eitaa logo
نشریه خط
1.2هزار دنبال‌کننده
629 عکس
179 ویدیو
11 فایل
💠 نشریه علمی_فرهنگی خط؛ تلاشی در جهت تبیین مکتب امام خمینی(ره) 🔰 متعلق به خانه طلاب جوان ☎️تلفن: 02532603677 💻سایت: www.khanetolab.ir 🔖کانال خانه طلاب: @khanetolab 🗃مدیر کانال: @Heydari7676
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 👤شخصیت‌شناسی قیام گوهرشاد 🔸مسجد گوهرشاد هفت روز تعطیل شد تا آثار خون و جنایت را از در و دیوار آن پاک کنند. فردای روز واقعه، در مشهد حکومت‌نظامی‌ اعلام شد و بسیاری از علما دستگیر و بعد از محاکمه، راهی زندان یا تبعید شدند... 🔹ایوب خرسندی در کتاب شخصیت‌شناسی قیام گوهرشاد کوشیده است این رویداد تلخ تاریخ ایران را با معرفی همۀ نقش‌آفرینان آن، برای مخاطب امروز روایت کند. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 6⃣ 🔍 صبر فرهنگی 📌 سه راهکار برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب 🔸 فرهنگ یک دستورالعمل نانوشته است که در طول زمان در جامعه به وجود آمده و نهادینه می‌شود. 🔻و از آن‌جایی که نقطه اثرش همه اقشار مردم است که هر کدام نیز به‌شیوه خاص خود از موضوعات تأثیر می‌پذیرند، در نتیجه برای ایجاد هر تغییری در فرهنگ جامعه، باید صبور بود و خسته نشد. 💢 ضمن آن‌که توجه به رویکردهای دین‌گریز و حیا ستیز رسانه‌های جهانی و نیز هجمه عظیم و مستقیم تهاجم فرهنگی در چند ده سال اخیر می‌تواند درک موقعیت دشواری را که در آن قرار داریم، راحتتر کند. سیاه‌نمایی حجاب و محجبه‌ها در کنار ترویج سبک زندگی غربی، یکی از مهمترین فعالیت‌های رسانه‌ای غرب برای زیر سوال بردن و ریشه‌کن کردن فرهنگ حجاب و عفاف در دنیا بوده و هست که تاکنون از طرف جوامع اسلامی بی‌پاسخ مانده و تاثیرات مخربش را بر فرهنگ این کشورها بر جای گذاشته است. 🔹 حال برای نهادینه‌سازی موضوع دشوار حجاب و عفاف در جامعه‌ای تحت فشارهای چندجانبه، چگونه باید عمل کرد تا فرهنگ حجاب و عفاف جایگزین فرهنگ برهنگی شود؟ 🔺ضمن آنکه باید توجه داشت ما بسیاری از ابزارها و امکانات طرف مقابل را به لحاظ فنی در اختیار نداریم و از بعضی ابزارها و امکانات نیز بدلیل تضاد با هدف مقدسی که داریم چشم‌پوشی می‌کنیم. بنابراین از این جهات نیز در مضیقه‌ایم. 🔸 و اما راهکارهای عملی: بهترین راهکار، قوی‌ترین و پایدارترین راهکار است و آن چیزی نیست جز ورود به میدان با ابزار منطق و استدلال. به بیان دیگر استفاده از راهکار اقناعی می‌تواند اصلی‌ترین، اثربخش‌ترین و ماندگارترین راه‌حل باشد. در این روش، به سوالات و شبهات موجود در ذهن مخاطب با توجه به سن و سال و شرایط زیست او پاسخ‌های منطقی داده می‌شود و از هر گونه احساسات‌گرایی و یا ارجاع صرف به قوانین و قواعد پرهیز می‌شود چون قرار است یک کار ریشه‌ای و قوی صورت بگیرد و مخاطب ضرورت و اهمیت موضوع را عمیقا بفهمد تا بتواند با اشراف به دلایل وجودی آن، به تصمیم‌ نهایی برای انتخاب سبک زندگی خود برسد. 🔺مخاطبی که با دلایل منطقی راهش را انتخاب کند در حفظ و تداومش نیز ثابت‌قدم‌تر از دیگران خواهد بود و به‌راحتی نمی‌توان او را از مسیری که برگزیده، خارج یا منحرف کرد. 🔺این راهکار، یک راهکار کمکی نیز در کنار خود لازم دارد تا بتواند سریع‌تر و بهتر عمل کند و آن هم این‌ است که اهمیت انتخاب‌های عقلانی و منطقی را برای افراد جا بیندازیم. یعنی درک کنند که باید در همه انتخاب‌های تاثیرگذار خود اول از همه به سراغ استدلال و منطق بروند و احساسی انتخاب نکنند. وقتی مردم متوجه شوند که چرا انتخاب عقلانی سودمندتر از انتخاب احساسی است، راحتتر در پای صحبت‌های استدلالی می‌نشینند چون می‌دانند به انتخاب‌های بهتر و موفق‌تری در زندگی‌شان منتهی می‌شود. 🔺 این دو راهکار، یک راهکار مکمل هم در کنار خود دارند و آن نشان دادن هنرمندانه نتایج زیبا یا زشت هر انتخاب است که دست اصحاب رسانه را می‌بوسد. در این راهکار، علاوه بر نشان دادن جنبه‌های عقلانی و منطقی موضوع، می‌توان روی گرایشات مخاطب نیز کار کرد و با کمک ابزار هنر، جذابیت عفاف و حجاب و اثراتش بر زندگی فردی و جمعی را به نمایش گذاشت. ♦️ برای شروع هر کدام از راهکارهای اصلی، کمکی و مکمل، بهتر است همه رده‌های سنی را به صورت پروژه مجزا ولی مرتبط با بقیه در نظر گرفت و متناسب با شرایط فکری و زیستی‌ هر کدام، برایشان محتواسازی کرد تا همه افراد به تناسب وضعیت خود امکان رشد داشته باشند و ان‌شاءالله بعد از چندسال فعالیت فکری مستمر، نتایج مثبتش در سطح جامعه مشاهده شود. ✍️ سیده مریم طیار هشجین 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🌵 خوب شد کشف حجاب شد 😂 🔰رهبر معظم انقلاب ✅ مرحوم آشیخ هاشم قزوینی مدرّس درجه‌ی یک بود در مشهد و ما سالها درس ایشان می‌رفتیم. ایشان می‌گفت که وقتی کشف حجاب شد، خب همه ناراحت بودند. دیدیم یکی از آقایان خیلی خوشحال است. گفتیم شما چطور [این قدر خوشحالی]؟ گفت خیلی کار خوبی شد، بگذار مردم بفهمند من چهل سال با چه کسی زندگی کرده‌ام!😁 ۱۳۹۶/۱/۸ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 🌧 بار باران 🔸 بار باران از منظر شهودی به زندگی گوهرشاد بیگم عروس تیموری پرداخته است. گوهرشاد بیگم و شاهرخ پس از مرگ تیمور به سوی سرزمین هرات حرکت می کنند تا جا پای تیمور نور جهانگشای بگذارند و بخشی از سرزمین او را به نام تیمور پادشاهی کنند. 