eitaa logo
کشکول
2.1هزار دنبال‌کننده
94 عکس
84 ویدیو
41 فایل
بیان نکات انگیزشی، احوالات علما، تصاویر بزرگان، احادیث اهل بیت، کلمات قرآنی و... گروه شرائع(پرسش وپاسخ علمی): https://eitaa.com/joinchat/1993736381C529fe81854 ادمین کانال: @Qweazs 🔴کپی کردن مطالب، فقط با ذکر منبع مجاز‼️
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️❇️ [علامه مجلسی]: 5️⃣ مدالی بر سینه مقام 🔹 او کسی نبود که مقام را مدالی بر سینه خود بپندارد تا به آن ببالد او خود مدالی بود بر سینه مقام و عزتی بود برای مسند . 🔸مقام نه چیزی از خصلتهای طلبگی او کاسته و نه بر محبوبیت او در میان مردم و حوزه های علمی افزوده بود . او اندیشه ای بزرگ بود که نم حجره های کوچک ، نم مهر و محبت اهل بیت ( ع ) تا مغز استخوانش نفوذ کرده بود . 🔹 نمی که باد زرق و برقهای عمارت چهلستون و خانه آئینه و کاخ عالی قاپو هیچگاه آنرا خشک نمی کرد و او را از ذکر خدا ، تدریس و مردم جدا نمی ساخت. 🔸 « در حالیکه وظائف مربوط به شیخ الاسلامی را انجام می داد ؛ از تدریس و موعظه مردم غافل نبود و انجام مستحبات را ترک نمی گفت ، نماز شب ، تهجد ، غسل جمعه و نماز جعفر طیار و اذکار مستحب در بامدادان و شامگاهان را از یاد نمی برد . »(۱) 🔹« سید نعمت الله جزایری می گوید : چندین سال با وی معاشرت کردم و شب و روز با او بودم هیچ عمل مباحی از او ندیدم° تا چه رسد به مکروهات »(۲) 🔸« به شکایات مردم خود رسیدگی میکرد و در میان مردم حاضر می شد ، بر اموات نماز می گزارد و به اقامه نماز جماعت می پرداخت و بدين ترتيب میزبانان علامه به حدی بودند که یکی اسامی آنان را می نگاشت و او بعد از نماز عشا به ترتیب به خانه یکی از آنان می رفت .(۳) 🔹 علامه با این برخورد تنگاتنگ با مردم و رفتن به منازل آنها نه تنها به وضعیت زندگی آنها آشنا شد بلکه این ، سنت نیکوی رابطه میان مردم و روحانیت را حفظ می کرد و عملاً به طلاب جوان نشان می داد که طلبه هر چند به مراتب بلند مملکتی برسد ، نباید از مسجد و مردم جدا شود ؛ چرا که پایگاه اصلی روحانیت قلب مردم است و این رابطه همچنان باید ادامه پیدا کند . °_بارها حضرت آیه الله مرعشی نجفی ( ره ) می فرمودند : که من در بین علما شیعه از زمان غیبت گیری تا کنون کسی را مانند مرحوم علامه مجلسی ندیدم که به تمام آداب شرع از واجب و مستحب مقید و عامل باشد .. ( یادنامه علامه مجلسی / ص ٢٦ ) (۱): یادنامه علامه مجلسی ، ص ٢٦ . (۲): زندگینامه علامه مجلسی ، ج ۱ ، ص ١٤٨ (۳): اعیان الشیعه ، ج ۹ ، ص ۱۸۲ . https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️آرای مجتهد فوت شده به چه کار ما می آید ؟ ◾ مقلدان که نمی توانند بدین فتواها عمل کنند ! در پاسخ باید گفت: 🔹 با حفظ و نقل آرا و نظریات گذشتگان ، می توان بر اجماع یا شهرت آگاهی یافته ، اجماع احتمالی یا ادعا شده را می توان از اتفاق و اجماع محقق و راستين بـاز شناخت . 🔹 نیز آرای مخالف با شهرت را دانست که در فرآیند استنباط احکام ، بـه مجتهدان کنونی یاری می رساند . 🔹افزون بر این ، به این ترتیب ، میراث فقهی خود را حفظ کرده و فقه پژوهان را گرامی داشته ایم . 📚مقاله عبدالله امینی، سه اثر فقهی از آخوند مولی محمد کاظم خراسانی. شناخت نامه اخوند خراسانی ج2ص228 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
4_5875505335258582841.mp3
6.52M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج37 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 38.mp3
7.16M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج38 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [علامه مجلسی]: 6️⃣ یکه و تنها با بحار جو حاکم بر زمان علامه و وجود خطر از ناحیه دشمنان اهل بیت و نابودی منابع کتاب ارزشمند او، وی را بر آن داشت که هر چه بیشتر به جمع آوری احادیث و روایات اهل بیت بپردازد و فرصت کم و مشاغل زیاد او مانع از آن می شد که به تصحیح روایات بپردازداز اینرو در مقدمه چنین نگاشت: « در نظر دارم که اگر مرگ مـهـلـت دهـد و فضل الهی مساعدت نماید شرح کاملی متضمن بسیاری از مقاصدی که در مصنفات سایر علما نباشد بر آن ( بحارالانوار ) بنویسم و برای استفاده خردمندان قلم را به قدر کافی پیرامون آن به گردش در آورم . »(۱) « با مطالعه کتاب « مرآة العقول » علامه که با کنجکاوی و دقت بی نظیری روایتهای کافی را تحقیق کرده و درجه صحت و درستی هر حدیثی را بررسی نموده است ، می توانیم دریابیم که علامه واقعاً علامه بود و تحقیق پیرامون احادیث از آسانترین کارهای اوست ولی به یقین اگر می خواست « بحار الانوار » را با چنین موشکافی و دقت نظری بررسی کند فرصتهای بیشتری می طلبید . »(۲) « در تدوین کتاب بحار هیچ کدام از شاگردان علامه به او کمک نکرده اند و هیچ کدام هـم چنین ادعایی ندارند . * علامه خود یکه و تنها قلم به دست می گرفت و به تحقیق ، جمع آوری و دسـتـه بـنـدی روایات می پرداخت ، ولی در بعضی از موارد از طلاب خـوش خط ، آن هم فقط برای نوشتن استفاده میکرد . »(۳) لكن تمام آیات و دعاها و عناوین بابها و سند روایات را خود می نوشت و به شرح بعضی از روایات که احتیاج به توضیح داشت ، می پرداخت . « دعاها را خودش اعراب گذاری می کرد و در کمتر موردی است اشتباهی رخ داده باشد . »(۴) تواضع و اخلاص علامه چنان بود که از کوچکترین کمک و کوشش دیگران نام می برد و از آنان تشکر میکرد . علامه مجلسی در جلد بیست و پنج بحار می نویسد : یکی از شاگردانم اخیراً کتابهایی را پیدا کرده و به من اطلاع داده است . * کسی که از این کار کوچک شاگردش این چنین تمجید کند و از نوشتن آن ابا ندارد چطور ممکن است از زحمات کلی آنها در تألیف بحار نام نبرد ؟! عمر پر برکت و سراسر نور علامه حتی به او مهلت پاکنویس کردن این دریای نور را نداد ، تا چه رسد که به تحقیق و بررسی هر یک از روایات این دریا بپردازد . « بطوریکه از جلد ۱۵ به جز چند کتاب ، تا آخر علامه فرصت نکرد که آنها را پاکنویس کند و بنابر وصیت علامه به ورثه آنها به اندازه توان خود کتابها و نوشته ها را پا کنویس کردند . »(۵) *صاحب « ریاض العلماء » ، صاحب « جامعه الرواة » ، صاحب « الأمل الآمل » و حتی سید نعمت الله جزیری که خود شاگرد و با معاصر علامه بوده اند از هیبت گردآوری بحار نامی نبرده اند . *به ظن قوی میرزا عبد الله الهندي صاحب « ریاض العلماء » باشد . ** به همین دلیل بعضی از نسخه های بحار الانوار با هم تفاوت دارند . (۱): کارنامه علامه مجلسی، ص51 (۲): پاسدار اسلام، ج18،ص59 (۳): کارنامه علامه مجلسی، ص64 (۴): کارنامه علامه مجلسی، ص65 (۵): اعیان الشیعه، ج9،ص183 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ 💠سینای دانش 🔰آخوند خراسانی[7]: تلقيبه بالآخوند نقل عن السيد هبة الدين الشهرستاني ، ان الشيخ الآخوند كان يسافر الى كربلاء لزيارة الإمام الحسين في أيام حياة استاذه الشيخ الانصاري و في احد الايام و بـعـد إتمام الزيارة رأى الآخوند الأردكاني جالساً على منبر التدريس و الكل مصغون اليه ، فجلس الشيخ محمد كاظم الخراساني يستمع و يصغي بما يملي الاردكاني على تلاميذه و من ثم ذكر مسألة للشيخ الأنصاري و اورد عليه إشكالين ثم انهى درسه . و قد رأى الشيخ الخراساني بان اشكالات الآخوند الاردكاني صحيحة و متينة . و عندما رجع الى النجف و حضر درس استاذه الاعظم الانصاري ذكـر له القصة كاملة . فقبل الاستاذ الاشكال الاول و رد الثاني ، ولكن الخراساني أصـر عـلى صـحة الأشكال الثاني و ان الحق مع الاردكاني . واستمرت المناظرة مدة طويلة حتى انتبه احد الطلاب ليقول الى صديقه : [ انظر لهذا الأخوند كيف يؤيد اقوال ذلك الآخوند] . و قـال طالب آخر :[قرت عيوننا بهذا الآخوند بعد ذاك الآخوند] . فهكذا صار « الآخوند » لقباً ملازماً للشيخ محمد كاظم الخراساني حتى كاد يطغى على الاسم . 📚شناخت نامه آخوند خراسانی ج3شماره4،ص35و36 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
import_1_2732236336(2).m4a
30.86M
❇️❇️ 💠 تدریس کتاب وسائل الشیعه ، جلد اول ادامه باب پنجم و شروع باب ششم ✳️جلسه یازدهم https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [ ]: 🔷از جمله ادله مثبتین نیاز به علم رجال سیره علمای سلف امامیه است ، که مرحوم شیخ طوسی رحمه الله در کتاب «العده» آن را بیان کرده است: 🔶«و مما یدل أیضا على صحه ما ذهبنا إلیه، أنا وجدنا الطائفه میزت‏ الرّجال‏ الناقله لهذه الأخبار، و وثقت الثقات منهم، و ضعفت الضعفاء، و فرقوا بین من یعتمد على حدیثه و روایته، و من لا یعتمد على خبره، و مدحوا الممدوح منهم و ذموا المذموم، و قالوا فلان متهم فی حدیثه، و فلان کذاب، و فلان مخلط، و فلان مخالف فی المذهب و الاعتقاد، و فلان واقفی، و فلان فطحی، و غیر ذلک من الطعون التی ذکروها، و صنفوا فی ذلک الکتب، و استثنوا الرّجال من جمله ما رووه من التصانیف فی فهارسهم، حتى إن واحدا منهم إذا أنکر حدیثا نظر فی إسناده و ضعفه برواته‏ هذه عادتهم على قدیم الوقت و حدیثه لا تنخرم، فلو لا أن العمل بما یسلم من الطعن و یرویه من هو موثوق به جائز، لما کان بینه و بین غیره فرق، و کان یکون خبره مطروحا مثل خبر غیره، فلا یکون فائده لشروعهم فیما شرعوا فیه من التضعیف و التوثیق و ترجیح الأخبار بعضها على بعض، و فی ثبوت ذلک دلیل على صحه ما اخترنا.»[۱] 💠مرحوم شیخ طوسی در تأئید نظر خودشان پیرامون عمل به روایات، می‌فرماید: مؤید نظری که اختیار کردیم این است که مشاهده می‌کینم که علمای شیعه همواره به توثیق و تضعیف روات پرداخته‌اند، همواره بین روایانی که قابل اعتماد هستند و کسانی که قابل اعتماد نیستند، فرق گذاشته‌اند و تألیفات متعددی در زمینه صفات روات و مذهب روات داشته‌اند. جدای از این استفاده‌ای مرحوم شیخ طوسی از این بیان داشته‌اند، همین مطلب نشان می‌دهد که سیره علمای شیعه استفاده از علم رجال است. در همین مساله مرحوم آیت الله خویی رحمه الله در معجم رجال الحدیث می‌فرماید: «از زمان جناب حسن بن محبوب (۲۲۵ هـ) تا زمان شیخ الطائفه (۴۶۰هـ) بیش از ۱۰۰ کتاب رجالی نوشته شده است که مرحوم حاج‌آقابزرگ تهرانی در کتاب مصفی المقال اسامی آنها را جمع کرده است.»[۲] [۱] – العده فی أصول الفقه، ج‏۱، ص: ۱۴۲٫ [۲]– «و قد بلغ عدد الکتب الرجالیه من زمان الحسن بن محبوب إلى زمان الشیخ نیفا و مائه کتاب على ما یظهر من النجاشی و الشیخ و غیرهما. و قد جمع ذلک البحاثه الشهیر المعاصر الشیخ آقا بزرگ الطهرانی فی کتابه مصفى المقال.» معجم رجال الحدیث، ج ۱، ص ۴۱٫ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 39.mp3
6.72M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج39 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 40.mp3
9.23M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج40 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [علامه مجلسی]: 7️⃣ بسوی نور علامه راه استادش فیض را در پیش گرفت و با رها کردن علوم عقلی با کوله باری از تعبـد بسوی نوری که از قله بلند روایات و احادیث می تابید شتافت و در اولین قدم كتب اربعه را به صحنه درس و بحث کشاند . « ضمن نگاشتن شـرح بر اصول کافی و تهذیب ، از شرح من لا يحضره الفقیه که پدرش بر آن شرحی نگاشته بود ، خودداری کرد و یکی از شاگردانش را به نوشتن شرح بر استبصار تشویق نمود . »(۱) وی طلاب را که مدتها از روایات و احادیث جدا بودند به مطالعه و تحقیق در روایات تشویق کرد و برای حفظ و نگهداری کتب اربعه از گزند حوادث روزگار و تحویل دادن آنها به نسل فردا ـــ بدون هیچگونه کم و کاست و تحـريـف ـ اعلام کرد : « اگر هر یک از طلاب کتب اربعه را بنویسند به دریافت یک اجازه از او نائل خواهند شد . طلاب با شوق تمام به نوشتن کتب اربعه پرداختند و نسخه ها را نزد علامه می بردند و او با خط خود در پشت نسخه های آنها اجازه آنانرا می نوشت . »(۲) طلاب و روحانیون ، اجازه علامه را بر پشت نسخه های نوشته شده توسط خود را مایه افتخار و مباهات می دانستند . بیش از پیش در حفظ نسخه ها میکوشیدند و آنها را به عنوان یادگار به فرزندان خود می سپردند. 📙(۱): الامل الآمل، ج2،ص248 📙(۲): یادنامه علامه مجلسی، ص26 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️ ان المايز بين و بعد اشتراكها في ان كلا منها يقع كبرى لقياس الأستنباط ، هو ان المستنتج من المسئلة الأصولية لايكون الأحكما كليا ، بخلاف المستنتج من القاعدة الفقهية ، فانه يكون حكما جزئياً و ان صلحت في بعض الموارد لأستنتاج الحكم الكلى ايضاً الا ان صلاحيتها لأستنتاج الحكم الجزئى هو المايز بينها و بين المسئلة الأصولية ، حيث انها لا تصلح الا لأستنتاج حکم کلی ، کما پاتي تفصيله في اوايل مباحث الأستصحاب انشاء الله ، ويأتى هناك ايضا ان المسئلة الأصولية قد تقع ايضاً صغرى لقياس الأستنباط و تكون كبراه مسئلة اخرى من مسائل علم الأصول ، الا انه مع وقوعها صغرى لقياس الأستنباط تقع في مورد اخر كبرى للقياس .(۱) 💠قاعده فقهی با قاعده اصولی ومسائل فقه، تفاوت بنیادین دارد. 🔹درقاعده اصولی، سخن از روشهای استنباط احکام شرعی است. 🔸ودرمسائل فقه، سخن از تطبیق احکام کلیه بر موضوعات جزئی است.(۲) 📙(۱): فوائد الاصول، ج1،ص19. 📙(۲): شناخت نامه آخوند خراسانی، ج3،ص459. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ (المحمّدون الثلاث) 🔶 إذا جاء هذا الاسم «المحمّدون الثلاث» مقیّداً بالاُوّل، فالمقصود بهم أصحاب الکتب الأربعة، أی أصحاب الجوامع الأولیّة للشیعة وهم: 1️⃣محمّد بن یعقوب الکلینی (ت ۳۲۸)، صاحب کتاب الکافی. 2️⃣محمد بن علی بن الحسین بن موسی بن بابویه القمّی (ت ۳۸۱)، صاحب کتاب من لا یحضره الفقیه. 3️⃣محمد بن الحسن الطوسی (ت ۴۶۰)، صاحب کتاب تهذیب الأحکام، الاستبصار فیما اختلف من الأخبار. 🔶أمّا إذا ورد هذا اللّقب مقیّداً ب-«الأواخر أو الأُخَر» فالمقصود بهم أصحاب الجوامع الحدیثیّة الثانویة للشیعة وهم: 1️⃣محمّد المحسن الملقّب بالفیض الکاشانی (ت ۱۰۹۱)، صاحب کتاب الوافی. 2️⃣محمّد بن الحسن الحرّ العاملی (ت ۱۱۰۴)، صاحب کتاب تفصیل وسائل الشیعة. 3️⃣محمّد باقر بن محمّد تقی المجلسی (ت ۱۱۱۰)، صاحب کتاب بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمّة الأطهار. 📗دروس فی علم الدرایه|سید رضا مؤدب|ص185 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
CamScanner ۰۱-۱۸-۲۰۲۳ ۱۳.۰۴.pdf
2.21M
❇️❇️ 📘رسالة فی المواریث (مشتمل بر هشت مسئله) ✍️شیخ مرتضی انصاری(رحمة الله علیه) https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️الأمارة: - كل شي‌ء اعتبره الشارع لأجل أن يكون سببا للظن، كخبر الواحد و الظواهر. (المظفر) - و هي المجعول في حق الجاهل بالواقع بلحاظ الكاشفية الذاتية عن الواقع، كاشفية ناقصة. (المشكيني) - و هي الحكم الظاهري المرتبط بدليل ظني معين على نحو يكون كشف ذلك الدليل هو الملاك التام لجعله (كالحكم الظاهري بوجوب تصديق الثقة و العمل طبقه، سواء كان مفيدا للظن الفعلي دائما، أم غالبا)، و يسمى الدليل في هذه الحالة بالإمارة و الحكم الظاهري بالحجية. (الشهيد الصدر) 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص80 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ 💠دریای فقاهت 🔰شیخ مرتضی انصاری[29]: ✔️تألیفات شیخ انصاری رحمةالله علیه: فرائد الاصول: 🌐https://lib.eshia.ir/13056/1/0 مکاسب: 🌐https://lib.eshia.ir/10141/1/2 قضاء وشهادات: 🌐https://lib.eshia.ir/10031/1/9 وصایا ومواریث: 🌐https://lib.eshia.ir/10055/1/1 احکام خلل در نماز: 🌐https://lib.eshia.ir/10059/1/1 کتاب الخمس: 🌐https://lib.eshia.ir/10120/1/1 کتاب الزکاة: 🌐https://lib.eshia.ir/10122/1/0 کتاب الصلاة: 🌐https://lib.eshia.ir/10127/1/5 کتاب الصوم: 🌐https://lib.eshia.ir/10132/1/0 کتاب الطهارة: 🌐https://lib.eshia.ir/10135/1/9 کتاب النکاح: 🌐https://lib.eshia.ir/10144/1/5 کتاب الخمس: 🌐https://lib.eshia.ir/86830/1/9 کتاب الحج: 🌐https://lib.eshia.ir/86829/1/0 رسائل فقهیه: 🌐https://lib.eshia.ir/15174/1/3 اجتهاد وتقلید: 🌐https://lib.eshia.ir/86429/1/43 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
import_1_2979090444(1)(1).mp3
6.34M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج41 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
2593-ar-fazaelol-alashhor-alsalaseh.pdf
1.75M
❇️❇️ 📘کتاب فضائل الاشهر الثلاثه ( رجب ، شعبان ، رمضان ) ✍️شیخ صدوق رحمه‌الله 💠از قدیمی ترین کتبی که درباره فضیلت سه ماه رجب، شعبان و رمضان نوشته شده است، و احادیث و ادعیه مرتبط با آن نیز جمع آوری شده است. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️فقه الامام الصادق [اثری ارزشمند در فقه شیعی] ✍️محمد جواد مغنیه 💠ویژگی های کتاب: 1.عنوان های زیبا مثل بحث در نماز آیات: صلاة الآیات، دلیل الوجوب، الوقت، الصورة، الفقهاء ومسائل 2.تقسیم ودسته بندی 3.طرح فروع مبتلابه مثلا در مبحث قضاوت، آیا قاضی میتواند بر اساس عرف وشیاع ورواج قضاوت کند یا خیر؟ 4.