📝 #گزارش_هفته | فضای مجازی؛ پنجمین قلمرو حکمرانی
👈 رهبر انقلاب از دولت چهاردهم در زمینهی حکمرانی مجازی چه مطالبهای دارند؟
🔹 رهبر معظّم انقلاب اسلامی، در اوّلین دیدار هیئت وزیران دولت چهاردهم، سیزده نکته را خطاب به آنان مطرح و مطالبه کردند. موضوع «حاکمیّت و حکمرانی در فضای مجازی» از چنان اهمّیّتی برخوردار است که جزو یکی از این نکات بود:
«نکتهی بعدی که من یادداشت کردهام ــ که نکتهی هشتم میشود ــ دربارهی فضای مجازی است. فضای مجازی یک دنیای جدیدی است دیگر؛ شماها بیشتر از بنده هم حتماً مطّلعید؛ یعنی فضای مجازی دیگر امروز مجازی نیست، امروز یک واقعیّتی است در زندگی مردم که روزبهروز هم دارد پیش میرود. آنچه مهم است این است که در فضای مجازی، حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد؛ اینکه بنده گاهی گفتهام فضای مجازی رها و ول است، به خاطر این است. حکمرانی بر اساس قانون؛ اگر قانونی ندارید، قانون را به وجود بیاورید و بر اساس آن قانون، زمام کار را به دست بگیرید. همهی دنیا این کار را میکنند؛ میبینید دیگر، این جوان بیچاره را فرانسویها [بازداشت کردند]!۱ (۱. اشاره به بازداشت پاول دورف (مدیرعامل رسانهی اجتماعی تلگرام) توسّط پلیس فرانسه، به اتّهام عدم همکاری با مقامات قضائی و عدم اقدام در برابر استفادهی مجرمانهی برخی از کاربران تلگرام.) یعنی اینقدر و تا این حد سختگیری انجام میگیرد که طرف را میگیرند زندان میکنند، تهدید میکنند که بیست سال محکومیّت به تو خواهیم داد؛ این برای خاطر آن است که حکمرانی آنها را نقض کرده. نقض حکمرانی قابل قبول نیست؛ یک کشور در اختیار شما است که در قبالش وظیفه دارید، در قبالش مأموریّت دارید؛ نمیشود حکمرانی شما را نقض کرد، نباید نقض کنند. مسئلهی [حکمرانی] این است. من به این مناسبت فضای مجازی، حرف خودم را و آن مبنای خودم را گفتم، قبلاً هم گفتهام، بعضیها جور دیگری تبیین میکنند یا میفهمند یا نمیخواهند بفهمند، امّا حرف من این است: فضای مجازی در کشور باید قانونمند بشود؛ آنوقت یک فرصت خواهد شد. اگر ما توانستیم در فضای مجازی حکمرانی قانونمند داشته باشیم، فضای مجازی برای کشور یک فرصت میشود، وَالّا ممکن است تهدید بشود.»۱۴۰۳/۶/۶
🔸 این فضا مجازی نیست!
به دنبال گسترش فضای مجازی در جهان و تأثیرات متنوّع و دامنهدار آن بر زندگی شخصی و اجتماعی افراد، بحثهای زیاد و داغی دربارهی نحوهی تعامل با این فضا در گوشهوکنار جهان شکل گرفت. عدّهای معتقد و مدّعی بودند از آنجا که این فضا فیزیکی نبوده و محدود به مرزها نیست، قواعد و چارچوبهای مرسوم دربارهی آن صدق نمیکند. برخی نیز مدّعی بودند که فضای مجازی، همانگونه که از نامش پیدا است، فضایی مجازی و غیر واقعی است و همین که واقعیّت ندارد، تکلیف آن نیز روشن است.
🔹 امّا آیا بهراستی این فضا مجازی است؟ سنجش این ادّعا کار چندان سختی نیست و نیاز به تخصّص آنچنانی ندارد. امروزه بسیاری از روابط، تبادلات، مشاغل و امثالهم، متّکی به فضای مجازی هستند و کمترکسی است که در زندگی روزمرّهی خود با این فضا سروکار نداشته باشد؛ از تاکسیهای اینترنتی گرفته تا امور بانکی و مالی و آموزشهای رسمی و غیر رسمی، کسبوکارهای آنلاین و پیگیری امور اداری و غیره، همه در این بستر فعّالیّت میکنند. در چنین وضعیّتی که هر روز نیز وابستگی جوامع به فضای مجازی بیشتر و عمیقتر میشود، آیا بهراستی میتوان ادّعا کرد که این فضا مجازی و غیر واقعی است؟
🔸 مصداق بارز حقوق عمومی
حال که پذیرفتیم این فضای بهاصطلاح مجازی کاملاً با واقعیّت پیوند خورده و چیزی جدا از آن نیست، به طور منطقی و طبیعی، عقل سلیم حکم میکند که باید این فضا را قانونمند کرد. فضایی اینچنین وسیع و گسترده که تقریباً در تمام شئون زندگی بشر امروزی دخالت دارد و اثر میگذارد، مگر میتواند بدون قانون و حسابوکتاب باشد؟
🔰 ادامه #گزارش_هفته 👇
✏️ ادامه #گزارش_هفته
🔸 قانونمندسازی این فضا، از جهات مختلف، مهم و ضروری است. منفعت و صلاح مردم یکی از جنبههای اصلی این ضرورت است: «یکی از حقوق عمومی مردم همین است که امنیّت روانی داشته باشند. امنیّت روانی یعنی چه؟ یعنی هر روز یک شایعهای، یک دروغی، یک حرف هراسافکنندهای در ذهنها پخش نشود. حالا تا دیروز فقط روزنامهها بودند که این کارها را میکردند، حالا فضای مجازی هم اضافه شده. هر چند وقت یا چند روز یک بار، گاهی چند ساعت یک بار یک شایعهای، یک دروغی، یک حرفی را یک آدم مشخّصی یا نامشخّصی در فضای مجازی منتشر میکند، مردم را نگران میکند، ذهن مردم را خراب میکند. یک دروغی را مطرح میکند، شایع میکند، خب، این امنیّت روانی مردم از بین میرود. یکی از وظایف قوّهی قضائیّه برخورد با این مسئله است. البتّه اینجا هم من شنیدم بعضی گفتند که قانون نداریم؛ اوّلاً میشود از همین قوانین موجود استفاده کرد و حکم این را فهمید؛ اگر قانون هم ندارید، سریع قانون تهیّه کنید؛ اینها چیزهای مهمّی است.» ۱۴۰۱/۴/۷
🔹 حکمرانی در فضای مجازی؛ از سوپای آمریکایی تا سپر طلایی چین
نکتهی دیگری که در بیانات رهبر انقلاب در این حوزه به چشم میآید، بحث حکمرانی در فضای مجازی است. در دورهی کشاورزی و تا قبل از پیشرفتهای صنعتی، اعمال حاکمیّت به فضای زمین محدود بود، چرا که انسان تسلّطی بر دریا و هوا نداشت؛ امّا با پیشرفت علم، دایرهی حاکمیّت نیز گستردهتر شد.
🔸 با پیشرفتهای علمی انسان، دو حوزهی دیگر نیز به قلمرو حاکمیّت ملّی افزوده شد و کشورها سعی کردند بر مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود مسلّط شوند. با دستیابی بشر به فضا، بهتدریج، رقابتهای فضایی نیز شکل جدّی و جدیدی به خود گرفت و حاکمیّت، علاوه بر سه قلمرو قبلی، قلمرو جدیدی نیز یافت: قلمرو فضایی.
🔹 از نیمهی قرن بیستم، وزارت دفاع آمریکا سرمایهگذاری و تحقیق برای ایجاد یک شبکهی گستردهی ارتباطی و تبادل اطّلاعات مبتنی بر علوم کامپیوتری را آغاز کرد. این تلاشها پس از حدود سه دهه تکامل یافت و تبدیل به شبکهی جهانی اینترنت شد که از آن پس، سرعت نوآوری و تغییر و تحوّلات در آن روزبهروز بیشتر و بیشتر میشود. به این ترتیب، قلمرو پنجم نیز به موضوع حاکمیّت اضافه شد: حاکمیّت بر فضای مجازی.
🔸 در دنیای امروز، با قطعیّت میتوان گفت همهی کشورها حاکمیّت ملّی را به فضای مجازی گسترش دادهاند، هرچند درک متفاوتی پیرامون ایدهها و شیوههای اِعمال این حاکمیّت وجود دارد.
🔹 «حاکمیّت داده» یکی از زیرشاخههای حاکمیّت بر فضای مجازی است. در این حوزه، دادهها در فضای مجازی ارزشی راهبردی دارند که روزبهروز بر توجّه و اهمّیّت آنها افزوده میشود؛ هرچه دادهها بزرگتر، ارزش و اهمّیّت آنها بیشتر. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۰، کمیسیون اروپا یک استراتژی اروپایی برای دادهها و قانون حاکمیّت داده وضع و منتشر کرد.
🔸 کشورهای مختلف، با توجّه به اهداف و سیاستها و توانمندیهای خود، اشکال مختلفی از حکمرانی در فضای مجازی را دنبال و اجرا میکنند. قانون توقّف سرقت آنلاین (سوپا) و قانون حفاظت از آیپی (پیپا) در آمریکا، پروژهی سپر طلایی در چین و قانون حاکمیّت بر شبکه (روسکامندزور) در روسیه، برخی از نمونهتلاشهای معروف و پُربحث برای حکمرانی بر فضای مجازی هستند. پروژهی ۲۸۵ میلیون یورویی فرانسه مشهور به «آندرومده» که در سال ۲۰۰۹ آغاز شد، یکی دیگر از این تلاشها است. در آلمان، وزارت کشور پروژهای در همین زمینه تحت عنوان «اوپن دسک» را پیش میبرد.
🔰 ادامه #گزارش_هفته 👇
✏️ ادامه #گزارش_هفته
🔸 چه کسانی نمیخواهند بفهمند؟
همانطور که رهبر انقلاب نیز اشاره کردند، برخی نمیخواهند بفهمند که فضای مجازی نیازمند قانون و نظارت است. امّا این عدّه چه کسانی هستند؟ به طور کلّی، در این قضیّه، از دو گروه میتوان نام برد؛ اوّلین گروه در این طیف، دشمنان جمهوری اسلامی ایران هستند. فضای مجازی، بدون قانون و نظارت، بهترین و سادهترین و ارزانترین شیوهی نفوذ برای دشمن است. اینجا است که دشمن، به طور مستقیم و غیر مستقیم، دربارهی این ضرورت بدیهی شروع به شانتاژ کرده و اذهان را مسموم میکند. اینها، از قضا، بهتر و بیشتر از همه بر لزوم قانونمندی فضای مجازی واقف هستند. امّا گروه دوّم کسانی هستند که مانور دادن روی فضای مجازی آزاد و در واقع، بیقانون و بدون حسابوکتاب را ابزاری برای اهداف سیاسی خود در داخل کشور میبینند و توجّه ندارند که برای منافع سطحی و زودگذر، عملاً در این میدان به پیادهنظام دشمن تبدیل شدهاند.
🔹 نگاه فرصتمحور
سخن پایانی آنکه نگاه رهبر انقلاب به حوزهی فضای مجازی و فنّاوریهای پیشرفته و در لبهی علم و تکنولوژی دنیا، نگاهی فرصتمحور در کنار توجه به مخاطرات و ملاحظات این عرصه است؛ نگاهی عمیق و روبهجلو که صرفاً فنّاورانه با موضوعات برخورد ندارد و ابعاد عمیقتر و پیچیدهتری از آنها را نیز در مدّ نظر قرار داده و دیگران را نیز نسبت به آن هوشیار میکنند. توجّه نکردن به این مطالبات فقط باعث از دست رفتن فرصتها و عقبماندگی نمیشود، بلکه میتواند خطرات و چالشهایی جدّی نیز به دنبال داشته باشد که با توجّه به سرعت تحوّلات و پیشرفتهای علمی، میتواند جبرانناپذیر نیز باشد.
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
نسخه تابلو اعلانات ۴۶۰خط حزبالله.pdf
4.14M
📝 نسخه #تابلو_اعلانات | شماره ۴۶۰ نشریه خط حزبالله
🌷 این شماره هفتهنامه خط حزبالله به روح مطهر شهیدان مجتبی نظری و مختار مرشدی تقدیم میشود.
📜 khl.ink/khat | #با_این_ستارهها
🔰 ملتی که با قرآن آشنا شود حرکت برایش آسان میشود
📜 khl.ink/khat | #به_رسم_آیهها
🔰 «حرب لمن حاربکم» به معنای درست اندیشیدن هم هست
📜 khl.ink/khat | #حدیث_زندگی
🔰 ای کاش خمینی در میان شما، برای خدا کشته میشد
📜 khl.ink/khat | #کلام_امام_نقشه_راه_انقلاب
🔰 مرحوم طالقانی و شهید مدنی؛ دو بزرگمرد فراموش ناشدنی
📜 khl.ink/khat | #خطبه_های_انقلاب
🔰 آخرین حضور و همراهی شهید رئیسی در مراسم غبارروبی مضجع شریف امام رضا(علیهالسلام) در کنار رهبر انقلاب
📜 khl.ink/khat | #قاب_ماندگار
🔰 تشرف به آستان حضرت رضا(علیهالسلام) شیرینترین لحظات برای بنده است
📜 khl.ink/khat | #در_این_ایام
🔰 «شرح حال»؛ غزل جدیدی از حضرت آیتالله خامنهای منتشر شد
📜 khl.ink/khat | #خبر_هفته
📝 تببین «دوقطبیسازی کاذب» از نظر رهبر انقلاب در خط حزبالله
👈 چهارصد و شصت و یکمین شمارهی هفتهنامهی «خط حزبالله» با تبیین ابعاد موضوع «دوقطبیسازی کاذب» از منظر رهبر معظّم انقلاب با عنوان «سازِ دشمن پسندِ دوقطبی سازی» منتشر شد.
✍ این هفته نامه همچنین در آستانه هفته دفاع مقدس در گزارش هفته خود، نگاهی کرده است به تأکیدات رهبر انقلاب درباره لزوم ثبتوضبط، نشر و مطالعهی خاطرات و زندگی شهدای انقلاب اسلامی.
📢 «خط حزبالله» در این شماره با انتشار یک عکس، از غبارروبی مضجع مطهر حضرت امام رضا (علیهالسلام) با حضور رهبر انقلاب خبر داده است.
🖼 چاپ و توزیع به همت نیروهای مؤمن و انقلابی سراسر کشور
📢 «خط حزبالله» را از اینجا بخوانید.
💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 مضجع مطهر حضرت امام رضا علیهالسلام با حضور رهبر انقلاب غبارروبی شد
👈 حضور حضرت آیتالله خامنهای بر مزار شهید رئیسی
🔹️همزمان با روزهای آغازین ماه ربیعالاول، مراسم غبارروبی ضریح مطهر حرم ثامنالحجج حضرت علی بن موسی الرضا علیهآلافالتحیهوالثنا با حضور حضرت آیتالله خامنهای، رهبر انقلاب اسلامی، جمعی از علما، تولیت آستان قدس و خادمان آستان مقدس رضوی برگزار شد.
🔸در این مراسم سرشار از فضای معنویت و عطر ولایت و امامت، مداحان با زمزمهی زیارات جامعهی کبیره و امینالله به ذکر مناقب و مراثی اهلبیت سلاماللهعلیهم به مناسبت ایام شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام پرداختند و با حضرت رضا علیهالسلام راز و نیاز کردند.
🔹️ به گزارش خطحزبالله، در حاشیه این مراسم، حضرت آیتالله خامنهای با حضور بر مزار شهید حجتالاسلاموالمسلمین رئیسی فاتحه قرائت کردند.
🖥 شماره جدید «خط حزبالله» را از اینجا بخوانید.
💻 Farsi.Khamenei.ir
May 11
📝 #یادداشت_هفته | سازِ دشمن پسندِ دوقطبی سازی
👈 «خطّ حزباللّه» ابعاد موضوع «دوقطبیسازی کاذب» را از منظر رهبر معظّم انقلاب تبیین میکند
🔹تنها چند روز پس از برگزاری انتخابات چهاردهمین دورهی ریاست جمهوری، رهبر معظّم انقلاب اسلامی یک راهبرد مهم را پیش روی فعّالان و کنشگران سیاسی قرار دادند: «افرادی در انتخابات، در دو طرف قضیّه قرار میگیرند، چالشهایی به وجود میآید؛ نباید به وسوسههای دوقطبیسازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد؛ این توصیهی مؤکّد بنده است. نباید احساساتی که افراد را در دورهی انتخابات وادار به مجادلهی با یکدیگر میکرد ادامه پیدا کند؛ نگذارید ادامه پیدا کند. ... این نباید موجب اختلاف و شکاف و جدایی بشود.»۱۴۰۳/۵/۷
🔸دوقطبیسازی، به عنوان رفتاری غلط و انحرافی، از منظر حضرت آیتاللّه خامنهای چگونه تعریف میشود؟ مرز دوقطبیسازی با اختلافنظر متعارف سیاسی چیست؟ چگونه گروههای سیاسی میتوانند در عین پایبندی به دیدگاههای خاصّ خود، از درافتادن به وادی دوقطبیگری رهایی یابند؟
🔹تبدیل اختلافنظر به دعوا
🔸اوّلین نکته در این زمینه تمایز بین رفتار و کنش دوقطبیساز با رفتار صحیح سیاسی است. از نگاه رهبر انقلاب، میتوان اختلافنظر داشت با وجود دستهبندیهای مختلف سیاسی، به چاه دوقطبیسازی سقوط نکرد: «معنای دوقطبی اختلاف سلیقه نیست ... معنای دوقطبی این است که وقتی این اختلاف سلیقه به وجود آمد، در هر تصمیمی به جای اینکه به حق و مصلحت فکر کنیم، به جایگاه این دستهبندی فکر میکنیم؛ دستهی ما اینجوری میخواهد، پس باید این بشود؛ حالا حق هست یا نیست، مصلحت هست یا نیست، [فرقی نمیکند].»۱۴۰۲/۳/۳
🔸در واقع، مرز رفتار دوقطبیساز با اختلاف، به معنای متعارف و معمولش، مرز روشنی است: «اختلاف دو جور است: یک وقت دو نفر با هم اختلاف سلیقه دارند، در فلان مسئلهی سیاسی، در فلان حُب و بغض؛ با همدیگر هم دوستند، رفیقند ... اختلاف نظر هم دارند؛ یک وقت [هم] هست اختلاف نظر جوری است که هر چیزی از یک طرف صادر بشود ــ هرچه میخواهد باشد: فکر، عمل، خوب، بد ــ از سوی این طرف دیگر محکوم است، از این هم هرچه صادر میشود از طرف او محکوم است؛ اسم این "دوقطبی" است.»۱۴۰۲/۱۰/۱۹
🔸از نگاه رهبر انقلاب، رفتار دوقطبیساز رفتاری است که «شکاف اجتماعی» و «تنش و تشنّج» ایجاد میکند که نقطهی مقابل آرامش و امنیّت روانی افکار عمومی است: «یکی جناح "الف" است، یکی جناح "ب" است، یکی جناح فلان است، خب باشند، اشکالی هم ندارد. امّا اگر چنانچه این به یقهگیری و کشمکش زبانی [منجر شد] که کشمکش زبانی هم گاهی به کشمکش یدی منتهی میشود ... [ایراد دارد]. ... هیچ اشکال ندارد که شما در مجلس در فلان قضیّهی سیاسی، طبق همان نگاه و بینش سیاسی خودت رأی بدهی، دیگری هم طبق سیاست خودش؛ امّا این را به دعوا نکشانید، به اختلاف نکشانید. ... این را مراقب باشید ... این آرامش خیلی مهم است؛ هُوَ الَّذی اَنزَلَ السَّکینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لِیَزدادوا ایمانًا مَعَ ایمانِهِم.»۱۳۹۵/۳/۱۶
🔸لذا «اختلاف نظر باشد؛ امّا این اختلاف نظر به شقاق، نفاق، دستبهگریبان شدن، یکدیگر را بر زمین زدن، نباید برسد. در مقابل دشمن، همه باید متّحد و متّفق باشند. آنجایی که نظام با کلّیّتِ خود یک حرفی میزند، همه باید پشت سر آن حرف بِایستند.»۱۳۸۵/۷/۱۸ بنابراین «جناحبندیهای سیاسی اشکالی ندارد، امّا نباید جامعه را به دو قطب تبدیل کرد.»۱۳۹۳/۶/۵
🔹دوقطبیِ اصیل دوقطبیِ انقلاب و استکبار است
🔸نکتهی دوّم اینکه در رقابتهای سیاسی باید میان جریانات معتقد به اصل انقلاب و نظام با دیگران تفاوت قائل شد؛ در واقع، دوقطبیِ اصیل را شکل داد و در دام دوقطبیهای انحرافی و دشمنپسند اسیر نشد: «در ایران اسلامی یک دوقطبیای وجود دارد؛ دوقطبی انقلاب و استکبار. آن کسانی که تفالههای بازماندهی از دوران غلبهی استکبارند و هر کسی که دنبال آنها است، همفکر آنها است، بله، اینها با انقلاب بدند؛ این دوقطبی هست ... [بین] آن کسانی که به امام علاقهمندند، به انقلاب علاقهمندند، با کسانی که اصل انقلاب را قبول ندارند، اصل نظام را قبول ندارند، البتّه یک دوقطبیِ اینجوری هست.»۱۳۹۴/۱۲/۵ در حقیقت، نگاهِ درستِ انقلابی این است که «دو خط بیشتر نیست: یک خط، خطّ انقلاب و طرفداران انقلاب و امام است؛ یک خط هم خطّ دشمنان این انقلاب است.»۱۳۶۹/۹/۱۴
📝 ادامه #یادداشت_هفته 👇
📝 ادامه #یادداشت_هفته
🔸بر این اساس، از منظر رهبر انقلاب، معیارهای روشن و مشخّصی برای مرزبندی و تمایز قائل شدن میانِ دوقطبیسازیِ اصیل و دوقطبیسازیِ دروغین وجود دارد: «از دوقطبیهای کاذب بپرهیزید.
🔸در کشور مدام دوقطبی درست میکنند: طرفدار زید، طرفدار عمرو؛ طرفدار فلان فکر، طرفدار [فلان]؛ این حرفها چیست! آن کسانی که مبانی شما را، اصول شما را، دین شما را، انقلاب شما را، ولایت فقیه را، این چیزها را قبول دارند، برادر شما هستند، حالا گیرم یک اختلافسلیقهای هم با شما داشته باشند. یکی از چیزهایی که انسان واقعاً باید از آن شِکوه کند و گله کند، بعضی از اظهارات در این فضای مجازی است؛ سر یک چیز بیخود، این به آن میپرد، آن به این میپرد! پرهیز کنید؛ شما که بسیجی هستید [این کار را] نکنید.»۱۴۰۲/۹/۸
🔸از این منظر، اصل در رفتار صحیح انقلابی حفظ و تقویت «اتّحاد و انسجام ملّی» با تأکید بر «اصول و منافع ملّی» است: «این تقسیمهای غلط "چپ" و "راست" و امثال اینها را کنار بگذارند. آنچه مهم است آیندهی کشور است، آنچه مهم است آیندهی نسل ما است، آنچه مهم است نظام باعزّت اسلامی در کشور است؛ اینها مهم است ... البتّه سلیقهها مختلف است؛ اختلاف سلیقه هست، اختلاف بینش سیاسی هست، اختلاف قومیّتها هست، اختلاف مذاهب هست ... [لکن] اینها باید وحدت ملّی را به هم نزند، یعنی آحاد ملّت را در مقابل هم قرار ندهد، کشور را دوقطبی نکند.»۱۴۰۰/۱/۱
🔹دشمن میخواهد گُسلهای سیاسی و اجتماعی را فعّال کند
🔸نکتهی دیگر اینکه یکی از نقشه های دشمن بر ایجاد دوقطبی و شکاف و تشنّج در فضای سیاسی و اجتماعی ایران اسلامی قرار دارد و این مهم باید همواره مورد توجّه بازیگران و فعّالان سیاسی و رسانهای باشد: «ایجاد دوجریانی، دوفرقهای و دوقطبی از ضربههای مهلکی است که دشمن به دنبال آن است.»۱۳۹۵/۲/۱۹ «دشمن دارد زخمهایی را بر پیکر این انقلاب میزند ... یکی مسئلهی اختلافات جناحی است، یکی مسئلهی دوقطبی کردنهای مصنوعیِ جامعه است ... باید اینها را التیام بخشید.»۱۳۹۵/۳/۶
🔸لذا نباید جای دوست و دشمن را عوض کرد: «مبادا دشمن را با دوست اشتباه بکنیم. دوست را به خاطر یک خطا به جای دشمن بگیریم و از آن طرف یک عدّهای هم دشمنِ خونی و معاند را دوست فرض کنند، به حرف او گوش کنند، توجّه بدهند.»۱۳۸۸/۴/۱۵ و نباید اجازهی فعّالسازی گُسلها را به بدخواهان ملّت داد: «ما در داخل کشور یک گُسلهایی داریم ... گُسلهای جناحی داریم ... این گُسلها تا مادامی که فعّال نشده، زلزله به وجود نمیآید، اشکالی هم ندارد؛ بودن اختلافات اشکالی ندارد. اگر چنانچه این گُسلها فعّال شد، آنوقت زلزله به وجود میآید. سعی دشمن در فعّال کردن این گُسلها است؛ حواستان باشد. ... سعی کنید این اتّفاق نیفتد.»۱۳۹۵/۳/۱۶
🔸در نقطهی مقابل، «منطق این است که وقتی دشمن از دور نگاه میکند، احساس کند که اینجا یکپارچه است، احساس یکپارچگی بکند. اینکه حرفهایی زده بشود که از آن حرفها دوجریانی و دوجهتی و تخاصم و دوقطبیگری در داخل ملّت یا در مجموعهی نظام استفاده بشود، به ضرر کشور است.»۱۳۹۵/۳/۱۴
🔸البتّه خسارتِ دیگرِ دوقطبیسازیهای کاذب و ایجاد تشنّج سیاسی در فضای سیاسی کشور نیز ضربه به روحیّهی مردم است: «مردم در تاکسی و خانه و مغازه، رادیوها را باز میکنند؛ وقتی دیدند که در آنجا یک نفر ایستاده و به نحوی با طرف مقابلش حرف میزند که گویی با آمریکا یا با دشمنِ خونیِ خودش حرف می زند، و گویی پشت این دروازهها دشمن با همهی وجود نَایستاده است، قلبشان مجروح میشود.»
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
✏️ #گزارش_هفته | نسخهای برای چالشهای زندگی امروزی
👈 چرا باید زندگی شهدا را نوشت و منتشر کرد؟ و چرا باید مطالعه کرد؟
🔸«بحمدالله ماجرای خاطرهنویسی شهیدان، یک ماجرای راهافتادهای در کشور است که باید تقویت بشود؛ باید بیشتر و بهتر با هنرمندیِ کامل نوشته بشود، این کتابها را جوانها بخوانند، همه بخوانند انشاءالله و استفاده کنند.» این بخشی از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد مرکزی کنگرهی ملّی شهدای سبزوار و نیشابور، در خردادماه سال گذشته است و البتّه تنها یکی از توصیههای مکرّر ایشان دربارهی لزوم ثبتوضبط، نشر و مطالعهی خاطرات و زندگی شهدا است. امّا چرا ایشان دراینباره اینقدر تأکید دارند و این موضوع چه آثار و نتایجی دارد؟ این پرسش را میتوان از منظرهای مختلفی مورد بحث و بررسی قرار داد که در ادامه به برخی از نکات مربوط پرداخته میشود.
🔹تجلیل از شهدا و بازماندگان آنان به مثابهی قهرمانان ملّی
🔸جمعآوری و انتشار خاطرات و زندگینامهی شهدا، بهنوعی، قدرشناسی و تجلیل از آنان نیز محسوب میشود. اگرچه شهدا نیازی به این تجلیل و قدرشناسی ندارند و خانوادههای آنان نیز با خدا معامله کردند و توقّعی شخصی در این زمینه ندارند، قدردانی از کسانی که جان خود، یعنی گرانبهاترین داشتهشان را فدا کردهاند، یک وظیفهی دینی و ملّی و اخلاقی است.
🔸این برخورد تجلیلآمیز با سربازان و قهرمانان ملّی، در هر کشوری مرسوم و متداول است و البتّه که رزمندگان و شهدای ایران برای اهدافی ارزشمندتر و والاتر جنگیدند و جانفشانی کردند و لذا لایق تجلیل و قدردانی بیشتری نیز هستند. این کار باعث میشود به جامعه و بهخصوص نسل جوان این پیام منتقل شود که کشور و ملّت قدردان زحمات و فداکاریهای قهرمانان خود است و گسترش و تعمیق این پیام، در استحکام اجتماعی و تضمین امنیّت ملّی کشور نقش خواهد داشت. در حقیقت، باید گفت تجلیل از شهدا و ثبت خاطرات و زندگی آنها زنده نگه داشتن یاد و راه آنها است و این مسئله وقتی اهمّیّتی مضاعف مییابد که توجّه کنیم دشمنان این آبوخاک، با انواع و اقسام روشها، به دنبال آن هستند که این بخش از حافظه و میراث مردم ایران به دست فراموشی سپرده شود.
🔹الگوسازی سالم و هدفمند
🔸هر جامعه و ملّتی نیاز به الگو دارد. مردم و بهخصوص جوانان و نوجوانان از کسانی الگو میگیرند که جزئیّات زندگی آنها را بدانند و با آن آشنا باشند. شهدا به دلایل متعدّد میتوانند الگوهایی مناسب، در دسترس، باورپذیر، قابل تعمیم و جذّاب برای نسل جوان باشند. یکی از نکات مهم دربارهی آنها این است که در همین جامعه و شرایط و دوران امروز زندگی میکردند و این قرابت زمانی و مکانی، بسیاری از شبهات و گرههای ذهنی را برطرف میکند و بهانهها و وسوسههای شیطانی را مرتفع میسازد. کم نبودهاند کسانی که با خواندن سرگذشت شهدا دچار تحوّل روحی شدند و مسیر زندگی خود را به سوی سعادت تغییر دادهاند.
🔸این موضوع از این منظر دارای اهمّیّتی کلیدی است که دشمن، در یک جنگ تمامعیار و پیچیدهی فرهنگی و شناختی، در حال حقنه کردن الگوهای مخرّب به جامعه و نسل جوان است؛ الگوهایی که میتوان گفت هیچ نسبتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی جامعهی ما ندارند و بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی امروز کشور ناشی از شیوع همین الگوهای مسموم است.
🔹غنیمت دانستن فرصت اندک
🔸حدود ۳۶ سال از پایان دوران دفاع مقدّس میگذرد و درصد قابل توجّهی از پدران و مادران شهدا، رزمندگان، جانبازان و آزادگان، از دنیا رفتهاند و یا دچار کهولت سن شدهاند. ذهن و دل این طیف، گنجینهی اسرار دفاع مقدّس است و با عروج هر کدام از آنان، تکّهای از این گنج از دسترس خارج میشود. دور نیست زمانی که برای یافتن یک پدر یا مادر شهید دوران دفاع مقدس باید چراغ به دست گرفت و جستجو کرد. از این رو، باید از اندکفرصت باقیمانده کمال بهرهبرداری را به شکلی مطلوب کرد و این خاطرات گرانبها را که بخشی از یک برههی بسیار مهم و حیاتی در تاریخ این سرزمین است، ثبتوضبط کرد. این منابع و سرمایههای ارزشمند مانند معادن طلا نیستند که اگر امروز برای استخراجشان تعلّل کردیم، فردا و فرداهایی برای جبران باشد؛ تعلّل در این زمینه یعنی از دست رفتن کامل این سرمایهها و باید دانست که فرصت در این زمینه اندک است و با سرعتی فزاینده در حال سپریشدن.
🔹ممانعت از تحریف تاریخ
🔸یکی از کلانپروژههای دشمنان جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر، تلاش برای تحریف تاریخ معاصر و از جمله دوران دفاع مقدّس بوده و هست. اساساً تحریف یکی از اصلیترین ابزارها برای دشمنی با انقلاب اسلامی و نظامِ برآمده از آن است که البتّه در دوران جدید و با استفاده از ابزارهای نوین، این پروژه ابعاد بزرگتر و جدّیتری نیز یافته است.
✏️ ادامه #گزارش_هفته👇
✏️ ادامه #گزارش_هفته
🔸ثبتوضبط خاطرات و زندگی شهدا و نشر و انتقال هنرمندانهی آن، یکی از راههای مؤثّر برای مقابله با این ترفند دشمن است. در واقع باید گفت تبیین زندگی و سیره شهدا باطلالسّحر تحریف بسیاری از ارزشهای کلیدی توسّط دشمن است.
🔹ترویج مطالعه و سنگِبنای هنرهای تصویری
🔸یکی دیگر از نتایج و آثار ثبتوضبط و نشر خاطرات و زندگی شهدا ترویج مطالعه است. با تولید آثار جذّاب و هنرمندانه، اینگونه کتب میتوانند منبعی غنی برای اهل مطالعه باشند. نکتهی قابل توجّه اینکه چنین آثاری، هم برای خوانندگان عادی و عموم مردم میتواند جذّاب باشد و هم برای پژوهشگرانی که میتوانند با رجوع به این آثار و بررسی عمیق و دقیق آنها تولیدات جدید پژوهشی از آنها استخراج کنند.
🔸یک نکتهی مهمّ دیگر آنکه در همه جای دنیا اینگونه آثار مکتوب و دستِاوّل، یک منبع غنی و مهم برای نگارش نمایشنامه و فیلمنامه نیز هست که گام اوّل برای تولید آثار تصویری است؛ آثاری که اگر هنرمندانه و فاخر باشند، میتوانند طیف بسیار گستردهای از مخاطبین را جذب کنند و تحت تأثیر خود قرار دهند.
🔹نسخههایی برای درمان دردها و رفع گرفتاریها
🔸آدمهای امروز، به دلایل مختلفی که پرداختن به آن خارج از حوصلهی این نوشتار است، گرفتاریها و دردهای بسیاری دارند. زندگی ماشینی، سرعت سرسامآور زندگی، مشغلههای فراوان، فشارهای متعدّد واقعی و غیر واقعی و امثال اینها باعث شده است بسیاری از آدمها دچار اضطراب و نوعی گمگشتیهای حدّاقل مقطعی شوند. افزایش افسردگی و اختلالات روانی، کاهش ازدواج، افزایش نرخ طلاق، شیوع عرفانهای کاذب و از این قبیل چالشها برخی از تبعات ملموس و عینی دنیای امروز و سبک زندگی مادّی است. در چنین دنیایی، آدمها دربهدرِ اندکی آرامشاند و برای رسیدن به آن به هر دری میزنند، امّا اغلب به دلیل رجوع به نسخههای قلّابی و شیّادانه نهتنها آرامشی نمییابند، بلکه مشکلاتشان تشدید هم میشود. آشنایی با شهدا و زندگی آنها برای انسان سرگشته و خستهی امروزی نسخهای اصیل، کاربردی و شفابخش است.
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
نسخه_تابلو_اعلانات_۴۶۱_خط_حزبالله.pdf
6.64M
📝 نسخه #تابلو_اعلانات | شماره ۴۶۱ نشریه خط حزبالله
💻 @Khatt_khamenei