پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 2⃣2⃣#یادداشت بیست و دوم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان
بسم الله الرحمن الرحیم
3⃣2⃣#یادداشت بیست و سوم
🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی
(#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی)/ #بخش ششم
✅ #ضرورت_اندیشه ✅
◀️ یک معضل بزرگ: عدم پشتیبانی دانشهای موجود از نهضت اسلامی امام
⚠️پس از پیروزی انقلاب نیز وقتیکه سؤالات جامع دینی ما بسط فراوان یافت و همهی آنها متوجه پایگاه معرفتی دینی شد.
⚠️نه فلسفه، نه فقه و نه اخلاق اسلامی برای پاسخ به این سؤالات آماده نبودند.
◀️ کلام که یکی از دانشهای ارزشمند اسلامی است در اندیشهی اقناع مخاطبان و نهایتاً اِسکات مخالفان بود، و به تأمین نیازهای معرفتی یک زندگی بالندهی اسلامی فکر نمیکرد.
◀️ فلسفه در کار روشن کردن متفکران نسبت به جهان هستی و نهایتاً نفس آدمی بود.و دغدغهی پشتیبانی از پویش های نظری جهت برآوردن صورتها و قواره های فاخر اجتماعی برای حیات انسان نداشت.
◀️ فقه و اخلاق هم پیش روی خود فرد مکلفی را میدیدند که باید رفتار او را در تعامل با خود، خدا و جامعه به انضباط بکشند.
⚠️اینها همه یعنی اسلام بهصورت یک مکتب اجتماعی جلوه نکرده بود و اساساً این دردِ عمیق ناشناخته مانده بود.
⚠️حضرت آقا میفرمایند:
«در ميان كتب فقهى شيعه، بسيارى از مباحثى كه مربوط به ادارهى كشورند مثل مسألهى حكومت، مسألهى حسبه و چيزهايى كه با كارهاى جمعى و داشتنِ قدرت سياسى ارتباط پيدا مىكند چند قرن است كه جايشان خالى است. بعضى از آنها، از اوايل هم در كتب فقهى شيعه، مورد تعرّض قرار نگرفته است... علّت هم معلوم است. فقهاى شيعه، در اين مورد تقصير يا قصورى نكردهاند. براى آنها، اين مسائل مطرح نبوده است.شيعه، حكومت نداشته است. فقه شيعه، نمىخواسته است جامعهى سياسى را اداره كند. حكومتى در اختيار او نبوده است كه جهاد بخواهد آن حكومت را اداره كند و احكامش را از كتاب و سنّت استنباط نمايد. لذا فقه شيعه و كتب فقهى شيعه، بيشتر فقه فردى بود؛ فقهى كه براى ادارهى امور دينى يك فرد، يا حدّ اكثر دايرههاى محدودى از زندگى اجتماعى، مثل مسائل مربوط به خانواده و امثال آن كاربُرد داشت.» (14/ 03/ 1376)
#نیازهای_نظری_نهضت
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
🎙🎙🎙صوت سخنرانی استاد فلاح در مراسم فاطمیه 97 مجمع شهید اژه ای اصفهان
با موضوع🔰 #مقام_مردم در انقلاب اسلامی 🔰
#مردمسالاری_دینی
#اندیشه_اجتماعی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🎙🎙🎙صوت سخنرانی استاد فلاح در مراسم فاطمیه 97 مجمع شهید اژه ای اصفهان با موضوع🔰 #مقام_مردم در انقلاب
سخنرانی_شب_اول_حجت_الاسلام_فلاح.mp3
32.99M
🔰 #مقام_مردم در انقلاب اسلامی 🔰
#استاد_فلاح
شب اول
#مردمسالاری_دینی
#اندیشه_اجتماعی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
سخنرانی - شب دوم - حجت الاسلام فلاح.mp3
15.53M
🔰 #مقام_مردم در انقلاب اسلامی 🔰
#استاد_فلاح
شب دوم
#مردمسالاری_دینی
#اندیشه_اجتماعی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 5⃣ #بخش پنجم حجت الاسلام و المسلمین #ف
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
6⃣ #بخش ششم
حجت الاسلام و المسلمین #فلاح:
🔰سه ساحت حضور کلام انقلابی
در باب کلام با همین تعریفی که گفته شد، سه ساحت #اندیشه، #دانش و رشته تخصصی و #پویش_اجتماعی را میتوان رؤیت کرد که متأسفانه در محیط علمی، خود این تفاوت را به خوبی نمیشناسیم، حضرت آقا در نشستهای راهبردی که خود متولی آن بودند، چهار عرصه را به عنوان عرصههای پیشرفت مطرح کردند که این عرصه را به ترتیب از شماره 4 به پایین عنوان میکنم.
عرصه چهارم معنویت بود که رهبر انقلاب هدف را همین عرصه بیان کردند، عرصه سوم زندگی است که به فرموده ایشان روح تمدن اسلامی است، البته قبل آن توضیح میدهند که اگر پیشرفت را به عنوان هدف در نظر بگیریم، پیشرفت هدف خواهد بود و علم و هنر، صنعت و تاریخ اجتماعی سخت افزار تمدن و نرم افزار آن سبک زندگی است.
عرصه دوم پیشرفت را علم عنوان کردند، در این باره هم که اهمیت آن را زیاد تئوریزه کرده بودند و در بیاناتی میفرمودند که در طی این سالها، تمام راههای پیشرفت را بررسی کردیم و دیدیم که تمام این راهها از راه تولیدعلم عبور میکند و این خیلی جالب است، یعنی تولید علم نقطه عزیمت حرکت پیشروانه جامعه است، یعنی اگر شما به یک تمدن شکوفا میاندیشید، بایستی به تولید علم، به صورت قاطع و بیبدیل بیأندیشید.
اما رهبر انقلاب درباره اولین عرصه فرمودند: نخستین عرصه پیشرفت، عرصه فکر است، یعنی فکر، علم، زندگی و معنویت.
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 9⃣سال ۱۳۴۱ یک #روحانی_جامعالشرایط که در مکارم و ارزشهای والای او جای س
💠سلسله جستارهای #راه_امام
🔟شما اینها را با امام #مقایسه کنید. این #فاصله را، فاصلهی زمین و آسمان بگوییم؟ فاصلهی بین #انسانهای_معمولی با #پیغمبران بگوییم؟ این فاصله را چگونه تعبیر کنیم؟ أصلاً فاصلهی معنوی بین #امام و #سایر_علما را چگونه میشود ترسیم کرد و چه کسی را میشود در این زمینهها با امام مقایسه کرد؟ أصلاً شخصیت امام یک چیز عجیب و واقعاً استثنایی است. نه پیش از او چنین کسی آمده و نه گمان میکنم بعد از او، چنین کسی بتواند بیاید، یا تا آن حدود پرواز کند. مثل او که هیچ؛ تا آن حدود هم کسی نمیتواند پرواز کند.
#امام_خامنهای_۷۲_۰۲_۲۷
#مکتب_امام
#راه_امام
#یاد_امام
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
جلسه1⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/237
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/238
خلاصه:
https://eitaa.com/fvtt_ir/239
جلسه2⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/386
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/387
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
971020-ج2-جلسه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت-LQ.mp3
13.54M
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#صوت
🎧جلسه دوم
🗓1397/10/20
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
2الگو 20ــ10ــ97.pdf
577.5K
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#متن
📝جلسه دوم
🗓1397/10/20
🔵 پیاده سازی و تدوین: #امیرحسین_سعیدی_صابر
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 6⃣ #بخش ششم حجت الاسلام و المسلمین #فل
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
7⃣ #بخش هفتم
حجت الاسلام و المسلمین #فلاح:
🔰#تفکیک_دانش_و_اندیشه:
خب این دو[اندیشه و دانش] چگونه، از هم تفکیک میشوند؟ اساسا فکر میکنم که در فرهنگ ما تفکیک این دو سخت باشد، در جامعه علمی ما هم تفکیک این دو از یکدیگر سخت است، متأسفانه در تجربههای حیات روبه تعالی خودمان نتوانستیم که این دو را به خوبی از یکدیگر تفکیک کرده و نقش هر دو را ببینیم، الان فرصت نمیشود تا توضیح دهم که اندیشه چه عنصر و پدیده انسانی و اجتماعی است و دانش چه عنصر و پدیده انسانی و اجتماعی است، اما نشناختن این، آثار بسیار بدی دارد، یعنی یکی از آبشخورهای روکود در تولید علم تمدن گرا را همین میدانم که در تفکیک بین اندیشه و دانش موفق نبوده و انجام ندادهایم.
کلام را در چهره یک اندیشه میتوان مشاهده کرد، همچنین در چهره یک رشته تخصصی با ادبیات خاص و دیسیپلین سخت گیرانه علمی، روند کند تعریف مسأله، تجمیع دیتا و منابع و چکش کاری و خلق یک نظریه و فرضیه به عنوان یک رشته تخصصی و دانش میتوان دید و به عنوان یک پویش اجتماعی نیز میتوان مشاهده کرد.
آن چهار ساحتی که گفته شد از همین سه چهره تغذیه میکند؛ کلام به عنوان یک اندیشه میتواند یک پارادایم معرفتی در محیط علمی باشد و این واقعیت دارد، یعنی واقعا این گونه است.
الان فیلسوف، ادیب، فقیه و اخلاقی، همه از یک پارادایمی در محیط فکر شیعی تغذیه میکنند، این همان اندیشهای است که معاد و واقعیت گرایی در آن وجود دارد، آن پارادایم و بستر نظری که در همه علوم حضور دارد، بسیار سرنوشت ساز است و به اصطلاح باعث میشود که مسألهای را مسأله بدانید، آن پارادایم سبب میشود که چیزی را روش حل و برخی امور را دیتا و پیش فرض و مبنا بدانید، از این رو بسیار سرنوشت ساز است، خب چه کسی به این مهم میپردازد، بنابراین بایستی به این مسأله توجه شود.
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 🔟شما اینها را با امام #مقایسه کنید. این #فاصله را، فاصلهی زمین و آسمان
💠سلسله جستارهای #راه_امام
1⃣1⃣#امام تنها و به تنهایی یک #امت - «إن ابراهیم کان أمة» - خودش تنها یک امّت بود؛ با شکوه تنهایی یک تکدرخت، در یک کویر لَمیَزرَع که بر توفانها و شنها و آفتابهای داغ و سوزان و تشنگیها و بیآبیها پیروز میشود و فضا را سرسبز و معطّر میکند، ایستاد.
#امام_خامنهای_۶۳_۰۹_۰۳
#مکتب_امام
#راه_امام
#یاد_امام
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 3⃣2⃣#یادداشت بیست و سوم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان
بسم الله الرحمن الرحیم
4⃣2⃣#یادداشت بیست و چهارم
🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی
(#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی)/ #بخش هفتم
💠#خلأ_تئوریک انقلاب اسلامی
1⃣ دعوت حضرت امام از روحانیت برای #حضور_در_متن_مسائل و مشکلات
🔸 حضرت امام دانشمندان اسلامی را به امتداد بخشی به دانشهای دینی دعوت نمود و راه آن را حضور فعال و مسئولانه #روحانیت در متن این مسائل و مشکلات ببیند
🔸حضرت امام ره در #منشور_روحانیت:
«ما بايد بدون توجه به غرب حيلهگر و شرق متجاوز و فارغ از ديپلماسى حاكم بر جهان در صدد تحقق فقه عملى اسلام برآييم و الّا مادامى كه فقه در كتابها و سينه علما مستور بماند، ضررى متوجه جهانخواران نيست.
و روحانيت تا در همه مسائل و مشكلات حضور فعال نداشته باشد، نمىتواند درك كند كه #اجتهاد_مصطلح براى #اداره_جامعه كافى نيست.
حوزهها و روحانيت بايد نبض تفكر و نياز آينده جامعه را هميشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهياى عكس العمل مناسب باشند. چه بسا شيوههاى رايج اداره امور مردم در سالهاى آينده تغيير كند و جوامع بشرى براى حل مشكلات خود به مسائل جديد اسلام نياز پيدا كند. علماى بزرگوار اسلام از هم اكنون بايد براى اين موضوع فكرى كنند.»
🔸 این خیلی مهم است که روحانیت باید درون مسئله زندگی کند؛ باید آن مسئله، مسئلهی خودش بشود، والا با کارهای پژوهشی سفارشی چیزی از آب در نمیآید. هرکسی کار اساسی کرد وضعیتش اینطور بود ، تمام وجودش را بسیج کرد به یک مسئلهی عمیق جواب داد، و شدنی است و خداوند راه بازکرده است.
2⃣ عقب بودن دانشها از موقفی که حضرت امام داشت عملیات میکرد
🔸 اما دانشها درجایی ایستاده بودند و حضرت امام در منطقهای بسیار جلوتر از موقف دانشهای اسلامی در دل واقعیت های تلخ و دشوار آن روز عملیاتی را علیه هجمههای گسترده، متنوع و پیچیدهی #مستکبرین عالم علیه دین مبین اسلام و سعادت دنیایی و اُخروی بشر تعریف کرده بود.
3⃣ توقف میراث علمی اسلامی و نرسیدن به آستانه نیازهای یک انقلاب
🔸# توقف_میراث_علمی اسلامی و به آستان #نیازهای_یک_انقلاب توفنده و جامع و نظام انقلابی نرسیدن نارسایی سختی را دامن میزند.
4⃣ آزاری که رهبر اسلامی ما از این فاصله میرا علمی و نیازهای انقلاب میدید
🔸 فاصله میان دانشهای مرسوم اسلامی و میدان #مبارزه_تمدنی این یک نارسایی بسیار سخت است، اینکه دانشها درجایی دورتر از عرصهی مبارزه با طاغوت ایستاده بودند؛ یک رهبر اسلامی و جامعهای را که بنا داشت به نام اسلام قیام کند و دورانی که #جوانان_پرشور برای انقلابی بودن رو به فرهنگ بیگانه داشتند، نسخۀ جدیدی از انقلابیگری ارائه نماید، سخت میآزرد.
🔷 این همان چیزی است که سالها است بهعنوان خلأ نظری یا #خلأ_تئوریک انقلاب اسلامی از آن یاد میشود.🔷
🔸 دانشهای غربیخودش را به صحنهی واقعیتهای اجتماعی از طریق اندیشهها و #دانشهای_کاربردی میرساند یعنی یک مسیر متصلی است، #دانشهای_بنیادین به وسیلهی دانشهای کاربردی چنگ میزند به واقعیتها و سعی میکند واقعیتها را رقم بزند، ویرایش بکند، صحنه را عوض بکند.
🔸 اما دانشهای اسلامی چه؟ اینجا ما دانشهای کاربردی نداریم، این فاصله و گسل هست، درنتیجه چه اتفاقی میافتد؟ این را به شما میگویم تا اشک بریزید ببینید جلوی این اتفاق را بگیرید، عزیزان الآن این اتفاق میافتد؛ با نام خدا و حضرات اهلبیت و کتاب و سُنت شروع میکنیم میآییم موقعی که میرسیم به آن شکاف میرویم به سمت دانشهای کاربردی غربی، بعد هم هر چه نگاه میکنیم میبینیم هر که میخورد دارد میرقصد دارد!
🔴 شماتیک خلأ تئوریک که بعد از این پست می آید را مشاهده بفرمایید👇👇👇
#خلأ_تئوریک
#نیازهای_نظری_نهضت
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 7⃣ #بخش هفتم حجت الاسلام و المسلمین #ف
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
8⃣ #بخش هشتم
حجت الاسلام و المسلمین #فلاح:
🔰حضور کلام به عنوان اندیشه در حیات و محیط علمی و حیات و محیط اجتماعی
عرض من این است که از کلام به عنوان اندیشه در محیط علمی، حیات اجتماعی و عمومی جامعه میتوان استفاده کرد، طبیعتا اگر اولی، مقداری زبان علمی دارد، دومی دیگر نباید به همان صورت زبان علمی داشته باشد و ما با این اندیشه هویت جامعه را رقم میزنیم و هویت عنصر بسیار مهمی است.
شهید مطهری در این باره میگویند، اگر جامعهای شخصیت و فلسفه مستقل حیات نداشته باشد، در معرض هضم شدن قرار میگیرد.
شما اگر اندیشهای به جامعه ندهید، این جامعه دیگر به سمت تمدن حرکت نمیکند، برای این که به سمت تمدن جدیدی بروید، ابتدا بایستی خلق یک هویت جدید داشته باشید و این هویت از اندیشه جامعه تغذیه میکند.
در چهره اندیشه و در ساحت علمی و حیات مستقل اجتماعی، کلام را به عنوان یک رشته تخصصی در محیطهای آکادمیک و به عنوان یک پویش اجتماعی میتوان رصد کرد.
کلام اساسا به معنای گفت وگو است و این با ظهور دین اسلام و در میان زندگی بشر آمدن پیامبر گرامی اسلام شکل گرفت، همه مردم مشغول گفتوگوی دینی بودند، چون مردم دین را انتخاب کردند، دائما مشغول انتخاب و به دنبال فهم دین بودند، با یکدیگر محاجه کرده و حرفهای خود را نزد رسول اکرم(ص) میآوردند.
یکی از خطاهایی که صورت گرفته است، تبدیل کلام به دانش و بیرون کشیدن این پویش از میان مردم به عنوان علت اساسی پویایی حیات دینی بوده است، اوایل انقلاب را نگاه کنید که تصویر آن همواره برای ما دلکش و جذاب است، سر کوچه در مساجد، حسینیهها، مدارس و دبیرستانها همه در حال بحث و گفت وگو بودند، البته همه گفتوگوی دینی نبود، سیاسی هم بود، اما گفتوگوی دینی هم جریان داشت و این را بایستی ادامه میدادیم.
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 8⃣ #بخش هشتم حجت الاسلام و المسلمین #ف
💠سلسله جستارهای #راه_امام
2⃣1⃣هرگز کسی به خود اجازه ندهد که بهآسانی ببافد که #من_تابع_خط_امام_هستم، مگر اینکه #ولای آن حضرت را از #نزدیک در جان خود #حس کند.
#آیةالله_جوادیآملی #بنیان_مرصوص_امامخمینیره ص۳۶۳
#مکتب_امام
#راه_امام
#یاد_امام
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
دوره آموزشی عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا
💠حجت الاسلام فلاح
🔰روند اسلامی سازی نظامات اجتماعی از منظر امامین انقلاب
5شنبه مورخ 2 اسفند ماه
13:30 الی 15:30
🎙صوت جلسه
🔴کیفیت متوسط
🌐https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi/1191
🔴کیفیت پایین
🌐https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi/1197
#پژوهشگاه_فقه_نظام
#پژوهشکده_شهید_صدر
#موسسه_فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
📢 #گام_دوم_انقلاب 🔺️ تا ساعتی دیگر از سوی رهبر انقلاب اسلامی صادر خواهد شد: 📝 بیانیه #گام_دوم_انقلاب
بیانیه تحلیلی مقام معظم رهبری -گام دوم.pdf
508.8K
فایل فوق بیانیه گام دوم انقلاب رهبری می باشد که به همت برادر #وحیدرضا_طراوت تهیه و تنظیم شده است.
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
فایل فوق بیانیه گام دوم انقلاب رهبری می باشد که به همت برادر #وحیدرضا_طراوت تهیه و تنظیم شده است.
❓ تحلیل شما از #بیانیه_گام_دوم_انقلاب به عنوان فعل گفتاری رهبری چیست؟ به نظر شما چه غرضی را رهبری از ارائه این بیانیه دنبال میکنند؟
❓ تحلیل شما درباره مفاد و محتوای بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟
❓چه راهبردها و چارچوب اقداماتی را برای فراگیری و گفتمان سازی این بیانیه پیشنهاد می دهید؟
❓چه راهبردها و چارچوب اقداماتی را برای رسیدن به اهداف این بیانیه پیشنهاد می دهید؟
❓نقش مجموعه های خودجوش علمی و فرهنگی در عملیاتی شدن این بیانیه چه می دانید؟
🙏منتظر شنیدن نظرات و پاسخ های شما به این پرسش ها و انتشار آن با نام شما در کانال مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام خواهیم بود
__________________________________
🌐ارتباط با مسئول کانال جهت ارسال نظرات شما:
Admin: @Sammmostafa
_________________________________
#گام_دوم_انقلاب
#مرکز_مطالعات_و_گفتمان_سازی_مکتب_امام
#موسسه_فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت #استاد_فلاح_شیروانی جلسه1⃣ صوت: https://eitaa.com/fvtt_ir
#اطلاعیه
⚪️ جلسات #گروه_راهیابی الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت
🔵 جلسه بازخوانی و تحلیل و بررسی متن #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
🔴 با حضور حجت الاسلام و المسلمین #استاد_فلاح_شیروانی
🔘 زمان: پنج شنبه ها ساعت 8 تا 9 صبح
☑️ مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#الگوی_پیشرفت_ایران
#حاکمیت_مطلقه_الله
#دین_مهندس_دنیا
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
❓ تحلیل شما از #بیانیه_گام_دوم_انقلاب به عنوان فعل گفتاری رهبری چیست؟ به نظر شما چه غرضی را رهبری از
🔰1⃣پیام وارده از برادر حمیدرضا #شب_بویی
#اجازه_ندهندجهنّمیهامردم_را_با_زور_و_فریب_جهنّمی_کنند.
💠چهل سالگی انقلاب یعنی بروز هویت جدید انسان اکبر، هویتی که ذاتش با تحقیر و کوچک بینی ولایت طاغوت همراه است.
💠پیشرفت در نظام ارزشی جدید انسان اکبر، مقوله ای تشکیکی است که حرکت در آن هرچند کم، غیرقابل بازگشت است، اما در نظام توسعه، حرکت رو به جلو نه تنها بازگشت پذیر است بلکه با اندک بازگشتی از نقطه صفر اولی نیز پست تر قرار خواهد گرفت.این عملکرد برپایه حیوانیت لابشرط است.
💠تاریخ ملت ایران در قرنهای آتی مطمئنا به خود خواهد بالید که تنها قرارگاه ثبات یافته مقابله با ابرطاغوت های عالم دنیا شد و الم ولایت الله را بلند ساخت.
💠در ذیل یک حکومت انسانی، انسان اکبر همان طور که حیوانیت او لابشرط است، هویت نورانی خلیفه اللهی او نیز لابشرط است. 1357 انقلاب درونی انسان اکبر است و هرچه که این انسان بالغ تر گردد، صیرورت انقلاب در او جلوه گری بیشتری میکند. امروز این انسان، چهل ساله شده و چهل در مبانی رشد معنوی نقطه پرتاب انسانیت است. صدرا بیان میکند که تقریبا همه افراد اگر قادر بر جهاد اکبر شوند رشد انسانیت آنها بعد از چهل سالگی رقم خواهد خورد. از قدر متیقن های این قاعده، حضور و حرکت جوهری تحت سیطره ولایت تکوینی و الهی عالم است. انسان اکبر اگر لحظه ای از سیطره ولایت فطریش قطع گردد در سلطه ولایت طاغوت نزول خواهد کرد و هر خطوه حرکت در آن برابر با تعمیق حیوانیت او و دور شدن از وادی الهی است.(ولا تتبعوا خطوات الشیطان)
💠چهل سالگی یعنی بلوغ فرماندهی مقابله با حقیقت ابلیسیه ای که امام عارف ما در شرح حدیث جنود عقل و جهل از آن بحث میکند، حقیقت آدمیه، در آنجا بر پایه عقل مخلوق الهی انگونه شرح داده میشود در که درخلقتش اولین رسالت فرماندهی مقابله با مستکبرینی است که به جبر دروازه های جهنم را به روی بشریت بازکرده و به سمت آنها مجبور میکنند. چهل سالگی انسان اکبر زمان به کار گیری 75 لشکریان عقل در مقابل جهل عالم است، جهلی که استعمار ظالمانه قلوب به دنبال دارد.
💠انقلاب اسلامی در ورود به وادی عقلانیت کبیر تنها رسالتش را، برپایی نهضت تحقیر و مقابله با جهل زمانه گذاشته و بستن درهای جبر ابلیسی در دهه های پیش رو را با یک روح جهادگر در تقابل حق و باطل تکوینی، در اولویت قرار داده است.
💠از آنجا که رهبری در جلسات و نشست های راهبردی فکر را به عنوان اولین عرصه پیشرفت مطرح کردند با تفصیل فوق می توان اینگونه نتیجه گرفت که اولین ساحت مقابله با جریان کفر که مصداق بارز آن جریان غرب است، رشد فکری و اندیشه ای اجتماع مومنین است، فکر آن زمان که به افق های بلند انسانی دست یابد یک حرکت براق گونه رقم خواهد زد آن گونه که تنها حرکتش، انقلاب ها در تاریخ ایجاد خواهد کرد.
💠گفتمان روح الله که امروزه چهل سال است که توانسته ابر اندیشه های ضالّه را به سخره و ذلت در خاکریز های جنگ نرم بکشاند، ناشی از ظهور اتم یک ارزش بشری است و آن چیزی جز تعالی اندیشه نیست.
💠زور و فریب برای جهنمی کردن عده ای از اجتماع بشری زمانی معنا پیدا میکند که اندیشه در اسارت نفس طاغوت قرار گیرد و ذبح شده جنگ روانی این معرکه باشد.
💠شاید بتوان تنها راهبرد جبهه طاغوت در حرکت منفعل فعلیش، همین امر دانست یعنی «اسارت اندیشه»؛ اسارتی که نه تنها ارزش ها و ناهنجاری ها را در نظام فکری او متغیر خواهد کرد، بلکه منظومه ای کور و غیر مولد بر نگاه او استوار خواهد ساخت.
💠باز تولید مدرج و لایه ای گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی ابتدایی ترین تاکتیک مقابله با حرکتی است که ذکر آن گذشت.
💠تحقق قریب این رسالت را می توان از همین روزهای اخیر استشمام کرد، آنگاه که پرورش یافتگان دست این انسان چهل ساله، صدرزاده ای میگردد که تکنولوژی پیچیده ی یک هواپیمای جنگی را با علف و الاغ سواری تحقیر میکند و افق پیشرفت را مقاومت در برابر کفر و اسکتبار می بیند؛ آنگاه که جهان بینی الهی در نگاه جوان ها به نحوی رقم می خورد که در آرزو و دعاهایشان شهادت در تقابل با یهود ظالم تمنا میکنند.
💠این رشد از انسانیت استشمام قریب الوقوع رسالت اخیر است. شاید یکی از رایحه های این کریمه «نصر من الله و فتح قریب» همین باشد.
25بهمن ماه 97
به مناسبت سالروز چهل سالگی انقلاب و تبیین یکی از جملات بیانیه «گام دوم انقلاب»
#گام_دوم_انقلاب
#مرکز_مطالعات_و_گفتمان_سازی_مکتب_امام
#موسسه_فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 8⃣ #بخش هشتم حجت الاسلام و المسلمین #ف
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
9⃣ #بخش نهم
حجت الاسلام و المسلمین #فلاح:
🔰کلام بسان یک پویش اجتماعی در قامت گفتگوی دینی و مذهبی
البته علل طبیعی پدید آمد، با این که معماران حیات نوین ما کاملا طرفدار این داستان بودند و ابدا از حرفهای متفاوت نترسیده و نمیرنجیدند، اما متأسفانه صحنه حیات اجتماعی ما به دلیل امنیتی شدن بیش از حد فضا و هجمهها و حملههایی که به ما شد، فضا را ناجوانمردانه کرد و ما مجبور شدیم حیات اجتماعی را این گونه جمع کنیم، وگرنه همان روش را باید ادامه میدادیم.
اگر کلام را در چهره گفتوگوی دینی مشاهده کنید، پیوندی جدی با آزاداندیشی پیدا میکند، به آزاداندیشی در اندیشه حضرت آقا مراجعه کنید، چیزی که خود من جمعبندی کردهام این است که از نظر ایشان آزاداندیشی مساوی با انقلابی گری و انقلابی گری مساوی با آزاد اندیشی است، واقعا برداشت قاطع من این است.
از این به بعد انقلاب را فقط با آزاداندیشی میتوان پیمود، اگر ما تئوری پایه امام راحل را مردم سالاری دینی میدانیم، کما اینکه میدانیم وحضرت آقا هم تأکید پشت تأکید داشته و هر موقع به این مسأله رسیدند، گفتهاند که «از بن دندان معتقد به مردم سالاری دینی هستم » و اساسا همین هم است، چراکه آزاد اندیشی بسیار ضروری است.
اصلا بدون مردم نمیتوان جلو رفت و اگر شما میخواهید که مردم در معماری حیات، دخالت داشته باشند، باید فضا را آزاد کنید و اگر میخواهید حرکت ما دینی باشد، باید یک آزاداندیشی دینی رقم بزنید، یعنی یک کلام به معنای گفت وگوی دینی باید رقم بزنید،[حال اینجا حقیقتا بحثهای مفصلی دارد] که چگونه باید آن را دید؟ آیا نقش معرفت زا دارد، یا خیر؟ پیوند آن با محیطهای آکادمیک ما چیست؟ آیا ورودهای تخصصی در این فضا میتوان داشت یا خیر؟ و... بحثهای مفصلی دیگری که در این زمینه داریم.
اما چطور با انقلاب پیوند میخورد، ببینید، حیات نوینی که در آن وارد شدید، این حیات از حضور انسان تغذیه میکند، شما میخواید انقلابی باشید و حیات بشر را شخم بزنید که اگر چیزی در جایی گیر کرده باشد، بیرون بکشید، به همین خاطر نیاز به نیرو، آدم، انسان و حضور نفس و نَفَس دارید.
چه کسی میخواهد این کارهای را انجام دهد، این جا است که آن شخصیت مطرح میشود، این با چه فکری میخواهد به صحنه وارد شود، کلام موظف است که به او اندیشه دهد، این شخص با اندیشه متفاوتی که پیدا کرده است، باید آن جا رفته و متفاوتتر از همه در حیات بشری عمل کند.
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
دوره آموزشی عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا 💠حجت الاسلام فلاح 🔰روند اسلامی سازی نظامات اجتماعی ا
عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا-ح.فلاح-971202.MP3
46.5M
🎙صوت جلسه
🔷دوره آموزشی عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا
💠حجت الاسلام فلاح
🔰روند اسلامی سازی نظامات اجتماعی از منظر امامین انقلاب
🔴کیفیت متوسط
#پژوهشگاه_فقه_نظام
#پژوهشکده_شهید_صدر
#موسسه_فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🎙صوت جلسه 🔷دوره آموزشی عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا 💠حجت الاسلام فلاح 🔰روند اسلامی سازی نظاما
عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا-ح.فلاح-971202.MP3
28.82M
🎙صوت جلسه
🔷دوره آموزشی عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا
💠حجت الاسلام فلاح
🔰روند اسلامی سازی نظامات اجتماعی از منظر امامین انقلاب
🔴کیفیت پایین
#پژوهشگاه_فقه_نظام
#پژوهشکده_شهید_صدر
#موسسه_فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 9⃣ #بخش نهم حجت الاسلام و المسلمین #فل
🔸مشروح کرسی نظریهپردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی "
🔟 #بخش دهم
حجت الاسلام و المسلمین #فلاح:
🔰انقلاب اسلامی، حقیقتی شبیه افسانه ها
کما این که انقلاب ما، بسیار انقلاب منضبطی بود، همه در حال ظلم به انقلاب ما هستند و خود ما هم در این ظلم مشارکت میکنیم، ما بسیار انقلاب تمیزی انجام دادیم، مردم ما جایی را آتش نزده و به دنبال قتل و غارت دیگران نبودند، اساسا امر عجیب و افسانه است.
ما همیشه منتظر غربیها هستیم که از ما تعریف و تمجید کنند، خب آنها نمیگویند و تمجید و روایت صادقانه نمیکنند، خود ما باید روایت صادقانه داشته باشیم، اصلا انقلابی شبیه این وجود ندارد، انقلابی که مدیریت شده است، اساسا هیچ کس ادعا نمی کند که انقلابی را مدیریت کرده باشد، اما انقلاب اسلامی هم کاملا مردمی بوده و هم کاملا مدیریت شده است و دلیل آن این است که شخصیت تحت تربیتی به نام شخصیت ایرانی شیعه مسلمان پشت انقلاب اسلامی بوده است و اساسا انقلاب رفتار طبیعی شیعه بوده است، به همین خاطر تا این اندازه منضبط و تمیز است.
خیلی عجیب است که با فرمان بس است، همه میایستند و با دستور گل دهید، همه به ارتشیها گل میدهند، اصلا چیز عجیبی است، گویی ارکستی است و همه تحت برنامه بودهاند، واقعا افسانه است، توان این را نداریم که این افسانهها را باور کنیم.
این افسانهای که ملت ایران که تاکنون هم آن را حفظ کرده است، با وجود این جریانهای لیبرال واگرا که دائما در حال نابود کردن انقلاب اسلامی بودهاند، مردم ما انقلاب را نگه داشتهاند و تا همین امروز انقلابی بودهاند.
حال اگر میخواهید که مردم پای این انقلاب بأیستد، بایستی به آنها تغذیه برسانید، اگر بنا است که کلام پشت هویت و حیات اسلامی باشد، باید طعام برای آنها فراهم باشد، به آنها طریقه فکر کردن و چگونه نگاه کردن به انسانها و جهان اسلام گفته شود، بنابراین کلام به این معنا، کلام انقلابی است که از نان شب واجبتر است.
در مقایسه کلام انقلابی با کلامهای رایج باید گفت که کلام رایج بارها و بارها خدا را اثبات کرده است، یا دائما در پی اثبات امامت حضرت امیر(ع) است، در حالی که نیازی به اینگونه اثبات کردن نیست، ایشان حقیقتی هستند که اگر مردم را به پای آن حقیقت برسانید و بعد تصویر آقا امیرالمؤمنین(ع) را به آنها نشان دهید، میگویند ما همین را میخواستیم.
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.