🔸 از سوی دیگر گوهرشاد و شاهرخ در راه رسیدن به طوس با مادر بیمار گوهرشاد روبرو می‌شوند. آنها می‌شنوند که در طوس سلطانی به نام رضا(ع) شفای عرب و عجم، ترک و تاتار را با بهای شکستن دل می‌دهد. گوهرشاد عهد می‌بندد... 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 7⃣ 👑 همسر شاه را می‌شناسید؟ 💡 تأملی در الگوی زنان ایرانی(۱) 🔸 او در دربار بود، ولی درباری نبود. عاشق علم و هنر بود. ثروتمند بود ولی سفره‌اش برای فقرا و محرومان باز بود. داشتن زندگی پر زرق و برق را شرافت نمی‌دانست. اموالش را صرف ساخت مسجد و مدرسه و مسائل عام المنفعه می‌کرد. در کنج خانه محبوس نبود ولی مومنانه و عفیفانه در فعالیت‌های اجتماعی شرکت می‌کرد. سعی‌اش بر تربیت صحیح فرزندانش بود. ابراهیم سلطان و میرزا بایسنقر، فرزندان عالم و هنرمند اویند. الغ‌بیک -که تربیت‌یافته او بود- درسمرقند، مدرسه علمی و رصدخانه بنا کرد. 🔹 گوهرشاد خاتون را می‌گویم. فرزند امیرغیاث الدین ترخان. ملکه خراسان. مغز تدبیر و چاره‌جویی سیاسی و مشاور مطمئن همسرش، شاهرخ تیموری. شاهرخ با تشویق‌های گوهرشاد ویرانی‌های پدرش را آباد کرد و به دانشمندان و ادیبان وهنرمندان قدر و منزلت داد. 💠 او الگوی زن ایرانی‌ست. نه جنس‌های بنجل خارجی که به اسم ترقی و پیشرفت و عدالت جنسیتی و آزادی و حقوق زن و هزار عنوان به ظاهر خوشگل دیگر می‌خواهند به زن اصیل و با شرف ایرانی قالب کنند. 🔹 زن ایرانی، اهل جلوه‌گری نیست. گوشه‌گیر هم نیست. گرچه زنان در طول تاریخ، به واسطه فرهنگ‌های غلط و معیوب، فراز و نشیب‌هایی را طی کرده‌اند، ولی این وجه ثابت زنان این سرزمین است: زندگی عفیفانه و خروش و حرکت با انگیزه‌های انسانی و الهی. 🔸 وقتی ناصرالدین شاه، میرزاحسن آشتیانی را بخاطر مخالفت با قرارداد توتون و تنباکو تبعید کرد، این زنان بودند که دسته دسته در شهر به حرکت درآمدند. مغازه‌ها را بستند و درمیدان ارگ فریاد زدند:«ای خدا! می‌خواهند دین ما را ببرند، علمای ما را بیرون کنند، تا فردا عقدمان را فرنگیان ببندند، اموات ما را فرنگیان کفن و دفن کنند، بر جنازه‌های ما فرنگیان نماز بگزارند». و این قدر به اعتراض ادامه دادند تا قرداد توتون و تنباکو لغو شد. 🔹گوهرشادها و بی‌بی مریم‌ها و فرنگیس‌ها و حدیدچی‌ها در این‌ کشور بسیاراند. همان‌ها که آرام‌اند و متین و کانون خانواده را گرم می‌کنند و در هنگامه نبرد شیر میدان‌اند و دشمن خدا را زمین می‌زنند. ✍️ مرتضی حیدری 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🚫 بدتر از ناصرالدین‌شاه 🔰رهبر معظم انقلاب 💢 هیچ‌‌‌کس نمی‌‌‌تواند بگوید که استبداد رضاخان از استبداد ناصرالدّین شاه کمتر است؛ بلکه بلاشک بیشتر از آن است. ناصر الدّین شاه در قضیه‌‌‌ی تنباکو وقتی‌‌‌که حرکت مردم را دید، عقب نشست؛ اما رضاخان در سال ۱۳۱۴ هنگامی که حرکت مردم و علما را دید، حرکت مردم را سرکوب کرد و علما را دستگیر نمود و واقعه‌‌‌ی مسجد گوهرشاد را پیش‌‌‌آورد! ۱۳۷۰/۱۲/۰۴ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 8️⃣ 🌆 درد غرب‌زدگی 💢 زمینه‌های کشف حجاب 🔰در دوران پهلوی مسائل مختلفی زمینه را برای کشف حجاب آماده می‌ساخت که به طور کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته تقسیم کرد. 1️⃣ زمینه‌های خارجی شرايط جهان در قرن بيستم به گونه‌ای بود که اروپايی‌ها، برای دستيابی به توسعه بیشتر، در پی گسترش فرهنگ خود و استعمار و تسلط بر نقاط بهره‌مند جهان بودند. آنها از هرگونه تغييری برای رسيدن به اهداف سياسی و اقتصادی خود در ایران استقبال می‌كردند. حضور بیشتر زنان در جامعه با تغییر در نوع لباس و پوشاک و گسترش فرهنگ مصرف‌گرايی، بازار خوبی را برای آنها ایجاد می‌کرد. با بروز علائم تغییر در ايران، توليدكنندگان اجناس زینتی و لوكس خارجی نیز، تبليغات وسيعی را براي به دست گرفتن اين بازار آغاز كردند. 2️⃣ زمینه های داخلی 🔺 تأثیر پذیری رضاشاه از سیاست‌های آتاتورک 🔺 تجددطلبی و قشر روشنفکر: سیر کشف حجاب در ایران قبل از آنکه به عنوان اقدام رضا شاه در سال ۱۳۱۴ مطرح گردد، ریشه در تجددگرایی و تجددطلبی روشنفکران دارد. در ابتدا روشنفکران ایرانی به سبک زندگی اروپایی تمایل و علاقه نشان دادند. انگیزه الگو‌برداری ایرانی‌ها و نگاه آنها به غرب، ناشی از عقب‌ماندگی‌های نظامی، صنعتی و اقتصادی بود اما در اصل، نتیجه‌ی رویکرد تجددطلبانی بود که غربگرایی را به غرب‌زدگی مبدل ساختند. از دوران قاجار، عباس میرزا نایب السلطنه، در این رابطه نقش اساسی داشت. دو محصل ایرانی را برای ادامه تحصیل و متخصص شدن به انگلستان فرستاد. یکی از این دو «محمدکاظم» بود و دیگری «میرزاحاجی‌بابا افشار». در سال ۱۳۲٠ق، یک هیئت پنج نفری از جوانان ایرانی به مدت نزدیک به چهار سال برای تحصیل در رشته های مختلف به انگلستان اعزام شدند. از میان آنها دو نفر به مناصب بالای دولتی رسیدند. یکی «میرزا جعفر مهندس» که بعدها به سفارت ایران در عثمانی رفت و مشیرالدوله لقب یافت. سپس رئیس شورای دولت گردید. دیگری «میرزا محمدصالح شیرازی» که در انگلستان به مجمع فراماسونرها (فراموش‌خانه) راه یافت. بسیاری از این محصلان پس از بازگشت، ضمن اینکه از نظر علمی تخصص مورد نظر را کسب کردند، شیفته آنها شده و تحت تأثیر فرهنگ و آداب و رسوم غربی قرارگرفته و پرچم‌دار ترویج آن شدند. میرزا صالح در خاطرات خود به این خودباختگی در مقابل فرهنگ غرب اشاره کرده و می‌نویسد: «... مدتی بعد از ورود به انگلستان ریش را تراشیده و لباس انگریزی در بر کرده... همچنین به لباس ایران بودن را نیز از عقل دور دانستم و صلاح وقت این است که ملبس به لباس انگریز شوم.» 🔺 مسافرت خارجی تجار و اشراف‌زادگان 🔺 انتشار روزنامه های متأثر از غرب: مجلات و روزنامه‌ها، مشوق زنان در پذیرش طرح کشف حجاب بودند. آنان با طرح مباحثی پیرامون بدبختی زنان و عوامل عقب‌ماندگی آنان، غالباً حجاب را به عنوان عامل اصلی عقب‌ماندگی معرفی می‌کردند. 🔺 توسعۀ مدارس خارجی در کشور: رضا شاه برای آنکه بتواند طرح اروپایی خود را به اجرا برساند، پس از آنکه نسبت به حذف تدریجی روحانیت از صحنه های حقوقی- سیاسی و اجتماعی اقدام کرد، در صدد گسترش و ایجاد مدارس آموزشی خصوصاً مدارس آموزشی دختران به سبک و سیاق غربی برآمد تا از طریق این مراکز بتواند در پیشبرد طرح حجاب زدائی اقدام نماید. 🔷 با تمهیدات کلیه دستگاهها و سازمانها، در روز ۱۷ دیماه ۱۳۱۴ و با اقدام عملی و رسمی رضا شاه به همراه خانواده‌اش، کشف حجاب به صورت علنی اعلام شد. به طوری که با اعلام رسمی رفع حجاب عملاً ممانعت از حجاب نیز رسمیت قانونی یافت و متخلفین، تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. دولت برای پیشبرد این برنامه از دو طریق تشویق و تنبیه وارد عمل شد. از جمله برگزاری جشن و سرور میان کارمندان دولت، تهیه‌ی البسه جدید برای زنان در مناطق محروم، حملات شدید و بی‌رحمانه علیه حجاب و ترسیمی زشت و منفور از چهره‌ آن. 💢 در شهرهای مذهبی و سنتی که نه تنها تمایلی جهت کشف حجاب وجود نداشت، بلکه با آن مقابله می‌شد، چهره تنبیهی اقدامات رضاخان شدت بیشتری داشت که حادثه مسجد گوهرشاد، نماد بارز آن است. ✍️ ایمان رهنما 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📽 🔺 اگر دوست دارید درباره واقعه گوهرشاد مستندی تماشا کنید، از طریق لینک زیرمی‌توانید مستند «قیام غریب» را تماشا کنید. https://ammaryar.ir/m/aydrx 📌 با زدن گزینه بیشتر می‌توانید سایر آثار موجود در این زمینه را نیز مشاهده نمایید. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🔱 بی هیچ گناهی مسمومش کردند 🔰 رهبر معظم انقلاب 🔹 مرحوم آقازاده در قضایای مسجد گوهرشاد دخالتی نداشته، لکن دستگاه دربار، او را متهم کردند. بعد هم به خاطر همین اتهام، آقازاده را که در مشهد دارای شأن خیلی زیادی بود -اصلاً کسی تصور نمی‌کرد که مأمور دولتی به خانه‌ی آقازاده برود، یعنی تا این حد که مأمور جرأت کند برود خانه‌ی آقازاده- مأمورین رفتند در خانه گرفتند او را، کشیدندش بیرون، بدون اینکه اجازه بدهند حتی لباس مرتبی تنش کند، برش داشتند از مشهد اول بردند یزد و مدتی آنجا بود، بعد هم به تهران و بعد از یکی دو سال مسمومش کردند و شهیدش کردند. ببینید اینها عناصر مهم قضیه‌ی مربوط به مسجد گوهرشاد است. ۱۳۹۶/۱/۸ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 9️⃣ ⚔️ چشم در چشم 💢مهندسی معکوس بحران سازی دشمن 🔸هر کشوری مخصوصا کشور ما با پدیده های متعدد اجتماعی مواجه است. پدیدۀ بی حجابی، فساد، تورم، کاهش رشد تولید، تبعیض، فقر، ناامنی، تروریسم، مسکن، اشتغال و هزاران مورد دیگر. اما مدیریت این پدیده ها باید به دست حاکمیت باشد و نگذارد دشمن آنها را مدیریت کند. 🔹تمام تلاش دستگاه استکبار این است که یک پدیده را تبدیل به مسالۀ اول، آن مساله را تبدیل به مشکل، آن مشکل را تبدیل به معضل و آن معضل را تبدیل به بحران کند! در واقع دشمن سعی می کند که مدیریت پدیده های ناهنجار کشور را به دست گیرد و با بحران سازی مداوم اجازۀ مدیریت حساب شده و گام به گام آن پدیده ها را ندهد. 🔻حال باید چه کرد؟! در چنین مواقعی باید مهندسی معکوس کرد. یعنی باید بحران را تبدیل به معضل، معضل را تبدیل به مشکل و مشکل را تبدیل به مساله و مساله را تبدیل به پدیده کرد. و آنوقت پدیده ای مثل حجاب را مبتنی بر اولویت بندی و مساله سازی واقعی به سامان رساند. 🔸 کاری که دشمن، با پدیدۀ بی حجابی کرده این است و متاسفانه برخی بزرگواران عنایت ندارند و به حکمرانی و تدبیر دستگاه عاقله نظام کمک نمی کنند و اجازه نمیدهند که مهندسی معکوس در باب پدیده حجاب شکل گیرد و آنوقت با اولویت بندی و مساله سازی خودمان پیش آییم لایحه حجاب در راستای تدبیر نظام حکمرانی ماست اما متاسفانه برخی خودیها، متوجه این قصه نیستند و مدام با حرکات و گفتارشان، بحران سازی دشمن را زنده نگه می دارند! 💢 قطعا انتقاداتی به این لایحه مثل هر لایحه دیگری وجود دارد اما بالاتر از آن حواسمان باشد به تعبیر رهبری حرف حقی که پازل دشمن را تکمیل میکند، نزنیم. اجازه دهید مهندسی معکوس بحران سازی دشمن شکل گیرد! ✍️ محمدعلی رنجبر 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 🕸 حکایت کشف حجاب 🖊 کتاب حکایت کشف حجاب به ابعاد گوناگون موضوع کشف حجاب می‌پردازد. 1️⃣ فصل اول با عنوان «کشف حجاب: دیدگاه، انگیزه، نتایج» سیر توطئۀ کشف حجاب را در زنجیرۀ هجوم فرهنگی غرب نشان می‌دهد. 2️⃣ فصل دوم، «اسناد خشونت رضاخانی و مقاومت مردمی»، دربردارندۀ اسنادی از کتاب خشونت و فرهنگ (اسناد محرمانۀ کشف حجاب) است که سازمان اسناد و مدارک ملی ایران منتشر کرده است. 3️⃣ فصل سوم با عنوان «وقایع مهم حرم حضرت معصومه و مسجد گوهرشاد مشهد» به چگونگی این دو واقعه و نقش علمای بزرگ در این حوادث و مبارزه‌ای که با این دستور رضاشاه انجام دادند، اختصاص دارد. 4️⃣ فصل چهارم، «حکایات و خاطرات»، بازگوکنندۀ مشاهده‌های حاضران این رویداد تاریخی از زبان جمعی از علما و عده‌ای از اهالی تهران است. 5️⃣ عنوان فصل پنجم «زن و حجاب از دیدگاه اسلام و غرب» است. نویسندگان در این فصل با ارائۀ بخش‌هایی از بیانات امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، تفاوت دیدگاه اسلام وغرب را بیان می‌کنند. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 0⃣1⃣ 🗽 تمدن عریان ♨️ «پشت پرده‌ی سیاست تغییر لباس در دوران پهلوی اول» 🔹استعمار و سیاست تغییر لباس: 🔻جوامع مختلف بسته به اينكه نسبت به هستی چه بينشی داشته و چه معنايی برای زندگی قائل باشند و چه ارزشهایی را بر جهان حاكم بدانند، سبك و اسلوب خاصی در ساختن شهر، خانه، پوشيدن لباس و... خواهند داشت. به عنوان مثال هر منطقه‌ای در هلند، لباس سنتی خاص خود را دارد و از روی همین تفاوت می‌توان تشخیص داد که این فرد پروتستان است یا کاتولیک. 🔻ورود و رواج نمادهای فرهنگی غربی در هر كشوری به معنای پيروی استفاده‌كنندگان اين‌گونه مدها و نمادها از فرهنگ بیگانه است. از نظر جنبه‌ی اقتصادی نیز اين افراد همواره كالاهای توليد شده ديگران را می‌خرند، مصرف می‌كنند يا می‌فروشند. بنابراین استعمار نوین با تغییر لباس با یک تیر دو نشان زده است؛ هم فرهنگ خود را غالب می‌سازد و هم اقتصاد خود را توسعه می‌بخشد . 🔻ترکیه یکی از کشورهایی بود که سیاست تغییر لباس با هدف مقابله با فرهنگ دینی و ملی در آن اجرا شد. آتاتورک بر سر داشتنِ کلاه «فینه» را که مردم ترکیه از آن استفاده می‌کردند و نمادی از هویت اسلامی آنها بود، به ارتجاع نسبت داد و تلاش کرد آن را از اعتبار ساقط کند. در ادامه نیز همین تغییر البسه به کشف حجاب و دین زدایی از قوانین ترکیه انجامید. 🔸کلاه پهلوی نماد ضد فرهنگ: 🔺 لباس مردان و زنان در دوره قاجار برآمده از فرهنگ کهن ایرانی و نمادی از دلبستگی ایرانیان به آموزه‌های اسلام بود. اما رضاخان میرپنج به تقلید از همتای ترکیه‌ای خود و با ترغیب انگلیس، تغییر لباس ملی ایرانیان از حالت سنتی به مدرن را کلید زد. بعد از مسافرت رضا شاه به ترکیه، کلاه لبه‎دار تبدیل به کلاه شاپو گردید و در همین زمان حضور زنان بی‎‌حجاب در محافل و مجالس به اتفاق همسرانشان خصوصاً برای کارکنان دولت جنبه اجبار به خود گرفت. 🔺 رضاخان در ابتدا چنین تصور می‎کرد که برای رسمیت بخشیدن به کشف حجاب، باید زمینه‎‌های لازم را در کانون خانواده فراهم ساخت. بدین منظور، در راستای ایجاد زمینه برای رسمیت ‎یافتن و اعلام کشف حجاب، قانون اتحاد شکل البسه و تبدیل کلاه را به تصویب رساند. بنابراین اجرای این مقررات و لزوم رعایت آن برای تعلیم و آموزش فرهنگ غرب و فرنگی‎‌مآب نمودن افراد جامعه بود. برای روشن شدن مطلب بهتر است نقل قولی از رضا شاه را بیان کنیم. صدرالاشراف در خاطرات خود در مورد مسافرت رضا شاه به ترکیه و تعویض کلاه می ‎نویسد: بعد از مسافرت به ترکیه رضا شاه اظهار داشت:«ما باید صورتاً و سنتاً غربی بشویم و باید در قدم اول کلاه ها تبدیل به شاپو بشود و هنگام افتتاح مجلس شورا همه باید با شاپو حاضر شوند و در مجلس کلاه را به عادت غربی‎‌ها باید بردارند». 🔺در قدم بعدی رضا شاه و عوامل فراماسونری حکومت پهلوی از جمله محمدعلی فروغی، کلاه پهلوی را به کلاه فرنگی که شباهت زیادی به کلاه سربازان انگلیسی داشت تبدیل کردند. پس از تبدیل کلاه پهلوی به کلاه فرنگی بود که شاه به وزراء و وکلاء اعلام کرد که شروع به رفع حجاب زنها نمایند و چون برای عامه مردم یک دفعه مشکل بود اقدام [به بی ‎حجابی] کنند، بدین ترتیب برنامه اتحاد شکل البسه و تبدیل کلاه، عملاً با رفع حجاب همراه شد و مقدمات اعلام کشف حجاب را بیش از پیش فراهم آورد. 💠 امیرالمؤمنین علی(ع) می فرمایند: پیوسته امت مسلمان به راه خیر قدم می‌نهند، تا زمانی که از فرهنگ و آداب و رسوم(مانند پوشیدن لباس و غذا خوردن و ...) کافران تقلید نکنند و اگر در آداب از بیگانگان پیروی کردند خداوند قادر آنان را ذلیل می گرداند. ✍️ محمدعلی احمدخان‌بیگی 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 🌴 همه‌چیز دربارۀ نهال، دختر طرخان 🌺 این رمان کتابی با موضوع حمله به مسجد گوهرشاد در جریان اعتراضات مردم مشهد به کشف حجاب توسط رضاخان است. این کتاب را نشر راه یار چاپ کرده است. 🎙راوی کتاب، نهال‌سادات، نوۀ حاجی طرخان است که در آن زمان نوجوان بوده است. در واقع کتاب، حدیث نفس نهال از رویدادهای مختلف زندگی خود است. نهال که مادرش را هنگام تولد و پدرش را در کودکی از دست داده و همراه با خواهر بزرگ‌ترش نزد پدربزرگش زندگی می‌کند، مشاهدات خود را در روزهای منتهی به کشتار مردم در مسجد گوهرشاد و نیز سال‌های بعدتر در جوانی و میان‌سالی روایت می‌کند. این روایات به‌گونه‌ای پراکنده و بدون ترتیب زمانی است و مخاطب با کنارهم‌گذاشتن قطعه‌های پازل، با پیشرفت کتاب کم‌کم کلیت داستان زندگی نهال را درمی‌یابد. به‌واسطۀ روایت بخشی از تاریخ، شخصیت‌های حقیقی چون محمدولی خان اسدی (دوست زمان بچگی حاجی طرخان)، فتح‌الله پاکروان، شیخ بهلول و... نیز در کتاب حضور دارند و نقش ایفا می‌کنند. 💯فضای عجیب رمان، ناشی از شیوۀ روایت آن است که توسط نهال سادات، انجام می‌گیرد و همین شیوۀ روایت است که خواندن کتاب را سخت می‌کند و شاید مناسب هر مخاطبی نباشد. نهال سادات که به نظر می‌رسد در دوران میان‌سالی قرار دارد، با یادآوری گذشتۀ خود، بخش‌هایی از آن را به‌صورت پراکنده در ذهنش مرور و برای مخاطب کتاب روایت می‌کند. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
💠 انسان استثنائی 💢 نقش شیخ محمدتقی بهلول 🔻روحانی وارسته و پارسا مرحوم حجةالاسلام آقای شیخ محمد تقی بهلول (رحمةاللَّه‌علیه) بنده‌ی صالح و مجاهد و پرهیزگار كه عمر طولانی و پرماجرای خود را یكسره با مجاهدت و تلاش گذرانید، یكی از شگفتیهای روزگار ما بود. 🔺هفتادسال پیش در ماجرای خونین مسجد گوهرشاد، زبان گویای ستمدیدگان و حق‌طلبان شد و آماج كینه‌ی حكومت سركوبگر پهلوی گشت. بیست‌وپنج سال مظلومانه در اسارت حكومت ظالم دیگری انواع رنجها و آزارها را تحمل كرد. پس از آن سالها در مصر و عراق ندای مظلومیت ملت ایران را از رسانه‌ها به گوش مسلمانان رسانید. ♦️ سالها پس از آن در ایران بی‌هیچ پاداش و توقعی به هدایت دینی مردم پرداخت. در سالهای دفاع مقدس همه جا دلهای جوان و نورانی رزمندگان را از فیض بیان رسا و صادقانه‌ی خود نشاط و شادابی بخشید، نود سال از یك قرن عمر خود را به خدمت به مردم و عبادت خداوند گذرانید. 💠 زهد و وارستگی او، تحرك و تلاش بی‌وقفه‌ی پیكر نحیف او، ذهن روشن و فعال او، حافظه‌ی بی‌نظیر او، دهان همیشه صائم او، غذا و لباس و منش فقیرانه‌ی او، شجاعت و فصاحت و ویژگیهای اخلاقی برجسته‌ی او، از این مؤمنِ صادق، انسانی استثنائی ساخته بود. ۱۳۸۴/۰۵/۱۰ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 1️⃣1️⃣ 🛑 آیا زنان غربی خوشبخت‌ترند؟ 📡 هر روز تصاویر زیبایی از تفریحات، امکانات و چهره‌های شاد و خندان زنانی از دنیای غرب نشان داده می‌شود و انتظار می‌رود تصور کنیم مشت نمونه خروار است! گفته می‌شود در غرب آزادی و برابری حقوق غوغا می‌کند و زنان مانند مردان در همه حقوق فردی و اجتماعی برابر هستند و به کسی ظلم نمی‌شود. ❓چگونه می‌شود فهمید زنان غربی واقعا آزادی دارند؟ واقعا شادند و واقعا خوشبخت؟ 📋 گزارشات رسمی متعدد نشان می‌دهد زن‌های غربی نسبت به چند دهه قبل، در انتخاب نوع شغل خود آزادی عمل و حق انتخاب بیشتری دارند. از حق تحصیل برخوردار شده‌اند، حق حضور در مشاغل حساس را دارند، در دنیای سیاست حق انتخاب شدن و انتخاب کردن دارند، می‌توانند برای زندگی خود بیشتر از گذشته‌ها تصمیم‌گیرنده باشند، مالک دارایی‌های خود هستند و دستمزد کاری که انجام می‌دهند به حساب شخصی خودشان واریز می‌شود و نه همسر و پدر و برادر. میزان مرگ و میر ناشی از آسیب‌های دوره بارداری و زایمان کاهش پیدا کرده، سطح سلامت عمومی‌شان بالاتر رفته، خیلی بیشتر در اجتماع حضور دارند و فعالیت می‌کنند و به بیان دیگر خیلی بیشتر وجودشان در دنیا احساس می‌شود. 🔻 البته در این میان باید توجه داشت بعضی از این حقوق، از جمله حقوق مسلم و اولیه هر انسانی به شمار می‌رود و عجیب است که زنان غربی به‌تازگی آن‌ها را بدست آورده‌اند مثل حق مالکیت بر دستمزد و دارایی‌ها. 🔺از طرفی دیگر، بعضی از حقوق نیز کامل و بلاشرط و بی‌ضرر نیست. به عنوان نمونه درست است که به زنان حق انتخاب همه مشاغل داده شده ولی اولا در شرایط یکسان دستمزد کمتری نسبت به مردان در همان شغل دریافت می‌کنند و از طرف دیگر، آسیب‌هایی که بدلیل عدم هماهنگی بعضی مشاغل با روحیات و فیزیک بدنی و... به زنان وارد می‌شود هرگز و به هیچ وسیله‌ای جبران نمی‌شود و این یعنی این‌که زنان در مجموع از حق انتخاب خود دچار ضرر و زیان جبران‌ناپذیر می‌شوند. 🔸در این زمینه می‌توان به سرگذشت زنان قناری در تاریخ جنگ جهانی اول اشاره کرد که طی آن تعداد زیادی از زنان جوان و سالم و کاری اروپا، بصورت ۲۴ساعته در کارخانجات اسلحه‌سازی به‌کار گرفته شدند و آن‌قدر با مواد شیمیایی خطرناک کار کردند که اکثرا در مدت کوتاهی به سرطان، بیماری قلبی و کبدی مبتلا شده و جوانمرگ شدند. ⛓ از طرف دیگر، باید توجه داشت بعضی از آزادی‌های زنان غربی، در ظاهر آزادی است ولی در اصل چیزی جز به بند کشیدن و استثمار نیست. 💢 در دوره‌ای که پوشش و سبک زندگی جدید از طریق فیلم‌ها و پوسترهای تبلیغاتی بصورت گسترده تبلیغ شد و به وسیله سلبریتی‌ها، پوشش‌های باز، زندگی‌های آزاد از قید ازدواج و... به نمایش درآمد، فصل جدیدی از زندگی برای زن غربی گشوده شد که در آن فردگرایی حرف اول را می‌زد و نه خانواده. در این دور باطل، زنان عملا پشتوانه‌ قدرتمندی به اسم خانواده را از دست دادند و تنها شدند. حالا زن‌ها آزاد بودند؛ آزاد از همه بندها و محدودیتها؛ ولی خانواده در غرب از هم پاشید و اکنون غرب با بحران شدیدی روبروست. خانواده‌ای که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، سلول تشکیل‌دهنده جامعه است. وقتی سلول نباشد، جامعه چگونه باید شکل بگیرد؟ 🔹در حقیقت زنان هسته خانواده هستند و خانواده حول ایشان و با کمک نیروی عاطفه و محبت آن‌ها شکل می‌گیرد. همسر و فرزندان یک زن از وجود او نیرو می‌گیرند و به رشد و حرکت ادامه می‌دهند. وقتی در غرب نقش زن در خانواده و جامعه تغییر کرد، بسیاری از معادلات به هم خورد. حالا زن‌ها استقلال مالی داشتند ولی پشتوانه و حامی خانوادگی نداشتند. آزادی در پوشش داشتند ولی کسی نبود مانع تعرض و تجاوز به ایشان شود، درست مثل آهویی که در بیابانی از درندگان رها شده، بدون اینکه سرپناه امنی داشته باشد. 📈 نتیجه این شد که آمار تجاوزها در غرب بالا رفت. امروز در فرانسه که کشوری آزاد معرفی می‌شود تعداد فرزندان حاصل از روابط نامشروع را ۶۰ درصد کل موالید گزارش می‌کنند. 🔸در واقع در غرب به اسم آزادی، زن‌ها به شکل‌های گوناگون استثمار می‌شوند. زنان غربی بیش از آن که خوشبخت‌ باشند، شایسته ترحم و دلسوزی‌اند. ✍️ سیده مریم طیار هشجین 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥|ببینید 🦜 زنان قناری در جنگ جهانی ♨️ با آزادی و برابری جنسیتی چه بلایی بر سر زنان اروپا آوردند؟ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🕌 🔹گل‌های معطّر🔹 🔸باز جنگی نابرابر در برابر داشتند 🔸دست امّا از سر چادر مگر برداشتند؟ 🔹گرچه چادرها به خون غلتیده و خاکی ولی 🔹زیر چکمه بوی گل‌های معطّر داشتند 🔸دست بر ماشه نمی‌بردند این قزّاق‌ها 🔸شرم اگر که از حرم نه، از کبوتر داشتند.. 🔹لحظه‌ای قبل از صدای وحشی فرمان تیر 🔹کودکانی در کنار خویش مادر داشتند 🔸چشم کاشی‌های فیروزه به گنبد خشک شد؟ 🔸یا از اوّل طرح اِسلیمیِ پرپر داشتند؟ 🔻در وصیّت‌نامۀ سرخ شهیدان دیده‌ای؟ 🔺جملگی یک خواسته در سطر آخر داشتند 📝 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 2️⃣1️⃣ 🕋 دین، ناموس مردم ⚖️ نقش مردم در حل مسائل اجتماعی 🔘 هنگام ورق زدن صفحات تاریخ این مرز و بوم به روزهایی برمی‌خوریم که حرکت و جوشش مردم، وقایعی زیبا را به تصویر می‌کشد؛ شاید آن واقعه در بدو امر اتفاقی تلخ قلمداد شود ولی حضور مردم و واکنش آنان به اتفاقات، تاریخ‌نویسی را به جنبش وا‌ می‌دارد؛ زیرا آن‌چه از تاریخ مغفول مانده دقیقا همین‌جاست. تاریخی که اجتماع مردم آن را رقم می‌زنند و نه شاهان و شاهزادگان. 🔘 واقعه‌ای مانند آن‌چه در گوهرشاد افتاد از همین مقوله است و اگر نام آن را تاریخ اجتماعی بگذاریم گزافه نیست. تاریخی که با حضور مردم، از مسیر اشتباه خود خارج می‌شود و راه صلاح را می‌طلبد؛مسیری از الگوبرداری خطای شاه مملکت و اشتباه محاسباتی از دین‌داری مردم. 🔘 واقعه گوهرشاد برگی از تاریخ است که نشان می‌دهد مردم ایران بیش از هر مسئله‌ای «دین‌دارند» و اگر از تمام ناملایمات بگذرند و صبوری کنند اما درباره دین و هویت ملی‌شان کوتاه نمی‌آیند. شاید این حرف، کلام متحصنین در گوهرشاد بود که چرا لباسی را که ما با آن زندگی کرده‌ایم و هویت دینی و ملی ماست با چیز دیگری عوض کنیم؟ 🔘 مگر نه این است که اسلام برای همه شئون زندگی مسلمانان حرف دارد چرا باید حرف دین را کنار حرف شاه بگذاریم، آن‌ هم شاهی که حرفی از خودش ندارد و مقلد است بدون داشتن حتی سوادی اندک از جامعه تحت فرمانش. مردم ایران این‌قدر توهین را حق خود نمی‌دانستند و بر نتافتند که به هرقیمتی زندگی کنند. 🔘 واقعه گوهرشاد گذشت و نکته قابل توجه و عبرت پذیر این واقعه قطعا حضور مردم است و واکنش آنان به دین و معنویت، زیرا زندگی برخواسته از باید و نباید دینی، هرگز به بیراهه و گمراهی نمی‌رسد. هم اکنون هنگام تامل مسائل کنونی کشور، درمی‌یابیم که مسائلی از جنس عفاف و پاکدامنی مقوله فرهنگی و خواست همگانی‌ست. نمی‌شود که دین‌دار بود و از آفات این وادادگی در جامعه مصون ماند. نمی‌شود اصلاح جامعه را فراموش کرد و فقط به اصلاح خود پرداخت. 🔘 مقوله حجاب در کشور ما سابقه‌ای طولانی‌دارد. باید پذيرفت که تک تک افراد جامعه در این امر دخیل هستند، چه بدانند و چه ندانند. نکته کانونی در واقعه گوهرشاد هوشیاری علما و همراهی مردم و نگرانی بسط لباس متحد الشکل به دیگر شئون زندگی مردم است که تا بن خانواده و جامعه را هرز نکند دست بردار نیست. الان هم با همین امر مواجه‌ایم، عقب نشینی از حجاب، از هر حدی و محدوده‌ای در واقع رفتن به سمت زندگانی متزلزل و دور از فرهنگ دینی و ملی ماست. این‌جاست که گوش به زنگی آحاد جامعه را می‌طلبد و حضور مردم در صحنه همانند واقعه گوهرشاد بسیار راهگشاست. 🔘 مطالبه عمومی در امر حجاب، هوای جامعه را پاک‌تر و زیباتر می‌کند. رسالت همه مسئولان فرهنگی تبیین این جهاد مهم است. جهادی که ابتدا باید ضرورت و اهمیت آن از پس صدای بلند شبکه‌های معاند به گوش مخاطب هدف برسد. آن‌وقت نقش مردم همانند هر زمان از تاریخ پر گوهر ایران دیدنی و نوشتنی‌ست. ✍️ فاطمه میری طایفه‌فرد 🌹سالروز شهادت مردان و زنان غیور کشورمان در جوار حرم نورانی حضرت سلطان، صاحب اختیار کشور ایران گرامی‌باد🌹 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 📘 ماکسیم بر بام «ماکسیم بر بام» مجموعه‌ای از خاطرات و روایت‌های بازماندگان قتل‌عام مردم متحصن در حرم رضوی توسط رضاخان است. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🌹 💠 آبی‌ترین صحن ▫️از بام تو یک آسمان سرخ پیدا بود ▫️در صحن گوهرشادِ تو آن روز غوغا بود ▪️هی موج برمی‌خاست و هی موج می‌افتاد ▪️بوی جنون آمیخته با بوی دریا بود ▫️در تیرماه داغ تابستان، هوای شهر ▫️مثل زمستانی‌ترین دی‌ماه دنیا بود ▪️مردان غیرت ایستادند و نترسیدند ▪️اینجا سر حفظ حجاب عشق دعوا بود ▫️دست رضاخانی چنان بر خاک، خون می‌ریخت ▫️گویا کلاه خارجی ناموس آن‌ها بود ▪️طوفان استبداد در هم کوفت مسجد را ▪️تاریخ خون می‌خورد و در حال تماشا بود ▫️چشمی که تاریکی شب را تاب می‌آورد ▫️در انتظار دیدن خورشید فردا بود ▪️فردا رضاخان رفت و طوفان رفت و صبح آمد ▪️اما هنوز اندوه سنگینی به دل‌ها بود ▫️در خلوت آبی‌ترین صحن و رواق تو ▫️گویا همیشه یادی از دیروز برجا بود ▪️از کربلا تا ظهر گوهرشاد و بعد از آن ▪️هر روز داغ تازه‌ای بر سینهٔ ما بود ▫️اما اگر ما وارثان زینبی هستیم ▫️هرچه در این آشفتگی دیدیم زیبا بود ✍🏻 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 3️⃣1️⃣ 🌪 به ما که رسید، آسمون تپید! 📰نگاهی به قوانین پوشش در دنیا 🔸 آنچه دردورنمای وضعیت پوشش در کشورهای دیگر ، به خصوص کشورهای غیرمسلمان مشاهده می شود، آزادی افراد در انتخاب پوشش شخصی شان در اجتماع است. اما با نگاهی دقیق تر می توان دریافت که قانون گذاران هر کشوری تعیین می کنند شهروندان چه بپوشند و چه نپوشند! این قوانین در کشورهای مختلف، کم یا زیاد؛ ساده یا سخت هستند. 🔹 جالب است که برخی کشورها حتی برای آنکه فضای کشور خود را باز و آزاد نشان دهند، برای پوشش مردم قوانین محدودکننده ای وضع می کنند. به عنوان مثال فرانسه که یکی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین لباس را در سراسر جهان دارد، در سال 2010 قانونی را برای ممنوعیت پوشیه در ملاء عام تصویب کرد. اگر کسی بخواهد زنی را مجبور کند صورت خود را بپوشاند، 30 هزار یورو جریمه می شود و زنی که این ممنوعیت را زیر پا بگذارد، 150 یورو جریمه دریافت می کند. قانون ممنوعیت نقاب و برقع در کشورهای نیجر ، چاد و بلژیک هم وجود دارد. در هلند نیز از سال 2018، پوشیدن کلاه ایمنی، روسری، ریش مصنوعی، ماسک کامل صورت، برقع یا نقاب در اماکن عمومی خلاف قانون است. 🔸اما در بسیاری از کشورها برای حفظ شأن اجتماعی افراد در جامعه قوانین مرتبط به پوشش تدوین می گردد. مثلا در ترکیه و برخی شهرهای اسپانیا پوشیدن لباس شنا در خیابان ممنوع است. در تایلند رفتن به اماکن عمومی بدون پوشیدن لباس زیر غیرقانونی است. در کویت هیچ کس نباید مانند جنس مخالف خود لباس بپوشد. در استرالیا شما مجاز به پوشیدن لباس های مشکی و کفش های نمدی، با آرایش مشکی یا صورت پوشیده نیستید (زیرا فقط سارقان این کار را انجام می دهند!). در عمان و عربستان زنان باید بازو و شانه های خود را بپوشانند. همچنین پیراهن‌های بدون آستین، لباس‌های کوتاه، تاپ‌های گشاد یا کوتاه، لباس زیر، و دامن‌های کوچک در عربستان ممنوع هستند. در اوگاندا نیز دامن های بالای زانو یا شلوارک ممنوع است. 🔻به جز اینها، قوانین دیگری هم وجود دارند که در نوع خود عجیب و غریبند. در استرالیا پوشیدن شلوار صورتی تیره در بعد از ظهر یکشنبه غیرقانونی است. برای شنا در ساحل برایتون ملبورن هم باید مایو یقه تا زانو بپوشند. شهروندان در تایلند همیشه باید هنگام رانندگی پیراهن بپوشند. در سودان و کره ی جنوبی زنان نمی توانند در اماکن عمومی شلوار بپوشند. مردان نیز در کره جنوبی باید هر 15 روز یک بار موهای خود را کوتاه کنند. 🏫 فضاهای آموزشی و آکادمیک هم مکان هایی هستند که به طور خاص برای آنها قوانین پوشش تدوین می شود. 🔺 در لهستان به دلیل آسیب پذیری کودکان، پوشیدن لباس مشابه شخصیت کارتونی وینی پو (به دلیل آنکه این شخصیت شلوار ندارد) در اطراف مدارس ممنوع است. در سال 2017 دانشگاه لاگوس نیجریه لباس های تنگ و شفاف، تاپ اسپاگتی، دامن های کوچک و لباس های نامناسب مانند لباس مهمانی، لباس ساحلی و دمپایی حمام را ممنوع کرد. در دانشگاه هاروارد مردان باید کت و شلوار و کفش هایی با رنگ های تیره با پیراهن سفید بپوشند. دختران خود را با پیراهن یا لباس با دامن سفید یا شلوارهای تیره می پوشانند. در کالج ایتون دانشجویان را وادار می‌کنند در محوطه دانشگاه بارانی‌های خاص و پیراهن‌های سفید با یقه‌های رو به پایین بپوشند. فقط دانشجویان ارشد این فرصت را دارند که پاپیون و کراوات سفید بپوشند. چندین دانشگاه دیگر در سراسر جهان از جمله دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور، دانشگاه باهریا پاکستان، دانشگاه همپتون و دانشگاه سنت آگوستین در ایالات متحده و دانشکده علوم دامپزشکی سیدنی در استرالیا قوانین لباس برای دانشجویان (و در برخی موارد کارکنان) اتخاذ کرده اند. 🔺در 93 درصد مدارس ایالات متحده آمریکا قوانین پوشش وجود دارد که 90 درصد این قوانین مربوط به دختران می شود. لباس‌های ممنوعه معمولاً شامل تاپ بدون بند، دامن یا شلوارک کوتاه‌تر از وسط ران، شلوار یوگا یا هر نوع لباس تنگ است. لباس‌های پسران، مانند «تیشرت آستین حلقه ای» و «شلوار آویزان» ممنوع است. بسیاری از قوانین هم به مدل موی دانش آموزان بر می گردد. 💠 جالب اینجاست که در کشورهای نامبرده و سایر کشورهایی که در آنها به نوعی قوانین مرتبط با پوشش وجود دارد، کمتر مخالفت با این نوع قوانین مشاهده می شود. چرا که قوانین بسیار سخت گیرانه هستند و تخطی از آن جریمه های سنگینی در پی دارد. همچنین هیچ رسانه ای سعی بر منحرف کردن فرهنگ آن کشور و سوق دادن مردم به قانون گریزی ندارد. حال با ساختار گفته شده می توان به راحتی دریافت که گرچه در کشور ما محدوده‌ی پوشش بیشتر از سایر کشورهاست، اما به دلیل وجود خلاءهای قانونی و تهاجم فرهنگی رسانه‌های متعدد، مخالفت و قانون گریزی بیشتر است. ✍️ زهرا حاجی سیدحسن 🔎 مطالعه پرونده ویژه 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞نیم نگاهی به قوانین پوشش در حدود ۶۰ کشور در دنیا 🔻کدام کشور سخت ترین مجازات رو برای عدم رعایت پوشش دارد؟ 🔻قوانین منع استفاده از حجاب در کدام کشورها اجرا می شود؟ ♨️ جامعه حریم خصوصی نیست. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 🗼پاریس پاریس 🏚 درون‌مایۀ داستان پاریس‌پاریس، سودای‌ پاریسی‌کردن شهر مشهد به‌وسیلۀ‌ کشف حجاب زنان و در ادامه، اتفاقات مسجد گوهرشاد در سال 1314 است که در زمان حکومت رضاخان و نخست‌وزیری‌ محمدعلی‌ فروغی‌ رخ داده است. 🔆 یکی از ویژگی‌های این کتاب بهره‌بردن نویسنده از مستنداتی، همچون روزنامه‌های نوبهار و بهار و شرق آفتاب است. همچنین، سعید تشکری کوشیده است به زوایای‌ پیدا و پنهان این رخداد غم‌انگیز بپردازد و افرادی‌ همچون فتح‌الله پاکروان (استاندار)، محمد رفیع نوایی‌ (رئیس شهربانی‌)، سرتیپ ایرج مطبوعی‌ (فرمانده لشکر) و افراد دیگری را معرفی کند که مستقیم یا غیرمستقیم در وقوع این حادثۀ دردناک نقش داشتند. 📶 پاریس‌پاریس اثری داستانی و روایتی‌ خواندنی‌ از مجموعه‌حوادثی است که به کشتار مردم مظلوم در مسجد گوهرشاد منجر شد. سعید تشکری در این کتاب به‌خوبی توانسته است چهرۀ واقعی استثمار و استعمار را به تصویر بکشد. زبان روایی‌ ساده و صمیمی، استفاده از زاویه‌دید سوم‌شخص در بیان دیالوگ‌ها، خط داستانی‌ تودرتو و زنجیروار و نیز انسجام روایی‌ از ویژگی‌های این اثر به حساب می‌آیند که بر گیرایی و جذابیت و اثرگذاری آن افزوده است. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 4⃣1⃣ ❌ تناقض قانون اختیاری 🔳 چرا حجاب باید اجباری باشد؟ 🛑 طبق آیه شریفه «لا اکراه فی الدین» در دین هیچ اکراهی نیست، پس چرا در ایران حجاب اجباری وجود دارد؟ 🔺 خلاصه جواب این است که طبق آیه شریفه بله در دین هیچ اجباری نیست، اما بین حکم شرعی و دین تفاوت وجود دارد! آیه شریفه ناظر به اعتقادات وباورهای انسان است لذا برخی احکام شرعی هستند که خود قرآن کریم، الزام به رعایت آنان نموده است و در صورت عدم رعایت، حدود شرعی معین فرموده است مثل زنا و قذف. 🔸 «والذین یرمون المحصنات ثم لم یأتوا بأربعة شهداء فاجلدوهم ثمانین جلدة و لاتقبلوا لهم شهادة ابدا و اولئک هم الفاسقون» همانطور که واضح است، قرآن کریم در شرایط خاصی اینگونه در مورد برخی احکام سخت‌گیری فرموده. پس اینطور نیست که بگوییم لا اکراه فی الدین و سپس هرکاری را که دلمان می‌خواهد در جامعه انجام دهیم. برخی احکام شرعی هستند که جنبه فردی ندارند و ناظر به اجتماع هستند مثل حجاب که عدم رعایت این حکم، به مرور منجر به بی‌عفتی در جامعه می‌شود. برخی الزام‌ها هستند که در همه جای دنیا وجود دارد و مخصوص ایران نیست مثل رعایت حقوق دیگران، رعایت قوانین رانندگی، رعایت اصل پوشش به این صورت که در همه کشورها کسی حق ندارد به صورت عریان بیرون بیاید. در اصل پوشش هیچ اختلافی بین کشورها وجود ندارد، تنها در محدوده پوشش با هم اختلاف دارند. 🔹 اگر دستوری که از اسلام به ما رسیده، دستوری باشد که جنبه فردی داشته باشد، الزام و اجباری در کار نیست مثل غسل، نماز، روزه. اما اگر یک دستوری باشد که جنبه اجتماعی داشته باشد اینجا همه ملزم به رعایت آن هستند هرچند اعتقادی به آن نداشته باشند مثل حجاب و مثل رعایت حقوق دیگران. به عنوان مثال توجه به دستورات قرآن در مورد نحوه تقسیم ارث، دیدگاه قرآن را برای ما روشن می‌کند که اینطور نیست که لا اکراه فی الدین هر رفتاری را در بعد اجتماعی توجیه کند! قرآن در مورد ارث قوانین مخصوصی را فرموده است که جنبه فردی ندارند لذا کسی نمی‌تواند بگوید لا اکراه فی الدین و همه اموال را بدون توجه به حقوق شرعی، برای خودش بردارد. 🔸 مثال دیگر حکم وجوب روزه است، حکم شرعی روزه هم جنبه فردی دارد و هم جنبه اجتماعی. ممکن است کسی به روزه اعتقاد نداشته باشد که طبیعتا نمیتوان کسی را بر عقیده و باوری که قبول ندارد اجبار و الزام کرد، یا کسی که مریض است و نمی تواند روزه بگیرد، روزه نگرفتن برایش اشکالی ندارد، اما حق ندارد در جامعه احترام تکلیف شرعی را علنا بشکند. 🔹 پس باید احکام شرعی را تحلیل و بررسی کنیم و با استناد به آیات و روایات، فردی یا اجتماعی بودن حکم شرعی را تشخیص بدهیم. اگر حکمی کاملا جنبه فردی و شخصی داشت اکراه در آن صورت نمی گیرد، اگر جنبه اجتماعی داشت هرچند باز هم به لحاظ عقیدتی نمیتوان کسی را بر آن اکراه کرد اما به لحاظ جلوه اجتماعی اکراه و اجبار در آن ممکن است. 🔺 احکامی مانند زکات و برخی احکام دیگر هم ممکن است جنبه اجتماعی داشته باشند که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اجرای قانونی آن‌ها در جامعه باشیم. 💠 قابل ذکر است که تأکید دشمنان بیگانه و دنیای غرب بر حذف حجاب اجباری، اهمیت اجرای این قانون را مضاعف می کند. همین تاکید دشمن قسم خورده بر حذف حجاب اجباری و رواج بی بند و باری در کشور، گواه این است که مساله حجاب تنها مسأله فردی و شخصی نیست و بی توجهی گسترده به آن، جامعه را به فساد و تباهی می‌کشاند . ✍️ احمد جعفری 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
♨️ خیلی غلط زیادی کردند فرمانده‌تان!!! 🔰 رهبر معظم انقلاب 🔹امام (رضوان‌الله‌علیه) یک بار به ما گفتند که من هیچ‌کس را به شجاعت مرحوم آقای کاشانی ندیدم، ایشان مدرس را هم دیده بودند، اما درعین‌حال گفتند کاشانی... 🔸آن قضیه‌ای که به‌طور مشخص مربوط به قضیه‌ی حجاب است این است که گفتند خانه‌ی ایشان در پامنار بود، مأمور کلانتری آنجا آمد پیش آقای کاشانی و گفت که مثلاً فرمانده‌مان سلام رساندند و گفتند که شبِ مثلاً سه‌شنبه، شما و خانواده‌تان در فلان مجلس دعوتید -دعوت می‌کردند دیگر که با زنهایشان سربرهنه بیایند؛ حالا آمده بوده از آقای کاشانی دعوت می‌کرده- آقای کاشانی یک تشری به او می‌زند و تندی می‌کند. او می‌گوید که آقا فرمانده گفتند. آقای کاشانی می‌گوید -نزدیک به این تعبیر که- خیلی غلط زیادی کردند فرمانده‌تان! بعد او دستپاچه می‌شود، می‌گوید: آقا مقامات بالا این را گفتند. آقای کاشانی باز می‌گوید مقامات بالا -نزدیک به این تعبیر که- خیلی غلط زیادی کردند این حرف را زدند! پاشو برو گم‌شو! 🔹 می‌آید به رئیس کلانتری می‌گوید. او می‌گوید بابا نزدیک این سید نروید، خطرناک است. ۱۳۹۶/۱/۸ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