع) در اربعین : 📝 اما در خصوص ورود جابر بن عبدالله انصاری درروز اربعین سال 61 هجری به کربلا ، به نظر می رسد بین منابع تاریخی چندان اختلا فی نباشد . 📝 شیخ طوسی می نویسد : " روز اربعین روز ی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا از مدینه برای زیارت قبر امام حسین (ع) به کربلا امد . و او اولین زائری بود که قبر شریف ان حضرت را زیار ت کرد . در این روز زیار ت امام حسین مستحب است وزیارت اربعین همین است . [19] 📝 مرحوم ایتی می نویسد : ظاهر عبارت شیخ طوسی ان است که جابر از مدینه به منظور زیارت حرکت کرده بود ودر روز بیستم ماه صفر وارد کربلا شد. نه انکه رسیدن اوبه کربلا (به طور تصادفی) بعد از چهل روز از شهادت امام (ع) روی داده باشد . و بعید نیست که همین گونه باشد . چرا که بعد ازرسیدن اهل بیت به کوفه ابن زیاد ، عبدالملک بن الحارث السلمی را از عراق به حجاز فرستاد، تاعمر وبن سعید بن عاص اموی ، والی مدینه را از شهادت امام و یاران وی اگاه سازد.عبدالملک بی درنگ به مدینه رفت وخبر شهادت امام را رسما به والی مدینه ابلاغ کرد . در این صورت ممکن است که جابر بن عبد الله انصاری با خبر یافتن از فاجعه شهادت امام و بنی هاشم، از مدینه حرکت کرده باشد . جابر در بیستم ماه صفر ،درست چهل روز بعد از شهادت امام وارد کربلا شد و سنت زیارت امام (در اربعین ) به دست او تاسیس گردید . [20] 📝 فردی که در این روز به همراه جابر در این روز به کربلا آمده "عطیه بن سعد عوفی کوفی " است . عطیه شخصیتی است که امام علی (ع) این نام را برای او برگزیده است . 📝 آیتی به نقل از طبری می نویسد : سعدبن جناده انصاری (پدر عطیه) در کوفه نزد علی (ع) آمد و گفت : ای امیر مومنان خدا به من پسری داده لطفا شما او را نام گذاری کنید. علی (ع ) فرمود :" هذا عطیه الله " این پسر عطیه خداست . حضرت با بیان این جمله در واقع او را نام گذاری کرد . [21] 📝 آیتی در معرفی عطیه مینویسد : " بسیار شده است که از روی نادانی و بی اطلا عی وی را غلا م جابر گفته اند . در حالی که او یکی از بزرگترین دانشمندان و مفسران اسلامی است . وی از بزرگان تابعین و از شاگردان عبدالله بن عباس می باشد . عطیه تفسیری در پنج مجلد بر قران مجید نوشته و از راویان حدیث محسوب میشود " [22] 📝 در کتاب " بشاره المصطفی " آمده است : عطیه عوفی می گوید : به همراه جابر بن عبد الله انصاری به منظور زیارت قبر امام حسین (ع) وارد کربلا شدیم . جابر نزدیک شریعه فرات رفت . غسل کرد و لباسهای نیکو پوشید ... سپس به طرف قبر مطهر حرکت کردیم . جابر هیچ قدمی را بر نمی داشت ، الا اینکه ذکر خدا می گفت ، تا به نزدیک قبر رسیدیم . سپس به من گفت: مرا به قبر برسان . [23] من دست او را روی قبر گذاشتم . جابر روی قبر افتاد و غش کرد . من مقداری آب روی صورتش پاشیدم . وقتی به هوش امد ، سه بار گفت : یا حسین . سپس گفت : ای حسین چرا جواب مرا نمی دهی ؟ بعد به خودش گفت : چگونه می توانی جواب دهی در حالی که رگهای گلوی تو را بریده اند و بین سر و بدنت جدایی افتاده است . شهادت می دهم که تو فرزند خاتم النبیین و سید المومنین ...و پنجمین فرد از اصحاب کسا ء هستی ... درود وسلام و رضوان الهی بر تو باد . 📝 سپس به اطراف قبر امام حسین (ع) حرکت کرد و گفت : السلام علیکم ایتها الارواح التی حلت بفناء الحسین ... اشهد انکم اقمتم الصلاة و اتیتم الزکاة و امرتم بالمعروف و نهیتم عن المنکر ... ."[24] 👇👇👇
👆👆👆 📝 به نظر می رسد روز اربعین روزی است که اهل بیت امام حسین (ع) از شام به قصد مدینه حرکت کرده اند .به جز " لهوف " [25] که جریان ورود اهل بیت امام حسین را در این روز به کربلا نقل کرده والبته در کتابهای دیگرش هم ان را تایید نکرده است ، در منابع دست اول مطلبی در خصوص ورود اسرای کربلا در روز ار بعین به کربلا وجود ندارد .  ☄[1]" و واعدنا موسی اربعین لیله " قران کریم، سوره بقره، آیه 15 ☄[2] مقاله "اربعین حسینی"برگرفته از سخنرانی آیت الله جوادی آملی ،نشریه انتخاب 1/2/81 ☄[3] محمد بن محمد بن نعمان؛ (شیخ مفید )المزار ،قم، مدرسه الامام االهادی ،چاپ اول ،ص53 ☄[4] طوسی، محمد بن حسن؛مصباح المتهجد ،بیروت موسسه الفقه الشیعه ،1411ص 788 ☄[5] همان ☄[6] آیت الله جوادی آملی، پیشین ☄[7] محمد بن محمد بن نعمان؛ (شیخ مفید ) مسار الشیعه ،بیروت ،دار المفید ،1414 چاپ دوم ص46 ☄[8] طوسی، محمد بن حسن؛پیشین ص787 ☄[9] ابن اعثم کوفی ،احمد ؛ الفتوح ترجمه محمد بن احمد مستوفی هروی تهران ،انتشارات آموزش و انقلاب اسلامی ،1372 ص 916 ☄[10] النوری ، میرزا حسین ؛لولؤ والمرجان ،تهران فراهانی 1364 ص154 ☄[11] حسنی ،سید بن طاووس ؛اللهوف فی قتلی الطفوف ،بی جا مهر ،1417 ص114 ☄[12] حلی ،ابن نما ؛ مثیر الاحزان، نجف ، مطبعه الحیدریه 1369 ص86 ☄[13] النوری ، میرزا حسین ؛پیشین ،ص152 ☄[14] قاضی طبا طبا یی ،ایت الله سید محمد علی ،تحقیقی درباره اول اربعین حضرت سید الشهدا (ع) ،قم 1368 ☄[15] جعفریان رسول ؛تاملی در نهضت عاشورا ،قم ،نشر مورخ 1386ش چاپ هشتم ص 216 -217 ☄[16] آیتی، محمد ابراهیم ؛ برسی تاریخ عاشورا ،تهران ،صدوق ،1372 ه ش ،چاپ هشتم ص139 ☄[17] مطهری، مرتضی ؛حماسه حسینی ،تهران، صدرا ،1373 ،چاپ 21 ج1 ص 30 ☄[18] قمی، شیخ عباس؛ منتهی الامال، بی جا، مطبو عاتی حسینی 1370 ج1ص525 ☄[19] طو سی، محمدبن حسن؛ پیشین ص231-230 ☄[20] آیتی، محمد ابراهیم ؛پیشین ،ص230-231 ☄[21] همان ص 231 -232 ☄[22] همان ص 231-232 ☄[23] برخی نقل کرده اند که جابر در این زمان تقریبا نابینا بوده است . ☄[24] طبری ،محمد بن علی ؛بشاره المصطفی ،قم موسسه النشر الاسلامی ،1420 ،چاپ اول ص126 ☄[25] به این نکته نیز باید توجه داشت که لهوف از منابع دست اول نیست این کتاب در قرن هفتم هجری نوشته شده است 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
✅ حق مهمان بر مهماندار 🌧 افرادی که برای زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) به کربلا می‌روند و برای مصائب ایشان اشک می‌ریزند در پاداش عظیمی که برای شهدای کربلا در نظر گرفته شده شریک هستند . این حقیقت را جابر بن عبدالله انصاری از رسول خاتم (صلی الله علیه و آله) نقل کرده است . 🌧 عطیه عوفی نقل می‌کند که با جابر براى زيارت حضرت سيّدالشهدا (علیه السلام) به كربلا آمديم . جابر غسل كرد و بر خود عطر زد . از آن‌جایی که جابر نابینا بود ، دستش را گرفتم و بر قبر مطهّر حضرت سيّدالشهدا (علیه السلام) گذاشتم . ناگهان بیهوش شد و به زمین افتاد . بر صورت ایشان آب ریختم تا به هوش بیاید. بعد از آنکه به‌هوش آمد با سوز دل سخنانى جگرسوز به محضر حضرت امام حسين (علیه السلام) عرضه داشت ؛ سپس به شهداى گرانقدر كربلا سلام كرد و در پايان گفت : « ما نيز در مجادله ، مقاتله و يارى ذرّية خاتم پيامبران (صلی الله علیه و آله) و شهادت در محضر او شريك بوديم». 