eitaa logo
استاد فیاض بخش
15.1هزار دنبال‌کننده
362 عکس
201 ویدیو
33 فایل
🔹پاسخ به سوالات: @JelvehnoorAdmin 🔹ادمین موسسه و امور کلاس‌ها: @JelvehAdmin 🔸بخش فروش: @JelvehAdmin ▫️سایت موسسه جلوه نور علوی: www.jelveh.org ▫️تلگرام: https://t.me/Jelvehnooralavi ▫️بله: https://ble.ir/Jelvehnooralavi
مشاهده در ایتا
دانلود
Emam sajjad.mp3
3.17M
🔉 بشنوید| ذکر مصائب کاروان اسرای اهل بیت(ع) از زبان حضرت زین‌العابدین(ع) استاد فیاض‌بخش ▪️حضرت امام زین‌العابدین(ع) فرمود: «مرا بر شترى لَنگ و بدون جهاز سوار کردند و سر حسین(ع) بر بالاى عَلَمى بود و زنانمان پشت سرِ من بر اَسترانى بدون پالان سوار بودند؛ کسانى که ما را مى‌بردند از پشت سر و گرداگردمان با نیزه ما را احاطه کرده بودند و آزار مى‌دادند؛ اگر اشکى از دیده یکى از ما فرو مى‌چکید، با نیزه به سرش مى‌کوبیدند تا آنکه وارد شام شدیم؛ جارچى جار زد: اى شامیان! اینان، اسیران اهل‌بیتِ ملعون‌اند». 🏴 صلی الله علیک یا اباعبدالله... ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌@jelvehnooralavi
✳️ روایتی بسیار عجیب و زیبا درباره زیارت سیدالشهداء(ع): 🚩 دعای امام صادق(ع) در حق زائران امام حسین(ع): 🔻 معاوية بن وهب نقل كرده: اذن خواستم كه بر امام صادق(ع) داخل شوم، به من گفته شد كه داخل شو، پس داخل شده آن جناب را در نمازخانه منزلشان يافتم. پس نشستم تا حضرت‏ نمازشان را تمام كردند. پس شنيدم كه با پروردگارشان مناجات نموده و می‌گفتند: 🔸️بار خدايا، اى كسى كه ما را اختصاص به كرامت داده و وعده شفاعت دادی... من و برادران و زائرين قبر پدرم حسين(ع) را بيامرز؛ آنان كه اموالشان را انفاق كرده و ابدانشان را به تعب انداخته‌اند، به جهت ميل و رغبت در احسان به ما و به اميد آنچه در نزد توست به خاطر صله و احسان به ما و به منظور ادخال سرور بر پيغمبرت(ص) و به جهت اجابت كردنشان فرمان ما را و به قصد وارد نمودن غيظ بر دشمنان ما... بار خدايا، دشمنان ما، به واسطه خروج بر ايشان، آنان را مورد ملامت و سرزنش قرار دادند؛ ولى اين حركت اعداء، ايشان را از تمايل به ما باز نداشت و اين ثبات آنان از باب مخالفتشان است با مخالفين ما؛ 🔸️پس تو اين صورت‏هایى كه حرارت آفتاب آنها را در راه محبّت ما تغيير داده مورد ترحّم خودت قرار بده و نيز صورت‏هایى را كه روى قبر اباعبدالله(ع) می‌گذارند و برمی‌دارند مشمول لطف و رحمتت قرار بده و همچنين به چشم‏هایى كه از باب ترحم بر ما اشك ريخته‏‌اند نظر عنايت فرما... خداوندا، من اين ابدان و اين ارواح را نزد تو امانت قرار دادم تا در روز عطش اكبر كه بر حوض كوثر وارد می‌شوند، آنها را سيراب نمایى. 🔸️هنگامى كه امام از دعا فارغ شدند، عرض كردم: فدايت شوم، اين فقرات و مضامين ادعيه‏‌اى كه من از شما شنيدم، اگر شامل كسى شود كه خداوند عز و جلل ا نمی‌شناسد، گمانم اين است كه آتش دوزخ هرگز به آن فائق نيايد! به خدا سوگند آرزو دارم حضرت امام حسين(ع) را زيارت كرده ولى به حج نروم. 🔸️امام(ع) به من فرمودند: چقدر تو به قبر آن جناب نزديك هستى، پس چه چيز تو را از زيارتش باز می‌دارد؟ سپس فرمودند: اى معاويه، زيارت آن حضرت را ترك مكن. عرض كردم: فدايت شوم، نمی‌دانستم كه امر چنين بوده و اجر و ثواب آن اين مقدار است. 🔺️حضرت فرمودند: اى معاويه، كسانى كه براى زائرين امام حسين(ع) در آسمان دعا می‌کنند، به مراتب بيشتر هستند از آنان كه در زمين براى ايشان دعا و ثنا می‌نمايند.» (کامل الزیارات، باب۴۰، ح۲) 🏴 صلی الله علیک یا اباعبدالله... ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید| ذکر مصائب اهل بیت(ع) ماجرای ورود کاروان اسرا به شام استاد فیاض‌بخش 🚩 داد مظلومی تو ملک جهان را پر کرد عالمی نیست که با یاد غمت درهم نیست... ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید| زیارت یعنی توجه و حضور 🔹راهپیمای به سوی کربلا تمام هم و غمش در هر حالتی، در قیام و قعودش، نشست و برخاستش، خوابیدن در موکب‌ها و... یک هدف بیشتر نیست؛ آن‌که هر چه زودتر خود را به محبوبش برساند. تمام توجهشان به سوی محبوب است. 🔹به خصوص آنان که دیرتر راه می‌افتند سریعتر گام بر‌می‌دارند تا روز اربعین خود را به محبوب یعنی سیدالشهدا(علیه‌السلام) برسانند. 🔹 زائران در راهپیمایی اربعین، از همان ابتدا و از هر جا که به راه افتاده‌اند (حتی از محل‌های دور) وقتی به سمت کربلای معلی حرکت می‌کنند، خود را در محضر سیدالشهدا(علیه‌السلام) مشاهده می‌کنند. 🔹اگر انسان در این ایام که متعلق به حضرت است، همین حال را در خود ایجاد کند و خویشتن را همواره در محضر امام ببیند، گویی در محضر حسینی(ع) است. 📍تفاوت انسان‌های حسینی(ع) با دیگران در آن است که ایشان خود را دائما با سیدالشهدا علیه‌السلام محشور و محضور می‌بینند؛ همین زیارت است. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌@jelvehnooralavi
ارتحال آیت الله حسن‌زاده آملی را تسلیت عرض می‌کنیم. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌@jelvehnooralavi
📷 عکس‌نگاشت | وصیت پیامبر(ص) به امت؛ طلب اجر رسالت در آیه مذکور، اصلی‌ترین حق رسول اکرم(ص) بر مردم، مودت و اطاعت از اهل بیت(ع) بیان شده. مفهوم مخالف این آیه چنین می‌شود که عدم اطاعت از اهل بیت(ع) به ‏معنای امتناع از ادای بالاترین اجر رسالت نبوی(ص) است و کسی که مرتکب چنین جرمی شود، هیچیک از حقوق نعمت برخورداری از هدایت پیامبر(ص) را ادا ننموده است. به همین دلیل است که می‏بینیم در روایات پیرامون کفر، چنین فردی در ردیف کفار جاهلیت محسوب می‌شود. 📚 برای مطالعه برهان امامت بر اساس آیه شریفه مودت، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۵، صفحات ۵۵۰ تا ۶۱۰. 👇توضیحات بیشتر را در پست بعد مطالعه فرمایید.👇 ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📷 عکس‌نگاشت | وصیت پیامبر(ص) به امت؛ طلب اجر رسالت در آیه مذکور، اصلی‌ترین حق رسول اکرم(ص) بر مردم،
🔸وصیت پیامبر به امت؛ طلب اجر رسالت ▫️«اجر» در لغت به‏ معنای پاداش است و معمولاً در ثواب به‏ کار میرود؛ با این تفاوت که «اجرت» در ثواب‌های دنیوی است، اما اجر، در ثواب‌های دنیوی و اخروی هر دو به کار میرود؛ در قرآن معمولاً اجر به ‏معنای جزای عملی عبادی به‏ کار میرود که ظاهر آن پاداش متعارف و باطن آن مقامات قرب و درجات ولایت است. ▫️اجر در آیۀ (قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً) به ‏معنای پاداشی است که امت موظف است در قبال زحمت رسالت و هدایت امت، نسبت به حضرت رسول(ص) ادا نماید پاداشی را که خداوند برای پیامبر(ص) قرار داده است، متناسب با آن موهبت عظیم است؛ به این ترتیب که ابراز محبت ظاهری، احترام گذاشتن و نیکی کردن به آن‏ها است و مودت باطنی، امتثال فرامین آن‏ها و تولّی به ولایت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است؛ چنان‏که عیناً این معنا دربارۀ محبت به رسول خدا(ص) یا پروردگار به‏ کار می‌رود. ▫️مودت در لغت به معنای علاقه‏مندی و محبت کردن به فردی است . مودت در محبتهای مادی و معنوی، هر دو به ‏کار میرود. در مودت، معنای محبت و تمنا بر بودن چیزی وجود دارد. دربارۀ تفاوت این واژه با محبت گفته شده که مودت عبارت از محبتی است که آثار آن در عمل ابراز شود. ▫️مودت در ذوی‌القربای رسول خدا(ص) به معنای ابراز ارادت به ساحت آنان و تولّی به ولایت آنها است همچنین در واژه‌هایی مثل مودت و محبت که در آن‏ها معنای گرایش و تقرب به‏ چیزی وجود دارد، در معنای ملازمی آن‏ها نوعی تمایل به همگونی و مأنوس شدن دائمی با محبوب دیده می‏شود؛ به‏ گونه‌ای که محب تمایل به قرب به محبوب دارد. ▫️اکنون دربارۀ آیۀ مورد بحث می‏توان گفت که اگر مودت در امور معنوی باشد، معنای لازم آن اتحاد نسبی میان محبوب و محب است؛ لذا پاداش رسالت پیامبر اکرم(ص) باید امری متناسب با آن باشد و طبعاً پاداش‏های مادی -هر مقدار هم که ارزشمند باشند- متناسب با آن امر خطیر نیستند. در این سیاق، مودت به ذوی‏القربی بدان معنی است که مردم باید چنان نزدیکی و همراهی با حضراتشان داشته باشند که گویی ذوب در ولایت و سراپا گوش به ‏فرمان آن‏ها شوند. ▫️مراد از قرابت در آیۀ مورد بحث، نزدیکان نبی مکرم(ص) هستند. گرچه مبنای نزدیکی و قرابت دربارۀ اولیای الهی(ع)، صرف خویشاوندی نیست؛ بلکه اصل در محبت و قرابت، کلمۀ توحید است. ▫️در میان اقربای رسول اکرم(ص) نیز، افرادی مثل ابولهب(عموی آن حضرت) بودند که علی‏رغم قرابت نزدیک، مورد لعن و نفرین پروردگار قرار گرفتند. ▫️در آیۀ شریفه، مراد از «القربی» اوّلاً کسانی هستند که به ‏لحاظ اعتقادی و هم‏گونی توحیدی، نزدیکترین افراد به فرهنگ دینی رسول خدا(ص) باشند؛ ثانیاً، قرابت نسبی آنان نیز از همۀ اقربای آن حضرت در عالی‌ترین مرتبه باشد. بدیهی است که مصداق چنین قرابتی -خواه به لحاظ نَسَبی و یا اعتقادی- به شهادت تاریخ، تنها در دایرۀ خمسۀ طیبه(ع) می‌گنجد که خداوند در آیات مختلف قرآن با شکوه و عظمت خاصی از آنان یاد می‌کند. 📚 این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه مودت است. برای مطالعه متن کامل، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد۵، صفحات ۵۵۰ تا ۶۱۰. 👈 برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» به این لینک مراجعه نمایید: 🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/ ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
🔸وصیت پیامبر به امت؛ طلب اجر رسالت ▫️«اجر» در لغت به‏ معنای پاداش است و معمولاً در ثواب به‏ کار میر
🔸ولایت در قرآن| وصیت پیامبر به امت؛ طلب اجر رسالت ▫️سیرۀ همۀ انبیا و اولیای الهی(ع) بر آن بوده که هرگز از امت خود در مقابل ابلاغ رسالت الهی و هدایت آنان چیزی مطالبه نمی‌کردند؛ در حالی که خداوند در آیۀ ۲۳ سورۀ شوری، مطالبۀ حقی از امت اسلام می‌نماید که با دقت در بیان آیه روشن می‌شود که حامل پیام خاصی در راستای رسالت حضرتش می‌باشد؛ به این ترتیب که: ▫️اوّلاً، شکر امت در قبال زحمات رسالت نبوی(ص)، اجابت دعوت آن حضرت است؛ ثانیاً، راه بهره‌مندی از هدایت رسول خدا(ص)، ابراز مودت به ذریۀ طیبۀ آن حضرت می‌باشد؛ ثالثاً، با توجه به آنکه مودت در لغت به معنای ابراز محبتی است که در عمل ظاهر ‏شود، مودت به اولیای الهی(ع) هنگامی محقق می‌شود که محب در راستای هدایت و امتثال فرامین آنان گام بردارد. ▫️بنابراین، امر به مودت به ذوی‌القربای رسول‌اکرم(ع) در آیه، اشاره به اصل تولّی و تبرّی دارد؛ به این ترتیب که خداوند امر به تولّی به ولایت آن دسته از ذوی‌القربای پیامبر(ص) می‌نماید که عصمت آنان مانند حضرتش به ضمانت الهی و علم آنان به تعلیم پروردگار باشد. خداوند همچنین امر به تبرّی از دشمنان آنان می‌نماید. 📚 این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه مودت است. برای مطالعه متن کامل، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد۵، صفحات ۵۵۰ تا ۶۱۰. 👈 برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» به این لینک مراجعه نمایید: 🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/ ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌@jelvehnooralavi
📷 عکس‌نگاشت | پیامبر و اهل‌بیت(ع) بالاترین رحم رحِم حقیقی انسان که رسیدن فیوضات الهی به واسطۀ اوست، پیامبر اکرم(ص) و ائمۀ هدی(ع) هستند که محبّت و احترام به آنان، مقدم بر والدین صلبی و دیگر ارحام مادی است. 📚 برای مطالعه برهان امامت بر اساس آیه شریفه مودت، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۶، صفحات ۳۴۰ تا ۳۸۰. 👇توضیحات بیشتر را در پست بعد مطالعه فرمایید.👇 ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📷 عکس‌نگاشت | پیامبر و اهل‌بیت(ع) بالاترین رحم رحِم حقیقی انسان که رسیدن فیوضات الهی به واسطۀ اوست،
🔸ولایت در قرآن| پیامبر و اهل‌بیت(ع) بالاترین رحم ▫️اصل در «رَحِم» (بر وزن خشن) به محلّ رشد و نموّ فرزند قبل از تولّد گفته می‏شود. این واژه تسرّی داده شد و به کسانی اطلاق گردید که در نسل، به یک پدر یا مادر منتهی می‏شوند ؛ امّا معنای اصلی آن از مادّۀ «رحم» گرفته شده که به معنای رأفت و رقّت و عطوفت است. ▫️در رحمت، تجلّی رأفت و محبّت در مقام تعلّق و اظهار است که راحم، خیر و صلاح مرحوم را می‏خواهد و با مهربانی که به او می‏کند، ابراز رحمت می‏نماید. البتّه از آنجا که مهربانی از سر عقل است، گاه خوشایند مرحوم نیست؛ مثل دوای تلخی که پزشک به بیمار میدهد و این از سر رحمت است. ▫️«الرَحِم» (بر وزن فَعِل) صفت مشبهه است و اشاره به دوام و ثبوت رحمت در کسی دارد و در لغت به معنای کسی است که رحمت از او سرازیر است و محبّت رحمیّت از او و به اوست. بر این اساس، اصطلاحاً به خویشاوندان نسبی، بنابر قاعدۀ الاقرب فالاقرب، «رَحِم» گفته می‏شود؛ به این ترتیب که هر مقدار نسبت اتحاد به یک رحم نزدیک‏تر باشد، رحمیّت بیشتر است؛ نظیر رابطۀ مادر و فرزند. ▫️بر اساس