«السلام على اَلْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ اَلسُّجُونِ، وَ ظُلَمِ اَلْمَطَامِيرِ»
تعريف المطامير:
المطامير جمع المطمورة وهي الحفيرة تحت الارض .
📚بحار الانوار،ج١٠٢،ص٢٥، ط مؤسسةالوفاء.
(المَطْمُورَة) ، وَهِي: (الحَفِيرَةُ تَحْتَ الأَرْضِ) ، يُوسَّع أَسافِلُهَا، تُخْبَأُ فِيهَا الحُبُوب، والجمعُ المَطَامِيرُ.
📚تاج العروس،الزبيدي،ج١٢،ص٤٣٣.
__
صلی الله علیک یا موسی بن جعفر
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هذا الغريب منين
🎤ملا باسم
#شهادت
@kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرم مطهر کاظمیین
در شب شهادت امام کاظم علیه السلام
@kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶️صريا القرية التي بناها الامام الكاظم عليهالسلام.
🔸️تأسيسها: هِيَ قَرْيَةٌ أَسَّسَهَا مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع عَلَى ثَلَاثَةِ أَمْيَالٍ مِنَ الْمَدِينَةِ(مناقب آل أبي طالب،ج٤ص٣٨٢)
🔸️وكان يتواجد فيها الأئمة من أبناء الكاظم وهم الرضا والجواد والهادي عليهمالسلام .
و عاش فيها الامام هادي عليه السلام مدت الإقامة الجبرية المفروضة من قبل الرخجي عامل المعتصم(الإمام علي الهادي،الكوراني،ص١٢،بتصرف)
🔸️وفیها ولد الإمام الهادی عليه السلام(الإرشاد،المفيد،ج2 ،ص: ۲۹۷)
🌐صريا_المدينة المنورة_السعودية(الحجاز).
#تاریخ_اسلام
🔴اجماع طائفه شیعه امامیه (اعزهم الله) بر ایمان حضرت ابو طالب علیه السلام:
🔸️شیخ صدوق(اعلی الله مقامه): اعتقادنا في آباء النبي أنّهم مسلمون من آدم إلى أبيه عبد اللّه، و أنّ أبا طالب كان مسلما(1). ترجمه:اعتقاد ما در شأن پدران جناب پيغمبر صلی الله علیه واله آنست كه همه مسلمانان بودهاند از آدم(ع) تا پدرش عبد اللّه و آنكه ابو طالب مسلم بوده. 🔸️شیخ الطائفه شیخ طوسی(اعلی الله مقامه):وعن ابي عبدالله وابي جعفر إن أبا طالب كان مسلما وعليه اجماع الامامية، لا يختلفون فيه، ولهم على ذلك أدلة قاطعة موجبة للعلم (2). ترجمه:از امام صادق و امام باقر (علیهماالسّلام) نقل شده است که ابوطالب (علیهالسّلام) مسلمان بوده است. شیعیان بر این مطلب اجماع دارند و در آن اختلافی ندارند. آنها دلایل قطعی بر این مطلب دارند که سبب یقین بر ایمان ابوطالب (علیهالسّلام) میشود. 🔸️علامه مجلسی(قدس الله سره):وقد اجمعت الشیعة علی اسلامه وانه قد آمن بالنبی (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فی اول الامر، ولم یعبد صنما قط، بل کان من اوصیاء ابراهیم (علیهالسّلام) واشتهر اسلامه من مذهب الشیعة حتی ان المخالفین کلهم نسبوا ذلک الیهم، وتواترت الاخبار من طرق الخاصة والعامة فی ذلک وصنف کثیر من علمائنا ومحدثینا کتابا مفردا فی ذلک کما لا یخفی علی من تتبع کتب الرجال(3). ترجمه:شیعیان، بر ایمان ابوطالب و اینکه او در ابتدای امر رسالت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله)، به او ایمان آورده و هرگز بتی نپرستید، اجماع دارند؛ بلکه او از اوصیای حضرت ابراهیم (علیهالسّلام) بود. این مطلب بهاندازهای نزد شیعه مشهور است که حتی دشمنان شیعه نیز این اعتقاد را به شیعه نسبت میدهند. و روایات متواتر از طرق خاصه و عامه، بر ایمان او وارد شده و بسیاری از دانشمندان و محدثان ما درباره ایمان ابوطالب کتاب مستقل تالیف کردهاند؛ چنانچه این مطلب بر کسی در کتابهای رجالی تحقیق میکند، پوشیده نیست. ———— 1ـ االاعتقادات ،الشیخ الصدوق،ص:110. 2_ التبيان في تفسير القرآن،الشیخ الطوسی،ج:8،ص:164،الناشر : احياء التراث العربي ـ بيروت. 3 ـــ بحار الأنوار،المجلسی،ج:35،ص:138_139،ط دارالاحیاء التراث.
🔸️تأثر اخت السندي بن شاهك(لعنه الله) بالامام الكاظم عليهالسلام:
أخبرنا الحسن بن أبي بكر أخبرنا الحسن بن محمد العلوي حدثني جدي حدثني عمار بن أبان قال حبس أبو الحسن موسى بن جعفر عند السندي شاهك فسألته أخته أن تتولى حبسه وكانت تتدين ففعل فكانت تلي خدمته فحكى لنا أنها قالت كان إذا صلى العتمة حمد الله ومجده ودعاه فلم يزل كذالك حتى يزول الليل فإذا زال الليل قام يصلي حتى يصلي الصبح ثم يذكر قليلا حتى تطلع الشمس ثم يقعد إلى ارتفاع الضحى ثم يتهيأ ويستاك ويأكل ثم يرقد إلى قبل الزوال ثم يتوضأ ويصلي حتى يصلي العصر ثم يذكر في القبلة حتى يصلي المغرب ثم يصلي ما بين المغرب والعتمة فكان هذا دأبه فكانت أخت السندي إذا نظرت إليه قالت خاب قوم تعرضوا لهذا الرجل وكان عبدا صالحا.
🔰خطیب بغدادی مینویسد: «عمار بن ابان گوید: وقتی ابوالحسن موسی بن جعفر علیهالسلام نزد سندی بن شاهک زندانی بود، خواهرش که زنی خادمه بود، از او درخواست کرد زندانبان امام شود. سندی با درخواست او موافقت کرد. [از آن پس] او عهده دار خدمت گزاری امام در زندان شد. بنا بر حکایت آن زن، وقتی [امام] نماز عشا را ادا میکرد، تا نیمههای شب به ذکر و دعا میپرداخت. آنگاه نماز شب میخواند تا اینکه سپیدهدم نماز صبح میگزارد و پس از آن تا طلوع آفتاب ذکر میگفت. پس از آن تا چاشت مینشست. آن گاه مسواک میزد، غذا میخورد و سپس تا اذان ظهر میخوابید. هنگام ظهر بیدار میشد، وضو میساخت و تا نماز عصر مشغول نماز خواندن بود. سپس رو به قبله ذکر میگفت تا نماز مغرب. آنگاه نمازهای مستحبی بین مغرب و عشا را به جای میآورد. این برنامه همیشگی او بود. از آن پس، خواهر سندی پیوسته میگفت: ناکام باد مردمی که خار راه او گشتند.و أو عبد صالح بود»
📚 تاريخ بغداد،الخطيب البغدادي ،ج: 13، ص:۳۲_ 33.
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"نيوتن غزة"
الطفل حسام العطار 9 سنوات ينجح في إضاءة خيمة عائلته بطاقة الرياح وبأدوات بدائية
🔸️کلیپ عربی بدون ترجمه
#غزة_العزة #فلسطين_الحرة
@kashkolka
🔸️كفر معاوية
قال ابوالحسن علی بن الجعد الجوهري (۱۳۶-۲۳۰ق):مات والله معاوية على غير الاسلام.
🔰علی بن الجعد الجوهری (از محدثین اهل سنت) : معاویه بر کفر از دنیا رفت .
