eitaa logo
کشکول مطالب طلبگی
2.2هزار دنبال‌کننده
116 عکس
87 ویدیو
41 فایل
بیان نکات انگیزشی، احوالات علما، تصاویر بزرگان، احادیث اهل بیت، کلمات قرآنی و... گروه شرائع(پرسش وپاسخ علمی): https://eitaa.com/joinchat/1993736381C529fe81854 💬 ارتباط،تبادل و تبلیغ: @Qweazs 🔴کپی کردن مطالب، فقط با ذکر منبع‼️
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️❇️ ✔️الاستصحاب الموضوعي: و يراد به استصحاب موضوع من مواضيع حكم ما، كاستصحاب حياة زيد، و كرّيّة الماء لترتيب الحكم. * و بمثال أوضح نقول إذا شك في بقاء طهارة الماء فإنه يستصحب بقاء الطهارة، و هذه الطهارة موضوع للحكم بجواز شربه فيترتب جواز الشرب على الاستصحاب الموضوعي، لأنه ينقّح موضوع هذا الأثر الشرعي. ** يوم الشك في أنه من شعبان أو رمضان يبنى على أنه من شعبان فلا يجب صومه و أن صام ينويه ندبا أو قضاء أو غيرهما. و على الجملة لا ينبغي التأمل في صحة الصوم في يوم الشك و أنه مشروع في حد نفسه، للنصوص المتواترة، و الممنوع هو صومه بعنوان رمضان، فلا تقاومها الروايات المانعة من صومه، فإن كانت قابلة للتأويل، فهو إلا فلتطرح، أو تحمل على التقية. بل يمكن أن يقال إن الصحة هي مقتضى الاستصحاب الموضوعي أيضا أعني أصالة بقاء شعبان، و عدم دخول رمضان، فالحكم مطابق للقاعدة، حتى و أن لم ترد رواية أصلا. كيف و الروايات الصريحة في الجواز كافية و وافية .... 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص34_35 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️نقشه کلی : 1️⃣_روایة الحدیث(علم اصول الحدیث) 2️⃣_درایة الحدیث ❇️بخش اول نیز به دو دسته تقسیم میشود: 1️⃣_علم رجال 2️⃣علم مصطلح الحدیث 📚علم الحدیث، کاظم مدیر شانه چی، ص20 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
elzamate-talabegi-3-pajoohesh-ostadmarvi-1401.09.23.mp3
1.53M
❇️❇️ ✔️الزامات وبایسته های طلبگی پایان درس خارج فقه روز چهار شنبه 1401/9/23 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
رموز موفقیت - استاد علیدوست.pdf
122.8K
❇️❇️ 💯رموز موفقیت ایت الله علیدوست 🔹 چند نکته طلایی 🔹 8 رمز برای رسیدن به موفقیت ✍️فرمایشات آیة الله علیدوست به مناسبت شروع سال تحصیلی 1401-1402 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
import_1_2443500753(1)(1).mp3
5.51M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج31 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [علامه مجلسی]: 3️⃣ مقدسی خوشرو مقدس بود اما مقدسی که خوشرویی را نیز از عبادات می شمرد با اینکه ذکر خدا در لحظه لحظه زندگی از زبان و یادش محو نمی شد اما کسی نبود که در محافل و مجالس در خود فرو رود ، بلکه با رویی و کلامی آمیخته به طنز غنچه لبخند را بر لبان یکایک مردم می نشاند . وی در شوخ طبعی و حاضر جـوابـی سـرآمد روزگار خود بود و در لطیفه هایش حکمت و پیام نهفته بود . طنزگوئی او حتی دامان علما را نیز می گرفت . علامه که علاقه شدیدی به کشیدن قلیان داشت ، همیشه در کنار کتابهای انباشته بر روی هم و کاغذها و قلمها و میز کوچکی که بر روی آن می نگاشت ، قلیانش آماده بود . « علاقه اش چنان بود که گاهی هنگام تدریس و موعظه نیز دستور می داد قلیان بیاورند . »(۱) روزی یکی از معاصـريـن عـلامـه رساله ای در حرمت تـنـبـاكو نگاشت و آنرا در پارچه ای زیبا پیچید و نزد علامه فرستاد . علامه پس از مطالعه ، کتاب را نزد او فرستاد و پارچه را نگه داشت و در جواب او چنین نوشت : « من از این رساله فایده ای ندیدم مگر همان پارچه ، تا آن را کیسه تنباکو کنم . چه نیکو کیسه ای است . »(۲) 📚(۱): زندگینامه علامه مجلسی ج1،ص190 📚(۲): کارنامه علامه مجلسی، ص181 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 32.mp3
7.34M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج32 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 33.mp3
7.15M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج33 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️أصالة الاشتغال: و هو أصل يحكم به العقل و مفاده: أن كل تكليف يحتمل وجوده و لم يثبت إذن الشارع في ترك التحفظ تجاهه فهو منجّز و تشتغل به ذمة المكلف. * في تحديد الزمان الذي يصح فيه الصوم اعتبر النهار زمانا له، و مبدؤه طلوع الفجر الثاني و وقت الإفطار، و هو سقوط القرص، أو ذهاب الحمرة من الشرق. و يجب الإمساك من باب المقدمة العلمية في جزء من الليل في كل من الطرفين ليحصل العلم‌ بإمساك تمام النهار. و إنما وجب الإمساك من باب المقدمة لحكومة العقل بلزوم إحراز الامتثال بعد تنجز التكليف و وصوله فإن الاشتغال اليقيني يستدعي الفراغ اليقيني، فلا يكفي باحتمال الامتثال، بل لا بد من الجزم به المتوقف على دخول جزء من غير الواجب و ضمه إلى الواجب ليحصل بذلك الجزم بتحقيق المأمور به، و لأجل ذلك يحكم بوجوب ضم مقدار من خارج الحد في غسل الوجه و اليدين في الوضوء مثلا. و عليه يبتني وجوب الاجتناب عن أطراف العلم الإجمالي في الشبهات التحريمية، و وجوب الاتيان بها في الشبهات الوجوبية، و عليه فهذه الكبرى- أي حكم العقل- بوجوب المقدمة العلمية من باب الاحتياط، و تحصيلا للجزم بالامتثال مما لا غبار عليها. 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص52_53 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ 💠سینای دانش 🔰آخوند خراسانی[5]: مرحوم آقای آخوند در مسجد طوسی تدریس میکرد و عدد شاگردان او را هزار تا سه هزار نفر گفته اند که اغلب آنها از افاضل بودند . نام سی صد و ده نفر از آنان در کتاب یاد شده است و ما در این جا چند نفر از آنان را یاد میکنیم : آيات الله العظام : ۱. آقا میرزا ابوالحسن مشکینی ، صاحب حاشیه بر كفاية الأصول ، متوفای ۱۳۵۸ ق . ۲. آقا سید ابوالحسن اصفهانی که از مراجع بزرگ تقلید شیعه بود ، متوفای ۱۳۶۵ ق . ۳. آقا سید ابوالقاسم کاشانی ، همان مجاهد معروف ، متوفای ۱۳۸۱ ق . ۴. آقا سید جمال الدین گلپایگانی ، یکی از مراجع تقلید ، متوفای ۱۳۷۷ ق . ۵. شیخ محمد جواد بلاغی ، صاحب تألیف فراوان ، متوفای ۱۳۵۲ ق . ۶. حاج آقا حسین قمی ، از مراجع تقلید شیعه ، متوفای ۱۳۶۶ ق . ۷. حاج آقا حسین بروجردی ، از مراجع بزرگ تقلید شیعه ، متوفای ۱۳۸۰ ق . د . ۸. آقا عبد الحسين رشتی ، صاحب حاشیه بر كفاية الأصول ، متوفای ۱۳۷۳ ق . ۹. آقا سید عبد الحسین شرف الدین ، صاحب تألیف فراوان ، متوفای ۱۳۷۷ ق . ۱۰. آقا شیخ عبد الكريم یزدی حائری ، مؤسس حوزه علمیه قم ، متوفای ۱۳۵۵ ق . ۱۱. آقا سید عبد الهادی شیرازی ، از مراجع تقلید شیعه ، متوفای ۱۳۸۲ ق . ۱۲. آقا شیخ محمد حسین نائینی ، از مراجع تقلید شیعه ، متوفای ۱۳۵۵ ق . ۱۳. آقا سید محمود شاهرودی ، از مراجع تقلید شیعه ، متوفای ۱۳۹۴ ق . ۱۴. آقا میرزا محمد ، معروف به آقازاده ، فرزند آقای آخوند و صاحب حاشیه بر كفاية ۶۸ شناخت نامه الأصول ، متوفای ۱۳۵۶ ق . ۱۵. آقا سید محسن امین عاملی ، صاحب أعيان الشیعه ، متوفای ۱۳۷۱ ق . ۱۶. آقا ضیاء الدین عراقی ، از مراجع تقلید شیعه ، متوفای ۱۳۶۱ ق . ۱۷. آقا شیخ محمد حسین اصفهانی ، صاحب حاشیه بر كفاية الأصول ، متوفای ۱۳۶۱ ق . ۱۸. آقا سید صدر الدین صدر ، از مراجع تقلید شیعه ، متوفای ۱۳۷۳ ق . ۱۹. آقا شیخ محمد حسین کاشف الغطاء ، صاحب تألیفات فراوان ، متوفای ۱۳۶۲ ق . ۲۰. آقا شیخ ابوالقاسم قمی ، از علمای بزرگ قم ، متوفای ۱۳۵۳ ق . ۲۱. آقا شیخ محمد علی شاه آبادی ، همان عارف بزرگ و معشوق و استاد رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی ( قدس الله روحه ) ، متوفای ۱۳۶۹ ق . ۲۲. آقا سید هبة الدين شهرستانی ، صاحب الهيئة و الاسلام ، متوفای ۱۳۸۶ ق . ۲۳. آقا سید میرزا علی قاضی ، متوفای ۱۳۶۶ ق . ۲۴. آقا شیخ مهدی خالصی ، صاحب حاشیه بر كفاية الأصول ، متوفای ۱۳۴۳ ق . 📚برگرفته از مقاله استاد https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 34.mp3
6.21M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج34 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [علامه مجلسی]: 4️⃣ حر آزاده وظایف شیخ الاسلامی و رسیدگی به امور بی پناهان و یتیمان و پرونده های مردم او را از حوزه علمیه و علمای اسلام جدا نمی ساخت . در فرصت های مناسب به دیدار مدارس علمیه و علمای اسلام می رفت و هنگام ورود علما و طلاب به خانه یا محل کار وی ، به آنان دیده عظـمـت می نگریست، از زائـران خـانـه خـدا و مـزار ائمه اطهار ( عليهم السلام ) که در بازگشت به شهر خـود ، برای دیدن علامه به اصفهان می آمدند با احترامی خاص پذیرائی میکرد . و پس از انجام کارها خود را وقف آنان می نـمـود و آنان را به تماشای جاهای دیدنی اصفهان می برد . علما که بیشتر آنان با نظام اداری و تاج و تخت پادشاهان مخالـف بـودنـد و برای پادشاهان پشیزی قائل نمی شدند از نیـت عـلامه مجلسی آگاه بودند از اینرو او را مایه رحمت برای تشیع و برکت برای حوزه های عـلـمـیـه می دانسـتـنـد و رشـته مـحـبـت خـود را با او محکمتر می ساختند . 🔹میان او و شیخ حر عاملی ، علاقه و صمیمیتی خاص وجود داشت و علاوه بر دوستی و رفت و آمد ، از نظر علمی هم یکی از دیگری صاحب اجازه بودند ، بطوریکه شیخ در راه سفرهای خود به حـجـاز و عراق برای دیدار علامه به اصفحان می امد. ✔️ « روزی علامه ، شیخ را به تماشای کاخ شاه برد بعد از نشان دادن بعضی از قسمتهای کاخ وارد تالار کاخ شدند . شاه که از ورود شیخ به کاخ با خبر شده بود خود را مهیای احترام و پذیرایی ساخت و هنگام ورود شیخ با احترام از تختش بلند شد ، دیگران هم چون شاه برخاستند بعد از تعارف ها پیش از اینکه شاه اجازه نشستن دهد ، شیخ در کنار جایی که مخصوص نشستن شاه بود بدون اجازه نشست . شاه و سپس درباریان همه نشستند . این حرکت شیخ همچون پتک بر سر نامقدس شاه فرود آمد . شاه همچنانکه در درون ، خـود را می خورد در ذهنش در پی مطلبی بود که این حرکت شیخ را جبران کند . ناگاه زبان به سخن گشود و گفت : شیخ میان « خر » و « خر » چه فرق است ؟ شیخ که رادمردی از تبار آزادگان بود با شجاعت و بدون فوت وقت رو به شاه کرد و گفت : یک « مسند » و از جابرخاست. حاضرین در مجلس همه به خنده افتادند به طوری که شاه از حاضر جوابی شیخ یکه خورد و چـون عظمت شیخ و احترام و تکریم علامه نسبت به او و بدرقه او در هنگام ترک تالار را دید ، صلاح را در آن دانست که لب بر هم نهد و کار را از این بدتر نسازد . » 📙الامل الآمل، ج1ص50 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2