پرهیز از مباحث بی فایده مثلا وی بحث إماء وعبید را حذف کرده است https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ⭕امتيازات كتاب « الغدير » : ▪️ـ تدوین مباحث به روش جدل ؛ یعنی مغلوب ساختن طرف مقابل با معتقدات خودش . ▫️_مستند نمودن تمام احتجاجات و مطالب طرح شده در میدان بحث . ▪️ـ استفاده از نثری زیبا و روان و بلیغ در تمام مباحث . ▫️_به کار گرفتن ضرب المثلهای عربی به طور فراوان در بین مطالب . ▪️_استفاده از آیات قرآنی در پایان مطالب یا در بین آن ها . ▫️- بحث پیرامون مسائل بنیانی و اساسی فراوان در حوزه های گوناگون : حدیث ، تاریخ ، عقاید ، اخلاق ، فقه ، رجال و .... https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 42.mp3
10.08M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج42 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
import_1_2995381996(1).m4a
42.16M
❇️❇️ 💠 تدریس کتاب وسائل الشیعه ، جلد اول ادامه باب ششم ✳️جلسه دوازدهم https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ 🔷از نظر تحقیق، بهترین و محققانه ترین حواشی مکاسب، حاشیه مرحوم است که از جهت تحقیق در لبّ مطالب خیلی مفید است. 🔶از نظر تدقیق مطالب، حاشیه میرزا محمدتقی شیرازی [رحمه الله] بر همه مقدم است، چون ریزه کاری های مطالب را خیلی خوب بیان کرده است. 🔴ولی مجموعا جامع ترین حواشی، حاشیه مرحوم سید محمدکاظم [یزدی، صاحب ] است، زیرا در عمده مباحث، حاشیه دارد و از نظر تتبع بلا اشکال مقدم است. از نظر تحقیق، جنبه های فقاهی قوی دارد و روایات و اقوال را درست و جالب نقل می کند و بر کلمات قوم هم تسلط کافی دارد. 📚 کتاب جرعه ای از دریا (موسسه کتاب شناسی شیعه)، ج 2، صص 448 و 449، ذیل عنوان: جامع ترین حاشیه بر مکاسب https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [علامه مجلسی]: 8️⃣ محراب بحار علامه با خود می اندیشید که تنها تدریس کتب اربعه و توجه به بعضی از دیگر کتابها چون « ارشاد مفید » ، « قواعـد علامه » و « صحیفه سجادیه » این کتب را از خطر نابودی نجات خواهد داد . اندیشه در باره هزاران کتاب شیعه که در کوره های حمام یغماگران و فرهنگ کشان به خاکستر تبدیل شده بود ، و نیز صدها نسخه کوچک و بزرگ روایات که از حوادث روزگار مـصـون مـانده یا در کنج صندوقخانه ها پنهان شده بود و یا آنها را به نقاط دوردست دنیا کشیده بودند او را آزار می داد . از سوی دیگر تعصب خشک اهل تسنن در نـابـودی ذخیره های گرانبهای تشیع و احتمال سقوط دولت صفویه توسط دو قدرت بزرگ شرق و غرب اهل تسنن ، نفوذ قدرتمندانه صوفیان در دربار و جامعه و نقشه های آنان برای تحریف بسیاری از روایات ، بی توجهی طلاب به کتب روایات و احادیث ، بیش از پیش آثار اهل بیت را در معرض خطر نابودی قرار داده بود. با خود فکر میکرد که باید گهرهای گرانبهای اهل بیت را از اطراف و اکناف جمع کرد و آنها را در قالب محرابی زیبا به نام « بحارالانوار » گنجاند تا نه تنها طلاب بلکه تمام شیعیان در این محراب به سوی قبله دلها ، یعنی کلام اهل بیت به نماز عشق بایستند و بدین وسیله راه را از چاه و درست را از نادرست تشخیص دهند تا هر زمان هر مکتبی در باره هر مطلبی ، کلامی را از اهل بیت خواست ، شیعیان با انگشت اشاره محراب زیبای « بحار » را نشان دهند . 📚بحار الانوار، ج1،ص2 📚یادنامه علامه مجلسی، ص6 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2