📝 قدم به قدم تا تمدن نوین اسلامی؛ خط حزبالله همزمان با راهپیمایی عظیم اربعین منتشر شد.
🔹️ظهور پدیدهی جهانی اربعین حسینی، در دوران افول مکاتب غربی چه نویدی برای آزادگان جهان دارد؟
👈 چرا و چگونه باید در برابر جنگ روانی دشمن ایستاد؟
📢 پاسخ به این دو سوال را در چهارصد و پنجاه و هشتمین شمارهی هفتهنامهی «خط حزبالله» بخوانید.
🖼 چاپ و توزیع به همت نیروهای مؤمن و انقلابی سراسر کشور
📥 نسخه چاپی را از اینجا دریافت کنید.
تابلو اعلانات خطحزبالله۴۵۸.pdf
3.61M
📝 نسخه #تابلو_اعلانات | شماره ۴۵۸ نشریه خط حزبالله
May 11
📝 #گزارش_هفته | «قایقهای توپدار» اینجا به گل نشستهاند
👈 چرا و چگونه باید در برابر جنگ روانی دشمن ایستاد؟
🔸رهبر معظّم انقلاب اسلامی، چهارشنبهی هفتهی گذشته، در دیدار دستاندرکاران کنگرهی ملّی شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد با ایشان، یکی از پایههای اصلی جنگ روانی علیه ملّت عزیز ایران اسلامی را بزرگنمایی از تواناییهای دشمنان خواندند و گفتند: «از ابتدای پیروزی انقلاب، آنها به شیوههای مختلف به ملّت ما تفهیم و القاء میکردند که باید از آمریکا، انگلیس و صهیونیستها بترسید.»
🔹ایشان هنر بزرگ امام خمینی رحمةاللهعلیه را بیرون راندن ترس از دلهای ملّت و خودباوری و اعتمادبهنفس دادن به آنها دانستند و افزودند: «ملّت ما احساس کرد که با اتّکاء به نیرو و توان درونی خود، قادر به انجام کارهای بزرگ است و دست دشمن آنچنان که وانمود میکند پُر نیست.»
🔸رهبر انقلاب اسلامی هدف دشمن از جنگ روانی در عرصهی نظامی را ایجاد ترس و عقبنشینی خواندند و گفتند: «به تعبیر قرآن کریم، عقبنشینی غیر تاکتیکی در هر میدانی، چه عرصهی نظامی و چه میدانهای سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی، غضب الهی را به دنبال دارد.»
🔹ایشان احساس ضعف و انزوا و تسلیم شدن در مقابل خواستههای دشمن را از آثار بزرگنمایی توان آن در عرصهی سیاسی دانستند و افزودند: «دولتهایی که با ملّتهای بزرگ و کوچک، امروز در مقابل خواستههای مستکبران تسلیم هستند، اگر به ملّتها و تواناییهای خود تکیه کنند و واقعیّت توان دشمن را به دور از بزرگنمایی بشناسند، میتوانند به خواستههای آنها "چَشم" نگویند.»
🔸امّا استفاده از ابزار تهدید، بزرگنمایی تواناییها و ارعاب حریف در صحنهی بینالملل از این طریق، چه پیشینهای دارد و مستکبران عالم چگونه از آن استفاده میکنند؟
🔹دیپلماسی قایقهای توپدار
🔸استفاده از ابزار ارعاب و تهدید، شیوهای کهن در روابط جهانی است. یکی از اصطلاحات مطرح و مشهور در این زمینه «دیپلماسی قایقهای توپدار» است. این اصطلاح به حدود دو قرن پیش و زمان استعمار کلاسیک بازمیگردد. کشورهای استعماری کشتی جنگی خود را به نزدیکی سواحل کشور مورد نظر میفرستادند و به دنبال آن، فرستادگان کشور استعماری برای مذاکره ــ در واقع، برای باجخواهی ــ وارد آن کشور میشدند و بهراحتی امتیازات دلخواه خود را دریافت و در گامهای بعدی، بهراحتی آن کشور را به خود وابسته میکردند.
🔸این مفهوم، در طیّ دورههای مختلف، تغییراتی کرده و انوع و اقسام آن معرّفی شده است. «دیپلماسی اجبار» یکی دیگر از انواع این نوع ابزار است. علاوه بر تهدید نظامی، «دیپلماسی اجبار» شامل چندین ابزار غیر جنگی دیگر از جمله تحریمهای اقتصادی، انزوای سیاسی، حملهی سایبری، حمایت از نیروهای مخالف و راهاندازی کمپینهای رسانهای است. هدف از این اقدامات این است که تصمیمگیرندگانِ یک دولت را تحت فشار حدّاکثری قرار دهند تا سیاستهای خود را تغییر دهند و خواستههای دولت زورگو را رعایت کنند.
🔸استفاده از ابزار تهدید و ارعاب ــ چماق ــ نسبت به دوران قبل پیچیدهتر شده و طرف زورگو برای دستیابی سریعتر و راحتتر به خواستههای خود، ارائهی مشوّقها را نیز به این سیاست افزوده است؛ اصطلاحاً، ترکیبی از چماق و هویج. این سیاست، دربارهی جمهوری اسلامی ایران، عمری از ابتدای انقلاب داشته و همچنان نیز ادامه دارد.
🔹هیچ کس در امان نیست؛ حتّی دوستان!
🔸سیاست ارعاب و اجبار، تنها به میدان نظامی محدود نمیشود و آمریکا، در چند دههی اخیر و بهویژه پس از پیروزی در جنگ سرد و فروپاشی اتّحاد جماهیر شوروی، این سیاست را به عرصههای مختلف تسرّی داده است. نکتهی قابل توجّه آنکه حتّی همراهان و متّحدان این کشور نیز، وقتی پای منافع آمریکا در میان باشد، از گزند این سیاست در امان نیستند. برخورد قهری دولت آمریکا با شرکت فرانسوی «آلستوم» به نفع رقیب آمریکایی آن، یعنی «جنرالالکتریک» ــ که مربوط به حدود یک دهه پیش است ــ یک نمونهی متأخّر و مشهور در این زمینه است؛ برخوردی که در نهایت باعث شد «جنرالالکتریک» بخش اصلی و موتور محرّکهی شرکت فرانسوی را خریده و در واقع غصب کند. مدیران «آلستوم» بعدها اعتراف کردند که آنها، در حقیقت، گروگان اقتصادی دولت آمریکا بودند و علیرغم میل و منافع شرکت، چارهای جز واگذاری آن به رقیب آمریکایی نداشتند.
