❇️#روش_شناسی❇️
[علل شهرت یافتن #کتب_اربعه] :
ممکن کتب روایی متعدد شیعه همچون اصول اربعمئه ، جوامع اولیه و ... ، چرا صرفاً همین چهار کتاب به عنوان کتب اربعه یا اصول اربعه شیعه شهرت یافتند ⁉️
در جواب به این سؤال می توان به علتهای زیر اشاره کرد :
1️⃣وثاقت و مقام بلند علمی مؤلفان کتب
اربعه.
2️⃣اهتمام مؤلفان به جمع آوری احادیثی که از صحت و اعتبار بیشتری برخور دارند.
3️⃣نظم و ترتیب در چینش احادیث و موضوعات
4️⃣اشتمال بر حجم گسترده ای از احادیث و موضوعات.
5️⃣ قدمت زمانی و نزدیکی آنها به عصر صدور
6️⃣ ۶. تلاش مؤلفان این کتاب ها برای حل مشکل تعارض اخبار .
📚دانش حدیث، ص212
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 25.mp3
6.76M
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج25
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری[28]:
🔸شیخ انصاری با آن وزنه علمی که داشت هرگاه کسی حتی یکی از کوچکترین شاگردانش در مجلس درس صحبتی می نمود ، به حرفهایش کاملاً گوش فرا می داد . روزی ، استاد اعظم بربالای منبر تدریس فرمودند : « در ایام تحصیلم در خدمت شريف العلماء و حاج ملا احمد نراقی و شيخ على ابن الشيخ ( معروف به کاشف الغطاء ) ، بر ذهن و ادراك و حافظه خود مغرور بودم به گونه ای که هرگاه در مطلبی تعمق می کردم و چیزی را درک می نمودم ، اگر خلاف آن را از اساتید خود می شنیدم ، بدان توجهی نکرده بلکه گوش به تمام کردن بیانات ایشان هم نمی دادم ؛ ولی اکنون طوری شده ام که هرگاه کمترین شاگردم هم سخنی گوید ، استماع می کنم تا حرفش را تمام کند ؛ زیرا ، تجربه کردم و بعضی از افکار خود را به واسطه سخن یکی از شاگردان مبتدی باطل دیدم » .[۱]
🔹 « میرزای شیرازی در درس شیخ کم سخن می گفت و بگاه سخن گفتن ، صدایش به اندازه ای آرام بود که شیخ برای فهم آن ، ناچار بدنش را به طرف او متمایل می کرد . هرگاه میرزا اراده تکلم داشت ، شیخ اهل مجلس را ساکت کرده و بدانها می گفت : جناب میرزا سخن می گوید . و پس از پایان کلام میرزا ، رو به دیگران نموده و مطالب او را برای شاگردان تقریر می کرد . کسی که شیخ را شناخته باشد ، می د داند این کار از جانب او چقدر پر اهمیت و عظیم است » .[۲]
🔸مرحوم شیخ انصاری ( رضوان الله علیه ) مردی بود که در علم و تقوا نابغۂ روز گار بود که هنوزهم علماء و فقهاء افتخار می کنند به فهم دقـائـق كلامش ، وقتی که آمدند ، چیزی از ایشان سؤال می کردند ، اگر نمی دانستند ، تعمد داشتند که بلند بگویند : ندانم ، ندانم ، ندانم .
این طور می گفتند که شاگردان یاد بگیرند که اگر چیزی را نمی دانند ننگشان نیاید از اینکه بگویند : نمی دانم . »[۳]
🔹« شیخ انصاری دارای همتی بلند و اخلاقی نیکو بود و به امور طلاب شخصاً رسیدگی می کرد و مانند پدری مهربان آنان را تحت تربیت خود قرار داده بود . چند روزی شیخ دیر تر از وقت مقرر برای تدریس حاضر می شد . از وی سبب را پرسیدند .
فرمود : یکی از سادات به تحصیل علوم دینی مایل گشته ، و این امر را با چند نفر در میان نهاده ، تادرس مقدمات برایش گویند ؛ ولی هیچ یک از آنان حاضر نشدند . و شأن خود را بالا تر از آن دیدند بدین جهت خود ، متصدی این امر شده و درس او را به عهده گرفته ام »[۴]
تــواضـع مــرد را دارد گـــرامـی
زكـبـر آیـد بـدی در نیکنامی ( ناصر خسرو )
•••••••••••••••••••••••
[۱]زندگانی وشخصیت شیخ انصاری ص77_78
[۲]میرزای شیرازی، ترجمه هدایة الرازی ص 37
[۳]: « سیره نبوی » / 116 ، مرحوم سید محمد باقر در چه ای ، استاد آیت الله بروجردی ، نیز شیوه شیخ انصاری را ، داشته اند .
[۴]: زندگانی وشخصیت شیخ انصاری ص78
#دریا_ی_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
#میرزا_ی_شیرازی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
Voice 001.m4a
36.86M
❇️#تدریس_کتب❇️
💠تدریس کتاب وسائل الشیعه، جلد اول، ادامه باب چهارم و شروع باب پنجم
✳️ جلسه دهم
#وسائل_الشیعه
#احکام
#باب_چهارم_و_پنجم
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠سینای دانش
🔰آخوند خراسانی[1]:
آخوند خراسانی در سال ۱۲۵۵ ه. ق (۱۲۱۷ ه. ش) در مشهد به دنیا آمد. پدرش مولی حسین هروی فردی باسواد بود که تجارت، دانش و دین داری را در وجود خود جمع داشت وبسیار دوستدار دانش و اهل علم بود. وی در هرات [۱]به دنیا آمده بود و تاجر معروف ابریشم در مشهد و هرات به شمار میرفت. مولی حسین که مردی ثروتمند بود، اشتیاق زیادی به تبلیغ و ارشاد مردم داشت. ازاین رو، در سفرهای خود افزون بر کسب حلال، مردم را با احکام مذهبی آشنا میکرد. وی زمانی به کاشان سفر کرد و مدتی در آن دیار مشغول هدایت و راهنمایی مردم بود. مولی حسین هراتی نسبت به طبقه ضعیف جامعه و درماندگان بسیار توجه داشت. وی بسیار با احساس و رقیق القلب بود و ظاهری آراسته و درونی بی پیرایه داشت. وی با همه حتی مخالفانش بسیار خوش برخورد بود.
مولی حسین از کاشان به هرات بازگشت و در آنجا ازدواج کرد و دارای سه پسر به نامهای نصراللّه، محمدرضا و غلام رضا شد. وی گاهی برای زیارت امام رضا علیه السلام و امور تجاری به مشهد میآمد و در بعضی از سفرها، خانواده و فرزندان خویش را نیز با خود همراه میآورد. در یکی از سفرها، فرزند چهارم او، محمد کاظم به دنیا آمد. او سرانجام تصمیم به اقامت گرفت و در مشهد ماندگار شد تا زمانی که از دنیا رفت و در آن دیار به خاک سپرده شد. [۲]
سه فرزند اول مولی حسین هرکدام کسبی
را پیشه خود ساختند و نوادگان ایشان امروزه در شهر مشهد زندگی میکنند. فرزند چهارم؛ یعنی آخوند خراسانی نیز از نوابغ روزگار گردید. البته درباره مادر آخوند اطلاع درستی در دست نیست. [۳]
----------
[۱]: ۱. خراسان قدیم شامل شهرهای فراوانی بوده است که مردم آن اندکی پس از رحلت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم در نیم قرن اول طلوع اسلام، با آن آشنا شده و آن را با جان و دل پذیرفتند. هرات از زیباترین، مهم ترین و مشهورترین شهرهای تاریخی خاور زمین در خراسان بود و شخصی به نام نریمان آن را بنا گذاشته است. تاتارها در سال ۶۱۸ ه. ق آن را خراب کردند و بعدها از نو بنا شد. هرات در زمان خلیفه دوم به دست حنف بن قیس فتح شد. این شهر از بزرگ ترین شهرهای دولت صفویه و محل زندگی ایشان بود. هرات زادگاه، میهن و مزار دانشمندان بسیاری است و در زمان فتحعلی شاه قاجار به افغانستان واگذار شد. علی اکبر دهخدا، لغت نامه دهخدا، تهران، دانشگاه تهران، ۷۷ ج، ۲، ج ۱۵، ص ۲۳۴۳۴؛ عبدالرحیم محمدعلی، المصلح المجاهد، نجف اشرف، نعمان، ۱۳۹۲ ه. ق، ص ۲۲.
[۲]: مشهد قطعه زمینی در خراسان است که محل رفت و آمد فرشتگان و باغی از باغهای بهشت است. این شهر به دلیل شهادت امام رضا علیه السلام در آنجا، مشهد مشهد الرضا نامیده شده است.
[۳]: ۲. محمد کاظم خراسانی، کفایة الاصول مقدمه، قم، موسسه آل البیت علیه السلام لاحیاء التراث، ۱۴۱۷، چ ۲، ج ۱، ص ۱۴؛ المصلح المجاهد، ص ۲۲؛ محمد حرزالدین، معارف الرجال فی تراجم العلماء و الادباء، قم، انتشارات کتاب خانه آیت اللّه العظمی مرعشی نجفی، ۱۴۰۵، ص ۳۲۳.
#سینا_ی_دانش
#آخوند_خراسانی
#مولی_حسین_هروی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#ترجمه_کتب❇️
#تمهید_القواعد
#ادبیات_کاربردی
#شهید_ثانی
•••°01️⃣0°•••
[القسم الثاني]:
في تقرير المطالب العربيةوما يتفرّع عليها
من الأحكام الشرعية
فيه أربعة مقاصد:
المقصد الأول : في الأسماء
وفيه أبواب:
الباب الأول : في الكلام وما يتعلق به
مقدمة :
الكلام في اللغة: اسم جنس يقع على القليل والكثير ، كما صرح به الجوهري ، ثم زاده إيضاحا فقال : يقع على الكلمة الواحدة وعلى الجماعة ، بخلاف الكلم ، فإنه لا يكون أقلّ من ثلاث كلمات [١].
وقال ابن عصفور : الكلام في أصل اللغة اسم لما يتكلم به من الجمل ، مفيدة كانت أو غير مفيدة.
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
📗قسمت دوم از کتاب تمهید القواعد در بیان تقریر مطالب عربی و فروعات آن از احکام شرعی است.
که متشکل از چهار مقصد است:
{اسماء_ افعال_ حروف_ توابع و باقی تراکیب}
مقصد اول در بیان اسما می باشد که دارای ابوابی است:
{کلام و متعلقات آن _مضرات _موصولات_ ادات تعریف_ مشتقات_ مصدر_ظروف_تثنیه و جمع _عدد}
باب اول:
در بیان کلام و متعلقات آن است.
مقدمه:
🟦تعریف لغوی کلام:
همانطور که جوهری در صحاح تصریح کرده است،کلام اسم جنس است که بر کم و زیاد واقع می شود و سپس برای توضیح بیشتر گفته است که واقع بر کلمه واحد و جماعت هم میشود، به خلاف کَلِم،که کمتر از سه کلمه نیست.
🟥تعریف کلام از نظر ابن عصفور:
وی درلغت، کلام را اسم میداند برای جمله ها_برای چیزی که تکلم میشود به آن که بیان باشد از جملات_چه جُمَل مفید باشند وچه غیر مفید.
📚[١] الصحاح ٥ : ٢٠٢٣.
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 26.mp3
5.58M
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج26
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠سینای دانش
🔰آخوند خراسانی[2]:
🔸دوران کودکی هر فرد از حساس ترین دورههای عمر اوست. دوران کودکی دوره بازی و سپس تربیت است و ساختار شخصیتی انسان در این دوره پی ریزی میشود؛ دوره ای که بسیار انعطاف پذیر بوده و نوع تربیت در این دوره، میتواند عامل اصلی در پیشرفت یا پسرفت آدمی باشد.
مولی حسین هروی که مردی پرهیزگار وآشنا به قرآن و کلمات اهل بیت علیهم السلام
بوده، در تربیت فرزندان خویش بسیار کوشید و نتیجه تلاشهای او با درخشش آخرین فرزندش، ملا محمد کاظم در آسمان مرجعیت شیعه به ثمر نشست.
بی گمان، پشتکار پدر در هدایت فرزندان، دعای خیر و منش طلبگی او، محمد کاظم را جذب حوزه علمیه کرد.[۱]
🔹ازدواج، سنتی الهی است که به مقتضای طبیعت بشر وضع گردیده و مایه تکامل آدمی است. آخوند در هجده سالگی در سال ۱۲۷۳ ه. ق، در مشهد ازدواج کرد که نتیجه آن، دو فرزند بود.[۲]نام اولی را که در مشهد به دنیا آمده بود، مهدی گذاشتند.[۳]هنگامی که آخوند به دلیل سختی سفر و مشکل مسکن در نجف اشرف، برای ادامه تحصیل به تنهایی به نجف اشرف میرفت، همسر و فرزندش را به پدر سپرده بود. رسیدن خبر درگذشت تنها فرزندش، خاطر او را آزرد. ازاین رو، نامه ای به پدر نوشته و از او خواست که همسرش را با خود به نجف بیاورد. پدر همراه همسر محمد کاظم به نجف آمدند.[۴]
🔸فرزند دوم آخوند در نجف، مرده به دنیا آمد و سبب ناراحتی بیشتر آخوند و همسرش گردید و اندکی بعد همسرش در بستر بیماری افتاد. ازاین رو، آخوند در کنار
درس، به پرستاری او و اداره امور خانه نیز میپرداخت تا اینکه سرانجام پیک اجل به سراغ همسر آخوند آمد و جان او را نیز گرفت و داغی دیگر بر قلب آخوند گذاشت. وی مدتی به حجره بازگشت [۵] و اندکی بعد با علویه ای تبریزی ساکن نجف ازدواج کرد که ثمره این ازدواج، سه پسر بود. آخوند پس از درگذشت همسر دوم، با زنی ایرانی ساکن بغداد ازدواج کرد و از او صاحب دو پسر و یک دختر شد. این زن نیز در سال ۱۳۲۲ ه. ق از دنیا رفت. آخرین ازدواج آخوند با زنی اصفهانی ساکن نجف بود. از این ازدواج، فرزندی به دنیا نیامد.
• • • • • • •
[۱]: ابوالفضل شکوری، سیره صالحان، قم، انتشارات شکوری، ۱۳۷۴، چ ۱، ص ۱۱۱.
[۲]: محمد رضا سمّاک امانی، آخوند خراسانی؛ آفتاب نیمه شب، تهران، مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۳، چ ۱، ص ۲۹.
[۳]: سیره صالحان، ص ۱۱۱.
[۴]: آخوند خراسانی؛ آفتاب نیمه شب، ص ۳۴.
[۵]: سیره صالحان، ص ۱۱۶.
#سینا_ی_دانش
#آخوند_خراسانی
#ازدواج
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 27.mp3
5.69M
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج27
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#روش_شناسی❇️
[اصول و روشهای یادداشت برداری بهتر]:
۱) برای سخنرانی و تدریس معلم آماده شوید.
الف- یادداشتها را مرور کنید.
ب- کتاب درسی را از قبل مطالعه کنید.
۲) زمانیکه شک دارید، آن را بنویسید.
۳) در مورد یادداشت هایتان، رژیم بگیرید!
الف- از شکل اختصاری کلمات استفاده کنید.
ب- از نوشتن کلماتی که مهم نیستند، صرف نظر کنید.
۴) مربی خود را بشناسید.
الف- شیوه و سبک تدریس
ب- در اوایل ترم، یادداشتهای تان را به منظور ارزشیابی به معلم خود نشان دهید.
۵) از یک شیوۀ یادداشت برداری خوب، استفاده کنید.
۶) یادداشتهای تان را فعالانه مرورکنید.
۷) یادداشتهای تان را تایپ کنید یا دوباره بنویسید.
📚مهارتهای مطالعه ویادگیری ص113
#اصول_یادگیری
#مطالعه_بهتر
#روش_یادداشت_برداری
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠سینای دانش
🔰آخوند خراسانی[3]:
آخوند پنج پسر و یک دختر از خود به یادگار گذاشت که پسران وی همگی نامدار و صاحب آوازه بودند. در اینجا، به توضیح کوتاهی از زندگانی فرزندان آخوند میپردازیم:
۱. میرزا مهدی
وی به سال ۱۲۹۲ ه. ق در نجف اشرف به دنیا آمد. ایشان بسیار باهوش، خوش فکر و پرجرأت بوده و از احترام خاصی در مجامع مختلف برخوردار بود. به دلیل بیماری چشم و سفارش پدر، پس از اتمام سطح، از ادامه تحصیل بازماند و وارد حوزه خدمات اجتماعی و سیاسی گشت و عصای پدر در نهضت مشروطه شد. او در استقلال عراق زحمات زیادی کشید و سرانجام در روز جمعه ششم جمادی الثانی ۱۳۶۴ ه. ق که برای زیارت حضرت امام رضا علیه السلام به ایران آمده بود، در مشهد درگذشت و در دارالسعاده رضوی به خاک سپرده شد.[۱]
۲. میرزا محمد آقازاده
وی در نیمه شعبان ۱۲۹۴ ه. ق در نجف اشرف زاده شد. ایشان درسهای حوزه را تا دریافت اجازه اجتهاد از مرحوم آخوند ادامه داد. در سال ۱۳۲۵ ه. ش، با دعوت علمای خراسان و موافقت پدر به مشهد رفت و در رأس حوزه علمیه خراسان قرار گرفت. در آنجا در کنار تدریس فقه و اصول در مسجد گوهرشاد، با کژیهای دولت مشروطه از جمله استقراض خارجی به شدت به مبارزه برخاست و در برابر حجاب زدایی و تغییر لباس ایستادگی کرد. در نتیجه، از سوی حکومت به اعدام محکوم شد که به واسطه فشار حوزه علمیه نجف، آن حکم لغو گردید، ولی سرانجام در اثر تزریق آمپول هوا به دست پزشک احمدی در ۱۲ ذیقعده ۱۳۵۶ ه. ق (۱۳۱۶ ه. ش) درگذشت. پیکر آن مرحوم را در حرم حضرت عبدالعظیم کنار آرامگاه حاج ملا علی کنی به خاک سپردند.
او تقریرات درس آخوند در مبحث اجاره، قضا و شهادات در فقه و مبحث الفاظ را در اصول نوشته است و حاشیه ای نیز بر کفایة الاصول دارد. آیت اللّه العظمی فاضل لنکرانی از شاگردان ایشان است.[۲]
۳. میرزا احمد کفایی
وی در ربیع الاول ۱۳۰۰ ه. ق در نجف اشرف زاده شد و در دامن پدر رشد و تربیت یافت و تحصیلات خود را تا درجه اجتهاد ادامه داد. وی معتمد میرزای شیرازی و مشاور او بود و نیز فعال ترین شخصیت روحانی در نهضت عراق و از ارکان آن به شمار میآمد. او پس از برادرش، میرزا محمد، هدایت حوزه علمیه خراسان را به دست گرفت و پس از فرو پاشیدن این حوزه در اثر وقایع شهریور ۱۳۲۰، آن را بازسازی
کرد. حوزه امروز خراسان حاصل تلاشها و خدمات اوست. میرزا احمد هر روز در مسجد گوهرشاد به تدریس فقه و اصول میپرداخت و نیز خزانه دار حضرت رضا علیه السلام بود. احترام ایشان در جامعه روحانیت شیعه به اندازه ای بود که هنگام مسافرتش به قم در سال ۱۳۳۱ ه. ش، آیت اللّه العظمی بروجردی رحمه الله به احترام ورود وی، حوزه درس خود را تعطیل کرد.
وی با تشکیل هیئتهای اسلامی یکی از مدافعان جدی در برابر حمله روسیه به ایران به شمار میرفت. میرزا احمد کفایی پس از بیماری طولانی در روز سه شنبه ۷ ذیقعده ۱۳۹۱ه. ش درگذشت و در پشت سر حضرت رضا علیه السلام نزدیک ضریح مطهر دفن شد.
تعلیقه بر مباحث الفاظ کفایة الاصول از آثار اوست و آقای حسین علی راشد از شاگردان ایشان به شمار میرود.
۴. زهرا کفایی
وی تنها دختر آخوند است که در سال ۱۳۰۸ ه. ق در نجف به دنیا آمد. وی همسر فرزند میرزا حبیب اللّه رشتی بود. که به همراه همسرش به تهران آمد و پس از درگذشتش، پیکر او را به نجف اشرف بردند و در حرم امیرالمؤمنین علی علیه السلامدر کنار آرامگاه پدر به خاک سپردند.
۵. حاج آقا حسین کفایی
وی در سال ۱۳۱۸ ه. ق در نجف اشرف زاده شد. مدارج علمی را در آن دیار گذراند و سپس به تهران آمد و امامت جماعت یکی از مساجد تهران را بر عهده
گرفت. او در امور اجتماعی و کارهای عام المنفعه در عراق و ایران بسیار خوش میدرخشید. پیکر وی پس از درگذشتش در تهران، به نجف منتقل و در کنار پدر به خاک سپرده شد.
۶. حاج آقا حسن کفایی
وی در سال ه. ق ۱۳۲۰ در نجف اشرف زاده شد و پس از پایان تحصیل، در سال ۱۳۴۳ ه. ق به ایران آمد و در ماجرای شهریور ۱۳۲۰ در کنار برادرش، میرزا احمد در دفاع از خراسان حضور داشت. او در روز دهم ذیحجه ۱۳۷۳ ه. ق درگذشت و در حرم عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شد.[۵]
___________________
[۱]: کریم جوان شیر، نامداران راحل، تبریز، انتشارات سالار، ۱۳۷۵، چ ۱، ص ۱۵۷؛ حسن مرسلوند، زندگی نامه رجال و مشاهیر ایران، تهران، نشر الهام، ۱۳۶۹، ج ۱، ص ۶۰؛ المصلح المجاهد، صص ۱۴۸ ۱۵۲.
[۲]: زندگی نامه رجال و مشاهیر ایران، ج ۱، ص ۴۴؛ سید علی رضا ریحان یزدی، آینه دانشوران، قم، انتشارات کتاب خانه آیت اللّه العظمی مرعشی نجفی، ۱۳۷۲، چ ۳، ص ۲۳۲؛ المصلح المجاهد، ص۱۵۲.
[۳]: نامداران راحل، ص ۱۵۷؛ آینه دانشوران، ص ۶۷؛ المصلح المجاهد، ص ۱۵۳؛ دست نوشتههای میرزا عبدالرضا کفایی خراسانی، ص ۵۶
[۴]: نامداران راحل، ص ۱۵۷.
[۵]: نامداران راحل، ص ۱۵۷.
#سینا_ی_دانش
#آخوند_خراسانی
@Charayea
❇️#روش_شناسی❇️
🟦فوائد شناخت تاریخ حدیث شیعه:
1_شناخت فرهنگ حدیثی زمانه
2_آشنایی با مکتوبات حدیثی در هر زمان
3_آشنایی با روشهای اموزشی
🟥ویژگی های تاریخ حدیث شیعه:
1 _دسترسی به معصومین
2_همسان بودن احادیث معصومین
3_شاگردان دانشمند
4_طرح احادیث تفصیلی وجزئی
5_پاسخ به پرسش های جدید
6_ترویج فرهنگ نوشتاری
🟫نمایی از تاریخ حدیث شیعه:
1_دوره حضور:
الف) عصر تولد ورشد: از زمان پیامبر تا امام سجاد
ب) دوره شکوفایی: عصر صادقین
ج) عصر تثبیت وتحکیم: پس از امام صادق
2_دوره غیبت:
الف) دوران غیبت صغری
ب) قرن ۴و۵،دوره طلایی عصر شیعه
ج) قرن۶تا۹،دوره فترت
د) قرن۱٠و۱۱،دوره شکوفایی دوباره
ه) قرن۱۲تا دوره معاصر
و) دوره معاصر
📚تلخیصی از مقاله تاریخ حدیث شیعه
مولف: سید محمد کاظم طباطبایی
#تاریخ_حدیث_شیعه
#سید_محمد_کاظم_طباطبایی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2