eitaa logo
خانه طلاب جوان
8.1هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
302 فایل
﷽ 🌀کانال رسمی «خانه طلاب جوان» پویشی برای ترسیم #طلبه_عصر_انقلاب 💎صاحب امتیاز: ☑️ نشریه خط: @KHAT_NASHRIYE ☑️ نشریه عهد: @NASHRIYEAHD ☑️ رادیو روایت: @RADIOREVAYAT ☑️ سیر صراط: @SEIR_SERAT 👨🏻‍💻 ادمین: @hasanbahraminejad 🌐 سایت: www.khanetolab.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 موانع انقلابی بودن حوزه‌ها 🔘 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سپهری مسئول دفتر دبیرخانه دائمی حوزه انقلابی ◾️اسفند 94 رهبر معظم انقلاب، نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را به محضر پذیرفتند، دیداری گرم و صمیمانه و پر از مهر و محبت بود و حقیر هم خداوند متعال توفیق داده بود یکی از مهمانان آن جلسه بودم. در آن جلسه رهبر معظم انقلاب از کلیدواژه‌ای با عنوان «حوزه انقلابی» رونمایی کردند. ◾️ بعدها رهبر معظم انقلاب همین بحث را ادامه دادند و در جمع خبرگان رهبری، خبرگان انقلابی، را مطرح فرمودند. این اهتمام و عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب به بحث حوزه انقلابی باعث شد که مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که مخاطب اصلی و فی‌المجلس بیانات آقا بودند، دبیرخانه‌ای را در مرکز و مهد مبارزات انقلاب اسلامی؛ یعنی مدرسه مبارکه فیضیه افتتاح کند. ◾️ از فعالیت‌هایی که تا به حال انجام گرفته الحمدلله سلسله نشست‌هایی بوده که در مدارس تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برگزار کردیم. در این سلسله نشست‌ها اساتید بزگوار سخنرانی کردند، بسته فرهنگی و کتب مربوط به حوزه انقلابی توزیع شده و پرسش و پاسخ انجام شده که طلاب از بیانات اساتید انقلابی بهره جستند. ◾️ دبیرخانه یک کار بنیادی، وزین و ماندگار را به‌حول و قوه الهی در نظر دارد در سطح حوزه انجام بدهد و آن بحث طرح مبلغان و راویان انقلاب است. طلاب ما الان نسل دوم، سوم و چهارم انقلاب هستند که نه‌تنها زمان شاه و زمان جنگ تحمیلی را ندیدند، که زمان امام را هم درک نکردند، ولذا از نظر بنیه علمی در مسایل حوزه انقلابی و در بحث انقلاب، باید روی این‌ها کار شود ▪️ موانع انقلابی بودن حوزه‌ها: 1. کج‌فهمی از دین؛ حوزه‌ای که در آن، از مبانی دین کج‌فهمی باشد این حوزه، حوزه‌ای است که از انقلابی‌گری به دور است. 2. نگاه سکولاری به دین باعث می‌شود که حوزه را از انقلابی‌گری به دور کند. 3. بی‌اهتمامی به امور مسلمین، بی‌دغدغه‌ بودن و یا به تعبیری حس عافیت‌طلبگی؛ طلبه‌ای که عافیت‌طلب باشد، طلبه انقلابی نیست و حوزه‌ عافیت‌طلب، حوزه‌ انقلابی نیست. 4. اشرافی‌گری، بزرگ‌ترین مانع در راه انقلابی‌گری در بین حوزویان و طلاب است. 5. جمود، ایستاگرایی، عدم تحول مناسب با مقتضیات زمان از جمله موانعی است که حوزه را از مسیر انقلابی‌گری دور می‌کند و البته ایجاد شکاف و اختلاف دربین حوزویان. 6. تعابیری مثل روحانی حکومتی و غیرحکومتی که عده‌ای درست می‌کنند و از این دو تعبیر یک شکافی بین حوزویان ایجاد می‌شود، این هم باعث می‌شود که حوزه از مسیر انقلابی بودن دور بماند. انقلابی @khanetolab
🔰پیامبر(ص) قبل از بعثت هم اخلاق خوب داشتند، اما چرا کسی با ایشان دشمنی نمی‌کرد؟ 🔹 اگر به اخلاق پیامبر(ص) بپردازیم ولی دربارۀ سیاست‌ورزی و سیرۀ سیاسی ایشان تأمل نکنیم، کار نابه‌جایی است؛ پیامبر(ص) قبل از هم خوب داشتند، اما چرا کسی با ایشان دشمنی نمی‌کرد؟ چرا قبل از بعثت کسی با ایشان جنگ نکرد؟ پس دعوا سرِ اخلاق پیامبر(ص) نبود، بلکه بعد از بعثت، چون سیاست‌ورزی پیامبر(ص) در عرصۀ جامعه شروع شد، دشمنی با ایشان هم شروع شد. میلاد رسول خدا(ص)- ۹۵/۹/۲۷ 🌺 بعثت رسول خدا(ص) مبارک🌺 @khanetolab
بعثت پیامبر اکرم(ص)،روشنگر مسیر 💠 قبل از ظهور دین اسلام در جزیرة العرب موحدانی بودند که اعتقاد به یگانگی خدا داشتند و «لا اله الا الله» می گفتند.بعد از بعثت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) همین شعار توحید را با عبارت «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» عرضه کردند. وقتی این شعار طرح شد همه ی مشرکان احساس خطر کردند و تمام تلاش خود را برای منصرف ساختن پیامبر(صلی الله علیه و آله) از ادامه ی حرکت خود به کار گرفتند. سوال این است که این «لا اله الا الله» که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) عرضه کردند با آن «لا اله الا الله» که موحدان پیش از اسلام به آن معتقد بودند چه فرق شدیدی داشت که این قدر موضع گیری شدید پدید آورد؟ 💠 عمده ی تفاوت در این است که «لا اله الا الله» رسول الله نه تنها در زندگی فردی بلکه در روابط اجتماعی هم جاری شد. حنفای پیش از اسلام انسان های خوبی بودند که کاری به کار کسی نداشتند و دیگران هم کار به آن ها نداشتند. در زندگی فردی خود خداپرست بودند. اما قواره ی جامعه ی جاهلی پیش از اسلام توحیدی نبود. لا اله الا الله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم شعار توحید بود در سطح زندگی فردی و اجتماعی و اجازه ی شرک اجتماعی و عبودیت طواغیت را نمی داد. 💠 حرکت امام خمینی (رحمة الله علیه) در عصر ما نیز نوعی بعثت بود که مشابه حرکت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم تلاش می کرد نظامات اجتماعی را بر اساس باورهای دینی و احکام الهی شکل دهد و توحید را از زندگی محدود فردی به ساحت کلان اجتماع و روابط آن بکشاند. 💠 این مطلب بیانگر افق های طلبگی است و راه را برای ما روشن میکند. بیانگر این است که طلبه کسی است که تلاش میکند قواره جامعه را اسلامی کند. طلبه ای که درصدد است جامعه ای بسازد که یکارچه نفی طاغوت میکنند و یکپارچه حول محور الله در حرکتند. طلبگی رسول الله اسلامی @khanetolab
🗞 نشریه منتشر شد 🖊 ویژه مهمترین محور بیانات رهبری در اول فروردین 97 خانه طلاب جوان @KhaneTolab
نشریه عهد، شماره 56.pdf
6.67M
🗞 نشریه # مشتمل بر: 💠 ظرفیت ها و استعدادهای گسترده کشور 💠 کارامدی نظام 💠 مانع ذهنی و عینی پیش پای کالای ایرانی 💠 چگونگی تاسیس حوزه علمیه بشاگرد @khanetolab
📆8 اردیبهشت، سالگرد عروج حاج عبدالله والی 🔺«به داد برسید؛ باید برای شیعیان بشاگرد کاری کرد.» این جملات را حضرت ، وقتی که از احوال بشاگردیان مطلع شده بودند، فرمودند. دیگر جای فکر و مقایسه نمانده بود. اگر فقط همین را می‌شنید که امام از وضع بشاگرد ناراحت شده اند، حاضر بود هرچه دارد بدهد تا حزن امامش را به لبخندی آرام کند. حاجی عاشق و مرید امام است. او تصویر معصومین را در صورت امام می بیند و با جان و دل پذیرفته است که باید با سربازی امام، سرباز حضرت بقية الله(عج) باشد. حالا دیگر کی و کجا و چگونه اش فرقی نمی کند، در جبهه بجنگد، یا به درد جنگ زدگان برسد. حال که معشوق خواسته است که به داد بشاگرد برسد، بشاگرد معرکه عشق بازی حاج عبدالله است تا به امید لبخند رضایت امام، خود را به آب و آتش بزند. سخن امام، او را به بشاگرد می برد و بعد از آن هم با تمام مشکلات و موانع، آنجا نگه می دارد. 🔸 حاج عبدالله والی: با صحبتی که حضرت امام فرموده بودند و گرفتاری شیعیان بشاگرد که ما دیده بودیم، بر خودمان احساس تکلیف کردیم که برای این شیعیان خالص و مخلص بیاییم یک حرکتی بکنیم و این دِین که حضرت امام بر گردن ما گذاشته، ان شاءالله ادا کنیم. بعد از آن هم همین عوامل باعث ماندن ما در منطقه شد. حاج آقای عسگر اولادی این صحبت ها را از قول امام به ما می رساندند که در مورد بشاگرد فرموده بودند: «ان شاءالله یاران خوبی برای امام زمان(عج) از بشاگرد خواهیم داشت» و دعای حضرت امام بود که فرموده بودند: «هرکس قلماً و رقماً و قدماً برای بشاگرد کمک کند، ما دعا می کنیم.» هر وقت هم حاج آقای عسگراولادی و حاج آقای نیری می رفتند خدمت حضرت امام، حضرت امام می پرسیدند: از بشاگرد چه خبر؟ خیلی علاقه داشتند به مردم این منطقه، طوری که ما هر چه وجوهات خدمت حاج آقای عسگر اولادی می دادیم که به خدمت حضرت امام ببرند، حضرت امام یک چیزی هم می گذاشتند روش و به خود ما برمی گرداندند و زیر آن هم می نوشتند، «موفق باشید.» واقعاً طوری بود که هر موقع ما حس می کردیم خسته شدیم، به یک طریقی نفَس قدسی حضرت امام به ما می رسید و یا در خواب، ایشون رو زیارت می کردیم و یا به طریقی بالاخره احساس می کردیم که نمی تونیم بشاگرد را رها کنیم و باید بمونیم. 📷 https://t.me/sahba_media/142 @khanetolab
💢دوره معرفتی اسلام ناب آموزش منظومه معارف انقلاب اسلامی ویژه طلاب مدارس علمیه قم و تهران 🗓 15 روز - تیر و مرداد 97 کسب اطلاعات بیشتر : ایتا: eitaa.com/eslamnab_tollab سروش: sapp.ir/eslamnab_tollab
🎤 گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین مهدوی، مدیر حوزه علمیه بشاگرد (قسمت اول) ❓چه شد که تصیمیم به تاسیس حوزه علمیه بشاگرد گرفتید؟ 🔶 سال ۶۵ بود با یکی از رفقا با زحمت زیادی به بشاگرد آمدیم. حقیقتش وقتی هم رسیدیم گفتیم این اولین و آخرین باری است که میآییم. منتهی بعد دیدیم که لازم است اینجا فعالیت کنیم. از همه لحاظ آخوند ندیده بودند. در حالی که شیعه بودند، از آداب واحکام هیچ بلد نبودند. 🔶 مرحوم یک بار با یک حالی گفت اگر یک شب یکی از مردم، شب را گرسنه بخوابند یا مشکلی داشته باشند روز قیامت جلوی من را می گیرند. خب مسائل شرعی هم جزء نیازهای منطقه بود. تابستان و در هوای واقعا گرم منطقه، یک آقایی سر ظهر درب خانه ما را زد. من دیدم این بنده خدا بسیار خسته است. گفت من دو روزه است که دارم پیاده میآیم و دنبال آخوند می گردم. از منطقه گافر بود. خوب ما چه کنیم؟ مردم به آخوند نیاز دارند. یک سال ما این جا برنامه ای در مسجد داشتیم. جوانی - ۲۵ سالش بود - خیلی گریه می کرد، آمد دست و عبای ما را بوسید، اهل منطقه ای به اسم حسین آباد بود که از خمینی شهر خیلی دور است. می گفت ما نان نداریم بخوریم، آب کمبود داریم، برق نداریم، همه را تحمل می کنیم اما این که آخوند نداریم، منبر نداریم، اینها را نمی توانیم تحمل کنیم. مردم منطقه نسبت به روحانیت و امام حسین (ع) و اهل بیت ارادت و محبت خاصی دارند. اینها ما را ماندگار کرد. 🔶 به هر حال برخی از رفقا را دیدیم و گفتیم شاید این تبلیغ وظیفه باشد. ایام تبلیغی را به بشاگرد می آمدیم. اوایل ۲۰ طلبه و بعد که مراجعه های مردم بیشتر می شد ۳۰ تا ۶۰ مبلغ از قم و اصفهان و مشهد و رفقایی که می شناختیم دعوت می کردیم. 🔶 ما طلبه داشتیم که ۱۳ بار مالاریا گرفت. اینجا بخاطر وضعیت منطقه مشکلات زیادی داشت تا این که دو نفر از رفقایی که تبلیغ می آمدند- حاج اقای مؤمنی و آقای اسماعیلی - تصمیم گرفتند روحانی مستقر بشوند. به لطف حضرت ولیعصر جرقه ای به ذهن ما زد که حالا که این دو نفر هستند بهتر است عده ای را تربیت کنند. گفتیم فرصت خوبی است و به مرحوم حاج عبدلله والی پیشنهاد کردیم و خود مرحوم حاج عبدا لله هم استقبال کرد. 🗞 نشریه متن کامل را در ذیل بخوانید 👇 http://www.khanetolab.ir/content/9642 خانه طلاب جوان ایتا: https://eitaa.com/khanetolab سروش: https://sapp.ir/khanetolab تلگرام: https://t.me/khanetolab
🎤 گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین مهدوی، مدیر حوزه علمیه بشاگرد (قسمت دوم) ❓وضعیت حوزه علمیه بشاگرد از ابتدا تا امروز 🔶 ابتدا با ۶ نفر طلبه در زیر پله ای که انبار فرهنگی [کمیته] امداد بود کار آغاز شد. سال بعد ۱۲ نفر در همین آبدارخانه مسجد خمینی شهر تخت زدند و مستقر شدند. از حوزه علمیه بندرعباس که مدیرش یکی از رفقای ما بود خواهش کردیم که طلبه های بشاگرد به عنوان یکی از کلا سهای بندر تلقی شود و ایشان هم قبول کرد و ما شدیم یک شعبه از حوزه بندر. تا این که خیرین و خود مرحوم حاج عبدا لله بنا شد که برای ما یک حوزه علمیه بزنند. حاج عبدلله به نقل از امام جمله ای گفتند که خیلی مایه پشت گرمی ما شد، آن هم این بود که این منطقه بشاگرد سربازان خوبی برای امام زمان (عج) خواهد داشت. 🔶 در رودان که یک حوزه علمیه قوی هست از پارسال یک مرکز تخصصی کلام ایجاد شده که مسئول تخصصی آن از طلبه های بشاگرد است. الان طلبه های ما در بعضی از حوزه ها کفایه درس می دهند. الان ما حدود ۲۰۰ طلبه داریم. تعدادی از آنها را برای تحصیل در سطوح عالی به قم فرستادیم. طلبه ها هم بومی هستند. حوزه خواهران هم تاسیس شده است. ما دیگر مبلغ از بیرون دعوت نمی کنیم. یک برنامه ای داریم که طلاب از پایه ۳ مبلغ هستند. یکی از برنامه های الزامی ما، برنامه تمرین منبر است. طبق برنامه بیان مساله و حدیث توسط همه طلاب هست. 🔶 طلبه ها در دهه فجر به مدارس و روستاها می روند و برنامه های مناسب با فضای ۲۲ بهمن دارند. برنامه دیگر اینکه اینجا اصلاً غدیر را نمی شناختند. عید قربان و فطر را می شناختند اما غدیر را نه. الحمدلله برنامه ای تدارک شد و در ایام غدیر همه طلاب درگیر مساله غدیر هستند. در ایام فاطمیه هم طلبه ها پخش می شوند. روز شهادت به روستای بزرگتر می روند. اوایل بانی داشتیم اما الان خیلی مردمی شده و مردم نوبت می گیرند که این مراسم در روستایشان برگزار شود. تابستانها که امکان جمع کردن دانش آموزها هست خود طلبه ها کار جهادی می کنند که اینها با بررسی و نیاز سنجی، این برنامه ها را در توان خودشان دارند. 🔶 از ابتدای تاسیس حوزه (حدود سال ۱۳۸۰) اینجا تعطیلی تابستان نداشته است. یک سری برنامه درسی که عقب مانده و تمام نکردند و نیز مباحثی که جزء درسها نیست اما لازم هست؛ برنامه های تابستان را شکل می داد. مثلاً ما سال گذشته بحث شبهات اهل تسنن یا بحث مهدویت را در مشهد انجام دادیم. 🗞 نشریه متن کامل را در ذیل بخوانید 👇 http://www.khanetolab.ir/content/9642 خانه طلاب جوان سروش: https://sapp.ir/khanetolab ایتا: https://eitaa.com/khanetolab
📃 مفهوم انتظار در کلام امام(ره) 🔶 «ما همه انتظار فرج داريم، و بايد در اين انتظار خدمت بكنيم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است، و ما بايد كوشش كنيم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پيدا بكند، و مقدمات ظهور ان شاء اللَّه تهيه بشود.» 🔶 «ملتها بايد غفلت نكنند از اينكه هميشه بايد مقابل ظلم باشند. در بعض روايات، كه من حالا نمىدانم صحت و سُقْمَش را، هست كه يكى از چيزهاى مستحب اين است كه مؤمنين در حال انتظار، اسلحه هم داشته باشند؛ اسلحه مهيا . نه اينكه اسلحه را بگذارند كنار، و بنشينند منتظر. اسلحه داشته باشند براى اينكه با ظلم مقابله كنند، با جور مقابله كنند. تكليف است، از شُعَب نهى از منكر است، به همه ما تكليف است، كه بايد مقابله كنيم با اين دستگاههاى ظالم، خصوصاً دستگاههايى كه با اساس مخالفند.» خانه طلاب جوان سروش: https://sapp.ir/khanetolab ایتا: https://eitaa.com/khanetolab
📃 همه را به ديوار میزديم ... امام خمینی(ره): 🔶 اين عيد سعيد(میلاد امام زمان(عج)) ان شاء اللَّه، بر همه مسلمين جهان، مستضعفان عالم و خصوصاً ملت ما، مبارك باد. آنچه كه امروز میخواهم به عرضتان برسانم برداشتهايى كه از انتظار فرج شده است. 🔶 بعضيها انتظار فرج را به اين میدانند كه در مسجد، در حسينيه، در منزل بنشينند و دعا كنند و فرج امام زمان- سلام اللَّه عليه- را از خدا بخواهند. اينها مردم صالحى هستند كه يك همچو اعتقادى دارند. اينها به تكاليف شرعى خودشان هم عمل میكردند و نهى از منكر هم مىكردند و امر به معروف هم مىكردند، لكن همين، ديگر غير از اين كارى ازشان نمی آمد و فكر اين مهم كه يك كارى بكنند، نبودند. 🔶 يك دسته ديگرى بودند كه انتظار فرج را مىگفتند اين است كه ما كار نداشته باشيم به اينكه در جهان چه میگذرد، بر ملتها چه مىگذرد، بر ملت ما چه میگذرد؛ ما تكليفهاى خودمان را عمل میكنيم، براى جلوگيرى از اين امور هم خود حضرت بيايند ان شاء اللَّه، درست میكنند؛ ديگر ما تكليفى نداريم.تكليف ما همين است كه دعا كنيم ايشان بيايند. اينها هم يك دستهاى، مردمى بودند كه صالح بودند. 🔶 يك دسته اى میگفتند كه خوب، بايد عالم پر [از] معصيت بشود تا حضرت بيايد؛ ما بايد نهى از منكر نكنيم، امر به معروف هم نكنيم تا مردم هر كارى میخواهند بكنند؛ گناهها زياد بشود كه فرج نزديك بشود. 🔶 يك دسته اى از اين بالاتر بودند، مىگفتند: بايد دامنزد به گناهها، دعوت كرد مردم را به گناه تا دنيا پر از جور و ظلم بشود و حضرت- سلام اللَّه عليه- تشريف بياورند. اين هم يك دستهاى بودند كه البته در بين اين دسته، منحرفهايى هم بودند، اشخاص ساده لوح هم بودند، منحرفهايى هم بودند كه براى مقاصدى به اين دامن میزنند. 🔶 يك دسته ديگرى بودند كه میگفتند كه هر حكومتى اگر در زمان غيبت محقق بشود، اين حكومت باطل است و بر خلاف اسلام است. آنها مغرور بودند. آنهايى كه بازيگر نبودند، مغرور بودند به بعض رواياتى كه وارد شده است بر اين امر كه هر عَلَمى بلند بشود قبل از ظهور حضرت، آن علم، علم باطل است. آنها خيال كرده بودند كه نه، هر حكومتى باشد، در صورتى كه آن روايات [اشاره دارد] كه هر كس علم بلند كند با علم مهدى، به عنوان «مهدويت» بلند كند، [باطل است.] 🔶 حضرت صاحب كه تشريف می آورند براى چى مىآيند؟ براى اينكه گسترش بدهند عدالت را، براى اينكه حكومت را تقويت كنند، براى اينكه فساد را از بين ببرند... آنكه میگويد حكومت نباشد، معنايش اين است كه هرج و مرج بشود؛ همه هم را بكُشند؛ همه به هم ظلم بكنند براى اينكه حضرت بيايد. حضرت بيايد چه كند؟ براى اينكه رفع كند اين را. اين بايد خيلى آدم نفهمى باشد!...اما مسأله اين است كه دست سياست در كار بوده؛ همان طورى كه تزريق كرده بودند به ملتها، به مسلمين، به ديگر اقشار جمعيتهاى دنيا كه سياست كار شماها نيست؛ برويد سراغ كار خودتان و آن چيزى كه مربوط به سياست است، بدهيد به دست امپراتورها. 🔶 اينها نمی فهمند چى دارند مىگويند... حكومت نبودن، يعنى اينكه همه مردم به جان هم بريزند، بكشند هم را، بزنند هم را، از بين ببرند، بر خلاف نص آيات الهى رفتار بكنند. ما اگر فرض میكرديم دويست تا روايت هم در اين باب داشتند، همه را به ديوار میزديم؛ براى اينكه خلاف آيات قرآن است. اگر هر روايتى بيايد كه نهى از منكر را بگويد نبايد كرد، اين را بايد به ديوار زد. اين گونه روايت قابل عمل نيست. 🔶 ضرورت اسلام و قرآن [است،] تكليف ما كرده است كه بايد برويم همه كار را بكنيم. اما نمىتوانيم بكنيم؛ چون نمىتوانيم بكنيم، بايد او بيايد تا بكند. اما ما بايد فراهم كنيم كار را. فراهم كردن اسباب اين است كه كار را نزديك بكنيم، كار را همچو بكنيم كه مهيا بشود عالم براى آمدن حضرت سلام الله علیه. خانه طلاب جوان سروش: https://sapp.ir/khanetolab @khanetolab