🔰 ادامه👇
📝 ادامه #گزارش_هفته
🔹یک هشدار سابقهدار
🔸البتّه ماجرا همیشه در سطح و اندازهی یک شرکت اقتصادی نیست. بسیاری از اوقات، سطح منازعه بسیار فراتر از این حرفها است و هویّت و حتّی موجودیّت یک کشور، مورد طمع و تهاجم چنین سیاستی واقع میشود. وقتی پای چنین تقابلی در میان باشد، بیش از آنکه دشمن از ابزار واقعی و ملموس خود بهره ببرد، سعی میکند با جنگ روانی و تبلیغاتی، دربارهی قدرت خود بزرگنمایی کند و از این طریق در محاسبات طرف مقابل اختلال ایجاد کند.
🔸ایجاد ترس کاذب، خوشبینیها و اعتماد نابجا و ترغیب به دل بستن به نقطههای خیالی، از جملهی روشهای این اختلال محاسباتی است. خواندن دست حریف در این مورد، از سوی رهبر انقلاب سابقهای دیرینه دارد: «من بارها عرض کردهام که قدرتهای استکباری ــ یعنی همین قدرتهای سلطهگرِ جهانی ــ که مرتّب روی این کشور و آن کشور دست میاندازند و دولتها و ملّتها را زیر یوغ خودشان میکشانند، عمدهی کارشان از ترساندن میگذرد. قدرت واقعیشان آنقدر نیست که بر زبان میآورند. بدیهی است اینهمه که اینها با این انقلاب و با این کشور بدند، اگر قدرت داشتند، تا کنون این انقلاب اینطور رشد نمیکرد و اینگونه نمیماند. آیا این خود دلیل نیست که سلطهگران آمریکا و صهیونیستهای عالم، آنچنان که ادّعا میکنند، قدرت ندارند؟ اینها عمدهی کارشان را از راه تهدید و مرعوب کردن پیش میبرند.» ۱۳۷۸/۱۱/۲۶
🔸این هشدار، در سالهای بعد نیز چندین بار تکرار شد؛ چرا که این رویکرد، اصلیترین سیاست در جعبهابزار دیپلماسی دشمن بوده است: «اصلاً یکی از ابزار ابرقدرتها مرعوب کردن است. گاهی اوقات هیبت ابرقدرتی در مقابل ضعفا تأثیرش از سلاح بیشتر است.» ۱۳۸۰/۱۲/۲۷
🔹با شجاعت وارد میدان کار شوید
🔸وقتی با چنین وضعیّتی روبهرو هستیم، چه راههایی پیش پای ما هست و چه باید کرد؟ باید مرعوب شد؟ پاسخ این سؤال مهم را، چند سال پیش، رهبر انقلاب دادهاند: «یک دوگانهی دیگر [در مواجهه با حوادث]، دوگانهی ترس و دلیری است. یک وقت انسان وارد میدان میشود امّا میترسد؛ از دشمن، از حادثه، از ورود در غمرات میترسد، با ترس وارد میشود؛ این یک جور عکسالعمل و واکنش و حضور در مقابل دشمن است، یک وقت با دلیری وارد میشود. در روایات دارد «خُضِ الغَمَراتِ لِلحَق»؛ وارد میدان میشود با دلیری، با شجاعت؛ این هم یک جور دیگر برخورد. ببینید، ما نگاه کنیم به وضع کشورهای دنیا؛ کشورهایی که ما با آنها آشنا هستیم، مسائلشان را میدانیم؛ هر دو جور حرکتها را ما در کارهای اینها میبینیم. فرض بفرمایید مثلاً یک جاهایی وارد میشوند [در مقابل] فشار آمریکا روی بعضی از کشورها؛ یک جا با شجاعت وارد میشوند، با دلیری وارد میشوند، یک جا با ترس وارد میشوند؛ هر کدام یک جور است؛ آن کسی هم که با ترس وارد میشود، ممکن است یک حرکتی بکند امّا نوع آن حرکت با نوع حرکت آن کسی که امیدوارانه، با شجاعت وارد میشود تفاوت دارد.» ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
🔸بدیهی است که ورود دلیرانه و شجاعانه به موضوعات، منافاتی با عقل و تدبیر و محاسبه ندارد. البتّه این نکته نیز گفتنی و قابل توجّه است که همیشه عدّهای هستند که سعی دارند ترسهای خود را در لفافهای از عقلانیّت و تدبیر بپیچند و عرضه کنند.تجربه و تعقّل نشان میدهد که دشمن، به دلایل مختلف، دست از سیاست اجبار و تهدید نخواهد کشید، چرا که اوّلاً جایگزین چندانی برای آن ندارد و ثانیاً به این سیاست معتاد شده است. هفتهنامهی نیوزویک در یکی از مقالات خود نوشته بود: «واشنگتن به تحریمها معتاد شده است، مانند یک کودک پنجساله که به آبنبات معتاد است.» البتّه اعتیاد آمریکا فقط به تحریم نیست، بلکه این کشور به ارعاب و جنگ روانی در سایر عرصهها نیز معتاد است.همانطور که رهبر معظّم انقلاب اسلامی در دیدار هفتهی گذشته تأکید کردند، راه مقابله با این جنگ روانی مشخّص است؛ از جمله اینکه «باید از جوانانی که بدون احساس ترس و تأثیرپذیری از سخنان دیگران در مقابل جنگ روانی دشمن ایستادند، قدردانی کرد و این حقیقت را باید در آثار و تولیدات هنری و بزرگداشتها مجسّم کرد و زنده نگاه داشت.» ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
✏️ #یادداشت_هفته | قدمبهقدم تا تمدّن نوین اسلامی
👈 ظهور پدیدهی جهانی اربعین حسینی علیهالسلام، در دوران افول مکاتب غربی چه نویدی برای آزادگان جهان دارد؟
🔸هلابیکم یا زوّار الحسین، هلابیکم! بوی اسپند در هوا پیچیده است. دختری خردسال، با چادر عربی و در گرمای روزهای داغ عراق، در میان زائران ایستاده و لیوان آب به دست زوّار میدهد. پیرمردی با موی سپید، با خواهش از اهل مشّایه میخواهد که به موکب او و قبیلهاش بروند تا از آنان پذیرایی کنند؛ آنها که در مسیر به سمت حرم اباعبداللهالحسین علیهالسلام تعجیل دارند، صورت یا شانهی او را میبوسند و رد میشوند امّا مقداری آنطرفتر، آن جلوتر، جوانترهای قبیله ایستادهاند و دست تو یا کیف یکی از همراهانت را گرفتهاند و تا به سر سفرهی اطعامشان نروی یا دمی زیر سایهبان موکبشان استراحتی نکنی، نمیگذارند از مقابلشان گذر کنی. در این مسیر که باشی، فرق ندارد عجم هستی یا عرب، تُرک هستی یا فارس، عراقی هستی یا از دورترین نقطهی قارّهی آفریقا یا آمریکا آمدهای و یا حتّی اینکه شیعه هستی یا از اهل سنّت یا از ادیان دیگر؛ اینجا همه میهمان سیّدالشّهدا علیهالسلام هستند و موکبداران، کمربسته به خدمت زوّار امام حسین علیهالسلام .
🔹پدیدهی معنوی غیر قابل توصیف
🔸سالهاست خرمت به زائران، مواسات و دستگیری و کمک به دیگران در قالبهای مختلف اطعام، اسکان، رسیدگی به بیماران، ایابوذهاب، راهنمایی مفقودان، آموزش و تعلیم دینی و مانند اینها، همه و همه از سوی موکبهایی که از روزها قبل از اربعین در شهرهای مختلف نجف و کربلا و کاظمین و سامرّاء از سوی نیروهای مردمی از شهرها و ملّیّتهای مختلف سامان یافته است، مسیر زیارت را تسهیل و پدیدهی بینظیر اربعین را رقم زده است؛ حماسهای که از بزرگترین اجتماعات دینی در جهان محسوب شده و حتی موضوع مطالعات جامعهشناسان و دانشمندان مختلف از شرق و غرب عالم شده است، اگرچه فهم این پدیدهی بزرگ معنوی در فضایی که نگرش غربی سودمحوری را بر اساس لذّتهای دنیوی و منافع فردی ترویج میکند، برای آنها سخت و غیر قابل تصوّر است: «غربیها هم مجبورند [راهپیمایی اربعین را] تماشا کنند و نتوانند تحلیل کنند، نتوانند بفهمند و ضربهی این حرکت را هم خواهند خورد.»۱۳۹۷/۸/۱۲
🔸حقیقت این است که «راهپیمایی عظیمِ اربعین ... واقعاً یک پدیده است، یک پدیدهی الهی است، یک پدیدهی معنوی است. حقیقتاً قابل توصیف نیست؛ مثل خیلی از این پدیدههای مهمّ الهی، درست قابل تفسیر هم نیست؛ یعنی نمیشود این حادثه را تحلیل کرد. ... این جمعیّتِ عظیمِ میلیونی از جاهای مختلف دنیا ــ چند میلیون از ایران و میلیونها از خود عراق و از کشورهای دیگر ــ این حرکت عظیم، یک پدیدهی فوقالعاده عظیمی است؛ خیلی مهم است. این نشاندهندهی اوج گرفتن همین تفکّر مبارزهی در راه خدا و در راه اسلام و آمادگی عمومی و همگانی در این راه است.»۱۳۹۶/۸/۲۲
🔹شکوه اربعین؛ ثمرهی مقاومت و فداکاری
🔸اربعین حسینی یک حرکت منحصربهفرد است که در تاریخ سابقه نداشته است: «این راهپیمایی اربعین ... حقیقتاً یک حادثهی بینظیری است؛ ما نه فقط در دوران خودمان در دنیا، بلکه در تاریخ هم سراغ نداریم یک چنین اجتماعی، یک چنین حرکتی را هر سال، و هر سال گرمتر از سال قبل اتّفاق بیفتد؛ بینظیر است.»۱۳۹۸/۶/۲۷ حرکتی که بهسرعت ابعاد فرامرزی پیدا کرد و شعاع تأثیر آن بینالمللی شد: «اربعین جهانی شد و جهانیتر هم خواهد شد؛ ... این همان پیام عاشورا است که از حلقوم اباعبداللّه و حلقوم زینب کبریٰ سلاماللهعلیها در نهایت غربت و تنهایی صادر شد و امروز فضای عالم را فرا گرفته است و فرا میگیرد.»۱۳۹۸/۶/۲۷ حرکتی باشکوه که مدیون مقاومت و فداکاری محبّین و جانبازان راه امام حسین علیهالسلام در اعصار گذشته است، زیرا «خشت اوّل و اصلی این کار را همان کسانی گذاشتند که در واقع جانشان را برای زیارت قبر اباعبداللّه علیهالسلام فدا کردند.»۱۳۹۷/۰۷/۳۰ در واقع، اربعین، این رخداد جهانی باشکوه، حاصل فداکاری و پایمردی و ثمرهی مقاومت افرادی است که از نظر تعداد و امکانات در ضعف بودند امّا با امتداد بخشیدن به پیام نهضت حسینیعلیهالسلام و حرکت در مسیر جهاد تبیین زینبی سلاماللهعلیها، بر سر آرمانهای اصیل دینی ایستادگی کردند.
🔰 ادامه👇
✏️ ادامه #یادداشت_هفته
🔸قیام عاشورا و، بعد از آن، فداکاریها و مجاهدتهای امام سجّاد علیهالسلام و حضرت زینب کبریٰ سلاماللهعلیها در رساندن پیام واقعی قیام حسینی به همگان و طیّ دورانی سخت که فشارها و مجازاتهای سنگینی برای ارادتمندان به اهلبیت علیهمالسلام و زوّار کربلا از سوی حکّام جُور روا داشته شده، تا به امروز که اربعین به یک حرکت عظیم میلیونی مبدّل شده است، نشان از پیروزی خون بر شمشیر بوده و نقطهی امیدی برای آزادگان جهان و نشانهای روشن از امداد الهی است: «این نشان میدهد که ارادهی خدای متعال بر نصرت امّت اسلامی تعلّق گرفته است.»۱۳۹۸/۶/۲۷ بنابراین، «حماسهی اربعین یک پدیدهی فوقالعادهای است که به لطف و فضل الهی در هنگامی که دنیای اسلام نهایت نیاز را به اینچنین حماسهای دارد، به وجود آمده است.»۱۳۹۷/۷/۱۲
🔹اربعین؛ حرکتِ تمدّنیِ بینظیر
🔸حرکت عظیم مردم در اربعین حسینی علیهالسلام «در دنیای پیچیدهی پُرتبلیغات و پُرهیاهویی که بر بشریّت حاکم است ... یک فریاد رسا و یک رسانهی بیهمتا است.»۱۳۹۸/۷/۲۷ «این یک آیت عظمایی است که خدای متعال دارد نشان میدهد. در روزگاری که دشمنان اسلام و دشمنان امّت اسلامی با انواع و اقسام ابزارها و وسایل، با پول، با سیاست، با سلاح علیه امّت اسلامی دارند کار میکنند، خداوند متعال ناگهان حادثهی راهپیماییِ اربعین را این جور عظمت میدهد، این جور جلوه میدهد.»۱۳۹۸/۶/۲۷ «این نشاندهندهی اوج گرفتن همین تفکّر مبارزهی در راه خدا و در راه اسلام و آمادگی عمومی و همگانی در این راه است.»۱۳۹۶/۸/۲۲
🔸شکل گرفتن پدیدهی اربعین در زمانهای که اندیشکدههای غربی آن را دوران گذر از معنویّت و فاصله گرفتن انسانها از دین تحلیل میکردند و به خیال خام خویش، زرسالاران را قطب دهکدهی جهانی توصیف میکردند و مکتب سرمایهداری غربی و سبک زندگی امریکایی را به مردم جهان حقنه میکردند، معادلات را تغییر داد و بهروشنی نشان داد که «اگر ظرفیّتهای کشورهای اسلامی ... به هم برسند، این دستها در هم گره بخورند، آن وقت امّت اسلامی نشان خواهد داد که عزّت الهی یعنی چه؛ تمدّن عظیم اسلامی را به جوامع عالَم نشان خواهند داد.»۱۳۹۸/۶/۲۷
🔹پیام نجات دنیا
🔸امروز پیام قیام حسینی علیهالسلام و پدیدهی اربعین که همان «هیهات منّا الذّلّة» است، بیش از گذشته در جهان تلألؤ یافته و «کربلا طریق الاقصیٰ» شعار اهل مشّایه شده است و امروز با مشاهدهی ظلم و ستم متوحّشانهی رژیم صهیونیستی و حمایتهای آشکار آمریکا و غرب از وحشیگریهای آن، مردم جهان بیش از پیش نیازمند درک منطق حسینی علیهالسلام هستند: «ما امروز احتیاج داریم که حسینبنعلی را به دنیا بشناسانیم؛ دنیای دچار ظلم و فساد و دنائت و لئامت، محتاج معرفت آزادگی حسینی و حرّیّت حسینی است. امروز مردم دنیا، جوانهای دنیا، ملّتهای بیغرض، برای یک چنین حقیقتی دلهایشان میتپد؛ [اگر] امام حسین علیهالسلام به دنیا معرّفی بشود، اسلام معرّفی شده است، قرآن معرّفی شده است. امروز با صدها وسیله علیه اسلام و علیه معارف اسلامی تبلیغ میشود؛ در مقابل این حرکت خصمانهی جبههی کفر و استکبار، حرکت معرفت حسینی میتواند یکتنه سینه سپر کند، بِایستد و حقیقت اسلام را، حقیقت قرآن را به دنیا معرّفی کند. منطق حسینبنعلی علیهالسلام منطق دفاع از حق است، منطق ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است. این منطقِ امام حسین است؛ امروز دنیا به این منطق نیازمند است؛ امروز دنیا شاهد حاکمیّت کفر و استکبار و حاکمیّت فساد است، دنیا شاهد حاکمیّت ظلم است؛ این پیام امام حسین، پیام نجات دنیا است.»۱۳۹۸/۶/۲۷ سخن پایانی اینکه اربعین، نشان پیوند میان اقشار مردم از ملّیّتهای مختلف است که همهی نقشههای دشمن در ایجاد تفرقه را نقش بر آب کرده است؛ اربعین آینهای از ظرفیّتهای عظیم امّت مسلمان است که جلوهگر عزّت الهی است؛ لذا تقویت و تحکیم این حرکت عظیم، رسالت سنگین اندیشمندان، اصحاب هنر و فرهنگ و مجاهدین عرصهی تبیین است: «این مراسم [راهپیمایی اربعین] را هر چه میتوانید و هر چه میتوانیم، باید پُربارتر و معنویتر کنیم؛ معنا و مضمون این مراسم را باید روزبهروز بیشتر کنیم؛ اهل فکر، اهل فرهنگ، اهل اقدام فرهنگی و فکری، برای این حرکت عظیم بنشینند برنامهریزی کنند. امروز هدف هر مسلمان باید ایجاد تمدّن اسلامی نوین باشد؛ ما امروز این را میخواهیم. ملّتهای اسلامی ظرفیّتهای عظیمی دارند که اگر از این ظرفیّتها استفاده شود، امّت اسلامی به اوج عزّت خواهد رسید؛ ما باید به این بیندیشیم، به این فکر کنیم؛ ایجاد تمدّن عظیم اسلامی، هدف نهایی ما است.»۱۳۹۸/۶/۲۷
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
🌷 این شماره هفتهنامه خط حزبالله به روح مطهر شهید احمدرضا افشاری تقدیم میشود.
📜 khl.ink/khat | #با_این_ستارهها
🔰 راهپیماییهای عظیم در کشور مظهر نشاط و امیدواری است
📜 khl.ink/khat | #در_این_ایام
🔰 راه جذب جوانها به مسجد تصرف دل آنها است
📜 khl.ink/khat | #به_رسم_آیهها
🔰 قدرتهای بزرگ، مخالف رشد شخصیت ایرانی-اسلامی ما بودند
📜 khl.ink/khat | #کلام_امام_نقشه_راه_انقلاب
🔰 پیروزی و عزت جمهوری اسلامی در گروی حرکت بر اساس مبانی مستحکم امام است
📜 khl.ink/khat | #خطبه_های_انقلاب
🔰 فرزندان شهید اندرزگو در کنار حضرت آیتالله خامنهای
📜 khl.ink/khat | #قاب_ماندگار
📝 کابینه چهاردهم، محصول همت رییس جمهور و کمک ارزنده مجلس
👈 خطحزبالله در گزارشی به بررسی بیانات رهبر انقلاب پیرامون تشکیل کابینه دولت چهاردهم پرداخت.
👈 الزامات برنامهریزی جوانان برای فرصت زندگی از نگاه رهبر انقلاب اسلامی چیست؟
📢 چهارصد و پنجاه و نهمین شمارهی هفتهنامهی «خط حزبالله» را از اینجا بخوانید.
🖼 چاپ و توزیع به همت نیروهای مؤمن و انقلابی سراسر کشور
💻 Farsi.Khamenei.ir
May 11
✏️ #یادداشت_هفته | جوانی و فرصت زندگی
👈 الزامات برنامهریزی جوانان برای فرصت زندگی از نگاه رهبر انقلاب اسلامی
🔸«ستارهی جوانی ستارهی بسیار درخشان و خوشطالعی است.» ۱۳۷۷/۲/۷ جوانی را باید قدر دانست. «جوانی یک پدیدهی درخشان و یک فصل بیبدیل و بینظیر از زندگی هر انسانی است.» ۱۳۷۹/۲/۱ زیرا از یک سو «دل جوان حقیقتپذیر است، دل جوان به فطرت الهی نزدیک است.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ و از سوی دیگر «در وجود او انرژیهای متراکمی وجود دارد و تواناییهایی را، هم از لحاظ جسمانی و هم از لحاظ فکری و ذهنی، در خود احساس میکند.» ۱۳۷۹/۲/۱ یعنی جسم و روح او در اوج توانایی است. «انرژی، امید، ابتکار؛ اینها سه خصوصیّت برجسته در جوان است.» ۱۳۷۷/۲/۷ اگر این تواناییها از دست رفت، معلوم نیست در فرصتهای بعدی موفّقیّت حاصل شود. «میدان وسیعی در مقابل شما است. انشاءاللّه شصت سال دیگر، هفتاد سال دیگر شما در این دنیا حضور خواهید داشت و کار خواهید داشت؛ از این فرصت استفاده کنید.» ۱۴۰۳/۶/۴
🔹در قیامت، از جوانی ما سؤال میکنند
🔸همانگونه که رهبر انقلاب خطاب به جوانانِ کشور میفرمایند؛ «گوهر گرانبهای جوانی در اختیار شما است و این همان گوهر گرانبهایی است که خدای متعال در قیامت از ما سؤال میکند که جوانیتان را چهجوری گذراندید؟» ۱۳۹۶/۷/۲۶ جوانی فرصت مغتنمی است که برای بهره بردن از آن برنامهریزی لازم است. «برای این فرصت طولانی برنامهریزی کنید؛ برای اینکه برنامهریزیتان درست از آب دربیاید فکر کنید.» ۱۴۰۳/۶/۴ «پایهی فکری را باید قوی کرد تا انسان در پیکار اندیشهها و افکار گوناگون در امروزِ دنیا بتواند بِایستد و جبههی خودش را حفظ کند.» ۱۳۸۵/۸/۱۷ از تفکّر مادّی باید عبور کرد. «تفکّر وقتی خدایی نشد، سلیقهای است؛ سلیقهای که شد، آنوقت ارزشها بر اساس منافع گروههای قدرتمند تعریف خواهد شد.» ۱۳۹۴/۴/۲۰
🔸اما هر فکری لزوماً درست نیست و «برای اینکه درست بتوانید فکر کنید با قرآن آشنا بشوید، قرآن را بخوانید، تأمّل کنید.» ۱۴۰۳/۶/۴ لذا باید «شما جوانهای عزیز، اُنس با قرآن را و تدبّر در قرآن را روزبهروز بیشتر کنید.» ۱۳۹۷/۲/۲۷ تدبّر و تأمّل در قرآن بدین معنا است که «قرآن را بایستی با تدبّر خواند. البتّه تدبّر مراتبی دارد. تدبّر یعنی از ظاهر اَنیق قرآن به باطن عمیق قرآن رسیدن: ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیق؛ این ظاهر، همین زیباییهای کار شما و الفاظ خود قرآن و زیباییهای خود قرآن است. باطن عمیق، آن چیزی است که با تدبّر به دست میآید. وقتی هر چه فکر کنید، دقّت کنید، فهم کنید مسائل حولوحوش یک آیه را، یا یک کلمه را، معارف و مفاهیم بیشتری را به دست میآورید؛ این میشود تدبّر.» ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ گام بعدی این است: «از کسانی که پیش از شما و بیش از شما تأمّل کردند یاد بگیرید. یاد گرفتن ننگ نیست، افتخار است؛ همیشه باید یاد بگیریم، تا آخر عمر باید یاد بگیریم.» ۱۴۰۳/۶/۴ زیرا افرادی هستند که راه را برای ما نزدیکتر کردهاند و به فهم درست رسیدهاند.
🔹خوشحال باشید که شما روزگار قبل از انقلاب را ندیدید!
🔸«عزیزان من، جوانهای من! شماها آن روزگار را ندیدید؛ خوشحال باشید که ندیدید. ما دیدیم آن روزگار را؛ روزگار بدی بود، روزگار سختی بود، روزگار سیاهی بود، روزگار یأس بود. انقلاب ورق را برگرداند.» ۱۴۰۳/۶/۴ البتّه جوانان باید بدانند که دشمنان ما «میخواهند ایرانِ جوانِ مؤمنِ انقلابیِ فعّالِ پیشرفته را به عقب برگردانند، به پنجاه سال قبل.» ۱۳۹۶/۷/۲۶ لازم است که همه، بهخصوص جوانان، توجّه کنند که «هر چیزی که به سلامت و ایمان و عزم و نشاط لطمه بزند و کار و کوشش و تحصیل جوانان را معوّق بگذارد، تهدید است.» ۱۳۷۹/۲/۱ پس بدون شک، «سازندگان آیندهى کشور و آیندهى این تمدّن و در واقع آیندهى جهان، شما جوانهاى امروزید.» ۱۳۹۳/۲/۳۱ این قشر ارزشمند باید مراقب باشند «رهزنانی هستند که نمیپسندند امثالِ حرکتِ شما جوانها را.» ۱۴۰۱/۶/۲۶
🔰 ادامه👇
✏️ ادامه #یادداشت_هفته
🔹دلم میخواهد شما جوانها کتاب بخوانید
🔸جوانان برای نقشآفرینی در آیندهی نهچنداندور، لازم است که اهل مطالعه باشند و رهبر انقلاب در این زمینه خطاب به جوانان تاکید کردند که: «شما احتیاج دارید بخوانید، احتیاج دارید بدانید.» ۱۳۹۸/۳/۱ «دلم میخواهد شما بچّهها، جوانها، واقعاً کتاب بخوانید.» ۱۳۹۷/۳/۷ و مورد دیگر اینکه «خودسازی کنید؛ هم خودسازی جسمی، هم خودسازی معنوی و روحی، هم خودسازی فکری، با همان ترتیبی که عرض کردم. بعد از آنکه شما نوجوانان عزیز، در این میدان باعظمت و در این بهار باطراوت نوجوانی، حرکت درست را انجام دادید، آنوقت انسان میتواند مطمئن باشد که فردای این کشور فردای بهتر از امروز است.» ۱۳۹۵/۹/۲۳ ضروری است که «برای پیشرفت و تعالی کشورتان، هر چه میتوانید به این صراط مستقیم تمسّک کنید. با اتّکاء به خدای متعال و اعتقاد به نیروی درونی خود، میتوانید همهی موانع را از سر راه بردارید.» ۱۳۸۷/۳/۱۴
جوان باید هوشیار باشد. «با این جبههی وسیع دشمنی و تمرکز روی جوانها، ما یک مجموعهی بزرگ جوان داریم که مؤمنند، متدیّنند، انقلابیاند، اهل توسّلند، اهل شور و عشق به معنویّتند؛ این چیز کمی نیست؛ این چیز خیلی مهمّی است؛ خیلی چیز بزرگی است. عدّهای اهل قرآنند، عدّهای اهل اعتکافند، عدّهای اهل پیادهرویِ اربعینند، عدّهای اهل ایستادگی در میدانهای انقلاب و در مظاهر انقلابند. این خیلی باعظمت است، خیلی باارزش است؛ دشمن با همهی اینها مخالف است.» ۱۳۹۵/۲/۱ این معنویّات باید بیشتر تداوم یابد. «ملّت ما یک جنگ هشتسالهى تحمیلى را، با تکیهى به همین معنویّت، توانست با سرافرازى و پیروزى طى کند. امروز هم جوانهاى ما اکثراً جوانهاى مؤمن و معنوى هستند؛ حتّى آن کسانى که بظاهر گرایش معنوى در سیماى آنها نیست، انسان در مواقع حسّاس مىبیند دلهایشان متوجّه خدا است.» ۱۳۸۸/۳/۲۹
🔹کلید حلّ مشکلات کشور به دست جوانان است
🔸جوانان باید راه مقابل خود را ببینند. «با نشستن، تنآسانی، راحتطلبی و سرگرم شدن و مشغول شدن به هوسها و بازیچههایی که دشمن سر راه ما و جوانهای ما قرار میدهد، این راه طی نخواهد شد. این نسل باید کارِ گذشتگان را به اکمال برساند و تمام کند. باید خوب درس بخوانید و به طور دقیق، انضباط و نظم اجتماعی را رعایت کنید. محیط هرجومرج و محیطی که در آن امید وجود نداشته باشد، ضدّ پیشرفت است.» ۱۳۸۳/۱۲/۲۴
🔸ما یقین داریم «کلیدحلّمشکلات کشور به دست جوانان است؛ امّا به شرطی که جوانان برای کشور ما باقی بمانند و اراده، روحیه و ایمان جوانان ما ــ چیزهایی که دشمنان ما آنها را هدف گرفتهاند ــ محکم و پابرجا باشد.» ۱۳۸۱/۱۲/۶ پس لازم است همدیگر را یاری کنند. «تواصی بر شما لازم است، برای ما لازم است. امروز، هم به حق تواصی کنید، هم به صبر. نگذارید محیط، محیط خستهای بشود، محیط ازکارافتادهای بشود.» ۱۴۰۱/۶/۲۶ «امروز شما جوانان هدف توطئهای بسیار خطرناک هستید. این خطرات هر جایی که اسلام و ایمان هست و نسل جوان دل به سوی معنویّت و حقیقت دارد، وجود دارد.» ۱۳۸۱/۱۲/۶
🔸این توصیهای مهمّ به جوانان در زمینه توجّه ویژه به معنویّت و آگاهی نسبت به مسائل کشور و دنیای اسلام است. امروز «درس خواندن، پاکدامنی و پرهیز از سرگرمیهای عاطل و باطل، جزو وظایف جوانها است.» ۱۳۸۳/۱۲/۲۴ «[شما] جوانها از فرصت استفاده کنید. امروز فرصت برای شما هست که بتوانید آیندهی کشورتان را بسازید. زمان شما با زمان جوانی ما فرق دارد. جوانی ما دوران ناامنی بود، دوران سختی بود.» ۱۳۹۶/۷/۲۶ این لحظهها را باید قدر دانست. «شما جوانان، دورهی قبل از انقلاب را در این کشور ندیدهاید و بسیاری از کشورهای دنیا را هم ندیدهاید. امروز، خوشبختانه، آزادی فکر کردن و فکر را بیان کردن در ایران، در دنیا کمنظیر است.» ۱۳۷۷/۲/۲۲ امید است که به برکت اسلام و انقلاب و امام بزرگوار و شهدا، جوانان از این نعمت بزرگ چون برق میگذرد، به بهترین شکل استفاده کنند.
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
✏️ #گزارش_هفته | کابینه چهاردهم؛ محصول همت رییس جمهور و کمک ارزنده مجلس
👈 گزارش خط حزبالله درباره بیانات رهبر انقلاب پیرامون تشکیل کابینه دولت چهاردهم
🔸رأس ساعت ده صبح ششم شهریورماه ۱۴۰۳، رهبر معظّم انقلاب اسلامی وارد حسینیّه امامخمینی رحمهالله شدند. مهمانان که هیئت دولت چهاردهم بودند، با فرستادن صلوات از ایشان استقبال کردند. قاری دو آیه از سورهی مبارکهی احزاب را برای این جلسه انتخاب کرده بود: «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَهَ عَلَیه»؛ آیهی اوّل تمام نشده بود که آقای ظریف هم وارد شد و نشست.
🔸بعد از قرائت قرآن که با تشویق قاری از سوی رهبر انقلاب نیز مواجه شد، آقای پزشکیان شروع به صحبت کرد؛ از عدالت گفت و لزوم رسیدگی به محرومان؛ همچنین، طبق رویّهی مرسوم خود، فرازهایی از نهجالبلاغه را قرائت کرد، از فرمان مولای متّقیان به مالک اشتر. سخنان رئیسجمهور که به پایان رسید، رهبر انقلاب «طیّبالله» گفتند و سخنرانی آقای پزشکیان را سلیس دانستند.
🔸ایشان پس از مقدّمات بیانات خود ــ که شامل تکریم ایّام اربعین، تبریک هفتهی دولت و گرامیداشت شهیدان رجائی، باهنر، رئیسی و همراهان ایشان بود ــ به سراغ یکی از موضوعات داغ این روزها رفتند: تشکیل کابینهی جدید و نظرات رهبر انقلاب درباره آن؛ موضوعی که چندی بود به نقل محافل سیاسی داخلی تبدیل شده و دستاویزی برای شبههپراکنی رسانههای معاند شده بود.
🔹ادّعاها و پرسشها دربارهی کابینهی جدید
🔸پس از پیروزی آقای پزشکیان در انتخابات، رئیسجمهور جدید در چند نوبت دربارهی مشورت و هماهنگی با رهبر انقلاب در تشکیل کابینه، موضع خود را بیان کرده بود. از جمله، در اولین مصاحبه خود با رسانه Khamenei.ir که چند روز پیش از مراسم تنفیذ انجام شد، آقای پزشکیان دربارهی روند تعیین کابینه و معرّفی به مجلس گفت: «آن جمعبندیهایی [مشورت و نظرخواهی از گروهها، جریانات و چهرههای گوناگون] که گفتم، اگر انجام بشود، هرچه سریعتر تلاش خواهیم کرد خدمت رهبر انقلاب برویم و مشورت و هماهنگی نهایی را هم آنجا انجام بدهیم تا نهایتاً فهرستی را که از جمعبندی افراد معرّفیشده توسّط جریانات مختلف به دست آمده، انشاءالله با تفاهم و رضایت کامل بتوانیم معرّفی کنیم.»
🔸رئیسجمهور در روز رأیگیری در مجلس نیز، در دفاع خود از کابینه، بار دیگر اما به شکلی خاص و متفاوت از هماهنگی و نظرخواهی از رهبر انقلاب دربارهی اعضای کابینه سخن به میان آورد که سؤالاتی را در ذهن برخی ایجاد کرد. بههرحال، کلّ افراد پیشنهادی رئیسجمهور برای تصدّی پست وزارتخانههای دولت چهاردهم موفّق شدند از مجلس رأی اعتماد بگیرند؛ امّا این پایان ماجرا نبود و عدّهای در داخل و عدّهی بیشتری در خارج از مرزها، با اهداف متفاوت و از منظرهای گوناگون، به این ماجرا ورود کردند.
🔸رادیکالترین و عجیبترین ادّعا در این مورد آن بود که «کابینهی جدید، کابینهی رهبری است»؛ این اصلیترین ادّعا بود و ادّعاهای بعدی روی همین ادّعا سوار میشدند: «رئیسجمهور در ایران کارهای نیست»، «دولت جدید مسلوبالاختیار است»، «کابینه تحمیلی است»، و ادّعاهای دیگری از این دست. البتّه این ادّعای محوری و دنبالههای آن در سر طیف این ماجرا قرار داشتند، امّا برخی هم در داخل و از منظرهای دیگری ماجرا را تحلیل و پرسشهایی را مطرح میکردند، مانند اینکه «پس نقش مجلس چیست؟»، «چرا از رهبر انقلاب در این ماجرا هزینه میشود؟»، «آیا این بار رهبر انقلاب رویّه و نسبت خود را با کابینه تغییر دادهاند؟»، و پرسشهایی مانند اینها.
🔹پشت بلندگو
🔸رهبر معظّم انقلاب اسلامی، در اوّلین دیدار هیئت دولت چهاردهم، پیش از آنکه به نکات و مطالبات سیزدهگانهی خود خطاب به مسئولان دولت جدید ورود کنند، گریزی به این ماجرا زدند و فرمودند:
«خدا را شکرگزاریم که بحمدالله دولت با همّت رئیسجمهور محترم و با کمک ارزندهی مجلس شکل گرفت؛ این خیلی نعمت بزرگی است. در بعضی از دولتهای گذشته، گاهی تا نزدیک یک ماه یا بیشتر، دولت نمیتوانست شکل بگیرد و همهی وزرا از مجلس رأی اعتماد نگرفته بودند؛ این را خدا لطف کرد به شما و به ما و به کشور که بحمدالله همهی وزرا از مجلس، با اعتماد مجلس به آنها، بسلامتی بیرون آمدند. کسانی که در این انتخابات و تشکیل این دولت ــ بعد از آن حادثهی سنگین و تلخ ــ مؤثّر بودند، همه پیش خدای متعال مأجورند: دستاندرکاران دولت قبل، صداوسیما، مسئولان گوناگون که کمک کردند به اینکه بعد از آن حادثهی سنگین و تلخی که پیش آمد، کشور بتواند بانشاط وارد میدان انتخابات بشود، انتخابات ریاست جمهوری با امنیّت و سلامت کامل انجام بگیرد، بعد وزرا انتخاب بشوند؛ واقعاً از همهی آنها باید سپاسگزاری کنیم. از خداوند متعال هم واقعاً خیلی باید متشکّر باشیم.
🔰 ادامه👇
✏️ ادامه #گزارش_هفته
🔸آقای رئیسجمهور [هم] در این زمینه برای انتخاب وزیرانی که باید با ایشان همکاری کنند، خیلی پُرکار و باتلاش وارد شدند؛ با بنده هم مشورت کردند و من تعدادی از افرادی که میشناختم یا صلاحیّت آنها از طرق مورد وثوق به ما رسیده بود، اینها را تأیید کردم، بعضیها را هم تأکید کردم؛ تعداد بیشتری را هم نمیشناختم، گفتم نظری نسبت به آنها ندارم. خب بحمدالله ایشان توانستند انتخاب را انجام بدهند و مجلس را هم قانع کنند و این موفّقیّت بزرگی بود و خدا را سپاس میگوییم.»
🔹توجه عمیق تر به بیانات کوتاه امّا دقیق رهبر انقلاب دربارهی این موضوع، ماجرا و ابعاد آن را کاملاً روشن میکند که برخی از آنها از این قرار است:
🔹۱. برخلاف ادّعای دشمنان که سعی داشته و دارند تا دولت و رئیسجمهور را بدون اختیار جلوه دهند، مشخّص است که آنچه امروز به عنوان کابینهی چهاردهم میشناسیم، کابینهی آقای پزشکیان است، متشکّل از افرادی که طیّ یک فرآیند تصمیمگیریشده از سوی رئیسجمهور انتخاب شدهاند. اینکه برخی رسانههای معاند سعی دارند این موضوع را تحریف کنند، البتّه چیز چندان جدیدی نیست و در دولتهای گذشته نیز این ادّعا و شبهه به اشکال مختلف طرح شده است.
🔹۲. آقای رئیسجمهور، در انتخاب کابینهی خود، از افراد متنوّع و زیادی مشورت گرفتهاند و رهبر انقلاب نیز یکی از آنان است. موضوع مهم و قابل توجّه آنجا است که در بحث مشورت، مشورتکننده با اختیار خود به سراغ مشورتدهنده میرود و دایره و میزان منطقی اثر مشورت بر هر تصمیم و اقدامی مشخّص است. دقّت در موضوع و حیطهی مشورت، هم در بیان رهبر انقلاب و هم رئیسجمهور، در این قضیّه مهم است.
🔹۳. رهبر انقلاب با بیان اینکه «تعدادی از افرادی که میشناختم یا صلاحیّت آنها از طرق مورد وثوق به ما رسیده بود، اینها را تأیید کردم، بعضیها را هم تأکید کردم»، در ادامه فرمودند: «تعداد بیشتری را هم نمیشناختم، گفتم نظری نسبت به آنها ندارم.» در واقع، ایشان اصل مشورت گرفتن رئیسجمهور را تأیید کردند، امّا درعینحال تأکید کردند که دربارهی بیشتر اعضای کابینهی جدید، نفیاً یا اثباتاً نظری ندادهاند.
🔹۴. امّا مهمتر از نکات فوق، به نظر میرسد موضع رهبر انقلاب دربارهی اصل تشکیل بموقع کابینه است. ایشان این اقدام را «نعمت بزرگ» دانستند و بابت آن خداوند را شکر گفتند و عامل این نعمت بزرگ را هم همّت رئیسجمهور و کمک ارزندهی مجلس دانستند. قطعاً دشمنان جمهوری اسلامی ایران دست از شبههپراکنی و ادّعاهای سست و گزاف برنمیدارند، امّا این موضوع باید برای افراد و جریانات داخلی که دل در گرو این نظام و انقلاب دارند در درجهی اوّل اهمّیّت و توجّه باشد.
🔸و بالاخره باید گفت هر کسی در هر جایگاهی موظّف به شناخت اولویّتها و اقدام در همان زمینه است. رهبر معظّم انقلاب اسلامی، در این جلسه مهم و خطاب به دولت جدید، در این مورد فرمودند: «رعایت اولویّتها. ما وقت کمی داریم، پول کمی هم داریم، کار زیادی هم داریم؛ ببینید اولویّتها چیست. دو جور اولویّت داریم؛ چه اولویّتهای کارهای زیرساختی و اساسی، چه اولویّتهای کارهای فوری. بعضی از اولویّتها مربوط به مسائل فوری است، باید اینها را داخل جامعه به یک شکلی به صورت مناسبی حل کرد؛ مسئلهی گرانی، تورّم و امثال اینها.»
🔹تکتک ما نیز باید از خود بپرسیم کجا ایستادهایم و چه وظیفهای در قبال شرایط کشور و توصیههای رهبر انقلاب داریم؛ آیا میخواهیم در برابر نعمت تشکیل بموقع کابینه شاکر باشیم و به وظیفهی خود که کمک به موفّقیّت دولت است عمل کنیم، یابخاطر رضایت خودمان یا گروه و طیف سیاسی خودمان، در زمینی که اساساً دشمن از سالها پیش طرّاحی کرده بازی کنیم و ناخواسته جدول نقشههای آن را کامل کنیم؟
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
نسخه تابلو اعلانات خط حزبالله ۴۵۹.pdf
2.67M
📝 نسخه #تابلو_اعلانات | شماره ۴۵۹ نشریه خط حزبالله
🌷 این شماره هفتهنامه خط حزبالله به روح مطهر شهید حسینعلی پیری تقدیم میشود.
📜 khl.ink/khat | #با_این_ستارهها