📚 #معرفی_کتاب
📘 ماکسیم بر بام
«ماکسیم بر بام» مجموعهای از خاطرات و روایتهای بازماندگان قتلعام مردم متحصن در حرم رضوی توسط رضاخان است.
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🌹 #شعر_گوهرشاد
💠 آبیترین صحن
▫️از بام تو یک آسمان سرخ پیدا بود
▫️در صحن گوهرشادِ تو آن روز غوغا بود
▪️هی موج برمیخاست و هی موج میافتاد
▪️بوی جنون آمیخته با بوی دریا بود
▫️در تیرماه داغ تابستان، هوای شهر
▫️مثل زمستانیترین دیماه دنیا بود
▪️مردان غیرت ایستادند و نترسیدند
▪️اینجا سر حفظ حجاب عشق دعوا بود
▫️دست رضاخانی چنان بر خاک، خون میریخت
▫️گویا کلاه خارجی ناموس آنها بود
▪️طوفان استبداد در هم کوفت مسجد را
▪️تاریخ خون میخورد و در حال تماشا بود
▫️چشمی که تاریکی شب را تاب میآورد
▫️در انتظار دیدن خورشید فردا بود
▪️فردا رضاخان رفت و طوفان رفت و صبح آمد
▪️اما هنوز اندوه سنگینی به دلها بود
▫️در خلوت آبیترین صحن و رواق تو
▫️گویا همیشه یادی از دیروز برجا بود
▪️از کربلا تا ظهر گوهرشاد و بعد از آن
▪️هر روز داغ تازهای بر سینهٔ ما بود
▫️اما اگر ما وارثان زینبی هستیم
▫️هرچه در این آشفتگی دیدیم زیبا بود
✍🏻 #وحیده_افضلی
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت_رسیده 3️⃣1️⃣
🌪 به ما که رسید، آسمون تپید!
📰نگاهی به قوانین پوشش در دنیا
🔸 آنچه دردورنمای وضعیت پوشش در کشورهای دیگر ، به خصوص کشورهای غیرمسلمان مشاهده می شود، آزادی افراد در انتخاب پوشش شخصی شان در اجتماع است. اما با نگاهی دقیق تر می توان دریافت که قانون گذاران هر کشوری تعیین می کنند شهروندان چه بپوشند و چه نپوشند! این قوانین در کشورهای مختلف، کم یا زیاد؛ ساده یا سخت هستند.
🔹 جالب است که برخی کشورها حتی برای آنکه فضای کشور خود را باز و آزاد نشان دهند، برای پوشش مردم قوانین محدودکننده ای وضع می کنند. به عنوان مثال فرانسه که یکی از سختگیرانهترین قوانین لباس را در سراسر جهان دارد، در سال 2010 قانونی را برای ممنوعیت پوشیه در ملاء عام تصویب کرد. اگر کسی بخواهد زنی را مجبور کند صورت خود را بپوشاند، 30 هزار یورو جریمه می شود و زنی که این ممنوعیت را زیر پا بگذارد، 150 یورو جریمه دریافت می کند.
قانون ممنوعیت نقاب و برقع در کشورهای نیجر ، چاد و بلژیک هم وجود دارد.
در هلند نیز از سال 2018، پوشیدن کلاه ایمنی، روسری، ریش مصنوعی، ماسک کامل صورت، برقع یا نقاب در اماکن عمومی خلاف قانون است.
🔸اما در بسیاری از کشورها برای حفظ شأن اجتماعی افراد در جامعه قوانین مرتبط به پوشش تدوین می گردد.
مثلا در ترکیه و برخی شهرهای اسپانیا پوشیدن لباس شنا در خیابان ممنوع است.
در تایلند رفتن به اماکن عمومی بدون پوشیدن لباس زیر غیرقانونی است.
در کویت هیچ کس نباید مانند جنس مخالف خود لباس بپوشد.
در استرالیا شما مجاز به پوشیدن لباس های مشکی و کفش های نمدی، با آرایش مشکی یا صورت پوشیده نیستید (زیرا فقط سارقان این کار را انجام می دهند!).
در عمان و عربستان زنان باید بازو و شانه های خود را بپوشانند. همچنین پیراهنهای بدون آستین، لباسهای کوتاه، تاپهای گشاد یا کوتاه، لباس زیر، و دامنهای کوچک در عربستان ممنوع هستند.
