eitaa logo
نشریه خط
1.2هزار دنبال‌کننده
713 عکس
189 ویدیو
13 فایل
💠 نشریه علمی_فرهنگی خط؛ تلاشی در جهت تبیین مکتب امام خمینی(ره) 🔰 متعلق به خانه طلاب جوان ☎️تلفن: 02532603677 💻سایت: www.khanetolab.ir 🔖کانال خانه طلاب: @khanetolab 🗃مدیر کانال: @mor_heydarii
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 4️⃣ 🎞 «در گوهرشاد چه گذشت» 🔖تلاقی یک مکان و یک تاریخ، یعنی مسجد گوهرشاد و بیست و یکم تیرماه که در تقویم ایران اسلامی حاصل آن «روز عفاف و حجاب» است. از جمله قیام‌های خونین مردم مسلمان ایران که به رهبری مراجع تقلید در قرن معاصر بود. قیام مردم در مسجد گوهرشاد بر ضد دیکتاتوری رضاخان، و کشف حجاب اجباری است. جرقه این طرح به یک‌سال قبل و بازگشت رضاخان از سفر ترکیه و مشاهدات وی درمورد بی‌بندوباری و بی‌حجابی زنان ترکیه برمی‌گردد. 🔖 در پاسخ به این اقدامات، علما و روحانیون مشهد در طی جلساتی پنهانی تصمیم گرفتند که حاج آقا حسین قمی، به تهران بروند. قبل از حرکت، از ایشان درباره عملکرد و این‌که در ملاقات با شاه چه خواهد کرد، سوال شد. وی در پاسخ گفتند: «اول اصرار و التماس می‌کنم که از برنامه‌های ضددینی و اسلامی خود دست بردارد و اگر موافقت نکرد، خفه‌اش می‌کنم.» وی در تصمیم خود قاطع بود؛ به طوری که قبل از عزیمت به تهران گفتند: «اگر جلوگیری از این عمل خلاف مذهب، منجر به کشته شدن ده هزار نفر و خودم هم بشود، بازهم ارزش دارد.» 🔖پس از ورود شیخ محمد تقی بهلول از فردوس به مشهد و اطلاع از هجرت و زندانی شدن آقای قمی، وی در اعتراض به شرایط پیش آمده سخنرانی کوتاهی کرد و به واسطه این سخنرانی، دستگیر شد و پس از آزادی در سخنرانی دیگری پیشنهاد تحصن در مسجد گوهرشاد را مطرح کردند و گفتند: «کار از کار گذشته و ما نباید نرمی نشان دهیم، باید پایمردی کرده و مقاومت کنیم یا آقای قمی را از زندان آزاد کرده و احکام اسلامی را جاری کنیم، یا همه کشته شویم». همزمان با بازداشت آقای قمی، در مشهد نیز به دستور حکومت‌، برخی روحانیون همچون طبسی و نیشابوری هم دستگیر شدند. و بعد از قتل عام گوهرشاد، رضاخان سید حسین قمی را به عراق تبعید کرد. ایشان به مدت یازده سال در عتبات بودند و سرانجام درسال۱۳۲۵ در شهر نجف ارتحال نمودند. 🔖 اسلام و مسلمانان در طول تاریخ با امتحانات سختی از سوی دشمنان مواجه شدند‌. کشف حجاب اجباری رضاخانی در یک‌صده اخیر و اتفاقاتی که اکنون در زمینه حجاب در جامعه رخ داده است حاصل جنگ نرم و روانی دشمن، البته با سُکان داری تعدادی خواص و سلبریتی است. تیرماه سال ۱۳۱۴ با ریخته شدن خون مردم مسلمان و مظلوم مسجد گوهرشاد نقطه پایانی برای کشف حجاب و زیر سوال بردن حکومت نامشروع پهلوی بود. اکنون اما مردم ایران که سال‌هاست با جان و مال خود در مقابل ظلم و زور ایستادگی و همواره ثابت کردند که مدرنیته مورد نظر غرب و ترقی غربی با اعتقادات و دیانت آنها سازگاری ندارد. بی شک فتنه بی حجابی و دست پلید دشمن را از کشور کوتاه کرده و دوباره سنگر حجاب را به دست می‌گیرند. نصرٌ مِن الله وَ فتحٌ قَریبْ ✍️سیده ناهید موسوی 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
♨️ خودم خفه‌اش میکنم 💠 نقش محوری حاج آقا حسین قمی 🔰رهبر معظم انقلاب 🔸 ببینید اصلاً قضیه‌ی مسجد گوهرشاد برای چه به وجود آمد؟‌ این را فراموش نکنیم. نکته‌ی محوری، مرحوم حاج آقا حسین قمی است.مرحوم حاج آقا حسین قمی سر مسئله‌ی کشف حجاب گفت من می‌روم با رضا شاه صحبت می‌کنم و مجبورش می‌کنم که گوش کند. با همین نیت از مشهد بلند شد رفت تهران. که البته وقتی رسید تهران، ایشان را از طرف دولتی‌ها هدایت کردند به شاه عبدالعظیم و آنجا در یک جایی نگه داشتند و شاه هم ملاقات نداد. 🔹 البته ایشان گفته بود می‌روم و به او می‌گویم؛ اگر گوش کرد که هیچی، اگر گوش نکرد همانجا خودم خفه‌اش می‌کنم، می‌کشمش مثلاً. با این نیت رفته بود و نشد که ملاقات کند و بعد هم از همانجا ایشان را تبعید کردند به عراق. 🔸 وقتی که ایشان در تهران بود، علمای مشهد در مسجد گوهرشاد جمع شدند برای اینکه بگویند که اولاً آقای حاج آقا حسین برگردند به مشهد؛ ثانیاً حرفهایی که ایشان خواسته‌اند، باید تحقق پیدا کند. 🔹 اصلاً اجتماع علما در کشیک‌خانه‌ی مسجد گوهرشاد که بعد منجر به اجتماع مردم شد، برای این بود. 🔸یعنی عنصرِ مرحوم حاج آقا حسین قمی فراموش نشود؛ یک ملّای واقعاً مجاهدِ فی‌سبیل‌اللهِ نترسِ آماده‌ای که حاضر بود برود در دهان شیر دیگر، یعنی هیچ اِبایی نداشت. از اینجا هم که بلند شد رفت، تنها رفت؛ با خودش مثلاً حَشم و خَدم و اینها نبرد، فقط دوتا از پسرهایش ظاهراً‌ رفتند. این نکته‌ی قابل توجهی است. ۱۳۹۶/۱/۸ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 5️⃣ ⚠️ آیا بدحجاب‌تر شده ایم؟ 🔸خانم بدحجاب در مترو وقتی دخترخانم شل حجاب تری را دید زیر لب گفت:« واقعا که اینا شورش را درآوردند» احتمالا شما هم ازین صحنه ها دیده باشید تحلیل این صحنه چگونه است؟ چند وقت پیش دارآباد بودم با دیدن خانمهای کوهنورد یک سوال ذهنم را درگیر کرده بود. ♦️ این ها چرا حجاب دارند؟ مگر اینجا گشت ارشاد هست؟ ♦️یک سوال دیگر؛ به نظر شما اگر حجاب آزاد شود مردم کشف حجاب می کنند؟ متن زیر، نخ ارتباطی این سه سوال است و البته یک پرسش کلیدی تر؛ آیا بدحجاب تر شدیم؟ آیا دختران ما نسبت به زنان سال ۵۹ بی‌تقواترند؟ 🔺 به نظر می رسد بدحجابی در جامعه ما بد روایت شده است این روایت نادرست باعث شده واکنش ها به بدحجابی عجیب و غریب باشد. یکی فکر می‌کند بدحجابی در ایران سیاسی است وتلاش می‌کند آنرا به براندازی نزدیک کند و دیگری فکر می‌کند بدحجابی در ایران ناشی از کاهش دین‌ورزی‌ست و تلاش می‌کند اصلا اهمیت حجاب را منکر شود. اما واقعا ریشه بدحجابی در جامعه ما چیست؟ ماجرا را از منظری متفاوت ببینید. 📊 گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس نشان می‌دهد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد جامعه حجاب شرعی دارند. اما بقیه که حجاب شرعی ندارند اعتقادشان به حجاب چیست؟ نتایج ۳ پژوهش رسمی سازمان تبلیغات و ارزشها و گرایش ایرانیان وزارت ارشاد و کتاب «وضعیت سنجی پوشش و آرایش ایرانیان» نشان می‌دهد ۹۰ درصد جامعه به حجاب شرعی اعتقاد و آن را ضروری می‌دانند اما در مصداق حجاب تابع عرف‌اند. 💌 این آمار یعنی جامعه نسبت به ضرورت حجاب و جنبه دینی و شرعی آن کاملا معتقد عمل می‌کند اما در مصداق دچار غفلت است. یعنی بین قرائت شرعی حجاب و قرائت عرفی آن از سر غفلت تفاوت قائل شده است. 🧨 دو خطای کلیدی ممکن است باعث شود تحلیل نادرستی از جامعه زنان‌مان داشته باشیم یک اشتباه در مقایسه‌ی نقطه‌ایست و دوم تحلیل ظاهرگرایانه. 🔬 تحلیل نقطه‌ای یعنی مقایسه زنان امروز با زنان در سال ۵۷ بدون اینکه شرایط جامعه تحلیل شود. اساسا تقوای جامعه را باید در حرکت تحلیل کرد برای اینکه تقوا را تحلیل کنیم باید شرایط و هجمه دشمن و قدرت شیطان را هم در نظر گرفت. تقوا در مسیر حرکت و اجتماعی شدن شکل می‌گیرد نه سر سجاده و در خلوت و انزوا. با این سخن باید سوال کرد خانم بد حجاب در جامعه امروز با این حجم از هجمه‌های شیطانی چه میزان جلوتر از زنان سال ۵۷ است؟ 🧮 ازطرف دیگر تحلیل تک بعدی و ظاهرگرایانه و متوقف بر پوشش باعث می‌شود شناخت درستی از زن ایرانی بیان نشود. زن امروز را باید با حضورش در فعالیتهای خیرخواهانه و از خودگذشتی و کمک به کشور و مردم تحلیل کرد. خانم امروز ایرانی را باید جامع دید تا درک درستی از دینداری پیدا کنیم و ظاهرگرایانه با تقلیل پوشش، حکم به کاهش دینداری ندهیم. 📈 نکته مهمتر از همه رشد حجاب است. رشد حجاب هم کمی است و هم کیفی. این رشد یعنی حجاب پرقدرت؛ حجاب پرقدرت، حجابی است که از سر جهل و میراث خانواده و غیره نیست و ابعاد انقلابی پیدا کرده است و نشانه یک اعتقاد راستین به مبارزه و جهادست چنین حجابی را در کدام برهه از تاریخ سراغ داریم؟ ✍️ محسن مهدیان 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 👤شخصیت‌شناسی قیام گوهرشاد 🔸مسجد گوهرشاد هفت روز تعطیل شد تا آثار خون و جنایت را از در و دیوار آن پاک کنند. فردای روز واقعه، در مشهد حکومت‌نظامی‌ اعلام شد و بسیاری از علما دستگیر و بعد از محاکمه، راهی زندان یا تبعید شدند... 🔹ایوب خرسندی در کتاب شخصیت‌شناسی قیام گوهرشاد کوشیده است این رویداد تلخ تاریخ ایران را با معرفی همۀ نقش‌آفرینان آن، برای مخاطب امروز روایت کند. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 6⃣ 🔍 صبر فرهنگی 📌 سه راهکار برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب 🔸 فرهنگ یک دستورالعمل نانوشته است که در طول زمان در جامعه به وجود آمده و نهادینه می‌شود. 🔻و از آن‌جایی که نقطه اثرش همه اقشار مردم است که هر کدام نیز به‌شیوه خاص خود از موضوعات تأثیر می‌پذیرند، در نتیجه برای ایجاد هر تغییری در فرهنگ جامعه، باید صبور بود و خسته نشد. 💢 ضمن آن‌که توجه به رویکردهای دین‌گریز و حیا ستیز رسانه‌های جهانی و نیز هجمه عظیم و مستقیم تهاجم فرهنگی در چند ده سال اخیر می‌تواند درک موقعیت دشواری را که در آن قرار داریم، راحتتر کند. سیاه‌نمایی حجاب و محجبه‌ها در کنار ترویج سبک زندگی غربی، یکی از مهمترین فعالیت‌های رسانه‌ای غرب برای زیر سوال بردن و ریشه‌کن کردن فرهنگ حجاب و عفاف در دنیا بوده و هست که تاکنون از طرف جوامع اسلامی بی‌پاسخ مانده و تاثیرات مخربش را بر فرهنگ این کشورها بر جای گذاشته است. 🔹 حال برای نهادینه‌سازی موضوع دشوار حجاب و عفاف در جامعه‌ای تحت فشارهای چندجانبه، چگونه باید عمل کرد تا فرهنگ حجاب و عفاف جایگزین فرهنگ برهنگی شود؟ 🔺ضمن آنکه باید توجه داشت ما بسیاری از ابزارها و امکانات طرف مقابل را به لحاظ فنی در اختیار نداریم و از بعضی ابزارها و امکانات نیز بدلیل تضاد با هدف مقدسی که داریم چشم‌پوشی می‌کنیم. بنابراین از این جهات نیز در مضیقه‌ایم. 🔸 و اما راهکارهای عملی: بهترین راهکار، قوی‌ترین و پایدارترین راهکار است و آن چیزی نیست جز ورود به میدان با ابزار منطق و استدلال. به بیان دیگر استفاده از راهکار اقناعی می‌تواند اصلی‌ترین، اثربخش‌ترین و ماندگارترین راه‌حل باشد. در این روش، به سوالات و شبهات موجود در ذهن مخاطب با توجه به سن و سال و شرایط زیست او پاسخ‌های منطقی داده می‌شود و از هر گونه احساسات‌گرایی و یا ارجاع صرف به قوانین و قواعد پرهیز می‌شود چون قرار است یک کار ریشه‌ای و قوی صورت بگیرد و مخاطب ضرورت و اهمیت موضوع را عمیقا بفهمد تا بتواند با اشراف به دلایل وجودی آن، به تصمیم‌ نهایی برای انتخاب سبک زندگی خود برسد. 🔺مخاطبی که با دلایل منطقی راهش را انتخاب کند در حفظ و تداومش نیز ثابت‌قدم‌تر از دیگران خواهد بود و به‌راحتی نمی‌توان او را از مسیری که برگزیده، خارج یا منحرف کرد. 🔺این راهکار، یک راهکار کمکی نیز در کنار خود لازم دارد تا بتواند سریع‌تر و بهتر عمل کند و آن هم این‌ است که اهمیت انتخاب‌های عقلانی و منطقی را برای افراد جا بیندازیم. یعنی درک کنند که باید در همه انتخاب‌های تاثیرگذار خود اول از همه به سراغ استدلال و منطق بروند و احساسی انتخاب نکنند. وقتی مردم متوجه شوند که چرا انتخاب عقلانی سودمندتر از انتخاب احساسی است، راحتتر در پای صحبت‌های استدلالی می‌نشینند چون می‌دانند به انتخاب‌های بهتر و موفق‌تری در زندگی‌شان منتهی می‌شود. 🔺 این دو راهکار، یک راهکار مکمل هم در کنار خود دارند و آن نشان دادن هنرمندانه نتایج زیبا یا زشت هر انتخاب است که دست اصحاب رسانه را می‌بوسد. در این راهکار، علاوه بر نشان دادن جنبه‌های عقلانی و منطقی موضوع، می‌توان روی گرایشات مخاطب نیز کار کرد و با کمک ابزار هنر، جذابیت عفاف و حجاب و اثراتش بر زندگی فردی و جمعی را به نمایش گذاشت. ♦️ برای شروع هر کدام از راهکارهای اصلی، کمکی و مکمل، بهتر است همه رده‌های سنی را به صورت پروژه مجزا ولی مرتبط با بقیه در نظر گرفت و متناسب با شرایط فکری و زیستی‌ هر کدام، برایشان محتواسازی کرد تا همه افراد به تناسب وضعیت خود امکان رشد داشته باشند و ان‌شاءالله بعد از چندسال فعالیت فکری مستمر، نتایج مثبتش در سطح جامعه مشاهده شود. ✍️ سیده مریم طیار هشجین 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🌵 خوب شد کشف حجاب شد 😂 🔰رهبر معظم انقلاب ✅ مرحوم آشیخ هاشم قزوینی مدرّس درجه‌ی یک بود در مشهد و ما سالها درس ایشان می‌رفتیم. ایشان می‌گفت که وقتی کشف حجاب شد، خب همه ناراحت بودند. دیدیم یکی از آقایان خیلی خوشحال است. گفتیم شما چطور [این قدر خوشحالی]؟ گفت خیلی کار خوبی شد، بگذار مردم بفهمند من چهل سال با چه کسی زندگی کرده‌ام!😁 ۱۳۹۶/۱/۸ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 🌧 بار باران 🔸 بار باران از منظر شهودی به زندگی گوهرشاد بیگم عروس تیموری پرداخته است. گوهرشاد بیگم و شاهرخ پس از مرگ تیمور به سوی سرزمین هرات حرکت می کنند تا جا پای تیمور نور جهانگشای بگذارند و بخشی از سرزمین او را به نام تیمور پادشاهی کنند. 🔸 از سوی دیگر گوهرشاد و شاهرخ در راه رسیدن به طوس با مادر بیمار گوهرشاد روبرو می‌شوند. آنها می‌شنوند که در طوس سلطانی به نام رضا(ع) شفای عرب و عجم، ترک و تاتار را با بهای شکستن دل می‌دهد. گوهرشاد عهد می‌بندد... 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 7⃣ 👑 همسر شاه را می‌شناسید؟ 💡 تأملی در الگوی زنان ایرانی(۱) 🔸 او در دربار بود، ولی درباری نبود. عاشق علم و هنر بود. ثروتمند بود ولی سفره‌اش برای فقرا و محرومان باز بود. داشتن زندگی پر زرق و برق را شرافت نمی‌دانست. اموالش را صرف ساخت مسجد و مدرسه و مسائل عام المنفعه می‌کرد. در کنج خانه محبوس نبود ولی مومنانه و عفیفانه در فعالیت‌های اجتماعی شرکت می‌کرد. سعی‌اش بر تربیت صحیح فرزندانش بود. ابراهیم سلطان و میرزا بایسنقر، فرزندان عالم و هنرمند اویند. الغ‌بیک -که تربیت‌یافته او بود- درسمرقند، مدرسه علمی و رصدخانه بنا کرد. 🔹 گوهرشاد خاتون را می‌گویم. فرزند امیرغیاث الدین ترخان. ملکه خراسان. مغز تدبیر و چاره‌جویی سیاسی و مشاور مطمئن همسرش، شاهرخ تیموری. شاهرخ با تشویق‌های گوهرشاد ویرانی‌های پدرش را آباد کرد و به دانشمندان و ادیبان وهنرمندان قدر و منزلت داد. 💠 او الگوی زن ایرانی‌ست. نه جنس‌های بنجل خارجی که به اسم ترقی و پیشرفت و عدالت جنسیتی و آزادی و حقوق زن و هزار عنوان به ظاهر خوشگل دیگر می‌خواهند به زن اصیل و با شرف ایرانی قالب کنند. 🔹 زن ایرانی، اهل جلوه‌گری نیست. گوشه‌گیر هم نیست. گرچه زنان در طول تاریخ، به واسطه فرهنگ‌های غلط و معیوب، فراز و نشیب‌هایی را طی کرده‌اند، ولی این وجه ثابت زنان این سرزمین است: زندگی عفیفانه و خروش و حرکت با انگیزه‌های انسانی و الهی. 🔸 وقتی ناصرالدین شاه، میرزاحسن آشتیانی را بخاطر مخالفت با قرارداد توتون و تنباکو تبعید کرد، این زنان بودند که دسته دسته در شهر به حرکت درآمدند. مغازه‌ها را بستند و درمیدان ارگ فریاد زدند:«ای خدا! می‌خواهند دین ما را ببرند، علمای ما را بیرون کنند، تا فردا عقدمان را فرنگیان ببندند، اموات ما را فرنگیان کفن و دفن کنند، بر جنازه‌های ما فرنگیان نماز بگزارند». و این قدر به اعتراض ادامه دادند تا قرداد توتون و تنباکو لغو شد. 🔹گوهرشادها و بی‌بی مریم‌ها و فرنگیس‌ها و حدیدچی‌ها در این‌ کشور بسیاراند. همان‌ها که آرام‌اند و متین و کانون خانواده را گرم می‌کنند و در هنگامه نبرد شیر میدان‌اند و دشمن خدا را زمین می‌زنند. ✍️ مرتضی حیدری 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🚫 بدتر از ناصرالدین‌شاه 🔰رهبر معظم انقلاب 💢 هیچ‌‌‌کس نمی‌‌‌تواند بگوید که استبداد رضاخان از استبداد ناصرالدّین شاه کمتر است؛ بلکه بلاشک بیشتر از آن است. ناصر الدّین شاه در قضیه‌‌‌ی تنباکو وقتی‌‌‌که حرکت مردم را دید، عقب نشست؛ اما رضاخان در سال ۱۳۱۴ هنگامی که حرکت مردم و علما را دید، حرکت مردم را سرکوب کرد و علما را دستگیر نمود و واقعه‌‌‌ی مسجد گوهرشاد را پیش‌‌‌آورد! ۱۳۷۰/۱۲/۰۴ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 8️⃣ 🌆 درد غرب‌زدگی 💢 زمینه‌های کشف حجاب 🔰در دوران پهلوی مسائل مختلفی زمینه را برای کشف حجاب آماده می‌ساخت که به طور کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته تقسیم کرد. 1️⃣ زمینه‌های خارجی شرايط جهان در قرن بيستم به گونه‌ای بود که اروپايی‌ها، برای دستيابی به توسعه بیشتر، در پی گسترش فرهنگ خود و استعمار و تسلط بر نقاط بهره‌مند جهان بودند. آنها از هرگونه تغييری برای رسيدن به اهداف سياسی و اقتصادی خود در ایران استقبال می‌كردند. حضور بیشتر زنان در جامعه با تغییر در نوع لباس و پوشاک و گسترش فرهنگ مصرف‌گرايی، بازار خوبی را برای آنها ایجاد می‌کرد. با بروز علائم تغییر در ايران، توليدكنندگان اجناس زینتی و لوكس خارجی نیز، تبليغات وسيعی را براي به دست گرفتن اين بازار آغاز كردند. 2️⃣ زمینه های داخلی 🔺 تأثیر پذیری رضاشاه از سیاست‌های آتاتورک 🔺 تجددطلبی و قشر روشنفکر: سیر کشف حجاب در ایران قبل از آنکه به عنوان اقدام رضا شاه در سال ۱۳۱۴ مطرح گردد، ریشه در تجددگرایی و تجددطلبی روشنفکران دارد. در ابتدا روشنفکران ایرانی به سبک زندگی اروپایی تمایل و علاقه نشان دادند. انگیزه الگو‌برداری ایرانی‌ها و نگاه آنها به غرب، ناشی از عقب‌ماندگی‌های نظامی، صنعتی و اقتصادی بود اما در اصل، نتیجه‌ی رویکرد تجددطلبانی بود که غربگرایی را به غرب‌زدگی مبدل ساختند. از دوران قاجار، عباس میرزا نایب السلطنه، در این رابطه نقش اساسی داشت. دو محصل ایرانی را برای ادامه تحصیل و متخصص شدن به انگلستان فرستاد. یکی از این دو «محمدکاظم» بود و دیگری «میرزاحاجی‌بابا افشار». در سال ۱۳۲٠ق، یک هیئت پنج نفری از جوانان ایرانی به مدت نزدیک به چهار سال برای تحصیل در رشته های مختلف به انگلستان اعزام شدند. از میان آنها دو نفر به مناصب بالای دولتی رسیدند. یکی «میرزا جعفر مهندس» که بعدها به سفارت ایران در عثمانی رفت و مشیرالدوله لقب یافت. سپس رئیس شورای دولت گردید. دیگری «میرزا محمدصالح شیرازی» که در انگلستان به مجمع فراماسونرها (فراموش‌خانه) راه یافت. بسیاری از این محصلان پس از بازگشت، ضمن اینکه از نظر علمی تخصص مورد نظر را کسب کردند، شیفته آنها شده و تحت تأثیر فرهنگ و آداب و رسوم غربی قرارگرفته و پرچم‌دار ترویج آن شدند. میرزا صالح در خاطرات خود به این خودباختگی در مقابل فرهنگ غرب اشاره کرده و می‌نویسد: «... مدتی بعد از ورود به انگلستان ریش را تراشیده و لباس انگریزی در بر کرده... همچنین به لباس ایران بودن را نیز از عقل دور دانستم و صلاح وقت این است که ملبس به لباس انگریز شوم.» 🔺 مسافرت خارجی تجار و اشراف‌زادگان 🔺 انتشار روزنامه های متأثر از غرب: مجلات و روزنامه‌ها، مشوق زنان در پذیرش طرح کشف حجاب بودند. آنان با طرح مباحثی پیرامون بدبختی زنان و عوامل عقب‌ماندگی آنان، غالباً حجاب را به عنوان عامل اصلی عقب‌ماندگی معرفی می‌کردند. 🔺 توسعۀ مدارس خارجی در کشور: رضا شاه برای آنکه بتواند طرح اروپایی خود را به اجرا برساند، پس از آنکه نسبت به حذف تدریجی روحانیت از صحنه های حقوقی- سیاسی و اجتماعی اقدام کرد، در صدد گسترش و ایجاد مدارس آموزشی خصوصاً مدارس آموزشی دختران به سبک و سیاق غربی برآمد تا از طریق این مراکز بتواند در پیشبرد طرح حجاب زدائی اقدام نماید. 🔷 با تمهیدات کلیه دستگاهها و سازمانها، در روز ۱۷ دیماه ۱۳۱۴ و با اقدام عملی و رسمی رضا شاه به همراه خانواده‌اش، کشف حجاب به صورت علنی اعلام شد. به طوری که با اعلام رسمی رفع حجاب عملاً ممانعت از حجاب نیز رسمیت قانونی یافت و متخلفین، تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. دولت برای پیشبرد این برنامه از دو طریق تشویق و تنبیه وارد عمل شد. از جمله برگزاری جشن و سرور میان کارمندان دولت، تهیه‌ی البسه جدید برای زنان در مناطق محروم، حملات شدید و بی‌رحمانه علیه حجاب و ترسیمی زشت و منفور از چهره‌ آن. 💢 در شهرهای مذهبی و سنتی که نه تنها تمایلی جهت کشف حجاب وجود نداشت، بلکه با آن مقابله می‌شد، چهره تنبیهی اقدامات رضاخان شدت بیشتری داشت که حادثه مسجد گوهرشاد، نماد بارز آن است. ✍️ ایمان رهنما 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📽 🔺 اگر دوست دارید درباره واقعه گوهرشاد مستندی تماشا کنید، از طریق لینک زیرمی‌توانید مستند «قیام غریب» را تماشا کنید. https://ammaryar.ir/m/aydrx 📌 با زدن گزینه بیشتر می‌توانید سایر آثار موجود در این زمینه را نیز مشاهده نمایید. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🔱 بی هیچ گناهی مسمومش کردند 🔰 رهبر معظم انقلاب 🔹 مرحوم آقازاده در قضایای مسجد گوهرشاد دخالتی نداشته، لکن دستگاه دربار، او را متهم کردند. بعد هم به خاطر همین اتهام، آقازاده را که در مشهد دارای شأن خیلی زیادی بود -اصلاً کسی تصور نمی‌کرد که مأمور دولتی به خانه‌ی آقازاده برود، یعنی تا این حد که مأمور جرأت کند برود خانه‌ی آقازاده- مأمورین رفتند در خانه گرفتند او را، کشیدندش بیرون، بدون اینکه اجازه بدهند حتی لباس مرتبی تنش کند، برش داشتند از مشهد اول بردند یزد و مدتی آنجا بود، بعد هم به تهران و بعد از یکی دو سال مسمومش کردند و شهیدش کردند. ببینید اینها عناصر مهم قضیه‌ی مربوط به مسجد گوهرشاد است. ۱۳۹۶/۱/۸ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