📢 دیدار خانواده شهید ابومهدی المهندس با رهبر انقلاب
📝 هفتهنامه خطحزبالله خبری اختصاصی نوشت:
خانواده شهید ابومهدی المهندس فرمانده فقید بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) در آستانهی پنجمین سالگرد شهادت این شهید عزیز، روز یکشنبه نهم دیماه ۱۴۰۳ پس از اقامه نماز ظهر و عصر، با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفتوگو کردند.
🔹️ در این دیدار دختر شهید ابومهدی المهندس از رهبر انقلاب درباره وظایف جوانان در شرایط کنونی منطقه پرسشی مطرح کرد. بیانات حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به این سؤال، بهزودی منتشر خواهد شد.
🔹️ شهید ابومهدی المهندس فرمانده نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی)، بامداد جمعه سیزدهم دیماه ۱۳۹۸ در کنار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در فرودگاه بینالمللی بغداد به شهادت رسید.
💻 @Khatt_khamenei
خط حزبالله ۴۷۶.pdf
3.13M
📝 شماره ۴۷۶ نشریه خط حزبالله
💻 @Khatt_khamenei
📝 درس جنگ اُحُد برای همه دورانها
👈 خطحزبالله ۴۷۶ منتشر شد.
🖼 چاپ و توزیع به همت نیروهای مؤمن و انقلابی سراسر کشور
📣 نسخه PDF هفتهنامه از اینجا دریافت کنید.
💻 @Khatt_khamenei
✏️ #یادداشت_بیاناتی | درس جنگ اُحُد برای همه دورانها
👈 مروری بر ماجرای تاریخی جنگ اُحد و درسهای آن،بر اساس بیانات حضرت آیتاللّه خامنهای
🔹اگرچه جنگ اُحد در مقیاس مسائل تاریخی و جهانی و مسائل جامعه، یک حادثهی کوتاهمدّت و کوچک است، امّا درسی که قرآن در باب جنگ اُحد به ما داد، درس بزرگی است و متعلّق به همیشه است. ۱۳۷۰/۶/۲۳ [ماجرا چنین بود که] پیرمردها به پیغمبر میگفتند که چون جمعیّت کفّار زیاد است، در مدینه بمانیم و بجنگیم و از شهر دفاع کنیم؛ جوانها که پُرشورتر بودند، گفتند نخیر، برویم به مقابلهی با دشمن؛ چون تعداد اینها بیشتر بود، پیغمبر گفت خیلی خب، میرویم به مقابلهی با دشمن؛ امّا وقتی که به مقابلهی با دشمن رفتند، آن تاکتیک معروف را [اتّخاذ کرد]؛ یعنی گماشتن گروه محافظ و پاسدار در نقطهای که دشمن میتواند از پشت، نیروهای خودی را دُور بزند و تأکید به اینها که اگر ما شکست خوردیم و تا مدینه عقبنشینی کردیم یا پیروز شدیم و تا فلان جا پشت سر دشمن رفتیم، شما از اینجا تکان نخورید. ۱۳۶۷/۷/۱۷ ولی بعد کماندارانی که باید در شکاف کوه مینشستند و پشت جبهه را نفوذناپذیر میکردند، ۱۳۵۷/۱۰/۲۸ تا چشمشان افتاد و دیدند که چهار نفر آن پایین غنیمت جمع میکنند، پای اینها هم لرزید. ۱۳۷۶/۲/۱۷ دشمن هم توانست نیروهای اسلام را دُور بزند، بیفتد به جانشان، تعدادی از آنها را بکشد، آنها را منهزم کند؛ به طوری که مسلمانها از ترسشان مجبور شدند به کوه پناه ببرند. ۱۳۹۰/۵/۱۶
🔹جنگ روانی و هراسافکنی دشمن، پس از جنگ اُحد
