‼️ گفتار عجیب ابن ابی العوجاء بزرگ آتئیستهای زمان امام صادق علیه السلام در مورد آن حضرت در خطابش به ابن مقفع:
💥 ويْلَكَ يَا اِبْنَ اَلْمُقَفَّعِ مَا هَذَا بِبَشَرٍ وَ إِنْ كَانَ فِي اَلدُّنْيَا رُوحَانِيٌّ يَتَجَسَّدُ إِذَا شَاءَ ظَاهِراً وَيَتَرَوَّحُ إِذَا شَاءَ بَاطِناً فَهُوَ هَذَا .
🔸 «اى پسر مقفع واى بر تو، او (امام صادق علیه السلام) از جنس بشر نيست، اگر روحی در اين جهان مجسم شده و هر گاه خواهد در کالبد خود را هویدا کند و هر گاه خواهد روحی ناپیدا گردد، این آقا است».
📚 الکافی، تالیف محمد بن یعقوب کلینی، جلد ۱، صفحه ۷۵، چاپ دار الکتب الاسلامیة
#فضائل_اهل_بیت_از_کتب_شیعه #کتاب_الکافی #ثقة_الاسلام_کلینی
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نفسي تحن إلى مدينة طه
#مولد_النبوي
ashoura.pdf
1.13M
ناگفته های از حقایق عاشورا
✍️آیت الله سید علی میلانی
#پیشنهاد_دانلود
نشرت جريدة نداء الوطن، بعددها (25) من السنة السادسة عشرة، بتاريخ الاحد 25 حزيران 1967م الموافق لـ18ربيع الاول 1387هـ
فتوى علماء العراق بجوب الجهاد ضد الصهاينة في فلسطيني ودعوة المسلمين إلى الجهاد المقدس لإسترجاع الوطن السليب والمقدسات الاسلامية من فلسطين، من خلال برقية وجهت إلى الرئيس عبدالرحمن عارف ويؤيدوه لموقفه ضد الصهاينة سنة 1967م.
(مركز النجف الاشرف للتاليف والتوثيق)
#طوفان_الاقصی
✴️حال حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)بعد پیامبر(صلی الله علیه وآله) چگونه بود؟
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: عَاشَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ بَعْدَ أَبِيهَا خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً لَمْ تُرَ كَاشِرَةً وَ لاَ ضَاحِكَةً تَأْتِي قُبُورَ اَلشُّهَدَاءِ فِي كُلِّ جُمْعَةٍ مَرَّتَيْنِ اَلْإِثْنَيْنَ وَ اَلْخَمِيسَ فَتَقُولُ هَاهُنَا كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ هَاهُنَا كَانَ اَلْمُشْرِكُونَ .
🔸هشام بن سالم گويد: از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود:
حضرت فاطمه عليها السّلام پس از پدر بزرگوارش هفتاد و پنج روز در دنيا زندگى كرد، در اين مدّت هرگز متبسّم و خندان ديده نشد. آن حضرت هفتهاى دو مرتبه - روزهاى دوشنبه و پنجشنبه - به زيارت قبور شهدا (در قبرستان احد) مىرفت و مىفرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله اين جا بود و مشركان آنجا بودند.
📚الکافي ج ۳، ص ۲۲۸
#فاطمیه #محسنیه ♻️کانال الکشکول
@kashkolka
🔸️آیا عبارت(کلنا سفن النجاة ولکن سفینة الحسین أوسع و أسرع) حدیث از اهل البیت علیهم السلام هست؟
✍️آيت الله ريشهري:
بايد توجّه داشت كه آنچه در كلام شمارى از خطبا شهرت يافته كه «اهل بيت عليهم السلام ، همه كشتى نجات اند ؛ امّا كشتى حسين عليه السلام ، وسيع تر و پُر سرعت تر است» ، مأثور از اهل بيت عليهم السلام نيست . گفتنى است كه پس از جستجوى فراوان در ريشه يابى اين سخن ، مشخّص شد كه اين مطلب ، تحليلى از مرحوم شيخ جعفر شوشترى رحمه الله (م 1335 ق) در باره ظرفيت فرهنگى تاريخ عاشورا و شخصيت ابا عبداللّه الحسين عليه السلام در جهت هدايت و نجات انسان هاست . كلام ايشان در كتاب الخصائص الحسينية ، چنين است : «فرأيت في الحسين عليه السلام خصوصية فى الوسيلة إلى اللّه اتّصف بسببها بانّه بالخصوص، باب من أبواب الجنة و سفينة للنجاة و مصباح للهدى، فالنبى و الأئمة عليهم السلام كلّهم أبواب الجنان ؛ لكنّ باب الحسين أوسع ، و كلّهم سفن النجاة؛ لكنّ سفينة الحسين مجراها فى اللجج الغامرة أسرع و مرساها على السواحل المنجية أيسر ، و كلّهم مصابيح الهدى؛ لكنّ الاستضاءة بنور الحسين أكثر و أوسع ، و كلّهم كهوف حصينة؛ لكنّ منهاج كهف الحسين أسمح و أسهل . در حسين عليه السلام براى وسيله تقرّب به خدا بودن، ويژگى اى ديدم كه او ، به سبب آن ويژگى است كه اين گونه توصيف شده است : درى از درهاى بهشت ، كشتى نجات و چراغ هدايت !پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمّه عليهم السلام همگى درهاى بهشت اند ؛ امّا درِ حسين عليه السلام گشوده تر است . همگى كشتى نجات اند ؛ امّا كشتى حسين عليه السلام در ميان امواج توفان هاى شديد، پُرشتاب تر، و پهلو گرفتنش در ساحل هاى نجات، آسان تر است . همگى ، چراغ هدايت اند ؛ امّا پرتو گرفتن از نور حسين عليه السلام ، بيشتر و وسيع تر است . همگى ، پناهگاه هاى مستحكم اند؛ امّا راه رسيدن به پناهگاه حسين عليه السلام ، هموارتر و آسان تر است» (الخصائص الحسينية : ص 14) .
📚پاورقی دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاریخ ،محمدی ریشهری،ج: 1، ص: 16.
@kashkolka
هل عبارة(کلنا سفن النجاة ولکن سفینة الحسین أوسع و أسرع) حديث صادر من أهل البيت(عليهم السلام):
يقول الشيخ محمد الريشهري:
ينبغي الالتفات إلى أنّ ما اشتهر على ألسنة عدد من الخطباء من أنّ «أهل البيت سفن النجاة ، ولكن سفينة الحسين عليه السلام أوسع وأسرع» لم يؤثر عن أهل البيت ، وممّا يجدر ذكره أنّه قد اتّضح بعد البحث المتواصل عن مصدر هذا القول أنّه تحليل للشيخ جعفر التستري رحمه الله(ت ۱۳۳۵ ه . ق) للدور الثقافي الفاعل لعاشوراء وشخصيّة سيّد الشهداء عليه السلام في هداية البشرية ونجاتها ، وهذا هو نصّ كلام التستري في كتاب الخصائص الحسينية : «فرأيت في الحسين عليه السلام خصوصية في الوسيلة إلى اللّه ، اتّصف بسببها بأنّه بالخصوص باب من أبواب الجنّة وسفينة للنجاة ومصباح للهدى ، فالنبي والأئمّة عليهم السلام كلّهم أبواب الجنان ؛ لكنّ باب الحسين أوسع ، وكلّهم سفن النجاة ؛ لكنّ سفينة الحسين مجراها في اللجج الغامرة أسرع ، ومرساها على السواحل المنجية أيسر ، وكلّهم مصابيح الهدى ؛ لكنّ الاستضاءة بنور الحسين أكثر وأوسع ، وكلّهم كهوف حصينة ؛ لكنّ منهاج كهف الحسين أسمح وأسهل» (الخصائص الحسينية : ص ۱۴).
📚هامش موسوعة الامام الحسين عليه السّلام في الکتاب و السّنّة و التّاريخ ،محمد الريشهري،ج1،ص١٥.
May 11
بِحُبِّ عَلِيٍّ أَرتَقِي مَنكَبَ العُلَى
وأسْحَبُ ذَيلِي فَوقَ هَامِ السّحَائِبِ
إمَامِي الذِي لَمّا تَلَفّظتُ بِاسمِهِ
غَلَبتُ بِهِ مَن كَانَ بالكَثرِ غَالِبِي
الملكُ الصّالح #طلائع_بن_رزيك
2.pdf
447.9K
سلسله پژوهشهای اعتقادی(۲)
مظلومیت برترین بانو
✍️آیت الله سید علی میلانی
#فاطمیه #پیشنهاد_دانلود
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مزار جد بزرگوار پیامبر(صلی الله علیه وآله)هاشم بن عبدالمناف(علیه السلام)
🌐غزه_فلسطین
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
سخن مولا متقیان(علیه السلام)
امير المؤمنين علي عليه السلام : فِي تَصاريفِ الأحوالِ تُعرَفُ جَواهِرُ الرِّجالِ
ترجمه:
در دگرگونى احوال [دنيا] ،گوهر[ذات] مردان شناخته مى شود.
--
غرر الحکم و درر الکلم ،الآمدی، ص ۴۷۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : شهادت حضرت محسن علیه السلام در کتب اهل سنت
🎙 #حجت_الاسلام_والمسلمین_روستایی
✔️ #شبکه_جهانی_ولی_عصر_عج_الله_فرجه
✔️ #کاوش
🔰 https://eitaa.com/archive_valiasrtv
ثواب زیارت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)(1):
حَدَّثَنَا أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ اَلْمُتَوَكِّلِ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالاَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ زِيَارَةِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ فَقَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ اَلْجَنَّةُ .
ترجمه:پدرم،و محمّد بن موسى بن متوكّل-رضى اللّٰه عنهما-بسند متن از سعد بن سعد روايت كردهاند كه گفت:از حضرت ابو الحسن علىّ بن موسى الرّضا عليهما السّلام از زيارت خواهرش فاطمه دختر موسى بن جعفر عليهم السّلام پرسيدم، فرمود:هر كس او را زيارت كند ثوابش بهشت خواهد بود.
--
عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص ۲۶۷
ثواب زیارت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)(2):
حَدَّثَنِي أَبِي وَ أَخِي وَ اَلْجَمَاعَةُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ وَ غَيْرِهِ عَنِ اَلْعَمْرَكِيِّ بْنِ عَلِيٍّ اَلْبُوفَكِيِّ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنِ اِبْنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ اَلْجَنَّةُ .
ترجمه: پدرم رحمة اللّٰه عليه و برادرم و جماعتى، از احمد بن ادريس، و غير او، از عمركى بن على البوفكى، از كسى كه ذكرش نموده از حضرت ابن الرضا سلام اللّٰه عليهما(امام جواد)، حضرت فرمودند: كسى كه قبر عمّهام را در قم زيارت كند بهشت برايش مىباشد.
--
کامل الزيارات ج ۱، ص ۳۲۴
مقام ومنزلت حضرت معصومه(علیها السلام)وفضیلت شهر مقدس قم:
أَقُولُ وَ رَوَى اَلْقَاضِي نُورُ اَللَّهِ اَلتُّسْتَرِيُّ قَدَّسَ اَللَّهُ رُوحَهُ فِي كِتَابِ مَجَالِسِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ أَلاَ إِنَّ لِرَسُولِ اَللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ اَلْمَدِينَةُ أَلاَ وَ إِنَّ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ اَلْكُوفَةُ أَلاَ وَ إِنَّ قُمَّ اَلْكُوفَةُ اَلصَّغِيرَةُ أَلاَ إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ ثَلاَثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِيهَا اِمْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي اِسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي اَلْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ.
ترجمه:قاضى نور اللّٰه تسترى در مجالس المؤمنين از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه خداوند حرمی دارد که مکه است پیامبر حرمی دارد و آن مدینه است و حضرت علی (ع) حرمی دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از هشت درب بهشت سه درب آن به قم باز می شود - زنی از فرزندان من در قم از دنیا می رود که اسمش فاطمه دختر موسی (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت می شوند.
--
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۵۷، ص ۲۲۸
زیارت حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام):
أَقُولُ رَأَيْتُ فِي بَعْضِ كُتُبِ اَلزِّيَارَاتِ حَدَّثَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ: يَا سَعْدُ عِنْدَكُمْ لَنَا قَبْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَبْرُ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ اَلْجَنَّةُ فَإِذَا أَتَيْتَ اَلْقَبْرَ فَقُمْ عِنْدَ رَأْسِهَا مُسْتَقْبِلَ اَلْقِبْلَةِ وَ كَبِّرْ أَرْبَعاً وَ ثَلاَثِينَ تَكْبِيرَةً وَ سَبِّحْ ثَلاَثاً وَ ثَلاَثِينَ تَسْبِيحَةً وَ اِحْمَدِ اَللَّهَ ثَلاَثاً وَ ثَلاَثِينَ تَحْمِيدَةً ثُمَّ قُلِ اَلسَّلاَمُ عَلَى آدَمَ صَفْوَةِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى نُوحٍ نَبِيِّ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى مُوسَى كَلِيمِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِيسَى رُوحِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَيْرَ خَلْقِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ خَاتَمَ اَلنَّبِيِّينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَصِيَّ رَسُولِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ سَيِّدَةَ نِسَاءِ اَلْعَالَمِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمَا يَا سِبْطَيْ نَبِيِّ اَلرَّحْمَةِ وَ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ سَيِّدَ اَلْعَابِدِينَ وَ قُرَّةَ عَيْنِ اَلنَّاظِرِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ بَاقِرَ اَلْعِلْمِ بَعْدَ اَلنَّبِيِّ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ اَلصَّادِقَ اَلْبَارَّ اَلْأَمِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ اَلطَّاهِرَ اَلطُّهْرَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ مُوسَى اَلرِّضَا اَلْمُرْتَضَى اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ اَلتَّقِيَّ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ اَلنَّقِيَّ اَلنَّاصِحَ اَلْأَمِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْوَصِيِّ مِنْ بَعْدِهِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى نُورِكَ وَ سِرَاجِكَ وَ وَلِيِّ وَلِيِّكَ وَ وَصِيِّ وَصِيِّكَ وَ حُجَّتِكَ عَلَى خَلْقِكَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ اَلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ وَلِيِّ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا أُخْتَ وَلِيِّ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا عَمَّةَ وَلِيِّ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ عَرَّفَ اَللَّهُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ فِي اَلْجَنَّةِ وَ حَشَرَنَا فِي زُمْرَتِكُمْ وَ أَوْرَدَنَا حَوْضَ نَبِيِّكُمْ وَ سَقَانَا بِكَأْسِ جَدِّكُمْ مِنْ يَدِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْكُمْ أَسْأَلُ اَللَّهَ أَنْ يُرِيَنَا فِيكُمُ اَلسُّرُورَ وَ اَلْفَرَجَ وَ أَنْ يَجْمَعَنَا وَ إِيَّاكُمْ فِي زُمْرَةِ جَدِّكُمْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَنْ لاَ يَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَكُمْ إِنَّهُ وَلِيٌّ قَدِيرٌ أَتَقَرَّبُ إِلَى اَللَّهِ بِحُبِّكُمْ وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ اَلتَّسْلِيمِ إِلَى اَللَّهِ رَاضِياً بِهِ غَيْرَ مُنْكِرٍ وَ لاَ مُسْتَكْبِرٍ وَ عَلَى يَقِينِ مَا أَتَى بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ رَاضٍ نَطْلُبُ بِذَلِكَ وَجْهَكَ يَا سَيِّدِي اَللَّهُمَّ وَ رِضَاكَ وَ اَلدَّارَ اَلْآخِرَةَ يَا فَاطِمَةُ اِشْفَعِي لِي فِي اَلْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اَللَّهِ شَأْناً مِنَ اَلشَّأْنِ اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعَادَةِ فَلاَ تَسْلُبَ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِيِّ اَلْعَظِيمِ اَللَّهُمَّ اِسْتَجِبْ لَنَا وَ تَقَبَّلْهُ بِكَرَمِكَ وَ عِزَّتِكَ وَ بِرَحْمَتِكَ وَ عَافِيَتِكَ وَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ وَ سَلَّمَ تَسْلِيماً يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ .
--
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۹۹، ص ۲۶۵،
زاد المعاد ج ۱، ص ۵۴۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسجد رأس الحسين در فلسطین اشغالی
🌐بندر عسقلان(اشکلون)_فلسطین اشغالی
✴️فطرس مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 غزة الهاشم
📌 شهر غزه از کهنترین شهرهای جهان است که تاریخدانان پیشینۀ آن را نزدیک به پنج هزار سال میدانند.
🔴 در حوالی این شهر که به «غزة الهاشم» نیز شناخته میشود، بناها و محوطههای تاریخی زیادی از دورههای مختلف وجود دارد که شهر غزه را به موزهای از تمدنهای گوناگون تبدیل کرده است.
#کلیپ_مستند #غزه
📢 فطرسمدیا :: جایی برای دانستن
🌐 @fotrosmediatv
حضرت فاطمة الزهراء (عليها السلام) در چند سطر:
نام ونسب ان حضرت: فاطمة بنت محمّد (صلى الله عليه وآله) بن عبد الله بن عبد المطلّب بن هاشم. ألقاب ان حضرت: اُمّ الحسن، أُمّ الحسنين، أُمّ الريحانتين، أُمّ الأئمّة، أُمّ أَبيها، الزهراء، البتول، الصدّيقة، المباركة، الطاهرة، الزكية، الراضية، المرضية، المحدّثة. تاريخ ولادت: 20 جمادى الثاني در سال پنجم بعثت بنابر نظر مشهور بين علماي شيعه درمكّه مكرّمة.
مادر گرامي ايشان: حضرت خديجةُ بنت خُوَيْلِد (رضي الله عنها). پدر بزرگ مادري: خويلد بن أسد بن عَبْد العُزى بن قصيّ (قصي جد مشترک حضرت خديجه وپيامبر اسلام). مادر بزرگ پدري: حضرت آمنه بنت وهب (رضي الله عنها). مادر بزرگ مادري: فاطِمَة بنت زائدة بن الاصم. خاله اش: هالة بنت خويلد. دائي هاي آن حضرت:1_حزام بن خويلد،2_عوام بن خويلد، همسر صفية بنت عبدالمطلب وپدر زبير بن عوام معروف،3_نوفل بن خويلد. خواهران ايشان: 1_زينب،2_ رقية،3_ام کلثوم، بعضي از علما معتقدن اين سه بانوي بزرگوار دختر خوانده پيامبر اسلام بودن نه دختران واقعيش در اين موضوع رجوع شود به کتاب بنات النبي ام ربائبه نوشته مرحوم سيد جعفر مرتضي العاملي. همسر گراميش: حضرت سيد الوصيين اسد الله الغالب امير المومنين علي بن أبي طالب (عليه السلام).
تاریخ ازدواج: ازدواج میمون ومبارک سيدة نساء العالمين وحضرت مولى الموحدين امير المؤمنين(عليهما السلام) در سال دوم هجرت بود. مهريه آن حضرت: 500درهم بنابر قول مشهور ولي بعضي نقل ها كمتر هم ذكر كردن، وزن تقریبی درهم را 2.5 گرم ذکر شده . فرزندان گرامی اش:1_امام حسن المجتبی،2_امام حسین(علیه السلام)،3_ حضرت زینب(ع)،4_حضرت اُم کلثوم(ع)،5_ حضرت محسن شهید که بر اثر لگد عمر بن الخطاب به شکم مادرش(علیها السلام)سقط شد.
علت شهادت: هجوم دشمنان خدا ورسولش به سرکردگی عمر بن الخطاب به خانه ان حضرت برای گرفتن بیعت از امیر المومنین(علیه السلام) برای ابوبکر(لعنه الله) واتش زدن درب خانه اش وفشار دادن ایشان میان در ودیوار که از شدت فشار میخ در سینه آن حضرت فرو رفت وپهلویش شکست واز لگد آن ملعون جنین که در شکم داشت سقط شد وازشدت ضرب تازیانه عمر وغلامش قنفذ تا وقتی که از دنیا رفت بر بازوش اثری مانند بازوبند بود بر اثر همین جراحات ومصائب دیگر که در تاریخ مفصل ذکر شده در مدت اندکی که بعد از پیغمبر زنده ماند بیمار ورنجور بود تا اینکه از دنیا رخت بربست.
شرکت کنندگان در قتل آن حضرت :1_ابوبکر بن ابی قحافه ،2_عمر بن ابی الخطاب،3_خالد بن الولید ،4_مغیره بن شعبه ثقفی،5_قنفذ غلام عمر بن الخطاب،6_ ابو عبید بن الجراح ،7_عثمان بن عفان ،8_اسید بن حظیر ،9_ عبد الرحمن بن عوف ، وعده دیگر لعنهم الله جمیعا.
تاريخ شهادت: 3 جمادى الثاني 11ه ق، یا بنابر نقلی: 13جمادى الأول، در مدينه منوره، ودرحالی از دنیا رفت که بگواهی معتبرترین کتاب اهل سنت بر بر ابوبکر غاضب بود ،بخاری نقل کرد: فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِى بَكْرٍ فِى ذَلِكَ فَهَجَرَتْهُ، فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ، وَعَاشَتْ بَعْدَ النَّبِىِّ - صلى الله عليه وسلم - سِتَّةَ أَشْهُرٍ، فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ، دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌ لَيْلاً، وَلَمْ يُؤْذِنْ بِهَا أبا بَكْرٍ وَصَلَّى عَلَيْهَا،(صحيح البخاري، ج ۴، ص ۱۵۴۹ كتاب المغازي، باب غزوة خيبر، الحديث رقم ۳۹۹۸) ،فاطمه بر ابوبكر غضب نمود و با وى قهر كرد و تا پايان عمر با او سخنى نگفت. و بعد از پيامبر اكرم شش ماه بيشتر زندگي نكرد. وقتي فاطمه از دنيا رفت، شوهرش شبانه او را دفن كرد و ابوبكر را خبر نساخت و خود بر او نماز خواند.
محل دفن ان حضرت: مضجع شريف آن حضرت در مدينه منوره، وقبر آن مخفي هست بخاطر وصيت ايشان به امير المومنين (عليهما السلام).
#فاطمیه #الهجوم_علی_بیت_الوحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جامع مسجد قبة الصخره(القبة الذهبية) من الداخل.
مسجد قبه الصخره (گنبد طلائی) از داخل .
🌐مسجد الأقصى_القدس_فلسطين المحتلة.
مسجد اقصی_قدس(اورشلیم)_فلسطین اشغالی
#طوفان_الاقصی #غزه