eitaa logo
خط حزب‌ اللّه
9.9هزار دنبال‌کننده
602 عکس
16 ویدیو
123 فایل
نشریه خط حزب الله ‏‏‏هفته‌نامه جامعه مؤمن و انقلابی 🔗 farsi.khamenei.ir/weekly 🔗 ble.ir/khattehezbollah 🔗 virasty.com/khattehezbollah
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 / اکسیر امیدبخش زندگی 👈 ایمان به مهدی موعود و انتظار فرج چه نقشی در زندگی فردی و اجتماعی دارد؟ 🔸مفهوم «انتظار فرج»، یکی از بنیادی ترین مفاهیم دینی است. در طول تاریخ، ملت های منتظر فرج و معتقد به وجود حضرت صاحب الزمان موفق بوده و از بن بست های زندگیِ فردی و اجتماعی یک به یک عبور کرده اند. حال سوال اساسی این است که، «انتظار فرج» دارای چه معنا، مفهوم و ابعادی است که چنین نیروی امیدوار کننده و قدرت پیشرفت دهنده ای دارد؟ 🔹انتظار، کلیدواژه فهم دین 🔸«مسئله‌ی انتظار ... از آن کلیدواژه‌های اصلی فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است.» ۱۳۹۰/۴/۱۸ این واژه بنیادین، دارای معنای تمدن سازانه است؛ زیرا «انتظار فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گسترده‌یی است.» ۱۳۸۴/۶/۲۹ یک معنای «انتظار، انتظارِ فرجِ نهایی است.» ۱۳۸۴/۶/۲۹ «یعنی انتظار فرج حضرت ولیّ‌عصر؛ این یک مصداق از انتظار فرج است.»۱۳۹۹/۱/۲۱ «یعنی این آینده حتمی و قطعی است؛ بخصوص انتظارِ یک موجود حىّ و حاضر.» ۱۳۹۰/۴/۱۸ «لیکن انتظار فرج مصداق‌های دیگر هم دارد. وقتی به ما می‌گویند منتظر فرج باشید، فقط این نیست که منتظر فرج نهایی باشید، بلکه معنایش این است که هر بن‌بستی قابل گشوده شدن است.» ۱۳۸۴/۶/۲۹ به عبارت بهتر «وقتی در نهایتِ زندگیِ انسان، در مقابله‌ی با این‌همه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشیدِ فرج ظهور خواهد کرد، پس در بن‌بست‌های جاری زندگی هم همین فرج متوقَّع و مورد انتظار است.» ۱۳۸۴/۶/۲۹ 🔹ابعاد مفهوم انتظار 🔸بر اساس این مفهوم گسترده، انتظار دارای ابعاد مهمی است که آگاهی از آن، وظیفه انسان را در زندگی بهتر روشن میکند. «یک بُعد، این است که انتظار به معنای قانع نشدن به وضع موجود است. «انتظار داریم»، یعنی هرچه خیر و عملِ خوب انجام دادیم و به وجود آمده، کم و غیرکافی است و منتظریم، تا ظرفیت نیکیِ عالم پُر بشود.» ۱۳۶۹/۱۲/۱۱ به عبارت دیگر «انتظار یعنی قانع نشدن، قبول نکردن وضع موجودِ زندگی انسان و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب.» ۱۳۸۷/۵/۲۷ «یک بُعد دیگر از ابعاد انتظار، دلگرمی مؤمنین نسبت به آینده است.» ۱۳۶۹/۱۲/۱۱ «انتظار یعنی اعتقاد به اینکه یک آینده‌ی قطعی‌ای وجود دارد.» ۱۳۹۹/۱/۲۱ «انتظار یعنی این آینده حتمی و قطعی است؛ بخصوص انتظارِ یک موجود حىّ و حاضر.» ۱۳۹۰/۴/۱۸ «یک بُعد انتظار این است که منتظر، با شوق و امید حرکت بکند.» ۱۳۶۹/۱۲/۱۱ پس «انتظار به معنای بی‌‌صبری کردن و پا به زمین کوبیدن و چرا دیر شد و چرا نشد و مانند اینها نیست.» ۱۳۹۶/۲/۲۰ بلکه به عکس «در انتظار فرج، امید هست.» ۱۳۹۹/۱/۲۱ 🔹انتظار، زندگی دوباره 🔸بر اساس آنچه در ابعاد انتظار گفتیم، می توان نتیجه گرفت که «انتظار فرج یعنی همه‌ی سختی‌ها قابل برداشته شدن و برطرف شدن است.» ۱۴۰۲/۱/۲۹ این باور، به زندگی انسان جان دوباره می دهد. به این معنا که «خود این انتظار، فرج است؛ خود این انتظار، دریچه‌ى فرج است، امیدبخش است، نیروبخش است؛ از احساس بیهودگى، از احساس ضایع شدن، از نومیدى، از گیج و گمى نسبت به آینده جلوگیرى میکند.» ۱۳۹۳/۳/۲۱ دلیل چنین باوری، این است که «حرکت عالم به سمت صلاح است، به سمت آفاق روشن است. مستکبران عالم هر چه میخواهند بگویند، تظاهر به قدرت نمایی بکنند... اما طبیعت و فطرت عالم این است، طبیعت عالم این است که به سمت کمال برود و می رود.» ‌۱۳۷۹/۸/۲۲در حقیقت «امید به اصلاح نهایی به‌وسیله‌ی ولیّ مطلق حضرت حق، حضرت صاحب‌‌‌‌الزّمان... وعده‌ی تضمین‌شده‌ی خدا است.» ۱۳۹۷/۲/۱۰ پس «انتظار، یکی از پربرکت ترین حالات انسان است.» ۱۳۶۸/۱۲/۲۲نتیجه باور به این قانون الهی این است که وقتی «مشکلات گوناگونی در زندگی پیش می‌آید، انسان در مواجهه‌ی با این مشکلات نبایستی مأیوس بشود؛ باید انتظار فرج داشته باشد؛ باید بداند که فرج خواهد آمد. خود انتظار فرج، یک نوع فرج است.» ۱۳۹۹/۱/۲۱ در واقع «ملتی که در دلش خورشید امید به آینده و زندگی و لطف و مدد الهی میدرخشد، هرگز تسلیم و مرعوب نمیشود و با این حرفها، از میدان خارج نمیگردد... عقیده به امام زمان، هم در باطن فرد، هم در حرکت اجتماع و هم در حال و آینده، چنین تأثیر عظیمی دارد.» ۱۳۷۴/۱۰/۱۷ چنین مردمی «در هیچ حادثه‌ای از حوادث زندگی دچار یأس و نا‌امیدی نمیشوند و همیشه در همه حال انتظار فرج دارند.» ۱۳۹۹/۱/۲۱ 🔹انتظار، برای عمل نه بی عملی 🔸کسب آمادگی حداکثری لازمه‌ انتظار است.«انتظار ایجاب میکند که انسان خود را به آن شکلی، به آن صورتی، به آن هیئت و خُلقی نزدیک کند که در دوران مورد انتظار، آن خُلق و آن شکل و آن هیئت متوقع است.» ۱۳۹۰/۴/۱۸ به همین دلیل، وقتی در روایات، «انتظار فرج را افضل اعمال دانسته‌اند، معلوم می‌شود انتظار، یک عمل است، بی‌عملی نیست... یک آماده‌سازی است.» ۱۳۸۴/۶/۲۹ در حقیقت «اعتقاد به حضرت مهدی... 🔰 ادامه👇
📝 ادامه آرمانی است که باید به دنبال آن عمل بیاید.» ۱۳۸۱/۷/۳۰ حال این سؤال پیش می آید که چگونه خود را آماده کنیم؟ اولین عمل، تقویت رابطه با امام زمان است. «رابطه‌ی قلبی و معنوی بین آحاد مردم و امام زمان یک امر مستحسن، بلکه لازم و دارای آثاری است؛ زیرا امید و انتظار را به طور دایم در دل انسان زنده نگه میدارد.» ۱۳۶۸/۱۲/۲۲ دومین عمل این است که «تلاش کنیم در راه ایجاد جامعه مهدوی؛ هم خودسازی کنیم، هم به قدر توانمان، به قدر امکانمان، دگرسازی کنیم و بتوانیم محیط پیرامونی خود را به هر اندازه‌ای که در وسع و قدرت ما است، به جامعه مهدوی نزدیک کنیم.» ۱۳۹۹/۱/۲۱ سومین عمل، دعا برای فرج و آرامش و اطمینان قلبی است. «این آرامش روانیِ ناشی از انتظار فرج، این اطمینان نفْسی را که انسان دارد که نفْس او و دل او تلاطم ندارد، میشود افزایش داد؛ به وسیله‌ی دعا، به وسیله‌ی استغاثه، به وسیله‌ی مناجات با پروردگار.» ۱۳۹۹/۱/۲۱ چهارمین وظیفه، آمادگی برای مقابله با دشمن است. «بزرگترین وظیفه‌ی منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند.» ۱۳۸۱/۷/۳۰ پر واضح است «کسی که وقتی کشور اسلامی مورد تهدید دشمن است، آماده دفاع از ارزشها و میهن اسلامی و پرچم برافراشته اسلام است، ‌میتواند ادّعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهای خطر قدم خواهد گذاشت.» ‌۱۳۸۱/۷/۳۰ 🔹حکومت آینده حضرت مهدی، یک حکومت مردمىِ به تمام معنا 🔸ملت ایران، بر اساس باور به انتظار و توجه به همین وظائف، نظام جمهوری اسلامی را به رهبری امام خمینی تشکیل داد. بر این اساس می توان گفت: «تشکیل نظام جمهوری اسلامی یکی از مقدمات این حرکت عظیم تاریخی است. هر اقدامی در جهت استقرار عدالت، یک قدم به سمت آن هدف والاست.»۱۳۸۷/۵/۲۷ به عبارت دیگر «تشکیل حکومتی بر مبنای قرآن، بشریّت را به حکومت امام زمان یک قدم نزدیک تر کرد.» ۱۳۶۳/۲/۲۷ بنابراین آمادگی برای ظهور امام زمان متکی به حضور اجتماعی همیشگی مردم است؛ چراکه «حکومت آینده حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست... امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد.»۱۳۸۱/۷/۳۰ نکته پایانی اینکه، «اعتقاد به مهدویّت و به وجود مقدّس مهدی موعود ارواحنافداه، امید را در دلها زنده میکند.» ۱۳۷۶/۹/۲۵ از این رو «هر قلمی که کلمه‌ای را در جهت ناامید و مأیوس کردن مردم روی کاغذ بیاورد، متعلّق به دشمن است. چه صاحب این قلم بداند، چه نداند، دشمن از او استفاده میکند.» ۱۳۷۶/۹/۲۵ زیرا «اگر ملتی برای خودش تحرّکی نداشت و ارزش و آینده‌ای برای خود قائل نبود، دشمنان میتوانند بیایند و برایش نقشه بکشند.» ۱۳۷۶/۹/۲۵ پس «با تلاش مسئولان و با امید و پشتیبانی قشرهای مختلف مردم بایستی قدم به قدم این راه را طی کنیم و پیش برویم.» ۱۳۷۹/۱۲/۲۴ 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 📄 بله | ایتا | ویراستی
🔰 جمکران از مساجدی است که توجه به خدای متعال و تضرع در آن برای انسان فراهم‌تر است 📜 khl.ink/khat |
🔰 دفاع مقدس، اسطوره‌ای مثل شهید خرازی تربیت کرد 📜 khl.ink/khat |
🔰 وظیفه خواص در معرفی نامزد اصلح 📜 khl.ink/khat |
🔰 به‌سمت عاقبت روشن مسئله فلسطین در حرکت هستیم 📜 khl.ink/khat |
🔰 مجموعه‌های خودجوش مردمی باید توسعه پیدا کنند 📜 khl.ink/khat |
🔰 بیداری در برابر دشمن را حفظ کنید 📜 khl.ink/khat |
🔰 از فرصت ماه شعبان غفلت نکنید 📜 khl.ink/khat |
🔰 با ایستادگی و وحدت‌کلمه، پیروز خواهیم شد 📜 khl.ink/khat |
🔰 نسل جوان امروز آماده جبران عقب ماندگی‌های گذشته است 📜 khl.ink/khat |
💬 / شتاب به حرکت عمومی مردم 👈خواص در مسائل مهم جامعه چه وظایفی دارند و در انتخابات چگونه می توانند نقش‌آفرینی کنند؟ 🔹معجزه مشارکت مردم در انتخابات 🔸انتخابات یکی از صحنه‌های تبلور اراده ملت و آزمونی برای انتخاب نمایندگانی است که قرار است به وکالت از مردم در چارچوب گذاری اداره امور و حل مسائل کشور، ایفای نقش کنند. در انتخابات مجلس شورای اسلامی، ظاهرِ قضیه انتخاب نمایندگان حوزه انتخابیه شهر محل سکونت برای نشستن چهار‌ساله روی صندلی نظارت و قانون گذاری مجلس شورای اسلامی است اما حقیقت آن است که اتفاق مهم‌تری در حال رخ دادن است؛ در روز یازده اسفند امسال نه فقط نمایندگان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی شهرهای مختلف کشور، انتخاب می شوند بلکه پایه‌های شکوفایی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در طول سال‌های آینده و چگونگی گذار از مشکلات موجود در این عرصه‌ها، توسط مردم بنا گذاشته می شود و میزان تحقق این اهداف، رابطه تنگاتنگی با میزان مشارکت مردم در انتخابات دارد. «اگر حضور پُرشور مردم در انتخابات باشد، این وحدت ملّی را نشان میدهد، این انگیزه‌ی ملّت ایران را برای حضور در صحنه نشان میدهد؛ انگیزه‌ی ملّت ایران و وحدت ملّی، قدرت ملّی به وجود می‌آورد؛ قدرت ملّی موجب امنیّت کشور میشود؛ وقتی کشور امنیّت پیدا کرد، آن‌وقت علم در آن کشور پیشرفت میکند، اقتصاد در آن کشور به شکوفایی میرسد، مشکلات گوناگون فرهنگی و اقتصادی و سیاسی در کشور قابل حل میشود؛ مشارکت یک چنین معجزه‌ای میکند. انتخابات در کشور تحوّل ایجاد میکند»۱۴۰۲/۱۰/۲ هر چه قدر حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رای می تواند معجزه آفرینی کرده و به سرعت پیشرفت کشور جان تازه ببخشد، ضعف مشارکت در انتخابات یازده اسفند، امکان حل مشکلات کشور را کاهش و مسیر رشد و بالندگی کشور در عرصه‌های گوناگون را دچار اختلال می کند. «اگر حضور مردم ضعیف شود، آن وقت [دشمن] استنتاج می‌کنند که بین مردم و نظام فاصله افتاده است؛ در این صورت راه را برای دخالت و سلطه و پنجه انداختنِ دوباره بر کشور هموار می‌بینند.» ۱۳۸۲/۱۱/۲۴ نمایش پیوند ناگسستنی مردم و جمهوری اسلامی در انتخابات ۱۱ اسفندماه، همچون برگزاری باشکوه ۲۲ بهمن ماه، می تواند یکبار دیگر، شکوه وحدت و یکدلی ایرانیان در مقابل دشمنان را به تصویر کشیده و خط بطلانی بر توهم باطل دشمن مبنی بر فاصله گرفتن مردم از نظام اسلامی باشد. 🔹وظیفه شتاب دهندگی خواص در انتخابات 🔸انتخابات «مظهر خداباوری، مردم‌باوری و خودباوری»۱۳۹۲/۳/۱۴ «رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی» ۱۴۰۲/۱۱/۲۹«راه اصلاح کشور»۱۴۰۲/۱۱/۲۹ و «مظهر حماسه‌ی سیاسی» ۱۳۹۲/۱/۱ است و از همین رو « همه باید در انتخابات شرکت کنند.»۱۴۰۲/۱۱/۲۹ این حضور همگانی مردم البته الزامات خاص خودش را دارد که از مهمترین آنها، ایفای نقش متعهدانه و مسئولانه خواص و نخبگان جامعه در تبیین نقش آحاد مردم در حضور پای صندوق‌های رای است. در کشور ما و در میان ملّت ما به برکت انقلاب اسلامی البته خواص در اقلّیّت نیستند؛«خواص» کسانی هستند که « در کار خود، با فکر و با شناخت و با تشخیص عمل میکنند و تابع جَو نیستند... این «خواص» میتواند در بین فعّالان گوناگون انقلابی، در بین اصناف، کارگران، نظامی‌ها، روحانیّون و گروه‌های مختلف باشد، میتواند در بین فعّالان مطبوعاتی باشد، میتواند در بین فعّالان دانشجویی باشد، میتواند در بین فعّالان سیاسی باشد.» ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ 🔹 بایسته های جهاد تبیین خواص 🔸دشمنان انقلاب اسلامی در طول سالهای گذشته، از هیچ توطئه ای برای توقف مسیر پیشرفت و تعالی ایران فروگذار نکرده اند اما آنچه «مکر آنان را نقش بر آب کرده است، در اصل دو عامل اساسی است: ایستادگی بر سر اصول اسلامی، و حضور مردم در صحنه. این دو عامل در همه جا کلید فتح و فرج است. عامل اوّل به وسیله‌‌ی ایمان صادقانه به وعده‌‌ی الهی، و عامل دوم به برکت تلاش مخلصانه و تبیین صادقانه تضمین میشود.» ۱۳۹۲/۲/۹ از آنجا که «از کارهای مهم نخبگان و خواص، تبیین است» ۱۳۸۸/۵/۵خواص می توانند با جهاد تبیین در افزایش مشارکت مردم در انتخابات، نقش آفرینی کنند و به حرکت عمومی جامعه شتاب دهند «آن کسانی که توانایی حرف زدن با مردم را دارند و مردم از آنها قبول [میکنند] و اذعان به آنها دارند، مردم را به حضور در انتخابات تشویق کنند.» ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ همچنین خواص و نخبگان جامعه می توانند در معرفی نامزد اصلح، تاثیرگذار باشند «ملّت ایران آنجایی که میتوانند، بروند تشخیص بدهند، تحقیق کنند؛ آنجایی که نمیتوانند، به کسانی که اعتماد دارند اتّکاء کنند؛ آنها معرّفی میکنند، از معرّفی آنها استفاده کنند و اصلح را بشناسند.» ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ 🔰ادامه👇
🔰 ادامه خواص در مقابل امواج شبهات و تلاش دشمن برای سیاه نمایی از وضعیت کشور« باید تردید‌افکنی و شک‌آفرینی دشمن را خنثی کنند و [مسائل را] تبیین کنند.» ۱۴۰۲/۱۱/۱۶و برای تحقق این امر مهم «خواص باید صریح باشند، باید باصراحت حرف بزنند، باید شبهه‌ها را از ذهنها زایل کنند، دوپهلو و دوگونه و تردید‌آمیز حرف نزنند.» ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ اصحاب جبهه تبیین، علاوه بر پاسخگویی به شبهات القایی دشمنان، لازم است موضع تهاجمی به مبانی و شعارهای دروغ غربی درباره مردم و دموکراسی و... داشته باشند و دروغ‌های بزرگ رسانه‌های غربی را افشاء کنند؛ فرمایشی بودن حضور مردم در بسیاری از کشورهای مدعی دموکراسی را نقد کرده و تجربه مکرر مردم پای صندوق رای از ابتدای پیروزی انقلاب‌اسلامی تاکنون و آثار آن را تبیین کنند و از حرف نوی جمهوری اسلامی در امکان دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود در ساختار یک نظام اسلامی، بگویند. «جمهوری اسلامی یک حرف نو است. «مردم‌سالاری دینی» یک حرف جدید است، یک ترتیب تازه برای زندگی است، یک سبْک جدید برای زندگی ملّتها است» ۱۴۰۱/۶/۳۰ که پس از سال ها سلطه حکومت مستبد و فاسد پهلوی بر ایران، با مجاهدت فراوان و به برکت ریخته شدن خون هزاران جوان این سرزمین به دست آمده است. 🔹خواص چگونه نقشه دشمن را نقش بر آب می کنند؟ 🔸برگزاری با شکوه انتخابات یازدهم اسفندماه مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، می تواند فصل جدیدی در مسیر پیشرفت کشور را رقم زند اما «شکی نیست که جبهه‌ی استکبار با انتخابات ما مخالف است... آمریکا با نظام جمهوری اسلامی مخالف است، یعنی در واقع با انتخابات مخالف است، با حضور مردم مخالف است، با آمدن مردم پای صندوق مخالف است، با شور و هیجانی که در انتخابات باشد و شرکت بیشتر مردم، مخالف است.» ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ دشمن برای تحقق اهداف خویش درصدد است تا از تاثیرگذاری خواص و از نقش شتاب دهنده خواص و نخبگان در حرکت عمومی مردم بکاهد «امروز جبهه‌ی دشمن برای خواص برنامه‌ی خاص دارد؛ برای خواص در کشور خود ما و در خیلی از جاهای دیگر برنامه دارند که اینها را دچار تردید کنند، دچار تأمّل کنند، دچار تعلّل کنند، احیاناً چرب و شیرین دنیا را به اینها بچشانند، اینها را جذب کنند برای اینکه در بزنگاه‌ها، در نقاط حسّاس، در آنجایی که لازم است یک اقدامی انجام بدهند، انجام ندهند و آن شتاب‌دهندگی‌ای که از خواص متوقّع است، صورت نگیرد؛ برای این کار برنامه دارند.» ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ اما این بار نیز، خواص و نخبگان جامعه اگرچه در آماج هجمه های دشمنان هستند، بار دیگر به رسالت خویش عمل خواهند کرد و دشمنان را ناکام و نقشه های دشمن را نقش بر آب خواهند کرد: «خواص آماجند لکن در بین خواص عدّه‌ی زیادی، مجموعه‌های عظیمی از خواص بحمدالله امروز هستند ــ از پروردگانِ حوزه و دانشگاه، بخصوص جوانها ــ که اینها هم بابصیرتند، هم پُرانگیزه هستند و میتوانند به معنای واقعی کلمه یک ستونی باشند، یک استوانه‌ی مستحکمی باشند.» ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ 👈 سخن پایانی اینکه انتخابات پُرشور، تبلور قدرت ملّی و تضمین امنیت ملی است و تهدیدات دشمن را خنثی می کند که «خواص میتوانند نقش‌آفرینی کنند، انتخابات را پُرشور کنند» ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ برای تحقق این امر مهم باید «مردم به شرکت تشویق بشوند، هر کسی هر مقداری که میتواند، هر جوری که میتواند... انتخابات مصداق کامل یک میدان سیاسی است... حضور در انتخابات صرفاً تکلیف نیست؛ حق است... حقّ مردم است که انتخاب کنند آن کسی را که مایلند برایشان قانون بنویسد یا قانون را اجرا کند یا در مورد رهبر نظر بدهد یا [از طریق] مجلس خبرگان، رهبر را انتخاب کند. [این] حقّ مردم است؛ بایستی وارد بشوند و از حقّ خودشان استفاده کنند.» ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 📄 بله | ایتا | ویراستی
📣 خط حزب‌الله ۴۳۳ | انتخابات باشکوه، راه‌ تحول کشور 🔹چهارصد و سی‌ و دومین شماره هفته‌نامه‌ خط حزب‌الله، با عنوان «انتخابات باشکوه، راه‌ تحول کشور»‌ منتشر‌ شد. 🔹اطلاع‌نگاشت این شماره خط‌حزب‌الله، در آستانه یازدهم اسفندماه، مروری بر نکات کلیدی بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره انتخابات از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون، داشته است. 📝 یادداشت‌هفته این شماره خط‌حزب‌الله با عنوان «تعیین مسیر از خانه ملت»‌ پاسخی به این پرسش است که شکل‌گیری مجلس شورای اسلامی قوی چه ثمرات و فوایدی برای کشور به دنبال دارد؟ 🌷 این شماره‌ هفته‌نامه خط‌ حزب‌الله به روح مطهر شهید دفاع مقدس،‌ ناصر یارقلی تقدیم می‌شود. 📥‌ نسخه PDF👇
شماره ۴۳۳ نشریه خط حزب‌الله.pdf
2.86M
🖼 شماره ۴۳۳ نشریه خط حزب‌الله 📄 بله | ایتا | ویراستی
📝 یادداشت هفته/ تعیین مسیر از خانه ملت 👈شکل گیری مجلس شورای اسلامی قوی چه ثمرات و فوایدی برای کشور به دنبال دارد؟ 🔹نظام اسلامی همچون يک پیکر است 🔸پویایی و تعالی در هر جامعه ای علاوه بر وجود‌ اراده و تحرک لازم، نیازمند وجود ساختار مناسب و اجزای در هم تنیده ای است که با هم افزایی و همکاری، با درک واقعیت ها برای تحقق آرمان ها حرکت کنند. ساختار جمهوری اسلامی به مثابه یک "پیکر" است که هر بخشی مانند یک عضو پیکر، کارکرد و ویژگی‌های خود را دارد. «[نظام اسلامی] یک پیکر است. باید همدیگر را [تکمیل کنند]؛ اصلاً مکمل هم هستند.» ۱۴۰۲/۳/۳ با این نگرش، سوال مهم این است که در این ساختار سیاسی، مجلس شورای اسلامی چه جایگاهی دارد و چه نقشی در پیشرفت کشور دارد؟ 🔹مجلس در راس امور است 🔸مجلس شورای اسلامی در نظام اسلامی یکی از ارکان مهم کشور است که وظیفه خطیر قانون گذاری و نظارت بر چگونگی اجرای قانون را بر عهده دارد. « بین چند رکن اساسی و اصلی در اداره‌ی کشور، یکی از این ارکان ‌مهم، مجلس شورای اسلامی است. درجایگاه مدیریت کشور، و در یکی ‌از ارکان مهم و درجه‌ی یک این مدیریّت. مدیریّت کشور یک پدیده‌ی چندضلعی است، یک ضلعش مجلس شورای اسلامی است؛ ‌اضلاع دیگری هم دارد ــ حالا سه قوّه یا مثلاً فرض کنید نیروهای مسلّح و امثال اینها ــ لکن یک ضلع مهمّ آن، مجلس شورای ‌اسلامی است.» ۱۴۰۱/۳/۴ نگاهی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و گستره نقش و تاثیرگذاری مجلس شورای اسلامی، نشان می دهد که مجلس دارای جایگاهی ویژه و برگزیده در ساختار نظام سیاسی جمهوری اسلامی است. «اهمیت مجلس، همان طور که امام‌[خمینی] فرمودند به این است که در راس امور است.» ۱۳۹۴/۱۱/۲۸ البته این در راس امور بودن باید به خوبی روشن شود که چه مفهوم و ابعادی دارد. «معنای «رأس امور»این نیست که در سلسله‌مراتب اجرائی، مجلس نقشی دارد یا نماینده‌ی مجلس نقشی دارد؛ نه، مجلس در سلسله‌ی مراتب اجرائی هیچ نقشی ندارد؛ دستگاه عظیم دولت است که اجرا میکند، امّا مجلس تعیین‌کننده‌ی مسیر است، مسیر را معیّن میکند؛ دولتها موظّفند و مجبورند برطبق قانون که در این مسیر حرکت کنند؛ روی این ریل حرکت کنند.» ۱۳۹۴/۱۱/۲۸ همین کارکرد تعیین مسیر است که نشان می دهد چگونه یک مجلس می تواند سرنوشت کشور را رقم زند.« اگر چنانچه مجلس به دنبال رفاه مردم، عدالت اجتماعی، گشایش اقتصادی، به دنبال پیشرفت علم، پیشرفت فنّاوری، به دنبال عزّت ملّی و استقلال ملّت باشد، ریل‌گذاری او به سمت این هدفها خواهد بود؛ اگر مجلس مرعوب غرب باشد، مرعوب آمریکا باشد، دنبال حاکمیّت جریان اشرافی‌گری باشد، ریل‌گذاری او در این جهت‌ها خواهد بود؛ کشور را بدبخت خواهند کرد. اهمّیّت مجلس اینها است.» ۱۳۹۴/۱۱/۲۸ 🔰ادامه👇
🔰 ادامه 🔹مجلس قانونگذار 🔸فلسفه وجودی مجلس، تنظیم گری در نظام اجتماعی و روابط در جامعه و مشخص کردن حقوق و تکالیف افراد حقیقی و حقوقی جامعه است؛ با قانون گذاری صحیح و درست است که مردم می‌توانند در کنار یکدیگر زندگی خوب و سعادتمندانه داشته باشند. یک مجلس قوی و کارآمد با تقنین بهنگام و اصولی، موجب حفظ حقوق و آزادی های مردم شده و جلوی دست اندازی سودجویان و متعرضان به حقوق مردم را سد می کند. مجلس شورای اسلامی با مشخص کردن وظایف و حدود اختیارات دولت و قوه قضائیه، مبنای تصمیم‌گیری را مشخص و از تشتت و چندگانگی در مبادی اجرایی و قضایی جلوگیری می کند. این نقش مهم‌ تقنین از مهم‌ترین وظایف و نقش‌هایی است که برای مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی کشور، مقرر شده است. «اصل مسئله برای مجلس، قانون گذاری است. فلسفه‌ی قانون چیست؟ اصلاً چرا ما قانون لازم داریم؟ برای اینکه ثبات در زندگی ضرورت حیاتی است. اگر ثبات نباشد، جامعه غیر قابل پیش‌بینی باشد، برنامه‌ریزی نمی شود کرد. برنامه‌ریزی مبتنی است بر اینکه شما بتوانید به آینده خاطرجمع باشید تا بتوانید برنامه‌ریزی میان‌مدّت یا بلندمدّت بکنید. چه جوری خاطرجمع می شوید؟ با قانون. قانون [است که] در همه‌ی مسائل ــ مسائل اقتصادی، مسائل سیاسی، مسائل فرهنگی و غیره ــ قاعده وضع می کند؛ [و] اگر قانون نباشد، اصلاً زندگی مختل خواهد شد.»۱۴۰۲/۳/۳ یکی از ویژگی‌های قانون گذاری مجلس شورای اسلامی، این است که به افراد و بنگاه‌های مختلف اقتصادی و موسسه های فرهنگی و نهادهای اجتماعی و... این امکان را می‌دهد تا چگونگی کمی و کیفی اجرای اقدامات جاری و آتی خود را برنامه‌ریزی کنند و با استفاده از ظرفیت های قانونی کشور، کنش های خود را تنظیم کنند و از بهم ریختگی و عدم ثبات مصون بمانند. «اگر قانون نباشد، طبعاً روزمرّگی است، هرج‌ومرج است.» ۱۴۰۲/۳/۳ از سوی دیگر، نهاد مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی دارای شئون و اختیاراتی است که با استفاده از آن می تواند در مسائل بین المللی و قراردادها و پیمان های دو جانبه و چند جانبه، ایفای نقش کند. مجلس، تعیین کننده ی مسیر کشور در ابعاد ملی و بین المللی است و «دولت ها موظفند و مجبورند بر طبق قانون در این مسیر حرکت کنند.» ۱۳۹۴/۱۱/۲۸ 🔸 رسالت تحول در قانونگذاری 🔹پیچیدگی شرایط سیاسی و اجتماعی و از سوی دیگر تنوع و سرعت پیشرفت‌ها در عصر جدید، ایجاب می‌کند که قانونگذاری متحول شود و نمایندگان منتخب مسیر تحول در عرصه تقنین را پیگیری کنند. «یک بخش که احتیاج به تحوّل دارد... تحوّل در بخش تقنین است؛ قانونگذاری. سیاستهای کلّی تقنیین ابلاغ شده است؛‌ ‌این سیاستها بایستی مورد توجّه قرار بگیرد و ‌قانونگذاری به شکل کامل و سنجیده‌تر از آنچه امروز انجام میگیرد، انجام بگیرد.»۱۴۰۲/۱/۱ وضع قانون برای رفع مشکلات و در جهت مبارزه با فساد، رفع تبعیض، رفع انحصار و بهبود فضای کسب ‌و‌کار از موارد مهمی است که اگرچه اقدامات خوبی در این عرصه انجام شده است اما لازم است با جدیت پیگیری شده و به صورت روزآمد، مقررات لازم اندیشیده و تصویب شود. 🔹مجلس ناظر 🔸اگر قانون گذاری صحیح و دقیق در بخش های مختلف کشور، وجود داشته باشد، این ریل گذاری صحیح می تواند مسیر کلی کشور را اصلاح کند. از سوی دیگر، مجلس این اختیار را دارد تا بر دولت نظارت کند و وجود خلاء و کاستی‌ها را گوشزد کند و از اختیارات قانونی خود در قالب سوال یا استیضاح در نسبت با مجریان در قوه مجریه، استفاده کند.‌ «نظارت مجلس، چیز بسیار بالایی است. حالا یا با همین ابزارهای نظارتی مثل دیوان محاسبات و از این قبیل چیزها، یا خود نمایندگان مستقیما مثل سوال ها، تذکرها و از این چیزهایی که از ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی است.» ۱۳۹۴/۱۱/۲۸ 🔹مجلس عصاره فضایل ملت 🔸مجلس شورای اسلامی قوی که با اراده‌ی ملی از صندوق رای سر بر می آورد، عصاره فضایل ملت است و مردم از طریق نمایندگان خویش می‌توانند خواسته‌های قانونی خویش را پیگیری کنند و کاستی‌ها و نواقص را گوشزد کنند. سخن پایانی اینکه، میدان انتخابات و انتخاب صحیح ملت است که می تواند مجلس تمام‌نمای اقتدار ملی و عزت ملی را شکل دهد، مجلسی که نماد ایستادگی بر سر منافع ملی و مقابله‌ی با سلطه‌جویان و سیطره‌خواهانِ جهانی و بین‌المللی باشد و زمینه ساز عدالت اجتماعی، گشایش اقتصادی و پیشرفت در علم و فناوری باشد. مردم هستند که می توانند با رای و انتخاب صحیح خود، نمایندگانی را بر مصدر امور بنشانند که با مفاسد اقتصادی مبارزه کرده و در جهت رفاه قانونگذاری کرده و اولویت خویش را حل مشکل معیشت طبقات ضعیف قرار داده و با مردم به خصوص محرومین ارتباط داشته باشند. 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 📄 بله | ایتا | ویراستی
🔰 چرا سران کشورهای اسلامی علنا مخالفت خودشان با دشمن صهیونیست را اعلام نمیکنند؟ 📜 khl.ink/khat |
🔰 قشر جوان نسبت به مسائل انقلاب احساس مسؤلیت کند 📜 khl.ink/khat |
🔰 اجازه ندهید فضای انتخاباتی، فضای کدورت شود 📜 khl.ink/khat
🔰در رژیم طاغوت مردم هیچکاره بودند 📜 khl.ink/khat
🔰سرنوشت کشور در دست ملت است 📜 khl.ink/khat |
🔰دانشگاه باید جوان مؤمن و انقلابی تربیت کند 📜 khl.ink/khat |