[در جنگ اُحد] شخصیّتی مثل حمزه سیّدالشّهدا به شهادت رسید؛ شخصیّتی مثل علیّبنابیطالب علیهالسلام، امیرالمؤمنین، سرتاپا مجروح شد؛ به خود شخص شخیص پیغمبر اکرم ضربه وارد شد. ۱۴۰۳/۱۰/۲ پیغمبر فرمود شهدا را بردارند و به مدینه بیاورند. ۱۳۸۹/۴/۲۳ [دشمن] به ذهنشان رسید که مسلمانان دیگر آمادگیِ روی کوه را ندارند؛ به مدینه رفتهاند و زخمی و کشته دادهاند و از لحاظ جسمی و روحی خستهاند و نیاز به استراحت دارند؛ بنابراین، الان وقت حمله است. ۱۳۸۲/۳/۳ [لذا] منافقین دیدند زمینهی خوبی است برای وسوسه کردن، برای بهرهبرداری تبلیغاتی از این وضع، شروع کردند وسوسه کردن: اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم فَاخشَوهُم؛ [گفتند] همه علیه شما دست به دستِ هم دادهاند، ۱۴۰۳/۱۰/۲ لشکر، بیرون مدینه منتظرند که به شما حمله کنند ــ فَاخشَوهُم ــ بترسید، پدرتان درآمده است. ۱۳۹۷/۱۱/۱۹ خدای متعال به خاطر این قضیّه وحی نازل کرد؛ آیهی قرآن [میفرماید:] «اِنَّما ذٰلِکُمُ الشَّیطانُ یُخَوِّفُ اَولِیاءَهُ فَلا تَخافوهُم»؛ این شیطان است که دوستان خودش را دارد میترساند، از آنها نترسید. مشت محکم قرآن بر دهان منافقین وسوسهکننده فرود آمد. ۱۴۰۳/۱۰/۲ فَلا تَخافوهُم وَ خافونِ اِن کُنتُم مُؤمِنین؛ [خدا میفرماید] شما که مؤمن هستید، از اولیای شیطان، از پیروان شیطان، از قدرتهایی که قدرتهای شیطانی هستند نترسید؛ از من بترسید، از انحراف از صراط مستقیم بترسید. ۱۳۹۷/۱۱/۱۹ [پیغمبر] فرمود شنیدهام دشمن در فلان نقطه اجتماع كرده، منتظر است كه شما غفلت كنید، به شما حمله كند؛ باید همین امشب بروید آنها را تارومار كنید. گفتند حاضریم یا رسولاللَّه. فرمود نه؛ فقط كسانی كه امروز در جنگ اُحد بودند، آنها باید بروند. یعنی همانهایی كه خستهاند، همانهایی كه از صبح تا شب جنگیدند، همانهایی كه بدنشان هم زخمی است، باید بروند؛ هیچ كس غیر از اینها نباید برود. ۱۳۸۹/۴/۲۳
✏️ ادامه👇
✏️ ادامه #یادداشت_بیاناتی
🔹پیروزی مسلمانان، با ایمان و توکّل و آمدن به میدان جنگ
جمعی که در نزدیکیِ مدینه ــ حالا مثلاً نیمفرسخی، یکفرسخی ــ اجتماع کرده بودند، ۱۳۹۷/۱۱/۱۹ به وسیلهی جاسوسان خود فهمیدند که پیغمبر با این عزمِ راسخ دستور دادهاند که حمله کنند؛ لذا با خودشان گفتند نه، با اینها نمیشود جنگید، بگذاریم برویم، یک فرصت دیگر به سراغشان میآییم. ... «فَانقَلَبوا بِنِعمَةٍ مِنَ اللّهِ وَ فَضلٍ لَم یَمسَسهُم سوء»؛ مسلمانان، هم توانستند از جنگِ ناشدهی دوّم برگردند و هم نعمت خدا را داشتند. در روایت دارد که چیزهایی هم در آنجا به دستشان آمد و توانستند برگردند. ۱۳۸۲/۳/۳ این قضیّه مال یک حادثهی خاص است امّا مخصوص آن زمان نیست؛ امروز هم هست، در همهی دورانها هم بوده است. ۱۴۰۰/۱/۲۵ آن که شما را وادار میکند که بترسید، مأیوس بشوید، ناامید بشوید، او شیطان است. امروز این شیطانها از طریق رادیو و تلویزیون و فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و امثال اینها مرتّب مشغول کارند برای اینکه بترسید. نه، نترسید، فَلا تَخافوهُم، از آنها نترسید؛ از انحراف از راه خدا بترسید. ۱۳۹۷/۱۱/۱۹ این درسِ اسلام است؛ یعنی خسته نشدن، ناامید نشدن، خود را کم ندیدن، قوّهی خود را ناچیز ندیدن و دشمن را بزرگ نکردن. ۱۳۸۲/۳/۴ کار دشمن دلهره افکندن است؛ کار دشمن این است که دلهره بیندازد، بترساند، ناامید کند؛ این کار دشمن است، کار شیطان است؛ مال امروز هم نیست، همیشه بوده؛ در طول تاریخ و در طول تاریخ اسلام. ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
🔹نترسیدن از دشمن؛ درس جنگ اُحد برای امروز
رسول گرامى اسلام از حادثهاى مثل جنگ اُحد و شکستى که براى مسلمین در آن حادثه به وجود آمد، به عنوان یک درس و یک پلّهاى به سوى تکامل استفاده کرد. ۱۳۶۸/۳/۲۶ وقتی ... شما از یک طرف به خدا توكّل كردید، از خدای متعال استمداد كردید، خدا را حاضر و ناظر دانستید، خدا را صاحب كار خودتان دانستید، و از طرف دیگر همهی نیرویتان را پای كار آوردید، این میشود همان شكل درست. ۱۳۸۹/۴/۲۳ اوّلش گفتند «قالوا حَسبُنَا اللّهُ وَ نِعمَ الوَکیل»، بعد رفتند «فَانقَلَبوا بِنِعمَةٍ مِنَ اللّهِ وَ فَضلٍ» و برگشتند، هم غنیمت آوردند، هم شکست دادند دشمن را، هم غنیمت گرفتند و سرافراز برگشتند؛ این منطق اسلام است. ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
امروز هم ممکن است بعضیها بیایند بین ما شایعه درست کنند که مثلاً «فلان دولت، فلان گروه، فلان ابرقدرت، فلان مجموعه دارند علیه شما توطئه میکنند، خلاصه بیچاره شدید» و مانند اینها؛ اینجا هم همان است: فَزادَهُم ایمانًا وَ قالوا حَسبُنَا اللّهُ وَ نِعمَ الوَکیل. ۱۴۰۰/۱/۲۵ جبههی مقاومت نه از پیروزیها مغرور باید بشود، نه از شکستها مأیوس باید بشود. ... انفعال از مؤمن نباید سر بزند. خطر انفعال گاهی از خود حادثه بیشتر است. انفعال یعنی اینکه انسان نگاه کند و به این احساس برسد که هیچ کاری نمیتواند بکند، پس تسلیم بشود! این انفعال است. ۱۴۰۳/۹/۲۱
البتّه «حَسبُنَا اللّهُ وَ نِعمَ الوَکیل» با نشستن گوشهی خانه جور درنمیآید؛ بایستی آمد وسط میدان، کمااینکه آنها رفتند وسط میدان. درس این است: بروید وسط میدان، کاری را که لازم است انجام بدهید و بگویید «حَسبُنَا اللّهُ وَ نِعمَ الوَکیل». ۱۴۰۰/۱/۲۵ صِرف اینکه آدم بنشیند بگوید ما از دشمن میترسیم، صد بار «حسبنا اللّه» [هم بگوید] کافى نیست. ... اینکه میگویند پناه ببرید به «حَسبُنَا اللّهُ وَ نِعمَ الوَکیل»، یعنى آنچنان که آن مسلمان صدر اسلام پناه برد به «حَسبُنَا اللّهُ وَ نِعمَ الوَکیل»؛ اوّلاً در دل خود معتقد شد به اینکه وقتى که با خدا است، وقتى در راه خدا است، خدا براى کمک به او کافى است؛ و بر طبق این اعتقاد عمل هم کرد: پا شد با همان حال زخمى، راه افتاد به طرف جنگ. ۱۳۰۳/۱/۲۴ عزیزان من! همهی دوران زندگی ما جنگ اُحد است. اگر خوب حرکت کردیم، دشمن شکست خواهد خورد. ۱۳۷۶/۲/۱۷
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
📝 #گزارش_هفته | سه اصل اساسی «تبیین» چیست؟
👈 مطالبهی رهبر انقلاب برای «تبیین»، محدود به قشر مدّاحان نیست
🔹رهبر معظّم انقلاب اسلامی، در دیدار مدّاحان اهلبیت علیهمالسلام، «تبیین» را مهمترین کار حضرت فاطمهی زهرا سلاماللهعلیها و از نیازمندیهای اساسی و مهمّ امروز دانستند: «ما امروز به تبیین نیاز داریم. امروز، شبههافکنی یکی از کارهای اساسی دشمن است. برنامهریزی میکنند، حالا یک مقداری در خبرهای آشکار هست که شما هم میبینید، یک مقداریاش هم در خبرهای آشکار نیست که ما اطّلاع داریم. برنامهریزی میکنند و پول خرج میکنند برای اینکه ذهنیّتها را منحرف کنند از حقیقت. چه کسی باید جواب بدهد؟ چه کسی بایستی این خطّ کج را مستقیم کند؟ چه کسی بایستی تبیین کند؟ شما جزو کسانی هستید که میتوانید این کار بزرگ را انجام بدهید.»
ایشان، در ادامهی بیانات خود، مدّاحی را یک رسانه دانستند و رهنمودهایی را دربارهی خطوط و اهداف اصلی استفاده از این رسانه بیان کردند. پیش از ورود به بحث و بررسی این رهنمودهای مهم و اساسی، ذکر یک نکته ضروری است: آنچه رهبر معظّم انقلاب دربارهی ضرورت و اهمّیّت «تبیین» و ابعاد آن بیان کردند اگرچه خطاب به مدّاحان بود، امّا بدون شک نباید دایرهی مخاطبین را در قشر مدّاحان محدود کرد؛ مخاطب این بیانات و رهنمودها تمام کسانی هستند که به نوعی صدا و مخاطبی دارند؛ از واعظان و مدّاحان گرفته تا مسئولان و اساتید دانشگاه و معلّمان و رسانهها.
🔹حتّی شما!
در زمانهای که ابزارهای دیجیتال و هوشمند بهشدّت فراگیر شده و شبکههای اجتماعی نقشی جدّی در شکلدهی به افکار عمومی ایفا میکنند و بسیاری از افراد عادی جامعه در شبکههای اجتماعی فعّال هستند، آنان را هم باید مخاطب این بخش از بیانات رهبر انقلاب دانست. شاید دایرهی مخاطبین این افراد کم باشد ــ که در برخی موارد نهتنها کم نبوده، بلکه زیاد هم هست ــ امّا آنان نیز از قاعدهی «ضرورت تبیین» مستثنا نیستند: «البتّه امروز فضای مجازی یک فرصتی است برای این کار. حالا دشمنان از فضای مجازی جور دیگر استفاده میکنند امّا شما جوانهای عزیز اینجوری از آن استفاده کنید: از فضای مجازی استفاده کنید برای امیدآفرینی، برای توصیهی به صبر، برای توصیهی به حق، برای بصیرتآفرینی، برای توصیهی به خسته نشدن، تنبلی نکردن، بیکاره نماندن و مانند اینها.» ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
🔹ابعاد و اهداف «تبیین»
رهبر معظّم انقلاب اسلامی، در ادامه، چند هدف و عملیّات محوری را در این عرصه تجویز میکنند: «اگر این حرکت مدّاحی شما آگاهیبخش باشد ــ اوّل آگاهی ــ بعد امیدآفرین باشد، [یعنی] مأیوسکننده نباشد، و هم حرکتدهنده باشد، آن وقت یک کار اساسی و بزرگ را شما انجام دادهاید که با بسیاری از ابزارهای سخن گفتن و تبلیغ کردن، آن مقصود حاصل نمیشود. میتوانید مبارزه کنید با هراسافکنی دشمن ــ یکی از کارهای مهمّ دشمن، ترساندن است، هراسافکنی است ــ میتوانید مقابله کنید با اختلافافکنی دشمن، میتوانید مقابله کنید با یأسآفرینی دشمن. ببینید! اینهایی که عرض میکنم، هر کدام یک عنصر اساسی است.»
🔹چرا آگاهیبخشی؟
رهبر انقلاب اوّلین ویژگی و مأموریّت مهمّ «تبیین» را آگاهیبخشی عنوان میکنند. دشمن، مخاطب و مردم را اهل فکر و آگاهی نمیخواهد. وقتی کسی اهل فکر و آگاهی باشد، بسته به میزان و عمق این آگاهی، به احتمال بسیار زیاد مرعوب یا فریفتهی دشمن نمیشود. برخلاف آنچه استکبار و استبداد دنبال میکند، نظام اسلامی به دنبال رشد فکری و آگاهیبخشی به جامعه است و مردم را رشید و اهل فکر و تأمّل میخواهد؛ امّا نظام استکبار، برخلاف آنچه شعار میدهد و دم از آزادی میزند، برای رسیدن به اهداف پلید خود از آگاهی مردم هراس دارد و برای قلب واقعیّتها دست به هر ترفندی میزند. «آگاهی» اشتراک معنایی و محتوایی بسیار زیادی با «بصیرت» دارد. نگاهی به میزان تأکید و توصیهی رهبر انقلاب به موضوع «لزوم بصیرت داشتن و گسترش آن در جامعه»، بهروشنی گویای اهمّیّت این هدف از «تبیین» است.
📝 ادامه👇
📝 ادامه #گزارش_هفته
🔹امیدآفرین باشید
شاید بتوان گفت اصلیترین عملیّات روانی و رسانهای دشمن، بهخصوص در یکی دو دههی اخیر، مأیوس کردن مردم بوده و هست. آنان سعی دارند مردم را از همه چیز مأیوس کنند؛ لذا مشکلات و چالشهای پیشِرو را بسیار بزرگتر از آنچه هست جلوه میدهند، این چالشها را غیر قابل حل معرّفی میکنند، دستاوردها را انکار و حتّی تحقیر میکنند یا در بهترین حالت کوچکسازی میکنند، القاء بنبست میکنند و در نهایت به دنبال آن هستند که مخاطب هیچ امیدی به آینده نداشته باشد.دراینباره، رهبر معظّم انقلاب میفرمایند: «امروز سعی دنیا این است که ملّت ایران را از ادامهی راه امیرالمؤمنین و راه اسلام مأیوس کند. من به شما و به همهی ملّت ایران عرض میکنم امروز بزرگترین جهاد در میدان تبلیغات، این است که کسی بتواند ملّت ایران را به عاقبت و فرجام این راه امیدوار کند. هر کس مردم را ناامید کند، به این ملّت خیانت کرده است. بهترین راه برای دلسردی کوهنوردی که با شوق از قلّهها بالا میرود در حالی که کولهپشتیاش را بسته و کمر را محکم کرده و عصا به دست گرفته، این است که دروغی جعل کنند و به او بگویند که نمیشود رفت و به قلّه رسید؛ وسط راه، فلان اشکال و فلان مانع وجود دارد. میرود که قلّه را فتح کند ــ یعنی هدف دارد ــ امّا تا بفهمد به آن هدف نمیشود رسید، دستوپایش سست میشود و از همان جا برمیگردد.» ۱۳۷۲/۱۰/۶
🔹حرکتدهنده باشید
گاهی افراد یک جامعه آگاهی و امید هم دارند، امّا باز هم آنچه باید رخ بدهد نمیشود؛ چرا؟ چون ممکن است علیرغم داشتن آگاهی و امید ــ که عناصری ذهنی و فکری هستند ــ در عمل، به دلایلی، اقدام لازم و بهموقع را انجام ندهند. دربارهی چراییِ چنین مسئلهای بسیار میتوان سخن گفت امّا همانطور که رهبر انقلاب در دیدار با مدّاحان بیان کردند، هراس از دشمن و یا اختلاف در جبههی خودی میتواند از جملهی موانع حرکت باشد. اینجا نیز نیاز به «تبیین» است؛ تبیینی که محرّک باشد، ترسها را بزداید و از اختلافات بکاهد و بر انسجام و اتّحاد بیفزاید.
یکی از عناصر اصلی حرکت، بهموقع بودن آن است. حرکتی که به هر دلیلی ــ از جمله هراس ــ بهموقع و در لحظهی نیاز انجام نگیرد و به تأخیر بیفتد، یا اثر ندارد یا اثر آن کاهش خواهد یافت: «نباید غفلت کنیم از وظیفهای که عقل و شرع به عهدهی ما گذاشته؛ باید بدون تأخیر وارد میدان بشویم. تأخیر نباید داشته باشیم. آن وقت به تناسب اهمّیّتی که آن کار دارد، خطرات را به جان بخریم. بالاخره در هر حادثهای، هر خطری را نباید انسان به جان بخرد؛ بعضی از حوادث هست که اینقدر اهمّیّت ندارد که انسان جانش را به خطر بیندازد. به تناسب اهمّیّت حادثه، خطرِ مترتّب بر ورود در میدان را به جان بخریم. مشکل آن وقتی به وجود میآید که ما در این وظایف اختلال ایجاد میکنیم: بسرعت احساس تکلیف نمیکنیم، بهنگام وارد نمیشویم، خطر را به جان نمیخریم، ملاحظه میکنیم؛ این[طوری] است.» ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله