✅ اربعین حسینی و اسرای کربلا
📝 بیستم ماه صفر ، چهل روز پس از شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت ، در تاریخ به "اربعین" حسینی مشهور شده است .
📝 اربعین واژه ای است عربی که در متون دینی ما زیاد به آن توجه شده است . به گونه ای که این کلمه از قداست خاصی برخوردار است . حضرت آیت الله جوادی آملی قائل است :
در رقم اربعین خصوصیتی وجود دارد که در سایر ارقام آن خصوصیت وجود ندارد . غالب انبیا در سن چهل سالگی به مقام رسالت رسیده اند . مدت مناجات حضرت موسی (ع) در کوه طور چهل شب بود . [1]
📝 گفته اند در نماز شب 40 مومن را دعا کنید ... برای حسین بن علی (ع) آسمان و زمین چهل روز گریستند . [2]
📝 در برخی از روایات به بزرگداشت این روز اشاره شده است . در حدیثی از امام حسن عسکری (ع) زیارت اربعین به عنوان یکی از نشانه های مومن شمرده شده است .
📝 در این حدیث آن حضرت می فرماید :
علایم مومن پنج چیز است :
1⃣ پنجاه و یک رکعت نماز در هر شبانه روز (17 رکعت واجب ، بقیه مستحب )
2⃣ انگشتر به دست راست کردن
3⃣ پیشانی به خاک مالیدن
4⃣ بلند گفتن" بسم الله الرحمن الرحیم" در نماز
5⃣ زیارت اربعین .[3]
📝 در این زیارت که متن آن را شیخ طوسی به نقل از امام صادق (ع) آورده است ، [4] جملات بسیار ارزنده ای آمده است . در بخشی از این زیارت هدف از قیام امام حسین (ع) ، همان هدف نبی اکرم (ص) معرفی شده است .
" وبذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة " [5]
امام حسین (ع) جان خویش را فدا کرد تا بندگان را از جهالت و سرگردانی گمراهی نجات دهد .
📝 آیت الله جوادی آملی می نویسد :
این کلمه " لیستنقذ عبادک " معنایش این است که همه کارهای حسین بن علی(ع) برای آن بود که هدف رسول گرامی (ص) عمل شود . یعنی اگاه کردن مردم به تکالیف ، سپس عمل کردن به ان " [6]
📝 در منابع (اربعین) بیشتر به دو رویداد اشاره دارد :
1⃣ روزمراجعت اسرای کربلا از شام به مدینه .
2⃣ روزی که جابر بن عبدالله انصاری به زیارت قبر امام حسین (ع) مشرف شد .
اما در اینکه در این روز اسرای کربلا از شام به کربلا رسیده باشند ، تردیدی جدی وجود دارد .
📝 شیخ مفید در" مسار الشیعه " آورده است :" روز اربعین روزی است که اهل بیت امام حسین (ع) از شام به سوی مدینه مراجعت کردند و نیز روزی است که جابر بن عبد الله انصاری برای زیارت امام حسین (ع) وارد کربلا شد . "[7]
📝 شیخ طوسی در مصباح المتهجد [8] و ابن اعثم در الفتوح [9] نیز همین مطلب را ذکر کرده اند .
📝 میرزا حسین نوری می نویسد :
از عبارت شیخ مفید استفاده میشود که روز اربعین روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند . نه انکه در آن روز به مدینه رسیدند . "[10]
📝 در این میان سید بن طاووس در" لهوف " اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا ذکر کرده است . ایشان می نویسد :
" وقتی اسرای کربلا از شام به طرف عراق برگشتند ، به راهنمای کاروان گفتند : ما را به کربلا ببر . بنابراین آنها به محل شهادت امام حسین (ع) آمدند .
📝 سپس در آنجا به اقامه عزا و گریه و زاری پرداختند ... ."[11] ابن نما حلی نیز روز اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا و ملاقات آنها با جابر و عده ای از بنی هاشم ذکر کرده است . [12] بسیاری از بزرگان از جمله نوری، شهید مطهری، رسول جعفریان، مرحوم آیتی و ... این روایت سید بن طاووس را (که البته بدون ذکر سند است) نپذیرفته اند و به نقد آن پرداخته اند .
📝 میرزا حسین نوری ازجمله مهمترین کسانی است که پس از نقل قول سید بن طاووس به نقد آن پرداخته است .[13]
📝 منبع و ماخذ دیگری که در این باره به بحث و استلال پرداخته کتاب : " تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا (ع) " تالیف آیت الله قاضی طباطبایی است . وی برخلاف نظر علامه نوری ، معتقد است که اولین اربعین ، در 20 ماه صفر سال 61 هجری بوده است . و سعی دارد با رد دلائل علامه نوری این مطلب را به اثبات برساند . [14]باید به این نکته توجه داشت که قاضی طباطبایی کتاب لهوف را از معتبر ترین مقاتل می داند و در این خصوص بحث های زیادی مطرح کرده است . اما با توجه به اینکه علامه نوری از کتاب دیگر سید بن طاووس یعنی" اقبال " به نقد لهوف پرداخته، لذا قول و استدلال ایشان (علامه نوری ) در این باره صحیح تر به نظر می رسد . رسول جعفریان در این خصوص مینویسد :" شهید محراب مرحوم حاج سید محمد علی قاضی طباطبایی کتابی مفصل در باره اربعین نوشت ...هدف ایشان در این کتاب این بود که ثابت کند: آمدن اسرا از شام به کربلا در نخستین اربعین بعید نیست ... اما به نظر می رسد در اثبات نکته مورد نظر، با همه زحمتی که مولف محترم کشیده ، چندان موفق نبوده است ... .
#پایان_قسمت_اول
#ادامه_دارد
👇👇👇
👆👆👆
📝 چرا که به فرض که طی این مسیر برای یک کاروان در زمان کوتاهی با آن همه زن و بچه ممکن باشد ، باید توجه داشت که اصل این خبر در منا بع تاریخی از قرن هفتم به آن سوی تجاوز نمی کند . علاوه بر این علمای بزرگ شیعه و سنی به آن اشاره نکرده اند .
📝 شیخ مفید در ارشاد ، ابو مخنف در مقتل الحسین ، بلاذری در انساب الاشراف ، دینوری در اخبار الطوال و ابن سعد در الطبقات الکبری اشاره ای به بازگشت اسرا به کربلا نکرده اند . بلکه برعکس تصریح کرده اند و نوشته اند روز اربعین روزی است که اهل بیت امام حسین (ع) وارد مدینه شده یا از شام خارج شده اند . [15] محمد ابراهیم آیتی [16] و شهید مطهری (ره) نیز آمدن اسرای کربلا را در روز اربعین به کربلا انکار کرده اند .
📝 شهید مطهری (ره) در این رابطه می نویسد :
" آمدن اسرای کربلا در اربعین به کربلا جز در لهوف که آن هم نویسنده اش در کتابهای دیگرش آن را تکذیب کرده و لااقل تایید نکرده ، در هیچ کتاب دیگری چنین چیزی نیست و هیچ دلیل عقلی هم این را تایید نمیکند ." [17]
📝 شیخ عباس قمی هم داستان امدن اسرای کربلا را دراربعین از شام به کربلا ، بسیار بعید میداند . [18]
✅ جابر بن عبد الله انصاری و زیارت امام حسین (ع) در اربعین :
📝 اما در خصوص ورود جابر بن عبدالله انصاری درروز اربعین سال 61 هجری به کربلا ، به نظر می رسد بین منابع تاریخی چندان اختلا فی نباشد .
📝 شیخ طوسی می نویسد :
" روز اربعین روز ی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا از مدینه برای زیارت قبر امام حسین (ع) به کربلا امد . و او اولین زائری بود که قبر شریف ان حضرت را زیار ت کرد . در این روز زیار ت امام حسین مستحب است وزیارت اربعین همین است . [19]
📝 مرحوم ایتی می نویسد :
ظاهر عبارت شیخ طوسی ان است که جابر از مدینه به منظور زیارت حرکت کرده بود ودر روز بیستم ماه صفر وارد کربلا شد. نه انکه رسیدن اوبه کربلا (به طور تصادفی) بعد از چهل روز از شهادت امام (ع) روی داده باشد . و بعید نیست که همین گونه باشد . چرا که بعد ازرسیدن اهل بیت به کوفه ابن زیاد ، عبدالملک بن الحارث السلمی را از عراق به حجاز فرستاد، تاعمر وبن سعید بن عاص اموی ، والی مدینه را از شهادت امام و یاران وی اگاه سازد.عبدالملک بی درنگ به مدینه رفت وخبر شهادت امام را رسما به والی مدینه ابلاغ کرد . در این صورت ممکن است که جابر بن عبد الله انصاری با خبر یافتن از فاجعه شهادت امام و بنی هاشم، از مدینه حرکت کرده باشد . جابر در بیستم ماه صفر ،درست چهل روز بعد از شهادت امام وارد کربلا شد و سنت زیارت امام (در اربعین ) به دست او تاسیس گردید . [20]
📝 فردی که در این روز به همراه جابر در این روز به کربلا آمده "عطیه بن سعد عوفی کوفی " است . عطیه شخصیتی است که امام علی (ع) این نام را برای او برگزیده است .
📝 آیتی به نقل از طبری می نویسد :
سعدبن جناده انصاری (پدر عطیه) در کوفه نزد علی (ع) آمد و گفت :
ای امیر مومنان خدا به من پسری داده لطفا شما او را نام گذاری کنید. علی (ع ) فرمود :" هذا عطیه الله " این پسر عطیه خداست . حضرت با بیان این جمله در واقع او را نام گذاری کرد . [21]
📝 آیتی در معرفی عطیه مینویسد :
" بسیار شده است که از روی نادانی و بی اطلا عی وی را غلا م جابر گفته اند . در حالی که او یکی از بزرگترین دانشمندان و مفسران اسلامی است . وی از بزرگان تابعین و از شاگردان عبدالله بن عباس می باشد . عطیه تفسیری در پنج مجلد بر قران مجید نوشته و از راویان حدیث محسوب میشود " [22]
📝 در کتاب " بشاره المصطفی " آمده است :
عطیه عوفی می گوید :
به همراه جابر بن عبد الله انصاری به منظور زیارت قبر امام حسین (ع) وارد کربلا شدیم . جابر نزدیک شریعه فرات رفت . غسل کرد و لباسهای نیکو پوشید ... سپس به طرف قبر مطهر حرکت کردیم . جابر هیچ قدمی را بر نمی داشت ، الا اینکه ذکر خدا می گفت ، تا به نزدیک قبر رسیدیم . سپس به من گفت: مرا به قبر برسان . [23] من دست او را روی قبر گذاشتم . جابر روی قبر افتاد و غش کرد . من مقداری آب روی صورتش پاشیدم . وقتی به هوش امد ، سه بار گفت : یا حسین . سپس گفت : ای حسین چرا جواب مرا نمی دهی ؟ بعد به خودش گفت : چگونه می توانی جواب دهی در حالی که رگهای گلوی تو را بریده اند و بین سر و بدنت جدایی افتاده است . شهادت می دهم که تو فرزند خاتم النبیین و سید المومنین ...و پنجمین فرد از اصحاب کسا ء هستی ... درود وسلام و رضوان الهی بر تو باد .
📝 سپس به اطراف قبر امام حسین (ع) حرکت کرد و گفت : السلام علیکم ایتها الارواح التی حلت بفناء الحسین ... اشهد انکم اقمتم الصلاة و اتیتم الزکاة و امرتم بالمعروف و نهیتم عن المنکر ... ."[24]
#پایان_قسمت_دوم
#ادامه_دارد
👇👇👇
👆👆👆
#سخن_پایانی
📝 به نظر می رسد روز اربعین روزی است که اهل بیت امام حسین (ع) از شام به قصد مدینه حرکت کرده اند .به جز " لهوف " [25] که جریان ورود اهل بیت امام حسین را در این روز به کربلا نقل کرده والبته در کتابهای دیگرش هم ان را تایید نکرده است ، در منابع دست اول مطلبی در خصوص ورود اسرای کربلا در روز ار بعین به کربلا وجود ندارد .
#پےنوشت
☄[1]" و واعدنا موسی اربعین لیله " قران کریم، سوره بقره، آیه 15
☄[2] مقاله "اربعین حسینی"برگرفته از سخنرانی آیت الله جوادی آملی ،نشریه انتخاب 1/2/81
☄[3] محمد بن محمد بن نعمان؛ (شیخ مفید )المزار ،قم، مدرسه الامام االهادی ،چاپ اول ،ص53
☄[4] طوسی، محمد بن حسن؛مصباح المتهجد ،بیروت موسسه الفقه الشیعه ،1411ص 788
☄[5] همان
☄[6] آیت الله جوادی آملی، پیشین
☄[7] محمد بن محمد بن نعمان؛ (شیخ مفید ) مسار الشیعه ،بیروت ،دار المفید ،1414 چاپ دوم ص46
☄[8] طوسی، محمد بن حسن؛پیشین ص787
☄[9] ابن اعثم کوفی ،احمد ؛ الفتوح ترجمه محمد بن احمد مستوفی هروی تهران ،انتشارات آموزش و انقلاب اسلامی ،1372 ص 916
☄[10] النوری ، میرزا حسین ؛لولؤ والمرجان ،تهران فراهانی 1364 ص154
☄[11] حسنی ،سید بن طاووس ؛اللهوف فی قتلی الطفوف ،بی جا مهر ،1417 ص114
☄[12] حلی ،ابن نما ؛ مثیر الاحزان، نجف ، مطبعه الحیدریه 1369 ص86
☄[13] النوری ، میرزا حسین ؛پیشین ،ص152
☄[14] قاضی طبا طبا یی ،ایت الله سید محمد علی ،تحقیقی درباره اول اربعین حضرت سید الشهدا (ع) ،قم 1368
☄[15] جعفریان رسول ؛تاملی در نهضت عاشورا ،قم ،نشر مورخ 1386ش چاپ هشتم ص 216 -217
☄[16] آیتی، محمد ابراهیم ؛ برسی تاریخ عاشورا ،تهران ،صدوق ،1372 ه ش ،چاپ هشتم ص139
☄[17] مطهری، مرتضی ؛حماسه حسینی ،تهران، صدرا ،1373 ،چاپ 21 ج1 ص 30
☄[18] قمی، شیخ عباس؛ منتهی الامال، بی جا، مطبو عاتی حسینی 1370 ج1ص525
☄[19] طو سی، محمدبن حسن؛ پیشین ص231-230
☄[20] آیتی، محمد ابراهیم ؛پیشین ،ص230-231
☄[21] همان ص 231 -232
☄[22] همان ص 231-232
☄[23] برخی نقل کرده اند که جابر در این زمان تقریبا نابینا بوده است .
☄[24] طبری ،محمد بن علی ؛بشاره المصطفی ،قم موسسه النشر الاسلامی ،1420 ،چاپ اول ص126
☄[25] به این نکته نیز باید توجه داشت که لهوف از منابع دست اول نیست این کتاب در قرن هفتم هجری نوشته شده است
#پایان
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
#حکایت
✅ حق مهمان بر مهماندار
🌧 افرادی که برای زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) به کربلا میروند و برای مصائب ایشان اشک میریزند در پاداش عظیمی که برای شهدای کربلا در نظر گرفته شده شریک هستند . این حقیقت را جابر بن عبدالله انصاری از رسول خاتم (صلی الله علیه و آله) نقل کرده است .
🌧 عطیه عوفی نقل میکند که با جابر براى زيارت حضرت سيّدالشهدا (علیه السلام) به كربلا آمديم . جابر غسل كرد و بر خود عطر زد . از آنجایی که جابر نابینا بود ، دستش را گرفتم و بر قبر مطهّر حضرت سيّدالشهدا (علیه السلام) گذاشتم . ناگهان بیهوش شد و به زمین افتاد . بر صورت ایشان آب ریختم تا به هوش بیاید. بعد از آنکه بههوش آمد با سوز دل سخنانى جگرسوز به محضر حضرت امام حسين (علیه السلام) عرضه داشت ؛ سپس به شهداى گرانقدر كربلا سلام كرد و در پايان گفت :
« ما نيز در مجادله ، مقاتله و يارى ذرّية خاتم پيامبران (صلی الله علیه و آله) و شهادت در محضر او شريك بوديم».
🌧 عطيّه که از کلام جابر شگفت زده شده بود پرسید :
« ما رنجى نبرديم و شمشيرى نزديم ، سرهاى اين گروه از بدن جدا و همسرانشان بيوه ، و فرزندانشان يتيم شدند ، چگونه در اجر با ايشان شريك هستیم ؟»
جابر در پاسخ گفت :
« عطيّه ! من خود از رسولخدا (صلی الله علیه و آله) شنيدم كه فرمود :
هر كس عمل قومى را دوست دارد ، در ثواب آن عمل با آنان شريك است ».
سپس گفت :
« اى عطيّه ! رسولخدا (صلی الله علیه و آله) فرمود :
نيّت من و اصحابم بر همان نيّت حسين (علیه السلام) و اصحاب اوست .
🌧 از این حکایت مهم و معتبر میتوان دو نتیجه مهم گرفت ؛
#اول آنکه نيّت خير دارای ارزش فراوانی است و میتواند انسان را به كاروان نور متصل سازد .
#دوم آنکه نيّت و عمل امامحسين (علیه السلام) و يارانش از چه عظمتى برخوردار است كه رسولخدا (صلی الله علیه و آله) براى شركت در ثواب شهداى كربلا نیّت خود را همانند نیت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) و یارانشان میداند .
#برگرفته از کتاب آئین اشک و عزا در سوگ سیدالشهدا (علیه السلام) #نوشته حضرت استاد حسین انصاریان
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
🚨 وقایع اربعین حسینی از منظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی
#قسمت_اول
✅ بیستم صفر ؛ روز اربعین حسینی
✨ بيستم ماه صفر روز اربعين امام حسين عليه السلام است.
🔸با توجه به آنكه امام حسين در عصر عاشورا به شهادت رسيد، بايد ابتداى اربعين را از روز يازدهم حساب كرد ولذا بيستم صفر، اربعين آن حضرت است.
🔹معمول شيعه آن است كه عزادارى امام حسين عليه السلام را تا اربعين ادامه مى دهد، و در پايان ماه صفر نيز وفاتهاى متعدّدى است؛ به خاطر اين جهات مختلف، كلّ دو ماه محرّم و صفر در عرف پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام به عنوان دو ماه سوگوارى معروف شده است.
🔸علاوه بر اين، در بعضى روايات نيز آمده كه بعد از واقعه كربلا تا چهل روز آثار عزاى آن حضرت در طبيعت نيز بوده است.
✅ جابربن عبدالله انصاری؛ اولین زائر اربعین حسینی
🔹از شيخ مفيد است كه مى نويسد:
«روز بيستم صفر روزى است كه جابر بن عبداللَّه انصارى به كربلا براى زيارت قبر امام حسين عليه السلام آمد و او نخستين كسى است كه قبر آن حضرت را زيارت كرد».
🔸بنابر نقل جمعى از بزرگان مانند شيخ مفيد، شيخ طوسى و كفعمى، جابر بن عبداللَّه انصارى در اين روز براى زيارت امام حسين عليه السلام به كربلا آمد
🔹مرحوم «علّامه مجلسى» از «سيّد بن طاووس» نقل مى كند كه يكى از دوستان جابر بن عبدالله به نام عطا (عطيّه) مى گويد: روز بيستم ماه صفر با جابر بن عبداللَّه انصارى بودم، وقتى به «كربلا» رسيديم در آب فرات غسل كرد و پيراهن پاك و تميزى كه با خود داشت پوشيد و به من گفت: آيا از بوى خوش چيزى به همراه دارى؟ گفتم: آرى! قدرى از آن بر سر و بدن پاشيد و پا برهنه روانه شد، تا به مزار حضرت رسيد، نزد سر مبارك امام حسين عليه السلام ايستاد و سه مرتبه اللَّه اكبر گفت و افتاد و بى هوش شد.وقتى به هوش آمد شنيدم كه گفت «السَّلامُ عَلَيْكُمْ يا آلَ اللَّه ...»
🔸هم چنین در داستان «جابر بن عبد اللّه انصارى» كه روز اربعين شهادت امام حسين (علیه السلام) به زيارت قبر مباركش آمد و غوغايى در آن جا بر پا كرد مى خوانيم كه او ضمن زيارتنامه پر سوز و پر محتوايش در برابر قبر امام حسين و يارانش، خطاب به قبر ياران كرده و مى گويد: من گواهى مى دهم شما نماز را بر پا داشتيد و زكات را ادا كرديد و امر به معروف و نهى از منكر نموديد با اهل الحاد پيكار كرديد و خدا را تا آخرين نفس پرستش كرديد، سپس افزود: «و الّذى بعث محمّدا بالحقّ لقد شاركناكم فيما دخلتم فيه، سوگند به خدايى كه محمّد را به حق مبعوث ساخته ما با شما در آنچه از نعمتها و پاداش الهى وارد شديد شريك و سهيم هستيم».
🔹اين سخن چنان بود كه حتّى دوست با معرفت «جابر»، «عطيّه» را در شگفتى فرو برد تا آن جا كه زبان به اعتراض گشود و گفت: اى جابر ما چه كرده ايم كه باآنها شريك باشيم، نه از درّه اى پايين رفتيم و نه از كوهى بر آمديم و نه شمشير زديم در حالى كه ياران حسين (علیه السلام) ميان سرها و بدنهايشان جدايى افتاد و فرزندانشان يتيم و همسرانشان بيوه شدند! جابر، با استناد به حديثى از پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) اصلی را به «عطيّه» يادآور شد و گفت: من از حبيب خدا رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: «من احبّ قوما حشر معهم و من احبّ عمل قوم اشرك في عملهم، كسى كه قومى را دوست دارد با آنها محشور مى شود و كسى كه عمل قومى را دوست دارد در عملشان شريك است».
✅ بازگشت کاروان اهل بیت امام حسین(علیه السلام) از شام به کربلا
🔸مطابق نقل سيد بن طاووس كاروان اهل بيت عليهم السلام در كربلا با جابر و يارانش ملاقات كردند و با گريه و ناله و زارى به استقبال يكديگر شتافتند و چند روزى را در كربلا به اقامه عزا پرداختند.
🔹کاروانی كه چهل روز پيش، پرپر شدن عزيزان خود رامشاهده كردند و با چشمان خود غربت پدران و برادران و عموها و عموزادگان خود را ديدند. اینک بار ديگر به كربلا آمدند،اينان به مكانى قدم گذاشته اند كه با کاروانی که خاطرات تلخ و كوهى از اندوه و غم آنجا را ترك گفتند.
🔸لذا كاروان اهل بیت(علیهم السلام) قبل از رفتن به مدينه بار ديگر به كربلا رفتند و با قبور شهدا تجديد ديدار نمايند.
✅ اربعین؛ روز الحاق سرهای شهدا به بدن ها
🔹در بيستم صفر سر مطهّر امام حسين عليه السلام به پيكرش بازگردانده شد و همراه آن به خاك سپرده شد.
🔸علّامه مجلسى در زادالمعاد مى نويسد: «مشهور آن است كه سبب تأكيد زيارت آن حضرت در اين روز، آن است كه امام زين العابدين عليه السلام با ساير اهل بيت در اين روز بعد از مراجعت از شام به كربلاى معلّى وارد شدند و سرهاى مطهّر شهداء را به بدن هاى ايشان ملحق كردند».
#ادامه_دارد 👇
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
🚨 وقایع اربعین حسینی از منظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی
#قسمت_دوم
✨ شیخ صدوق (متوفاى 381 ق) مى نويسد: «امام سجاد عليه السلام با اهل بيت عليهم السلام به همراه سرهاى مبارك شهيدان (از دمشق) خارج شدند و سرهاى مقدس را به كربلا باز گردانند و (به خاك سپردند)».
🔹فتّال نيشابورى (متوفاى 508 ق) نيز مى نويسد: «خَرَجَ عَليُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليه السلام بِالنِّسْوَةِ، وَرَدَّ رَأْسَ الْحُسَيْنِ إلى كَرْبَلاءَ؛ امام على بن الحسين عليه السلام همراه با زنان، سر امام حسين عليه السلام را به كربلا بازگرداند».
🔸ابن شهر آشوب (متوفاى 588 ق) نيز در مناقب، اعاده سر مطهر امام حسين عليه السلام را به بدنش ذكر كرده است.
🔹عالم بزرگ اهل سنّت سبط بن جوزى (متوفاى 654 ق) نيز مى نويسد:«أَلْأَشْهَرُ أَنَّهُ رُدَّ إلى كَرْبِلاءَ فَدُفِنَ مَعَ الْجَسَدِ؛ قول مشهورتر آن است كه سر مبارك آن حضرت به كربلا آورده شد و در كنار پيكر مطهرش دفن گرديد».
🔸علّامه مجلسى نيز مى نويسد:
«مشهور ميان علماى اماميه آن است كه سر مبارك آن حضرت كنار پيكر شريفش به خاك سپرده شد و اين كار توسط امام على بن الحسين عليه السلام انجام گرفت».
🔹شبلنجى عالم بزرگ اهل سنت نيز مى نويسد: «اماميه معتقد است بعد از چهل روز از شهادت امام حسين عليه السلام سر مطهر آن حضرت به بدنش در كربلا ملحق شد».
✅ سخنی در باب زمان ورود کاروان حسینی به کربلا با استناد به یک واقعۀ تاریخی
🔸با توجّه به اين نكته كه سرهاى شهدا به كربلا بازگردانده شد و آن هم توسط امام سجّاد عليه السلام صورت گرفت و در كنار بدن هاى مطهّر به خاك سپرده شد و از سوى ديگر نقل نشده است كه آن حضرت پس از ورود به مدينه، سرها را به كربلا آورده باشد و يا كاروان را به مدينه فرستاده و خود به تنهايى به كربلا آمده باشد؛ مى توان از آن استفاده كرد كه امام سجّاد عليه السلام همراه خواهران و عمه ها و ديگر بازماندگان حادثه عاشورا به كربلا آمده است و ضمن دفن سرهاى شهيدان، بار ديگر با شهداى كربلا تجديد خاطره نمودند؛ هرچند در پاره اى از اين نقل ها نيامده است كه آن روز، بيستم صفر و يا با روز ورود جابر بن عبداللَّه همراه بوده است، امّا در پاره اى ديگر از نقل ها به آن تصريح شده است مانند سخن ابوريحان بيرونى (متوفاى 440 ق) که مى نويسد: «در بيستم ماه صفر بعد از خروج اهل بيت از شام، سرهاى مبارك شهدا به كربلا آورده شد و كنار بدن ها دفن گرديد»
🔹هم چنین آنها كه انتقال سرها را به كربلا آورده اند، نيز تاريخ ديگرى ذكر نكرده اند؛ لذا با توجه به سخن كسانى كه معتقدند ورود اهل بيت عليهم السلام به كربلا در بيستم صفر بوده، مى توان نتيجه گرفت كه الحاق سرها توسط امام سجاد عليه السلام همراه ديگر اعضاى كاروان در همان روز اتفاق افتاده است.
📝 دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
#پایان
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛
✅ ارتباط در دوران نامزدی
📝 سؤال : ارتباط تلفنی و صحبت کردن دختر و پسری که در دوران نامزدی هستند ، به منظور آشنایی بیشتر برای تصمیم گیری ازدواج ، با اطلاع خانواده چه حکمی دارد ؟
📖 جواب : تا زماني كه عقد به صورت صحيح شرعى خوانده نشده است ، نامحرم هستند ، بنابر این در صورتی که بدون قصد لذت و با اطمینان به عدم وقوع در مفسده باشد ، اشکال ندارد و الا جایز نیست .
﷽؛
✅ محدوده تخییر در حائر حسینی
🌧 آیا می دانید ....
" حکم تخییر نماز شکسته یا کامل برای مسافر در حائر حسینی ، (علیه السلام) اختصاص به تحت القبّه (زیرگنبد) و جایی که نزد قبر امام حسین علیه السلام صدق می کند (هر چند با فاصله دو، سه متر) دارد و بنا بر احتیاط واجب مسافر باید در رواقها و صحن مطهر نمازش را شکسته بخواند ".
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🌧 #خدای_تعالی اوّلین کسی است که برای #امام_حسین علیهالسلام بساط #عزا پهن نمود ؛ تاریخچهی عزای امام حسین علیهالسلام از خود خدا شروع شده ؛ خدای تعالی بساط عزای امام حسین علیهالسلام را در آسمانها و در آفاق و در عوالم وجود برپا نمود و بساط عزای #اباعبدالله_الحسین علیهالسلام فقط در این حسینیّهها و در این شهرها نیست .
🌧 از اینجا یک مطلب مهم و یک امر عظیم ثابت میشود و آن امر عبارت از این است که :
روی حساب منطقی و استدلالی، از آنجا که #سیدالشهدا حسین بن علی علیهماالسلام هرچه بوده، یکسره برای #احیای_اسم_خدا فانی کرده است ، خدای تعالی هم عالَم را برای احیای اثر او استخدام کرده و از اینجا ثابت میشود که اثر قیام امام حسین علیهالسلام چیست .
📚 مصباح الهدی ، ج۲ ، آیت الله العظمی وحید خراسانی .
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
" اربعین است و جهان یکسره هیأت شده است
حرم یار مهیّای زیارت شده است "
﷽؛
#خمس_هدیه
📝 سؤال : اگر شخصی قبل از #سال_خمسی مبلغی از درآمد کسب خود را به همسرش #هدیه بدهد، مبلغ هدیه داده شده #خمس دارد ؟
📖 جواب : اگر بخشش صوری و به قصد #فرار_از_خمس نباشد و در حدّ شأن او باشد و قبل از سال خمسی به همسرش تحویل دهد ، خمس آن واجب نیست در غیر این صورت #سر_سال_خمسی باید خمس آن را بپردازد .
﷽؛
✅ خواندن نماز واجب با وضوی زیارت
📝 سوال : اگر برای رفتن به حرم مطهر و زیارت ، وضو گرفته باشیم ، آیا میتوانیم با همان وضو نماز بخوانیم ؟
📖 جواب : با وضوئی که به قصد طهارت گرفته شده می توان با آن نماز خواند و هرکاری را مانند لمس آیات قرآن انجام داد .
✅ آبله و تاول کف پای زائرین
📝 سوال : در مسیر پیاده روی اربعین ، کف پای افراد آبله و تاول میزند . آیا این آبله ها و تاول ها سر باز کنند آیا ترشحات آن نجس است و آیا می تواند با همان حال وارد مسجد و یا حرم بشوند ؟
📖 جواب : اگر آلوده به خون نباشد پاک است .
✅ نجس کردن حرم ائمه
📝 سوال : آیا نجس کردن مکان های زیارتی حرام است و تطهیر آن ها واجب فوری و کفایی است ؟
📖 جواب : احتیاط واجب در حرمت نجس کردن و وجوب فوریت تطهیر حرم ائمه علیهم السلام است .
✅ وضو با آب آبسرد کن
📝 سوال : وضو گرفتن با آب سرد کن اماکن مقدسه و غیر آن چه حکمی دارد؟
📖 جواب : جایز نیست .
✅ وضو با آب معدنی نذر شده
📝 سوال : آیا وضو گرفتن با آب معدنی که برای زوار اربعین نذر شده و مشخص نشده که برای خوردن است یا کار مشخص دیگر و نذر عام زوار می باشد ، اشکال دارد ؟
📖 جواب : در صورت ضرورت مانعی ندارد .
✅ تکرار زیارت معصومین علیهم السلام
📝 سوال : اگر شخصى بخاطر عشق و علاقه اى كه به حضرات معصومين علیهم السلام دارد ، سالانه چند مرتبه به زيارت اماكن مقدّسه (مكّه و مدينه و سوريه و عراق) سفر كند چه حكمى دارد ؟
📖 جواب : تكرار در حدّ معقول اشكالى ندارد ، ولى زياده روى در هيچ كارى شايسته نيست .
✅ استفاده از موقوفه خاص در محل دیگر
📝 سوال : آیا می توان از مالی که برای جایی وقف شده در محل دیگر استفاده کرد ؟
📖 جواب : فرشى را كه براى حسينيّه وقف كرده اند نمى توان براى نماز به مسجد ببرند و اگر ندانند آن فرش مخصوص حسينيّه است يا نه ، باز بردن آن به جاى ديگر صحيح نيست ، همچنين ساير اموال وقف ، حتّى مهر نماز مسجدى را به مسجد ديگرى نمى توان برد .
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛
#سقط_جنين
📝 سؤال : همسرم سه ماهه #باردار است و دکترها بعد از آزمایشات متعدد به این نتیجه رسیده اند که #جنین #ناقص الخلقه است و بعد از تولد تا حدود پنج سال بیشتر عمر نمی کند ، آیا اجازه #سقط جنین را داریم ؟
📖 جواب : #سقط_جنین شرعاً حرام است و صرف ناقص الخلقه بودن مجوّز شرعى براى سقط جنين ـ حتّى قبل از دمیده شدن روح ـ نیست ، اما اگر نقص خلفت به طوری است که نگهداشتن چنين فرزندى با حرج همراه است ، سقط جنین قبل از دميده شدن روح جایز است ، ولى بنا بر احتياط واجب #ديۀ آن بايد پرداخت شود .
﷽؛
#حضرتاستادانصاریان
" در مسیر زیارت سیدالشهداء علیهالسلام اگر کسی احتمال خطر بدهد ، میفرمایند خطر را قبول کند و برود و این روایت در زیارت سایر ائمه علیهمالسلام و کعبه وارد نیست ".
﷽؛
✅ خرج کردن یارانه فرزندان
📝 سؤال : آیا پدر و مادر می توانند #یارانه_فرزندان را در امور جاری زندگی مصرف کنند ؟
📖 جواب : یارانه ، مساعدۀ دولت به سرپرست خانواده است و ملک اوست و نحوۀ مصرف آن در اختیار اوست .
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
14_DAHA295-Hashemi Nejad- azar valedein_(www.R(3).mp3
5.61M
﷽؛
🌷 آزار والدین
#استاد_هاشمےنژاد
( لطف حق با تو مداراها کند
چون که از حد بگذرد رسوا کند )
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
#جوانمردےلنگرودے
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
14_DAHA311-Hashemi Nejad- ehanat be pedar va natijeh an_(www.Rasekhoon.net).mp3
252.9K
🌷 اهانت به پدر و نتیجه آن
#استاد_هاشمےنژاد
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
( ادب خوب است ، ادب خوب است ، ادب خوب
هر آن کس بی ادب شد ، می خورد چوب )
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
07-ehteram-be-pedar-va-madar-1.mp3
3.8M
🌷 احترام به پدر و مادر ۱
🔹حجت الاسلام دارستانی
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
#حتماً_گوش_کنید
( این چهره که زرد استخوانیست
ته مانده ی دوره ی جوانیست )
﷽؛
✅ شک در رسیدن به رکوع امام جماعت
📝 سؤال : اگر کسی موقعی که امام در #رکوع است #اقتدا کند و به رکوع رود و شک کند به #رکوع_امام رسیده است یا نه ، نمازش چه حکمی دارد ؟
📖 جواب : نمازش صحیح است ، اما باید نماز را به صورت #فرادا ادامه دهد .
﷽؛
✅ زنا در عده وفات و حکم ازدواج آنها
📝 سوال : خانمی در عده وفات مرتکب زنا شده ، آیا میتواند بعد از اتمام عده با فرد زانیه ازدواج کند ؟
📖 جواب : مرتکب کار خلافی شده اند و باید توبه کنند ولی بعد از اتمام عده وفات ازدواجشان اشکالی ندارد .
✅ تاخیر انداختن تلاوت آیه سجده
📝 سوال : هنگامى كه در وسائل نقليه هستيم گاهى قرآن مىخوانيم . آيا وقتى كه به آيه سجده مىرسيم ، مجاز به قرائت آن هستيم يا بايد صبر كنيم و در هنگام تمكّن از سجده اختيارى آيه را بخوانيم ؟
📖 جواب : بهتر است صبر كنيد بعداً بخوانيد .
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
﷽؛
✅ سفر بدون اجازه پدر
📝 آیا می توان بدون اجازه ی پدر در پیاده روی اربعین شرکت نمود ؟
📖 اگر این سفر موجب اذیت و آزار پدر و مادر نشود اشکالی ندارد ، وگرنه جایز نیست .
✅ رضایت شوهر و نارضایتی پدر
📝 اگر زنی با رضایت همسرش بخواهد به عتبات مشرف شود ، ولی پدر زن بدلیل ناامنی در عراق ، به سفر دخترش راضی نباشد ، آیا زن می تواند به این سفر برود ؟
📖 در صورتی که حق شوهر و رضایت پدر با هم تعارض کنند رعایت حق شوهر مقدم است .
✅ خواندن زیارت اربعین از دور
📝 آیا مستحب است که در روز اربعین از راه دور زیارت خوانده شود ؟
📖 به قصد رجاء مانعی ندارد .
✅ استحباب زیارت از نزدیک در روز اربعین
📝 آیا زیارت امام حسین علیه السلام از نزدیک در روز اربعین استحباب دارد ؟
📖 بله ، از برخی روایات استحباب خاصی استفاده می شود .
✅ استفاده از ابزار موسیقی در حسینیه
📝 آیا استفاده از ابزار و آلات موسیقی در حسینیه ها جایز است ؟
📖 موسيقي در حسينيه به طور کلي جايز نيست .
✅ اموالی که به حسینیه ها هدیه می شود
📝 اگر چيزى را به حسينيه هديه كنند و يا جهت استفاده مردم در حسينيه قرار دهند بدون این که نذر داشته باشند ،آيا اين هم حكم وقف را خواهد داشت ؟
📖 چون ما وقف را مشروط به صيغه نمى دانیم و با صِرف عمل نيز وقف صورت میگردد اين هم وقف محسوب می شود و خارج كردن آن از محل وقف جايز نمى باشد . البتّه بايد توجه داشت اگر وقف بودن ثابت نباشد ، حداقل هديه به محل وقف است كه باز هم خروج مال هديه از آن محل جايز نيست ؛ مگر اينكه متعارف بين مردم در آن منطقه اين باشد كه اموال مربوط به حسينيه يا امثال آن ، هم براى خود آن محل استفاده می شود و هم براى مراسم های آن منطقه اگر چه خارج از حسينيه باشد ؛ پس اگرچه وقف باشد ولى می توان آن را موقتاً از محل وقف خارج كرد و در منطقه براى مراسم هایی كه محتواى آن هم سو با برنامه های حسينيه باشد استفاده كرد . اينها در صورتى است كه واقف يا واهب شرط خاصّى نگذارد و الّا بايد به شرط عمل كرد .
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
#ويژگى_عدد_چهل
#منابع
📚 کتاب تفسير حكيم ج3
✍ نوشتہ استاد حسین انصاریان
📝 اهل معرفت ، و صاحبدلان پاك طينت ، و روشن ضميران با بصيرت با تكيه بر آيات قرآن مجيد و روايات براى عدد چهل خصوصيت و ويژگى قائلند ، و مىگويند : امورى معنوى و حالاتى الهى را مىتوان پس از چهل شبانه روز خلوص يا پس از چهل شبانه روز خلوت با حق ، يا پس از گفتن ذكرى به چهل بار و .... به دست آورد .
فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً: «1»
" پس براى موسى ميعادگاه پروردگارش به چهل شب پايان يافت ".
حَتَّى إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ ....: «2»
" تا زمانى كه انسان به رشد و نيرومندى جسمى و باطنى رسد و به مرحله چهل سالگى قدم بگذارد و بگويد : پروردگارا به من الهام كن تا نعمتت را كه بر من عطا كردى شكرگزارى كنم ..."
📝 در منابع حديث قدسى روايت شده كه حضرت حق فرموده :
«خمرت طينة آدم بيدى اربعين صباحاً:» «3»
" طينت و گل آدم را در چهل روز به دست قدرت و كرامتم سرشتم ".
📝 و از حضرت مولىالموحدين على (ع) روايت شده :
«فخلق الله آدم (ع) و بقى اربعين سنة مصوراً .... ثم نفخ فيه الروح:» «4»
" خدا آدم را به وجود آورد و چهل سال به صورت پيكر و جسم محض باقى ماند ، سپس در آن روح دميد ".
📝 از حضرت صادق (ع) روايت شده :
«ان آدم هبط على الصفا و حواء على المروة فمكث آدم اربعين صباحاً ساجداً يبكى على خطيئة و فراقه للجنة:» «5»
" آدم بر صفا و حواء بر مروه فرود آمدند ، و آدم چهل روز در حال سجده بر خطايش و به خاطر فراق بهشت گريه كرد ".
📝 از پيامبر بزرگوار اسلام به سندهاى گوناگون در كتابهاى معتبر روايت شده :
«من اخلص لله اربعين يوما فجر الله ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه:» «6»
" كسى كه چهل روز براى خدا خالصانه زندگى كند و از هر گناه ظاهرى و باطنى پاك بماند و همه لحظاتش به بندگى خدا بگذرد ، از قلبش بر زبانش چشمههاى حكمت جارى شود ".
📝 در روايت مهمى از رسول خدا روايت شده :
«من حفظ على امتى اربعين حديثاً ينتفعون بها بعثه الله يوم القيامة فقيها عالما:» «7»
" كسى كه به خاطر هدايت امت من چهل حديث حفظ كند (كه با بيان آن چه از طريق ابلاغ چه از جهت اجرا و عمل) امت من از آن بهرهمند شوند خداوند او را در قيامت دينشناس و آگاه برانگيزد ".
📝 زمان بندى ميقات موسى به چهل شب شايد به خاطر اين است كه چهل روز عزلت كامل ، و چهل شب عبادت و تهجد و راز و نياز با بىنياز آئينه باطن را به اوج صيقل يافتن مىرساند و ظرف با عظمت قلب را آماده دريافت وحى مىنمايد و سفر «من الحق الى الخلق» را تمام و كامل مىكند ، و گيرنده وحى را براى هدايت بندگان به درجه ايثار و فداكارى در راه خدا و براى خدا ميرساند ، و او را براى تحمل انواع شدايد در راه ابلاغ فرهنگ الهى آماده مىسازد ، آرى بيدارى شب، و مناجات در آن، و ناليدن عاشقانه و دردمندانه در سحر آن هم به خلوصى كه مركب معنوى رساننده انسان به اوج قرب حق است زمينه افاضه فيوضات الهيه و عنايات ربانيه را به انسان فراهم مىآورد و او را تا مقام دريافت وحى كه از اعظم نعمتهاى الهى به گيرنده آن و به مردم و ملت و امت اوست بالا مىبرد ، روى اين حساب هنگام شب از بهترين نعمتهاى حق و از بهترين الطاف پروردگار به همه انسانهاست و اين انسان است كه بايد در همه عمر قدر همه شبها را بداند و ساعات آن را با خواب خوشى بيجا و بخصوص نعوذ بالله با گناه و معصيت نابود نكند و آن را ظرف آتش و عذاب ابدى دوزخ قرار ندهد .
#راز_نياز_شبانه
📝 شب موقعيت زمانى بسيار مهمى است كه بايد گفت در ميان نعمتها از نعمتهاى عظيم حق است و اگر نبود هيچ جاندارى زنده نمىماند و كرهى زمين جز گوى آتشينى كه هر چه در آن بود جز به صورت مذاب نبود رخ نمىنمود .
📝 شب در قرآن مجيد و روايات از جايگاه ويژه و خاصى برخوردار است ، تا جائى كه كمتر زمانى را ميتوان به قدر و قيمت آن پيدا كرد .
📝 شب زمان مناجات انبياء ، و ساعات بهرهگيرى اولياء از فيوضات حق ، و هنگام راز و نياز عاشقان ، و ظرف ذكر ذاكران ، و خلوتگاه عارفان ، و بهترين فرصت براى مطالعه دانشمندان ، و لحظات پرقيمت بينايان براى راه يافتن به اسرار هستى و حقايق ملكوتى است .
📝 ساعاتى از شب كه در قرآن مجيد از آن تعبير به سحر شده از پربهاترين اوقات روزگار ، و وسيله قرب به حق ، و هنگام سوز و گداز ، و عبادت و تهجد و استغفار و توبه و نردبان رسيدن به كمالات معنوى و منور شدن به نور الهى و دست يافتن به عفو و مغفرت است .
📝 شب نشانه قدرت و حكمت و رحمت و لطف و عنايت حضرت ربالعزه براى صاحبان مغز و خرد است :
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ: «8»
👇👇👇
👆👆👆
" بىترديد در آفرينش آسمانها و زمين و آمد و رفت شب و روز نشانههائى براى خردمندان است ".
📝 شب مايه آرامش ابدان و ارواح و داروى رفع خستگى و عامل تمدد اعصاب ، و سبب استراحت و علّت آماده شدن براى رفتن به پيشگاه محبوب ازل و ابد در سحر و مهيا گشتن براى كارهاى روزانه است :
هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ: «9»
" اوست كسى كه شب را براى شما پديد آورد تا در آن بياراميد و روز را نورافشان قرار داد تا در آن به كار و كوشش بپردازيد يقيناً در اين امور براى گروهى كه حقايق را با گوش دل بشنوند نشانههائى از توحيد ، قدرت ، حكمت ، و ربوبيت خداست ".
📝 رسول خدا به فرمان واجب حق مأموريت داشت كه بخشى از شب را به تهجد و عبادت و مناجات و راز و نياز بپردازد و از اين طريق شايسته رسيدن به مقام محمود گردد ، مقامى كه جز براى او براى احدى از همسفران معنوىاش ميسر نشد ، مقامى كه از راه تهجد شبانه فقط و فقط ويژه او بود .
وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً: «10»
" و پاسى از شب را براى عبادت و بندگى بيدار باش كه اين تهجد شبانه افزون بر همه واجبات ويژه تست ، اميد است پروردگارت تو را به سبب اين عبادت ويژه به جايگاهى ستوده برانگيزد ".
📝 شب موقعيت عظيم و ويژهاى است كه حضرت حق پيامبرش را در آن براى ارائه آياتش به معراج برد ، معراجى كه از نعمتهاى خاص حق به پيامبر اسلام بود و چنين سفرى با آن كيفيت براى احدى از عباد خدا اتفاق نيفتاد ، و اين فقير به توفيق حق به شرط حيات اين حادثه بىنظير و منافعش را در شرح و توضيح اولين آيه مباركه اسرا به رشته تحرير خواهيم كشيد .
سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا: «11»
" منزه و پاك است خدائى كه شبى بندهاش محمد (عليهما السلام) را از مسجدالحرام به مسجد اقصى كه پيرامونش را بركت داديم حركت داد تا بخشى از نشانههاى عظمت و قدرت و حكمت و ربوبيت خود را به او نشان دهيم ".
📝 قرآن مجيد اين كتاب با عظمت ، و مايه هدايت ، و عين رحمت ، و درياى بىنهايت حكمت ، و جدا كننده ميان حق و باطل ، و نور زندگى، و چراغ راه، و داروى درمان، و سبب شرف و كرامت انسان در شب بر قلب مبارك پيامبر نازل شد .
إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ: «12»
" ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم ".
📝 عبادت شبانه كه در خلوت و عزلت ، و به خلوص و اخلاص نزديكتر صورت مىگيرد قطعاً با ديگر عبادات فرق مىكند، و از نظر كيفيت سنگينتر و با ارزشتر است .
إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِيلًا: «13»
" بىترديد عبادت شبانه محكمتر و پايدارتر و گفتار در آن استوارتر و درستتر است ".
📝 سحر كه بخشى از شب است از نظر قميت و ارزش و كيفيت معنوى با هيچ ساعتى قابل مقايسه نيست سحر به فرموده قرآن زمان رهائى و نجات است :
إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ حاصِباً إِلَّا آلَ لُوطٍ نَجَّيْناهُمْ بِسَحَرٍ: «14»
" ما به سوى قوم لوط طوفانى سخت كه با خود ريگ و سنگ مىآورد فرستاديم در نتيجه همه را به چاه هلاكت انداخت، مگر خاندان لوط را كه به خاطر ايمانشان در وقت سحرگاهان نجات داديم ".
📝 استغفار در سحر و طلب آمرزش در آن ساعت كمنظير از نشانههاى بندگان واقعى خداست :
الصَّابِرِينَ وَ الصَّادِقِينَ وَ الْقانِتِينَ وَ الْمُنْفِقِينَ وَ الْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحارِ: «15»
" بندگان واقعى خدا صبر كنندگان در حوادث و راستگويان و صادقان ، و فرمانبرداران و انفاق كنندگان و استغفار كنندگان در سحرها هستند ".
إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ (45)، آخِذِينَ ما آتاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُحْسِنِينَ (16)، كانُوا قَلِيلًا مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ (17)، وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ: «16»
" بىترديد پرهيزكاران در بهشتها و چشمهسارهايند، آنچه را پروردگارشان به آنان عطا كرده دريافت مىكنند زيرا آنان پيش از اين پيوسته نيكوكار بودند، آنان در دنيا اندكى از شب را مىخوابيدند و بقيه آن را به عبادت سپرى مىكردند و سحرگاهان از خدا درخواست آمرزش مىنمودند ".
#پےنوشت
👈 (1)- اعراف 142.
👈 (2)- احقاف 15.
👈 (3)- روح البيان ج 1 ص 135.
👈 (4)- صافى ج 1 ص 109.
👈 (5)- صافى ج 1 ص 121.
👈 (6)- بحار ج 67 ص 249.
👈 (7)- بحار ج 2 ص 156.
👈 (8)- آل عمران 190.
👈 (9)- يونس 67.
👈 (10)- اسراء 79.
👈 (11)- اسراء 1.
👈 (12)- قدر 1.
👈 (13)- مزمل 6.
👈 (14)- قمر 34.
👈 (15)- آل عمران 17.
👈 (16)- ذاريات 15- 18.