آنچه در معنای لغوی رحم بیان شد، روشن می‌گردد که در مرتبۀ اوّل، بالاترین رَحِم برای همۀ انسانها که منبع همۀ رحمت‏ها و مبدأ همۀ کمالات در نظام تکوین و تشریع است، ذات باری متعال میباشد؛ در مرتبۀ دوم، اوّلیاء الهی، یعنی رسول اکرم(ص) و عترت طاهره(ع)، نزدیکترین رحم به انسان هستند؛ هم آنان که تکویناً و تشریعاً طریق رحمت الهی بر عالم می‏باشند. ▫️در مرتبۀ بعد، هادیان غیرمعصومی که حق حیات معنوی و هدایت توحیدی بر انسان دارند، رحم او محسوب میشوند. در این مرتبه، والدین اوّلین رحم محسوب می‌شوند؛ زیرا واسطۀ خلقت مادی فرزندان خود و تربیت معنوی آنها هستند. بدین ترتیب، در درجات بعد همۀ کسانی که نوعی قرابت نسبی با انسان دارند، ارحام او محسوب میگردند. ▫️«وصل» عبارتست از اتّحاد دو شیء با یکدیگر در برخی قسمت‏ها؛ مثل اتحاد طرفین دایره با یکدیگر. این واژه در امور مادی و معنوی هر دو به کار می‏رود . اتحاد مادی روشن است و در امور معنوی، میتوان به عقد مشارکت در انجام امری و یا پیمان ازدواج و یا اخوت بین دو فرد، اشاره کرد. وصل معنوی معمولاً در اوصاف به کار می‏رود؛ به گونه‏ای که دو شیء در برخی از صفات با یکدیگر متّحد میشوند. 📚 این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه صله رحم است. برای مطالعه متن کامل، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد۶، صفحات ۳۴۰ تا ۳۸۰. 👈 برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» اینجا بروید: 🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/ ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
🔸ولایت در قرآن| پیامبر و اهل‌بیت(ع) بالاترین رحم ▫️«رحمیّت» از مادّۀ رحمت است و به علاقه، عطوفت و الفت گفته می‏شود. «رَحِم» (بر وزن خشن) کسی است که رحمت قائم به او است. هرچند این واژه عرفاً به اقارب نَسبی گفته می‏شود، ولی رَحِم حقیقی پروردگار است که همۀ رحمت‏ها قائم به او است. ▫️در مرتبۀ بعد، رحم آن کسی است که رحمت‏های تکوینی و تشریعی خداوند از طریق او بر خلایق سرازیر می‏گردد. لذا رسول اکرم(ص) و عترت طاهره‌اش(ع) ارحام حقیقی همۀ انسان‏ها هستند و در مراتب بعد، والدین و اقارب، رحم هر کس محسوب می‏شوند. ▫️همچنین عاقّ والدین به معنای اذیت و آزار آنان و از جمله گناهان کبیره است؛ تا به آنجا که رسول اکرم(ص) فرمود: «يُقَالُ لِلْعَاقِّ اعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإِنّی لَا أَغْفِرُ لَكَ.» بنابراین، گسستن از اهل بیت(ع) و قطع رحمیّت از والدین معنوی، آثار شومی به مراتب سخت‏تر از عاق والدین دارد؛ به گونه‏ای که موجب خروج از ایمان و از دست رفتن همۀ زحمات عبادی و دینی در طول عمر می‌شود. 📚 این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه صله رحم است. برای مطالعه متن کامل، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد۶، صفحات ۳۴۰ تا ۳۸۰. 👈 برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» اینجا بروید: 🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/ ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
💠به مناسبت ششم ریبع‌الاول؛ سالروز درگذشت مرحوم آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبایی(ره) 🔹از مشایخ مکتب تربیتی نجف بزرگان زیادی را می‌توان نام برد؛ اما به شهادت تاریخ آنچه اکنون از این مکتب به دست ما رسیده است -اگر نه تمامش- عمده‌اش از طریق جناب آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبایی(رض) بوده است. 🔹مرحوم قاضی(۱۳۶۶هـ.ق) در خاندانی متولد شد که همگی از علما و اهل فضل بودند. پدر ایشان (سیدحسین قاضی طباطبایی) سال‌ها از درس مرحوم میرزای شیرازی بهره برده بود. مرحوم سیدحسین مدتی تحت تعلیم و تربیت امامقلی نخجوانی(رض) بوده است. امامقلی نخجوانی از زهاد بزرگ آن عصر بود که طریقۀ مشایخ او به آقامحمدبیدآبادی و قطب‌الدین نیریزی(ره) می‌رسیده است. بدین ترتیب روشن میشود که چرا مرحوم سیدعلی آقای قاضی اولین استاد خود را پدر خود آقاسیدحسین دانسته. 🔹مرحوم قاضی پس از مهاجرت به نجف در سال ۱۳۱۳.ق از علمای عصر خود نظیر شیخ الشریعه اصفهانی و محمدحسن مامقانی(ره) بهره برد و در فقه و حدیث به درجات عالی علمی دست یافت. همزمان از بزرگان طریقۀ ملاحسینقلی همدانی بهره می‌برد و نام ایشان در میان شاگردان آسیداحمد کربلایی، سیدمرتضی کشمیری و شیخ محمدبهاری(ره) دیده میشود. 🔹چنانکه از فهرست اساتید ایشان پیدا است، مرحوم سیدعلی قاضی را باید یکی از جامع‌ترین اساتید کل سلسلۀ مشایخ مکتب دانست؛ که یکباره تمام حوزۀ معرفتی و توحیدی اسلام را گردآورده و عملاً آن را پیاده نموده بود. همین جامعیت و ظرفیت وجودی بود که ایشان را همچون وارث خلف اولیا و اوصیا(ع) در جایگاه تربیت تعداد زیادی از علمای اسلام قرارداد. ایشان ورود و احاطه‌ای عمیق به ظرایف عرفان ابن‌عربی و حکمت اسلامی داشت، و همین‌طور استفاده‌هایی بدیع از آیات و روایات می‌فرمود. همین مطلب باعث شد تا به پشتوانۀ جامعیت ایشان، ذائقه‌ای نو شکل بگیرد و در آثار و اندیشۀ شاگردان بزرگ او امتداد بیابد. 🔹همّ اصلی ایشان تربیت شاگرد بود و در این کار هم به نهایت توفیق دست یافت. برای ایشان چیزی در حدود ۵۰ شاگرد ذکر شده است؛ بزرگانی نظیر علامه سیدمحمدحسین طباطبایی(رض) و برادر ایشان مرحوم سیدمحمدحسن الهی طباطبایی، شیخ علی‌اکبر برهان، آیت‌الله شیخ محمدتقی بهجت، سیدهاشم حدّاد، سیدمحسن حکیم، شهید سیدعبدالحسین دستغیب، شیخ عباس قوچانی، سیدعبدالکریم کشمیری و شیخ علی‌اکبر مرندی(رحمت‌الله علیهم). 📚 این مطلب از کتاب "درآمدی بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)" انتخاب شده است که بزودی منتشر خواهد شد. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
🔸 موسسه جلوه نور علوی، تحت اشراف استاد محمدتقی فیاض‌بخش، منظومه معارف مکتب علمی_تربیتی امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) را در قالب مجموعه دوره‌های پیوسته آموزشی_تربیتی تدوین نموده است. دوره «بازخوانی انسان» مرحله اول از این سیر آموزشی است که بر اساس درس‌نامه تخصصی شرح حدیث عنوان بصری طراحی شده است. 🖋 دومین دوره بازخوانی انسان، ویژه دانشجویان دانشگاه‌های تهران و مخصوص آقایان برگزار می‌شود. محورهای دوره به شرح ذیل است: 📌 معنای علم 📌 نسبت ماهوی علم و حقیقت 📌 .................. علم و زندگی 📌 .................. علم و معلم 📌 .................. علم و سیاست 📌 .................. علم و اخلاق 📌 سیر عملی، تنها راه فعالیت علمی ✅ کلاس‌ها به تفکیک تحصیل در علوم انسانی یا علوم فنی و ریاضی برگزار می‌شود. کلاس‌های دانشجویان رشته‌های علوم انسانی یا ریاضی و فنی‌مهندسی، توسط فارغ‌التحصیلان همان رشته‌ها ارائه می‌شود. ✅ سیاست اصلی مؤسسه، برگزاری کلاس‌ها به شکل حضوری است. اما به دلیل شرایط بی‌ثبات وضعیت کرونا در تهران، تعیین تکلیف حضوری یا مجازی بودن کلاس‌ها منوط به تعیین تکلیف موج ششم کرونا و تصمیم ستاد ملی کرونا و وزارت علوم است. ✅ در صورت حضوری بودن کلاس‌ها، ‌کلاس‌های فنی و علوم پایه در محدوده دانشگاه شریف و کلاس‌های علوم انسانی در محدوده بهارستان برگزار می‌شود. ✅ تعداد جلسات دوره، ۴۵ جلسه دو ساعته، تقریبا معادل چهار ترم تحصیلی است که از ابتدای آذرماه آغاز می‌شود. ساعت دقیق برگزاری کلاس‌های دانشجویان فنی و ریاضی و دانشجویان علوم انسانی، متعاقبا به اطلاع داوطلبان محترم می‌رسد. ⬅️ جهت ثبت‌نام و همچنین مطالعه سوالات آزمون ورودی دوره، لینک زیر را بزنید: https://register.jelveh.org/ ⬅️ دریافت پاسخ سوالات آزمون ورودی، به منزله تکمیل فرایند ثبت‌نام است. لذا درخواست می‌شود پاسخ‌های خود را به ادمین کانال بازخوانی انسان در تلگرام، ایتا و بله ارسال کنید. در صورت هرگونه ابهام یا سؤال احتمالی نیز، ادمین کانال پاسخگوی سؤالات شماست: @BazkhaniEnsan ⬅️ سایر اطلاعات و مطالب مربوط به دوره بازخوانی انسان، در کانال بازخوانی انسان در تلگرام و ایتا و بله بارگذاری می‌شود: @Bazkhani_Ensan
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
جلسات وعظ استاد مؤیدی حفظه‌الله‌تعالی شرح دعای بیستم (مکارم الأخلاق) از صحیفه مبارکه سجادیه علیه‌السلام از 22 آبان‌ماه 1400 شنبه‌ها و یک‌شنبه‌ها بعد از اقامه نماز عصر قم، خیابان توحید، کوچه سوم مسجد علی‌المرتضی علیه‌السلام لوکیشن: https://nshn.ir/7bs-DEYxQAB- ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر
🔺 قابل توجه داوطلبان گرامی ⏳ مهلت ثبت‌نام دوره بازخوانی انسان، تا پایان آبان‌ماه تمدید شد. ◀️ همچنین با توجه به ملاحظات برخی داوطلبان که در یافتن پاسخ مناسب برای سؤالات آزمون، دچار مشکل شده بودند، دو نکته لازم به ذکر است: 1️⃣ نیاز نیست داوطلبان گرامی در ارائه پاسخ به سؤالات، خود را به زحمت بیاندازند. ساده‌ترین پاسخی که در ازای هر کدام از سؤالات به ذهن داوطلب می‌آید، پاسخ مطلوب است. لذا داوطلب هر تصور و هر درکی از مطلب دارد، در قالب یک فایل با فرمت Pdf ارسال کند. هرچه‌قدر متن ارسالی، به درک شخصی و خودیافته مخاطب نزدیک‌تر باشد، مطلوبیت بیشتری دارد. 2️⃣ جهت راحتی داوطلبان، شرط پاسخ به دو سؤال حذف شده است. لذا هر کدام از داوطلبان تنها به یک سؤال از پنج سؤال پاسخ دهند، کافی است ⏳ مهلت ارسال پاسخ سؤالات نیز همزمان با مهلت ثبت‌نام، پایان آبان‌ماه است. 🖋️ موفق باشید
🌸ولادت باسعادت حضرت امام‌حسن‌عسکری(علیه‌السلام) بر امام زمان عجل الله فرجه و همه محبین ایشان مبارک‌باد. ‌ ‌☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
💠به مناسبت 24 آبان‌ماه، سالگرد ارتحال آیت‌الله علامه سیدمحمدحسین طباطبایی(ره) 🔻مختصری پیرامون ویژگی‌های مکتب تربیتی علامه‌طباطبائی(ره) 🔹آیا در سلوک الی‌الله، یک نظام دقیق و قابل دفاعِ علمی، عملی، عقلی و نقلی داریم یا خیر؟ گاهی چنین القا می‌شود که سلوک یک امر ذوقی است و هرکس از سر احساس و سلیقه در این باره سخنی گفته است. حال آنکه سلوک مبنای قرآنی دارد و چه‌بسا بتوان گفت که از اوجب واجبات در قرآن کریم، مسئله سیروسلوک است! 🔹مسئله تربیت بر مبنای قرآن و روایات معصومین(ع) همواره در طول تاریخ شیعه مورد توجه علمای اخلاق بوده و هریک سعی کرده‌اند بر این اساس، مبانی سیروسلوک را منقح کنند. در روند تطور مکاتب اخلاقی شیعه تا دوران معاصر، علامه طباطبایی(ره) جایگاه و نقشی ویژه دارند. 🔻در این مختصر قصد داریم به ویژگیهای اصلی مکتب علمی- تربیتی ایشان بپردازیم: ۱. تقید جدی به رعایت ظاهر فرامین شرع مقدس رعایت شرع، نخستین شاخصه‌ای است که در مکاتب اخلاقی قدما مطرح بوده است، به این معنا که مبنای اصلی، رعایت دستورات شرع مقدس اسلام بوده است و همه پرچم‌داران این مکاتب، شاگردان خود را به رعایت سنن رسول خدا(ص) و دستورات الهی ملزم می‌کردند، به دیگر سخن، دستور محوری در این مکاتب عبارت از تقید قاطع و رعایت ظاهر فرامین شرع مقدس اسلام در محرمات و واجبات بوده است، البته باید توجه داشت که با رجوع به مکتب تربیتی علامه، مشخص می‌شود که این مرحله در این مکتب، به منزله مقدمه تلقی می‌شود. ۲. منطبق بودن دستورات و مبانی با قرآن و روایات خصلت اساسی در مکتب تربیتی علامۀ طباطبایی(ره) -همچون سایر بزرگان این طریق- انطباق تمام دستورات و مبانی این مکتب با قرآن و کلمات اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است؛ یعنی در سلسلۀ بزرگان طریقت از جناب ابن‌فهدحلی گرفته تا جناب سیدبن‌طاووس(رض) و همچنین علامۀ بحرالعلوم(رض)- که هرکدام برای خود، مبانی و دستوراتی اخلاقی داشتند و بیان می‌کردند-، و همچنین در مکتب تربیتی مرحوم ملاحسینقلی همدانی و شاگردان ایشان تا علامۀطباطبایی(ره) و آیت‌الله سعادت‌پرور(ره)، این اصل مسلّم، به چشم می‌خورد که ریشۀ تمام دستورات و مبانی و هر آنچه که در سیروسلوک توحیدی بیان می‌شود، منطبق با کتاب و سنت است. ۳. بی‌نیازی از دیگر مکاتب جامعیت رجوع علامه(ره) به قرآن و روایات، به نحوی است که سبب شده، اندیشه و یا مکتبی اخلاقی شکل گیرد که سالک را از مراجعه به دیگر کتب و علمای اخلاق، تا حدودی بی‌نیاز کند. توضیح آنکه، نمی‌توان دستاوردهای علمای سلف را نادیده گرفت و در این سلسله، تمام اساتید به آموزه‌های علمای اخلاق اعم از علامه طباطبایی(ره) و... اهتمام دارند، اما تفاوت مکتب یا اندیشه اخلاقی علامه طباطبایی(ره) در انسجام و جامعیت آن است و در یک نگاه کلان می‌تواند مبانی اصلی قرآنی و روایی سلوک به سوی قله توحید را در اختیار سالک قرار دهد. ۴. نظم دستورات سلوکی ویژگی بعد که در مکتب تربیتی علامه به روشنی به چشم می‌آید، نظم سلوکی است که در نظم دستورات جلوه‌گر است؛ این نظم موجّه را می‌توان هم با برهان‌های عقلی اثبات کرد، و هم با برهان‌های نقلی که در قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) آمده است. این نظم و انسجام ریشه در مبانی منجسمی دارد که وجهه نظر کلی مکتب را شکل داده‌است. 📚 متن فوق برگرفته از این کتاب است: «درآمدی بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)؛ تاریخچه و ویژگیهای نظری و عملی» از استاد محمدتقی فیاض‌بخش. برای آشنایی بیشتر با این کتاب و خرید آن، به این لینک بروید: 🌐‌‌https://b2n.ir/maktabeallameh ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| مکتب علامه ، مکتب احراقیه [راه ازاله رذایل در مکتب تربیتی علامه‌طباطبائی(ره) رفع موضوع رذایل است، نه دفع رذایل] استاد فیاض‌بخش ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📹 ببینید| مکتب علامه ، مکتب احراقیه [راه ازاله رذایل در مکتب تربیتی علامه‌طباطبائی(ره) رفع موضوع رذا
🔻مکتب علامه ، مکتب احراقیه [راه ازاله رذایل در مکتب تربیتی علامه‌طباطبائی(ره) رفع موضوع رذایل است، نه دفع رذایل] 🔹مکتب تربیتی مرحوم علامه طباطبائی(ره) به خلاف بسیاری از مشارب تربیتی، اساسش دفع رذایل نیست، بلکه رفع آن‌ها است. به این معنا که در کشتن و کنار زدن نفس اماره صرفا به ازاله یک‌یک رذایل نمی‌پردازد، بلکه موضوع رذایل را یکباره کنار می‌زد. این همان مطلبی است که ایشان در المیزان دارد: "بعبارة أخرى إزالة الأوصاف الرذيلة بالرفع لا بالدفع." جوهره این مطلب در واقع به‌آتش کشیدن خود و انانیت است. این انانیت که کنار رفت، موضوع تمام رذایل کنار رفته است. 🔹مرحوم علامه می‌فرماید: این همان روش احراقیه در مکتب تربیتی مرحوم آقا سید علی آقای قاضی است. ایشان می‌گوید روزی به مرحوم آقای قاضی گفتم: حتی کسانی که در سیر و سلوک، توحید را می‌خواهند، بالاخره این را هم برای خودشان می‌خواهند. بنابراین این هم به نوعی همان خودپرستی است. مرحوم آقا سید علی آقا فرمودند: نه ، ما روش دیگری داریم که روش احراقیه است. ایشان توضیحی ندادند ولی منظورشان این بود که در این روش باید نفس اماره را یک دفعه آتش زد.  🔹خوب قطعاً منظور از آتش زدن نفس، آن کاری نیست که صوفی‌ها و مرتاض‌ها انجام می‌دهند. کار آنها آتش زدن نفس نیست، بلکه زنده کردن بت بزرگتر است. منظور از «احراق» در روش مرحوم آقای قاضی، نابود کردنِ بستر و زمینه‌ای است که انسان را به غیر حق دعوت می‌کند. 🔹لذا مکتب تربیتی مرحوم علامه طباطبائی(ره) همان مکتب مشایخ عظامشان یعنی طریقه احراقیه است. 👈 برگرفته از دوره فلسفه اخلاق توحیدی: جلسه دوم. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
📍همزمان با سالگرد ارتحال علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره) رونمایی شد: 📚 کتاب "درآمدی بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)؛ تاریخچه و ویژگی‌های نظری و عملی" اثر استاد محمدتقی فیاض‌بخش 🔸مشخصات کتاب: ▫️تعداد صفحات: ۱۲۸ صفحه ▫️قطع: پالتویی ▫️قیمت پشت جلد: ۲۲۰۰۰ تومان 🔸جهت خرید به یکی از این دو روش عمل نمایید: ▫️از این سایت مستقیما بخرید: https://www.ketabresan.net/w/UWpbG ▫️به این آیدی در تلگرام، ایتا یا بله پیام دهید: @ketabresan ☎️ مرکز پخش: 09127974750 ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📍همزمان با سالگرد ارتحال علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره) رونمایی شد: 📚 کتاب "درآمدی بر مکتب تربیتی
📚 معرفی مختصر کتاب «درآمدی بر مکتب علمی و تربیتی علامه طباطبائی(ره)؛ تاریخچه و ویژگی‌های نظری و عملی» تازه‌ترین اثر استاد محمدتقی فیاض‌بخش 🔻این کتاب حاصل تدوین و ویرایش دو سخنرانی از استاد فیاض‌بخش است. سخنرانی اول برای جمعی از علاقه‌مندان به آشنایی با مبانی نظری و عملی مکتب علامۀ طباطبایی(ره) در ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ و سخنرانی دوم به‌مناسبت سالروز گرامی‌داشت مرحوم علامه(ره) در ۲۴ آبان همان سال ارائه شده‌است. این دو سخنرانی در مجموع با ساختار و سیری مشابه ایراد شده‌اند. بنابراین لازم آمد تا در عین حفظ وجوه تمایز هریک، در نهایت به عنوان متنی یکدست و واحد عرضه شوند. ▫️در این سخنرانی‌ها استاد چارچوب کلی مکتب مرحوم علامه(ره) را تصویر نموده و مبانی نظری و نظام دستورات عملی آن را تبیین فرموده‌اند. این گفتارها برای کسانی ارائه شده‌اند که به‌دنبال یک آشنایی اجمالی با رئوس کلیِ مباحث نظری و دستورات عملیِ مقدماتی‌اند؛ از این رو کتاب پیش رو نیز برای