هدایت شده از نهالستان حکمت
#خردورزی
#قسمت_چهارم
ناگهان چقدر زود دیر میشود👆
•---✾ نهالستان حکمت | نهضت تربیت ماندگار
سایت | ایتا | بله
#درباره_خودم 5
اساتید خاص و موثر مثبت هم کم نبود! استاد خندان صاحب کتاب منطق کاربردی و مدیر گروه معارف اسلامی. عجب استقراری در دانشگاه داشت. از کار علمی فاصله نمی گرفت! نمی دانم کار را به کجا رسانده است اما حقیقتا دوستش داشتم و خیلی دوست داشتم به او نزدیک شوم اما سرگرمی های دانشگاه بسیار بود.
مهمترین و موثرترین درسی که با ایشان داشتم منطق بود! تحت عنوان تفکر نقاد که جزو دروس اختیاری بود. جزو معدود درس هایی که نمره کامل را دریافت کردم. ترم بعد هم به عنوان کمک یار استاد در درس همراه ایشان بودم. شاید علاقه ام به منطق از همانجا آغاز شد! نمی دانم.
دکتر سپهری و استاد سوزنچی دو بزرگواری بودند که کتاب های شهید مطهری را نزد ایشان آموختم!
هر دو دانش اموخته حکمت متعالیه بودند.
دکتر سپهری نخستین کسی بود که اصالت وجود را برای من معنی کرد و هم خیلی زود دریافتم و آن را ثبت ضبط کردم! هنوز نمی دانم چون خوب توضیح داد زود گرفتم یا چون خیل زود گرفتم احساس علقه به ایشان می کنم.
اساتید ادبیات عرب که اعجوبه هایی بودن غیرقابل ذکر ولی من دوستشان داشتم مخصوصا استاد لاجوردی
اما اساتید اقتصاد طیف گسترده ای را شامل می شد. از دکتر پیغامی که الان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا کسانی که کاملا وابسته به نظام فکری اقتصاد بازار آزاد بودند و هستند و از قضا از نزدیکان بزرگان هم هستند.
در این میانه اساتید عملگرا هم کم نبودند که با مبانی نظری کاری نداشتند دنبال کارامدی بودند.
اینها نمی خواهند اما در عمل راه همان وابستگان فکری را می روند چون اقتضائات عمل دشوار است مجبورند به سیاست های طرف مقابل تن بدهند. در عمل هم دیدیم که همین شد.
من ابتدا در ماجرای آمار و احتمال با علم اقتصاد به مشکل برخوردم. خصوصا که فلسفه علم هم می خواندم و مشکلات نظری که در آنجا بحث می شد سر کلاس درس می خورد تو صورتم!
ای بابا! اینها که خلاف عقل و شرع و همه چیز است پس چرا از این روش ها استفاده می کنیم؟
جواب ساده بود و یک خطی! راه دیگری نداریم! همان روز ها با اصطلاح جواز اکل میته آشنا شدم. ظاهرا چاره ای نیست اما مگر می شود نباشد این طوری کل دین روی هواست پس چرا ما آمده ایم اینجا؟ همان دانشگاه تهران کافی نبود؟
کم کم با سیاست های تاسیس دانشگاه در عمل اشنا شدم. خب ظاهرا الان به نتیجه رسیده!
#درباره_خودم 5
@Ketabekhoon65
#درباره_خودم 6
ارزیابی من به صورت شفاف و روشن این است:
تحولات تاریخی تدریجی است. برای دوران گذار نهایتا این الگو کفایت می کند به هیچ وجه وضع مطلوب نیست. امیدوارم بنای وضع مطلوب در این دوره گذاشته شود!
بگذریم.
دو اتفاق مهم سیاسی تاریخی هم در طول دوره دانشگاه ما افتاد:
اول سال 84 و خانه نشینی هاشمی رفسنجانی پس از انقلاب و حادثه تاریخی فتنه 88!
شما فرض کن با برخی مبانی دنیای مدرن اشنا شدی! مباحث فلسفه علم را هم خواندی و تازه کم کم داری با انقلاب اسلامی آشنا می شوی و شکست بانیان مدرنیزاسیون بعد از انقلاب را در سال 88 مشاهده می کنی!
قبل از انتخابات 88 تصور کودکانه ام این بود: اخرین میخ بر تابوت مدرنیته در ایران زده می شود!
اما عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها!
از جریانات داخلی منصرف شدم به جریانات خارجی بعد از ماجرای 88 اندکی با قدرت های خارجی که از ان تعبیر شد به نظام سلطه آشنا شدم.
ما تقریبا از سال 88 با قدرت های جهانی مواجه شدیم جایی که آنها رسما و علنا علیه جمهوری اسلامی موضع گرفتند و شاید دقیقترش انجا که خطبه های نماز جمعه 29 خرداد تهران را به صورت زنده پخش کردند! آن روز با تعدادی از دوستانم در اطراف سمنان در حال گردش بودیم اما زنده خطبه ها را از رادیو گوش می دادم!
کشور 8 ماه در حال جنگ داخلی بود، البته فقط تهران و برخی شهرهای بزرگش آن هم در روز های مشخصی!
آن روزها جزو ارادتمندان حاج آقای پناهیان بودم. در دانشگاه تهران بحثی داشتند پیرامون گرایش به طاغوت! بحثی قرآنی و بسیار جذاب. نگرش مرا به غرب از ان چیزی که غرب شناسی ها در بسیج معرفی می کردند ارتقاء داد. نه اینکه لزوما حرف آنها غلط باشد مشخص شد برایم که حرفشان تمام نیست و نیاز به نگاه عمیق تری است. غرب فقط کفر نبود مهمتر از آن طاغوت بود. اما من نه ابعاد کفر آن را کامل می دانستم و با طاغوتی بودن نظام سلطه هم تازه آشنا شده بودم.
#درباره_خودم 6
@Ketabekhoon65
معنیٰ و مقصودی که از واژهها و #کلمات اراده میشود لزوما چیزی نیست که برای آن وضع شدهاند.
باید مراقب فریبکاران باشیم.
#عقلانیت
#کلمه
@Ketabekhoon65
هدایت شده از نهالستان حکمت
🔐 رمز سعادت دنیا و آخرت
روح، ابدی است و شکل روح همیشه باقی میماند.
ساختن شکل روحی کودک، بهترین کار برای ساختن دنیا و آخرت کودک است.
همان طور که قرآن در آیه ۶ سوره قصص میفرماید:
«إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ» [ﻗﻄﻌﺎً ﺗﻮ ﻧﻤﻰﺗﻮﺍنی ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭی ﻫﺪﺍﻳﺖ کنی، ﺑﻠﻜﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖﭘﺬﻳﺮﺍﻥ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ]،
سعادت انسان فقط با خداوند است و تضمینی برای هدایت نیست. اما احتمال موفقیت با این راهکار، بسیار بالاتر از رویکردهای تربیتی دیگر است.
✍حجةالاسلام و المسلمین زینلی
🔖 سلسله یادداشتهای #خردورزی را در این کانال دنبال کنید.
•---✾ نهالستان حکمت | نهضت تربیت ماندگار👇🏻
سایت | ایتا | بله
من نمی دانم هیچ کدام از 7320 نفر دیگری که عضو این کانال هستند برایشان این سوال پیش امده است یا خیر که:
مگر آقای خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی و نفر اول جمهوری اسلامی نیستند؟ پس چرا در کنار دیگران و با بقیه رقابت می کنند؟
قدرت دست ایشان است و هر چه فکر می کنند که لازم است در نظام اموزشی گنجانده شود با یک دستور وارد کتب درسی بکنند!
راستی شما حتما نمی دانستید که رییس شورای تالیف کتب درسی با هماهنگی دفتر رهبری مشخص می شود و الا حتما به میزان تعجب پس خواندن سوال قبلی افزوده می شد!
خلاصه اینکه انقلاب اسلامی و رهبرش در نظام جمهوری اسلامی مثل بقیه مردم تلاش می کنند برای پیشبرد اهدافشان و هیچ رویه ای خارج از قاعده ندارند و هیچ تحمیلی هم بر دیگران برای غالب کردن نظراتشان ندارند.
بدانید و آگاه باشید که انسان های واقعی بزرگ حتی وقتی در راس هم باشند مظلومند حتی اگر مقتدر باشند و این روال طبیعی دنیا است.
📚کتاب خون📖
بله ما به قله نزدیکیم. اما مهمتر این است که ما بدانیم کجا هستیم و از کجا آمده ایم.
این را نباید غافل شد.
#عقلانیت
#کلمه
@Ketabekhoon65
شیخ اجل سعدی
گلستان
باب چهارم در فواید خاموشی
حکایت شماره ده:
یکی از شعرا پیش امیر دزدان رفت و ثنایی بر او بگفت. فرمود تا جامه از او بر کنند و از ده به در کنند. مسکین برهنه به سرما همیرفت. سگان در قفای وی افتادند. خواست تا سنگی بر دارد و سگان را دفع کند، در زمین یخ گرفته بود، عاجز شد. گفت: این چه حرامزاده مردمانند، سگ را گشادهاند و سنگ را بسته!
امیر از غرفه بدید و بشنید و بخندید. گفت: ای حکیم! از من چیزی بخواه. گفت: جامهٔ خود میخواهم اگر انعام فرمایی.
رضینا مِن نوالِکَ بالرَحیلِ.
امیدوار بود آدمى به خیر کسان
مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان
سالار دزدان را بر او رحمت آمد و جامه باز فرمود و قبا پوستینی بر او مزید کرد و درمی چند.
*عبارت عربی:
از بخششت به همان ترک کردنت راضی شدیم.
پ.ن:
صد رحمت به دزدان دیروز.
#نقد_کتاب
#نقد_ادبی
#تحول
@Ketabekhoon65