در اوگاندا نیز دامن های بالای زانو یا شلوارک ممنوع است.
🔻به جز اینها، قوانین دیگری هم وجود دارند که در نوع خود عجیب و غریبند.
در استرالیا پوشیدن شلوار صورتی تیره در بعد از ظهر یکشنبه غیرقانونی است. برای شنا در ساحل برایتون ملبورن هم باید مایو یقه تا زانو بپوشند.
شهروندان در تایلند همیشه باید هنگام رانندگی پیراهن بپوشند.
در سودان و کره ی جنوبی زنان نمی توانند در اماکن عمومی شلوار بپوشند. مردان نیز در کره جنوبی باید هر 15 روز یک بار موهای خود را کوتاه کنند.
🏫 فضاهای آموزشی و آکادمیک هم مکان هایی هستند که به طور خاص برای آنها قوانین پوشش تدوین می شود.
🔺 در لهستان به دلیل آسیب پذیری کودکان، پوشیدن لباس مشابه شخصیت کارتونی وینی پو (به دلیل آنکه این شخصیت شلوار ندارد) در اطراف مدارس ممنوع است.
در سال 2017 دانشگاه لاگوس نیجریه لباس های تنگ و شفاف، تاپ اسپاگتی، دامن های کوچک و لباس های نامناسب مانند لباس مهمانی، لباس ساحلی و دمپایی حمام را ممنوع کرد.
در دانشگاه هاروارد مردان باید کت و شلوار و کفش هایی با رنگ های تیره با پیراهن سفید بپوشند. دختران خود را با پیراهن یا لباس با دامن سفید یا شلوارهای تیره می پوشانند.
در کالج ایتون دانشجویان را وادار میکنند در محوطه دانشگاه بارانیهای خاص و پیراهنهای سفید با یقههای رو به پایین بپوشند. فقط دانشجویان ارشد این فرصت را دارند که پاپیون و کراوات سفید بپوشند.
چندین دانشگاه دیگر در سراسر جهان از جمله دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور، دانشگاه باهریا پاکستان، دانشگاه همپتون و دانشگاه سنت آگوستین در ایالات متحده و دانشکده علوم دامپزشکی سیدنی در استرالیا قوانین لباس برای دانشجویان (و در برخی موارد کارکنان) اتخاذ کرده اند.
🔺در 93 درصد مدارس ایالات متحده آمریکا قوانین پوشش وجود دارد که 90 درصد این قوانین مربوط به دختران می شود. لباسهای ممنوعه معمولاً شامل تاپ بدون بند، دامن یا شلوارک کوتاهتر از وسط ران، شلوار یوگا یا هر نوع لباس تنگ است. لباسهای پسران، مانند «تیشرت آستین حلقه ای» و «شلوار آویزان» ممنوع است. بسیاری از قوانین هم به مدل موی دانش آموزان بر می گردد.
💠 جالب اینجاست که در کشورهای نامبرده و سایر کشورهایی که در آنها به نوعی قوانین مرتبط با پوشش وجود دارد، کمتر مخالفت با این نوع قوانین مشاهده می شود. چرا که قوانین بسیار سخت گیرانه هستند و تخطی از آن جریمه های سنگینی در پی دارد. همچنین هیچ رسانه ای سعی بر منحرف کردن فرهنگ آن کشور و سوق دادن مردم به قانون گریزی ندارد.
حال با ساختار گفته شده می توان به راحتی دریافت که گرچه در کشور ما محدودهی پوشش بیشتر از سایر کشورهاست، اما به دلیل وجود خلاءهای قانونی و تهاجم فرهنگی رسانههای متعدد، مخالفت و قانون گریزی بیشتر است.
✍️ زهرا حاجی سیدحسن
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
12.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞نیم نگاهی به قوانین پوشش در حدود ۶۰ کشور در دنیا
🔻کدام کشور سخت ترین مجازات رو برای عدم رعایت پوشش دارد؟
🔻قوانین منع استفاده از حجاب در کدام کشورها اجرا می شود؟
♨️ جامعه حریم خصوصی نیست.
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 #معرفی_کتاب
🗼پاریس پاریس
🏚 درونمایۀ داستان پاریسپاریس، سودای پاریسیکردن شهر مشهد بهوسیلۀ کشف حجاب زنان و در ادامه، اتفاقات مسجد گوهرشاد در سال 1314 است که در زمان حکومت رضاخان و نخستوزیری محمدعلی فروغی رخ داده است.
🔆 یکی از ویژگیهای این کتاب بهرهبردن نویسنده از مستنداتی، همچون روزنامههای نوبهار و بهار و شرق آفتاب است. همچنین، سعید تشکری کوشیده است به زوایای پیدا و پنهان این رخداد غمانگیز بپردازد و افرادی همچون فتحالله پاکروان (استاندار)، محمد رفیع نوایی (رئیس شهربانی)، سرتیپ ایرج مطبوعی (فرمانده لشکر) و افراد دیگری را معرفی کند که مستقیم یا غیرمستقیم در وقوع این حادثۀ دردناک نقش داشتند.
📶 پاریسپاریس اثری داستانی و روایتی خواندنی از مجموعهحوادثی است که به کشتار مردم مظلوم در مسجد گوهرشاد منجر شد. سعید تشکری در این کتاب بهخوبی توانسته است چهرۀ واقعی استثمار و استعمار را به تصویر بکشد. زبان روایی ساده و صمیمی، استفاده از زاویهدید سومشخص در بیان دیالوگها، خط داستانی تودرتو و زنجیروار و نیز انسجام روایی از ویژگیهای این اثر به حساب میآیند که بر گیرایی و جذابیت و اثرگذاری آن افزوده است.
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت_رسیده 4⃣1⃣
❌ تناقض قانون اختیاری
🔳 چرا حجاب باید اجباری باشد؟
🛑 طبق آیه شریفه «لا اکراه فی الدین» در دین هیچ اکراهی نیست، پس چرا در ایران حجاب اجباری وجود دارد؟
🔺 خلاصه جواب این است که طبق آیه شریفه بله در دین هیچ اجباری نیست، اما بین حکم شرعی و دین تفاوت وجود دارد! آیه شریفه ناظر به اعتقادات وباورهای انسان است لذا برخی احکام شرعی هستند که خود قرآن کریم، الزام به رعایت آنان نموده است و در صورت عدم رعایت، حدود شرعی معین فرموده است مثل زنا و قذف.
🔸 «والذین یرمون المحصنات ثم لم یأتوا بأربعة شهداء فاجلدوهم ثمانین جلدة و لاتقبلوا لهم شهادة ابدا و اولئک هم الفاسقون» همانطور که واضح است، قرآن کریم در شرایط خاصی اینگونه در مورد برخی احکام سختگیری فرموده. پس اینطور نیست که بگوییم لا اکراه فی الدین و سپس هرکاری را که دلمان میخواهد در جامعه انجام دهیم. برخی احکام شرعی هستند که جنبه فردی ندارند و ناظر به اجتماع هستند مثل حجاب که عدم رعایت این حکم، به مرور منجر به بیعفتی در جامعه میشود. برخی الزامها هستند که در همه جای دنیا وجود دارد و مخصوص ایران نیست مثل رعایت حقوق دیگران، رعایت قوانین رانندگی، رعایت اصل پوشش به این صورت که در همه کشورها کسی حق ندارد به صورت عریان بیرون بیاید. در اصل پوشش هیچ اختلافی بین کشورها وجود ندارد، تنها در محدوده پوشش با هم اختلاف دارند.
🔹 اگر دستوری که از اسلام به ما رسیده، دستوری باشد که جنبه فردی داشته باشد، الزام و اجباری در کار نیست مثل غسل، نماز، روزه. اما اگر یک دستوری باشد که جنبه اجتماعی داشته باشد اینجا همه ملزم به رعایت آن هستند هرچند اعتقادی به آن نداشته باشند مثل حجاب و مثل رعایت حقوق دیگران. به عنوان مثال توجه به دستورات قرآن در مورد نحوه تقسیم ارث، دیدگاه قرآن را برای ما روشن میکند که اینطور نیست که لا اکراه فی الدین هر رفتاری را در بعد اجتماعی توجیه کند! قرآن در مورد ارث قوانین مخصوصی را فرموده است که جنبه فردی ندارند لذا کسی نمیتواند بگوید لا اکراه فی الدین و همه اموال را بدون توجه به حقوق شرعی، برای خودش بردارد.
🔸 مثال دیگر حکم وجوب روزه است، حکم شرعی روزه هم جنبه فردی دارد و هم جنبه اجتماعی. ممکن است کسی به روزه اعتقاد نداشته باشد که طبیعتا نمیتوان کسی را بر عقیده و باوری که قبول ندارد اجبار و الزام کرد، یا کسی که مریض است و نمی تواند روزه بگیرد، روزه نگرفتن برایش اشکالی ندارد، اما حق ندارد در جامعه احترام تکلیف شرعی را علنا بشکند.
🔹 پس باید احکام شرعی را تحلیل و بررسی کنیم و با استناد به آیات و روایات، فردی یا اجتماعی بودن حکم شرعی را تشخیص بدهیم. اگر حکمی کاملا جنبه فردی و شخصی داشت اکراه در آن صورت نمی گیرد، اگر جنبه اجتماعی داشت هرچند باز هم به لحاظ عقیدتی نمیتوان کسی را بر آن اکراه کرد اما به لحاظ جلوه اجتماعی اکراه و اجبار در آن ممکن است.
🔺 احکامی مانند زکات و برخی احکام دیگر هم ممکن است جنبه اجتماعی داشته باشند که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اجرای قانونی آنها در جامعه باشیم.
💠 قابل ذکر است که تأکید دشمنان بیگانه و دنیای غرب بر حذف حجاب اجباری، اهمیت اجرای این قانون را مضاعف می کند. همین تاکید دشمن قسم خورده بر حذف حجاب اجباری و رواج بی بند و باری در کشور، گواه این است که مساله حجاب تنها مسأله فردی و شخصی نیست و بی توجهی گسترده به آن، جامعه را به فساد و تباهی میکشاند .
✍️ احمد جعفری
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
♨️ خیلی غلط زیادی کردند فرماندهتان!!!
🔰 رهبر معظم انقلاب
🔹امام (رضواناللهعلیه) یک بار به ما گفتند که من هیچکس را به شجاعت مرحوم آقای کاشانی ندیدم، ایشان مدرس را هم دیده بودند، اما درعینحال گفتند کاشانی...
🔸آن قضیهای که بهطور مشخص مربوط به قضیهی حجاب است این است که گفتند خانهی ایشان در پامنار بود، مأمور کلانتری آنجا آمد پیش آقای کاشانی و گفت که مثلاً فرماندهمان سلام رساندند و گفتند که شبِ مثلاً سهشنبه، شما و خانوادهتان در فلان مجلس دعوتید -دعوت میکردند دیگر که با زنهایشان سربرهنه بیایند؛ حالا آمده بوده از آقای کاشانی دعوت میکرده- آقای کاشانی یک تشری به او میزند و تندی میکند.
او میگوید که آقا فرمانده گفتند.
آقای کاشانی میگوید -نزدیک به این تعبیر که- خیلی غلط زیادی کردند فرماندهتان!
بعد او دستپاچه میشود، میگوید: آقا مقامات بالا این را گفتند.
آقای کاشانی باز میگوید مقامات بالا -نزدیک به این تعبیر که- خیلی غلط زیادی کردند این حرف را زدند! پاشو برو گمشو!
🔹 میآید به رئیس کلانتری میگوید. او میگوید بابا نزدیک این سید نروید، خطرناک است.
۱۳۹۶/۱/۸
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت_رسیده 5️⃣1️⃣
💄 آرایشت، آرامشت را برد
💢 حساسیت شهدا درباره حجاب
🌹 شهید «علیرضا ملازاده» در بخشی از وصیت نامه خود مینویسد:
«خواهرم نگذار پوشش را از تو بگیرند، نگذار به اسم آزادی زن، با تو و دیگر خواهرانم همانند شیئ رفتار کنند. این فریاد از اعماق قلبم است».
وقتی پیامها و دست نوشتههای شهدا را میخوانیم در بیشتر آنها یک چیز مشترک است «توصیه به رعایت حجاب».
✅ رعایت این اصل مهم در سراسر سیره و زندگی آنها هم قابل مشاهده است. آنجا که شهید موسوی نژاد برای انتخاب همسر، حجاب و ایمان او را معیار قرار میدهد. اینکه شهید یعقوب شرافت میگوید این حجاب شما بزرگترین سلاح شماست یا اینکه شهید داور یسری حجاب را لباس رزم زن مسلمان میداند.
❇️ اینها سخنان و روش زندگی کسانی بوده که طبق آیه قرآن زنده اند و نزد پروردگارشان روزی میخورند.
💢 اما،تاکید شهدا و اهمیت دادنشان به مسالهی حجاب خانمها آنهم با مضامین مختلف چه سری دارد؟
🔺 اگر شهدا از اعماق دل و با تمامی وجود خویش، خواستار رعایت عفاف و حجاب زنان بودهاند جای تعجب نیست زیرا این زن است که نقش همسری و مادری یک خانواده را عهدهدار شده است. اگر خانواده ای که زن در آن عنصر اساسی تربیت و پرورش و آرامش خانواده است، سالم بماند جامعه نیز به همان میزان آرامش و امنیت را احساس خواهد کرد و رعایت حجاب در این راستا نقش مهم و موثری دارد.
🔰 دین اسلام جایگاه والا و ارزشمندی برای زنان قائل است. از طرفی نقش تربیتی آنان در پرورش نسلهای آینده بر کسی پوشیده نیست. به همین خاطر اسلام بر پوشیدگی آنان و حفظ و حراستشان از نگاه های آلوده تاکید میکند.
دین اسلام به زن اعتبار، هویت و شخصیت داده است و مخالف این است که همچون ابزاری مورد سوءاستفاده هوس بازان قرار گیرد، که اگر چنین شد، خانواده و بعد از آن جامعه در معرض خطرات تربیتی قرار خواهد گرفت.
💠 عفت و حیا و حجاب زن یعنی حفظ کرامت و عزت او نه مانعی برای پیشرفت.
هدف دشمن از ترویج فرهنگ غرب و برهنگی در اصل برای سست کردن بنیان خانواده است. اگر زن در مسیر الهی و رعایت دستورات خداوند کوتاهی کند، برای رسیدن به مسیر سعادت و تربیت نسلی پاک و ایجاد آرامش روح و روان خود و خانواده اش، جامیماند.
🔹 مگر غیر از این است که حجاب هم یک ارزش الهی است که شهدا به خاطر حفظ آن در کنار سایر ارزشها از جان خویش دست کشیدند؟
برای همین است که شهید مسعود عظیمی میگوید: «زنی که با آداب حضرت زینب (س) و زهرا (س) آشنا باشد، جامعهای را به وجود میآورد که از همه نظر نمونه میشوند».
✍️ زهرا مطهری
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 #معرفی_کتاب
📖 اوسنهی گوهرشاد
🔸در سکوت و بیتوجهی جامعۀ هنرمندان و نویسندگان کشور در قبال رویداد تلخ مسجد گوهرشاد، سعید تشکری پُرکارترین نویسنده دربارۀ جنایت کشتار مردم در مسجد گوهرشاد به دست نیروهای رضاشاه است. او آثار گوناگونی در اینباره نوشته است و نقش پُررنگی در احیای این رویداد مهم و سرنوشتساز تاریخ ایران ایفا کرده و شایستۀ تقدیر و ستایش است.
🔹«اوسنه» بهمعنای افسانه است و کتاب اوسنۀ گوهرشاد مجموعهداستانهایی خیالی و مرتبط با هم و با سبک و بیانی نو دربارۀ فاجعۀ 21تیر1314 و شهادت و سرکوب خونین قیام مردم در مسجد گوهرشاد است. البته سعید تشکری در این داستانهای جذاب و خواندنی، به زندگی گوهرشاد بیگم در دورۀ تیموریان نیز پرداخته و روایتهایی از آن را نیز آورده است.
🔸این رمان با استفاده از تکنیکهای فانتزی و جانبخشی به شخصیتهای داستان در زمانهای گوناگون، موقعیتهایی فوقالعاده برای خواننده میآفریند. در کتاب اوسنۀ گوهرشاد روایتهایی دربارۀ مسجد گوهرشاد، دوران تجدد رضاخانی، فاجعۀ کشتار مردم در این مسجد، شهر پاریس و... به چشم میخورد و داستانهایی موازی در قرنهای گذشته و معاصر پیش چشم نقش میبندد.
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت_رسیده 6️⃣1️⃣
🎠 حرمسراهای خیابانی
🧨 خیانت هنر مدرن به زن
💢 بسیاری از نخبگان و بزرگان و اندیشمندان در مواجهه با مسالهی بدحجابی و بی حجابی تلاش میکنند با ارائهی گزاره های اندیشهای و فکری اثبات لزوم حجاب کنند ولی تلاش این بزرگان به نتیجه نمیرسد و همگان متعجباند از اینکه چرا این تلاشها بیفایده است. ولی نخبگان جامعه از این نکته غافل هستند که اکثر رفتارهای انسان به سبب گرایشهای قلبی اوست و نه هنجارهای عقلانی. حب قلبی میتواند پردهای بر روی تمام تاییدات عقلی بکشد. علاقهی قلبی انسان را نابینا و زشتیها را از افق دید انسان حذف میکند.
🔸 کاری که دشمنان و سرسپردگان بیجیره و مواجب آنها نسبت به هویت دینی مردم جهان و به خصوص ایران انجام دادهاند، این است که بدحجابی و بیحجابی را به کمک هنر، تبدیل به یک مقولهی مورد علاقه، زیبا و دارای جذابیت کردند.
🔹 هنر، بیحجابی و بیعفتی را شوق انگیز، جذاب، پیشرو، خواستنی، بهجت آفرین، محبوب زن و موجب افتخار او و خانوادهی او معرفی کرده و در مقابل، حجاب دینی را مصداق و عامل رکود، عقب ماندگی، زشتی، غیر جذاب، اکراه آور و غیرقابل افتخار نشان داده است.
کدام انسان است که از بین این دو راهی ساختگی، پیش رو بودن، خواستنی بودن و جذابیت را کنار بگذارد؟
🔺 هنر در دوران مدرن موجب تنفر زن از جایگاه خود در چهارچوب مبانی دینی شده و شوق حرکت به سمت جایگاهی جدید را در دل او ایجاد کرده است. هنر مدرن توانسته است با تحریک احساسات عمومی زنان، آنها را از عفت، خانواده، وقار و حفظ حجاب دور کند و به سمت بیحجابی و بیعفتی، بازیچهای برای مردان و نابودی خانواده حرکت دهد.
🔺 هنر مدرن فعالیت اجتماعی زن را که انتخاب آن به اختیار خودش بود، به اجباری اجتماعی تبدیل کرده است و همهی این تغییر ذائقهها، به سبب ایجاد احساسی غلیظ و فراگیر در زن است. حس تنفر از جایگاه فعلی و حس شوق و علاقه برای رسیدن به جایگاهی جدید.
ایجاد حس تنفر از موقف فعلی و گذر از آن برای رسیدن به موقف جدید، کار هنر مدرن است.
🔰 نظام سرمایهداری برای حفظ هرچه بیشتر خود نیازمند نیروی کار ارزان و فراوان است و هنر مدرن به عنوان یکی از بهترین ابزارهای سرمایه داری، وظیفهی خود را به خوبی انجام میدهد. هنر مدرن برای خدمت به سرمایهداری، با تحریک احساسات و ایجاد شوق برای برهنه کردن زنان به خود زن خیانت کرد.
✅ زنان جامعهی جهانی و به خصوص زنان کشورمان ایران، باید بدانند، اولین کسانی که پرچم آزادی زنان را در جهان بدست گرفتند و بلند کردند و شعار سر دادند، خود زنان نبودند. مردانی بودند که برای رسیدن ارزان و سریع به زنان، این شعارها را سر دادند و حرم سراهای شاهان گذشته را در بستر خیابان و به صورت عمومی برای لذت بیش از پیش خود دایر کردند و این شعارها را با همهی ابزارهای هنری ممکن و با سرکوب هرگونه مخالف و با صرف هزینه های مالی هنگفت بهگونهای در فضای فرهنگی کشورها منتشر کردند تا کسی نتواند تردیدی در حتمی بودن جایگاه جدید زنان بکند و کسی جرئت اعلام لخت بودن پادشاه را نداشته باشد.
✍️ محمدرضا آقازاده
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 #معرفی_کتاب
🐎 ننگسالی
🔸کتاب ننگ سالی خاطرات مردم محله علیقلیآقای اصفهان از دوران کشف حجاب، ممنوعیت روضه و قحطی است.
🔹 جامعۀ دینی و سنتی با این جریان ضد دینی و منحط مقابله کرد. مقاومت فرهنگی در برابر قانون ممنوعیت روضه و اتحاد البسه و کشف حجاب رضاخانی از سال ۱۳۱۴ تا سقوط حکومت رضاخان در شهریور۱۳۲۰، هفت سال طول کشید.
🔸 در این سالها بسیاری از زنان عفیف از ترس قانون مترقی کشف حجاب از خانه بیرون نیامدند، از تحصیل باز ماندند، بیمار شدند و بسیاری با بیماری در خانهشان از دنیا رفتند. هزاران زن ایرانی زیر چکمۀ قزاقها مجروح و حتی شهید شدند، هزاران نفر از مردم ایران از برگزاری مجالس روضه محاکمه و منع شدند.
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت_رسیده 7️⃣1️⃣
🧕بانوی ایرانی
💢 تأملی در الگوی زنان ایرانی(۲)
💠 تاریخ ایران بانویی را به خود دیده که میتواند فخر زنان این سرزمین باشد. بانویی که شهید مرتضی مطهری درباره او این چنین میگوید: «از بانو سؤالی کردم و وقتی او شروع به پاسخگویی کرد، دیدم که من باید دست و پای خودم را جمع کنم.»
🔖 سیده نصرت بیگم امین (۱۲۷۴ - ۱۳۶۲ش) معروف به بانو امین، صاحب تفسیر مخزن العرفان، فقیه، عارف و مفسر شیعی است. او آثار متعددش را با نام بانوی ایرانی منتشر کرده است.
🔸 بانو امین، نزد فقیهانی چون سید علی نجفآبادی شاگردی کرد و از محمدرضا نجفی اصفهانی، شیخ عبدالکریم حائری و دیگرانی اجازه نقل حدیث و اجتهاد دریافت کرد. در علو شأن و منزلت او همین بس که عالمان بزرگی همچون آیتالله مرعشی نجفی، علامه امینی و دیگرانی از او اجازه روایت دریافت کردهاند.
🔹 در دورانی که سیاستهای خبیث کشورهای استعماری در کار بود تا عزت و احترام انسانی زنان را با عناوین زیبا و فریبنده از آنان بگیرد، بانو امین، قدم در میدان مسائل اجتماعی و فرهنگی گذاشت و شروع به مبارزه فرهنگی با استعمار نمود. وی مکتب و مدرسه بنا کرد و مشغول تالیف کتاب شد. او در کتابهای خود سعی داشت زنان مسلمان را از آلوده شدن به فرهنگ غربی، تجمل و مدگرایی باز دارد. در همین راستا با قانون منع حجاب حکومت پهلوی به مبارزه برخاست. او در اعتراض به این قانون از اصفهان به قم رفته و ۴ماه در آنجا اقامت کرد و مقالاتی را در نشریات و مجلات منتشر نمود.
🔸 حاج محمد علی امین فرزند بانو امین، درباره اقدامات مادرش اینگونه میگوید: «او درس میخواند و درس میداد و به جریانات روز هـم کـاملا واقف بود. بانو معتقد بود زن در عین حالی که تحصیل میکند باید در جامعه هم حضور داشته باشد و به آن خدمت کند به شرطی که عفتش را حفظ کند، و نیز حضورش در اجتماع، اول باعث فساد نشود و ثانیا، به وظیفه مادری و همسریاش لطمهای وارد نسازد. زمانی او به شاگردانش توصیه میکرد بروید و جلوی فساد را بگیرید و نگذارید این خواهرها به طرف فرهنگ گناه و معصیت غرب بروند... وی اصلا صحیح نمیدانست که زنی برود در گوشهای و تنها به درس و عبادت مشغول باشد و هیچ کاری به مردم نداشته باشد».
🔹 علامه محمدتقی جعفری درباره وی میگوید: «با توجه به آثار علمی که از خانم امین در دسترس ما قرار گرفته، به طور قطع میتوان ایشان را یکی از علمای برجستۀ عالم تشیع معرفی نمود.» سید محسن امین به نقل از سید شهاب الدین مرعشی نجفی دربارهٔ بانو امین گفته است: «وی یگانهٔ روزگار در آن زمان و حجت زنان عصرش بود».
❇️ زن در نسخه ایرانی اسلامی، با انسانیتش شناخته میشود نه جنسیتش. زن ایرانی اسیر و برده دست شهوتپرستان نیست بلکه در بند کشنده شهوت اهل زر و زور و تزویر است. تزویر هزار رنگ شبکهها و بوقهای تبلیغاتی را میشناسد و در دوران هجمه به ارزشهای الهی، و لو زخمخورده، پای آرمانها و ارزشهای انسانی و الهی میایستد.
✍️مرتضی حیدری
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