همین دسته از افراد مناسب و راهگشا است. ▫️یکی از وجوه شنیدنی و ممتاز روایت استاد از این مکتب تربیتی، تأکید بر خصلت‌هایی است که این طریقۀ تربیتی را به یک "مکتب" تمام‌عیارِ معرفتی- اخلاقی تبدیل می‌کند. این تأکید خود را در این گفتارها نیز آشکار ساخته. ▫️برای آنکه این خصلتِ مکتب‌بودن هرچه بهتر عیان شود، هیئت تحریریۀ مؤسسۀ جلوۀ نور علوی پیش‌گفتاری با عنوان «مروری بر تاریخ مکتب ملاحسین‌قلی همدانی(ره)» بر بیانات استاد افزوده‌است. در این نوشتار طبقات اساتید مکتب و نقش ویژۀ هریک از آن بزرگواران در روند تطور مکتب -به‌حدی که مقتضی یک نوشته مقدماتی بوده است- ارائه شده. طبعاً این مقاله نیز متکفّل توضیح یک سیر تاریخی جامع و کامل نیست؛ بلکه صرفاً جنبۀ طرح مطلب برای آشنایی اجمالی مخاطبین دارد. 🔺بنابراین در این کتاب به لحاظ محتوایی با سه محور مواجهیم؛ آشنایی با روند تاریخیِ شکل‌گیری و امتداد مکتب علامه طباطبائی(ره)، آشنایی با کلیاتِ مباحث نظریِ مکتب و آشنایی با دستورات مقدماتیِ عملی مکتب. [برگرفته از مقدمه ناشر با اندکی دخل و تصرّف] 🔸مشخصات کتاب: ▫️تعداد صفحات: ۱۲۸ صفحه ▫️قطع: پالتویی ▫️جلد: شومیز ▫️قیمت پشت جلد: ۲۲۰۰۰ تومان 🔸جهت خرید به یکی از این دو روش عمل نمایید: ▫️از این سایت مستقیما بخرید: https://www.ketabresan.net/w/UWpbG ▫️به این آیدی در تلگرام، ایتا یا بله پیام دهید: @ketabresan ☎️ مرکز پخش: 09127974750 ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
💠به مناسبت ششم ریبع‌الاول؛ سالروز درگذشت مرحوم آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبایی(ره) 🔹از مشایخ مکتب ترب
👆چندی پیش و به مناسبت سالگرد ارتحال آیت‌الله سیدعلی قاضی(ره)، این مطلب را منتشر کردیم. این متن بریده‌ای است از پیشگفتار کتاب «درآمدی بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)» که به معرفی طبقات اساتید مکتب مرحوم ملاحسینقلی همدانی(ره) می‌پردازد. در این نوشتار طبقات اساتید مکتب، به صورت اجمالی مرور شده و نقش ویژه هریک از آن بزرگواران در روند تطور مکتب ارائه شده. سرفصل مطالب پیشگفتار بدین ترتیب است: ▪️اجمالی از جریانات و سنتهای معرفتی پیش از مکتب ملاحسینقلی همدانی(ره) ▪️ظهور مکتب ملاحسینقلی(ره)؛ به مثابه جامع مکاتب پیش از خود ▫️طبقه اول و دوم: جناب سیدعلی شوشتری(ره) و جناب آخوند ملاحسینقلی همدانی(ره) ▫️طبقه سوم: شاگردان جناب ملاحسینقلی(ره) ▫️طبقه چهارم: آیت‌الله سیدعلی قاضی(ره) ▫️طبقه پنجم: شاگردان سیدعلی‌آقا قاضی(ره) ▫️علامه طباطبایی(ره): تعمیق مکتب و تربیت عمومی ▫️طبقه ششم: استاد سعادت‌پرور(ره)؛ تکمیل راه و کار علامه طباطبایی(ره) @jelvehnooralavi
🔺 قابل توجه داوطلبان گرامی ⏳ مهلت ثبت‌نام دوره بازخوانی انسان، تا پایان آبان‌ماه تمدید شد. ◀️ همچنین با توجه به ملاحظات برخی داوطلبان که در یافتن پاسخ مناسب برای سؤالات آزمون، دچار مشکل شده بودند، دو نکته لازم به ذکر است: 1️⃣ نیاز نیست داوطلبان گرامی در ارائه پاسخ به سؤالات، خود را به زحمت بیاندازند. ساده‌ترین پاسخی که در ازای هر کدام از سؤالات به ذهن داوطلب می‌آید، پاسخ مطلوب است. لذا داوطلب هر تصور و هر درکی از مطلب دارد، در قالب یک فایل با فرمت Pdf ارسال کند. هرچه‌قدر متن ارسالی، به درک شخصی و خودیافته مخاطب نزدیک‌تر باشد، مطلوبیت بیشتری دارد. 2️⃣ جهت راحتی داوطلبان، شرط پاسخ به دو سؤال حذف شده است. لذا هر کدام از داوطلبان تنها به یک سؤال از پنج سؤال پاسخ دهند، کافی است ⏳ مهلت ارسال پاسخ سؤالات نیز همزمان با مهلت ثبت‌نام، پایان آبان‌ماه است. 🖋️ موفق باشید
📍دعوت به همکاری 🔸بدینوسیله از دوستانی که علاقه‌مند هستند با موسسه جلوه نور علوی در زمینه دبیری و سردبیری شبکه‌های اجتماعی و سایت همکاری نمایند، دعوت به عمل می‌آوریم. 🔸همکاری بصورت پاره‌وقت (حداقل ۱۰ ساعت در هفته) و دورکاری امکان‌پذیر است. 🔸شرایط همکاری: ▫️سابقه حضور در جلسات استاد فیاض‌بخش (حداقل ۲ سال) و آشنایی با آثار و تالیفات ایشان ▫️آشنایی اجمالی با مکتب علامه طباطبایی(ره) ▫️توانایی در طراحی رسانه‌ای محتوای مکتوب ▫️توانایی در نگارش روان متن و انتقال مضمون 🔸واجدین شرایط لطفا رزومه خود را به این آیدی در تلگرام، ایتا یا بله ارسال فرمایند: @jelvehadmin با تشکر