📚مسائل الإمام أحمد بن حنبل(رواية النيسابوري)،ج٢،ص١٥٤،تحقيق:زهير الشاويش،نشر:المكتب الإسلامي
🎤الدكتور عدنان ابراهيم
@kashkolka
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
كلمن ما يحب حسين کولوله كولوله
🎤الحاج باسم الكربلائي
#مولد_الحسين
@kashkolka
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
من طفولتي
🎤حسين خير الدين
#مولد_الحسين
@kashkolka
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قراءة في معركة أحد(1): الدوافع والأهداف القرشيّة
🎤 الشيخ أحمد سلمان
#تاریخ_الاسلام
@kashkolka
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قراءة في معركة أحد(2): الخطة القرشيّة
🎤 الشيخ أحمد سلمان
#تاریخ_الاسلام
@kashkolka
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قراءة في معركة أحد(3): بداية المعركة ll الشيخ أحمد سلمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عم الأئمة
🎤الشاعر محمد الحرزي
@kashkolka
جواهر_التاريخ_سيرة_الإمام_زين_العابدين_ع.pdf
12.6M
جواهر التاريخ
سيرة الإمام زين العابدين عليه السلام
✍️شيخ علي الكوراني
@kashkolka
قراءة_في_معركة_أحد_4_كيف_انقلبت_الموازين_ll_الشيخ_أحمد_wVxmGo5Hlrs.mp3
26.7M
قراءة في معركة أحد (4): كيف انقلبت الموازين؟ ll الشيخ أحمد سلمان 1442هـ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لهجة الإبدال
🎤رائف يوسف
#لهجات_اللغة_العربية
@kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدح خوانی مصطفی راغب دروصف امیرالمومنین وسید الوصیین علی(علیه السلام)
#امام_علی ع
القصيدة الكوثريه الرادود محمد الحجيرات.mp3
6.46M
القصيدة الكوثرية
🎤الرادود:محمد الحجيرات
الشاعر :سيد رضا الهندي
🔸️۷شعبان المعظم ولادت امیر المؤمنین علیه السلام به روایتی.
@kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️مصباح في امريكا يشتغل منذ سنة١٨٩٩ميلادي الى الآن.
🔸️لامپ در آمریکا که از سال ۱۸۹۹میلادی کار میکنه تا الن
🌐کالیفرنیا،امریکا
🎤احمد مزین الشقیری(صحفي سعودي).
@kashkolka
🟠زندگانی شخصی حضرت امام مهدی(عج):
آیا حضرت صاحبالأمر (ع) همسر دارند و صاحب عائله و فرزند میباشند؟ اگر دارند كجا اقامت دارند و آیا آنها شناخته شدهاند یا بهطور ناشناس زندگی میكنند و كسی آنها را نمیشناسد؟
باید متذكّر بود كه جواب این پرسش، در هاله قدس غیبت امام (ع) قرار دارد و خفای امر امام (ع) كه یكی از نشانهها و خصایص آن حضرت است، در پاسخ این سؤال نیز اثر میگذارد، لذا به طورتحقیق و یقین نمیتوان به آن پاسخ داد، چون در این زمینه احادیث و روایات اطمینانبخشی در دست نداریم، یا اینكه به نظر حقیر نرسیده است؛ و اگر در عصر ائمّه علیهمالسلام و در وقت صدور سایر روایات، اینگونه پرسشها مطرح شده باشد، شاید بعضی از روات احادیث، برای اینكه در جوهر مطلب دخالت نداشتهاند، به حفظ و ضبط احادیث آن همّت نگماشتهاند.
بعضی از روایاتی هم كه در دسترس است با چشمپوشی از وضع سند و متون آنها، یا از جهت اختلاف نسخه یا غرابت متن، ضعف دارند. مانند روایت شیخالطائفه شیخ طوسی قدسسره در كتاب الغیبه از مفضّل بن عمر از حضرت امامصادق (ع) روایت كرده كه اگرچه این جمله آن:
«لَا یَطَّلِعُ عَلَى مَوْضِعِهِ أَحَدٌ مِنْ وُلْدِهِ وَلَا غَیْرِهِ»؛[1]
«بر مكان ایشان هیچكس، حتّی فرزندی از فرزندانش اطّلاع ندارد».
كه با قطع نظر از مناقشه بعضی در آن، بر وجود فرزند برای آن حضرت دلالت دارد.
امّا الغیبه، نعمانی این جمله را چنین روایت كرده است:
«لَا یَطَّلِعُ عَلَى مَوْضِعِهِ أَحَدٌ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا غَیْرِهِ»؛[2]
«از مكان ایشان هیچكس حتّی دوستدارانشان نیز خبر ندارند».
باوجوداین اختلاف، استناد به نقل الغیبه شیخ طوسی اطمینانبخش نیست؛ بلكه نقل الغیبه نعمانی از برخی جهات، مانند علوّ سند و لفظ حدیث، معتبرتر به نظر میرسد.
بعضی از روایات، مثل خبر كمالالدّین انباری و خبر زینالدّین مازندرانی از جهت غرابت و ضعف ظاهری كه در متن آنهاست، قابل استناد نمیباشند.
و بعضی دیگر، همچون فقرات برخی از «ادعیه و زیارات» نیز صراحت ندارند و قابل حمل بر عصر ظهور میباشند.
علاوهبراین، با فرض قبول دلالت، متعرّض خصوصیّات و تفصیلات نبوده، فقط بهطور اجمال، اصل متزوّجبودن و فرزندداشتن آن حضرت را بیان میكنند.
خلاصه سخن آنكه، اگرچه همسر و فرزندداشتن آن حضرت، محتمل است، امّا در بررسی اخبار و احادیث به حدیث معتبری كه موجب اطمینان باشد، و خصوصاً متضمّن تفاصیل این موضوع باشد نرسیدیم و دنبالكردن و تعقیب این موضوع هم لزومی ندارد.
چنانكه وضع جناب خضر (ع) كه بهاتّفاق شیعه و سنی در حیات است، و بنا بر تفاسیر،[3] همان بندهای است كه در سوره كهف،[4] سرگذشت حضرت موسی (ع) با سرگذشت ایشان آمده است، از این جهات نیز بر ما نامعلوم است.
همچنین وضع حضرت عیسی (ع) بااینكه زنده است، در این امور عادّی، از جهات متعدّد، نامعلوم است. بلكه وضع دجّال بنا بر قول آنانكه فعلاً او را زنده میدانند، و ابنصائد و ابنصیّاد كه مسلم در صحیح[5] و ترمذی[6] و ابوداوود[7] و ابنماجه[8] هریك در سنن خود روایت نمودهاند[9] از این جهات همه مجهول است؛ و باوجوداین، اهلسنّت به وجود آنها و حیات فعلی آنها معترفاند.
_
[1]. طوسی، الغیبه، ص162.
[2]. نعمانی، الغیبه، ص176؛ ر.ک: منتخبالاثر، تألیف نگارنده، ج2، ص237.
[3]. طوسی، التبیان، ج7، ص65 – 67؛ طبرسی، مجمعالبیان، ج6، ص367؛ سیوطی، الدرالمنثور، ج4، ص229.
[4]. کهف، 65 – 82.
[5]. مسلم نیشابوری، صحیح، ج8، ص189 – 194.
[6]. ترمذی، سنن، ج3، ص351 – 353.
[7]. ابوداوود سجستانی، سنن، ج2، ص321 – 322.
[8]. ابنماجه قزوینی، سنن، ج2، ص1353 – 1366.
[9]. رجوع شود به: منتخبالاثر، تألیف نگارنده، ج2، ص273.
📚پاسخ به ده پرسش پيرامون امامت خصائص و اوصاف حضرت مهدی(عج)،آیت الله صافی گلپایگانی(ره)،ص:۷.
#دهه_مهدویت #امام_زمان
@kashkolka
⭕️ما هو الدلیل القطعی على اعتبار ولادة علی الاکبر (ع) فی یوم الحادی عشر من شعبان؟
به چه دلیلی تاریخ ولادت حضرت علی اکبر(ع) به صورت قطعی در 11 شعبان تعیین شده است؟ 🔸لم تتعرض المصادر التاریخیة الاساسیة التی ترجمت لعلی الاکبر (ع) الى تاریخ حیاته کطبقات ابن سعد[1] و تاریخ الطبری[2] و کذلک کتاب" نفس المهموم للشیخ عباس القمی[3]
لکن هناک طائفة من الباحثین کابن ادریس فی السرائر ذهبوا الى أن ولادته کانت فی إمارة عثمان[4] و قد قوّى هذه النظریة العلامة عبد الرزاق المقرّم و ذهب الى أن ولادته کانت سنة33 هجریة[5]. من هنا نعرف أن عمره الشریف کان یوم عاشوراء 27 عاماً و هذا یعنی أنه اکبر من الامام السجاد (ع) الذی کان عمره یوم عاشوراء 23 عاماً باتفاق الباحثین.
اما بالنسبة الى یوم ولادته فلم یتعرض له احد من العلماء الا العلامة عبد الرزاق المقرم فی کتاب " مقتل الامام الحسین" و کتابه الآخر " علی الاکبر"[6] حیث صرح بانه ولد فی الحادی عشر من شعبان عام 33 هجریة[7].
و قد استند العلامة المقرم فی کلامه هذا الى کتاب مخطوط تحت عنوان "أنیس الشیعة" تألیف السید محمد عبد الحسین الجعفری الحائری، و لم یعلم المصدر الذی استقى منه صاحب "انیس الشیعة" هذه المعلومة.
یقول العلامة الطهرانی صاحب الذریعة الى تصانیف الشیعة فی شأن کتاب " أنیس الشیعة": " الفه صاحبه عام 1241 هجری قمری و قد رتبه وفقا للاشهر القمریة مبتدئا بشهر ربیع الاول.[8]
اتضح من خلال هذا أن المصار التاریخیة الاولیة لم تتعرض لیوم ولادته (ع) و ان المصدر الوحید الذی تعرض لذلک هو مؤلفات العلامة المقرم فقط. 🔰 در منابع اولیه تاریخی نظیر "طبقات ابن سعد"[1] و تاریخ طبری[2] وهمچنین در کتاب "نفس المهموم اثر شیخ عباس قمی "[3] که زندگی نامه علی بن الحسین را بیان کرده به تاریخ ولادت حضرت علی اکبر(ع) اشاره ای نشده است.
اما عده ای مانند ابن ادریس در سرائر، تولد ایشان را در سالهای پایانی خلافت عثمان می دانند.[4] علامه عبدالرزاق مقرم، نیز با تقویت این نظریه،سال ولادت وی را 33 هجری قمری می داند که مطابق با نظر ابن ادریس است.[5] بر این اساس آن بزرگوار در روز عاشورا 27 ساله بوده که بزرگتر بودن ایشان نسبت به سن امام سجاد(ع) که در روز عاشورا 23 سال داشتهاند و مورد اتفاق دانشمندان است، ثابت می شود.
درباره زاد روز ولادت ایشان فقط در کتاب " مقتل الامام الحسین" تألیف علامه عبدالرزاق مقرم و کتاب دیگر وی به نام؛ "علی اکبر"[6] آمده است: "حضرت علی اکبر(ع) در 11شعبان سال 33 هجری متولد شد".[7]
تمام کسانی که زادروزی برای حضرت علی اکبر نقل کرده اند از این دو کتاب استفاده کرده اند.
مقرم نیز این تاریخ را از کتاب مخطوط " انیس الشیعة" تألیف سید محمد عبدالحسین جعفری حائری، نقل می کند. و ظاهراً مشخص نیست صاحب انیس الشیعة از چه منبعی نقل می کند.
صاحب "الذریعة الی تصانیف الشیعة" در بیان ویژگیهای کتاب انیس الشیعه می گوید: این کتاب را مؤلف در سال 1241هجری قمری بر اساس ترتیب ماه های قمری و با شروع از ماه ربیع الاول نوشته است."[8]
بنابراین؛ درباره زاد روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) درمنابع تاریخی قرون اولیه که به دست ما رسیده چیزی بیان نشده است. و در روز ولادت ایشان به نقل علامه مقرم اکتفا شده است. —————— [1] الطبقات الکبری، ج 5، ص 163،
[2] الطبری، تاریخ الطبری ، ج 11، صفحه 520 و 629، بیروت، دار التراث، 1387هجری قمری.
[3] نفس المهموم"، ص 394(انتشارات مسجد جمکران)
[4] الحلّی، ابن ادریس، محمد بن منصور بن احمد، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوى، ج1، ص: 655، ناشر: دفتر النشر الاسلامی التابع لجماعة المدرسین، قم، 1410 ه ق، الطبعة الثانیة.
[5] المقرم، عبدالرزاق، مقتل الامام الحسین، ص 256، انتشارات المکتبة الحیدریة، قم، 1383.
[6] المقرم، علی الاکبر، ص 12.
[7] المقرم، عبدالرزاق، مقتل الامام الحسین، ص 256.
[8] الطرانی ،آقا بزرگ، الذریعة الی تصانیف الشیعة، ج2،ص 458، نشر اسماعیلیان، قم، 1408
🔴منبع سایت اسلام کوئست نت
@kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وصیحتي كل الهله
ياهله
ياعلي الاكبر
#علي_بوحمد
@kashkolka
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا