📝 #یادداشت_هفته | راه نصرالله؛ خطّ حزبالله
👈 مروری بر کارنامه و میراث دبیرکلّ شهید حزبالله لبنان
🔹«مجاهد کبیر، پرچمدار مقاومت در منطقه، عالم بافضیلت دینی و رهبر مدبّر سیاسی» تنها چند مورد از ویژگیهای شخصیّت بینظیر یکی از بهترین شاگردان مکتب روحالله الموسویّ الخمینی در عصر و زمان حاضر، حجّتالاسلام والمسلمین سیّدحسن نصرالله، دبیرکلّ شهید حزبالله لبنان است که رهبر انقلاب اسلامی در پیام خود به مناسبت شهادت ایشان برشمردند. شهادت این عالم ربّانی و مجاهد بزرگ در حالی رخ داد که «سرگرم طرّاحی برای دفاع از مردم بیپناه ضاحیهی بیروت و خانههای ویرانشده و عزیزان پرپرشدهی آنان بود، همچنان که دهها سال برای دفاع از مردم ستمدیدهی فلسطین و شهر و روستای غصبشده و خانههای تخریبشده و عزیزان قتلعامشدهی آنان طرّاحی و تدبیر و جهاد کرده بود.» ۱۴۰۳/۷/۷
🔸سازش نکرد
🔹درحالیکه جهان در برابر نسلکشی مردم مظلوم غزّه صرفاً تماشاچی است و اقدامی درخور و شایسته برای متوقّف کردن ماشین کشتار رژیم صهیونیستی ــ که فرمان آن به دست آمریکا است ــ انجام نمیدهد، این سیّدحسن نصرالله بود که در ادامهی سالها مجاهدت و حمایت از فلسطین، از ابتدای جنگ غزّه مردانه وارد این میدان شد و اعلام کرد تا جنایات رژیم جنایتکار اسرائیل علیه مردم مظلوم غزّه پایان نیابد، حزبالله نیز از این معرکه خارج نشده و از اِعمال فشار به رژیم صهیونیستی دست نخواهد کشید؛ موضوعی که منابع رژیم نیز به آن اذعان داشته و اعلام کردند دبیرکلّ حزبالله در برابر تهدیدها و تطمیعها در این زمینه، حاضر به سازش و ترک میدان نبرد نشد. در همین زمینه، شبکهی اِنبیسی آمریکا به نقل از یک مقام رژیم صهیونیستی نوشت که تصمیم به ترور نصرالله پس از آن گرفته شد که تلآویو به این نتیجه رسید که دبیرکلّ حزبالله هیچ راهحلّ دیپلماتیکی را برای پایان دادن به درگیریها بین دو طرف نمیپذیرد، مگر اینکه جنگ در غزّه پایان یابد. به گفتهی این مقام رژیم صهیونی، تلآویو از روز هشتم اکتبر ــ اوّلین روز آغاز تجاوز به غزّه و ورود حزبالله به جنگ برای حمایت از مردم غزّه ــ سعی کرد توافقی جداگانه با حزبالله داشته باشد، امّا سیّدحسن نصرالله آن را نپذیرفت و هر گونه توافق را منوط به توافق با حماس کرد. در واقع، میتوان و باید گفت دبیرکلّ فقید حزبالله لبنان، شهید راه آزادی قدس شریف شد و جان خود را در این مسیر فدا کرد؛ لذا «فیض شهادت، پس از اینهمه مجاهدت، حقّ مسلّم او بود.» ۱۴۰۳/۷/۷
🔸استحکام حزبالله
🔹با ترور وحشیانه و جنونآمیز این پرچمدار مقاومت که به دنبال ترور برخی از فرماندهان ارشد حزبالله در طیّ یکی دو هفتهی اخیر در لبنان روی داد، صهیونیستها گمان کردند کار حزبالله به پایان رسیده و میتوانند برای همیشه از زیر ضرب این حلقهی کلیدی جبههی مقاومت خارج شوند ــ اخبار و تحرّکات برای حملهی زمینی به جنوب لبنان در همین راستا قابل ارزیابی است ــ امّا رخدادهای روزهای بعد نشان داد که محاسبات دشمن در این زمینه کاملاً اشتباه بوده است؛ چرا که حجم و عمق شلّیکهای موشکی حزبالله به سرزمینهای اشغالی افزایش یافت و نیروی زمینی دشمن، علیرغم عملیّات روانی گسترده، تا کنون در مرز جنوب لبنان زمینگیر شده و برخی تلاشهای آن برای ورود به خاک لبنان با واکنش قاطع و غافلگیرانهی رزمندگان حزبالله مواجه شده و تلفاتی جدّی را نیز متحمّل شده است تا شاهدی بر این تحلیل دقیق رهبر انقلاب از راه نصرالله باشد: «اساسی که او در لبنان پایهگذاری کرد و به دیگر مراکز مقاومت جهت بخشید، با فقدان او نه تنها از میان نخواهد رفت، که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه، استحکام بیشتر خواهد یافت. ضربات جبههی مقاومت بر پیکر فرسوده و روبهزوال رژیم صهیونی، به حول و قوّهی الهی کوبندهتر خواهد شد. ذات پلید رژیم صهیونی، در این حادثه، به پیروزی دست نیافته است.» ۱۴۰۳/۷/۷
🔰ادامه #یادداشت_هفته👇
📝 ادامه #یادداشت_هفته
🔸مجاهد فیسبیلالله
🔹امّا راز این استحکام که در برابر سختترین ضربات دوام میآورد و از زیر سهمگینترین آوارها بار دیگر قامت راست میکند، در چیست؟ عوامل متعدّد و مهمّی در این قضیّه دخیل هستند، امّا اصل و روح آن به ایمان و باور عمیق و خاصّ این شهید برمیگشت که تمام قولوفعلهایش «فیسبیلالله» بود و همین ایمان و اتّکال، به منبعی برای دیگر نیروهای حزبالله نیز تبدیل شده بود. شهید نصرالله علاوه بر آنکه در ایمان و معنویّت، شخصیّتی برجسته و کمنظیر بود، درعینحال در مدیریّت و اجرا این ایمان را با تدبیر و عقلانیّتی مثالزدنی آمیخته بود. آمیزهی ایمان و عقلانیّت، از او رهبری تاریخی ساخت که الهامبخش مردم منطقه شد؛ مردمی که بارها طعم تلخ شکست از رژیم صهیونی را چشیده بودند، کشتارها را دیده بودند و از این غدّهی سرطانی متنفّر بودند، امّا این تنفّر با ترس نیز همراه بود؛ شکستهای تاریخی، به همراه القائات برخی سران خائن منطقه، آنان را به این نتیجهی نادرست رسانده بود که ایستادن در برابر رژیم غاصب، غیرعقلانی است و کسی را یارای پنجهدرپنجه افکندن با این هیولای خونخوار نیست.
🔹حزبالله، به رهبری سیّدحسن نصرالله، این الگوی ذهنی را تغییر داد. او نشان داد که میتوان هم مؤمن و مبارز بود و هم عقلانی حرکت کرد و میتوان مقابل رژیم غاصب صهیونی ایستاد و شکست نخورد. مردانگی، شرافت، غیرت، صداقت، شجاعت و ایمان مثالزدنی این شخصیّت برجسته، او را به یکی از محبوبترین چهرههای جهان اسلام و بهخصوص در میان مردم مسلمان منطقه و اعراب تبدیل کرد، تا جایی که نامش به شعارها راه یافت و گویی این مردمِ تحقیرشده و پُر از خشم و کینه، درحالیکه رهبرانشان پنهان و آشکار با قاتلان صهیونی دستِ دوستی میدادند و پیمان سازش میبستند، سیّدحسن را تنها قهرمان قابل اتّکاء برای تحقّق آرمانهای دور و بربادرفتهی خود میدیدند و میگفتند: «یا نصرالله یا حبیب، اضرب اضرب تلأبیب» و «یا الله یا الله، احفظ لنا نصرالله»؛ وقتی هم که قهرمان خود را شهید یافتند، شعار سر دادند که «هیلا هیلا هلا، هیلا هیلا هلا، کلّنا حسن نصرالله».
🔸عزاداریم، امّا به پیش میرویم
🔹بدون شک، اندوهِ از دست دادنِ چنین بزرگمردی برای تمام مستضعفان و مبارزان عالم سخت و سنگین است، امّا مسئلهی اساسی همان است که رهبر معظّم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در دیدار با نخبگان علمی کشور فرمودند: «ما در این روزها عزاداریم؛ بخصوص بنده، بجد عزادار هستم. حادثهای که اتّفاق افتاد حادثهی کوچکی نیست؛ فقدان آقای سیّدحسن نصرالله حادثهی کمی نیست و جدّاً ما را عزادار کرده. ... ما گرچه در عزا هستیم، امّا عزای ما به معنی ماتم گرفتن و افسرده شدن و یک گوشه نشستن نیست؛ جنس عزای ما از جنس عزای سیّدالشّهدا علیه السّلام است؛ زنده و زندهکننده است. عزاداریم امّا این عزا ما را به حرکت و پیشرفت و شوق بیشتر به کار وادار میکند. من میخواهم این پیام را در دل و جان خودمان، به معنای واقعی کلمه نفوذ بدهیم، احساس کنیم عزاداریِ ما هم باید ما را به پیش ببرد.» ۱۴۰۳/۷/۱۱
🔹سیّدحسن نصرالله، این مجاهد بزرگ و پرچمدار مقاومت، پس از چند دهه جهاد مخلصانه به آرزوی دیرین خود رسید و به برادران شهیدش سیّدعبّاس موسوی، حاج عماد مغنیه، حاج قاسم سلیمانی و دیگران پیوست، امّا میراثی سترگ و ماندگار از خود به جا گذاشت که گریبان صهیونیستها را رها نخواهد کرد. «سیّد مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود، و این راه همچنان ادامه خواهد یافت. خون شهید سیّدعباس موسوی بر زمین نماند، خون شهید سیّدحسن هم بر زمین نخواهد ماند.» ۱۴۰۳/۷/۷
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
نسخه تابلو اعلانات شماره ۴۶۴ خط حزبالله.pdf
15.23M
📝 نسخه #تابلو_اعلانات | شماره ۴۶۴ نشریه خط حزبالله
💻 @Khatt_khamenei
🌷 این شماره هفتهنامه خط حزبالله به روح مطهر شهیدان نصرالله، نیلفروشان، قاووق و دیگر یاران شهید ایشان تقدیم میشود.
📜 khl.ink/khat | #با_این_ستارهها
🔰 پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت جناب سیدحسن نصرالله دبیرکل شهید حزبالله لبنان
📜 khl.ink/khat | #خبر_هفته
🔰 تصویر یکی از دیدارهای شهید حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله با رهبر انقلاب اسلامی
📜 khl.ink/khat | #قاب_ماندگار
🔰 قدرت مقاومت روز به روز بیشتر خودش را دارد نشان میدهد
📜 khl.ink/khat | #در_این_ایام
🔰 مسلمانان از هیچ کوششی برای حفظ اسلام و کشورهای اسلامی نباید دریغ کنند
📜 khl.ink/khat | #کلام_امام_نقشه_راه_انقلاب
🔰 نماز جمعه باید مرکز آگاهی معنوی و سیاسی باشد
📜 khl.ink/khat | #خطبه_های_انقلاب
▪️ خطحزبالله بررسی میکند:
📝 خطبههای تاریخی نماز #جمعه_نصر و این مردم خیبرشکن
📢شماره جدید خط حزبالله منتشر شد.
🖼 چاپ و توزیع به همت نیروهای مؤمن و انقلابی سراسر کشور
📢 «خط حزبالله» را از اینجا بخوانید.
💻 @Khatt_khamenei
May 11
✏️ #گزارش_هفته | این مردم خیبرشکن
👈 نگاهی به ابعاد و اهمّیّت خطبههای تاریخی نماز #جمعه_نصر
🔸مراسم بزرگداشت شهید سیّدحسن نصرالله و نماز جمعهی هفتهی گذشته در تهران، کمنظیر و تاریخی بود و میتوان آن را یومالله دیگری در تاریخ معاصر ایران دانست. این رویداد، از چند منظر، مهم و قابل توجّه است. نخست، جمعیّت عظیمی که در آن شرکت کردند. بسیاری از خیابانهای اطراف مصلّای تهران مملو از جمعیّت بود. برخی افراد، خود را از شب قبل به آنجا رسانده بودند. چند ساعت پیش از آغاز رسمی مراسم، کلّ محوّطهی مصلّا پُر شده بود و دیگر جا نداشت و، بهناچار، مردم در خیابانهای اطراف مستقر شدند. بخشی از شرکتکنندگان در این مراسم عبادی و سیاسی، خود را از شهرها و روستاهای دور به پایتخت رسانده بودند تا به همهی ناظران صحنهی ایران این پیام را مخابره کنند که زیر پرچم ولایت فقیه، آمادهی فداکاری برای آرمانهای خود هستند.
🔹شجاعت ملّت
🔸بخشی از این جمعیّت میلیونی که در این رویداد ملّی و تاریخی شرکت کردند، میگفتند برای اوّلین بار است که در نماز جمعه شرکت میکنند! این نکتهای مهم و قابل توجّه است که نباید از آن غفلت کرد. چهرههای مختلف، با عقاید و سلایق سیاسی گوناگون، در این مراسم حضور داشتند. بنابراین، نماز جمعهی سیزدهم مهرماه ۱۴۰۳ در تهران را میتوان نمادی بارز و درخشان از اتّحاد و انسجام ملّی ایرانیان دانست؛ مردمی که وقتی احساس میکنند کشورشان در یک موقعیّت خاص و ویژه قرار دارد، اختلافسلیقهها را کنار میگذارند و زیر یک پرچم، متّحد میشوند. این حضور در حالی رخ داد که رژیم صهیونیستی، پس از عملیّات وعدهی صادق ۲، ایران را تهدید کرده است. رژیمی که بیش از ۴۱ هزار تَن را در غزّه قتلعام کرده که ۱۷ هزار نفر از قربانیان کودک هستند، طبیعتاً به هیچ کدام از قواعد بینالمللی و اخلاقی پایبند نیست و هر گونه جنایتی از آن برمیآید؛ لذا حضور گستردهی مردم در این شرایط خاص در این نماز جمعه، نشان از شجاعت مثالزدنی آنان دارد.
🔹خطّ بطلان بر فضاسازی دشمن
🔸نکتهی دوّم، حضور حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای در یک مراسم عمومی و ازپیشاعلامشده است که پیامهای شفاف و محکمی برای ناظران دارد. شرکت در این مراسم در حالی رخ داد که منابع رژیم صهیونیستی و حامیان و دنبالههای آنها در رسانههای رسمی و فضای مجازی سعی داشتند فضای دلهره و ترس را بر جامعه ایرانی مستولی کنند و در این مسیر دست به خبرسازیهایی نیز زدند. از جمله خبرگزاری رویترز، چند روز پیش، در خبری دروغ، مدّعی شد که رهبر ایران به مکانی امن منتقل شده است! حضور ایشان در این رویداد خط بطلانی بر این فضاسازیهای دروغین و عملیات روانی دشمن بود.
کیفیّت حضور رهبر انقلاب در این مراسم نیز قابل تأمّل است. ایشان، پیش از اذان ظهر، در مصلّی حضور یافتند و در مراسم بزرگداشت شهید سیّدحسن نصرالله، پرچمدار مقاومت در منطقه، شرکت کردند. حضور مقامات ارشد لشکری و کشوری و فرزندان رهبر انقلاب در این مراسم و در کنار مردم نیز پیام روشنی برای ناظران داشت.
🔹متفاوت از گذشته
🔸خطیب جمعهی تهران، در نماز جمعه، سورهی جمعه را قرائت کردند که از مستحبّات نماز جمعه است؛ حال آنکه میشد سورهای کوتاهتر نیز بخوانند. همچنین، برخلاف رویّهی معمول که نماز دوّم را امامجمعهای دیگر میخواند، نماز عصر را هم خودشان خواندند و پس از پایان نماز نیز با برخی از افراد حاضر در صف اوّل نماز، گپوگفت داشتند. همهی اینها برای ناظرانی کوچکترین حرکات و کنشهای رهبری را تحت نظر دارند، واجد پیامهای روشنی بود.
در چند ماه اخیر و بهخصوص پس از ترور شهید اسماعیل هنیّه در تهران، بازوهای تبلیغاتی حامی رژیم صهیونیستی سعی کردند با عملیّات روانی گسترده جمهوری اسلامی را هراسان و ناتوان از پاسخگویی به اقدامات تروریستی و شرارتبار تلآویو نشان دهند. به نظر میرسد این عملیّات روانی سنگین و گسترده دو هدف اصلی را دنبال میکرد: نخست، ایجاد تصویری متزلزل از نظام که قادر به دفاع از حقوق قانونی، منافع خود و محور مقاومت نیست؛ و دوّم، ایجاد اختلال محاسباتی در تصمیمگیرندگان ارشد کشور، برای تزریق نوعی شتابزدگی در تصمیم و اقدام.
✏️ ادامه #گزارش_هفته👇
✏️ ادامه #گزارش_هفته
🔹پیام مهم؛ «نه تعلّل، نه شتاب»
🔸نماز جمعهی هفتهی گذشته در تهران را میتوان از منظر اهمیت و اثرگذاری در حد عملیّات وعدهی صادق ۲ دانست که پیام جمهوری اسلامی ایران را از زبان مقام نخست کشور به دوست و دشمن ارسال کرد. قرائت خطبهی دوّم نماز به زبان عربی، حاکی از آن است که این نماز جمعه و پیام آن مخاطبی فراتر از مرزهای ایران داشت و همانطور که رهبر انقلاب نیز بهصراحت بیان کردند، مخاطب اصلی آن مردم لبنان و فلسطین بودند. حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای، در انتهای خطبهی اوّل، به این موضوع پرداختند و تأکید کردند: «کاری که نیروهای مسلّح ما کردند، کمترین مجازات برای رژیم غاصب صهیونی در برابر جنایتهای حیرتآور آن رژیم بود؛ رژیم خونآشام، رژیم گرگصفت و سگ هار آمریکا در منطقه. جمهوری اسلامی هر وظیفهای در این زمینه داشته باشد، با قدرت و صلابت و قاطعیّت انجام خواهد داد. ما در انجام این وظیفه، نه تعلّل میکنیم، نه شتابزده میشویم؛ تعلّل نمیکنیم، کوتاهی نمیکنیم، دچار شتابزدگی هم نمیشویم. آنچه منطقی است، آنچه معقول است، آنچه درست است، به نظر تصمیمگیران نظامی و سیاسی، در وقت خود، در هنگام خود انجام میگیرد؛ کمااینکه انجام گرفت و در آینده هم اگر لازم شد، باز انجام خواهد گرفت.»
🔹عامل تعیینکننده در محاسبات دوست و دشمن
🔸این سخنان محکم و قاطع، در کنار حضور مقتدرانهی رهبر انقلاب در مصلّای تهران، به دوستان جبههی حق در سراسر دنیا نشان داد که علیرغم فضاسازیهای گستردهی دشمن، محور مقاومت استوار و باصلابت راه خود را طی میکند و حاضر به عقبنشینی و کوتاه آمدن از مواضع خود نیست. به مردم ایران نیز پیام خونسردی و مقاومت داد و احساس امنیّت و حمایت از سوی عالیترین مقام نظام را در آنان تقویت کرد.
🔸رژیم صهیونیستی اگرچه سعی دارد تصویر یک سگ هار و بیمنطق را از خود نشان دهد تا دیگران را دچار ترس و وحشت و، به دنبال آن، عقبنشینی کند، امّا بدون شک، این سگ هار و حامیانش بهدقّت اوضاع داخلی ایران را زیر نظر دارند و در محاسبات خود، به آن دقّت میکنند. حضور شجاعانهی رهبر انقلاب در نماز جمعه با آن کیفیّت خاص و لبّیک تاریخی مردم به این فراخوان عزّت و اتّحاد، بیشک، در محاسبات دشمنان اثر دارد و حماسهی «جمعهی نصر»، در تحوّلات مهمّ آینده، از دید تصمیمسازان و تصمیمگیران در اردوگاه خصم دور نخواهد ماند.
🔹دربارهی نماز جمعهی هفتهی گذشتهی تهران ــ که بهیقین، میتوان آن را یکی از روزهای تاریخی و ماندگار ایران دانست ــ بسیار باید گفت و نوشت؛ امّا آنچه از همه مهمتر است این است که مردم غیور نشان دادند وقتی پای دشمن و بیگانه در میان باشد، برای دفاع از ایران یکصدا و متّحد هستند. بنابراین، کسانی که از تاریخ درس نگیرند و بخواهند شجاعت این مردم را امتحان کنند، حتماً پشیمان خواهند شد.
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
📝 #یادداشت_هفته | مشروعیّت مقاومت؛ از احکام اسلامی تا قوانین جهانی
👈 نگاهی به مشروعیّت مبارزه با رژیم صهیونیستی از منظر اسلام، قانون اساسی و حقوق بینالملل
🔸رهبر معظّم انقلاب اسلامی، در خطبههای نماز جمعهی تاریخی سیزدهم مهرماه که با حضور میلیونی مردم در تهران برگزار شد، دربارهی مبنای منطقی و قانونی مواجههی محور مقاومت و اجزای آن با رژیم غاصب و تروریست صهیونیستی فرمودند: «احکام دفاعی اسلام تکلیف ما را معلوم کرده است؛ هم احکام دفاعی اسلام، هم قانون اساسی خودمان، هم قوانین بینالمللی؛ همین قوانینی که ما در نگاشتن آن قوانین تأثیری نداشتیم، امّا حتّی در همان قوانین هم این مطلبی که عرض میکنم جزو مسلّمات است و آن، این است که هر ملّتی حق دارد از خاک خود، از خانهی خود، از کشور خود، از منافع خود در مقابل متجاوز دفاع کند؛ معنای این حرف این است. معنای این حرف این است که ملّت فلسطین حق دارد در مقابل دشمنی که خاک او را تصرّف کرده، خانهی او را اشغال کرده، مزرعهی او را ویران کرده، زندگی او را تباه کرده بِایستد؛ ملّت فلسطین حق دارد. این یک منطق مستحکمی است که امروز قوانین جهانی هم آن را تأیید میکند.»
در این گزارش، حقّ دفاع و مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی، از سه منظر احکام اسلامی، قانون اساسی کشور و قوانین بینالمللی، بهاختصار بررسی میشود.
🔹بر همهی مسلمانان فرض است
🔸اسلام احکام مفصّلی در بحث جنگ و دفاع دارد. یکی از سرفصلها در این مورد ــ که به نظر میرسد منطبق با وضعیّت و شرایط رویارویی با رژیم صهیونیستی است ــ «جهاد دفاعی» است که به عنوان دفاع و جلوگیری از تجاوز دشمن انجام گیرد، و این در زمانی است که دشمن به سرزمینهای مسلمانان و مرزوبوم آنها هجوم آورد و قصد تسلّط سیاسی یا نظامی یا فرهنگی یا اقتصادی بر آنان داشته باشد.
🔸طبق دیدگاه مشهور میان فقها، «جهاد دفاعی» تنها بر مسلمانانی واجب نیست که مورد هجوم دشمنند، بلکه همهی مسلمانان وظیفه دارند از مسلمانانی که در سرزمینهای اسلامی مورد تجاوز قرار گرفتهاند دفاع کنند و مادامی که به مقدار نیاز به دفاع برنخاسته باشند، تکلیف از هیچ کس ساقط نمیشود. این دیدگاههای فقهی نیز مبتنی بر آموزههای قرآنی، از جمله آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سورهی بقره، آیهی ۲۱۶ سورهی بقره، آیهی ۱۲۳ سورهی توبه، آیات ۳۹ و ۴۰ سورهی حج و آیهی ۶۰ سورهی انفال است.
🔸در همین زمینه، رهبر انقلاب در پیام اخیرشان تأکید کردند «بر همهی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بِایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث، آن را یاری کنند.» ۱۴۰۳/۷/۷
🔸چند روز پیش از این پیام نیز، در بیاناتی کمک به فلسطین در برابر غاصبان را واجب دانسته بودند؛ «حکم قطعی شرعی این است که بر همه واجب است تلاش کنند، کمک کنند و فلسطین را به مسلمانها، به صاحبان اصلیاش برگردانند؛ مسجدالاقصیٰ را برگردانند.» ۱۴۰۳/۷/۴
🔹قانون اساسی چه میگوید؟
🔸دفاع جمهوری اسلامی ایران از مبارزهی مشروع و انسانی مردم مظلوم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی، مبانی قانونی مبتنی بر قانون اساسی کشور نیز دارد. بند شانزدهم اصل سوّم قانون اساسی عنوان میکند که «تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام، تعهّد برادرانه نسبت به همهی مسلمانان و حمایت بیدریغ از مستضعفان جهان» باید باشد. همچنین، اصل یکصدوپنجاهودوّم قانون اساسی بر «دفاع از حقوق همهی مسلمانان» تأکید میکند. اصل یکصدوپنجاهوچهارم نیز تأکید دارد که «جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان در کلّ جامعهی بشری را آرمان خود میداند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حقّ همهی مردم جهان میشناسد. بنابراین، در عین خودداری کامل از هر گونه دخالت در امور داخلی ملّتهای دیگر، از مبارزهی حقطلبانهی مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت میکند.»
🔸نکتهی دیگری که در اینجا قابل توجّه است اینکه رژیم صهیونیستی صرفاً به مردم مظلوم فلسطین تعدّی نمیکند، بلکه دشمنی و عداوت این رژیم با ایران و ایرانیان نیز پروندهای سیاه و مفصّل است؛ از ترور دانشمندان و شخصیّتهای مختلف کشور گرفته تا خرابکاری و حمایت و تسلیح معاندان و هر گونه شرارت دیگری که تا کنون میتوانسته علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد. از این رو، مقابله با این رژیم جعلی و جنایتکار صرفاً حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان نیست، بلکه قبل از هر چیز دفاع مستقیم از ایران و مردم و منافع آن است.
📝 ادامه #یادداشت_هفته👇
📝 ادامه #یادداشت_هفته
🔹مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و حقوق بینالملل
🔸رژیم صهیونیستی و حامیانش سعی دارند مقاومت فلسطینی را تروریسم و حمایت از آن را نیز حمایت از تروریسم جلوه دهند! امپراتوری رسانهای غرب و برخی از مجامع وابستهی جهانی، از جملهی ابزارهای آنها برای پیشبرد سیاست خود در این زمینه هستند. امّا واقعیّت آن است که فلسطینیها از حقّ مقاومت ــ از جمله مقاومت مسلّحانه ــ برخوردارند و قوانین بینالمللی که اغلب توسّط کشورهای غربی حامی این رژیم هم تنظیم و تدوین شده، بر این حقّ قانونی و مشروع صحّه میگذارد. بر اساس همین قوانین بینالمللی، حمایت از چنین مردمی که تحت اشغال و ستم هستند نیز مشروع قلمداد شده است.
🔸مطابق با حقوق بشردوستانهی بینالمللی، از طریق تصویب پروتکل الحاقی شمارهی یک به کنوانسیونهای ژنو مصوّب سال ۱۹۴۹، جنگهای آزادیبخش ملّی به عنوان یک حقّ محفوظ و ضروری برای مردم تحت اشغال، در همه جا بهصراحت پذیرفته شده است. در سال ۱۹۷۴ میلادی، قطعنامهی ۳۳۱۴ سازمان ملل متّحد «هر گونه اشغال نظامی، هرچند موقّت» را ممنوع دانست؛ در این قطعنامه، بر حقّ تعیین سرنوشت، استقلال و آزادی مردمی که بهزور از این حقوق محروم شدهاند، بهصراحت تأکید شده و مبارزهی نظامی و درخواست و دریافت کمک برای رسیدن به حقوق خود، مشروع و قانونی دانسته شده است. البتّه در دنیایی که بهراحتی جای جلّاد و شهید را عوض میکنند، از نظر غرب، گروههای مبارز فلسطینی که برای آزادی سرزمین مادری تحت اشغال صهیونیستها مقاومت میکنند تروریست هستند و کشوری مثل ایران نیز که از آنها حمایت میکند متّهم به حمایت از تروریسم است، امّا اهدای هزاران تُن بمب به رژیم جنایتکار اسرائیل برای کشتار ۴۲ هزار فلسطینی در یک سال اخیر، نمودی از دنیای آزاد و متمدّن است!
🔸هشت سال بعد و در اواخر سال ۱۹۸۲ میلادی، درحالیکه رژیم صهیونیستی سعی زیادی داشت تا عبارت «حقّ مبارزهی مسلّحانه» را حذف یا حدّاقل به نوعی تحریف کند، بار دیگر در قطعنامهی ۳۷.۴۳ مجمع عمومی سازمان ملل، هر گونه شکوشبهه در این زمینه رد شده و بر مشروعیّت مبارزه برای استقلال، تمامیّت ارضی، وحدت ملّی و رهایی از سلطهی استعماری و اشغال خارجی با همه ابزارهای موجود، از جمله مبارزهی مسلّحانه، تأکید شد. در بند ۲۱ این قطعنامه، «فعّالیّتهای توسعهطلبانهی اسرائیل در خاورمیانه و بمباران مستمرّ غیرنظامیان فلسطینی که مانعی جدّی در راه تحقّق خودمختاری و استقلال مردم فلسطین است»، بهشدّت محکوم شده است.
🔸مجموع این نکات بیانگر این موضوع است که مقاومت مسلّحانه علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از این مقاومت نهتنها منافاتی با قوانین بینالمللی ندارد، بلکه صراحتاً مورد تأیید و حمایت این قوانین مورد اجماع جهانی نیز هست. از همین رو، هر انسان آزاده و منصفی در جهان تأیید میکند که «هر ضربه به رژیم از سوی هر کس و هر مجموعه، خدمت به کلّ منطقه و بلکه به کلّ انسانیّت است.» ۱۴۰۳/۷/۱۳
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله