ا﷽
#نشرحداکثری
🗂 پرونده ویژه دُرّ مستور🗂
💠از متن تا فرامتن مسئله گوهرشاد💠
🔹۲۱تیرماه سالروز واقعه گوهرشاد🔹
🔸روز عفاف و حجاب🔸
🔖 بازخوانی روند تاریخی واقعه گوهرشاد
🔖 اشتبــاه راهبردی در مقوله حجــاب
🔖 پشتپرده سیاست تغییر لباس
🔖 بازخـوانی نقـش شخصیـتها
🔖 زنان غربی خوشبخـتترند؟
🔖 زمینه های کشف حجـاب
🔖 آیا بدحجابتر شدهایم؟
🔖 قوانین پوشش در دنیا
🔖 معرفی کتاب، مستند
🔖 و...
#گوهرشاد
#حجاب
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
May 11
🌸 گوهرشاد باید زنده بماند 🌸
🔶 این خیلی مایهی تأسف است که حادثهی مسجد گوهرشاد با این عظمت و با این اهمیت هیچ انعکاسی در تاریخ ما، در ادبیات ما، در کتابهای رمان ما نداشته باشد.
۱۳۹۶/۱/۸
#گوهرشاد
#حجاب
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت 1⃣
🚷 قدم زدن در دل تاریکی
⚔️ روند تاریخی ماجرای گوهرشاد
🚨 دی ماه سال ۱۳۱۴ قانون کشف حجاب در ایران به تصویب رسید، اما تاریخچه این مسئله و اعتراضات پیرامون آن به سالها قبل بازمیگردد. در این نوشته سعی داریم تاریخچهای کوتاه از وقایع مرتبط با کشف حجاب را از نظر بگذرانیم.
🚨 نوروز سال ۱۳۰۷ ش. هنگامیکه تاجالملوک، همسر رضاخان به همراه دخترانش و تعدادی از زنان دربار ظاهراً به بهانه گذراندن لحظات تحویل سال در حرم حضرت معصومه(س)، اما درواقع برای عادی کردن ظاهر غیراسلامی و ترویج کشف حجاب به قم رفت و بدون حجاب مناسب در حرم مطهر حاضر شد، آیتالله شیخ محمدتقی بافقی به آنها پیام فرستاد که باید این مکان مقدس را ترک یا حجاب را رعایت کنند. اما همسر رضاخان به این اعتراض بیاعتنایی کرد. مرحوم بافقی به همراه جمعی از مردم در صحن اجتماع و صدا به اعتراض علنی بلند کرد. همسر رضاخان که چنین دید، به خانه فرماندار قم رفت و با تلفن، شاه را در جریان ماوقع قرار داد.
رضاخان با یک واحد موتوریزه نظامی خود را به قم رساند، وارد حرم مطهر شد و شیخ را زیر مشت و لگد گرفت؛ آنگونه که یکی از دندههای آن فقیه مجاهد شکست.
🚨نخستین شایعات پیرامون قانون کشف حجاب نیز پس از آن پخش شد که ملکه افغانستان «ثریا طرزی» بدون حجاب به همراه شاه افغانستان در سال ۱۳٠۸ به ایران آمد.
🚨 این رویه ادامه داشت، تا اینکه در سال ۱۳٠۹ نخستین بار بعضی از بانوان نزدیک به دربار در مجالس مهمانی به لباس زنان اروپایی در آمدند و عده کمی هم جرأت کرده، بدون حجاب در خیابانها ظاهر شدند.
🚨 رضاشاه پس از سفر به ترکیه در خرداد ماه ۱۳۱۳ تحت تاثیر اقدامات آتاتورک قرار گرفت و به سمت قانونی کردن کشف حجاب پیشرفت.
🔺 کمکم اقدامات تبلیغاتی به منظور آماده ساختن افکار عمومی برای کشف حجاب انجام گرفت. جشنها و مجالس سخنرانی متعددی در این زمینه در تهران و دیگر شهرها برپا شد.
🚨 کانون بانوان به ریاست شمس پهلوی در اردیبهشت ۱۳۱۴ تحت نظارت وزارت معارف تأسیس شد. این کانون موظف بود مجالس مختلف سخنرانی برگزار کرده و از اشخاص معروف دعوت کند تا برای حضار سخنرانی کنند. در نشریات نیز مقالاتی در انتقاد از حجاب به چاپ رسید.
🚨 در آغاز سال ۱۳۱۴ یکی از گامهای اصلی رضاشاه برای کشف حجاب از شیراز آغاز شد. در جشنی که با حضور علیاصغر حکمت، وزیر معارف در مدرسه شاهپور شیراز برگزار شد. "عدهای از دختران جوان بر روی سن ظاهر گشته، به ناگاه برقع از روی بر گرفتند و با چهرهای باز و گیسوانی نمایان، پایکوبی را آغاز کردند."
🔺 متدینین شیراز چنین ننگی را برنتابیدند، فردای آن روز در مسجد وکیل شیراز اجتماعی با محوریت روحانی مبارز آیتالله سید حسامالدین فالاسیری برگزار شد و خواستار هوشیاری مردم در برابر توطئهها شد. دعوت مردم به حضور در صحنه منجر به دستگیری و حبس سریع وی شد.
🔺 روحانیون حوزه علمیه مشهد تجمعی اعتراضی در منزل آیتالله شیخ یونس اردبیلی برگزار کردند و از آیتالله حاج آقا حسین قمی، خواستند تا جهت گفتگوی مستقیم با رضا شاه به تهران عزیمت کنند که با واکنش تند شاه مواجه شد.
🚨 واکنش تند رضاشاه موجب تجمع روحانیان معترض در مسجد گوهرشاد شد.
این تجمع با حدود یکصد نفر کشته و زخمی توسط قزاقها، وارد مرحله جدیدی شد. مردم به مقاومت ادامه داده و نظامیان عقبنشینی کردند. مردم از اطراف به مسجد گوهرشاد آمده و برای متحصنین غذا آوردند، زنان با علم کردن چادری در وسط مسجد، به نهضت پیوستند.
🚨 رضاشاه شخصا دستور قتل عام مسجدنشینان را صادر کرد. ۲۱ تیرماه با استقرار نظامیان در نقاط حساس و در مرکز تجمع مردم، مسلسلها بر نقاط مشرف بر تجمع مردم نصب شد. نیمه شب مسلسلها با هدف تصرف مسجد به کار افتاد. عده کشتهشدگان بین ۲ تا ۵ هزار نفر و دستگیرشدگان ۱۵٠٠ نفر برآورد شده است. نقل موجود حکایت از حمل جنازهها و زخمیها با ۵۶ کامیون و دفن آنها دارد.
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
👑 حکمت کشف حجاب
💢نقش شخصیتهای فرهنگی در کشف حجاب
🔰رهبر معظم انقلاب
🔸 ببینید شخصیتهای فرهنگی معروف زمان رضا شاه، مثلاً علی اصغر حکمت در قضیهی کشف حجاب نقش ایفا کردند، نقش استعماری ایفا کردند، یعنی آن پشت جبههی حقیقی رضا شاه اینها بودند.
🔹 رضا شاه تفنگ دستش بوده و اینها کسانی بودهاند که فکر میساختند و به رضا شاه جهتگیری میدادند که او تفنگ را کجا به کار ببرد.
🔸 به نظر من این شخصیتهای فرهنگی خیلی مؤثرند، چهرههای اینها شناخته بشود. رضاخان فقط یک سفر خارجی رفت و آن هم به ترکیه بود در زمان آتاترک. آنجا زنهای بیحجاب را آوردند به او نشان دادند. ایدهی بیحجابی را به او تزریق کردند و بعد این دُور و بریهایش گفتند راه تمدن و اینها همین کاری است که آتاترک کرده و از آن وقت او به فکر فرو رفت و مقدماتش را شروع کرد. بعد ۱۳۱۴ دیگر اجباری شد اما قبلاً چیزهای دیگری بود.
۱۳۹۶/۱/۸
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت_رسیده 2⃣
💠 متّقی اهل عذاب
♨️ کشف حجاب، حرام سیاسی
🔶 در بحث ولایت الله و ولایت طاغوت داریم که عبادت ذیل ولایت طاغوت عصیان است و تکمیل کنندهی دستگاه شیطان و برعکس آن، یعنی شخصی که ذیل ولایت «الله» کار میکند و سعی در اجرای برنامههای الهی دارد و در آنجا نقش ایفا میکند، حال اگر معصیتی هم مرتکب شود امید به سعادتش میرود؛ زیرا برآیند حرکتش مثبت و رو به تعالی است.
🔺بسیاری از گناهان در ذیل این عنوان قرار میگیرند و تحت ولایت الله بودن اولی و حاکم است به آن معصیت. ولی برخی از معاصی دیگر در این کبری قرار نمیگیرند و تحت کبرای دیگری واقع میشوند که در ادامه عرض میکنیم.
🌸 حدیث شریف قدسی میفرماید:
قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:
«لَأُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً».
«اطاعت آن قدرتی که از سوی خدا و نمایندهی خدا نباشد، این در حد شرک است یا خود شرک است؛ برای خاطر اینکه ولو مردمی که اینکار را انجام میدهند و مبتلای به این نابسامانی بزرگ اجتماعی هستند، در کارهای شخصی خودشان آدمهای مرتب و منظمی باشند، «برة تقیه» باپروا، پرهیزگار، اما این بلای بزرگ موجب میشود که خدای متعال نظر لطف و رحمت را از این امت برگیرد، آنان را عذاب کند».(طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن/صفحهی227)
🔸 همانطور که خدای سبحان میفرماید، اطاعت قدرتی که از سوی خدا نباشد -یعنی اطاعت طاغوت- این در حد شرک است. کشف حجاب به همین دلیل حرام سیاسی است؛ زیرا دیگر یک گناه و عصیان معمولی نیست، یک گناهی است که برای شکست جبههی ایمانی و جبههی حق شکل گرفته است. دستگاه شیطان و طاغوت و مستکبرین عالم برای شکست دستگاه الهی آن را طراحی کردهاند و در طرح آنها برای مقابله با مؤمنین نقشی راهبردی و تعیینکننده دارد و از حالت اولی خود خارج شده است و نباید آن را با دیگر معاصی مقایسه کرد.
🔹 فرد کشف حجابکننده(از قصد) مرتکب یک گناه معمولی نشده است؛ او مشمول روایتی است که بالاتر ذکر کردیم و مطیع اوامر طاغوت و شیطان است و با این حرکت دارد با جبههی حق و خدای متعال اعلان مخالفت میکند. به عبارتی دیگر او عاصی نیست، طاغی است که مقابل برنامهی الهی طغیان کرده و مخالفت دارد.
🔸 به همین دلیل است که باید بین بیحجاب و بدحجاب تفاوت قائل شد. شخص بدحجاب با همان پوشش، دارد با این طراحی دشمن و جبههی باطل مخالفت میکند. همان حجاب ولو ضعیف به این معناست که در طراحی دشمن ایفای نقش نمیکند و پیرو اوامر الهی است. برعکس شخص مکشفه و بیحجاب که مرتکب معصیتی شده است که در دعوای کنونی بین ولایت الله و ولایت طاغوت، به گناهی مهم و تعیینکننده تبدیل شده است و نماد مبارزه علیه اسلام و انقلاب شده است.
🔹 اما مسأله اینجاست که آیا هر فرد مکشفه و بیحجاب دشمن اسلام و الله و انقلاب است و باید با شمشیر با او مواجه شد؟
همانطور که آقا فرمودند بخش کثیری از این افراد بیحجاب از نقشهی دشمن بیاطلاع هستند و نمیدانند که چه برنامه و نقشهای علیه اسلام و خودشان شکل گرفته و ناخواسته مشغول تکمیل آن طراحی هستند که اگر بدانند دیگر اسیر آن برنامهها نخواهند شد و به مقابله با آنها خواهند پرداخت.
🔸حال که متوجه این امر شدیم، باید بدانیم که وظیفهی تبیین و گفتوگو با این افراد وظیفهی نخبگان است. اساسا جهادتبیین اینجاست که معنا پیدا میکند و به عنوان یک راهبرد همیشگی و اصلی تعریف میشود؛ تبیینی که منجر به رشد فهم و ادراک جامعه شود و به آنها افقبخشی کند و عمق به آنها ببخشد؛ وقتی چنین شد دیگر مردم مقهور حربههای دستگاه شیطان نمیشوند و خودشان پیشبرندهی برنامههای اسلام میشوند کمااینکه در تاریخ ثابت کردهاند پیرو مکتب اسلام هستند و خودشان را در طراحی الهی فهم میکنند و برای خودشان نقش قائل هستند.
✍️ سیدمحسن حسینی
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 #معرفی_کتاب
💢قیام گوهرشاد
🔻احمد پازوکی(سینا واحد) در کتاب قیام گوهرشاد با رویکرد تاریخ شفاهی به سراغ این واقعه رفته و با افراد حاضر در این قیام مصاحبه کرده است. او با پرسشها و تحلیلهای دقیق کوشیده ابعاد و زوایای آن واقعه را برای خوانندگان روشن کند.
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| نقشه حجاب ممنوع
🧠 فکر استعماری، سرنیزه رضاخانی
🔺روایت رهبر انقلاب از قضایای گوهرشاد
❇️ زنهای مسلمان ما با وجود سختگیریها در طول زمان مقابل این فشار سرکوبگر مقاومت کردند.
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت 3⃣
♦️ اشتباه راهبردی راجع به حجاب
🔹 فرایض اجتماعی مثل امر به معروف و نهی از منکر و زکات و از جمله حجاب دائر مدار مصالح و مفاسدِ اجتماعیِ واقعیِ دنیوی است. اما اشتباه راهبردی بسیاری این است که تصور می کنند، انجام این فرایض صرفا برای گرفتن ثواب اخروی در بهشت و یا دوری از عقاب اخروی جهنم است لذا با صراحت اعلام می کنند که ما ثواب و عقاب اخروی را نمی خواهیم و یا اینکه رفتن به بهشت و دوری از جهنم، با زور نمی شود و حکومتها مسئول بهشت و جهنم مردم نیستند.
حال آنکه فرایض اجتماعی دین، اثرات اجتماعی این دنیایی دارد و اساسا برای تنظیم حیات بشری تشریع شده اند. و فاصله گرفتن از آنها اثرات سوء دنیوی و اجتماعی برای ما دارد.
🔸 حجاب و عفاف مقولهای ملی و بلکه فراملی است، یعنی فواید و مضار حجاب و بی حجابی برای همۀ ملت است اما یکی از اشکلات راهبردی ما تنزل مقوله های ملی به دعواهای فشل آمیز جناحی است. مقولات ملی مثل حجاب را نباید به دعواهای فروملی تقلیل داد چون آنوقت همه ما بازنده خواهیم بود و بزرگترین برنده دشمن ماست!
🔹 باید عنایت داشت خط قرمز اصلی نظام را نباید پوشش کامل زنان دانست و کمتر از آنرا به معنای شکست راهبردی انقلاب قلمداد کرد.
خیر
هرگز
اهداف راهبردی و خطوط قرمز اصلی نظام و انقلاب مشخص است و رهبری عزیز و امت هم مثل کوه برای حفظ آنها ایستاده اند
لذا دشمن در شرایطی که مساله اولویت دار کشور مسائل اقتصادی است سعی می کند با به حاشیه راندن این مساله و اولویت دادن به مساله ای به نام حجاب اجباری که خود آنرا طراحی و تحمیل کرده، ما را اسیر حاشیه ها کند و از مسیر اصلی دور کند.
🔸 غفلت از موارد مذکور باعث شده است که بسیاری از مردم به درستی متوجه فلسفه تشریع حجاب نباشند و تجربه فراروی خود در جوامع غربی در مقوله بی حجابی و فروپاشی نظام خانواده و پایین آمدن کمیت و کیفیت جمعیت در این جوامع را مشاهده نکنند.
پدیده ای که به بحرانی بزرگ در این جوامع تبدیل شده است و عقل تجربی و عملی حکم می کند که از تجربه این جوامع استفاده کنیم تا به عاقبت آنها گرفتار نشویم البته چون روشنفکران ما از همان ابتدا در معرفی عوامل پیشرفت جوامع غربی، به بیراهه رفتند و علل پیشرفت جوامع غربی را بی حجابی عنوان کردند، باید در وهله اول مردم ما متوجه این اشتباه راهبردی باشند تا با تعمقی بهتر و کاملتر هم عوامل واقعی و نه توهمی پیشرفت از قبیل ریسک پذیری و کار و تلاش و همت مضاعف را متوجه شوند و هم از اثرات سوء بیحجابی بر حذر باشند.
✍️ محمدعلی رنجبر
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 #معرفی_کتاب
📘 چهلویکم
🔺نویسنده در این رمان، دو خط داستانی را در یکدیگر ادغام میکند که یکی، زندگی جوانی به نام ادریس است که در دوران رضاشاه مأمور نظمیه است و دیگری، کاتبی است که بعد از آشنایی با ادریس، میخواهد زندگی او را بنویسد.
👒 داستان به ماجرای فرمان کشف حجاب و یکسانسازی پوشش توسط رضاشاه میپردازد و واکنشهای به این دستور را بهخصوص در مشهد پی میگیرد و بهطور ویژه، به درگیریهای نیروهای نظامی با مردم در مسجد گوهرشاد توجه میکند.
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت_رسیده 4️⃣
🎞 «در گوهرشاد چه گذشت»
🔖تلاقی یک مکان و یک تاریخ، یعنی مسجد گوهرشاد و بیست و یکم تیرماه که در تقویم ایران اسلامی حاصل آن «روز عفاف و حجاب» است. از جمله قیامهای خونین مردم مسلمان ایران که به رهبری مراجع تقلید در قرن معاصر بود. قیام مردم در مسجد گوهرشاد بر ضد دیکتاتوری رضاخان، و کشف حجاب اجباری است. جرقه این طرح به یکسال قبل و بازگشت رضاخان از سفر ترکیه و مشاهدات وی درمورد بیبندوباری و بیحجابی زنان ترکیه برمیگردد.
🔖 در پاسخ به این اقدامات، علما و روحانیون مشهد در طی جلساتی پنهانی تصمیم گرفتند که حاج آقا حسین قمی، به تهران بروند. قبل از حرکت، از ایشان درباره عملکرد و اینکه در ملاقات با شاه چه خواهد کرد، سوال شد. وی در پاسخ گفتند: «اول اصرار و التماس میکنم که از برنامههای ضددینی و اسلامی خود دست بردارد و اگر موافقت نکرد، خفهاش میکنم.» وی در تصمیم خود قاطع بود؛ به طوری که قبل از عزیمت به تهران گفتند: «اگر جلوگیری از این عمل خلاف مذهب، منجر به کشته شدن ده هزار نفر و خودم هم بشود، بازهم ارزش دارد.»
🔖پس از ورود شیخ محمد تقی بهلول از فردوس به مشهد و اطلاع از هجرت و زندانی شدن آقای قمی، وی در اعتراض به شرایط پیش آمده سخنرانی کوتاهی کرد و به واسطه این سخنرانی، دستگیر شد و پس از آزادی در سخنرانی دیگری پیشنهاد تحصن در مسجد گوهرشاد را مطرح کردند و گفتند: «کار از کار گذشته و ما نباید نرمی نشان دهیم، باید پایمردی کرده و مقاومت کنیم یا آقای قمی را از زندان آزاد کرده و احکام اسلامی را جاری کنیم، یا همه کشته شویم». همزمان با بازداشت آقای قمی، در مشهد نیز به دستور حکومت، برخی روحانیون همچون طبسی و نیشابوری هم دستگیر شدند. و بعد از قتل عام گوهرشاد، رضاخان سید حسین قمی را به عراق تبعید کرد. ایشان به مدت یازده سال در عتبات بودند و سرانجام درسال۱۳۲۵ در شهر نجف ارتحال نمودند.
🔖 اسلام و مسلمانان در طول تاریخ با امتحانات سختی از سوی دشمنان مواجه شدند. کشف حجاب اجباری رضاخانی در یکصده اخیر و اتفاقاتی که اکنون در زمینه حجاب در جامعه رخ داده است حاصل جنگ نرم و روانی دشمن، البته با سُکان داری تعدادی خواص و سلبریتی است. تیرماه سال ۱۳۱۴ با ریخته شدن خون مردم مسلمان و مظلوم مسجد گوهرشاد نقطه پایانی برای کشف حجاب و زیر سوال بردن حکومت نامشروع پهلوی بود. اکنون اما مردم ایران که سالهاست با جان و مال خود در مقابل ظلم و زور ایستادگی و همواره ثابت کردند که مدرنیته مورد نظر غرب و ترقی غربی با اعتقادات و دیانت آنها سازگاری ندارد. بی شک فتنه بی حجابی و دست پلید دشمن را از کشور کوتاه کرده و دوباره سنگر حجاب را به دست میگیرند.
نصرٌ مِن الله وَ فتحٌ قَریبْ
✍️سیده ناهید موسوی
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
♨️ خودم خفهاش میکنم
💠 نقش محوری حاج آقا حسین قمی
🔰رهبر معظم انقلاب
🔸 ببینید اصلاً قضیهی مسجد گوهرشاد برای چه به وجود آمد؟ این را فراموش نکنیم. نکتهی محوری، مرحوم حاج آقا حسین قمی است.مرحوم حاج آقا حسین قمی سر مسئلهی کشف حجاب گفت من میروم با رضا شاه صحبت میکنم و مجبورش میکنم که گوش کند. با همین نیت از مشهد بلند شد رفت تهران. که البته وقتی رسید تهران، ایشان را از طرف دولتیها هدایت کردند به شاه عبدالعظیم و آنجا در یک جایی نگه داشتند و شاه هم ملاقات نداد.
🔹 البته ایشان گفته بود میروم و به او میگویم؛ اگر گوش کرد که هیچی، اگر گوش نکرد همانجا خودم خفهاش میکنم، میکشمش مثلاً. با این نیت رفته بود و نشد که ملاقات کند و بعد هم از همانجا ایشان را تبعید کردند به عراق.
🔸 وقتی که ایشان در تهران بود، علمای مشهد در مسجد گوهرشاد جمع شدند برای اینکه بگویند که اولاً آقای حاج آقا حسین برگردند به مشهد؛ ثانیاً حرفهایی که ایشان خواستهاند، باید تحقق پیدا کند.
🔹 اصلاً اجتماع علما در کشیکخانهی مسجد گوهرشاد که بعد منجر به اجتماع مردم شد، برای این بود.
🔸یعنی عنصرِ مرحوم حاج آقا حسین قمی فراموش نشود؛ یک ملّای واقعاً مجاهدِ فیسبیلاللهِ نترسِ آمادهای که حاضر بود برود در دهان شیر دیگر، یعنی هیچ اِبایی نداشت. از اینجا هم که بلند شد رفت، تنها رفت؛ با خودش مثلاً حَشم و خَدم و اینها نبرد، فقط دوتا از پسرهایش ظاهراً رفتند. این نکتهی قابل توجهی است.
۱۳۹۶/۱/۸
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت 5️⃣
⚠️ آیا بدحجابتر شده ایم؟
🔸خانم بدحجاب در مترو وقتی دخترخانم شل حجاب تری را دید زیر لب گفت:« واقعا که اینا شورش را درآوردند» احتمالا شما هم ازین صحنه ها دیده باشید تحلیل این صحنه چگونه است؟ چند وقت پیش دارآباد بودم با دیدن خانمهای کوهنورد یک سوال ذهنم را درگیر کرده بود.
♦️ این ها چرا حجاب دارند؟ مگر اینجا گشت ارشاد هست؟
♦️یک سوال دیگر؛ به نظر شما اگر حجاب آزاد شود مردم کشف حجاب می کنند؟ متن زیر، نخ ارتباطی این سه سوال است و البته یک پرسش کلیدی تر؛ آیا بدحجاب تر شدیم؟ آیا دختران ما نسبت به زنان سال ۵۹ بیتقواترند؟
🔺 به نظر می رسد بدحجابی در جامعه ما بد روایت شده است این روایت نادرست باعث شده واکنش ها به بدحجابی عجیب و غریب باشد. یکی فکر میکند بدحجابی در ایران سیاسی است وتلاش میکند آنرا به براندازی نزدیک کند و دیگری فکر میکند بدحجابی در ایران ناشی از کاهش دینورزیست و تلاش میکند اصلا اهمیت حجاب را منکر شود.
اما واقعا ریشه بدحجابی در جامعه ما چیست؟ ماجرا را از منظری متفاوت ببینید.
📊 گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد جامعه حجاب شرعی دارند. اما بقیه که حجاب شرعی ندارند اعتقادشان به حجاب چیست؟ نتایج ۳ پژوهش رسمی سازمان تبلیغات و ارزشها و گرایش ایرانیان وزارت ارشاد و کتاب «وضعیت سنجی پوشش و آرایش ایرانیان» نشان میدهد ۹۰ درصد جامعه به حجاب شرعی اعتقاد و آن را ضروری میدانند اما در مصداق
حجاب تابع عرفاند.
💌 این آمار یعنی جامعه نسبت به ضرورت حجاب و جنبه دینی و شرعی آن کاملا معتقد عمل میکند اما در مصداق دچار غفلت است. یعنی بین قرائت شرعی حجاب و قرائت عرفی آن از سر غفلت تفاوت قائل شده است.
🧨 دو خطای کلیدی ممکن است باعث شود تحلیل نادرستی از جامعه زنانمان داشته باشیم یک اشتباه در مقایسهی نقطهایست و دوم تحلیل ظاهرگرایانه.
🔬 تحلیل نقطهای یعنی مقایسه زنان امروز با زنان در سال ۵۷ بدون اینکه شرایط جامعه تحلیل شود. اساسا تقوای جامعه را باید در حرکت تحلیل کرد برای اینکه تقوا را تحلیل کنیم باید شرایط و هجمه دشمن و قدرت شیطان را هم در نظر گرفت. تقوا در مسیر حرکت و اجتماعی شدن شکل میگیرد نه سر سجاده و در خلوت و انزوا. با این سخن باید سوال کرد خانم بد حجاب در جامعه امروز با این حجم از هجمههای شیطانی چه میزان جلوتر از زنان سال ۵۷ است؟
🧮 ازطرف دیگر تحلیل تک بعدی و ظاهرگرایانه و متوقف بر پوشش باعث میشود شناخت درستی از زن ایرانی بیان نشود. زن امروز را باید با حضورش در فعالیتهای خیرخواهانه و از خودگذشتی و کمک به کشور و مردم تحلیل کرد. خانم امروز ایرانی را باید جامع دید تا درک درستی از دینداری پیدا کنیم و ظاهرگرایانه با تقلیل پوشش، حکم به کاهش دینداری ندهیم.
📈 نکته مهمتر از همه رشد حجاب است. رشد حجاب هم کمی است و هم کیفی. این رشد یعنی حجاب پرقدرت؛ حجاب پرقدرت، حجابی است که از سر جهل و میراث خانواده و غیره نیست و ابعاد انقلابی پیدا کرده است و نشانه یک اعتقاد راستین به مبارزه و جهادست چنین حجابی را در کدام برهه از تاریخ سراغ داریم؟
✍️ محسن مهدیان
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 #معرفی_کتاب
👤شخصیتشناسی قیام گوهرشاد
🔸مسجد گوهرشاد هفت روز تعطیل شد تا آثار خون و جنایت را از در و دیوار آن پاک کنند. فردای روز واقعه، در مشهد حکومتنظامی اعلام شد و بسیاری از علما دستگیر و بعد از محاکمه، راهی زندان یا تبعید شدند...
🔹ایوب خرسندی در کتاب شخصیتشناسی قیام گوهرشاد کوشیده است این رویداد تلخ تاریخ ایران را با معرفی همۀ نقشآفرینان آن، برای مخاطب امروز روایت کند.
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت_رسیده 6⃣
🔍 صبر فرهنگی
📌 سه راهکار برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب
🔸 فرهنگ یک دستورالعمل نانوشته است که در طول زمان در جامعه به وجود آمده و نهادینه میشود.
🔻و از آنجایی که نقطه اثرش همه اقشار مردم است که هر کدام نیز بهشیوه خاص خود از موضوعات تأثیر میپذیرند، در نتیجه برای ایجاد هر تغییری در فرهنگ جامعه، باید صبور بود و خسته نشد.
💢 ضمن آنکه توجه به رویکردهای دینگریز و حیا ستیز رسانههای جهانی و نیز هجمه عظیم و مستقیم تهاجم فرهنگی در چند ده سال اخیر میتواند درک موقعیت دشواری را که در آن قرار داریم، راحتتر کند. سیاهنمایی حجاب و محجبهها در کنار ترویج سبک زندگی غربی، یکی از مهمترین فعالیتهای رسانهای غرب برای زیر سوال بردن و ریشهکن کردن فرهنگ حجاب و عفاف در دنیا بوده و هست که تاکنون از طرف جوامع اسلامی بیپاسخ مانده و تاثیرات مخربش را بر فرهنگ این کشورها بر جای گذاشته است.
🔹 حال برای نهادینهسازی موضوع دشوار حجاب و عفاف در جامعهای تحت فشارهای چندجانبه، چگونه باید عمل کرد تا فرهنگ حجاب و عفاف جایگزین فرهنگ برهنگی شود؟
🔺ضمن آنکه باید توجه داشت ما بسیاری از ابزارها و امکانات طرف مقابل را به لحاظ فنی در اختیار نداریم و از بعضی ابزارها و امکانات نیز بدلیل تضاد با هدف مقدسی که داریم چشمپوشی میکنیم. بنابراین از این جهات نیز در مضیقهایم.
🔸 و اما راهکارهای عملی:
بهترین راهکار، قویترین و پایدارترین راهکار است و آن چیزی نیست جز ورود به میدان با ابزار منطق و استدلال. به بیان دیگر استفاده از راهکار اقناعی میتواند اصلیترین، اثربخشترین و ماندگارترین راهحل باشد.
در این روش، به سوالات و شبهات موجود در ذهن مخاطب با توجه به سن و سال و شرایط زیست او پاسخهای منطقی داده میشود و از هر گونه احساساتگرایی و یا ارجاع صرف به قوانین و قواعد پرهیز میشود چون قرار است یک کار ریشهای و قوی صورت بگیرد و مخاطب ضرورت و اهمیت موضوع را عمیقا بفهمد تا بتواند با اشراف به دلایل وجودی آن، به تصمیم نهایی برای انتخاب سبک زندگی خود برسد.
🔺مخاطبی که با دلایل منطقی راهش را انتخاب کند در حفظ و تداومش نیز ثابتقدمتر از دیگران خواهد بود و بهراحتی نمیتوان او را از مسیری که برگزیده، خارج یا منحرف کرد.
🔺این راهکار، یک راهکار کمکی نیز در کنار خود لازم دارد تا بتواند سریعتر و بهتر عمل کند و آن هم این است که اهمیت انتخابهای عقلانی و منطقی را برای افراد جا بیندازیم. یعنی درک کنند که باید در همه انتخابهای تاثیرگذار خود اول از همه به سراغ استدلال و منطق بروند و احساسی انتخاب نکنند.
وقتی مردم متوجه شوند که چرا انتخاب عقلانی سودمندتر از انتخاب احساسی است، راحتتر در پای صحبتهای استدلالی مینشینند چون میدانند به انتخابهای بهتر و موفقتری در زندگیشان منتهی میشود.
🔺 این دو راهکار، یک راهکار مکمل هم در کنار خود دارند و آن نشان دادن هنرمندانه نتایج زیبا یا زشت هر انتخاب است که دست اصحاب رسانه را میبوسد. در این راهکار، علاوه بر نشان دادن جنبههای عقلانی و منطقی موضوع، میتوان روی گرایشات مخاطب نیز کار کرد و با کمک ابزار هنر، جذابیت عفاف و حجاب و اثراتش بر زندگی فردی و جمعی را به نمایش گذاشت.
♦️ برای شروع هر کدام از راهکارهای اصلی، کمکی و مکمل، بهتر است همه ردههای سنی را به صورت پروژه مجزا ولی مرتبط با بقیه در نظر گرفت و متناسب با شرایط فکری و زیستی هر کدام، برایشان محتواسازی کرد تا همه افراد به تناسب وضعیت خود امکان رشد داشته باشند و انشاءالله بعد از چندسال فعالیت فکری مستمر، نتایج مثبتش در سطح جامعه مشاهده شود.
✍️ سیده مریم طیار هشجین
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🌵 خوب شد کشف حجاب شد 😂
🔰رهبر معظم انقلاب
✅ مرحوم آشیخ هاشم قزوینی مدرّس درجهی یک بود در مشهد و ما سالها درس ایشان میرفتیم. ایشان میگفت که وقتی کشف حجاب شد، خب همه ناراحت بودند. دیدیم یکی از آقایان خیلی خوشحال است. گفتیم شما چطور [این قدر خوشحالی]؟ گفت خیلی کار خوبی شد، بگذار مردم بفهمند من چهل سال با چه کسی زندگی کردهام!😁
۱۳۹۶/۱/۸
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 #معرفی_کتاب
🌧 بار باران
🔸 بار باران از منظر شهودی به زندگی گوهرشاد بیگم عروس تیموری پرداخته است. گوهرشاد بیگم و شاهرخ پس از مرگ تیمور به سوی سرزمین هرات حرکت می کنند تا جا پای تیمور نور جهانگشای بگذارند و بخشی از سرزمین او را به نام تیمور پادشاهی کنند.
🔸 از سوی دیگر گوهرشاد و شاهرخ در راه رسیدن به طوس با مادر بیمار گوهرشاد روبرو میشوند. آنها میشنوند که در طوس سلطانی به نام رضا(ع) شفای عرب و عجم، ترک و تاتار را با بهای شکستن دل میدهد. گوهرشاد عهد میبندد...
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت_رسیده 7⃣
👑 همسر شاه را میشناسید؟
💡 تأملی در الگوی زنان ایرانی(۱)
🔸 او در دربار بود، ولی درباری نبود. عاشق علم و هنر بود. ثروتمند بود ولی سفرهاش برای فقرا و محرومان باز بود. داشتن زندگی پر زرق و برق را شرافت نمیدانست. اموالش را صرف ساخت مسجد و مدرسه و مسائل عام المنفعه میکرد. در کنج خانه محبوس نبود ولی مومنانه و عفیفانه در فعالیتهای اجتماعی شرکت میکرد. سعیاش بر تربیت صحیح فرزندانش بود. ابراهیم سلطان و میرزا بایسنقر، فرزندان عالم و هنرمند اویند. الغبیک -که تربیتیافته او بود- درسمرقند، مدرسه علمی و رصدخانه بنا کرد.
🔹 گوهرشاد خاتون را میگویم. فرزند امیرغیاث الدین ترخان. ملکه خراسان. مغز تدبیر و چارهجویی سیاسی و مشاور مطمئن همسرش، شاهرخ تیموری. شاهرخ با تشویقهای گوهرشاد ویرانیهای پدرش را آباد کرد و به دانشمندان و ادیبان وهنرمندان قدر و منزلت داد.
💠 او الگوی زن ایرانیست. نه جنسهای بنجل خارجی که به اسم ترقی و پیشرفت و عدالت جنسیتی و آزادی و حقوق زن و هزار عنوان به ظاهر خوشگل دیگر میخواهند به زن اصیل و با شرف ایرانی قالب کنند.
🔹 زن ایرانی، اهل جلوهگری نیست. گوشهگیر هم نیست. گرچه زنان در طول تاریخ، به واسطه فرهنگهای غلط و معیوب، فراز و نشیبهایی را طی کردهاند، ولی این وجه ثابت زنان این سرزمین است: زندگی عفیفانه و خروش و حرکت با انگیزههای انسانی و الهی.
🔸 وقتی ناصرالدین شاه، میرزاحسن آشتیانی را بخاطر مخالفت با قرارداد توتون و تنباکو تبعید کرد، این زنان بودند که دسته دسته در شهر به حرکت درآمدند. مغازهها را بستند و درمیدان ارگ فریاد زدند:«ای خدا! میخواهند دین ما را ببرند، علمای ما را بیرون کنند، تا فردا عقدمان را فرنگیان ببندند، اموات ما را فرنگیان کفن و دفن کنند، بر جنازههای ما فرنگیان نماز بگزارند». و این قدر به اعتراض ادامه دادند تا قرداد توتون و تنباکو لغو شد.
🔹گوهرشادها و بیبی مریمها و فرنگیسها و حدیدچیها در این کشور بسیاراند. همانها که آراماند و متین و کانون خانواده را گرم میکنند و در هنگامه نبرد شیر میداناند و دشمن خدا را زمین میزنند.
✍️ مرتضی حیدری
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🚫 بدتر از ناصرالدینشاه
🔰رهبر معظم انقلاب
💢 هیچکس نمیتواند بگوید که استبداد رضاخان از استبداد ناصرالدّین شاه کمتر است؛ بلکه بلاشک بیشتر از آن است. ناصر الدّین شاه در قضیهی تنباکو وقتیکه حرکت مردم را دید، عقب نشست؛ اما رضاخان در سال ۱۳۱۴ هنگامی که حرکت مردم و علما را دید، حرکت مردم را سرکوب کرد و علما را دستگیر نمود و واقعهی مسجد گوهرشاد را پیشآورد!
۱۳۷۰/۱۲/۰۴
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت_رسیده 8️⃣
🌆 درد غربزدگی
💢 زمینههای کشف حجاب
🔰در دوران پهلوی مسائل مختلفی زمینه را برای کشف حجاب آماده میساخت که به طور کلی میتوان آنها را به دو دسته تقسیم کرد.
1️⃣ زمینههای خارجی
شرايط جهان در قرن بيستم به گونهای بود که اروپايیها، برای دستيابی به توسعه بیشتر، در پی گسترش فرهنگ خود و استعمار و تسلط بر نقاط بهرهمند جهان بودند. آنها از هرگونه تغييری برای رسيدن به اهداف سياسی و اقتصادی خود در ایران استقبال میكردند. حضور بیشتر زنان در جامعه با تغییر در نوع لباس و پوشاک و گسترش فرهنگ مصرفگرايی، بازار خوبی را برای آنها ایجاد میکرد. با بروز علائم تغییر در ايران، توليدكنندگان اجناس زینتی و لوكس خارجی نیز، تبليغات وسيعی را براي به دست گرفتن اين بازار آغاز كردند.
2️⃣ زمینه های داخلی
🔺 تأثیر پذیری رضاشاه از سیاستهای آتاتورک
🔺 تجددطلبی و قشر روشنفکر: سیر کشف حجاب در ایران قبل از آنکه به عنوان اقدام رضا شاه در سال ۱۳۱۴ مطرح گردد، ریشه در تجددگرایی و تجددطلبی روشنفکران دارد. در ابتدا روشنفکران ایرانی به سبک زندگی اروپایی تمایل و علاقه نشان دادند.
انگیزه الگوبرداری ایرانیها و نگاه آنها به غرب، ناشی از عقبماندگیهای نظامی، صنعتی و اقتصادی بود اما در اصل، نتیجهی رویکرد تجددطلبانی بود که غربگرایی را به غربزدگی مبدل ساختند.
از دوران قاجار، عباس میرزا نایب السلطنه، در این رابطه نقش اساسی داشت. دو محصل ایرانی را برای ادامه تحصیل و متخصص شدن به انگلستان فرستاد. یکی از این دو «محمدکاظم» بود و دیگری «میرزاحاجیبابا افشار». در سال ۱۳۲٠ق، یک هیئت پنج نفری از جوانان ایرانی به مدت نزدیک به چهار سال برای تحصیل در رشته های مختلف به انگلستان اعزام شدند. از میان آنها دو نفر به مناصب بالای دولتی رسیدند. یکی «میرزا جعفر مهندس» که بعدها به سفارت ایران در عثمانی رفت و مشیرالدوله لقب یافت. سپس رئیس شورای دولت گردید. دیگری «میرزا محمدصالح شیرازی» که در انگلستان به مجمع فراماسونرها (فراموشخانه) راه یافت.
بسیاری از این محصلان پس از بازگشت، ضمن اینکه از نظر علمی تخصص مورد نظر را کسب کردند، شیفته آنها شده و تحت تأثیر فرهنگ و آداب و رسوم غربی قرارگرفته و پرچمدار ترویج آن شدند.
میرزا صالح در خاطرات خود به این خودباختگی در مقابل فرهنگ غرب اشاره کرده و مینویسد: «... مدتی بعد از ورود به انگلستان ریش را تراشیده و لباس انگریزی در بر کرده... همچنین به لباس ایران بودن را نیز از عقل دور دانستم و صلاح وقت این است که ملبس به لباس انگریز شوم.»
🔺 مسافرت خارجی تجار و اشرافزادگان
🔺 انتشار روزنامه های متأثر از غرب: مجلات و روزنامهها، مشوق زنان در پذیرش طرح کشف حجاب بودند. آنان با طرح مباحثی پیرامون بدبختی زنان و عوامل عقبماندگی آنان، غالباً حجاب را به عنوان عامل اصلی عقبماندگی معرفی میکردند.
🔺 توسعۀ مدارس خارجی در کشور: رضا شاه برای آنکه بتواند طرح اروپایی خود را به اجرا برساند، پس از آنکه نسبت به حذف تدریجی روحانیت از صحنه های حقوقی- سیاسی و اجتماعی اقدام کرد، در صدد گسترش و ایجاد مدارس آموزشی خصوصاً مدارس آموزشی دختران به سبک و سیاق غربی برآمد تا از طریق این مراکز بتواند در پیشبرد طرح حجاب زدائی اقدام نماید.
🔷 با تمهیدات کلیه دستگاهها و سازمانها، در روز ۱۷ دیماه ۱۳۱۴ و با اقدام عملی و رسمی رضا شاه به همراه خانوادهاش، کشف حجاب به صورت علنی اعلام شد. به طوری که با اعلام رسمی رفع حجاب عملاً ممانعت از حجاب نیز رسمیت قانونی یافت و متخلفین، تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.
دولت برای پیشبرد این برنامه از دو طریق تشویق و تنبیه وارد عمل شد. از جمله برگزاری جشن و سرور میان کارمندان دولت، تهیهی البسه جدید برای زنان در مناطق محروم، حملات شدید و بیرحمانه علیه حجاب و ترسیمی زشت و منفور از چهره آن.
💢 در شهرهای مذهبی و سنتی که نه تنها تمایلی جهت کشف حجاب وجود نداشت، بلکه با آن مقابله میشد، چهره تنبیهی اقدامات رضاخان شدت بیشتری داشت که حادثه مسجد گوهرشاد، نماد بارز آن است.
✍️ ایمان رهنما
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📽 #معرفی_مستند
🔺 اگر دوست دارید درباره واقعه گوهرشاد مستندی تماشا کنید، از طریق لینک زیرمیتوانید مستند «قیام غریب» را تماشا کنید.
https://ammaryar.ir/m/aydrx
📌 با زدن گزینه بیشتر میتوانید سایر آثار موجود در این زمینه را نیز مشاهده نمایید.
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🔱 بی هیچ گناهی مسمومش کردند
🔰 رهبر معظم انقلاب
🔹 مرحوم آقازاده در قضایای مسجد گوهرشاد دخالتی نداشته، لکن دستگاه دربار، او را متهم کردند. بعد هم به خاطر همین اتهام، آقازاده را که در مشهد دارای شأن خیلی زیادی بود -اصلاً کسی تصور نمیکرد که مأمور دولتی به خانهی آقازاده برود، یعنی تا این حد که مأمور جرأت کند برود خانهی آقازاده- مأمورین رفتند در خانه گرفتند او را، کشیدندش بیرون، بدون اینکه اجازه بدهند حتی لباس مرتبی تنش کند، برش داشتند از مشهد اول بردند یزد و مدتی آنجا بود، بعد هم به تهران و بعد از یکی دو سال مسمومش کردند و شهیدش کردند. ببینید اینها عناصر مهم قضیهی مربوط به مسجد گوهرشاد است.
۱۳۹۶/۱/۸
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت 9️⃣
⚔️ چشم در چشم
💢مهندسی معکوس بحران سازی دشمن
🔸هر کشوری مخصوصا کشور ما با پدیده های متعدد اجتماعی مواجه است. پدیدۀ بی حجابی، فساد، تورم، کاهش رشد تولید، تبعیض، فقر، ناامنی، تروریسم، مسکن، اشتغال و هزاران مورد دیگر. اما مدیریت این پدیده ها باید به دست حاکمیت باشد و نگذارد دشمن آنها را مدیریت کند.
🔹تمام تلاش دستگاه استکبار این است که یک پدیده را تبدیل به مسالۀ اول، آن مساله را تبدیل به مشکل، آن مشکل را تبدیل به معضل و آن معضل را تبدیل به بحران کند! در واقع دشمن سعی می کند که مدیریت پدیده های ناهنجار کشور را به دست گیرد و با بحران سازی مداوم اجازۀ مدیریت حساب شده و گام به گام آن پدیده ها را ندهد.
🔻حال باید چه کرد؟!
در چنین مواقعی باید مهندسی معکوس کرد.
یعنی باید بحران را تبدیل به معضل، معضل را تبدیل به مشکل و مشکل را تبدیل به مساله و مساله را تبدیل به پدیده کرد.
و آنوقت پدیده ای مثل حجاب را مبتنی بر اولویت بندی و مساله سازی واقعی به سامان رساند.
🔸 کاری که دشمن، با پدیدۀ بی حجابی کرده این است و متاسفانه برخی بزرگواران عنایت ندارند و به حکمرانی و تدبیر دستگاه عاقله نظام کمک نمی کنند و اجازه نمیدهند که مهندسی معکوس در باب پدیده حجاب شکل گیرد و آنوقت با اولویت بندی و مساله سازی خودمان پیش آییم
لایحه حجاب در راستای تدبیر نظام حکمرانی ماست اما متاسفانه برخی خودیها، متوجه این قصه نیستند و مدام با حرکات و گفتارشان، بحران سازی دشمن را زنده نگه می دارند!
💢 قطعا انتقاداتی به این لایحه مثل هر لایحه دیگری وجود دارد اما بالاتر از آن حواسمان باشد به تعبیر رهبری حرف حقی که پازل دشمن را تکمیل میکند، نزنیم.
اجازه دهید مهندسی معکوس بحران سازی دشمن شکل گیرد!
✍️ محمدعلی رنجبر
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 #معرفی_کتاب
🕸 حکایت کشف حجاب
🖊 کتاب حکایت کشف حجاب به ابعاد گوناگون موضوع کشف حجاب میپردازد.
1️⃣ فصل اول با عنوان «کشف حجاب: دیدگاه، انگیزه، نتایج» سیر توطئۀ کشف حجاب را در زنجیرۀ هجوم فرهنگی غرب نشان میدهد.
2️⃣ فصل دوم، «اسناد خشونت رضاخانی و مقاومت مردمی»، دربردارندۀ اسنادی از کتاب خشونت و فرهنگ (اسناد محرمانۀ کشف حجاب) است که سازمان اسناد و مدارک ملی ایران منتشر کرده است.
3️⃣ فصل سوم با عنوان «وقایع مهم حرم حضرت معصومه و مسجد گوهرشاد مشهد» به چگونگی این دو واقعه و نقش علمای بزرگ در این حوادث و مبارزهای که با این دستور رضاشاه انجام دادند، اختصاص دارد.
4️⃣ فصل چهارم، «حکایات و خاطرات»، بازگوکنندۀ مشاهدههای حاضران این رویداد تاریخی از زبان جمعی از علما و عدهای از اهالی تهران است.
5️⃣ عنوان فصل پنجم «زن و حجاب از دیدگاه اسلام و غرب» است. نویسندگان در این فصل با ارائۀ بخشهایی از بیانات امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، تفاوت دیدگاه اسلام وغرب را بیان میکنند.
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت_رسیده 0⃣1⃣
🗽 تمدن عریان
♨️ «پشت پردهی سیاست تغییر لباس در دوران پهلوی اول»
🔹استعمار و سیاست تغییر لباس:
🔻جوامع مختلف بسته به اينكه نسبت به هستی چه بينشی داشته و چه معنايی برای زندگی قائل باشند و چه ارزشهایی را بر جهان حاكم بدانند، سبك و اسلوب خاصی در ساختن شهر، خانه، پوشيدن لباس و... خواهند داشت. به عنوان مثال هر منطقهای در هلند، لباس سنتی خاص خود را دارد و از روی همین تفاوت میتوان تشخیص داد که این فرد پروتستان است یا کاتولیک.
🔻ورود و رواج نمادهای فرهنگی غربی در هر كشوری به معنای پيروی استفادهكنندگان اينگونه مدها و نمادها از فرهنگ بیگانه است. از نظر جنبهی اقتصادی نیز اين افراد همواره كالاهای توليد شده ديگران را میخرند، مصرف میكنند يا میفروشند. بنابراین استعمار نوین با تغییر لباس با یک تیر دو نشان زده است؛ هم فرهنگ خود را غالب میسازد و هم اقتصاد خود را توسعه میبخشد .
🔻ترکیه یکی از کشورهایی بود که سیاست تغییر لباس با هدف مقابله با فرهنگ دینی و ملی در آن اجرا شد. آتاتورک بر سر داشتنِ کلاه «فینه» را که مردم ترکیه از آن استفاده میکردند و نمادی از هویت اسلامی آنها بود، به ارتجاع نسبت داد و تلاش کرد آن را از اعتبار ساقط کند. در ادامه نیز همین تغییر البسه به کشف حجاب و دین زدایی از قوانین ترکیه انجامید.
🔸کلاه پهلوی نماد ضد فرهنگ:
🔺 لباس مردان و زنان در دوره قاجار برآمده از فرهنگ کهن ایرانی و نمادی از دلبستگی ایرانیان به آموزههای اسلام بود. اما رضاخان میرپنج به تقلید از همتای ترکیهای خود و با ترغیب انگلیس، تغییر لباس ملی ایرانیان از حالت سنتی به مدرن را کلید زد. بعد از مسافرت رضا شاه به ترکیه، کلاه لبهدار تبدیل به کلاه شاپو گردید و در همین زمان حضور زنان بیحجاب در محافل و مجالس به اتفاق همسرانشان خصوصاً برای کارکنان دولت جنبه اجبار به خود گرفت.
🔺 رضاخان در ابتدا چنین تصور میکرد که برای رسمیت بخشیدن به کشف حجاب، باید زمینههای لازم را در کانون خانواده فراهم ساخت. بدین منظور، در راستای ایجاد زمینه برای رسمیت یافتن و اعلام کشف حجاب، قانون اتحاد شکل البسه و تبدیل کلاه را به تصویب رساند. بنابراین اجرای این مقررات و لزوم رعایت آن برای تعلیم و آموزش فرهنگ غرب و فرنگیمآب نمودن افراد جامعه بود.
برای روشن شدن مطلب بهتر است نقل قولی از رضا شاه را بیان کنیم. صدرالاشراف در خاطرات خود در مورد مسافرت رضا شاه به ترکیه و تعویض کلاه می نویسد: بعد از مسافرت به ترکیه رضا شاه اظهار داشت:«ما باید صورتاً و سنتاً غربی بشویم و باید در قدم اول کلاه ها تبدیل به شاپو بشود و هنگام افتتاح مجلس شورا همه باید با شاپو حاضر شوند و در مجلس کلاه را به عادت غربیها باید بردارند».
🔺در قدم بعدی رضا شاه و عوامل فراماسونری حکومت پهلوی از جمله محمدعلی فروغی، کلاه پهلوی را به کلاه فرنگی که شباهت زیادی به کلاه سربازان انگلیسی داشت تبدیل کردند. پس از تبدیل کلاه پهلوی به کلاه فرنگی بود که شاه به وزراء و وکلاء اعلام کرد که شروع به رفع حجاب زنها نمایند و چون برای عامه مردم یک دفعه مشکل بود اقدام [به بی حجابی] کنند، بدین ترتیب برنامه اتحاد شکل البسه و تبدیل کلاه، عملاً با رفع حجاب همراه شد و مقدمات اعلام کشف حجاب را بیش از پیش فراهم آورد.
💠 امیرالمؤمنین علی(ع) می فرمایند: پیوسته امت مسلمان به راه خیر قدم مینهند، تا زمانی که از فرهنگ و آداب و رسوم(مانند پوشیدن لباس و غذا خوردن و ...) کافران تقلید نکنند و اگر در آداب از بیگانگان پیروی کردند خداوند قادر آنان را ذلیل می گرداند.
✍️ محمدعلی احمدخانبیگی
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