🌧 عطيّه که از کلام جابر شگفت زده شده بود پرسید : « ما رنجى نبرديم و شمشيرى نزديم ، سرهاى اين گروه از بدن جدا و همسران‌شان بيوه ، و فرزندان‌شان يتيم شدند ، چگونه در اجر با ايشان شريك هستیم ؟» جابر در پاسخ گفت : « عطيّه ! من خود از رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله) شنيدم كه فرمود : هر كس عمل قومى را دوست دارد ، در ثواب آن عمل با آنان شريك است ». سپس گفت : « اى عطيّه ! رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود : نيّت من و اصحابم بر همان نيّت حسين (علیه السلام) و اصحاب اوست . 🌧 از این حکایت مهم و معتبر می‌توان دو نتیجه مهم گرفت ؛ آنکه نيّت خير دارای ارزش فراوانی است و می‌تواند انسان را به كاروان نور متصل سازد . آنکه نيّت و عمل امام‌حسين (علیه السلام) و يارانش از چه عظمتى برخوردار است كه رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله) براى شركت در ثواب شهداى كربلا نیّت خود را همانند نیت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) و یاران‌شان می‌داند . از کتاب آئین اشک و عزا در سوگ سیدالشهدا (علیه السلام) حضرت استاد حسین انصاریان 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
🚨 وقایع اربعین حسینی از منظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی ✅ بیستم صفر ؛ روز اربعین حسینی ✨ بيستم ماه صفر روز اربعين امام حسين عليه السلام است. 🔸با توجه به آنكه امام حسين در عصر عاشورا به شهادت رسيد، بايد ابتداى اربعين را از روز يازدهم حساب كرد ولذا بيستم صفر، اربعين آن حضرت است. 🔹معمول شيعه آن است كه عزادارى امام حسين عليه السلام را تا اربعين ادامه مى دهد، و در پايان ماه صفر نيز وفاتهاى متعدّدى است؛ به خاطر اين جهات مختلف، كلّ دو ماه محرّم و صفر در عرف پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام به عنوان دو ماه سوگوارى معروف شده است. 🔸علاوه بر اين، در بعضى روايات نيز آمده كه بعد از واقعه كربلا تا چهل روز آثار عزاى آن حضرت در طبيعت نيز بوده است. ✅ جابربن عبدالله انصاری؛ اولین زائر اربعین حسینی 🔹از شيخ مفيد است كه مى نويسد: «روز بيستم صفر روزى است كه جابر بن عبداللَّه انصارى به كربلا براى زيارت قبر امام حسين عليه السلام آمد و او نخستين كسى است كه قبر آن حضرت را زيارت كرد». 🔸بنابر نقل جمعى از بزرگان مانند شيخ مفيد، شيخ طوسى و كفعمى، جابر بن عبداللَّه انصارى در اين روز براى زيارت امام حسين عليه السلام به كربلا آمد 🔹مرحوم «علّامه مجلسى» از «سيّد بن طاووس» نقل مى كند كه يكى از دوستان جابر بن عبدالله به نام عطا (عطيّه) مى گويد: روز بيستم ماه صفر با جابر بن عبداللَّه انصارى بودم، وقتى به «كربلا» رسيديم در آب فرات غسل كرد و پيراهن پاك و تميزى كه با خود داشت پوشيد و به من گفت: آيا از بوى خوش چيزى به همراه دارى؟ گفتم: آرى! قدرى از آن بر سر و بدن پاشيد و پا برهنه روانه شد، تا به مزار حضرت رسيد، نزد سر مبارك امام حسين عليه السلام ايستاد و سه مرتبه اللَّه اكبر گفت و افتاد و بى هوش شد.وقتى به هوش آمد شنيدم كه گفت «السَّلامُ عَلَيْكُمْ يا آلَ اللَّه ...» 🔸هم چنین در داستان «جابر بن عبد اللّه انصارى» كه روز اربعين شهادت امام حسين (علیه السلام) به زيارت قبر مباركش آمد و غوغايى در آن جا بر پا كرد مى خوانيم كه او ضمن زيارتنامه پر سوز و پر محتوايش در برابر قبر امام حسين و يارانش، خطاب به قبر ياران كرده و مى گويد: من گواهى مى دهم شما نماز را بر پا داشتيد و زكات را ادا كرديد و امر به معروف و نهى از منكر نموديد با اهل الحاد پيكار كرديد و خدا را تا آخرين نفس پرستش كرديد، سپس افزود: «و الّذى بعث محمّدا بالحقّ لقد شاركناكم فيما دخلتم فيه، سوگند به خدايى كه محمّد را به حق مبعوث ساخته ما با شما در آنچه از نعمتها و پاداش الهى وارد شديد شريك و سهيم هستيم». 🔹اين سخن چنان بود كه حتّى دوست با معرفت «جابر»، «عطيّه» را در شگفتى فرو برد تا آن جا كه زبان به اعتراض گشود و گفت: اى جابر ما چه كرده ايم كه باآنها شريك باشيم، نه از درّه اى پايين رفتيم و نه از كوهى بر آمديم و نه شمشير زديم در حالى كه ياران حسين (علیه السلام) ميان سرها و بدنهايشان جدايى افتاد و فرزندانشان يتيم و همسرانشان بيوه شدند! جابر، با استناد به حديثى از پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) اصلی را به «عطيّه» يادآور شد و گفت: من از حبيب خدا رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: «من احبّ قوما حشر معهم و من احبّ عمل قوم اشرك في عملهم، كسى كه قومى را دوست دارد با آنها محشور مى شود و كسى كه عمل قومى را دوست دارد در عملشان شريك است». ✅ بازگشت کاروان اهل بیت امام حسین(علیه السلام) از شام به کربلا 🔸مطابق نقل سيد بن طاووس كاروان اهل بيت عليهم السلام در كربلا با جابر و يارانش ملاقات كردند و با گريه و ناله و زارى به استقبال يكديگر شتافتند و چند روزى را در كربلا به اقامه عزا پرداختند. 🔹کاروانی كه چهل روز پيش، پرپر شدن عزيزان خود رامشاهده كردند و با چشمان خود غربت پدران و برادران و عموها و عموزادگان خود را ديدند. اینک بار ديگر به كربلا آمدند،اينان به مكانى قدم گذاشته اند كه با کاروانی که خاطرات تلخ و كوهى از اندوه و غم آنجا را ترك گفتند. 🔸لذا كاروان اهل بیت(علیهم السلام) قبل از رفتن به مدينه بار ديگر به كربلا رفتند و با قبور شهدا تجديد ديدار نمايند. ✅ اربعین؛ روز الحاق سرهای شهدا به بدن ها 🔹در بيستم صفر سر مطهّر امام حسين عليه السلام به پيكرش بازگردانده شد و همراه آن به خاك سپرده شد. 🔸علّامه مجلسى در زادالمعاد مى نويسد: «مشهور آن است كه سبب تأكيد زيارت آن حضرت در اين روز، آن است كه امام زين العابدين عليه السلام با ساير اهل بيت در اين روز بعد از مراجعت از شام به كربلاى معلّى وارد شدند و سرهاى مطهّر شهداء را به بدن هاى ايشان ملحق كردند». 👇 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🚨 وقایع اربعین حسینی از منظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی ✨ شیخ صدوق (متوفاى 381 ق) مى نويسد: «امام سجاد عليه السلام با اهل بيت عليهم السلام به همراه سرهاى مبارك شهيدان (از دمشق) خارج شدند و سرهاى مقدس را به كربلا باز گردانند و (به خاك سپردند)». 🔹فتّال نيشابورى (متوفاى 508 ق) نيز مى نويسد: «خَرَجَ عَليُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليه السلام بِالنِّسْوَةِ، وَرَدَّ رَأْسَ الْحُسَيْنِ إلى كَرْبَلاءَ؛ امام على بن الحسين عليه السلام همراه با زنان، سر امام حسين عليه السلام را به كربلا بازگرداند». 🔸ابن شهر آشوب (متوفاى 588 ق) نيز در مناقب، اعاده سر مطهر امام حسين عليه السلام را به بدنش ذكر كرده است. 🔹عالم بزرگ اهل سنّت سبط بن جوزى (متوفاى 654 ق) نيز مى نويسد:«أَلْأَشْهَرُ أَنَّهُ رُدَّ إلى كَرْبِلاءَ فَدُفِنَ مَعَ الْجَسَدِ؛ قول مشهورتر آن است كه سر مبارك آن حضرت به كربلا آورده شد و در كنار پيكر مطهرش دفن گرديد». 🔸علّامه مجلسى نيز مى نويسد: «مشهور ميان علماى اماميه آن است كه سر مبارك آن حضرت كنار پيكر شريفش به خاك سپرده شد و اين كار توسط امام على بن الحسين عليه السلام انجام گرفت». 🔹شبلنجى عالم بزرگ اهل سنت نيز مى نويسد: «اماميه معتقد است بعد از چهل روز از شهادت امام حسين عليه السلام سر مطهر آن حضرت به بدنش در كربلا ملحق شد». ✅ سخنی در باب زمان ورود کاروان حسینی به کربلا با استناد به یک واقعۀ تاریخی 🔸با توجّه به اين نكته كه سرهاى شهدا به كربلا بازگردانده شد و آن هم توسط امام سجّاد عليه السلام صورت گرفت و در كنار بدن هاى مطهّر به خاك سپرده شد و از سوى ديگر نقل نشده است كه آن حضرت پس از ورود به مدينه، سرها را به كربلا آورده باشد و يا كاروان را به مدينه فرستاده و خود به تنهايى به كربلا آمده باشد؛ مى توان از آن استفاده كرد كه امام سجّاد عليه السلام همراه خواهران و عمه ها و ديگر بازماندگان حادثه عاشورا به كربلا آمده است و ضمن دفن سرهاى شهيدان، بار ديگر با شهداى كربلا تجديد خاطره نمودند؛ هرچند در پاره اى از اين نقل ها نيامده است كه آن روز، بيستم صفر و يا با روز ورود جابر بن عبداللَّه همراه بوده است، امّا در پاره اى ديگر از نقل ها به آن تصريح شده است مانند سخن ابوريحان بيرونى (متوفاى 440 ق) که مى نويسد: «در بيستم ماه صفر بعد از خروج اهل بيت از شام، سرهاى مبارك شهدا به كربلا آورده شد و كنار بدن ها دفن گرديد» 🔹هم چنین آنها كه انتقال سرها را به كربلا آورده اند، نيز تاريخ ديگرى ذكر نكرده اند؛ لذا با توجه به سخن كسانى كه معتقدند ورود اهل بيت عليهم السلام به كربلا در بيستم صفر بوده، مى توان نتيجه گرفت كه الحاق سرها توسط امام سجاد عليه السلام همراه ديگر اعضاى كاروان در همان روز اتفاق افتاده است. 📝 دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ ارتباط در دوران نامزدی 📝 سؤال : ارتباط تلفنی و صحبت کردن دختر و پسری که در دوران نامزدی هستند ، به منظور آشنایی بیشتر برای تصمیم گیری ازدواج ، با اطلاع خانواده چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : تا زماني كه عقد به صورت صحيح شرعى خوانده نشده است ، نامحرم هستند ، بنابر این در صورتی که بدون قصد لذت و با اطمینان به عدم وقوع در مفسده باشد ، اشکال ندارد و الا جایز نیست .
﷽؛ " پیاده روی اربعین یعنی حرکت به طرف همه‌ ارزش‌ها "
﷽؛ ✅ نماز در اماکن تخییر 🌧 آیا می دانید .... که نمازش شکسته است ، در می تواند نماز را تمام بخواند : شهر ، شهر ، و ؛ هر چند نماز چهار رکعتی نسبت به نماز شکسته فضیلت بیشتری دارد ، ولی احتیاط مستحب است نماز را بخواند .
﷽؛ ✅ محدوده تخییر در حائر حسینی 🌧 آیا می دانید .... " حکم تخییر نماز شکسته یا کامل برای مسافر در حائر حسینی ، (علیه السلام) اختصاص به تحت القبّه (زیرگنبد) و جایی که نزد قبر امام حسین علیه السلام صدق می کند (هر چند با فاصله دو، سه متر) دارد و بنا بر احتیاط واجب مسافر باید در رواقها و صحن مطهر نمازش را شکسته بخواند ".
﷽؛ 🌧 اوّلین کسی است که برای علیه‌السلام بساط پهن نمود ؛ تاریخچه‌ی عزای امام حسین علیه‌السلام از خود خدا شروع شده ؛ خدای تعالی بساط عزای امام حسین علیه‌السلام را در آسمان‌ها و در آفاق و در عوالم وجود بر‌پا نمود و بساط عزای علیه‌السلام فقط در این حسینیّه‌ها و در این شهر‌ها نیست . 🌧 از اینجا یک مطلب مهم و یک امر عظیم ثابت می‌شود و آن امر عبارت از این است که : روی حساب منطقی و استدلالی، از آنجا که حسین بن علی علیهماالسلام هر‌چه بوده، یکسره برای فانی کرده است ، خدای تعالی هم عالَم را برای احیای اثر او استخدام کرده و از اینجا ثابت می‌شود که اثر قیام امام حسین علیه‌السلام چیست . 📚 مصباح الهدی ، ج۲ ، آیت الله العظمی وحید خراسانی .